eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
140 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
83 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا موضوع: امپراطوری(ابرقدرتی) ایران نوین و بنیانگذار آن. قرار بود امروز در خصوص حواشی انتخابات 1400، قسمت دوم بنویسم؛ اما یک خبر، مجبورم کرد تا موضوع را عوض کنم: «تزریق واکسن ایرانی به رهبر عالی ایران»(بعمد، از تعبیر رسانه‌های خارجی استفاده کردم، نه تعبیری که خودم برای رهبر معظم انقلاب به کار می‌برم). این خبر، از نظر رسانه‌ای، بسیار درس‌آموز است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، *خارج از نوبت واکسن نمی‌زنند؛ *هنگامی که واکسن می‌زنند، از نوع ایرانی آن بهره می‌برند؛ در حالی که این واکسن، هنوز در مرحله‌(فاز)ی تحقیقاتی قرار دارد و فقط برای مصرف اضطراری(اورژانسی) مجوز گرفته است. *در حالی که رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و مجازی جهان، حمله به واکسن ایرانی را با هزار دروغ رنگ و لعاب‌دار(واردات ماده‌ی اولیه از انگلیس، اثربخش نبودن، آب مقطر بودن، گران‌تر بودن از نمونه‌های خارجی، مؤثر نبودن و...) بی‌ارزش معرفی می‌کردند و در کنار آنها، کاسه‌های داغ‌تر از آش داخلی، واکسن را عامل انتقال تراشه(چیپ)، ویژگی‌های هویتی(مثل هم‌جنس‌بازی) و... نشان می‌دادند؛ یک نفر در برابر تمام این دروغ‌ها و تهمت‌ها ایستاد: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای. همان کسی که چند سال، تولید ایرانی را شعار سال اعلام کرد، نشان داد که «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست». جالب است نه مدعیان پیشرفت ایران و کوروش و هخامنش، نه مدعیان طب سنّتی و درمان همه‌ی دردها با یک نسخه‌ی ثابت، هیچ کدام جرأت نکردند به جوانان ایرانی اعتماد کنند؛ اما این پیرمرد پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، بتنهایی جور همه‌ی بی‌عرضه‌های داخلی را می‌کشد و نشان می‌دهد که ایران سربلند و پیشرفته، با کار مستمر و تلاش و جهاد علمی و عملی و اخلاص به دست خواهد آمد، نه با لاف پیشرفت و چشمداشت به بیگانه. خاطرم هست زمانی که دکتر کاظمی آشتیانی می‌خواست مؤسسه‌ی «رویان» را برای تحقیقات ناباروری در سال 1370(دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی)، بنیان گذارد و کسی در کشور به این کار باور نداشت، در نهایت دستور رهبر انقلاب بود که بنیاد مستضعفان را موظف کرد ساختمانی را در اختیار این مجموعه قرار دهد و با کمک 6 میلیون تومانی آن زمان رهبری، امروز ایران، رتبه‌ی اول در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی در منطقه و رتبه‌ی چهاردهم دنیاست. این دو نمونه، مشتی است از خروار بنیانگذار امپراطوری(ابرقدرتی) نوین علمی ایران. (البته من ابرقدرتی را مشابه آمریکای امروز یا نادرشاه و سلطان‌محمود دیروز، قبول ندارم و به حکومتی فراگیر و قدرتمند، اما عادل و بدون ظلم و چپاول مردم مظلوم و سایر ملت‌ها مانند آنچه در حکومت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رخ خواهد داد، معتقدم). ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: ملاحظاتی در خصوص حواشی انتخابات 1400-قسمت دوم انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، برگزار شد؛ اما همچنان تحلیل‌ها و تفسیرهاست که درباره‌ی آن، در فضای حقیقی و مجازی منتشر می‌شود که البته با توجه به اهمیت این انتخابات برای آینده‌ی کشور، حق هم همین است. یکی از تصاویر متفاوت منتشر شده در رسانه‌های جبهه‌ی مقاومت و جبهه‌ی استکبار، شکل حضور مردم در انتخابات بود. شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف نظام مثل شبکه‌ی عرب‌ستیز حقوق‌بگیر از عربستان سعودی(منظورم ایران اینترنشنال است!) یا شبکه‌ی انگلیسی طرفدار آزادی بیان که دفتر آن در وزارت خارجه‌ی کشوری استعمارگر و بدسابقه و کودتاچی است(منظورم BBC است) همه با انتشار فیلم‌ها و تصاویری، حوزه‌های انتخابیه را خلوت و گاه خالی نشان می‌دادند. از طرفی رسانه‌های جبهه‌ی مقاومت مثل صدا و سیما و المنار و المسیره و ...، انتخاباتی پرشور را با حوزه‌های انتخاباتی متراکم از جمعیت، به نمایش گذاشتند؛ اما اصل ماجرا چیست؟ فرض کنید شما بخواهید حضور مردم را در انتخابات در شهر ورزنه نمایش دهید؛ کدام حوزه را انتخاب می‌کنید؟ حوزه‌ی مدرسه‌ی بعثت را که اولین بار است به عنوان حوزه‌ی انتخابات تعیین شده یا حوزه‌ی انتخاباتی مدرسه‌ی مقصودی که سال‌هاست به عنوان محل برگزاری انتخابات مشهور است؟ چه ساعتی از روز را برای تهیه‌ی گزارش انتخاب می‌کنید؟ یک ساعت بعد از ظهر، یا ساعات اولیه‌ی صبح یا ساعات اولیه‌ی غروب؟ مسلم است که آنچه دوربین شما ضبط خواهد کرد، به مکان و زمان انتخابی شما برای تصویربرداری، بستگی خواهد داشت. صدا و سیما برای نمایش حضور مردم، به حوزه‌های انتخابیه‌ی مشهور و شلوغ(مثل حسینیه‌ی ارشاد و میدان هفت تیر و ...) می‌رفت و «من و تو» و «ایران اینترنشنال» و... هم مدارسی را سراغ می‌گرفتند که در مناطقی غیر مشهور و دور از مرکز، به عنوان حوزه‌ی انتخابیه، برگزیده شده‌اند. نتیجه هم بسیار متفاوت است؛ نه رسانه‌های جبهه‌ی استکبار در مورد خلوتی حوزه‌ها دروغ گفته‌اند نه رسانه‌های جبهه‌ی مقاومت در مورد شلوغی آن. یکی از روش‌های اقناع(قانع کردن مخاطب به درستی یا نادرستی یک مطلب)، نمایش بخشی از حقیقت است(می‌گویند بخشی از حقیقت، زشت‌تر از تمامی یک دروغ است). مشهور است که فیلی را در تاریکی مطلق در اتاقی قرار دادند و از چند نفر خواستند توصیف خود را از فیل بگویند. کسی که شکم فیل را لمس کرده‌بود گفت: فیل مثل یک سقف بلند است؛ اما کسی که خرطوم فیل را لمس کرده بود، گفت: فیل مثل یک لوله‌ی دراز است و کسی دیگری که گوش فیل را دست زده بود، گفت: فیل مثل یک بادبزن است. نه هیچ کدام از این افراد دروغ گفته‌اند، و نه هیچ کدام تمام حقیقت فیل را بیان کرده‌اند. حتی اگر موجودی این صفات را همگی داشته باشد و شبیه فیل هم باشد، حقیقت فیل نیست، شاید مجسمه‌ای از فیل باشد یا پوست پر از کاه فیل یا تصویری بازسازی شده با رایانه. حقیقت فیل، خود «فیل» است. حقیقت انتخابات سیزدهم هم، نه آنچنان بود که BBC و «من و تو» و ... گفتند، و نه شاید آنچنان که صدا و سیما گفت؛ بخشی از حقیقت انتخابات، مشارکت نزدیک به 50% مردم در انتخابات بود؛ البته باوجود هجمه‌ی تبلیغاتی از درون و بیرون کشور، از حقیقی و مجازی برای تحریم انتخابات و با وجود انبوهی از مشکلات اقتصادی و باوجود ناکارآمدی بسیاری از مسؤولان دولتی و مدیران میانی و باوجود خستگی از دعواهای سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و ...؛ به این‌ها، بیفزایید ترس از کرونا را که برخی از مردم را(طبق برآوردها 10 تا 20 درصد) مجبور به خانه‌نشینی و دوری از هر اجتماع و مسافرت و حتی فرستادن دانش‌آموز به مدرسه کرد؛ شرکت در انتخابات که سهل است. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: وای بر کم‌فروشان بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ وَيۡلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ ١ ٱلَّذِينَ إِذَا ٱكْتَالُواْ عَلَى ٱلنَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ٢ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ٣ أَلَا يَظُنُّ أُوْلَٰئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ ٤ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ٥ وای بر کم‌فروشان! کسانی که هر گاه از مردم پیمانه می‌گیرند، کامل می‌گیرند و اگر برای مردم کیل یا وزن کنند، کم می‌گذارند. آیا آنها فکر نمی‌کنند که برای روزی بزرگ، برانگیخته و مبعوث خواهد شد؟ یکی از مشکلاتی که مردم به آن گرفتارند، کم‌فروشی است؛ در قرآن کریم، یک سوره به نام «مطففین(کم‌فروشان)» نامگذاری شده که از اهمیت موضوع، حکایت دارد. سوره، با جمله‌ی «وای بر کم‌فروشان» آغاز می‌شود؛ اگر قرار باشد از مردم چیزی بگیرند، تمام و کمال می‌گیرند؛ اما وقتی نوبت به خودشان می‌رسد که چیزی را برای مردم، «کیل»(فروش حجمی) یا وزن(فروش وزنی) کنند، کم می‌گذارند. البته، کم‌فروشی‌های آشکار مثل کم‌بودن وزن کالا نسبت به وزن اعلام‌شده یا کم‌فروشی‌های پنهان، مثل پنهان کردن عیب کالا مخلوط کردن کالای مرغوب و نامرغوب(گندم درجه‌ی 1 با گندم درجه‌ی 2) مخلوط کردن کالای بی‌ارزش با کالای فروخته شده(خاک با کاه یا گندم) کم‌گذاشتن از زمان انجام کار(به جای 8 ساعت، 6 ساعت کار کردن، دیر آمدن و زود رفتن) کم گذاشتن از کیفیت انجام کار(به جای تدریس، با گوشی بازی کردن یا واگذار کردن ارباب رجوع به کارمند دیگر یا امروز و فردا کردن) و.... خداوندا! ما را در زندگی، از کم‌فروشان قرار مده. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: عبور شتر از سوراخ سوزن، شرط باز شدن درهای بهشت برای دروغ‌انگاران🌼🌸🌼 إِنَّ ٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَا وَٱسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَٰبُ ٱلسَّمَآءِ وَلَا يَدْخُلُونَ ٱلْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ ٱلْجَمَلُ فِي سَمِّ ٱلْخِيَاطِۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي ٱلْمُجْرِمِينَ ٤٠ لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي ٱلظَّٰلِمِينَ ٤١ براستی، کسانی که آیات ما دروغ انگاشتند و در برابر آن، تکبر ورزیدند، درهای آسمان برای ایشان گشوده نخواهد شد و به بهشت وارد نخواهند شد، تا زمانی که شتر، از سوراخ سوزن، عبور کند! و اینگونه مجرمان را مجازات می‌کنیم. برای ایشان، بستری از جهنم و روی آنها، لحافی (از آتش) است؛ و اینگونه ظالمان را مجازات می‌کنیم. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 40 و 41 إِنَّ: همانا؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَذَّبوا: دروغ انگاشتند، تکذیب کردند؛ ب‍ِ: را؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ نا: ما؛ اسْتَکْبَروا: تکبر ورزیدند؛ عَنْ: از؛ ها: آن؛ لاتُفَتَّحُ: باز نمی‌شود؛ ل‍َ: برای؛ هُمْ: ایشان؛ أَبْوابَ: درها؛ السَّماءَ: آسمان؛ لایَدْخُلونَ: وارد نمی‌شوند؛ الْجَنَّةَ: بهشت؛ حَتّیٰ: تا؛ یَلِجُ: وارد شود؛ الْجَمَلُ: شتر؛ فی: در؛ سَمِّ: سوراخ؛ الْخِیاطِ: سوزن؛ کَذٰلِکَ: اینچنین؛ نَجْزی: مجازات می‌کنیم؛ الْمُجْرِمینَ: مجرمان؛ مِنْ: از؛ مِهادٌ: قرارگاه؛ فَوْقِ: بالا؛ غَواشٍ: پوشش‌ها؛ الظّالِمینَ: ستمکاران، ستمگران، ظالمان. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا موضوع: حلال کردن حرام به بهانه ولادت ائمه(علیهم السلام)! در اسلام، چهار حکم حرام(کارهایی که انجام دادن آن، ممنوع و گناه است)، واجب(کارهایی که انجام دادن آن، ضروری و لازم است)، مستحب(کارهایی که انجام دادن آن، خوب است، ولی اجباری نیست)، مکروه(کارهایی که انجام دادن آن، خوب نیست، ولی ممنوع هم نیست) داریم و سایر چیزها، مباح است، یعنی دین، درباره‌ی انجام دادن یا انجام ندادن آن، نظری نداده است؛ مثل خوردن چلومرغ! این از مقدمه. اما اصل مطلب: برخی کارها، مثل موسیقی مطرب، حرام است؛ حالا برخی افراد، برای موجه جلوه دادن موسیقی مطرب(و از آن بدتر، شاید خدای ناکرده برای ترویج آن)، فکر می‌کنند که اگر موسیقی مطرب را در یک مناسبت مذهبی مثل تولد یکی از امامان معصوم(علیهم السلام) بکار بریم، حلال می‌شود؛ در حالی که حرمت موسیقی مطرب(موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب) حتی اگر با خواندن قرآن هم همراه باشد، جایی نمی‌رود و اگر مصیبت سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(علیه السلام) را هم با موسیقی مطرب بخوانند حرام است و نمی‌توان از نمد مذهب، برای موسیقی حرام، کلاه ساخت. بنابراین مسؤولان محترم شهر، دقت کنند که مبادا به بهانه‌ی مسائل مذهبی و جشن‌های ملی و دینی، حرام‌هایی مثل موسیقی مطرب یا اختلاط زن و مرد یا هر حرام دیگری روی دهد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: هنجارشکنی و ایجاد مزاحمت به بهانه‌ی شادی پیش‌تر در دو یادداشت جداگانه در باره‌ی آهنگ‌های نامتعارف و با صدای بلند در خودرو یا مراسم رسمی و غیر رسمی، و نیز در خصوص ترقه و پیامدهای آن، نوشتیم. https://eitaa.com/aghamoalem/62 https://eitaa.com/aghamoalem/7 اما متأسفانه، چندی پیش، ترکیب این دو موضوع، کار را به جایی رساند که صدای بسیاری از مردم، درآمد. براستی، در شهر ما چه خبر است که باید چنین صحنه‌هایی را شاهد باشیم؟ آیا در خانواده‌ی عروس و داماد، یک انسان عاقل که حرفش دررو داشته باشد، وجود ندارد؟ آیا مردمی که با این حجم از خودرو و موتور، برخی خیابان‌ها را بستند و از شدت انفجار ترقه، میدان جنگ را به خاطر می‌آوردند، پیش خود به عواقب احتمالی و قطعی کار خود نیندیشیدند؟ اگر خودرویی امدادی(آمبولانس یا آتش‌نشانی) می‌خواست بگذرد، چه باید می‌کرد؟ این همه بیمار و سالمند و کودک و افراد عادی را که از صدای ترقه و حرکت خودروها و موتورهای با صدای ناهنجار، اذیت شدند و آسیب دیدند، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ چرا باید کار به جایی بکشد که نیروی انتظامی بخواهد دخالت کند؟ چرا برای یک مراسم باصطلاح شادی و عروسی، هزاران شاکی وجود داشته باشد؟ پس عقل، انسانیت، شرف، غیرت، نوعدوستی کجا رفته است؟ از دین و مذهب، که سراغ نباید گرفت. کدام انسان شریفی، می‌پذیرد این حجم از مزاحمت و مردم‌آزاری را؟ باور کنید اسم این کار شادی نیست و از سخن ما هم مخالفت با شادی برداشت نکنید؛ اما هر کاری، رسم و رسوم و اصولی دارد؛ اگر به اصول دینی و مذهبی پایبند نیستیم، دست کم، به اصول انسانی و فرهنگ شهروندی، عمل کنیم. در پایان، از نهادهای مسؤول توقع داریم، در برابر این گونه هنجارشکنی‌ها و آسیب‌رسانی‌های اجتماعی، مسؤولانه و قاطعانه برخورد کنند و از عقلا و بزرگان خانواده‌‌ها می‌خواهیم، عنان تصمیم‌گیری را به افراد بی‌تجربه و خام، اما جسور و پرمدعا ندهند و خود، مراسم خود را مدیریت کنند، پیش از آن که پای قانون، به میان آید. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: بی‌حجابی و بدحجابی در برخی نهادهای دولتی و خصوصی در کشور «جمهوری اسلامی ایران» زندگی می‌کنیم؛ پس باید قوانین اسلام، در همه‌ی ارکان جامعه از دولتی و خصوصی و زندگی فردی و اجتماعی جاری باشد. اما گاهی، احساس می‌کنیم برخی نهادهای بخصوص دولتی، تافته‌ای جدا بافته هستند. برای مثال، در یکی از مراکز ...، کارمندان خانم، با لباس‌های بدن‌نما و حجاب نامناسب و گاه اختلاط با مردان، حضور دارند و گویا جو مجموعه، به شکلی است که بانوان مقید و باحجاب کامل هم، در فشار و مضیقه قرار دارند. از آنجا که جناب آقای شاسنایی، رئیس محترم دادگاه بخش بن‌رود، در خطبه‌های نماز جمعه، خواستند موارد نقض فرهنگ عمومی و اسلامی را گوشزد کنیم، اعلام می‌کنیم و از مدیران مراکز دولتی و حتی خصوصی می‌خواهیم که با نوع پوشش خود در محیط کار، احساسات و عواطف مذهبی مردم را جریحه‌دار نکنند و از آن بدتر، برای تبلیغ فرهنگ برهنگی که فرهنگی استکباری و ضد اسلامی است، زمینه‌ساز و مبلغ نباشند. قطعا اگر مدیران هر مجموعه، در این خصوص دلسوز و حساس باشند، چنین، نقض قانون حجاب را شاهد نخواهیم بود. البته، برخی با خلط مبحث، نفرمایند که شما دزدی‌ها و اختلاس‌ها را درست کنید، حجاب پیش‌کش. دست‌درازی به بیت‌المال و اختلاس، یک امر است، البته قبیح و زشت و باید با شدت و قوت، با آن برخورد کرد؛ ولی دلیل نمی‌شود بخاطر یک امر خطا، خطاهای دیگر را ندیده بگیریم. فرض کنید کسی که دارد سم می‌خورد، ممکن است از ارتفاعی هم سقوط کند، نمی‌توان چون قصد دارد خودکشی کند، درخصوص سقوط از ارتفاع او، اقدام نکنیم. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem