eitaa logo
نوشته‌ها
877 دنبال‌کننده
964 عکس
503 ویدیو
25 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحیِ شَریعَتِک» نقدی داشتید اینجا بهم بگید👇 https://harfeto.timefriend.net/16922168455136 @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️دختر باید سیاسی باشد 🔹ممکن است شما هم این جمله‌ی نادر ابراهیمی را خوانده باشید: «دختر سیاسی، بهتر از پسر سیاسی است. مردان، انگار که برای حضور در معرکه‌ سیاست به دنیا می‌آیند؛ اما زنان، بر این میدان منت می‌گذارند که پا در آن می‌نهند. هر جا زنی هست که به خاطر عدالت می‌جنگد، آنجا عطری پیچیده است شیرین و شورانگیز و بهشتی. ما بدون زنان خوب، مردان کوچکیم.» جمله‌ا‌ی که در نگاه اول جمله‌ای کاملا درست و درجور توجه است. اما این جمله برخواسته از یک پیش فرض نادرست است؛ پیش فرضی که میدان سیاست را میدانی مردانه می‌داند و اگر زنی پای در این میدان می‌گذارد، منت گذارده و گویی بر خلاف طبیعتش رفتار کرده است. همین پیش فرض بوده که زنان را از میدان سیاست دور نگه داشته و در تلاش است دور نگه دارد. کافی است یک بار گذرتان به مدارس دخترانه بیافتد و پای صحبت‌های دختران نوجوان بنشینید و آنها به شما اعتماد کرده و فضا را برای گفتگو مهیا ببینند. 🔸هنوز مدت زیادی از باز شدن باب گفتگو نگذشته که متوجه خواهید شد ذهن بخش زیادی از آنها تبدیل به انباشت اخبار و تحلیل‌های امثال شبکه‌های معاند شده است. چنان با اعتماد به نفس بر اساس داده‌های این رسانه‌ها تحلیل می‌کنند که ذره‌ای نسبت به آنچه می‌گویند تردید به خود راه نمی‌دهند. فعالیت‌های بی وقفه‌ی این شبکه‌ها توانسته پهلوی را تا حدی تطهیر کند که حتی برخی از این دختران در برابر پذیرفتن داده‌های علمی جهانی نیز مقاومت می‌کنند. این ذهنیت به گونه‌ای معکوس در رابطه با جمهوری اسلامی شکل گرفته و خشم و نفرت نسبت به نظام و مسوولان را در دل آنها کاشته است. 🔹همین گزاره اثبات می‌کند که دختران سیاسی‌اند و دشمن خوب توانسته با روایت نادرست سیاسی از این ظرفیت نیرومند بهره‌برداری کند. دلیل دیگر بر این مدعی کلام وحی است. فرمان خداوند به پیامبر در خصوص بیعت ایشان با زنان، حاکی از ترغیب ایشان به توجه به مسائل سیاسی اجتماعی و حضور درمناسبات اجتماعی است. آنجایی که خداوند در آیه 12 سوره ممتحنه خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: «یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءک الْمُوْمِنَاتُ یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءک الْمُوْمِنَاتُ یبَایعْنَک عَلَی أَن لَّا یشْرِکنَ بِاللَّهِ شَیئًا وَلَا یسْرِقْنَ وَلَا یزْنِینَ وَلَا یقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یفْتَرِینَهُ بَینَ أَیدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یعْصِینَک فِی مَعْرُوفٍ فَبَایعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» علامه طباطبایی در تفسیر این آیه معتقد است که اگرچه برخی از این شرایط بین زن و مرد مشترک است اما برخی دیگر ارتباطش با زنان بیشتر است مانند: سرقت نکردن از شوهران، زنا نکردن، سقط جنین نکردن، نسبت ندادن فرزند دیگری به همسر و عدم سرپیچی در امور معروف. نکته‌ی ظریفی که علامه در رابطه با عبارت «لا یعصینک فی معروف» ذکر می‌کنند این نکته است: « در اين جمله فرموده تو را معصيت نكنند، و نفرموده خدا را معصيت نكنند.....اين بدان جهت بوده كه بفهماند آنچه رسول خدا (ص) در مجتمع اسلامى سنت و مرسوم مى‏كند، براى جامعه‏ اسلامى عملى معروف و پسنديده مى‏شود، و مخالفت با آن در حقيقت تخلف از سنت اجتماعى و بى‏اعتبار كردن آن است.» ‏ 🔸همین نکته قوام‌بخش اهمیت مشارکت سیاسی زنان در جامعه است. بنابراین زنانی می‌توانند به درستی از ولی جامعه تبعیت کنند که آگاه به مسائل روز و تحلیل‌گر در عرصه‌ی سیاست باشند. اگر بخواهیم فرازهای این آیه را طبق شرایط روز جامعه تحلیل کنیم در خواهیم یافت تمام تعهداتی که خداوند در این آیه از زنان خواسته، جنبش زن زندگی آزادی و مکتب فمنیسم تلاش دارد زنان را بر خلاف آن راهبری کند. بنابراین زنگ هشداری که در وهله‌ی اول خانواده و بعد نظام آموزش و پرورش و معاونت امور زنان را باید به خط کند، توجه به تربیت سیاسی دختران از همان دوران نوجوانی است. دغدغه‌ای که سال‌ها پیش در کلام رهبر انقلاب نیز آمده است: «عملا تحلیل سیاسی در زنان ما ضعیف است و این را باید عمق داد. باید به آنها قدرت تحلیل داد.» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
مشکل عمده‌ای که امروز آموزش و پرورش باهاش درگیره، سکولار کردن آموزشه
«حبیبِ حَبّابه‌ها» حبابه زنی بود که افتخار درک محضر ۶ امام را داشت و محضر امام حسین (ع) را نیز درک کرده بود. در ایامی که مردمان فوج فوج به طمع زرق و برق اموال بیت المال مسلمین به سمت و سوی معاویه می‌رفتند، حبابه که زنی فعال در عرصه سیاست بود خود را به کررات به محضر امام حسین (ع) می‌رساند و خود را مفتخرانه «کنت زوّاره للحسین... من پیوسته زائر حسین بودم» معرفی می‌کرد. او خود را شیفته امام حسین(ع) می‌خواند و شجاعت و صدق عشقش به امام حسین (ع) در احادیث رسیده از امام صادق (ع) آمده است. حبابه می‌گوید؛ روزی به دلیل بیماری نتوانست به محضر امام حسین (ع) وارد شود. امام وقتی متوجه نبودن حبابه و کسالتش می‌شوند به اتفاق یاران به ملاقاتش می‌روند و با دعایشان کسالت حبابها مرتفع می‌شود. امام خطاب به حبابه می‌فرمایند؛ «ای حبابه، ما و شیعیان ما با فطرت پاک آفریده شدیم درحالی که سایر مردم از آن محروم اند.» پ.ن؛ حبیب حبابه‌ها؛ در شلوغی دنیا و آخرت ما را هم به خاطر داشته باش و دستگیرمان باش. ******************* برگرفته از کتاب بانوان محدث شیعه، سیده طیبه موسوی اصل، ص۲۱۳ 🌱نویسنده: صغری عاشوری ✅ @serranahan
22.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سایهٔ معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد؟ ما به او محتاج بودیم، او به ما مشتاق بود 😭 اگر نبینی ضرر کردی، شک نکن @maryamordouei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلم می‌خواست نقد مفصل بنویسم، اما دیگه حوصله نقد نوشتن ندارم چون احساس می‌کنم فایده‌ای ندارد. این همه بروز جلوه‌گرانه با حرکات موزون توسط دختران زیبا و جوان جلوی اینهمه نامحرم اونم در برنامه‌ای به اسم اهل بیت و در حضور مداحان مرد چه لزومی داره؟ روابط محرم و نامحرم تعریفش در دین چیه ؟ کاش اسم برنامه حسینیه معلی نبود. کاش اسم اهل بیت علیهم‌السلام وسط نبود. کاش یک طرف قضیه مداحان نبودند و چندین کاش دیگه. از طرف دیگه حرکت دیشب آقای قطری برام خیلی جای تعجب داشت. آیا به این دلیل که ایشون نذار قطریه و چون برنامه مذهبیه و اون خانم‌های جوان ناشنوا بودند جواز اینه که ایشون برای اونها قلب بفرسته؟ آیا مرزهای محرم و نامحرم اینجوری راحت قابل جابجاییه؟ من که نمیفهمم. کسانی که فقه بلدند لطفا به من بگن آیا این ابراز دوست داشتن یک مرد نامحرم به دختران جوان جایزه؟ داریم چه بر سر جماعت مذهبی و انقلابی میاریم. به والله این خیانت خیلی سنگین‌تره. اون از رقص (یزله) مردان مقابل زنان نامحرم و همراهی مداحان با اونها، که به فتوای رهبری رقص محلی مردان هم بنابر احتیاط واجب حرامه. اینم از دسته گل دیشب. گاهی فکر می‌کنم شاید من سخت‌گیرم. معتقدم الان زندگی برای خدا خیلی سخت‌تر از شهادت برای خداست. @aghletarif
سلام و عرض ادب ممنون که می‌خونید و نقد می‌کنید. اینها یک عده خانم جوان و زیبا بودند که با حرکات دست یک سرود رو اجرا می‌کردند با پوششی بسیار جذاب که خودش جای بحث داره که اصلا لازمه چنین گروهی بیاد مقابل نامحرم چنین اجرایی داشته باشه ؟ بحث بعدی من بر سر رعایت شأن این برنامه که مسمی به «حسینیه معلی» است و به نام اهل بیت علیهم‌السلام و با حضور مداحان شاخص انقلابی نگرانی بعدی من استحاله‌ی فرهنگی جماعت انقلابی است. ما باید خیلی نسبت به برنامه‌های شیطان حساس باشیم. کلیت برنامه، خیلی خوبه ولی در این سری متاسفانه شاهدیم که یه بیراهه و انحرافاتی به وجود اومده @maryamordouei
خواستم مطلب امشب رو از کانال بردارم اما دیدم چیزی که باعث شد نقد کنم اهمیت و شان مجلسی بود که به اسم اهل بیت علیهم السلام برگزار شده و برنامه ای که با نام حسینیه معلی ساخته شده پس شأنش اجل از اینه که برخی اتفاقات درش رقم بخوره برای همین تمام برچسبها رو به جون میخرم.
در روايتى كه از امام صادق(عليه السلام) در كتاب «اثبات الهداة» نقل شده، چنين مى خوانيم: «اذا خرج القائم يقوم بامر جديد، و كتاب جديد، و سنّة جديد و قضاء جديد»؛ (هنگامى كه قائم خروج كند امر تازه، و روش تازه و داورى تازه اى با خود مى آورد). روشن است كه تازگى اين برنامه ها و روش‌ها و داوري‌ها نه به خاطر آن است كه مذهب جديدى با خود مى آورد، بلكه آنچنان اسلام را از ميان انبوه خرافات و تحريف ها و تفسيرهاى نادرست و تلقّى هاى غلط بيرون مى‌آورد كه بنائى كاملا نو و جديد جلوه مى‌كند. همچنين تازگى كتاب نه مفهوم آن است كه يك كتاب آسمانى جديد بر او نازل مى‌شود چرا كه امام قائم است و حافظ دين، نه پيامبر و آورنده آئين و كتاب جديد؛ بلكه قرآن اصيل فراموش شده را چنان از زواياى تحريف‌هاى معنوى، و تفسيرهاى نادرست بيرون مى‌كشد كه مى‌توان نام كتاب جديد بر آن گذاشت. @maryamordoei
چند نکته تکمیلی در رابطه با مبحث دیشب @maryamordouei
هدایت شده از علیرضا زادبر
سال گذشته سلسله مطالبی برای اولیا دانش آموزان منتشر کردم با این عنوان: چرا در مدارس ما ‎ و ‎ دانش آموز برای مدرسه و خود والدین اهمیت ندارد. از فردا ثبت نام دوره ای آغاز میشود که مستقیما برای دانش آموز مفید نیست بلکه اولیا باید در آن مشارکت داشته باشند.دوره تاریخ سیاسی معاصر و سواد سیاسی پیشنهاد ویژه من مشارکت مادران است. این مباحث را با روش‌هایی که ما ارائه میکنیم بصورت غیرمستقیم به دانش آموزان ارائه کنند. فرد نباید از ابتدای دانشگاه در برابر این سیل شبهات قرار گیرد. از الان بفکر بلوغ سیاسی او باشید. از فردا جمعه ساعت ۱۶ با ارسال پیام به آیدی ثبت نام در تلگرام و ایتا https://eitaa.com/Politicalhistory
33.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای مطیعی در برنامه شب گذشته، توضیحاتی در رابطه با نقدها ارائه کردند. نکاتی را در این رابطه می‌گم و دیگه این بحث رو تمام میکنم توضیحات آقای مطیعی تا حدی قابل قبول بود اینکه ما الگوی شادی حلال نداریم و اینکه برخی از اتفاقات رخ داده در برنامه در شأن هیئت و حسینیه به معنای مرسومش نبوده و متناسب با فضای رسانه ای هست. ولی خب می‌شد برخی از این اتفاقات رو بهتر مدیریت کرد. چون یه وجه مسئله همین فضای رسانه و سبک زندگی است. به هر حال به قول خودشون تجربه‌ی اول بوده. اما نقدها به جای خودش باقیه و معتقدم درست بوده و نباید ما نقد رو منکوب کنیم و با برچسب افراطی متحجر و امثالهم دهان منتقدان رو ببندیم آقای مطیعی هم گفتند همیشه در شادی‌ها این دغدغه‌ی گذر از مرزهای حلال و حرام وجود داشته و داره و نقدها دقیقا ناظر به همین مهم بود. یک بار دیگه هم میگم کلیت،برنامه برنامه‌ی خوبیه که جای اون در رسانه خالی بود. اما اگر حواسمون نباشه ممکنه تحت تأثیر فضای سنگین رسانه‌ای از مرزها گذر کنیم با آرزوی موفقیت و سربلندی برای تمام عوامل برنامه حسینیه معلی ان شاءالله با توفیقات امام زمان عج بتونند بیش از پیش در چارچوب شرع قدم بردارند و الگوی درست شادی رو به جامعه ارائه بدن @maryamordouei
یک سوالی رو بزرگواران پرسیدند در رابطه با تحصیلات و برخی اطلاعات در رابطه با حقیر چون دیدم این حق مخاطبه که این رو بدونه، خواستم یه کوچولو در موردش بگم مریم اردویی هستم اهل و ساکن یزد دیپلمم ریاضی بود و چون فضای دانشگاه رو دوست نداشتم، دانشگاه نرفتم. چند سالی بعد از دیپلم، از تحصیل فاصله گرفتم البته مشغول یادگیری زبان بودم اون چند سال بعد از مدتی تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدم. چون دغدغه فرهنگ رو داشتم با لطف خداوند و عنایت امام زمان عج طلبه شدم. سطح دو رو تموم کردم و الان سطح ۳ رشته مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرای قم در حال تحصیلم دستاورد خاصی هم ندارم😊 و الان اینجا در خدمت شما بزرگواران هستم.
14.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مردم عزیز ما باید جهانی بیندیشند... ⚡️ کشور ما و ملّت ما در شرایط مداخله در نظم جدید جهانی قرار دارد. ما باید از این حقیقت گفت‌وگو کنیم و مردم را برای این آینده آماده کنیم. ⚡️ مردم عزیز ما باید جهانی بیندیشند و بدانند مشارکت در انتخابات، علاوه بر مسائل داخلی، به‌شدت در حوادث فراملی اثرگذار است. اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، وضعیت منطقه دگرگون می‌شود. آحاد مردم باید احساس کنند که تک‌تک آراء آنها، در تغییر موازنۀ قدرت به نفع اسلام اثرگذار است. و راه اصلاح امور داخلی هم، همین عرصۀ حضور در انتخابات است. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از عصر زنان
هدایت شده از عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️فکر بی‌حجاب شهر را بی‌حجاب می‌کند 🔹آکادمی جوانان مسابقه‌ای با عنوان «معمار جوان سال 1402» برگزار کرده است تا آپارتمان‌های 30 و 40 متری را طراحی کنند. تصویری که می‌بینید تصویر تیم برگزارکننده این رویداد معماری است. یک بنا، واحد کالبدی است که روح آن تجلی روح فرهنگ و جهان‌بینی معمار آن است. به عبارتی بنایی که یک معمار طراحی می‌کند برخواسته از تفکرات و مبانی است که آن تفکرات را شکل می‌دهد. جهان‌بینی، اعتقادات و درونیات ما در جامعه در قالب رفتار و کردار ما ظهور و بروز پیدا می‌کند. مقوله‌ی هنر نیز از این حقیقت مستثنی نیست. معماری نیز یک هنر است. رهبر انقلاب در این رابطه می‌فرمایند: « هنرمند باید خود را به حقیقتی متعهّد بداند...یک وقت شما معماری را می‌بینید که اندیشه‌ای دارد؛ یک وقت یک معمار از لحاظ اندیشه، لُخت و بی‌هویّت است و متّکی به فکری نیست. این‌ها اگر بخواهند بنایی را ایجاد کنند، دو گونه طرّاحی می‌کنند. اگر ساخت یک شهر را به دست دو نفر آدمِ این طوری بدهند، یک نیمه آن با نیمه دیگر به کلّی متفاوت خواهد بود. به هرحال این تعهّد، لازم است.» 🔸تا اینجای متن مقدمه بود در تبیین رابطه بین خالق اثر و خود اثر. بر اساس همین تأثیرپذیری است که شاهدیم در تمدن اسلامی پوشیدگی صفت بارز ابنیه به شمار می‌رود؛ چرا که در اسلام خانه حرمت دارد و بر مبنای روایات محل زندگی نوعی حرم محسوب می‌شود و با رعایت مرزها است که حرمت‌ها و حیا در خانه حفظ می‌شود. در حالی‌که در معماری مدرن بر خلاف معماری اسلامی این ویژگی دیده نمی‌شود. نوعی تبرج، خودنمایی و برهنگی که از صفات بارز مکتب اومانیسم غربی و لیبرالیسم است در ساختمان‌های مدرن که مصداق بارز آن آپارتمان‌های چند دهه متری است ظهور دارد. بر همین اساس فرهنگ فردگرا و برهنه‌گرای امانیست، شهر مدرن را با نشانه‌های مورد نظر خود می‌سازد. ساخت آپارتمان‌های قوطی کبریتی در برج‌های چند طبقه متناسب با فرهنگ غربی است که حفظ حریم اهمیت ندارد. تقسیم‌بندی خانه که قبلا شامل اندرونی و بیرونی بود، عملا در آپارتمان‌سازی از بین رفته است. در معماری مدرن، فضاهای داخلی کاملا باز شده و آشپزخانه که در خانه‌های قدیم کاملا پوشیده و جدا از فضای داخلی بود و مخصوص حضور خانم‌ها، با برداشتن دیوار به فضای عمومی خانه اضافه شده، اتاق خواب نیز به هال و محل رفت‌وآمد نزدیک شده است. 🔹در معماری قدیم ایران، حیاط با دالانی از در ورودی جدا می‌شد و میهمانان چند لحظه‌ای در دالان منتظر آماده شدن صاحب‌خانه می‌ماندند. سطح حیاط چند متری پایین‌تر از سطح کوچه و خیابان بود و اگر در خانه باز می‌ماند، حیاط خانه به خاطر دیوار دالان و پایین‌بودن سطح آن دیده نمی‌شد. خانه‌ها از کنار و روبرو نسبت به هم دید نداشتند و خانم‌ها می‌توانستند با پوشش کم در حیاط خانه کار کنند و از نور آفتاب و هوای تازه استفاده کنند.درها دوکومه(درکوب) داشت؛ یکی با صدای نازک و مخصوص مراجعان و میهمانان زن، تا زنی که در اندرونی حضور داشت به استقبال میهمانان برود وکومه‌ای با صدای کلفت‌تر که مخصوص مردان بود. مواردی که ذکر شد به خوبی گواه این مطلب است که نوع تفکر و جهان‌بینی انسان در تمام شؤون زندگی او اثر دارد و یک تغییر در نگاه به زن و خانواده حتی در شکل کومه‌ی در نمود پیدا می‌کند. حتی در معماری اسلامی، نمای بیرونی با خوش‌نویسی آیاتی از قرآن تزیین و نماها از خاک الک‌شده و در اوج سادگی ساخته می‌شود. در حالی‌که در معماری مدرن از شیشه در نما به وفور استفاده می‌شود و حجاب خانه را به حداقل می‌رساند. معمار اسلامی سعی می‌کند هر طرحی را که می‌سازد با باورهای دینی خود مرتبط کند. معمار مدرن، نیز سعی می‌کند عقاید مدرن خود را در ساخت بنا دخیل کند. فلاسفه و علماء معتقدند، هنر در روح و جان انسان‌ها نیز اثر می‌گذارد و چه‌بسا در طولانی مدت باعث تغییر ساختار روحی انسان شود. معماری به عنوان یک هنر از آن جهت که دارای ابعاد است، تاثیرات بیشتری بر روح و جان انسان برجای می‌گذارد در نتیجه سبک معماری که برونداد یک تفکر است می‌تواند تغییرات اساسی در سبک زندگی ایجاد کند و خروجی آن شهری کم حیا یا بی‌حیا شود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیب می جمله چو گفتی، هنرش نیز بگو نفی حکمت مکن از بهر دلِ عامی چند بعضی جملاتی که آقای نذار قطری در برنامه میگن خیلی حکیمانه است در این چند قسمت بیش از بقیه از جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند و خیلی بیشتر از ما نسبت به داشته‌های ما آگاه و قدردان هستند @maryamordouei
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️درخواست یک جوان از آقای اکبرنژاد ▫️ابتدای جلسه مناظره بین آقایان رئوفی و اکبرنژاد و قبل از شروع آن، جوانی که شاید به زعم ما تیپ ظاهرالصلاحی نداشت از جا برخاست و در مقابل آقای اکبرنژاد به نقد گفتار و رفتار ایشان پرداخت که دیدن این فیلم خالی از لطف نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
اشکم دراومد