eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
463 عکس
169 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️جهاد فمنیستی 🔹احتمالا صحبت‌های آقای شیخ طادی را شنیده‌اید. فارغ از مغالطه‌آمیز بودن این صحبت‌ها، باید دید ریشه‌ی چنین تفکراتی در کجاست؟ موج دوم فمنیسم زمانی به وقوع پیوست که دنیا شاهد حاکمیت آمریکا بر نظام جهانی سرمایه‌داری و بسط و گسترش سرمایه‌داری سازمان یافته بود. ویل دورانت در کتاب لذت فلسفه می‌نویسد: «کارخانه‌داران که به فکر سود بیشتر خود بودند و اخلاقیات برایشان بی‌اهمیت بود، زنان را که کارگران ارزان‌تری بودند بر مردان سرکش سنگین قیمت ترجیح می‌دادند و آنان را هنگام استفاده از دستگاه‌های خطرناک به استفاده از لباس‌های تنگ و کوتاه وادار می کردند. بدین ترتیب در جامعه صنعتی زن نیز صنعتی شد و مردانی که طالب حذف شرم و حیا بودند به بهانه آزادی زن و در واقع برای سوءاستفاده بیشتر از او، زنان را به عرصه فحشا کشاندند. این برهنگی اجباری زنان در کنار رواج فرهنگ مصرف‌گرایی، سرمایه‌داران را ترغیب کرد که از جذابیت‌های جسمی زنان بعنوان وسیله‌ی لذت و سرگرمی برای کسب سود بیشتر و تجارت‌ خود استفاده کنند.» اینگونه بود که زن به ابژه‌ای برای دامن زدن به مصرف بیشتر تبدیل شد. 🔸چرایی ابژه شدن زن برای نظام سرمایه‌داری فارغ از جذابیت‌های تنانه‌ی زن را باید در دیدگاه فیلسوفان غربی به زن جستجو کرد که به صورت گسترده در سنت فلسفی غرب وجود دارد. فلسفه‌ای که اصالت را به جنس مرد داده و همواره زنان را به منزله‌ی موجود درجه دوم، فروتر و طفیلی قلمداد کرده و او را به مثابه حیوانی می‌داند که برای خدمت به مرد آفریده شده است. به عنوان مثال پولس در رساله‌ی خود به قرنتیان می‌گوید: «مرد به جهت زن آفریده نشده، بل‌که زن برای مرد.» از آکویناس فیلسوف مسیحی که معتقد بود مرد آغاز و سرانجام زن است، نیز این جمله نقل شده: «زن حیوانی است که نه استوار است نه ثابت قدم» با صنعتی شدن غرب و نیاز سرمایه‌داری به کارگر ارزان این نگاه با شعار حمایت از حقوق زن، او را به استخدام سرمایه‌سالاران درآورد. با بالا گرفتن کار رسانه و نیاز به تبلیغات بیشتر، زن تغییر کاربری داد و کالایی شد برای ترغیب مشتری. اما این‌بار جاذبه‌های جنسی زن در جامعه‌ای که با شتاب به سمت انقلاب جنسی پیش می‌رفت، ابزار پول‌سازی سرمایه‌داران شد. 🔹مکتب فمنیست که در چنین بستری و بر مبنای چنین فلسفه‌ای شکل گرفته بود به اسم دفاع از حقوق تا جایی پیش رفت که شعار آزادی جنسی سر داد و آزادی زنان برای هرگونه رابطه‌ی جنسی را از الزامات غلبه بر پدرسالاری دانست.(شولامیث فایراستون، فمنیست رادیکال آمریکایی) فمنیست مزورانه به زنان گفت هیچ‌گونه تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد. بر مبنای چنین بینشی حجاب سمبل استبداد مذهبی شد و به صراحت اعلام گردید «ما فقط مخالف حجاب اجباری نیستیم، مخالف حجاب اسلامی هستیم.»(آذر ماجدی، سخنرانی در بنیاد آزادی و اندیشه بیان) به عبارتی درگفتمان فمنیستی آنچه اساسی‌ترین جهاد زنانه قلمداد می‌گردد، برداشتن حجاب است.( عصرا نومانی، روزنامه‌نگار هندی-آمریکایی). 🔹اما امروزه چنین نگاهی به زن صدای اعتراض اندیشمندان غربی را نیز درآورده است و بر وجوب حیا و حجاب برای زنان صحه گذارده‌اند. وندی شلیت نویسنده‌ی آمریکایی در کتاب «بازگشت به عفاف» خود می‌نویسد: «در گذشته مردانی که به دنبال روابط جنسی راحت و دست یافتنی بودند، معمولا به سراغ زنان روسپی می‌رفتند، اما امروزه انتظار دارند که بتوانند با همه‌ی زنان همانند روسپیان رفتار نمایند، تنها تفاوت این است که هزینه‌ای هم نمی‌کنند.» سوزان اف. هاردینگ در نقد انقلاب جنسی می‌گوید: «انقلاب جنسی، زن‌ها را از قید عفت خلاص کرد ولی مفهوم قابل احترام بودن نادیده گرفته شد.» جودیت میل خبرنگار نیویورک تایمز در مقاله‌ی «زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه می‌یابند» با تأکید بر اینکه حضور زنان، به همراه حجاب در اجتماع سبب کاهش مزاحمت برای آنان می‌شود، آورده است: «پوشش حجاب، برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان در امان بماند. پیام غیرقابل تردید این لباس به اطرافیان این است که : این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید.» 🔸 مگی نویسنده‌ی مقاله‌ی «هنر عفت» نیز می‌نویسد: « به آسانی نمی‌توان کاری کرد که مردها به عقاید و ارزش‌های شما توجه کنند، اما اگر اجازه ندهید ظاهر شما را زیاد ببینند، مجبور می‌شوند توجه خود را به باطن شما معطوف کنند.» اینها تنها چندین نمونه از نظرات اندیشمندان و نویسندگان غربی در موج بازگشت به عفافی بود که در غرب شکل گرفته است. موجی که سبب شد تا در سال 2017 یک سوم بودجه‌ی فدرال برای برنامه‌های آموزش سلامت جنسی نوجوانان، به آموزش خویشتنداری اختصاص یابد و در سال 2021 به 100 میلیون دلار افزایش یابد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌 زنان تاثیرگذار و موفق کشور شناسایی و معرفی می شوند/ انسیه خزعلی 🖇 اینجا بخوانید 📌 سوء تعبیری که ابرزن دست‌نیافتنی می‌سازد / زینب شریعتمدار 🖇 اینجا بخوانید 📌 توهین‌هایی که زنان را از زایمان می‌ترساند؛ بارداری ممنوع است؟/ فاطمه زهرا نصراللهی 🖇 اینجا بخوانید 📌 انقلاب اسلامی، «الگوی سوم زن» را به جهان عرضه کرد/ نیره قوی 🖇 اینجا بخوانید 📌 امام خمینی(ره) زن را مایه دوام پایه‌های انقلاب اسلامی می‌دانست/ نورا فرحات 🖇 اینجا بخوانید 📌 نپتون روایتی دیگر از ماجرای زن و مدرنیته 🖇 اینجا بخوانید 📌 لزوم به روز شدن فقه در حوزه خانواده / محسن جوادی 🖇 اینجا بخوانید 📌 ساعت کاری زنان کاهش یابد / آیت‌الله محمدرضا ناصری 🖇 اینجا بخوانید 📌 زنان ۵.۵ برابر مردان درخواست طلاق می‌دهند/ مسعود فیروزی 🖇 اینجا بخوانید 📌 نقش کلیدی اطلس زنان و خانواده در ارتقای عدالت اجتماعی حوزه زنان/ لاله فرهنگ متین 🖇 اینجا بخوانید 📌 زن ، آرامش ، اقتدار/ محمدمهدی بهداروند 🖇 اینجا بخوانید 📌 «مادر» که باشی 🖇 اینجا بخوانید 📌 فوتبالی که دوست داشتنی شد! 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️دختر باید سیاسی باشد 🔹ممکن است شما هم این جمله‌ی نادر ابراهیمی را خوانده باشید: «دختر سیاسی، بهتر از پسر سیاسی است. مردان، انگار که برای حضور در معرکه‌ سیاست به دنیا می‌آیند؛ اما زنان، بر این میدان منت می‌گذارند که پا در آن می‌نهند. هر جا زنی هست که به خاطر عدالت می‌جنگد، آنجا عطری پیچیده است شیرین و شورانگیز و بهشتی. ما بدون زنان خوب، مردان کوچکیم.» جمله‌ا‌ی که در نگاه اول جمله‌ای کاملا درست و درجور توجه است. اما این جمله برخواسته از یک پیش فرض نادرست است؛ پیش فرضی که میدان سیاست را میدانی مردانه می‌داند و اگر زنی پای در این میدان می‌گذارد، منت گذارده و گویی بر خلاف طبیعتش رفتار کرده است. همین پیش فرض بوده که زنان را از میدان سیاست دور نگه داشته و در تلاش است دور نگه دارد. کافی است یک بار گذرتان به مدارس دخترانه بیافتد و پای صحبت‌های دختران نوجوان بنشینید و آنها به شما اعتماد کرده و فضا را برای گفتگو مهیا ببینند. 🔸هنوز مدت زیادی از باز شدن باب گفتگو نگذشته که متوجه خواهید شد ذهن بخش زیادی از آنها تبدیل به انباشت اخبار و تحلیل‌های امثال شبکه‌های معاند شده است. چنان با اعتماد به نفس بر اساس داده‌های این رسانه‌ها تحلیل می‌کنند که ذره‌ای نسبت به آنچه می‌گویند تردید به خود راه نمی‌دهند. فعالیت‌های بی وقفه‌ی این شبکه‌ها توانسته پهلوی را تا حدی تطهیر کند که حتی برخی از این دختران در برابر پذیرفتن داده‌های علمی جهانی نیز مقاومت می‌کنند. این ذهنیت به گونه‌ای معکوس در رابطه با جمهوری اسلامی شکل گرفته و خشم و نفرت نسبت به نظام و مسوولان را در دل آنها کاشته است. 🔹همین گزاره اثبات می‌کند که دختران سیاسی‌اند و دشمن خوب توانسته با روایت نادرست سیاسی از این ظرفیت نیرومند بهره‌برداری کند. دلیل دیگر بر این مدعی کلام وحی است. فرمان خداوند به پیامبر در خصوص بیعت ایشان با زنان، حاکی از ترغیب ایشان به توجه به مسائل سیاسی اجتماعی و حضور درمناسبات اجتماعی است. آنجایی که خداوند در آیه 12 سوره ممتحنه خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: «یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءک الْمُوْمِنَاتُ یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءک الْمُوْمِنَاتُ یبَایعْنَک عَلَی أَن لَّا یشْرِکنَ بِاللَّهِ شَیئًا وَلَا یسْرِقْنَ وَلَا یزْنِینَ وَلَا یقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یفْتَرِینَهُ بَینَ أَیدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یعْصِینَک فِی مَعْرُوفٍ فَبَایعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» علامه طباطبایی در تفسیر این آیه معتقد است که اگرچه برخی از این شرایط بین زن و مرد مشترک است اما برخی دیگر ارتباطش با زنان بیشتر است مانند: سرقت نکردن از شوهران، زنا نکردن، سقط جنین نکردن، نسبت ندادن فرزند دیگری به همسر و عدم سرپیچی در امور معروف. نکته‌ی ظریفی که علامه در رابطه با عبارت «لا یعصینک فی معروف» ذکر می‌کنند این نکته است: « در اين جمله فرموده تو را معصيت نكنند، و نفرموده خدا را معصيت نكنند.....اين بدان جهت بوده كه بفهماند آنچه رسول خدا (ص) در مجتمع اسلامى سنت و مرسوم مى‏كند، براى جامعه‏ اسلامى عملى معروف و پسنديده مى‏شود، و مخالفت با آن در حقيقت تخلف از سنت اجتماعى و بى‏اعتبار كردن آن است.» ‏ 🔸همین نکته قوام‌بخش اهمیت مشارکت سیاسی زنان در جامعه است. بنابراین زنانی می‌توانند به درستی از ولی جامعه تبعیت کنند که آگاه به مسائل روز و تحلیل‌گر در عرصه‌ی سیاست باشند. اگر بخواهیم فرازهای این آیه را طبق شرایط روز جامعه تحلیل کنیم در خواهیم یافت تمام تعهداتی که خداوند در این آیه از زنان خواسته، جنبش زن زندگی آزادی و مکتب فمنیسم تلاش دارد زنان را بر خلاف آن راهبری کند. بنابراین زنگ هشداری که در وهله‌ی اول خانواده و بعد نظام آموزش و پرورش و معاونت امور زنان را باید به خط کند، توجه به تربیت سیاسی دختران از همان دوران نوجوانی است. دغدغه‌ای که سال‌ها پیش در کلام رهبر انقلاب نیز آمده است: «عملا تحلیل سیاسی در زنان ما ضعیف است و این را باید عمق داد. باید به آنها قدرت تحلیل داد.» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌نقش زنان هم در بحث انتخاب کاندیداها و هم در بحث کاندیدا شدن بسیار مهم است/ انسیه خزعلی 🖇 اینجا بخوانید 📌انقلاب اسلامی و تحول وجودی زنان / ابوالفضل اقبالی 🖇 اینجا بخوانید 📌قلدری همکلاسی در مدرسه را جدی بگیرید/ نازنین حبیبی 🖇 اینجا بخوانید 📌زنان و انقلاب‌اسلامی؛ از تحول هویتی تا انقلابی‌گری/ هدی صادق زادگان 🖇 اینجا بخوانید 📌نقش کلیدی پدر در حل مشکلات خانواده و فرزندان/ امان الله قرایی مقدم 🖇 اینجا بخوانید 📌مولفه اصلی الگوی سوم نه زن شرقی است نه زن غربی! 🖇 اینجا بخوانید 📌مادرانِ محله/ فاطمه کلالی 🖇 اینجا بخوانید 📌زنان محدرضا پهلوی 🖇 اینجا بخوانید 📌خاله‌ها و عمه‌ها؛ گشتم نبود نَگَرد نیست/ عالیه شکربیگی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی ریاست جمهوری با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کنند: ♦️ نشست علمی،تخصصی *بررسی تجربیات زیسته دختران دهه ۶۰ با نگاهی بر قوانین مصوب مرتبط* 🔻 با حضور : ▫️سرکار خانم سکینه سادات پاد دستیار محترم ریاست جمهوری در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی 🔻دبیر نشست: ▫️ سرکار خانم دکتر الهه علیخانی استادیار دانشگاه،پژوهشگر و مشاور خانواده قوه قضائیه 🔻ارائه دهندگان: ▫️جناب آقای دکتر محمدرضا زهرایی عضو کارگروه مسائل اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ▫️جناب آقای دکتر احمد غیاث وند جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ▫️جناب آقای دکتر احمد دراهکی عضو هیئت علمی و مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی ▫️سرکار خانم دکتر رقیه سادات مؤمن دکتری مطالعات زنان و هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ▫️حجت الاسلام جناب آقای دکتر مهدی عباسی استادیار گروه روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث رئیس میز تحکیم خانواده دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ▫️سرکار خانم دکتر صالحه خدادادی دکتری مطالعات زنان و پژوهشگر حوزه خانواده ▫️سرکار خانم خدیجه زارعی دانش پژوه دکتری فلسفه تعلیم و تربیت 🗓 زمان:چهارشنبه ۲۵/ ۱۱/ ۱۴۰۲ 🕰 ساعت: ۱۴:۳۰ الی ۱۷:۳۰ 📍مکان:سالن همایش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر 🗞 تغییر نگاه بنیادین الزامی است 📌" به گزارش ایندیپندنت، علیرغم آنکه در سال ۲۰۲۴، به سر می‌بریم اما شاهد نگاه‌های جنسی‌زده به زنان سیاست مدار می‌باشیم. از خانم «یوکو کامیکاوا» وزیر خارجه ۷۰ ساله ژاپن که مورد اهانت نخست وزیر سابق ژاپن با «خیلی خوش قیافه نبودن» قرار گرفت؛ تا خانم «پورسِل» نماینده زن استرالیایی که علنا زن بلوند جذاب خطاب شده و با فتوشاپ اندام های شأن بزرگتر شده است. این مسئله سبب بروز ناراحتی برای زنان خصوصا فمینیست‌های فعال حوزه رسانه و سیاست شده است. " 🔹در گزارش خبری ارائه شده آنچه بسیار مورد تعجب فعالان عرصه حقوق زنان و خصوصا فمینیست‌های سیاستمدار شده است آن است که چرا برابری جنسیتی اعمال شده در طول بیست سال اخیر تا کنون سبب تغییر ملموسی نشده است؟ چرا کماکان به گونه‌ای با زنان رفتار می‌شود که در مراتب بالای سیاسی نیز زنان با معیارهای تنانه سنجیده می‌شوند درست به ماننده بیست سال گذشته و قبل از اعمال تغییرات گسترده سیاسی به واسطه کنوانسیون های حقوقی چون منع خشونت علیه زنان؟ 🔸شاکله اصلی این کنوانسیون ها و همچنین مفاهیم تولید شده فمینیستی مبنی بر «برابری زن و مرد» بوده است به امید آنکه زن دیگر ابرازی تنانه نباشد اما کماکان زن حتی در صدر عناوین سیاسی نیز نگاه های تنانه را متحمل می‌شود. شاید علت این استمرار، تشخیص نادرست فمینیست‌ها در ارائه راه‌حل مسئله بوده است. آنان مسئله را در برابر دیده نشدن انسانیت زن هم‌سنگ با مردان دیدند اما راه حل این مسئله به بازگرداندن حیثیت انسانی زن باز می‌گشت. آنان به جای پرداخت به معنای انسانی زن و ارائه تعریفی نو از ماهیت او، تعریف قدمای اندیشه و ادبیات از معنای زن و زنانگی را نگه داشتند و صرفا به او «برابری با مرد» اضافه کردند. به این ترتیب عملا شاهد تغییرات شگرفی در سرگذشت زن غربی شده نبوده ایم! 🔹اصلاح نگاه تک بعدی به انسان و پذیرش نادرست بودن بنای نگاه مادی گرایانه که بعد روحی انسان را سانسور می‌کند سبب ایجاد اشتباهات شناختی عمیقی در نظام فکری و فهم نظام مسائل غرب شده است؛ نمونه بارز آن در همین مشکل تنانه انگاشته شدن دیرینه زنان در خارج از تفکر اسلامی که در تصرف نظام فکری غرب است قابل مشاهده است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔹«آبجی» ساخت ایران تولید 1400 ( داستان درباره مادر و دختری است که 50 سال کنار هم زندگی کردند. آبجی به دلیل شرایط ویژه ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و مادر در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده است. آینده ای بدون حضور خودش...) 🔹«Barbie» ساخت آمریکا تولید 2023 (باربی در شهر باربی ها زندگی می کند ولی به دلیل نقص و ایراد هایی که دارد اجازه زندگی در این شهر را ندارد و از این شهر اخراج می شود به همین دلیل تصمیم می گیرد به شهر انسان ها بیاید و در دنیای جدیدی زندگی کند. کن که علاقه زیادی به باربی دارد در این راه با او همراه می شود تا در این سفر تنها نباشد. در این مسیر برای آنها اتفاقات جالب و هیجان انگیزی رخ می دهد.) ‼️نکته؛(معرفی فیلم‌ های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم‌ هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹زن را بگذاریم طاقچه نویسنده: صفوراسادات امین جواهری 🖇 مطالعه 🔹زنان و انقلاب‌اسلامی؛ از تحول هویتی تا انقلابی‌گری نویسنده: هدی صادق زادگان 🖇 مطالعه ♦️کتاب: 🔹«جنگ چهره ی زنانه ندارد» نویسنده : اسوتلانا آلکسیویچ مترجم: عبدالمجید احمدی انتشارات: چشمه (جنگ جهانی دوم یکی از بزرگ‌ترین فجایع بشری است که تعداد انسان‌هایی که تحت تاثیرش قرار گرفتند، از شماره خارج است. دختران و زنان روسی زیادی در این جنگ برای ارتش اتحاد جماهیر شوروی جنگیدند، دخترانی که هرگز قهرمان جنگ به حساب نیامدند.) 🔹«کتاب تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار» نویسنده: سمیه سادات شفیعی انتشارات: ثالث (کتاب می‌کوشد از میان همان منابعی که معمولاً برای روایت تاریخ عصر قاجـــار به کار می‌رفتـه است یـا بـا دسـت بــردن بـه بــرخـــی منابـــعِ کــم‌تر شناخته‌شده، خواننده را به نیمه‌ای تاریک ببرد و با سرنوشت‌هایی فراموش‌شده آشنا کند: سرنوشت دختران، زنان و مادران ایرانی.) ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹 فیلم| برنامه راز ساواکی پیر (زن زندان برابری) 🖇 مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی‌ و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، می‌تونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️فکر بی‌حجاب شهر را بی‌حجاب می‌کند 🔹آکادمی جوانان مسابقه‌ای با عنوان «معمار جوان سال 1402» برگزار کرده است تا آپارتمان‌های 30 و 40 متری را طراحی کنند. تصویری که می‌بینید تصویر تیم برگزارکننده این رویداد معماری است. یک بنا، واحد کالبدی است که روح آن تجلی روح فرهنگ و جهان‌بینی معمار آن است. به عبارتی بنایی که یک معمار طراحی می‌کند برخواسته از تفکرات و مبانی است که آن تفکرات را شکل می‌دهد. جهان‌بینی، اعتقادات و درونیات ما در جامعه در قالب رفتار و کردار ما ظهور و بروز پیدا می‌کند. مقوله‌ی هنر نیز از این حقیقت مستثنی نیست. معماری نیز یک هنر است. رهبر انقلاب در این رابطه می‌فرمایند: « هنرمند باید خود را به حقیقتی متعهّد بداند...یک وقت شما معماری را می‌بینید که اندیشه‌ای دارد؛ یک وقت یک معمار از لحاظ اندیشه، لُخت و بی‌هویّت است و متّکی به فکری نیست. این‌ها اگر بخواهند بنایی را ایجاد کنند، دو گونه طرّاحی می‌کنند. اگر ساخت یک شهر را به دست دو نفر آدمِ این طوری بدهند، یک نیمه آن با نیمه دیگر به کلّی متفاوت خواهد بود. به هرحال این تعهّد، لازم است.» 🔸تا اینجای متن مقدمه بود در تبیین رابطه بین خالق اثر و خود اثر. بر اساس همین تأثیرپذیری است که شاهدیم در تمدن اسلامی پوشیدگی صفت بارز ابنیه به شمار می‌رود؛ چرا که در اسلام خانه حرمت دارد و بر مبنای روایات محل زندگی نوعی حرم محسوب می‌شود و با رعایت مرزها است که حرمت‌ها و حیا در خانه حفظ می‌شود. در حالی‌که در معماری مدرن بر خلاف معماری اسلامی این ویژگی دیده نمی‌شود. نوعی تبرج، خودنمایی و برهنگی که از صفات بارز مکتب اومانیسم غربی و لیبرالیسم است در ساختمان‌های مدرن که مصداق بارز آن آپارتمان‌های چند دهه متری است ظهور دارد. بر همین اساس فرهنگ فردگرا و برهنه‌گرای امانیست، شهر مدرن را با نشانه‌های مورد نظر خود می‌سازد. ساخت آپارتمان‌های قوطی کبریتی در برج‌های چند طبقه متناسب با فرهنگ غربی است که حفظ حریم اهمیت ندارد. تقسیم‌بندی خانه که قبلا شامل اندرونی و بیرونی بود، عملا در آپارتمان‌سازی از بین رفته است. در معماری مدرن، فضاهای داخلی کاملا باز شده و آشپزخانه که در خانه‌های قدیم کاملا پوشیده و جدا از فضای داخلی بود و مخصوص حضور خانم‌ها، با برداشتن دیوار به فضای عمومی خانه اضافه شده، اتاق خواب نیز به هال و محل رفت‌وآمد نزدیک شده است. 🔹در معماری قدیم ایران، حیاط با دالانی از در ورودی جدا می‌شد و میهمانان چند لحظه‌ای در دالان منتظر آماده شدن صاحب‌خانه می‌ماندند. سطح حیاط چند متری پایین‌تر از سطح کوچه و خیابان بود و اگر در خانه باز می‌ماند، حیاط خانه به خاطر دیوار دالان و پایین‌بودن سطح آن دیده نمی‌شد. خانه‌ها از کنار و روبرو نسبت به هم دید نداشتند و خانم‌ها می‌توانستند با پوشش کم در حیاط خانه کار کنند و از نور آفتاب و هوای تازه استفاده کنند.درها دوکومه(درکوب) داشت؛ یکی با صدای نازک و مخصوص مراجعان و میهمانان زن، تا زنی که در اندرونی حضور داشت به استقبال میهمانان برود وکومه‌ای با صدای کلفت‌تر که مخصوص مردان بود. مواردی که ذکر شد به خوبی گواه این مطلب است که نوع تفکر و جهان‌بینی انسان در تمام شؤون زندگی او اثر دارد و یک تغییر در نگاه به زن و خانواده حتی در شکل کومه‌ی در نمود پیدا می‌کند. حتی در معماری اسلامی، نمای بیرونی با خوش‌نویسی آیاتی از قرآن تزیین و نماها از خاک الک‌شده و در اوج سادگی ساخته می‌شود. در حالی‌که در معماری مدرن از شیشه در نما به وفور استفاده می‌شود و حجاب خانه را به حداقل می‌رساند. معمار اسلامی سعی می‌کند هر طرحی را که می‌سازد با باورهای دینی خود مرتبط کند. معمار مدرن، نیز سعی می‌کند عقاید مدرن خود را در ساخت بنا دخیل کند. فلاسفه و علماء معتقدند، هنر در روح و جان انسان‌ها نیز اثر می‌گذارد و چه‌بسا در طولانی مدت باعث تغییر ساختار روحی انسان شود. معماری به عنوان یک هنر از آن جهت که دارای ابعاد است، تاثیرات بیشتری بر روح و جان انسان برجای می‌گذارد در نتیجه سبک معماری که برونداد یک تفکر است می‌تواند تغییرات اساسی در سبک زندگی ایجاد کند و خروجی آن شهری کم حیا یا بی‌حیا شود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|