eitaa logo
نوشته‌ها
846 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
591 ویدیو
26 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحیِ شَریعَتِک» نقدی داشتید اینجا بهم بگید👇 https://harfeto.timefriend.net/16922168455136 @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
اسرائیل در غزه از پهپادهایی استفاده می‌کنه که صدایی شبیه صدای گریه و فریاد زنان و کودکان منتشر می‌کنه کسانی که برای کمک به سمت صدا می‌دوند را مورد هدف قرار می‌ده و می‌کشه. اونوقت به ما می‌گن غیر متمدن. @aghletarif
🔸🔸چرا بانوان اجازه ورود به قبرستان بقیع را ندارند 🔻به گزارش ایکنا، امروز مصادف با هشتم شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع به دست وهابیت است. در این قبرستان بارگاه مطهر چهار امام معصوم و بسیاری دیگر از بزرگان تاریخ اسلام وجود داشت که به دست این گروه تخریب شد. 🔻با قدرت گرفتن وهابیت در عربستان اتفاق دیگری نیز رخ داد و بانوان از ورود به قبرستان بقیع منع شدند. امروزه نیز یکی از مسائلی که بانوان تمام کشورهای اسلامی هنگام حضور در مدینه منوره با آن مواجه می‌شوند، ممانعت از حضور آنها در قبرستان بقیع است. این منع به ویژه برای بانوان شیعه که علاقه‌مند هستند قبر مطهر چهار امام خود را زیارت کنند، بسیار ناراحت‌کننده بوده و آنها پشت دیوارهای این قبرستان می‌ایستند و به قرائت زیارتنامه می‌پردازند. 🔻اما چرا وهابیت مانع از ورود بانوان به قبرستان بقیع می‌شود؟ 🔗|مطالعه متن کامل|
نوشته‌ها
🔸🔸چرا بانوان اجازه ورود به قبرستان بقیع را ندارند 🔻به گزارش ایکنا، امروز مصادف با هشتم شوال سالروز 
فقط کافیه گاو شیرده آمریکا باشی تا صدایی از هیچ کس برای دفاع از حقوق زنان کشورت بلند نشه حتی اگر واقعا ظالم باشی. کافی بود به جای عربستان ایران بود. اونوقت می‌دید که چقدر همین مسئله بولد می‌شد و مسبب اعمال تحریم‌های حقوق بشری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ رو دیدم خیلی برام جالب بود. یک عده جوان در محلات نیویورک داخل مترو در حال دادن شعارهای انقلابی هستند: «با روح با خون می‌میریم برات غزه. ایران بهت افتخار می‌کنیم. یمن بهت افتخار می‌کنیم. مقاومت عادلانه است وقتی مردمی تحت اشغال درمیان. از رود (اردن) تا دریای (مدیترانه)، تمام مردم باید آزاد شوند. رفح بهت افتخار می‌کنیم.» عجب آخرالزمانی شده و چه عجیب فلسطین شاخص سنجیدن انسانیت و شرف آدم‌ها شده. @aghletarif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عملیات «وعده صادق» فقط منافع ایران را تامین نکرد، فقط غرور ملی ما را ارضا نکرد، فقط بازدارندگی ما را احیا نکرد، فقط هیمنه اسرائیل را در هم نکوبید بلکه منافع دیگری هم داشت. چند مورد دیگر از منافع این عملیات به روایت خبرنگار اهل غزه @aghletarif
قرار نبود وقتی زن اسلحه به دست می‌گیرد، سلاح اصلی‌ش را زمین بگذارد...ادامه را در متن بخوانید👇 لینک مطلب مربوط @aghletarif
مراجعه به تصویر 🔰بانوان مسلح، سلاح را زمين نگذاريد. همزمان با روز ارتش و در حین برگزاری رژه، تصاویری از یگان بانوان نوپو در فضای مجازی وایرال می‌شود. اما آنچه قابل تأمل و نگران‌کننده است، حذف چادر برخی از بانوان حین اجرای عملیات رژه است. بانویی با در دست داشتن سلاح بر لبه‌‌ی سپر بیرونی ایستاده اما چادر را که سلاح اصلی دیروز و امروز زنان مسلمان در نبرد برابر دشمن است، زمین گذاشته. یادم به خاطره‌ای می‌افتد که زمانی از یکی از بانوان دفاع مقدس خواندم. خاطره را دقیق یادم نیست اما مضمون آن خاطره این بود که وقتی پیکر مجروح رزمنده‌ای را می‌خواستند برای درمان منتقل کنند و آن بانو برای حرکت تندتر قصد می‌کند تا چادرش را زمین بگذارد ناگهان متوجه می‌شود که دستان آن رزمنده چادرش را گرفته و از او می‌خواهد این کار را نکند و می‌گوید ما می‌جنگیم تا شما چادرتان را زمین نگذارید. اما مهمتر از این خاطره نقلی است از خانم دباغ در رابطه با حساسیت امام راحل(ره) نسبت به حفظ چادر در هر شرایطی: « از فرانسه که آمدم هنوز مانتو و شلوار تنم بود، در مهران پایم صدمه دید و با عصا راه می‌رفتم و با مانتو و شلوار خدمت امام(ره) رسیدم تا گزارش بدهم، امام(ره) فرمودند: شما چادر ندارید؟ بگویم احمد برایتان یک چادر بخرد؟ گفتم: نه حاج آقا! اما چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم سه پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سر کردن برایم خیلی مشکل بود، فرمودند: چادر برای زن بهتر است. از آن روز چادر سر کردم.» حضرت آقا هم دیدگاهی بسیار مترقی در رابطه با چادر دارند:«بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این که من بخواهم بگویم ،چادر نوع منحصر است؛ نه من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه ی ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد.» وقتی شما که بخشی از حاکمیت هستید وارد مرزهای خاکستری می‌شوید و از ارزش‌ها عقب می‌نشینید نباید توقع داشت مردم از خطوط قرمز عبور کنند؟ چرا مراقب پیامی پارادوکسیکالی نیستید که به مخاطب ارسال می‌کنید؟ قرار نبود وقتی زن اسلحه به دست می‌گیرد، سلاح اصلی‌ش را زمین بگذارد. به نظرم آیه‌ای که از خطر غفلت از سلاح در میدان نبرد می‌گوید شامل چادر هم می‌تواند بشود:« وَ لْيَأْخُذوا حِذْرَهمْ وَ أَسْلِحَتَهمْ وَدَّ الَّذينَ كَفَروا لَوْ تَغْفُلونَ عَنْ أَسْلِحَتِكم وَ أَمْتِعَتكمْ..احتياط را از دست ندهيد و سلاح را زمين نگذاريد؛ زيرا كافران دوست دارند كه از سلاح‌ها و کالاهای خويش غافل شويد» @aghletarif
سلام و رحمت ما بسیار تصاویری از زنان در زمان حضور در جبهه داریم که با چادر هستند. البته بنده اقتصائات عملیات در کف میدان را درک می‌کنم و ممکنه که در کف میدان عملیات از چادر استفاده نشه و طبیعیه اما در رژه‌ای که کارکرد رسانه‌ای داره و عملیاتی در کار نیست ضرورتی هم برای حذف چادر وجود نداره. قیاس پاریس هم با شرایط کنونی بلاوجه هست. چون اونجا حاکمیت کفر بوده و شرایط مبارزاتی متفاوت وجود داشته، اینجا حکومت اسلامیه و ما در یک جنگ تمام عیار فرهنگی برای حذف حجاب و علی‌الخصوص چادر به سر می‌بریم.
هدایت شده از نوشته‌ها
داشتم یه مقاله‌ای رو می‌خوندم که در مورد راهکارهای پهلوی برای مبارزه با چادر نوشته شده، راهکارهای درازمدت پیشنهادی این سند قابل تأمل بود. خیلی از این راهکارها تا الان هم ادامه داره. واقعا چادر یک «مقتدر مظلوم» است که همه اعم از مذهبی و غیرمذهبی دارند برای حذفش جاهلانه یا عامدانه تلاش می‌کنند. مادران ما کسانی بودند که تحت هیچ شرایطی حاضر نشدند دست از این پوشش مقدس بردارند. حتی وقتی بچه به بغل بودند، بجای حذف چادر و پوشیدن عبا، چادر رو با دندون نگه می‌داشتند. بخشی از متن کامل سند "طرح حذف چادر در دوران پهلوی دوم، سال 1355 (زهیری،1379:295):" برای مبارزه با این پوشش حقیرکننده این راه‌ها پیشنهاد می شود: 1) اقداماتی که در درازمدت مؤثر خواهد بود: 1- بهره‌گیری از خدمات رسانه‌های گروهی الف) ایجاد هماهنگی لازم بین رسانه‌های گروهی و متون کتاب‌های درسی برای دگرگونی باورداشت‌های فعلی در زمینه ارتباط چادر با معتقدات اخلاقی و مذهبی. ب) ایجاد هماهنگی کامل بین برنامه‌های تلویزیون، رادیو، محتوای مطبوعات با متون کتب درسی در تغییر تصویر ذهنی از زن در جهت ارتقای مقام و نقش او در پیشبرد هدف‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی. ج) بهره‌گیری از سهم تلویزیون در بزرگداشت پوشاک محلی و نشان‌دادن جنبه‌های دست و پاگیر چادر. 2- استفاده از نفوذ روحانیون و سپاهیان دین الف) انتشار مقالات و نشریات مخصوص و اشاعه محتوای این نشریات توسط روحانیون معتبر و سپاهیان دین. ب) بهره‌گیری از نفوذ کلام روحانیون دانشمند و شناخته‌شده در جهت تفکیک مفهوم حجاب از چادر 3- بهره‌گیری از فعالیت‌های سازمان‌های اجتماعی و آموزشی ج) آموزش غیر مستقیم کودکان مدارس به منظور انتقال این دریافت‌ها به بزرگتر‌ها. د) گنجاندن مواد خاص در آموزش‌های جنبی کانون‌ها. @aghletarif
چادر تنگه‌ی احد ماست. باید محکم نگهش داریم و من بر سر این تنگه ایستاده‌ام. @aghletarif
مجله‌ی زن روز در ۱۶ دی ۱۳۴۶ و به مناسبت سی و دومین سالروز ۱۷ دی و کشف حجاب، تصویر فوق را به عنوان عکس روی جلد خود برگزیده است. تصویر زنی سیاه پوش با چادر و پیچه جوراب ضخیم مشکی نعلین در پا و احتمالاً چاقچوری که از زیر پوشیده و البته مغموم؛ و زنى لوند و طناز، متبسم و شاد با موهایی رنگ شده، پیراهن آستین کوتاه رنگی، دامن سفید بالای زانو، جورابی نازک و کفش‌های مد روز که به صندلی تکیه داده است. زن چادری عقب‌تر از زن مدرن دیده می‌شود که این خود نمودی از عقب ماندگی آنان و گذشتن از دوره‌ای است که در آن زنان می‌بایست چادر سر می‌کردند. دشمن همیشه برای حذف چادر تلاش کرده. @aghletarif
خواهر دو قلوی شاه اشرف پهلوی که ریاست سازمان زنان ایران را به عنوان مهمترین سازمان فمنیستی مربوط به حقوق زنان بر عهده داشت، در مصاحبه‌ای ناراحتی خود را از بازگشت چادر به عرصه‌ی اجتماع این چنین اظهار می‌کند: «یکی از مظاهر ته‌مانده‌های ارتجاع فکری ادامه چادر به سرکردن است که متأسفانه در سفرها و بازدیدهای خودم می‌بینم که به انواع مختلف در مدارس دخترانه چه در تهران و چه در شهرستان‌ها دوباره رواج پیدا کرده است. به سازمان زنان دستور داده‌ام که بررسی کنند و ببینند این حرکتِ بخصوص از کجا سرچشمه گرفته است؛ زیرا من چیزی به نام «چادر» را در جامعۀ ایران قبول ندارم و لغت «چادر» را اصلا رد می‌کنم (زن روز، ۱۴ اسفند ۱۳۵۵). @aghletarif
در رابطه با گشت ارشاد می‌خواستم مطلبی بنویسم این رشته استوری رو دیدم و چون باهاش موافق بودم اینحا هم می‌ذارم. @aghletarif
این هم نکته‌ی تکمیلی بنده در همین رابطه @aghletarif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما این برخوردها را نخواهید دید چون دشمن نمی‌خواد. غالب برخوردها از همین دسته اما با بازنشر برخی کلیپ‌های قدیمی یا معدود مواردی که متمردین از قانون تلاش می‌کنند سیاه بازی کنند ذهنیت ما رو شکل می‌دن تا مقابل پلیس بایستیم. @aghletarif
کاربر فلسطینی ساکن از غزه: در پی حملات اسرائیل به ایران ۵ نفر از شدت خنده کشته شدن ۱۰ نفر دیگه هم زخمی شدن از بس خندیدن قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بگو: «بارالها! مالک حکومت‌ها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت می‌بخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را می‌گیری؛ هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی؛ و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. تمام خوبی‌ها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری.» @aghletarif
هدایت شده از عصر زنان
| 🔺 مراجعه به ویدئو ♦️مبارزه با نمادهای مبارزه ✍🏼 | خانم مریم اردویی 🔹بعد از اجرایی شدن طرح عفاف و حجاب که همزمان با عملیات وعده صادق رقم خورد، کلیپی از صحنه‌ی اهدای گل یک بانو به نیروهای انتظامی به ضمیمه‌ی گفتگویی از این بانو با مجریان این طرح در شبکه‌های مجازی وایرال شد: « از دیشب که ایران اسرائیل رو زده، خیلی خوشحالم. می‌شه منم مثل شما بشم؟ بهم بگید باید چکار بکنم؟» «باهاش صحبت کردیم که اگه دوست داشته باشی می‌تونی چادر سر کنی.» برخی در واکنش به این پیشنهاد موضعی قابل تأمل داشتند. مثلا شخصی نوشته بود: «یعنی هرکی قراره شبیه شما باشه باید چادر سر کنه؟» به نظر می‌رسد چادر در اذهان برخی جایگاه مبارزاتی و هویتی خود را از دست داده است. به زعم نگارنده پیشنهاد چادر در این موقعیت نه تنها پیشنهاد نابجایی نیست، بل‌که از قضا در جایی که صحبت از تقابل با استکبار در میان است باید چادر را به عنوان لباس رزم پیشنهاد داد. کسی که بخواهد در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار گیرد باید خودش را به مهمترین نماد این مبارزه مسلح کند. پوششی که قدمت مبارزه با آن به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. اگرچه تاریخ شروع علنی این مبارزه به کشف حجاب رضاخانی بازمی‌گردد اما کمتر کسی از دشمنی‌های پنهان و آشکار پهلوی دوم با چادر و مبارزات نرم او برای حذف آن سخن گفته است. 🔸آذر ماه سال 55 بود که در شورای فرهنگی امور اجتماعی نخست‌وزیری طرحی ‌برای حذف چادر از پوشش زنان ارائه می‌شود. گزینه‌های روی میز این طرح راهکارهایی درازمدت و کوتاه مدت به منظور مبارزه با چادر است. تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌های گروهی و نفوذ کلام روحانیون شناخته‌شده در جهت تفکیک مفهوم حجاب از چادر از جمله راهکارهای بلندمدت است. یکی از بندهای این سند به چگونگی استفاده از ظرفیت تلویزیون اختصاص می‌یابد: «بهره‌گیری از سهم تلویزیون در بزرگداشت پوشاک محلی و نشان‌دادن جنبه‌های دست و پاگیر چادر» برای اهداف کوتاه‌مدت نیز گام‌هایی اجرایی طراحی می‌شود که شامل یازده بند تحریمی-تنبیهی و دو بند تشویقی برای حذف چادر از پوشش زنان است. اشرف پهلوی که ریاست سازمان زنان ایران به عنوان یک سازمان فمنیستی را در زمان پهلوی دوم بر عهده دارد در مصاحبه‌ای با مجله زن روز در سال 55 می‌گوید: «یکی از مظاهر ته‌مانده‌های ارتجاع فکری ادامه چادر به سرکردن است...به سازمان زنان دستور داده‌ام که بررسی کنند و ببینند این حرکتِ بخصوص از کجا سرچشمه گرفته است؛ زیرا من چیزی به نام «چادر» را در جامعه‌ی ایران قبول ندارم و لغت «چادر» را اصلا رد می‌کنم.» 🔹رهبر انقلاب بارها در بیانات خود به اهمیت جایگاه چادر به عنوان نماد هویت ملی اشاره می‌کنند: « توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه‌های مربوط به پوشش زن از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این که من بخواهم بگویم چادر نوع منحصر است؛ نه من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‌ی ملی ماست.» حتی نسبت به نقشه‌ی گام به گام دشمن در جهت حذف چادر هشدار می‌دهند: «شما خیال کرده‌اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضا آن مقنعه‌ی کذایی و آن لباس‌های «و لیضربن بخمرهن على جيوبهن» و همان‌هایی را که در قرآن هست درست کردیم دست از سر ما بر می‌دارند؟ نه آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عینا اینجا عمل بشود.» 🔸البته دشمنی با نمادهای هویتی مسلمانان تنها به چادر منحصر نمی‌شود. چفیه نیز که نماد مقاومت و هویت فلسطینیان است از این گزند مصون نمانده و مورد دستبرد طراحان لباس اسرائیلی قرار گرفته تا از معنای مبارزاتی تهی شود. یک طراح اسرائیلی در سال 2015 در قالب برگزاری فشن‌شویی در تلاویو از لباس‌هایی با طرح چفیه رونمایی می‌کند که نه نوع طراحی لباس‌ها نسبتی با هویت زن مسلمان فلسطینی دارد و نه استفاده‌کنندگان آنها نسبتی با اسلام و مقاومت. شرکت لوئی ویتون نیز طرح چفیه را برای صنعت مد مورد استفاده قرار می‌دهد. گاردین در سال 2019 طی مقاله‌ای می‎نویسد: «چفیه نماد مبارزاتی فلسطین قربانی مد می‌شود.» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
نوشته‌ها
#یادداشت | #اختصاصی 🔺 مراجعه به ویدئو ♦️مبارزه با نمادهای مبارزه ✍🏼 | خانم مریم اردویی 🔹بعد از ا
سعی کردم در یک یادداشت و با تجمیع مطالبی که گاه گاه در کانال قرار دادم به اهمیت چادر و خطری که این پوشش هویت‌بخش رو تهدید می‌کنه بپردازم. متاسفانه چیزی که در مواجهه با برخی افراد مذهبی و حتی انقلابی شاهد بودم اینه که به علت هجومی که از سمت گفتمان غربی به سمت کشور اومده و چالش تحمیلی حجاب عده‌ای رو به صرافت جذب حداکثری به این باور رسونده که حجاب باشه چادر هم نبود مهم نیست. حتی با توسل به این حرف که حجاب صرفا چادر نیست تفاوتی بین چادر و دیگر انواع پوشش قائل نیستند، در حالی‌که چادر همیشه و به ویژه در عصر کنونی دلالتی بالاتر از صرفا حجاب و پوشش داره و یک نوع لباس رزمه که دلالت سیاسی داره و ارتباط مستقیم با اسلام سیاسی مبارزاتی داره، فلذا در نشر این یادداشت اگر صلاح می‌دونید یاری کنید. مخاطب این یادداشت زنان انقلابی و چادری است که ممکن هست بدون توجه به اهمیت و جایگاه چادر از خط مقدم عقب‌نشینی و عباپوش شوند. معتقدم عبا الان رقیب جدی برای چادر محسوب می‌شه.