eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
143 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: منکران قیامت، توقع دارند خدا و فرشتگان را ببینند🌼🌸🌼 ۞وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْمَلَٰئِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَاۗ لَقَدِ ٱسْتَكْبَرُواْ فِيٓ أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوًا كَبِيرًا ٢١ يَوْمَ يَرَوْنَ ٱلْمَلَٰئِكَةَ لَا بُشْرَىٰ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُجْرِمِينَ وَيَقُولُونَ حِجْرًا مَّحْجُورًا ٢٢ و کسانی که به دیدار ما امید ندارند، گفتند: «چرا بر ما فرشته‌ای فرو نیامد یا خدا را نمی‌بینیم؟» براستی در وجودشان استکبار ورزیدند و بسیار سرکشی کردند؛ روزی که فرشتگان را می‌بینند، برای مجرمان در آن روز، بشارتی نیست و می‌گویند: «دور شو، دورشدنی!» سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان، آیات 21 و 22 قالَ: گفت؛ الَّذینَ: کسانی که؛ لایَرْجونَ: امید ندارند؛ لِقاءَ: ملاقات، دیدار؛ نا: ما؛ لَوْلا: اگر چنین نبود؛ أُنْزِلَ: فروفرستاده شد ؛ عَلیٰ: بر؛ الْمَلائِکَةَ: فرشتگان؛ أَوْ: یا؛ نَریٰ: می‌بینیم؛ رَبَّ: پروردگار، خدا؛ ل‍َ: حتما؛ قَدْ: بتحقیق، قطعا؛ اسْتَکْبَروا: استکبار ورزیدند؛ فی: در؛ أَنْفُسِ: جان‌ها، خودها؛ هِمْ: آنان؛ عَتَوْ: سرپیچی کردند، طغیان کردند؛ عُتُوّاً: طغیان؛ کَبیراً: بزرگ؛ یَوْمَ: روزی؛ یَرَوْنَ: می‌بینند؛ لا: نه؛ بُشْریٰ: مژده، بشارت؛ ل‍ِ: برای؛ الْمُجْرِمینَ: مجرمان؛ یَقولونَ: می‌گویند؛ حِجْراً مَحْجوراً: حسابی دور شو(اصطلاحی است در مواجهه با شخصی که از او می‌ترسند که یعنی: دور شو، که نزدیک شدنت بر من حرام است) طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: انتخاب نوحه؛ توجه به وزن یا محتوا 🔵 کاروان عزاداری حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام الله علیها) دیروز در شهر ورزنه حرکت کرد و کاری بود بس شایسته و بایسته. ضمن تشکر و سپاس از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در مراسم، در این باره چند نکته را یادآور می‌شوم: ✅شخصیت والای معصومان(علیهم السلام) را که انسان‌هایی بسیار والامقام و والااندیشه بوده‌اند، نباید با انسان‌های عادی یا حتی انسان‌های اندیشمند و دانشمند و فرهیخته‌ی دیگر مقایسه کرد و در باره‌ی این حضرات، چنان اندیشید که در باره‌ی انسان‌های عادی می‌اندیشیم. این ما هستیم که باید رشد کنیم و به سمت حضرات معصومان(علیهم السلام) تعالی یابیم، نه این که حضرات معصومان(علیهم السلام) را خدای ناکرده، با کاستن از مقام و منزلت والایشان و تبدیل ایشان به انسان‌هایی معمولی و عادی و با سطح فکر پایین، هم‌ردیف خود بدانیم که در این صورت، ما نیز مانند دیگران، به ایشان جفا کرده‌ایم، جفایی شاید بزرگ‌تر از جفای دشمنان قسم‌خورده‌شان! ✅متأسفانه بیشتر اشعاری که مداحان عزیز در این مراسم استفاده کردند، با شأن و مقام حضرت زهرا(سلام الله علیها) سازگار نبود؛ آیا براستی حضرت زهرا(سلام الله علیها) نگران شانه زدن موی دخترشان بودند؟ یا نگران انحراف امت اسلامی از مسیری که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) ترسیم کرده بودند؟ چرا در نوحه‌های مداحان، از این دست نگرانی‌ها مطرح نبود و دائم از چیزهای پیش پا افتاده(در مقابل مقام آن حضرت) سخن گفته شد؟ ✅صرف نظر از محتوای نوحه‌ها، متن برخی از این نوحه‌ها، نه از نظر ادبی ارزش داشت که بتوان آن را «شعر» نامید(فقط دارای «وزن» بود و می‌شد به این نوحه گفت «نظم») و نه از نظر معارف اسلامی، بهره‌ای. کاش مسؤولان برگزاری مراسم بر انتخاب نوحه‌های مداحان، دست کم در چنین مراسمی که به صورت هماهنگ و شهرستانی برگزار می‌شود، نظارت کنند و اجازه ندهند هر متن موزونی، به عنوان متن نوحه انتخاب شود. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: جای خالی آقای خبرنگار گاهی به برخی چیزها چنان عادت می‌کنیم که وجودشان را احساس نمی‌کنیم. نمونه‌اش نفس کشیدن؛ از بس نفس کشیده‌ایم گویا باید نفس بکشیم؛ اما یک مبتلای کرونا یا سرماخوردگی شدید، نفس کشیدن را قدر می‌داند. مردم و بویژه مسؤولان شهر هم چنان به حضور آقای قطبی، خبرنگار شهر عادت کرده بودند که انگار ایشان باید همیشه حضور داشته باشند و فیلم و عکس بگیرند و گزارش تهیه کنند؛ اما چند روزی که به خاطر بیماری همسرشان، حضور نداشتند، تازه فهمیدیم که برای تهیه‌ی گزارش و عکس و فیلم از مراسم پرشمار روزانه‌ی شهرستان، باید چقدر دردسر بکشیم. گویا تازه می‌فهمیم آقای قطبی چه نعمتی بوده است. برای سلامتی آقای قطبی و همسر ایشان به درگاه خداوند متعال دعا می‌کنیم و حضور هزاران باره‌ی ایشان را در عرصه‌ی خبرنگاری آرزو. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: خداوند را به زاری و نهانی بخوانید🌼🌸🌼 ٱدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةًۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِينَ ٥٥ وَلَا تُفْسِدُواْ فِي ٱلْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَٰحِهَا وَٱدْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًاۚ إِنَّ رَحْمَتَ ٱللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ ٱلْمُحْسِنِينَ ٥٦ پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید که او متجاوزان را دوست ندارد؛ و در زمین، از پس اصلاح آن، فساد نکنید؛ و او را با بیم امید بخوانید که رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 55 و 56 ادْعوا: بخوانید، دعا کنید؛ رَبَّ: پروردگار؛ کُمْ: شما؛ تَضُرَّعاً: با گریه و زاری؛ خُفْیَةً: پنهانی، مخفیانه؛ إِنَّ: همانا؛ هُ: او؛ لایُحِبُّ: دوست ندارد؛ الْمُعْتَدینَ: از حد درگذرندگان، متجاوزان؛ لاتُفْسِدوا: فساد نکنید، تبه‌کاری نکنید؛ فی: در؛ الْأَرْضِ: زمین؛ بَعْدَ: پس از؛ إِصْلاحِ: اصلاح، درست کردن؛ ها: آن؛ خَوْفاً: از روی ترس، همراه با بیم؛ طَمَعاً: با طمع؛ رَحْمَتَ: رحمت، بخشایش؛ قَریبٌ: نزدیک؛ مِنْ: از؛ الْمُحْسِنینَ: نیکوکاران. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: قرآن؛ متناقض یا معجزه؟(قسمت اول) 🔵 مدت‌هاست که دشمنان اسلام علیه اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و امامان هدی(علیهم السلام) شبهه می‌سازند و با این شبهه‌ها، دل مردم را از ایمان و اعتقاد قلبی تهی می‌کنند. متأسفانه، آنانی هم که باید به این شبهه‌ها پاسخ دهند، یا ساکت نشسته‌اند و به ذکر و تسبیح و نماز مشغولند یا کمتر در این خصوص تلاش می‌کنند. 🔵 از این پس، در گاهی به یکی از شبهه‌ها سر می‌زنیم و آن را پاسخ می‌گوییم. برخی با روخوانی یا ترجمه‌ی ساده، به آیاتی در قرآن می‌رسند که به نظر با آیات دیگری از قرآن همخوانی ندارد. این ناهمخوانی ظاهری را «تناقض» گویند. دشمن با مطالعه‌ی دقیق آیات قرآن کریم و زیر و رو کردن آن، تناقض‌های ظاهری را در شبکه‌های ضد دینی و حتی خبری معاند مطرح می‌کند و برخی نیز، بدون مطالعه و بررسی، باور می‌کنند که قرآن، دارای تناقض است. یکی از این تناقض‌های ظاهری را با هم می‌خوانیم و سپس پاسخ می‌دهیم: ✅ آیه‌ی 28 سوره‌ی شعراء: رَبُّ ٱلْمَشْرِقِ وَٱلْمَغْرِبِ پروردگار مشرق و مغرب ✅ آیه‌ی 17 سوره‌‎ی الرحمن: رَبُّ ٱلْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ ٱلْمَغْرِبَيْنِ پروردگار دو مشرق و دو مغرب ✅ آیه‌ی 40 سوره‌ی معارج: فَلَآ أُقْسِمُ بِرَبِّ ٱلْمَشَٰرِقِ وَٱلْمَغَٰرِبِ پروردگار مشرق‌ها و مغرب‌ها چرا در قرآن، یک بار گفته شده پروردگار مشرق و مغرب؛ یک بار گفته شده پروردگار دو مشرق و دو مغرب و یک بار گفته شده پروردگار مشرق‌ها و مغرب‌ها؟ 🔵 پاسخ: هنگامی که از منظر یک انسان عادی نگاه کنیم، یک مشرق(محل طلوع خورشید) و یک مغرب(محل غروب خورشید)، بیشتر وجود ندارد، یکی در جهت شرق و دیگری در جهت غرب. اما اگر از منظر یک فرد آگاه به حرکت زمین، بنگریم، درست در همان جایی که از دید ما خورشید در حال غروب است، برای سمت دیگر کره‌ی زمین، خورشید در حال طلوع است؛ و همانجا که طلوع خورشید را می‌بینیم، برای سمت دیگر کره‌ی زمین، مغرب است؛ پس از دید یک انسان آگاه‌تر از انسان عادی، ما دو مغرب(محل غروب) و دو مشرق(محل طلوع) داریم؛ یکی برای ساکنان این سوی زمین و دیگری برای ساکنان آن سوی زمین. اما کسی که از فرد دوم هم آگاه‌تر است، می‌داند که خورشید در هر لحظه در بخشی از کره‌ی زمین در حال طلوع است و در بخش دیگری از کره‌ی زمین، در حال غروب؛ پس ما نه یک مشرق و مغرب، و نه دو مشرق و دو مغرب، که مشرق‌ها و مغرب‌ها داریم. 🔵 از همه جالب‌تر این که فرد آگاه به حرکت زمین و نحوه‌ی تشکیل روز و شب، می‌داند که خورشید نیست که طلوع یا غروب می‌کند؛ این زمین است که در برابر خورشید، حرکت می‌کند؛ یعنی طلوع و غروب خورشید، نه یک امر واقعی که یک امر ظاهری است؛ درست مانند وقتی که سوار بر خودرو، به جاده می‌نگریم، چنین درمی‌یابیم که گویی جاده حرکت می‌کند و ما و خودرو، ساکن هستیم؛ در قرآن به این موضوع، به زیبایی اشاره شده است: سوره‌ی کهف، آیه‌ی 86 ✅ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ ٱلشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ 🔵 ذوالقرنین، چون به محل غروب خورشید رسید، اینچنین دریافت که خورشید در چشمه‌ای گرم و گل‌آلود فرو می‌رود. در اینجا، با ظرافت اشاره شده که آنچه ما غروب خورشید می‌بینیم، احساس و دریافت ماست، نه حقیقت غروب خورشید که خورشید، میلیون‌ها سال است که گرمابخش منظومه‌ی شمسی و زمین است و شاید هزاران سال دیگر نیز، بتابد و نور و گرما ببخشد. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: قرآن؛ متناقض یا معجزه؟(قسمت دوم) 🔵 پرسش: چرا در یک جای قرآن آمده «اجباری در دین نیست» و در جای دیگر، گفته «کافران را گردن بزنید و آنان را در بند بکِشید و ...» کدام را باور کنیم؟ 🔵 پاسخ: ابتدا به متن و ترجمه‌ی دو آیه‌ی مورد بحث، نگاه کنیم: لَآ إِكْرَاهَ فِي ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَيِّۚ(بقره، 256) ترجمه: در دین، اجباری نیست؛ راه از بیراه به روشنی، تبیین و آشکار شده است. فَإِذَا لَقِيتُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَضَرْبَ ٱلرِّقَابِ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّواْ ٱلْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّۢا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَآءً حَتَّىٰ تَضَعَ ٱلْحَرْبُ أَوْزَارَهَاۚ (محمدصلی الله علیه و آله، 4) ترجمه: پس چون با کسانی که کفر ورزیدند، (در میدان جنگ) روبه‌رو شدید، گردن‌ها را بزنید تا هنگامی که آنان را از پای درآوردید؛ پس اسیران را محکم در بند کشید؛ سپس یا بر آنان منت نهید یا فدیه بگیرید(و آنان را آزاد کنید) تا جنگ، بار سنگین خود را بر زمین بگذارد. 🔵 بحث اجباری نبودن دین، در حوزه‌ی عقیده و فکر است؛ یعنی هرکس در طرز فکر و اندیشه، آزاد است؛ اجبار و زندان و داغ و درفش هم نمی‌تواند اندیشه‌ی کسی را تغییر دهد؛ چنان که «عمار» در زیر شکنجه‌ی مشرکان، گرچه شاید به زبان چیزی گفته باشد، آنچه را در دل داشت، تغییر نداد. بگذریم که حکومت‌های امروزی که به دروغ مدعی مردم‌سالاری(دموکراسی) و حقوق بشر هستند(مثل آمریکا و فرانسه و انگلیس)، با مخالفان نظری خود که نظر مخالف خود را نه در میدان جنگ، که در اعتراضی مسالمت‌آمیز بیان کردند، با شدیدترین شکل ممکن برخورد کردند. 🔵 🔵 بحث گردن زدن و اسیر گرفتن و... هم نه درباره‌ی مخالفان عقیدتی یا نظری، که درباره‌ی مخالفانی است که در برابر حکومت اسلامی، جنگ به راه انداخته‌اند. کیست که نداند در جنگ با «عمرو بن عبدود» یا داعش یا صدام، صحبت از حقوق بشر و انسانیت و... یا گفتگو و مذاکره، جایگاهی ندارد و چنین مخالفی که اسلحه برداشته و کشتار می‌کند، یا باید کشته یا به بند کشیده شود. 🔵 🔵 🔵 تکفیری‌ها(کسانی که هر اندیشه‌ای را جز اندیشه‌ی خود، کافر و مستحق مرگ و حلال شدن جان و مال و ناموس می‌دانند)، در هر دین و آیینی که باشند، گرچه در فکر خود آزادند، اما اگر فکرشان را به مرحله‌ی عمل برسانند، به ترور و کشتار منجر خواهد شد. نمونه‌های زیادی از این تفکر در طول تاریخ وجود دارد: خوارج در زمان امام علی(علیه السلام)؛ سازمان مجاهدین خلق(تکفیری شیعه) در زمان انقلاب اسلامی؛ جندالله و داعش و النصرة(تکفیری سنی) در زمان حاضر؛ هندوها در میانمار و... این‌ها را اغلب نمی‌توان براحتی از گره کور فکری‌شان آزاد کرد و فقط زبان «جنگ» برایشان کارساز است؛ البته اگر نبرد را بیاغازند؛ وگرنه در فکر، آزادند. 🔵 🔵 🔵 🔵 اگر اسلام با کشتار و بدرفتاری با اسیر موافق بود، نباید دستور می‌داد که اسیرانی که در آغاز محکم به بند کشیده شده‌اند، آزاد شوند. آن دستور گردن زدن هم برای زمین گذاشته شدن بار جنگ است، نه به قصد انتقام و نسل‌کشی و .... 🔵 🔵 🔵 🔵 🔵 البته آنچه برخی مخالفان ظاهری جنگ، در عمل در ایران و عراق و افغانستان و ویتنام و آفریقا و الجزایر و کنگو و ... انجام دادند، چنان در تصور نمی‌گنجد که باور آن هنوز هم دشوار است؛ ایجاد قحطی مصنوعی و بمباران شیمیایی و هسته‌ای و برپایی موزه‌ی «جمجمه» و بمباران عروسی و نسل‌کشی و استفاده از اورانیوم و... با میلیون‌ها کشته و آواره و معلول و...، روی خوارج و داعش و جند الله را در پیشگاه تاریخ، سپید کرده است. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: هرچه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی🌼🌸🌼 كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۚ كَفَرُواْ بِ‍َٔايَٰتِ ٱللَّهِ فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمْۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ ٥٢ ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٥٣ (روش اینها) مانند روش فرعونیان و کسان پیش از ایشان است که به آیات خدا کافر شدند؛ پس خدا به خاطر گناهانشان آنان را گرفتار ساخت؛ بی‌گمان خداوند، نیرومندی است سخت‌کیفر؛ این بدان سبب است که خداوند هیچ گاه نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته، تغییر نمی‌دهد، مگر این که آنچه را در وجود خود دارند، تغییر دهند؛ و خداوند شنوای داناست. سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیه‌ی 53 ک‍َ: مانند؛ دَأْبِ:عادت، روش؛ ءالِ: خاندان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ هُمْ: ایشان؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ ب‍ِ: به؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ ؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ أَخَذَ: گرفت؛ ذُنوبِ: گناهان؛ قَوِیٌّ: قوی، قدرتمند؛ شَدیدُ: با شدت؛ الْعِقابِ: پیگیری، مجازات؛ ذٰلِکَ: آن؛ أَنَّ: همانا؛ لَمْ یَکُ: نبوده؛ مُغَیِّراً: تغییردهنده؛ نِعْمَةً: نعمتی؛ أَنْعَمَ: نعمت داد، ارزانی داشت؛ ها: آن؛ عَلیٰ: بر؛ قَوْمٍ: گروه، ملت؛ حَتّیٰ: تا، حتی؛ یُغَیِّروا: تغییر دهند؛ ما: آنچه، چیزی که؛ أَنْفُسِ: جان‌ها، وجودها؛ سَمیعٌ: شنوا؛ عَلیمٌ: دانا، آگاه. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: یک نفر با استقامت و شکیبا، در برابر ده نفر کافر🌼🌸🌼 كيَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَى ٱلْقِتَالِۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَٰبِرُونَ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفًا مِّنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ٦٥ٱلْـَٰٔنَ خَفَّفَ ٱللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًاۚ فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ٦٦ ای پیامبر! مؤمنان را به جهاد برانگیز و تشویق کن. اگر از شما بیست نفر اهل صبر و شکیایی باشند، بر دویست نفر غالب می‌شوند و اگر از شما صد نفر باشند، بر هزار نفر پیروز می‌گردند؛ زیرا آنها گروهی هستند که نمی‌فهمند؛ اکنون خدا به شما تخفیف داد و دانست که در شما سستی و ضعف هست؛ پس اگر از شما صد نفر با استقامت و شکیبا باشند، بر دویست نفر پیروز می‌شوند و اگر از شما هزار نفر باشند، به خواست خدا بر دو هزار نفر غلبه می‌کنند؛ و خداوند با صابران است. سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیات 65 و 66 یا: ای، یا؛ أَیُّها: ای، حرف منادا؛ النَّبِیُّ: پیامبر؛ حَرِّضْ: تحریک و تشویق کن؛ الْمُؤْمِنینَ: مؤمنان، گروندگان؛ عَلیٰ: بر؛ الْقِتالِ: کارزار، جنگ؛ إِنْ: اگر؛ یَکُنْ: باشد؛ مِنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عِشْرونَ: بیست؛ صابِرونَ: شکیبایان؛ یَغْلِبوا: غلبه می‌کنند، پیروز می‌شوند؛ مِائَتَیْنِ: دویست، دوصد؛ مِائَةٌ: یکصد؛ أَلْفاً: یک هزار؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ ب‍ِ: به؛ أَنَّ: قطعا، حتما؛ هُمْ: ایشان؛ قَوْمٌ: گروهی، قومی؛ لایَفْقَهونَ: نمی‌فهمند، درک نمی‌کنند؛ الْئانَ: اکنون، الآن؛ خَفَّفَ: تخفیف داد، سبک کرد؛ عَنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عَلِمَ: دانست؛ فی: در؛ ضَعْفاً: ضعف، سستی؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ صابِرَةٌ: شکیبا، صبور؛ أَلْفٌ: یک هزار؛ أَلْفَیْنَ: دوهزار؛ إِذْنِ: اذن، اراده، اجازه؛ مَعَ: با؛ الصّابِرینَ: صابران، شکیبایان. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: «مشت نمونه‌ی خروار» یا «با یک گل بهار نمی‌شود» 🔵 دو مَثَل در فارسی هست که ظاهری متناقض دارند: 🔵 «مشت نمونه‌ی خروار» که می‌گوید یک نمونه از یک کل، برای نشان دادن آن کافی است؛ 🔵 و «با یک گل بهار نمی‌شود» که نشان می‌دهد یک مثال یا یک نمونه برای یک کل، کفایت نمی‌کند؛ اما این دو مثل، هر یک، در جای خود درست و در جای خود نادرست هستند. 🔵 گاهی در حوزه‌ی مسائل اجتماعی برای اثبات یک ادعا، یک مثال خاص می‌آورند؛ برای مثال شخصی برای غلط بودن ارتباط بین «حجاب» و «پاکدامنی»، خانمی چادری را مثال می‌زند که اهل فحشاست و در مقابل، زن کم‌حجابی را که بسیار عفیف و پاکدامن است. یا برای نشان دادن بی‌تأثیر بودن سیگار بر سلامتی، شخصی را مثال می‌زنند که پس از سال‌ها اعتیاد به سیگار، زنده است و شخص دیگری که از دود و دم متنفر بود و در جوانی سکته کرد. 🔵 مشکل کجاست؟ چه کسی درست می‌گوید؟ به طور کلی، مسائل اجتماعی یا حوزه‌های سلامت و فرهنگ، تک‌متغیره نیستند؛ به عبارتی، یکی از نشانه‌ها و عوامل پاکدامنی، حجاب است ولی، تنها عامل آن نیست؛ آنچنانکه یکی از عوامل سلامتی، دوری از دخانیات است، نه تنها عامل آن. 🔵 بنابراین، در مشکلات و معضلاتی که حوزه‌ی اجتماع یا سلامت یا فرهنگ را دربر دارد، نمی‌توان به قول دانشمندان علم آمار، با یک نمونه‌ی نادرست، یا از آن بدتر، با یک مثال، نتیجه گرفت. برای بررسی رابطه‌ی «حجاب و پاکدامنی» یا «سیگار و سلامتی»، ابتدا باید یک جامعه‌ی آماری مناسب و یک نمونه‌ی مناسب(برای مثال با 100 نمونه در 100 شهر و روستای مختلف از استان‌های مختلف) را برگزید؛ در این نمونه از جامعه‌ی آماری، با بررسی متغیرهای مختلف و تأثیرگذار بر موضوع مورد بحث، و تجزیه و تحلیل آماری آن، درستی ارتباط بین دو عامل را بررسی کرد؛ وگرنه، در این چنین مسائلی، با یک مثال، آنچه نتیجه می‌گیریم، فرسنگ‌ها با حقیقت فاصله خواهد داشت. درست مثل این که با دیدن یک بدخلقی در بدو ورود به یک شهر، نتیجه بگیریم که تمام مردم آن شهر، بدخُلق هستند و مشت را نمونه‌ی خروار بدانیم! ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: دروغ‌های بزرگ و کرونایی 🔵 چنانکه پیشتر هم گفتیم، یکی از فنون «اقناع»، یعنی قانع کردن شخص به درستی یا نادرستی یک مطلب، با استفاده از رسانه‌ها، دروغ بزرگ است؛ یعنی چنان دروغ بگوییم که مخاطبان بگویند: «تا نباشد چیزکی، مردم نگوید چیزها!» یا «مگه میشه دروغ به این بزرگی گفت؟». اما این فن، سال‌هاست که در رسانه‌ها کاربرد دارد. شاید یکی از قدیمی‌ترین این «دروغ»ها در ایران، نامه‌ی منتسب به «چارلی چاپلین»، هنرپیشه‌ی طنز معروف به دخترش است. جالب است که وقتی نویسنده‌ی نامه(فرج الله صبا) اعلام کرد که این نامه را او نوشته نه چاپلین، هیچ کس از او قبول نکرد و او را دروغگو خواندند. این نامه به کتاب‌ها و نوارها و سخنرانی‌ها و ... هم رسید و هیچ کس از منبع آن نپرسید. 🔵 در دوران معاصر هم از بس در مورد دوران نخست‌وزیری «هویدا» و ثابت ماندن قیمت خودکار(و در برخی از نقل قول‌ها کبریت) گفتند، خودم هم باور کرده بودم تا این که در بایگانی روزنامه‌های پیش از انقلاب، به دستورات شاه و نخست‌وزیر و مجلس درباره‌ی مبارزه با گرانی برخوردم. بعد به بایگانی روزنامه‌های پس از انقلاب و دادگاه هویدا که رسیدم، دیدم از اساس این نقل قول از هویدا در دادگاه وجود ندارد. 🔵اما یک دروغ دیگر، که رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی از بس تکرار کرده‌اند، خودمان هم باور کرده‌ایم: «آمار کرونا، در مناسبت‌های ملی و مذهبی، کاهش می‌یابد و بعد دوباره زیاد می‌شود». این دروغ، آخرین بار درباره‌ی 22 بهمن امسال، آشکارا ناراستی دشمنان را نشان داد؛ چرا که اگر فقط 10 روز در خصوص آمار کرونا مخفی‌کاری می‌شد، براحتی می‌شد راهپیمایی 22 بهمن را برگزار کرد؛ و نخستین بار هم در 30 بهمن 1398 و درست دو روز پیش از انتخابات مجلس، ورود کرونا به کشور اعلام شد که اگر فقط با دو روز تأخیر این خبر اعلام می‌شد، مشارکت در انتخابات مجلس، می‌توانست ده بیست درصدی بیشتر از آن چیزی باشد، که بود. 🔵از این دست دروغ‌ها بارها و بارها گفته شده و ما باور کرده‌ایم. یادم هست یک بار هم گفته بودند در فلان صفحه از قانون بودجه‌ی کشور، بودجه‌ی «جامعة المصطفی العالمیه» چند برابر بودجه‌ی وزارت ارشاد است؛ اما وقتی به قانون بودجه مراجعه می‌کردیم، این صفحه ربطی به بودجه‎ی فرهنگی نداشت و بودجه‌ی «جامعة المصطفی» هم یک صدم عددی نبود که ادعا می‌شد. ولی مگر چند نفر پیگیر می‌شدند که ببینند نشانه‌ای که داده‌اند، درست نیست؟ ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: آیا مؤمنان را دینشان فریفته است؟🌼🌸🌼 إِذْ يَقُولُ ٱلْمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَٰٓؤُلَآءِ دِينُهُمْۗ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٤٩ وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذْ يَتَوَفَّى ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَٰرَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ ٱلْحَرِيقِ٥٠ آنگاه که منافقان و بیماردلان می‌گفتند: «اینان را دینشان فریفته و به خود مغرور کرده است» و(لی) هر که بر خدا توکل کند، پس به یقین، خداوند شکست‌ناپذیری است، حکیم. کاش می‌دیدی آن دم را که فرشتگان، جان کافران را می‌ستانند، چگونه بر صورت‌ها و پشت‌هایشان می‌زنند: «بچشید عذاب سوزان را». سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیات 49 و 50 إِذْ: هنگامی که؛ یَقولُ: می‌گوید؛ الْمُنافِقونَ: منافقان، دورویان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ فی: در؛ قُلوبِ: قلب‌ها، دل‌ها؛ هِمْ: ایشان؛ مَرَضٌ: بیماری؛ غَرَّ: فریفته است، مغرور کرده است؛ هٰؤُلاءِ: اینان؛ دینُ: دین، آیین؛ مَنْ: هرکس؛ یَتَوَکَّلْ: توکل کند، کارساز بگیرد؛ عَلیٰ: بر؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ إِنَّ: همانا، بدرستی که؛ عَزیزٌ: شکست‌ناپذیر، مقتدر؛ حَکیمٌ: حکیم، کسی که حرف و عملش، بی‌دلیل نیست؛ لَوْ: اگر؛ تَریٰ: می‌بینی؛ یَتَوَفّیٰ: می‌میراند، به تمامی می‌گیرد؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ الْمَلائِکَةُ: فرشتگان؛ یَضْرِبونَ: می‌زنند؛ وُجوهُ: روی‌ها، چهره‌ها؛ أَدْبارَ: پشت‌ها؛ ذوقوا: بچشید؛ عَذابَ: عذاب، مجازات؛ الْحَریقِ: آتش، سوزاننده. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: کتاب ارتداد(وحید یامین‌پور) 🔵 فرض کنید در 21 سال 1357 و پس از اعلام افزایش ساعت حکومت نظامی، اطرافیان امام خمینی(ره) ایشان را راضی می‌کردند که برای جلوگیری از خون‌ریزی، دستور بدهند مردم به خانه‌ها برگردند؛ شاه کودتا می‌کرد و امام خمینی(ره) بازداشت و تبعید می‌شدند. شاه چند سالی بر ایران حکومت می‌کرد و سپس ولی‌عهد او، رضا پهلوی بر سر کار می‌آمد و تا امروز، به جای جهموری اسلامی، همچنان حکومت شاهنشاهی بر ایران حکومت می‌کرد. دوست دارید بدانید نتیجه چه بود؟ کتاب ارتداد، نوشته‌ی وحید یامین‌پور، با قلمی شیوا و روان و داستانی جذاب و پرکشش، این فرض را روایت می‌کند: در ادامه‌ی حاتم‌بخشی‌های شاهان پهلوی(بخشش بحرین و آرارات و دشت «ناامید» و فیروزه و اترک و ...) و تجزیه‌ی ایران، آذربایجان و سیستان و اهواز و کردستان و خراسان و ... نیز از ایران جدا می‌شوند. ایران، به «تایلند» غرب آسیا تبدیل می‌شود و... هسته‌های مقاومت، این بار نه از ایران، که از لبنان دوباره شکل می‌گیرند. 🔵 داستان ارتداد برای من، چنان جذاب بود که تمام آن را یک‌نفس و در یک روز مطالعه کردم و چندین بار هم بخش‌هایی از کتاب را دوباره خواندم. 🔵 برای خرید این کتاب، کافی است در اینترنت، جستجو کنید. مطالعه‌ی آن را به طرفداران جمهوری اسلامی و در حسرت‌ماندگان نظام شاهنشاهی، توصیه می‌کنم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem