4_5908854429167125952.mp3
12.08M
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٣٠
____
🌐@ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#اخلاق_قم ٩٧/١٢/١۵
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ٩٧/١٢/١۵
ادامه.....
🌀امام (ع) میفرماید:
تمام اسامی خدا غیر خداست و خدا هم غیر این اسامیست.
۱۰۱ اسم در جوشن کبیر است همه را میگوید غیر خداست و خدا غیر اینهاست.
✅پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اُعْبُدِاللّهَ كَاَنَّكَ تَراهُ،
اسم خدا را عبادت نکنید خود خدا را عبادت کنید، ذوب در خودش شوید.
فَاِنْ كُنْتَ لاتَراهُ فَاِنَّهُ يَراكَ.
اگر شما او را نمیبینید او شما را میبیند.
♻️این نمازی که میخوانید از سقف هم بالا نمیرود.
همه به مقام اسمیت رسیدید بهتر نبود از این مقام فراتر میرفتید؟
اگر به شما بگویم آب، شما در مقام اسمیت اسم آب را میشنوید، امّا اگر آب را به شما بدهم بخورید خنک میشوید یا حسین هم میگوید، جگرتان با نماز و روزه ماه رجب خنک میشود.
دوستان همه جوان هستید حاج آقا روح الله در این سن کار کرد.
❇️پسرم قدرت نفسانیت کم است، بالا بروید.
چرا آخر دعای کمیل را یاد نمیگیرید:
وَ أَشْتَاقَ إلَي قُرْبِكَ فِي الْمُشْتَاقِينَ
وَ أَدْنُوَ مِنْكَ دُنُوَّ الْمُخْلِصِينَ
وَ أَخَافَكَ مَخَافَهَ الْمُوقِنِينَ وَ أَجْتَمِعَ فِي جِوَارِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ.
و به كوي قربت آيم در ميان مشتاقان و همانند مخلصان به تو نزديك شوم.
و چون يقين آوردگان از جاه تو بهراسم و با اهل ايمان در جوارت گرد آيم.
تازه میرسد به اینجا بعد این همه اشتیاق ها میگوید یا سریع الرضا.
🔷همه عالم به تو افتخار میکنند و تو به دو نفر،
این دو نفر گنج مخفی من هستند:
↩️یکی از آنها، انسان کامل است.
فَـلا تَعْلَمُ نَفْسٌ مـا أُخْفِيَ لَهُـمْ مِنْ قُرَّةِ أعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كانُوا يَعْمَلُون(سوره مبارکه سجده آیه ۱۷).
شما چه میدانید نور چشم مخفی من کیست؟
🔚 شهدای مدافع حرم را ببینید، یکی از شهدای مدافع حرم (شهید بی سر محسن حججی) از علامه حسن زاده آملی حفظ الله ذکر سجده گرفت:
(أسْأْلُكَ لَذَّةَ النَّظَرِ إلَى وَجْهِكَ، وَالشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ)
رفت و سر داد.
ملا احمد نراقی در خزائن میفرماید قبل اربعین ذکر (یا حاضر و یا ناظر) را شروع کنید بعد از اینکه ۳۰۶ مرتبه گفتید، بگویید(يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ بِرَحَمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ اللّهم احی قلبی)، یا حاضر و یا ناظر باعث میشود نلغزید.
یک ذکر دیگر (الله خاطری و ناظری) است، خداوند در خاطر من است و ناظر من است.
(يا دائِمَ الْفَضْلِ عَلى الْبَريِّةِ يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِـــــــــــيَّةِ)
عبرت بگیرید به خدا نزدیک شوید آیات قرآن و روایات را بیشتر بخوانید.
_
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌ذات اقدس اله را وقتی میخواهید مناجات کنید باید بگویید (یا مَن تَوحَّدَ بِرُبوبیَّتِه)، چون خداوند از کسی ربوبیّت نگرفته است، و هیچ رابطه ی با مربوب ندارد.
و اینجاست که باعث میشود عارف به ثمر برسد و اهل سلوک به ثمر برسند و در این فضا ذوب میشوند.
اخلاق قم ٩٧/١٢/٠٨
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌امت اسلام باید به شدت از اعمالشان مواظبت کنند تا دست خوش هوی و هوس نشوند.
به علاوه؛ کاری نکنند که پیامبر اعظم (ص) در مقابل سایر امت ها در روز قیامت از رفتار امت خود شرمنده شود.
📚تفسیر تنعیم / ج٢ ص١٣
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
برنامه مراسم ماه مبارک رمضان
جهت دیدار در تهران با شماره 09900128254 اقای خسروجردی هماهنگ نمایید.
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌در دعای امام رضا (ع) بعد از نماز ایشان آمده است که:
استغفرک استغفار رجاء
استغفرک استغفار انابه
استغفرک استغفار ایمان
؟؟؟؟؟
◀یعنی خود اخلاص هم نیاز به استغفار دارد، یعنی همین حیایی را که دارم باید باز هم استغفار کنم تا بالاتر بروم. تا ناب تر شود پس این را توبه برای توبه میگویند.
شب هشتم ماه مبارک رمضان ۱۴۳۹
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٠٢
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ٩٨/٠١/٠٢
🌀خطبه ای ٨٧ در نهج البلاغه، محبوب ترین بندگان خداوند را توصیف میکند.
در این خطبه در مورد خصوصیات این افراد میفرماید:
اى بندگان خدا، محبوب ترين بندگان خدا در نزد او بنده اى است، كه خدايش در مبارزه با نفس يارى دهد. پس اندوه را جامه، زيرين خود سازد و خوف را پوشش رويين. .... ◀️
⬅️تفاوت بین حزن و خوف در اینست که:
حزن نسبت به گذشته است و خوف نسبت به آینده است.
...... ◀️چراغ هدايت در دلش افروخته است و براى روز مرگ خود توشه اى مهيا كرده، مرگى را كه ديگران دورش میپندارند، نزديكش انگاشته.
تن به سختيها سپرده. نگريسته و نيكو نگريسته، خدا را ياد كرده و فراوان ياد كرده. از آبى گوارا كه راه آبشخورش سهل و آسان بوده، سيراب گشته و با همان جرعه نخستين تشنگيش فرو نشسته است.
راه هموار زير پاى كوفته را در پيش گرفته است. جامه هاى شهوت و هوس از تن به در كرده و از هر غمى [و همّى] دل را بپرداخته جز غم دين. از زمره اى كه به كوردلى موصوف بوده اند خود را به يك سو كشيده و از مشاركت اهل هوی و هوس دورى جسته است.
كليد درهاى هدايت گرديد و قفل درهاى هلاكت و ضلالت. راه خود را بشناخت و در آن قدم نهاد و نشانه هاى راه را بشناخت و از گردابهاى مهالك برست و به ساحل نجات رسيد.
به استوارترين دستگيره ها و محكمترين ريسمانها چنگ زد. به مرحله اى از يقين رسيد كه چهره يقين را، كه چون آفتاب تابان بود، مشاهده كرد.
↩️ مرحوم شوشتری (ره) میفرمود:
چراغ هدایت در دل همه است بعضی ها متأسفانه سوخت به آن نرسید و فتیله ی آن سوخت.
🔔 امروز فرهنگ غربی و دنیا میخواهد لباس شهوت را به تن جوانان ما بکند، ولی فرهنگ امامت و ولایت اینست که لباس شهوت را از تن جوانان بیرون میآورد.
✅عزیزان من به دنبال نهج البلاغه بروید، چون در این کتاب همه چیز را گفته است، حکومت داری و شخصیت های معنوی را و....
امیرالمؤمنین علی (ع) سفره ی دلش را برای شماها پهن کرده است.
♻️امام علی (ع) در نمازش میفرمودند که، گناه نگذاشت که من دو تا نماز قبول شده بخوانم. شماها که میدانید علی (ع) حجت و عصمت خداوند است ببینین چگونه صحبت میکند.
🔚 خانمها و آقایان هر چه میتوانید به سمت پاکی ها بروید، معنویات بسیار زیبا است.
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#درس_اخلاق_قم ٩٧/١٢/٢٢
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ٩٧/١٢/٢٢
🌀در هفته ی پیش دلیل مغایرت اسم خداوند مطرح شد، دلیل این مغایرت در ادامه ی حدیث آمده است، شما اگر بخواهید اسم شیء را در هر یکی از اشیاء عالم بگذارید. حتما باید بدانید آن چیزی که به آن شیء میگویند مخلوق است. امّا اگر این شیء را به خداوند اطلاق کنید دیگر آن شیء مخلوق نیست پس اسم شیء را یکبار بر روی تک تک موجودات میگذارند میشود مخلوق، همان اسم شیء را بر روی خداوند میگذارند دیگر مخلوق نیست. به خاطر اینکه مبداء تمام اشیاء جهان ذات اقدس اله است، لذا شیء یت خداوند از کسی گرفته نشده است و خداوند خودش به همه شیء یت داد. بنابراین میشود که کلمه ی شیء را بر این اطلاق کنیم که مخلوق شود، و اگر بر خداوند اطلاق کنیم خالق میشود.
✅در سوره مبارکه اسراء آیه ١١٠ آمده است که:
قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَىٰ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا
بگو خدا را بخوانيد يا رحمان را بخوانيد هر كدام را بخوانيد براى او نامهاى نيكوتر است و نمازت را به آواز بلند مخوان و بسيار آهسته اش مكن و ميان اين [و آن] راهى [ميانه] جوى.
❇️عزیز دل من، ما در عرفان این را میگوییم، فایده ی یک گوشه نشستن ساعتی از روز برای اینکه مثلاً ١٠٠ بار بگویم لا اله الا الله، یا به هر تعداد، ↩️فایده ی آن اینست که من جزء مجذوبین شوم. خیلی از ماها مجذوب شهوت هستیم، چگونه از آن بیرون بیاییم؟ اینست که در یک روزی با خودمان خلوت کنیم و با اسم خداوند صحبت کنیم تا بتوانیم جزء مجذوبین خداوند شویم.
♻️در حدیث داریم که:
دوستان من زیر بال و پر من هستند. و مردم که اینها رو نمیشناسند.
و اینها جزء مجذوبین میشوند.
❌یک عبارتی برای اهل سالک هست که، سالک هیچگاه گرفتار شطحیّات* نمیشود، همیشه این لفظ است. در بیانات امام خمینی (ره) و قاضی سعید قمی و .... هم آمده است.
و همچنین عارف گرفتار تلوین نمیشود، یعنی حالات.⬅️( یعنی طرف فقط در دعای کمیل داد میزند و گریه میکند و در خانه و نماز این حالات را ندارد.)
لذا میگویند چهره سالک را نگاه که میکنید لبش خندان است ولی در خلوت خود قلبش لرزان است.
↩️پس به این نتیجه میرسیم که سالک و عارف واقعی در تمکین است و دچار شطحیّات و تلوین نمیشود.
💠در حدیثی آمده است که:
بعضی ها در قیامت دو چهره دارند، و دو زبان دارند، یکی از زبان هایشان پشت سرشان و دیگری در جلو صورتشان است، تمام جسدشان آتش است، فریاد میزنند که اینها کسانی هستند که در دنیا دو رو بودند، و لذا در روز قیامت هم به همین صورت محشور میشوند.
🔚 دوستان از عمرتان درست استفاده کنین عمر ما دارد هدر میرود نه دیداری نه لقاء ی و... نداریم.
*پ. ن: هیجان زده نمیشود، یعنی در بین مردم اظهار معرفت، فضل و مرتبت نمیکنند.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_اول_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب اول ماه رمضان ٩٨
🌀در مباحث آسیب های اجتماعی نمیشود نام برد قداست جلسه بهم میخورد. بطور کلی ادب قرآن، فقها و ائمه(ع) در اینست که از آسیب های اجتماعی نام نمیبرند.
شما در قرآن اسم هیچکدام از خصوصیات زن و مرد نیست، چون ادب قرآن نمیگذارد که هتاکی شود. مثلاً ما در قرآن اصلا زوجه نداریم، هر چه داریم زوج است، و منظور از زوج هر دو است.
✅لذا همه تلاشم در این شبها اینست که این مباحث را به گونه ای دیگر عرض کنم، مثلاً یکی از چیزهایی که اولین بحث ماست لذت ناپاک است. و همین لذت ناپاک دریایی از آسیب های اجتماعی است.
روانشناسی غرب بی ادبی را به بشر آموخت، ولی روانشناسی اسلامی کرامت را به بشر آموخت.
روح کرامت را در جوانان افکند.
♻️در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که:
بسیاری از لذت های ناپاک و پست، آدمی را از سنت ها و روش ها و سیره های متعالی باز میدارد.
↩️اتفاقاً در مورد این حدیث دو آیه هم داریم که میشود به عنوان مدرک این حدیث آورد:
در سوره مبارکه مومنون آیات ۵ و ٧ آمده است که:
وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ.
و آنان که دامن خود را حفظ میکنند.(۵)
فَمَنِ ابْتَغي وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ.
پس کسانى که راه دیگرى جز آنچه مقرّر شد طلب کنند، آنان از مرز الهى گذشته اند.(٧)
❌کسانی که به نفس خود ظلم میکنند یعنی عملاً دارند به خداوند هم ظلم میکنند.
🔷از امام صادق (ع) سوال کردند چرا استمناء حرام است؟
فرمودند: گناه بزرگی است خداوند در قرآن نهی کرده است، و کسی که این عمل را انجام میدهد مثل کسی است که با خودش ازدواج میکند. و اگر من بدانم که شخصی چنین کاری را انجام داده است با او سر یک سفره نمینشینم.
💠در قرآن سوره مبارکه مومنون آیه داریم که:
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.
چنین نیست، بلکه ظلمت ظلم و بد کاریهاشان بر دلهای تیره آنها غلبه کرده است (که قرآن را انکار میکنند).
این آیه را مرحوم علامه طباطبایی استنباط کردند و روایت نداریم، فرمودند آنهایی که لذت های ناپاک دارند با اینها رفیق نشوید، اینها دلهایشان زنگ زده است، به خاطر کار حرامی که انجام میدهند.
ایشان فرمودند در این آیه سه نکته وجود دارد:
1⃣◀️اشاره به این دارد که اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهد.
2⃣◀️این نقش و صورت مانع آن میشود که حق و حقیقت را درک کند.
3⃣◀️ نفس آدمی از وقتی که متولد میشود اگر همینگونه بماند و آثاری و نقشه ای در نفس آدمی ایجاد نشود قطعاً این نفس باصفا و پاک میماند و در همین دنیا به ملاقات خداوند میرود.
↩️این گناه است که باعث میشود انسان از دیدار خداوند در همین دنیا غافل شود.
🌐اسلام چشم چرانی را نهی کرد. از امام صادق در اینباره سوال کردند، ایشان جواب دادند:
به صورت زن نامحرم که نگاه کنید و چشم چرانی میکنید، درخت شهوت در دل شما به وجود میآید و قلب شما مزرعه ی شهوت میشود، و این باعث فتنه میشود.
❎امام علی (ع) فرمودند:
کسانی که به بهشت علاقه دارند، خواهش های نفسانی و شهوات را فراموش میکنند و از آنها چشم میپوشند.
از امام باقر (ع) نقل شده است که شخصی محضر ایشان رسید و گفت من اعمال عبادی مثل نماز و روزه زیاد ندارم ولی حلال میخورم و شهوت ناپاک را به هیچوجه اجازه نمیدهم در زندگی ام وارد شود، امام (ع) فرمود دو کار میکنید که اعظم از هر عبادت است. در کافی نقل شده هست.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اگر کسی به زنی عاشق شد و منتها آن عشق را در دل نگه داشت، کتمان کرد و پاک ماند و از دنیا رفت، خداوند به خاطر اینکه این عشق را پنهان نگه داشت سایر گناهانش را نیز میبخشد.
🔚 دوستان عزیز من به این روایات ائمه (ع) عمل کنید. کسی که میخواهد به بهشت برود اجازه نمیدهد که سرگرم این ناپاکی ها شود.
_____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_دوم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب دوم ماه رمضان ٩٨
🌀یکی از ضررها وآسیبهای اجتماعی در فرهنگ قرآن و فقاهت مسمومیت روح و جان است.
این را ما معتقدیم؛ فقها معتقدند.
ما میگوییم اگر شهوت آزاد باشد؛ اگر نگاه به بدن آزاد باشد؛ چشم چرانی مجاز باشد؛ ارتباط محرم و نامحرم مانعی نداشته باشد؛ روح و جان بشر مسموم میشود.
✅برای رفع مسمومیت، تا الان فکری نشده است؛ این فرهنگ ما نیست این جهان بینی ماست؛ با فرهنگ فرق میکند.
یعنی این برخواسته از خداست؛ بیان خداست؛ بیان پیغمبر (ص) است؛ بیان اهل بیت (ع) است.
♻️شما میبینید که دعاهای ماه رمضان اول با یارب شروع میشود:
رب شهر رمضان: یعنی همین ماه رمضان مالک دارد.
ما میگوییم این جهان صاحب دارد؛ اگر حرف صاحب را گوش ندهیم گرفتار مسایلی میشویم.
❇️از اینجا میتوان فهمید که اعتقاد ما فرق میکند. ما معتقدیم روح و جان مسموم میشود؛ اصلاً بحث ما در عرفان نیست و کاری به این بحث نداریم ما بحثمان روانشناسی و جهان بینی است و سخن ما در این محور است.
🔷لذا من اینجا ۵ مرحله را وارد میشوم:
1⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده همیشه در لبه پرتگاه هستند. نه مقاومت میفهمند نه ایثار و نه شجاعت میفهمند.
🔷در سوره مبارکه توبه آیه ١٠٩ داریم که:
أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين.
آیا آنکه اساس خویش را بر پرهیزگاری از خدا و رضایت او نهاده بهتر است، یا آنکس که بنیان خویش را بر لب پرتگاهی فرو ریختنی قرار داده که با وی درآتش جهنم سقوط میکند؟ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمیکند.
2⃣◀️درخت شما، درخت فاسدی میشود (نسل فاسد).
در سوره مبارکه ابراهیم آیه ٢۶ داریم که:
وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَار.
و مَثَل کلمه کفر (و روح پلید) مانند درخت پلیدیس که ریشه اش به قلب زمین نرود بلکه بالای زمین افتد و زود خشک شود و هیچ ثبات و بقایی نخواهد یافت.
❇️شهوت، جنون و مسمومیت میآورد که الان متوجه آن نیستید، چون غرق در مسمومیت اید امّا یک مقدار که بگذرد متوجه خواهید شد.
🔷اگر روح و جان مسموم شود دو خطر در پی دارد:
1⃣⏪اینست که لبه پرتگاه هستید.
2⃣⏪اینست که نسل خبیثی به جا میگذارید.
🔔کسی که روزه نگیرد مقاومت نمیفهمد؛ روزه به انسان درس مقاومت میدهد؛ گرسنگی درس مقاومت میدهد.
3⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده از دیدگاه قرآن علف هرزه هستند.
🔹در سوره مبارکه زخرف آیه ۴١ آمده است که:
فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.
پس اگر ما تو را به جوار خود بریم بعد از تو سخت از آنها انتقام میکشیم.
4⃣◀️خداوند فرموده است که چون شما موسس معصیت هستید و بنیاد معصیت و گناه را بنیاد کردید، از شما انتقام میگیرم.
❌خداوند فرمودند: فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.
↩️علامه حسن زاده آملی در ذیل این آیه یک مثال قشنگی میزنند و میفرماید:
کسانیکه بندگی خداوند را میکنند؛ کسانی هستند که موسس زندگی سالم اند.
نگاه به تنه درخت کنید؛ این تنه درخت قوز قوز دارد؛ نجار این قوزها وگره ها را برمیدارد و صاف میکند و بعد از اینکه چوب را صاف کرد آن را میبرد.
خداوند میفرماید: کسانیکه دنبال زندگی سالم الهی اند؛ من برایشان نجار میشوم و اگر در زندگیشان گره ای برای فرزندشان یا خودشان ایجاد شود برمیدارم و صاف میکنم.
💠امام صادق (ع) فرمودند:
هر عبادتی که بر پایه تقوا نباشد گرد و غبار است.
🔚 از اميرالمؤمنين علی (ع) از علم سؤال شد، فرمودند، چهار كلمه است:
أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِکَ إلَیْهِ، وَ أَنْ تَعْصِیَهُ بِقَدْرِ صَبْرِکَ عَلَى النَّارِ، وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْیاکَ بِقَدْرِ عُمُرِکَ فیها، وَ أَنْ تَعْمَلَ لآِخِرَتِکَ بِقَدْرِ بَقائِکَ فیها.
خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندید، عبادت کنید. او را به اندازه ای که طاقت تحمل آتش را دارید، معصیت کنید. برای دنیایت به اندازه ای که در آن عمر دارید، کار کنید و برای آخرتت به اندازهای که در آن باقی میمانید، عمل کنید.
_______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٢٣ ___ 🌐@ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ٩٨/٠١/٢٣
🌀دوستان عزیز من ماه شعبان و ماه رجب حالات خاصی دارد و وقتی وصل میشود به ماه رمضان یک تحولی در انسان و خانواده انسان ایجاد میشود، معمولاً ماها دوست داریم پاک بمانیم، خوب زندگی کنیم، آرامش معین داشته باشیم، بچه هایمان را خوب تربیت کنیم.
✅امسال ماه رمضان موضوع بحثمان را این قرار میدهیم فقهاء و عرفاء چگونه بچه هایشان را تربیت میکنند و آنچه شیوه اهل بیت (ع) است را بیان میکنیم. میخواهیم آسیب های اجتماعی را از نگاه عرفان بگوییم.
♻️امشب میخواهیم بگوییم اولین هنر عارف، اولین هنر سالک الی الله، اولین قدم اینست که خاطرات ذهنی را پاک کند.
اگر خاطرات ذهنی پاک نشود بقیه اش اَدا میشود.
جوانان اگر میخواهید خاطرات ذهنی خود را پاک کنید از الان باید شروع کنید.
نمیگویم زن حلال نیست نمیگویم نسبت به هم حرامید، نه اینها را شب های ماه رمضان بحث میکنم، امّا همین حلالی که هست اگر در ذهنش شایبه خانمی دیگر بیاید و یا اینکه خانمی شایبه مرد دیگری در ذهنش بیاید ولو اینکه رکعات زیادی نماز بخوانید معتکف بشوید طبق روایات همه را باطل کردید و حبط کردید، حبط همین است.
❇️بزرگترین عارف که در این زمینه کار کرد، امام سجاد (ع) است.
علت اینکه امام سجاد (ع) که یک شخصیت دانشمند علمی است، چرا گریه را انتخاب کرد چیست؟
چرا بسیاری از علما اشک را انتخاب کردند؟
ما خودمان از زمان جنگ تا الان اشک بر اهل بیت (ع) را محور پیروزی هایمان قرار دادیم.
↩️میگویند علت اینست که مدینه الرسول که باید مهد پرورش فقهاء و علماء و دانشمندان اسلامی باشد، یزید بن معاویه، بنی امیه و عبدالله بن زبیر و امثال اینها آنجا را جشنواره رقص و موسیقی کردند.
رقص و موسیقی چون شهوت جنسی را تحریک میکند انسان بیشتر گرایش دارد.
💠امام (ع) میداند در اینجا هر چقدر با منطق و استدلال صحبت کند رقاص ها را نمیتواند به راه راست بیاورد، مگر با رقاص ها میشود با منطق صحبت کرد، امام (ع) دید بهترین کار اینست که شبهه اذهان راه بیاندازد، و مرجعیت را تطهیر کند. آنچنان کلمات عرفانیش دقیق بود که همه را محو آن کلمات کردند.
🌐یکی از برکات کلمات عرفانی ایشان این بود که وقتی میخواستند به حج بروند، هزار نفر در مکتب عرفانی ایشان در مسیر حج شاگردی میکردند.
و همه میفهمیدند بهترین حج، مجلس و عبادت این مجلس است.
بعضی ها نقل کردند که ایشان آمدند در مسجد شجره و حال همه ما را عوض کردند.
و همه حاجیانی که در مسجد شجره مُحرم شده بودند ایستاده بودند تماشا میکردند، میگفتند کیست این آقا؟ گفتند این علی بن الحسین (ع) است و همه گفتند (الله اکبر ولد طیب ولد طاهر)
تا سکوت همه را فراگرفت، ایشان دستهایشان را بالا بردند و هم چنان گریه میکردند.
یکی از شاگردان گفت آقا گریه کردن بس نیست، فرمودند: من با خودم گرفتاری پیدا کردم میترسم بگویم لبیک، و خداوند جواب دهند: لا لبیک.
با این بیان بیشتر حاجیان با ناله افتادند به سجده که، الهم لبیک لا تقول لا لبیک لا نجیبنا لا لبیک، ما از سفر های زیادی آمدیم، توقع زیادی داریم، خدایا به ما لا لبیک نگویید.
🔚 اولین قدم عرفان را اینجا اجرا کرد، این راه باعث شد افرادی که پر از شهوت جنسی شده بودند گوش هایشان پر از آوازه های زنان و مردان ترانه خوان عرب شده بود تنزیه بشود، تخلیه بشود و تبدیل به تنقیه بشود.
ادامه دارد..........
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٢٣ ___ 🌐@ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ٩٧/٠١/٢٣
ادامه جلسه.......
🌀میدانید چرا در شب های ماه رمضان نمیتوانید بروید مسجد چون لذت خلوت با خداوند را ندارید.
ببینید چه بدبختی در ایران آمده است، نشستید پای تلویزیون و مدام کانال ها را عوض میکنید.
بچه ها جای معنوی ندارند.
✅ایشان نقل میکند علت اینکه امام سجاد (ع) در مدینه توانست تمام موسیقی های مدینه را جمع کند و از بین ببرد بدون اینکه شمشیر دست بگیرند، ایشان گفتند شبهای ماه رمضان در مسجد نبی جا برای نسشتن نبود همه میخواستند به مناجات ایشان برسند.
یکی از نمازهایی که خواند بعد از نماز گفت: أَنْتَ الْمُسَبَّحُ فِي كُلِّ مَكَانٍ وَ الْمَعْبُودُ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَ الْمَوْجُودُ فِي كُلِّ أَوَانٍ.
در هر مکانی از تو میگویند.
↩️و دلیلش هم آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء است:
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا.
آسمانهاى هفتگانه و زمين و هر كس كه در آنهاست او را تسبيح میگويند و هيچ چيز نيست مگر اينكه در حال ستايش تسبيح او میگويد ولى شما تسبيح آنها را درنمی يابيد به راستى كه او همواره بردبار [و] آمرزنده است.
♻️پاستور بعد ده سال مطالعه نتوانست میکروب وبا را پیدا کند، چون تا میکروبش پیدا نشود، دارویش پیدا نمیشود. روزی در کتاب صحیفه سجادیه دید میکروب وبا در آب است، ولی تا حالا روی خاک تحقیق میکرد. دستور داد آب آوردند و میکروب را پیدا کرد و بعد هم توانست دارو را کشف کند.
✳️ابوحمزه ثمالی در نیمه شب در خانه با خود فکر میکرد من چی هستم چرا به جایی نرسیدم رفت در قبرستان بقیع صدایی شنید که:
یا ایتها النفس متحیره ارجعی الی علی بن الحسین
ای نفس متحیره برو پیش علی بن الحسین (ع).
فردای آن روز سراغ امام سجاد (ع) رفت، امام (ع) فرمودند شما میگویید یا من بگویم؟ گفت شما بفرمایید، امام (ع) فرمود: دیروز با خودتان خلوت میکردید به پوچی رسیدید و به قبرستان بقیع رفتید، و در دل شب یک صدای غیبی گفت پیش من بیایید؟
گفت بله آقا درست است.
آقا من میخواهم به کمال برسم چکار کنم، گفتند اول کاری که من میگویم انجام بدهید بعد هر وقت تشخیص دادم دعا را به تو خواهم داد.
هر وقت خواستید گناه کنید بگویید:
↩️انتِ انتِ انا انا، اگر لذت انتِ انتِ انا انا در تو ایجاد شد بقیه را به تو خواهم داد.
أَنْتَ الَّذِی لَا تَفْضَحْنِی بَیْنَ یَدَیْ أَوْلِیَائِکَ،
شما کسی هستید که مرا پیش دوستانم رسوا نمیکند.
همین را که بگویید دیگر گناه نمیکنید.
أَنْتَ الَّذِی لَا تُنْسِنِی.
شما کسی هستید که مرا فراموش نمیکنید به من میگویید هر خطایی کردم باز هم بیاییم.
💠یک زمانی ابوحمزه ثمالی به کنیز امام سجاد (ع) گفت، امام را برای من توصیف کن، کنیز گفت مفصل یا مختصر؟
ابوحمزه گفت مگر مفصل هم دارد، گفت اگر مفصل بگویم شترها باید بار بزنند و ببرند.
ولی مختصر اینکه روزها روزه بود و شبها تا صبح مناجات میکردند.
🌐به امام سجاد (ع) گفتند قرآن را برای ما تعریف کنید، فرمودند: قرآن طلا و نقره است، خشت طلایی دارد، مَلاطی هم دارد، مَلاط قرآن اشک است. اگر میخواهید خشت ها به هم وصل شود باید هنگام خواندن قرآن گریه کرد.
⬅️پس معلوم میشود اگر قرآن های ما، ما را بالا نمیبرد چون ملاط ندارند.
🔔در ایام اعتکاف ده هزار سوره مبارکه توحید را خواندند و حاجات خود را گرفتند.
❎امام سجاد (ع) فرمودند: اگر کسی در بیابان در مشکلی افتاد، انگشت خود را بگیرد سه بار بگوید العطش العطش العطش، بعد از سه بار بگوید یا حسین و سپس بگوید، ( بابی انت و امی).
کنار قبر بابام فرشته ها نشستند، نگاه میکنند ببینند فاطمه (س) آمده یا نه، چون این میگوید العطش، بی درنگ، بی بی (س) حاضر میشود یا زینب (س) را میفرستند، چون که یاد العطش بچه ها می افتند.
🔚 به خدا قسم سراغ تلویزیون نروید، برای بچه هایتان هزینه کنید. وقت با ارزش تان را پای تلویزیون ها هدر ندهید.
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_سوم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب سوم ماه رمضان ٩٨
🌀بنده یکی از نگاه هایم به جامعه خودمان را در بخش آسیبهای اجتماعی عرض کردم، با فرهنگ دانشگاه کاملاً نگاهم متفاوت است.
دو نگاه عرض کردم؛ این همه گوش کردند و نظر دادند، امشب نگاه سومم کاملاً با تلویزیون متفاوت است؛ یعنی من اصلاً این حرفهای روانشناسی که در صدا و سیما مطرح میکنند را قبول ندارم.
✅نگاه سوم من اصرار بر گناه است. آنچه که تهران و ایران را دارد از بین میبرد و جوان را نابود میکند اصرار بر معصیت است، نه اینکه مثلاً پول ندارد؛ شغل ندارد؛ نه اینها نیست.
یکبار معصیت کرد دستش را نگرفتید؛ پنج بار معصیت کرد دستش را نگرفتید و دیگر مُصِر بر گناه شد و کسی که مُصِر بر گناه شود دیگر نمیتوان دستش را گرفت.
میلیاردها تومان هم پول بدهید و ده تا مداح هم برایش ببرید؛ نمیتوانید خطرناک است.
الان اصرار بر گناه خانه ها را گرفته است؛ دانشگاه را گرفته است و ما را گرفته است.
❌شما ببینید بعضی از مهندسین عالی مقام پولهای کلانی میگیرند امّا نمیتوانند یک شب را بدون گناه بخوابند؛ یک روز بدون معصیت بخوابند.
فقر اینجوری درست نمیکند؛ فقر مگر اینجوری درست میکند؛ اشتباه میکنید.
💠آن چیزی که در روایات ما هست گوش کنید و به این روایات عمل کنید؛ اینقدر حرفهای غربی را اینجا نیاورید اصلاً این حرفها اینجا جایی ندارد؛حرفهای غربی منسوخ است.
درتلویزیون نگویید فقر است و فلان... ؛ نه اینجوری نیست.
↩️پیغمبر (ص) فرمودند: وای بر آنان که اصرار بر معصیت دارند.
وای یعنی چه: یعنی دیگر نمیشود دستش را گرفت.
🔷میدانند معصیت است؛ امّا اصرار بر انجامش دارند.
خب این خیلی بد است؛ اصرار بر گناه است که بشر را نابود کرد.
چون کاملاً اصرار بر گناه تعبد را از انسان میگیرد.
عبودیت و بندگی را از انسان سلب میکند.
ما نگاهمان این است؛ نگاه فقهاء این است.
♻️چند تا از روایات ناب برایتان بخوانم، ببینید چه قدر عجیب است.
امام باقر (ع) فرمودند:
الاصرار ان یذنب الذنب فلا یستغفر الله و لا یحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار.
اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد این اصرار بر گناه است.
🔹الان بخشی از بچه ها مصداق این حدیث هستند؛ خانواده ها آلوده شدند یعنی اصلاً اعتقاد به توبه ندارند و میگویند مگر من چکار کرده ام که بخواهم توبه کنم.
میگویم چکار کردید یعنی چه؟ خیانت به زن مردم کردید؛ بعد میگوید او خودش خواست من هم رفتم.
🔵یا در روایات دیگر داریم:
قد احرقت الشّهوات عقله و اماتت قلبه و اولهت علیها نفسه:
تمایلات نفسانى و شهوات، خرمن عقل وى را آتش زده اند و دلش را كشته اند و او را واله و شیفته نفس خود كرده اند.
🔔کسانیکه که اصرار بر گناه دارند را اگر میخواهید بشناسید چه کسانی هستند؛ آنها کسانی هستند که قهقهه میزنند.
دختر مردم را فریب داده است؛ پسر مردم را فریب داده است؛ جمعی را در استخرهای شنا برده است و بعد هم قهقهه میزند.
↩️خداوند فرمودند من هیچ وقت او را نمیبخشم، و این قهقهه او را تبدیل به گریه و اشک میکنم.
❎اصرار بر گناه دو قسم است:
1⃣◀️اصرار حکمی
اصرار حکمی عزم بر گناه است.
بچه ها ما خیلی درگیر هستیم، یک دختر خانم که میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک صحنه مستهجن میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک نشستهای منزلی پیش میآید از شهوت جنسی افراد تحریک میشویم، یا از زن افراد تحریک میشویم و عزم ایجاد میشود.
کاری انجام نمیدهیم، امّا این عزم های پی در پی و مرتب اصرار بر گناه را در پی دارد؛ لذا دعایش بالا نمیرود؛ چشم باطن پیدا نمیکند؛ چشم برزخی پیدا نمیکند برای همین است چون عزم های پی در پی دارد.
2⃣◀️اصرار فعلی
همان انجام دائمی یک گناه است.
این را الحمدالله ما نداریم.
ممکن است یک خطایی کنیم ولی اصرار نداریم و دوباره انجامش نمیدهیم.
❇️امام صادق (ع) فرمودند:
دوستان ما، اهل بیت (ع) حتی نیت گناه از ذهنشان هم عبور نمیکند.
یعنی هیچ وقت تصمیم بر گناه و عزم بر گناه نمیگیرند.
♻️بعضی از دوستان ما گناه عملی انجام نمیدهند، امّا نیت عملی گرفتارشان کرده و تصویر گناه در ذهنشان است.
و همینطور که در آیه ٢۵ سوره مبارکه اسراء آمده است که:
رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِی نُفُوسِکُمْ ۚ إِنْ تَکُونُوا صَالِحِینَ فَإِنَّهُ کَانَ لِلْأَوَّابِینَ غَفُورًا.
خدایتان به آنچه در دلهای شماست داناتر است، اگر همانا در دل اندیشه صلاح دارید خدا هر که را با نیت پاک به درگاه او تضرع و توبه کند البته خواهد بخشید.
🔚 خداوند به پیغمبر (ص) فرمودند:
آیه ٢۵ سوره مبارکه اسراء را به جوانان یاد بدهید تا هر زمان خواستند گناه کنند این آیه یادشان بیفتد.
خداوند از درون تو، به تو عالم تر و آگاه تر است، اگر گناه نکنید خداوند آغوشش باز است تو را میگیرد و بالا میبرد.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir