مدالآوران میدان محبت
✍️ حجتالاسلام محمدحسین #دعائی
شنیدهای میگویند برای بعضی چیزها نمیشود قیمت گذاشت؟
مثلا «مدال» که جدای از ارزش ریالی و دلاری فوق العاده، ارزش حقوقی و معنوی فراوانی هم دارد.
حالا فکر کن یک جوان جویای نام و طالب تعالی، مدالی که با هزاران زحمت به دست آورده و نشانۀ موفقیت اوست را به دیگری هدیه بدهد.
واقعا منطق این کار چیست؟ اصلا آیا منطق و عقلانیتی دارد؟ حتما که دارد. چون اگر نداشت، حُکماً عقلائی همچون «مدالآوران المپیادهای علمی» انجامش نمیدادند.
آری؛ در زمانهای که بعضیها برای رسیدن به امثال این مدالها در میادین مختلف، حاضرند خودشان و وطنشان را بفروشند، این جوانهای بامعرفت، آنها را به «رهبر انقلاب» هدیه دادند.
اما چرا؟
پاسخ آن است که: چون به لذت کم قانع نیستند و میخواهند لذت بیشتری را تجربه کنند.
بهدستآوردن مدال، بهگردنآویختن مدال، نگهداشتن مدال و نمایشدادن مدال، قطعا «لذت» دارد؛ اما لذت دیدار محبوب، شادکردن محبوب، ابراز علاقه به محبوب، اثبات محبت خود به محبوب و اعلام وفاداری به راه محبوب خیلی خیلی بیشتر است.
جوانان مدالآور، قبل از آنکه «مدال»هایشان را به رهبر محبوبشان بدهند، «دل»هایشان را به او داده بودند؛ دلهایی که با معجزۀ «محبت»، از طلا و نقره قیمتیتر شدهاند.
بهقول خواجۀ شیراز:
از کیمیای مهر تو زر گشت روی من
آری به یمن لطف شما خاک زر شود
دانشآموزان نخبۀ این کشور مدالهایشان را به «محبوب» هدیه دادند تا «مدال محبت» بگیرید؛ و گرفتند.
آنها میخواستند فقط او را ببینید و با او یک «نماز» بخوانند؛ نمازی که به قول آیة الله بهجت، اگر سلاطین عالم میدانستند چه لذتی در آن است، بهخاطر آن دست از سلطنت خود میکشیدند.
وه که چه معاملۀ پُرسودی ...
مدال دادند، اما در مقابل از «نائب امام زمان ارواحنا فداه» وعدۀ «دعا» گرفتند.
مدال دادند، اما از او «چفیه» ـ نماد مجاهدت ـ ، «انگشتر» ـ نشان معنویت ـ و مهمتر از انگشتر، «انگیزه» گرفتند.
تازه ... همان مدالها را هم از دست ندادند:
«مدالها را از شما فرزندانم قبول میکنم، اما معتقدم باید نزد خودتان باشد. بنابراین مدالها را که مایۀ سرافرازی است به شما بازمیگردانم.»
بله دیگر؛ معامله با «خدا» و «دوستان خدا» همهاش سود است.
هم لذت هدیه به محبوب را چشیدند، هم از باغ وصل او گلی چیدند و هم دوباره به مدالهایشان رسیدند؛ مدالهایی که چون مقبول محبوب واقع شده و از دست او رسیدهاند، حالا ارزش و درخشش بیشتری هم دارند.
آری؛ مدالآوران دلدادۀ ما ثابت کردند میتوان «علم» را با «عشق»، «سواد» را با «سودا»، «ریاضیات» را با «معنویات» و «محبت» را با «معرفت» جمع کرد.
آنها هرچه مدال طلا و نقره داشتند را به رهبر انقلاب تقدیم کردند. دمشان گرم. اما خودشان هم میدانند که او به این مدالها نیازی ندارد. چراکه به قول امام صادق علیه السلام، اگر همۀ دنیا را به یک مدال طلا تبدیل کنند، آن را به گردن مؤمن واقعی بیاویزند و این مدال از گردن او بیفتد، آنقدر برایش بیارزش است که نه آویختهبودنش را متوجه میشود، نه افتادنش را.
آنها میخواستند رهبر انقلاب را خوشحال کنند که کردند.
البته این را هم میدانند که دغدغۀ این روزهای او چیست و مصمماند که آن را نیز برطرف کنند.
آنها میدانند خوشحالی او وقتی کامل میشود که با «مشارکت حداکثری مردم»، یک «رئیسجمهور شایسته و انقلابی»، جای خالی «رئیسی عزیز» را پُر کند.
آنها میدانند که او برای شکلگیری «خیزش علمی» و «جهش پیشرفت» در کشور، به جوانان این مرز و بوم دل بسته؛ جوانانی که خودشان ـ و نه مدالهایشان ـ گنجهای اصلی این کشورند؛ همانهایی که میتوانند تاریخ را عوض کنند.
راستی!
او ـ همان رهبر محبوب جوانهای دانشمند و عاشقپیشۀ این کشور ـ خودش هم مدال است؛ مدال خدا به ایران اسلامی.
او را خدا به ما داده که قدرش را بدانیم و زیر سایهاش طعم «زندگی همراه با بندگی خدا» را بچشیم.
پس مدال که هیچ؛ جان خودمان را هم نثارش میکنیم.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
🔰قرآن را بهتر بشناسیم خلقت انسان از خاک و گِل
✍حجتالاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
صدای خاوران - در قرآن آیاتی به خلقت انسان اشاره میکند که1400سال قبل بر یک شخص درس نخوانده و اُمّی نازل شد. بعد از گذشت صدها سال، بشر در قرن بیست و یکم با علم جنینشناسی و دستگاههای مجهز عکسبرداری به مراحل تشکیل جنین و تطبیق آنان با آیات شریفه پی برد که این امر ثابت میکند این قرآن کلام خداست و بشر در آن عصر و زمان قادر به درک این مسائل نبوده است...
🔹در قرآن آیاتی به خلقت انسان اشاره میکند که1400سال قبلبر یک شخص درس نخوانده و اُمّی نازل شد. بعد از گذشت صدها سال، بشر در قرن بیست و یکم با علم جنینشناسی و دستگاههای مجهز عکسبرداری به مراحل تشکیل جنین و تطبیق آنان با آیات شریفه پی برد که این امر ثابت میکند این قرآن کلام خداست و بشر در آن عصر و زمان قادر به درک این مسائل نبوده است.
از آیات شریفه قرآن استفاده میشود که انسان در آغاز خاک بوده و پس از آمیخته شدن با آب، تبدیل به گِل شده و پس از مدتی این گِل شکل لجن بدبویی به خود گرفته و… در آیاتی از قرآن خلقت انسان را از نطفه مختلط میشمرد که البته منظور از این آیات آفرینش انسان در مراحل و نسلهای بعد است. به اینترتیب که جد نخستین ما از خاک و فرزندان او از نطفه امشاج آفریده شدهاند. در قرآن درباره آغاز پیدایش انسان تعبیرات مختلفی است.
در سوره روم آیه20 وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ. از نشانههای او این است که شما را از خاک آفرید.
در سوره سجده آیه 7 میفرماید: وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِينٍ. آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد.
در سوره صافات آیه 11 میفرماید: إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِنْ طِينٍ لَازِبٍ. ما آنان را از گِل چسبندهای آفریدهایم.
و در سوره انسان آیه 2 میفرماید: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ. خلقت انسان را از نطفه مختلط میشمرد.
اما آیات 12و13و14 سوره مؤمنون مراحل خلقت جنین را بیان میکند. دقت کنیم که این آیات را 1400 سال قبل خداوند بر پیامبرش نازل کرد که یکی از اعجاز خلقت را بیان میکند. چیزی که امروز علم ثابت کرده نمیتواند گفته یک بشر باشد و یقیناً خالص کلام خداوند است.
آیه 12 وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طينٍ. انسان را از عصارهای از گِل آفریدیم.
آیه 13 ثمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً في قَرارٍ مَکين.ٍ سپس آن را نطفهای در قرارگاه مطمئن (رحم) قرار دادیم.
آیه 14 ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ. سپس نطفه را بهصورت علقه (خون بسته) و علقه را بهصورت مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده) و مضغه را بهصورت استخوانهایی در آوردیم. از آن پس آن را آفرینش تازهای ایجاد کردیم. بزرگ است خدایی که بهترین خلقکنندگان است.
در این آیات درباره چگونگی شکل گرفتن انسان شرح داده است.
در گام نخست میفرماید؛ انسان با آن عظمت و با آنهمه استعداد و شایستگیها این افضل مخلوقات و برترین موجودات جهان از خاکی بیارزش؛ و این نهایت قدرتنمایی او است که از چنین مواد سادهای چنان موجود بدیعی آفرید.
در آیه بعد میفرماید: ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ. سپس او را نطفهای قرار دادیم در قرارگاه امنوامان. مراد از قرارگاه امنوامان، رحِم است که اشاره به موقعیت خاص رحِم در بدن انسان است. در واقع در محفوظترین نقطه بدن که از هر طرف کاملاً تحت حفاظت است قرار گرفته. ستون فقرات از یکسو، استخوان نیرومند لگن خاصره از سوی دیگر و همچنین پوششهای متعدد شکم و… همگی شاهد این قرارگاه امن است.
بعد به مراحل شگفتآور و بُهتآور سیر نطفه در رحم مادر و چهرههای گوناگون خلقت که یکی بعد از دیگری در آن قرارگاه امن و دور از دسترس بشر ظاهر میشود، اشاره کرده و میفرماید: (سپس ما نطفه را بهصورت خون بستهای در آوردیم و بعد از این، خون بسته را به مضغه که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعد آن را بهصورت استخوان در آوردیم و از آن پس بر استخوانها گوشت پوشاندیم. (ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا) این چهار مرحله متفاوت که بهاضافه مرحله نطفه بودن مراحل پنجگانه را تشکیل میدهد هرکدام برای خود عالم عجیبی دارد، مملو از شگفتیها که در علم جنینشناسی دقیقاً موردبررسی قرار گرفته و کتابها پیرامون آن نوشتهاند. ولی روزی که قرآن این مراحل مختلف خلقت جنین انسان و شگفتیهای آن سخن میگفت، اثری از این علم و دانش نبود.
ادامه دارد..👇
برای مثال در مرحله دوم که به مراحل شکل گرفتن جنین اشاره دارد، کلمهای که برای وصف جنین در این مرحله به کار برده شده “عَلقه” است. وقتی به فرهنگ دهخدا مراجعه یا علقه به انگلیسی ترجمه میشود، سه معنی جداگانه دارد. معنی اول لخته خون، معنی دوم معلق یا به چیزی آویزان یا چسبیده است. معنی سوم زالو. همه این سه معنی رابطه خاصی با جنین در آن زمان دارد.
در هفته سوم پرورش جنین، قلب لولهای و رگهای خونی به هم میپیوندند و سیستم قلبی و عروقی را تشکیل میدهند و با به اتمام رسیدن هفته سوم خون به چرخش در میآید و در روز بیست و یکم قلب شروع به تپیدن میکند. در مورد آویزان بودن یا چسبیدن، اولین چیزی که به ذهن میرسد بند ناف است. امروز میدانیم که بند ناف از ساقهی پیوسته شکل میگیرد و این ساقه همراه با شکل گرفتن جنین شکل میگیرد و جنین شناسان این ساقه را به یک آویزان تشبیه کردند که جنین را آویزان نگه میدارد و شباهت خیلی زیاد به یک لخته خون دارد(علقه) و در روز 25 تشکیل جنین درست شبیه به یک زالو است. در این مرحله جنین اندازه یک هسته گندم است و عکسهایی که با اشعه ایکس از زالو و جنین در این مرحله گرفتهشده حیرتانگیز است که سر جنین در آن تصاویر شبیه به سر زالو است و شباهت سایر قسمتهای بدن زالو با جنین واقعاً خارقالعاده است که آیات شریفه قرآن این حقایق را بیان نموده است. درحالیکه دانشمندان میگویند وصف جنین در قرآن بر مبنای دانش قرن هفتم میلادی کاملاً غیرممکن است و تنها برداشت منطقی این است که این جزئیات از طرف خداوند بر پیامبر(ص) وحیشده است.
و در پایان آیه، به آخرین مرحله که در واقع مهمترین مرحله آفرینش بشر است با یک تعبیر سربسته و پرمعنی اشاره کرده میفرماید (ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ) سپس ما او را آفرینش تازهای بخشیدیم. (فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ) آفرین بر این قدرتنمایی بینظیر که در ظلمتکده رحِم اینچنین تصویر بدیعی با اینهمه عجائب و شگفتیها بر قطره آبی نقش میزند.
آفرین بر آن علم و حکمتی که اینهمه استعداد و لیاقت و شایستگی را در چنین موجود ناچیزی ایجاد میکند. آفرین بر او و بر خلقت بینظیرش. (فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ)
#اهل_قلم
#یادداشت
🌐 منبع خبر : صدای خاوران، آوای کاشمر، شماره 525 ، صفحه5
@ahalieghalam
یادگار ابراهیم
✍ #جوادرستمی
اگر درست انتخاب کنیم از رأی ما همچون #یادگار_ابراهیم باقی میماند..
حاصل انتخاب #یکی_مثل_رئیسی می شود تلاش خستگی ناپذیر، کار و فعالیت مداوم، جهاد و کوشش فراوان تا به ثمر رسیدن طرح ها و پروژه های اقتصادی در مسیر پیشرفت کشور و آسایش مردم...
بدون بهانه تحریم ها، بدون نمی شودها، بدون نمی توانیم ها، با قوت و قدرت متکی به ایمان به خدا و امید به او و با سیاستی مبتنی بر دیانت می توان برای ایران کارهای دشوار را آسان، از سخت راه ها گذر و به قله رسید...
#اهل_قلم
#یادداشت
#انتخابات
@ahalieghalam
آیا زلزله عذاب الهی است یا حادثه طبیعی
✍حجت الاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزلهخیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه میسازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟ منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شدهاند، منظور این است که مسئول اینگونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت. ما به دست خود جنگلها را از بین میبریم و آنگاه که سیل میآید طبیعت را دشنام میگوییم و به خدا اعتراض میکنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روشهای علمی برای شناخت بهموقع زمینلرزه استفاده کند.
🔹قال الحکلیم: “إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا”
همیشه بعد هر زلزلهای سوالهای زیادی در اذهان مردم مطرح میشود که آیا زلزله عذاب الهی است که برای بیدار شدن مردم از خواب غفلت رخ میدهد؟ آیا زلزله خشم و قهر طبیعت است؟یا اینکه زلزله مانند برف و باران و باد، نعمت الهی است؟
قبل از جواب این سؤالات مروری میکنیم به زلزلههای شدیدی که در صدسال گذشته در ایران باعث تلفات و ویرانیهای زیادی شده است.
🔻1) در پنجم خرداد 1302 و در عصر یک روز بهاری، زلزلهای با قدرت 5 و هفتدهم ریشتر در منطقه کاج کاشمر رخ داد که 5 روستا را بهصورت کامل تخریب و 20 روستا دچار خرابی شدید شدند و770 نفر کشته از زیرآوار خارج گردیدند.
🔻2) در تیرماه 1336 زلزلهای به قدرت 6 و 6دهم ریشتر جان هزار و 200 نفر را در مازندران گرفت.
🔻3) در دهم شهریور سال 1341 زلزلهای به قدرت 7 و دو دهم ریشتر در بوئینزهرا جان 11 هزار نفر را گرفت.
🔻4) در نهم شهریور 1347 زمینلرزهای به قدرت 7 و 4دهم ریشتر منطقه بَیاز فردوس را لرزاند و21 ساعت بعد در زلزله دوم مجروحینی که در بیمارستان بودند، زیر آوار بیمارستان جان دادند.
🔻5) در بیستوپنجم شهریور 1357 زمینلرزهی به قدرت 7 و 8 دهم ریشتر طبس را لرزاند و ویران کرد. در این زلزله 25 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
🔻6) در سوم خرداد 1369 زلزله در منجیل و رودبار به قدرت 7 و 3 دهم ریشتر یک دقیقه به طول انجامید و 35 هزار کشته بر جا گذاشت.
🔻7) در بیستم اردیبهشت 1376زلزلهای به قدرت 7 و 3دهم ریشتر در روستای اردهکول قائن روی داد و 1576 نفر جان دادند و پنجاههزار نفر آواره شدند.
🔻8) در پنجم دی 1382 زمینلرزهای در بم با قدرت 6 و 6 دهم ریشتر و در مدت 12 ثانیه طول کشید و بیش از پنجاههزار نفر کشته بر جای گذاشت.
🔻9) در بیستویکم آبان 1396 در قصرشیرین 625 نفر جان خود را از دست دادند.
🔴 آیا زلزله یک عذاب الهی است؟
عامه مردم با اعتقاد به اینکه زلزله یک عذاب الهی است از خود و یا دیگران میپرسند اگر چنین است چرا این عذاب بر سر کاخ نشینان ستمگر فرو نمیآید و مگر این روستائیان و افراد ضعیف جامعه که خانه مستحکمی ندارند چه کردهاند که مستحق چنین عذابی شدهاند؟
و حتی بعضی سادهاندیشان به دنبال توجیه برای این تهمتی هستند که به ساحت مقدس الهی زدهاند و به مردمان منطقه زلزلهزده تهمت میزنند، بعضی میگویند زلزله خشم و قهر طبیعت است و آن را خشم و غضب الهی میدانند. بعضی میگویند آن روز که از بمب باران دشمن به زیر آوار میرفتیم با فریاد مرگ بر آمریکا دل خود را خالی میکردیم و همین تحمل فاجعه را آرام میکرد، ولی امروز چه کنیم؟
در میان زلزلهزدگان شکر و ثنای الهی نیز شنیده میشود که خود تسکیندهنده و آرامشبخش است ولی همان شکر هم خالی از اعتراض نیست و خدا را مقصر حادثه میشناسیم!
باید دید مسئول این حوادث کیست؟ آیا طبیعت در این میان از خود، خشم و قهری نشان داده و یک حالت غیرطبیعی و قهرآلودی به خود گرفته است تا ما آن را عذاب الهی بدانیم؟
🔹انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزلهخیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه میسازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟
منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شدهاند، منظور این است که مسئول اینگونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت.
ما به دست خود جنگلها را از بین میبریم و آنگاه که سیل میآید طبیعت را دشنام میگوییم و به خدا اعتراض میکنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روشهای علمی برای شناخت بهموقع زمینلرزه استفاده کند.
ادامه دارد..👇
🔹از امام صادق(علیه السلام) درباره زلزله سؤال شد و حضرت فرمود، “زلزله و امثال آن موعظه و هشداری است که مردم بهوسیله آن ترسانده میشوند تا مواظب باشند و گناه را ترک کنند”،
و در روایت دیگر آمده که از امام صادق پرسیده شد زلزله چیست؟ فرمود: “زلزله آیت الهی است”. مراد حضرت این است که زلزله علامتی از علامتهای غضب و یا قدرت خداوند است.
در این روایات زلزله به عنوان آیات الهی مطرحشده ولی دلیل عذاب الهی درجایی نیامده است.
هرچند که گاهی گناهان و معاصی باعث قهر الهی و وقوع برخی بلاها و حوادث میشود، اما این امر به معنای این نیست که هرکس گرفتار بلای طبیعی میشود حتماً گناهکار و عاصی است، زیرا وقتی بلایی نازل میشود خشک و تر با هم میسوزند.
🔸این روایات در مقام جلوگیری از معصیت صادرشده است، هدف از بروز حوادث ناگوار طبیعی، مثل سیل و زلزله و طوفان فقط عذاب نمودن نیست، بلکه آثار متعددی مانند یادآوری نعمتهای الهی، بیداری از خواب غفلت، شکوفایی استعدادها، استمرار حیات در کره خاکی و… را به دنبال دارد.
اینها میتوانند از اهداف بروز حوادث طبیعی محسوب گردند علاوه بر این هیچ منافاتی وجود ندارد بین اینکه یک پدیده در عین داشتن علل مادی و در عین حال عذاب الهی هم باشد، زیرا عذابهای الهی بر اساس سنت الهی و نظام اسباب و مسببات نازل میگردد.
بهعبارتدیگر هر پدیدهای در جهان هستی بر اساس اراده و مشیت الهی تحقق مییابد و خداوند نیز اراده خود را بر اساس قانون علیت و اسباب و علل پیاده میکند و علتهای مادی جزئی از اراده الهی و زیرمجموعه مشیت خداوند است، و جلوگیری از بروز و یا کم نمودن آثار تخریبی آن نیز بر اساس نظام الهی و معیشت الهی است.
#اهل_قلم
#یادداشت
منبع خبر :(صدای خاوران) آوای کاشمر، شماره556صفحه5
@ahalieghalam
پاورقیهای مناظراتی
نکاتی در تحلیل مناظرههای انتخاباتی
✍️ حجت الاسلام محمدحسین #دعائی
▪️ برنامۀ «مناظره» با فراهمساختن فرصت بیشتر برای نامزدها، تغییر دکور و حذف قرعهکشیهای مکرر، تحولات مثبتی در سبک و سیاق خود پیدا کرده بود، اما نقاط ضعف آزاردهندهای نیز داشت:
▫️ زمان طولانی برنامه، هم برای نامزدها و هم برای مخاطب خستهکننده بود.
▫️ انتقال وظیفۀ طرح سؤالات به کارشناسان ـ از حیث محتوایی ـ و فاصلۀ زیاد مجری برنامه با نامزدها ـ از حیث شکلی ـ نقش او را در حد یک داور چهارم تنزل داده بود و این بر جذابیت و پویایی برنامه تأثیر منفی داشت.
▫️ فرصت پاسخگویی نامزدها به سؤالات کارشناسان، هیچ تناسبی با کم و کیف این سؤالات نداشت.
▫️ نوع سؤالات و شکل ادارۀ برنامه این امکان را به نامزدها میداد که بهراحتی از موضوع بحث خارج شده و فرصت شناخت و قضاوت را از مخاطب بگیرند.
▫️ نتیجه آنکه این مناظره نتوانست تلخی تکرار و ابهام را از مباحث تخصصی بگیرد، نامزدها را به عبور از کلیگویی و شعارزدگی مجبور کند، تصویر جدید و دقیقی از آنها ارائه دهد و به یک نگرش، انگیزش و کنش درست انتخاباتی در مخاطب منجر شود.
▪️ علیرغم اینکه تصور میشد یاد «شهید رئیسی» در فضای انتخاباتی کشور به حاشیه رفته است، مناظرۀ اول نشان داد که اینگونه نیست و هیچکس نمیتواند با نادیدهگرفتن او به کنشگری سیاسی بپردازد.
▪️ هرچه چهار نامزد جبهۀ انقلاب از «شهید رئیسی» تمجید کرده و به دفاع از جهتگیریها و کارنامۀ دولت او پرداختند، دو نامزد دیگر ـ یعنی پزشکیان و پورمحمدی ـ از انتساب به «روحانی» گریخته و تلاش کردند که تدوامبخش دولت او تلقی نشوند.
▪️ رعایت «اخلاق» توسط نامزدها، در عین «جدیت» و «چالش»، یکی از مهمترین نقاط قوت مناظرۀ اول بود که بدونشک آن را مرهون خون شهید رئیسی هستیم.
▪️ فارغ از نیت و واقعیت آقای پورمحمدی، خروجی عملکرد او در مناظرۀ اول چیزی جز «وسطبازی» و «التقاط سیاسی» نبود. دامنزدن به دوگانۀ «واقعبینی/آرمانگرایی»، زندهکردن سوژههای مرده و کهنهای مثل حمله به سفارتخانۀ عربستان و تأکید بر اینکه نباید با جهان شوخی کرد، در کنار بیان کلیاتی در باب قوتها و ظرفیتهای کشور، بعضی از نشانههای این التقاط تلخ بود.
▪️ یکی از گزارههای طراحیشده توسط آقای پورمحمدی برای نفی دیگر نامزدها و اثبات خود این بود: «دولت پیمانکاری، بنگاهداری یا مدیریت یک شهر، پژوهشکده و بیمارستان نیست.» غافل از آنکه با این منطق باید گفت دولت دادستانی، بازرسی، استانداری و فرمانداری هم نیست.
▪️ اشتراک پورمحمدی و پزشکیان در تأکید بر «آشتی ملی»، «ارتباط با دنیا» و «روشهای علمی بینالمللی»، از قرابت گفتمانی آنها پرده برمیداشت.
▪️ «بیبرنامگی»، «ناامیدی»، «بدبینی»، «سیاهنمایی» و «خودتحقیری»، پنج ایراد اساسی پزشکیان در مناظرۀ اول بود. او در خوشبینانهترین حالت، کاری جز طرح مشکل ـ آن هم با بیانی غیردقیق و غیرمنصفانه ـ و حوالۀ راهحل به کارشناسانی بعضا نامعلوم و بعضا معلومالحال نکرد.
▪️ پزشکیان با پنهانشدن پشت عنوان صداقت، با پوشش خودداری از شعار و با ارجاع به وعدههای عملنشده، سعی کرد فقر راهبردی و راهکاری خود را پنهان کند؛ غافل از آنکه این رفتار، در نگاه مخاطب، معنایی جز «بیکفایتی» و «مسئولیتناپذیری» ندارد.
▪️ تأکید مکرر پزشکیان بر ضرورت استفاده از «تجربیات جهانی» و بهکارگیری نسخههای تجویزشده توسط «کارشناسان بینالمللی»، گویای آن است که او هیچ درکی از خطر «علوم انسانی ذاتا مسموم غربی» نداشته و با گفتمان «علوم انسانی اسلامی» بیگانه است.
▪️ آقای پزشکیان بهدرستی از سپردن کار به غیرآزمودهها انتقاد کرده و به تقبیح آن پرداخت؛ غافل از آنکه سپردن کار به کسانیکه بارها به میدان آمده و امتحان خود را بد پس دادهاند بهمراتب قبیحتر است.
▪️ سخنان پزشکیان بیش از آنکه عوامفهم باشد، عوامپسندانه بود. او در عین تأکید بر مدیریت علمی و کارشناسانه، بهشدت دچار «عوامگرایی» و «عوامزدگی» است.
▪️ تأکید مجدد پزشکیان بر التزام به سیاستهای کلی ابلاغشده توسط «رهبر معظم انقلاب» و همچنین تمجید از خدمتگزاری و مردمداری «شهید رئیسی»، از نقاط قوت او بود.
▪️ بدون هرگونه حب و بغض سیاسی، واقعا آقای پزشکیان در حد و اندازۀ ریاست جمهوری نیست. کسیکه بهجای افتخار به پیشرفتهای چشمگیر کشور و اتکاء به ظرفیتهای تمدنساز انقلاب اسلامی، هیچ ایدهای جز اتکاء به مشاوران و مدیران خارجی نداشته و مفتون جادهها و مغازههای ترکیه است، قطعا صلاحیت ریاست بر جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
#اهل_قلم
#یادداشت
پاورقیهای مناظراتی ـ ۲
نکاتی در تحلیل مناظرات انتخاباتی
✍️حجتالاسلام محمدحسین #دعائی
▪️ رفع بعضی از مشکلات و نقایص مناظرۀ اول توسط دستاندرکاران برنامه، درخور تحسین است؛ هرچند مشکل اصلی آن، یعنی محتوا و قالب سؤالات، همچنان پابرجاست؛ مشکلی که مهمترین اثرش، تمهید فضای «کلیگویی» برای نامزدها و بیخاصیتکردن برنامه در فرایند قضاوت و انتخاب مخاطب است.
▪️ به نظر میرسد طراحان و کارگردانان برنامۀ مناظره، مخاطبشناسی درستی ندارند. چون تقریبا هیچکدام از مؤلفههای شکلی و محتوایی آن، ناظر به دغدغهها، ابهامها، گرههای ذهنی و سؤالهای «عموم مردم» سامان نیافته و در خوشبینانهترین حالت، برای مخاطب نخبگانی آماده شدهاند؛ حال آنکه در چنین برنامههایی حتما باید به عموم مردم نیز توجه داشت.
▪️ هرچند میتوان نامزدها را رتبهبندی کرد و بعضی را بر بعضی دیگر ترجیح داد، اما متأسفانه باید گفت ما نتوانستهایم در طول این سالها، نیروهای متدین، انقلابی، اندیشهورز، مدیر، بصیر، زمانشناس، خوشبیان، کارآمد، بدون حاشیه و محبوبی را تربیت کنیم که از همۀ ویژگیهای لازم برای تصدی مسئولیت خطیری مثل ریاست جمهوری برخوردار باشند.
▪️ تقریبا تمام نامزدها، در اغلب موارد، بیشتر به «بیان کلیات و واضحات» پرداختند تا «تبیین جزئیات و مبهمات»، بیشتر به «طرح مسئله و مشکل» پرداختند تا «ارائۀ راهحل و برنامه»، بیشتر به «ذکر آرزوها و اهداف» پرداختند تا «تعریف راهبرد و راهکار» و بیشتر به «شرح چیستیها و چراییها» پرداختند تا «توضیح چگونگیها»؛ و این اصلا خوب نیست.
▪️ تقریبا هیچکدام از نامزدها ـ آنگونهای که باید و شاید ـ به «قوتها، فرصتها و پیشرفتهای کشور» اشاره نکرده و به تمجید جدی از «خوبیها، درستیها و زیباییهای موجود» نپرداختند؛ و این یک نقطۀ ضعف مهم برای آنهاست.
▪️ آقای پورمحمدی در مناظرۀ دوم نیز کاری غیر از «فرافکنی، موجسواری و فرصتطلبی» نکرد. تمرکز بر «مسئلۀ تحریم» و «FATF» را از همین زاویه باید تحلیل کرد.
▪️ پورمحمدی بارها از ناکافیبودن شعار گفت؛ در حالی که خودش کاری جز شعاردادن نکرد. او از این معنا غافل بود که شعارستیزیِ صرف، خود نوعی شعار است.
▪️ بدون هرگونه سیاهنمایی، از تأکید پورمحمدی بر محدودبودن امکانات کشور و تکرار پُرحرارت و هیجانآمیز مشکلات، با عنوانی جز «سیاهنمایی» نمیتوان یاد کرد؛ همان خطای بزرگی که نتیجهای جز ناامیدکردن مخاطب و البته شاید جذب تعداد محدودی رأی نخواهد داشت.
▪️ پورمحمدی در مناظرۀ دوم، علاوه بر هجمه به نامزدهای جبهۀ انقلاب، حتی با پزشکیان نیز فاصلهگذاری کرد و به این ترتیب نشان داد که هم در پی جذب آراء انقلابیهاست و هم بهدنبال مصونسازی خود از عواقب شکست احتمالی پزشکیان.
▪️ آقای پزشکیان همچنان بر مدار «عوامگرایی» و «عوامزدگی» میچرخد. او جز چند گزارۀ سطحی دربارۀ مشکلات مردم و چند نکتۀ کلی در رابطه با ضرورت حل این مشکلات، البته نه با بیانی روان و جذاب، بلکه با ادبیاتی گنگ و سست، چیزی برای گفتن نداشت.
▪️ پزشکیان بهقدری از فضای اجرائی کشور و واقعیات میدانی جامعه دور است که حتی اسم مدارس سمپاد را هم به یاد نمیآورد. او واقعا در قد و قوارۀ ریاست جمهوری نیست.
▪️ «هرکس به ستاد ما بیاید او را میپذیریم؛ چون میخواهیم رأی بگیریم.» این را پزشکیان گفت و نشان داد که بههیچوجه سیاستمدار حقمحور و قابلاعتمادی نیست.
▪️ پزشکیان در مناظرۀ دوم نیز بههیچوجه زیر بار انتسابش به روحانی و دولت او نرفت؛ در حالی که واقعیتی جز این انتساب ندارد.
▪️ تأکید بر ستاندن حق دهکهای پایین از دهکهای بالا و انتقال خدمات از مرکز به حاشیه، نقطۀ قوتی بود که در سخنان پزشکیان وجود داشت؛ هرچند که حرکت کابینۀ فرضی او به این سمت، بسیار بعید است.
▪️ اشارۀ پزشکیان به نام «اقوام و مذاهب گوناگون»، بهخودیخود اشکالی ندارد؛ بهشرط آنکه برای استفاده از ظرفیت آنها در راستای اهداف انقلاب اسلامی برنامۀ مشخصی داشته و صرفا بهدنبال کاسبی رأی نباشد.
▪️ پزشکیان در حالی بر «شایستهسالاری» و «مدیریت فراحزبی» تأکید میکند که خود متعلق به انحصارطلبترین و متعصبترین جناح کشور است.
▪️ تأکید چندبارۀ پزشکیان بر ضرورت التزام به سیاستهای ابلاغشده از سوی رهبر معظم انقلاب و معرفی آنها بهعنوان خطوط قرمز خود، هرچند پیشرفت چشمگیری در کنشگری سیاسی اصلاحطلبان به شمار میرود، اما متأسفانه با دیگر سخنان و موضعگیریهای او و اطرافیانش هیچ سنخیتی ندارد.
▪️ در خوشبینانهترین حالت، پزشکیان توجه ندارد که «برنامه»، هرچند برای تحول و اصلاح کافی نیست، اما لازم است. توجهنداشتن او به این مطلب ـ بهعنوان یک نقطۀ ضعف مهم ـ را باید برای آن دسته از مخاطبانی که مجذوب سادگی و بساطت او میشوند تبیین کرد.
@ahalieghalam
پاورقیهای مناظراتی ـ ۳
نکاتی در تحلیل مناظرات انتخاباتی
✍️حجتالاسلام محمدحسین #دعائی
▪️ همچنان سؤالات طرحشده توسط مردم و کارشناسان جنبۀ تشریفاتی داشته و هیچکدام از نامزدها بهشکل جزئی و موردی به آنها پاسخ نمیدهند که البته بخشی از این نقیصه بهخاطر «کمبود وقت» طبیعی است. به عبارت دیگر برنامۀ «مناظره» دچار یک وضعیت متناقضنماست: از یک سو بسیار طولانی و خستهکننده است و از سوی دیگر نامزدها در آن وقت کافی برای پاسخ به سؤالات ندارند.
▪️ علیرغم اهمیت موضوع «جمعیت»، جای آن در مناظرۀ سوم خالی بود. یعنی فقط یک سؤال دربارۀ آن مطرح شد که نامزدها به همان یک سؤال هم پاسخ ندادند.
▪️ پورمحمدی همچنان روی ریل «التقاط» و «مغالطه» حرکت میکند و بهشدت دچار «تناقضگویی» است. او تلاش زیادی برای «موجآفرینی» دارد؛ اما این تلاش، نتیجهبخش نبوده و به احتمال زیاد نخواهد بود. تخریب جایگاه «قانون» در مواجهه با معضلات فرهنگی، هجمه به «لایحۀ حجاب و عفاف» و نفی محدودیتها در فضای مجازی را در همین چارچوب باید ارزیابی کرد.
▪️ یکی از مهمترین تناقضات پورمحمدی این است که با انتقاد از انحصارگرایی در عرصۀ فرهنگ و رسانه، بهدنبال تمرکززدایی است، اما برای حل مشکل کشور در رابطه با فضای مجازی، جز ایجاد یک پیامرسان انحصاری ـ آن هم با مشارکت خارجیها ـ و جلوگیری از تکثر و رقابت در این عرصه، هیچ پیشنهادی ندارد.
▪️ پورمحمدی علاوه بر «موضع»، در «وضعیت» نیز گرفتار تناقض است: او با یک خاستگاه کاملا «دینی و شرعی» و با یک پیشینۀ کاملا «قانونی و امنیتی»، میخواهد از خود یک شخصیت «عرفی» و «فرهنگی» بسازد؛ غافل از آنکه این حجم از «دگردیسی هویتی»، بههیچوجه برای مخاطب باورپذیر نیست.
▪️ پورمحمدی در مناظرۀ سوم نشان داد که علاوه بر «اقتصاد»، در عرصۀ «فرهنگ» نیز با پزشکیان «اشتراک گفتمانی» دارد. «انکار ضرورت قانون در مدیریت فرهنگی» و «طرفداری از آزادیهای تقریبا بیضابطه»، دو مؤلفه این گفتمان مشترکند.
▪️ پورمحمدی و پزشکیان، هر دو بر «ضرورت نظارت دولت در عرصۀ فرهنگ» تأکید میکنند؛ اما هیچکدام نه از کیفیت این نظارت سخن میگویند و نه از چگونگی مواجهه با «نظارتناپذیریها». آیا این سکوت میتواند علتی جز «سطحینگری» و فقدان یک اندیشۀ قویم و منسجم فرهنگی داشته باشد؟ بعید است.
▪️ اتکاء به کلیدواژهها و گزارههای ازپیشطراحیشده، بدون هرگونه «اشراف» و «تجربۀ زیسته»، یکی دیگر از اشکالات مشترک پورمحمدی و پزشکیان است.
▪️ پزشکیان نشان داد که در«فرهنگ» نیز ـ مثل «اقتصاد» ـ تهیدست است. او هیچ ایدهای جز «لیبرالیسم فرهنگی» ندارد. رد قانونمحوری با پوشش اخلاقگرایی، نفی مطلق خشونت در مواجهه با مطلق انسانها، انکار نقش قانون در تغییر رفتار، خلط بین اختیار انسان در عالم تکوین و عالم تشریع و تأکید بر آزادی مردم در انتخاب سبک زندگی، همه از همین زاویه قابل تحلیلاند.
▪️ در مناظرۀ سوم هرچه از پزشکیان پرسیدند گفت: «باید از مدرسه شروع کرد!» و این یعنی «فقدان برنامه».
▪️ نگاه فمینیستی پزشکیان و تأکید او بر همراهی و همپایی زنان با مردان در همۀ عرصهها، حتی عرصۀ «اقتصاد» و «صنعت»، هرچند بهظاهر جذاب است، اما واقعیتی جز توهین به «هویت مستقل زن» و عاقبتی جز تخریب «نهاد خانواده» ندارد.
▪️ پزشکیان علاوه بر آنکه هیچ اشارهای به تأثیر «تهاجم فرهنگی دشمن» و هجمههای رسانهای او در بروز معضلات فرهنگی و آسیبهای اجتماعی نمیکند، در میان همۀ نهادهای فرهنگی کشور نیز صرفا به نقش «نهاد روحانیت» در شکلگیری وضع موجود میپردازد. او در خوشبینانهترین حالت، دچار یک خطای راهبردی در «آسیبشناسی فرهنگی» است.
▪️ پزشکیان برای چندمینبار این گزاره را تکرار کرد که «بیشتر نخبگان و متخصصان» از کشور خارج شدهاند؛ گزارهای که قطعا «خلاف واقع» است، حتما مصداق «سیاهنمایی» است و حُکما نتیجهای جز «یأسآفرینی» ندارد.
▪️ پزشکیان نه خوب صحبت میکند و نه حتی متنهای ازپیشآمادهشده را خوب میخواند. او با بهمیانانداختن ایدۀ خام و فریبندۀ «نظرخواهی از مردم»، باز هم ثابت کرد که علیرغم تأکید بر تخصصگرایی، بهشدت گرفتار «پوپولیسم» است.
▪️ پزشکیان «قرآن» میخواند، از «ایمان»، «عمل صالح» و «حیات طیبه» میگوید، مکررا بر ضرورت پایبندی به «سیاستهای رهبر انقلاب» تأکید میکند، اما واقعیت گفتمان او چیزی جز «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» نیست. بیبهرهبودن از اتقان اعتقادی، خودداری از رجوع به کارشناس فهم دین ـ علیرغم تأکید بر آن ـ و اکتفاء به ظواهر نقلی، خوشبینانهترین علتهایی هستند که میتوان برای این تهافت برشمرد.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
حوزه انقلابی حامی جلیلی!!!
شما از این تیتر و نام و نمای آن چه پیامی دریافت کردید؟!
در این #یادداشت به آن می پردازیم.
👇
@ahalieghalam
💥حوزه انقلابی حامی جلیلی!!!
✍ #جواد_رستمی
پوستری با نام و نمای تنی چند از علما و روحانیون به عنوان حمایت حوزه انقلابی از جلیلی کار شده که تعدادشان محدود است و در مقابل شهرت علما و مراجع و بزرگان حوزه، آنچنان که باید معرف حضور مردم نیستند و بلحاظ کمیت نیز قابل مقایسه نیست!
در نخست نگاه گر نیک بنگریم عنوان حوزه انقلابی حامی جلیلی جلب نظر می کند اما وقتی به نام ها نظر می کنیم عزیزان را غیر از دوسه نفر که شُهره به سیاست و غیره هستند چنان که باید نمی شناسیم! در حالی که مُعرف باید اعرف و شناخته شده تر از شخص معرفی شده( جلیلی) باشد و حال آنکه اینجا چنین نیست!
هدف از این نوشتار نقد به این جهت نیست بلکه مراد هشدار نسبت به ارسال پیام منفی این تیتر و پوستر به ذهن مخاطب است که دقت نظر می طلبد!
معنی اینگونه تبلیغ چیست؟!
تفکر خطرناکی رقم خورده است که هرکسی حامی جلیلی باشد انقلابی و غیر آن انقلابی نیست..!
وقتی می گویند طرفداری از جلیلی شبیه طرفداری از احمدی نژاد شده که احساسی و بدون فکر و تحمل نقد و نظر صورت می گیرد این تصویر را می شود به عنوان مصداق ذکر کرد.
به لیست نگاه کنید علما و مراجع بزرگ حوزه که در لیست نیستند! آنها در کدام لیست هستند؟ این خود یک تخریب برای افراد این لیست و شخص جلیلی محسوب می شود چراکه کفه سنگین میزان سمت آنهاست که در این لیست قرار ندارند!
آیا بزرگان حوزه علمیه فقط این ها هستند؟!
آیا انقلابی های حوزه فقط این ها هستند؟!
ایجاد دوگانگی در معنای حوزه انقلابیِ مد نظر رهبری به چه قیمت صورت می گیرد؟!
آیا طرفداران و اتاق فکر تبلیغ جلیلی در سخنان رهبری به دنبال مفهوم و مصداق حوزه انقلابی بودند؟
آیا حوزه انقلابی مد نظر رهبری اینقدر محدود و کوچک شده که به چند نفر افراد در لیست ختم می شود؟
حوزه در نگاه و نظر رهبر معظم انقلاب یکی است و خصیصه آن انقلابی بودن است که در بزنگاه ها به داد نظام و انقلاب می رسد خودش را جدا از آن نمی داند بلکه حامی و حافظ انقلاب است به عنوان دسترنجی از زحمات جهادی حوزه و حوزویان که همراهی و راهبری مردم در مقابل ظلم و فساد طاغوت را به دنبال داشته و تلاش می کند اگر در مسیر آن خلل یا خلافی پیش آید به اصلاح آن بپردازد.
بنابراین حوزه انقلابی بوده و انقلاب را با تک تک افرادش در نقاط دور و نزدیک کشور آغاز کرده تا بهمن ۵۷ که به نتیجه رسانده و از آن پس حامی آن در کنار نعمت ولایت فقیه بوده و پس از چهل سال هرجا که لازم بوده برای دفاع از آن قد علم کرده است.
حوزه انقلابی دایره بزرگی به وسعت مجموع آحاد انقلابی است که با نظر و فکر و عمل انقلابی برآمده از عقل و شریعت در همه عرصه های جهادی در دفاع از کلیت نظام و رهبری حاضر می شود و هر آنکه حامی نظام و ولایت نباشد را از آن دایره عظیم خارج می کند.
دوپارگی و دوگانگی خطری بزرگ برای بزرگترین حامی نظام و انقلاب یعنی حوزه علمیه است.
حوزه در این سال ها طعن و کنایه و حتی زخم و درد و رنج ناشی از فکر و عمل ناصحیح و یا ترک فعل برخی مسؤلان را به چشم دیده و به تن چشیده اما استوار و راست قامت در دفاع از کلیت نظام ایستاده تا به اصلاح آن پرداخته و سپس شکوفایی و ثمره و کارایی و کارآمدی مطلوب آن را مقابل دیدگان دنیا قرار دهد.
حوزه نهادی علمی فرهنگی و مقدس، که دیانتش عین سیاست و فراتر از آن است که به پای افراد و جناح ها خرج شود!
هدایت و جهت دهی صحیح در مسیر شریعت از وظایف حوزه است که با راهنمایی مردم به سوی روشنایی با ابزار دین در زمان غیبت صورت می گیرد.
بیان پیرامون حوزه و وظایف آن و نگاه رهبری معظم انقلاب به آن بسیار است که در این مختصر نمی گنجد بنابراین به توصیه ای ختم کلام می کنم که؛
نیک آن بود که این پوستر بدون عنوان حوزه انقلابی با تیتری صادقانه همچون؛
حمایت علما و روحانیون زیر از جلیلی، یا چه کسانی از جلیلی حمایت کردند و...موارد دیگر به تبلیغ کاندیدای مورد نظر می پرداخت تا از ارسال پیام منفی در ضمن تبلیغ دور می شد.
🪴این نقد به معنای حمایت از کاندیدای خاص یا تخریب کسی نیست! صرفا دقت نظری رسانه ای از منظر استخدام کلمات و جملات در تبلیغات و فعالیت های رسانه ای بود..
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
💥این نوع تبلیغ رو ببینید..
یعنی آنقدر دست انقلابی ها برای جهاد تبیین خالیه که چرت و پرت بنویسند
نه طنز بالایی داره که بخندیم نه ارزش علمی داره که چیزی یاد بگیریم نه ارزش سیاسی داره ..
بعد سمت مقابل رو ببینید چطور به آب و آتش میزنند برای فریب مردم...
📌یک صلوات جلیلی 😊👌
در تمام سالهای زندگی ام از وعاظ، سخنرانان، منبری ها، جلسه ای ها شنیدم که برای شروع کارشان و تصویب هر اقدام خیری می گویند؛ یک صلوات #جلیلی بفرستید، حتی لوطی ها و کفتربازها می گویند یک صلوات کفتری بفرستید و هرگز نشنیده ایم و جایی نگفته اند یک صلوات پزشکی (یان) بفرستید. اما همواره گفته اند؛
تنت نیازمند پزشکی(یان) مباد
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahaliegalam
ماجرای دروغ انتقاد قاضی زاده هاشمی از سعید جلیلی چیست؟!
✍️ #جواد_رستمی
تخریب دکتر جلیلی با انتشار قطعه فیلمی از قاضی زاده هاشمی که هیچ نامی از سعید جلیلی نبرده بلکه اصلا مخاطب این انتقاد نبوده است!
در این یادداشت بخوانید:👇
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
ماجرای دروغ انتقاد قاضی زاده هاشمی از سعید جلیلی چیست؟!
✍️ #جواد_رستمی
خبرگزاری ها، سایت ها و کانال های حامی پزشکیان در اقدامی همسو با قطعه فیلمی تقطیع شده از نشست خبری دکتر قاضی زاده هاشمی در تاریخ 26 خرداد 1403 در محل خبرگزاری فارس با ادعای کنایه و انتقاد وی از دکتر جلیلی به تخریب سعید جلیلی پرداختند تا رای حامیان، دوستداران و داغداران شهید عزیز را به باطل صاحب شوند!
ماجرای دروغ اصلاحاتی ها در این کلیپ با بررسی متن سخنرانی کامل دکتر قاضی زاده که اتفاقا خبرگزاری هایی مثل ایلنا منتشر کرده که اکنون حامی پزشکیان هستند، روشن می شود و مثل همیشه دغل کاری و کذب و وارونه جلوه دادن واقعیت که تخصص آنهاست آشکار می شود.
کد خبر : ۱۴۹۴۰۱۵ به آدرس اینترنتی https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1494015 از ابتدای آغاز سخن را چنین نقل می کند که :
« مشکل ما در انتخابات ریاست احزاب و جریانها است، بعضی از احزاب میآیند شخصی را رئیس جمهور کنند که به اهداف خودشان برسند، مسئله شان مردم نیست . شهید رئیسی به بودن همه اعتقاد داشتند می گفتند مدیران دولت قبل که با رئیس آن رقابت کردند، باشند. کسی که شهید رئیسی را اذیت کرده است و وقتی دعوت به همکاری شد نیامد الان میگوید میخواهم ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشم.»
همانطور که واضح است دکتر قاضی زاده به احزاب اشاره کرده نه شخص و اسمی از دکتر جلیلی نیاورده است بنابراین اقدام دغل کارانه سایت های حامی پزشکیان که چنین عنوان کردند: « به نظر می آید کنایه و انتقاد قاضی زاده از دکتر جلیلی بوده است» خود نشان دهنده آن است که اولا هیچ اسمی از دکتر جلیلی نیامده و افزون بر آن مخاطب انتقاد با احزاب بوده که پر واضح است جلیلی به شخصه حزب نیست بلکه به لحاظ فکری در منظومه فکری و عملیاتی شهید رئیسی و همسو با اوست.
دکتر قاضی زاده به احزابی اشاره دارد که مسئله آن ها مردم نیست در حالی که دکتر جلیلی بیش از ده سال است برای مردم با مردم به فکر و تلاش و برنامه ریزی برای اصلاح روند حکمرانی دولتی در مسیر سهولت زندگی و معیشت مردم بوده است.
دلیل دیگری که رد بر این دروغ بزرگ است در ادامه سخن دکتر قاضی زاده مبنی بر اعتقاد شهید رئیسی به بودن همه است تاجایی که می گوید شهید رئیسی مدیران دولت قبل را که رقیب او بودند قبول داشت و از اینجاست که انتقاد می کند و کلیپ تقطیع شده آغاز می شود« کسی که شهید رئیسی را اذیت کرده است و وقتی دعوت به همکاری شد نیامد الان میگوید میخواهم ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشم.»
بر این اساس این سوال مطرح می شود که دکتر جلیلی کجای دولت قبل بودند که شهید رئیسی خواستند بماند و او آزار داده و مسولیت قبول نکرده است؟!
در حالی که چندین کلیپ و حتی نامه مکتوب در مدح و تقدیر و تشکر از دکتر جلیلی از سوی شهید رئیسی برای کمک و همراهی و ارائه برنامه ها وجود دارد که همه بر همکاری و همراهی این دو شخص بزرگوار دلالت می کند و این توطئه و دروغ کذابان را رسوا می کند.
جالب تر آنکه سندی وجود دارد مبنی بر اینکه عکس آنچه اصلاحاتی ها می گویند انتقاد دکتر قاضی زاده هاشمی خطاب به آنها و نماینده آنها در این کارزار انتخاباتی یعنی پزشکیان است!
پزشکیان در گفتگوی خبری زنده تاریخ 21 خرداد چند روز پیش از نشست خبری دکتر قاضی زاده می گوید: « قدم اول ما این است که آن جهتی که دولت در پیش گرفته بود را ادامه دهیم و آن برنامه ها را سعی کنیم درست و به موقع اجرا کنیم.» سند این ویدئو به آدرس اینترنتی mshrgh.ir/1611768 در سایت مشرق از حامیان پزشکیان منتشر شده است.
حال عقل و انصاف خود را قاضی کنید و به شهادت اسناد مجرم مظلوم نما را در این بساط جعل و کذب پیدا کنید.
با دروغ و دغل با تهمت و سندسازی و جعل سخن می خواهند مردم را گمراه کرده و رای حرام به آسیاب خود که حاصلی جز تخریب ایران، کوچک کردن سفره مردم، خدشه دار کردن عزت آنها، گرفتاری ها و بی کاری ها و گرانی ها نداشته، بریزند و فاجعه ای را دوباره تَکرار کنند!
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam