جرعه معرفت
✍حجت الاسلام احمد #صابری_تولایی
🔇این یک پیام تبریک نیست ، یک جرعه معرفت است ، تا آخر آن را بنوش و به دیگران نیز بنوشان
🕗کمی طولانی است اما وقتتان را هدر نمیدهد
🌙یک ماه بندگی ، تمام شد و امروز عید فطر است
🔄عید فطر ، بازگشت به فطرت است
✅ بگذارید با تمثیلی شما را مهمان معرفتی عمیق کنم، در این تمثیل خوب تامل کن 👇
◀️شاید برایتان اتفاق افتاده باشد بعد از مدتی که از گوشی موبایلتان استفاده میکنید
❌ یا به علت سنگینی برنامه ها
❌یا به علت ویروسهایی که در درونش جا خوش کرده اند
برخی برنامه ها کار نمیکنند، برنامه جدید نصب نمیشود و کلا فعالیت های مختلف گوشی شما مختل میشود
✅در این صورت یکی از راههایی که متخصصان پیشنهاد میکنند ویروس کُشی است که تا حدی میتواند مشکلات را برطرف کند اما اگر با این اقدام باز هم مشکلات گوشی باقی باشد ،هیچ چاره ای جز بازگشت به تنظیمات کارخانه نیست
✅عید فطر در حقیقت بازگشت به تنظیمات کارخانه فطرت است
◀️در طی سال ویروسهای مادی و معنوی وجودِ ما را فرا میگیرند
❌ویروسهایی چون کینه، کبر،حسد ،حرص، غفلت، بخل ، ریا و....
◀️و این ویروسها مانعی هیتند برای فعالیتِ
📌 سیستم عاطفی
📌سیستم فکری
📌سیستم رفتاری
⭕️با این حال ،فرد ویروس زده قدرت انجام فعالیتهای ارزشمند و خداپسندانه را ندارد چه اینکه از آلوده، جز آلودگی صادر نمیشود
⭕️از طرفی فرد ویروس زده قدرت دریافت
💞رحمت خداوند
👁نگاه امام زمان
💞محبت اولیاء الهی
و...را به خاطر وجود موانع ندارد
✅ماه رمضان فرصتی است برای ویروس زدایی با شستشو دادن سیستمهای سه گانه در بحر رحمت الهی با روزه ، مناجات، ادعیه، توسلات، قرائت قرآن، نماز شب ، افطاری دادن، احیاء شبها و...
✅کسانی که از این ماه بهره برده باشند و به این پاکی رسیده باشند عید فطر را جشن میگیرند چه اینکه به تنظیمات کارخانه فطرت برگشته اند
❇️امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
«انّما هو عید لمن قبل اللَّه صیامه و شکر قیامه»؛
عید فطر برای کسانی عید است که خداوند نماز و روزه آنها را پذیرفته باشد
❇️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند :
الولد یولد علی الفطره
آدمی بر اساس فطرت خود متولد میشود و در فطرت او جز خوبی وجود ندارد و عوامل بیرونی است که باعث انحراف در فطرت میشود
✅ما فطرتا خداجویم و این ویروس جهل و غفلت است که ما را به سمت بتهایی چون دنیا و جلوه های آن میکشاند
✅ما فطرتا سرشار از محبت و عشقیم و این ویروس حسادت و کینه است که محبتهایمان را به مسلخ برده است و ما را تبدیل به آتشفشان غضب علیه عزیزان و هم نوعانمان کرده است
✅ما فطرتا سخاوتمندیم و این ویروس تعلقات مادی است که ما را به بخل کشانده است ، تا جایی که به نیاز نیازمندان هیچ توجهی نداریم
و ....
◀️حال اگر عید فطر رسید و تو این ویژگیها را در خودت یافتی معلوم است که بهره کافی از ماه رمضان را برده ای و الا...
🌊و زکات فطره نشانه ای است از سخاوتمندی تو که دریا دلی تو را نوید میدهد
✨نشانه ای است از بزرگتر شدن تو از دنیا که حالا حاضری از دنیا عبور کنی برای آخرت
🕌نشانه ای است از ایجاد عشق به خدا که حاضری به امر او تمکین کنی
👨👦👦نشانه ای است از عشق به نیازمندان که نمیتوانی در گرفتاری او خود را شریک ندانی
🙏امیدوارم این عید برای شما عید فطر واقعی باشد که اگر اینگونه باشد باید تبریک و تهنیت گفت به چون شمایی که بهترین بهره ها را از میهمانی خداوند برده اید
#یادداشت
#اهل_قلم
#عید_فطر
@ahalieghalam
آخوند باید پدر باشد
#فیلم
#پدر
✍ م.ع/ #شهرآشوب
یکی از کارهای مورد علاقه من تماشای فیلم است. چند وقتی می شود که برای تماشای فیلم دیگر وقت آزاد ندارم اما در دوران دانشجویی همیشه بخشی از زمان فراغت خود در هفته را به تماشای آثار سینمای جهان اختصاص می دادم.
گاهی نکات خیلی کوچک و گذرا در فیلم ها بخش زیادی از ذهن و وقت من را در گیر خود می کرد. یکی از نکاتی که برایم جالب و جذاب بود، کلمه ای بود که مسیحیان در فرهنگ خود روحانیون و کشیش ها را با آن مورد خطاب قرار می دادند: پدر ( father)
گاهی به خود می گویم چقدر خوب میشد که در فرهنگ ما نیز روحانیون پدر خطاب می شدند.
در جمع طلبگی همیشه به دوستان این نکته را گوشزد می کردم که آخوند باید پدر باشد با تمام ویژگی هایش.
بچه هر چه کند باز پدر او را دوست دارد. بی احترامی های بچه ها موجب کینه پدر از آن ها نمی شود و هر چه می گوید و می کند از روی عشق و دلسوزی نسبت به فرزندان است.
پدر حامی است، پدر پشتیبان است، پدر شفیع است، پدر خود را در قبال خوب و بد فرزندان مسئول می داند.
خیلی وقت ها دیده ام بین فرزندان اختلاف و دعوا رخ می دهد، ولی پدر حتی اگر حق هم با یکی از آن ها باشد سعی می کند آن ها را به رواداری توصیه نماید و در نهایت با لحنی لین آن فرزندی که دچار انحراف و اشتباه است، را متوجه اشتباه خود کند. پدر هیچ گاه در دوقطبی بین فرزندان مشارکت ندارد و در یک طرف بر علیه طرف دیگر نمی ایستد. هیچگاه در نگاه پدر فرزند بد نیست بلکه این برخی از اعمال، رفتار و اندیشه اوست که بد است.
آخوند باید پدر باشد..
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
خوشا این بزم قرآنی/ در ستایشِ «برنامۀ محفل»
✍️ سید محمدحسین #دعائی
🔸 بنا بر نقل دهخدا، «محفل» در لغت، یعنی: جای گرد آمدن، محل ازدحام، محل اجتماع اهل منبر، محل اجتماع اهل طرب، محل قضاوت، محل مؤانست و موافقت، محل اتفاق و عهد و پیمان، میهمانی، گفتگوی دوستانه و بزم. بر همین اساس، اسمِ «برنامۀ محفل» کاملا با مُسمّی است؛ چون این برنامه، همۀ اینها بود: هم جایی بود برای اجتماع خانوادهها در وقت افطار؛ هم محلی بود برای نشر علوم و معارف قرآنی؛ هم میدانی بود برای ایجاد نشاط معنوی؛ هم فرصتی بود برای سنجش عیار پیشروان و داعیهداران؛ هم محیطی بود برای تقویت انس با قرآن؛ هم بهانهای بود برای تجدید عهد با کتاب خدا؛ هم مکانی بود برای یک دورهمی دینی؛ و هم فضایی بود برای برپایی یک «بزم قرآنی».
🔹 یکی از حقائق تلخی که در روز قیامت جلوه میکند، شکوۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله از امت خود، بهخاطر بیاعتنائی به «قرآن» و کوتاهی آنان در اداء حق این کتاب آسمانی است: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا.» (فرقان/۳۰) البته طبق بعضی از روایات (ن.ک: بحار الأنوار، ج۸۰، ص۳۶۸) خود قرآن نیز این گلایه را به درگاه الهی عرضه میدارد.
بر همین اساس، میتوان به اهمیت قرآن کریم و ضرورت توجه ویژه به این معجزۀ جاوید الهی پی برد؛ همچنانکه میتوان لزوم تلاش برای رفع مهجوریت از آن در جامعۀ اسلامی را نیز نتیجه گرفت؛ و این مهم، همان هدف والا و ارزشمندی است که «برنامۀ محفل» بهدنبال تحقق آن بوده است. به عبارت دیگر، «برنامۀ محفل» تلاشی بود برای: معرفی قرآن بهعنوان یک پدیدۀ دوستداشتنی، رخنه در حصار بیگانگی بعضی از مردم با کلام الله مجید و ایجاد زمینۀ لازم برای آشتی ایشان با ثقل اکبر؛ آن هم در وضعیتی که جبهۀ فکری، فرهنگی، رسانهای و تبلیغاتی دشمن نیز با تمام توان، بهدنبال تخریب جایگاه قرآن در میان مسلمین و قطع پیوند معرفتی و عاطفی آنان با این کتاب آسمانی است.
🔸 ارائۀ هرگونه تحلیل، ارزیابی، انتقاد یا پیشنهادی نسبت به «برنامۀ محفل»، باید با لحاظ نکتۀ پیشگفته صورت گیرد؛ زیرا در غیر این صورت، با فهرستی از اشکالات بعضا ناموجه مواجه خواهیم شد که نه تنها گرهی از کار فروبستۀ کشور در عرصۀ فعالیتهای رسانهای نخواهد گشود، بلکه جوانههای مبارکی همچون «برنامۀ محفل» را نیز خواهد خشکاند.
عناوین برخی از مهمترین نکات:
▫️ تلاش برای غلبه بر قالبهای تلویزیونی و بومیسازی آنها
▫️ عبور از کلیشههای رایج در برنامههای معارفی صداوسیما
▫️ جمع بینِ «معنویت» و «جذابیت»
▫️ معرفی بخشی از سرمایههای قرآنی ایران اسلامی به مخاطبان داخلی و خارجی
▫️ زمینهسازی برای تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی در میان کشورهای اسلامی
▫️ تصحیح ذهنیت منفی بخشی از مسلمانان نسبت به تنها حکومت شیعی جهان
▫️ توجه متناسب به رشتههای مختلف قرآنی، یعنی: حفظ، قرائت و مفاهیم
▫️ عدم غفلت از مواردی مثل: همخوانی، تواشیح و سرود
▫️ دعوت از اقشار و اصناف گوناگون قرآنی، از اقوام، مذاهب و ملیتهای مختلف
▫️ ارائۀ الگویی برای جمع بینِ «قرآن» و «عترت»
▫️ بازتابدهندۀ هویت وحدتآفرین قرآن کریم
▫️ ترکیب متناسب و مهندسیشدۀ داوران
▫️ ابداع سبک جدیدی از «انتقال معنا» و «تبیین»
▫️ عبور از مرحلۀ «تلاوت» به فضای «درسآموزی از قرآن» برای «زندگی امروز»
▫️ توجه ویژه به موضوعِ «فرزندآوری»
▫️ نشاندادن عدم جداییِ «دین» و «قرآن» از «دنیا»
▫️ اثبات عدم افتراقِ «دین» و «معنویت» از «زیبایی»، «هنر» و «لطافت»
▫️ مقابله با انحصارگرایی برخی از سلبریتیهای پُرمدعا در عرصۀ «هنر» و «رسانه»
▫️ برخورداری از رویکردی متفاوت نسبت به مسئلۀ «زنان»
▫️ ارائهٔ یک خروجی رسانهای از «نگاه جدید جمهوری اسلامی به زن مسلمان»
▫️ آشناکردن مخاطبان با بعد هدایتگرانۀ قرآن در فضای بروندینی
▫️ ترویجِ «فرهنگ اذانگویی» برای «تثبیت جایگاه نماز در جامعه»
▫️ ایجاد یک «فضای معنوی صمیمی» با خودداری از زیادهرویهای فرمی
▫️ اقناع مخاطبان خاص و تهیۀ خوراک رسانهای مناسب برای آنان
▫️ بیدارسازی وجدان معنوی عموم مردم
متن کامل را اینجا بخوانید: mehrnews.com/x322wQ
🏷 #اهل_قلم #یادداشت
@ahalieghalam
جوان خوش غیرت
✍ دکتر علی #جانفزا
{رییس فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار}
خبری باز تکان دهنده، به سرعت فضای مجازی را در می نوردد و هم زمان با انتشار تصویر جوان خوش غیرت، فیلمهای حادثه و بعد نشستن جوانان لات و چاقو کش روبروی رئیس دادگستری شهرستان
فیلم دوربین مداربسته نشان از تعرض و کشیدن دست دختر نوجوان توسط جوان لات بی سر و پا حکایت دارد و بعد مقابله جوان غیرت ما با دو لات نامرد
جوانان معتقد شهر اما بیکار نمی نشینند. باید در این فضای مجازی بی در و پیکر کاری کرد. در فضایی که سطل ماست به شدت ترند می شود باید عکس شهید را گسترش داد و خبر آن را بازتاب
اما آیا نباید به درون خبر پرداخت؟ تعرض دو جوان لات و بی سر و پا به دو تا از دختران شهر من که شاید زمانی که من نوجوانی بیش نبودم دختری به این شکل نمی دیدم. دختران چادری آن زمان اگر لاتی از این جنس با نگاه تعقیبشان می کرد با اخمی توام با وقار سر جوان لات را با شرمندگی به پایین می انداختند. فضای خانواده، آموزش و پرورش و غالب فضای شهر همین درس حیا را به دختران آن روز شهر من می آموخت و امروز اما بعضی از دختران شهر من گویا می خواهند نا امنی ناشی از بی حیایی را در پس زدن حجاب خود امتحان نمایند و این چشیدن طعم بی حیایی، گاه چه تلخ است.
بحث عفاف و حجاب اما نخستین بار نیست که در میان سیبل تیرهای زهرآگین دشمن قرار گرفته است و به قول امام جامعه دشمن با برنامه ریزی دقیق سراغ آن رفته است و باید با برنامه ریزی به مقابله آن شتافت.
به نظر راقم این سطور زاویه پنهان این واقعه را باید نشان داد و آن ناامنی ناشی از بدحجابی است. دستگاه قضایی بدون شک حق دو جوان لات را کف دستشان خواهد گذاشت اما نباید از نظر دور داشت که دختران شهر من باید بدانند این جوانان الواط از قدیم بوده اند و خواهند بود و اگر بخواهید در امنیت در خیابانهای شهر گام بردارید باید خود را با سلاح حیا و عفاف از چشمان هرزه مصون نگه دارید.
#شهید_غیرت
#حجاب
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
مادر، معلم و رسانه...
✍️ دکتر علی #جانفزا {رییس فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار}
«دختران عزیزم! خودتان را حفظ کنید تا مادری دیگر مانند من، داغدار فرزند رشیدش نشود» این یکی از جملات معلم پیشکسوت شهرم سبزوار و مادر شهید حمیدرضا الداغی شهید غیرتمند دیار سربداران، بانو «گرامی» بود که صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز معلم برای حاضران ایراد شد.
این مراسم در نخستین روز از هفته معلم به ابتکار مدیریت آموزش و پرورش سبزوار در محل شهادت شهید برگزار شد.
مادر شهید سخنان دیگری نیز گفت از جمله اینکه یکی از بزرگترین اتفاقات زندگی اش حضور نزد مقام عظمای ولایت به عنوان معلم نمونه بوده و یا این که شهید حمیدرضا را در شرایط سخت خدمت در مرز افغانستان بزرگ کرده است.
او در نبود پدر حمیدرضا از مسئولان شهر می خواست نگذارند خون جوان رعنا و غیرتمندش پایمال شود.
حضور پرشور مردم و تشییع باشکوه پیکر شهید که با ابتکار عمل نفر اول آموزش و پرورش شهرستان، مبنی بر اجرای مراسم روز معلم در محل شهادت شهید غیرت همراه و در کنار حضور پر رنگ مسئولان شهر در قابی ماندگار ثبت شد.
🔷سخنان مادر شهید به همراه زمان و مکان برنامه، همه و همه سوژه های مناسبی برای تبیین موضوع، مقابله با عوامل مسبب حادثه، برنامه خزنده دشمن درخصوص زنان و دختران سرزمنیم برای یک افسر رسانه ای جنگ نرم است و متاسفانه در نبود گروه های رسانه ای انقلابی و از طرف دیگر موج سواری ضد انقلاب در این واقعه و تلاش دشمن برای مصادره خون شهید غیرتمند دیار سربداران و البته به نظرم دروازه بانی خاص خبری بعضی رسانه های موجود شهرستان؛ نیاز به تربیت نیروی رسانه ای انقلابی و دلسوز نظام را در دیار سربداران بیش از پیش نمایان می سازد.
#حمیدرضا_الداغی
#شهید_غیرت
#اهل_قلم
#اهل_قلم
@ahalieghalam
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
📚فرهنگسرای امام رضا علیه السلام سبزوار
@fa_imamreza
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
دید و بازدید
✍ #جواد_رستمی
امام رضا(ع) پیرامون روابط اجتماعی و دیدو بازدید می فرمایند(تزاوَرُوا تَحـابـُوا وُ تَصـافحُـوا وَ لَا تَحـاشمـوا)(بحارالانوار،ج78، ص 34)به دیدار یکدیگر بروید، محبت کرده و دست دوستی بدهید اما یکدیگر را به رنج و زحمت نیاندازید.
دید و بازدید و رفت و آمد با دیدار دوستان، همکاران و وابستگان سبب انس و الفت و استحکام روابط اجتماعی شده و نیز در پی آن آرامش و آسایش و امنیت روانی را به ارمغان می آورد.
آرامش و آسایش بر کیفیت زندگی، رشد و تعالی خانواده و تربیتِ خوب فرزندان تاثیر گذاشته و سبب ارتقأ فرهنگ جامعه می شود. اما دقت کنیم مبادا این عمل نیک نتیجه بد یا متضاد آن را داشته باشد وقتی که باعث رنجش و زحمت یکدیگر شویم.
شرایط روز جامعه و نگرانی های اقتصادی در کنار توصیه فرهنگ دینی به عدم اسراف و چشم و هم چشمی، انسان را از برگزاری مهمانی های آنچنانی و پر زرق و برق منع می کند. بنابراین می توان با چای و شربت ساده در خانه در زمان مقتضی یا قرارهای خانوادگی در اماکن تفریحی، تاریخی و یا زیارتی در شهر به این توصیه امام رضا(ع) عمل کنیم و از نتایج آن بهره مند شویم.
#یادداشت
#اهل_قلم
#مشاوره_وخانواده
@ahalieghalam
قتلی دیگر به گردن قاتل #شهید_الداغی
✍ دکتر علی #جانفزا (رییس فرهنگسرای امام رضا علیه السلام)
همراه جمعی از استادان حوزه علمیه نظیر دکتر سجادی زاده که توفیق شاگردی ایشان را از دهه هفتاد داشتم و مسولان حوزوی به دیدار خانواده شهید غیرت حمیدرضا الداغی رفتیم.
مادر شهید الداغی بعد از خیر مقدم به مهمانان از دردی که در دل داشت گفت که قاتل پسرش در نزاع دسته جمعی در سال ۱۴۰۰ قتلی به گردن داشته که با رضایت اولیای دم در کانون اصلاح و تربیت بوده و حال که به مرخصی آمده قتلی دیگر مرتکب شده و این برایش سوال شده که چرا جوانکی که دو سال پیش به جرم قتل بازداشت شده را رها کردند که دوباره کام یک خانواده دیگر را تلخ کند؟
مادر شهید می گفت مردم برای شهید سنگ تمام گذاشتند و این مسئولیت مسئولان خصوصاً قضایی را سنگین می کند..
در بازگشت از منزل شهید، استاد سجادی زاده از امام علی علیه السلام روایتی نقل کرد که در جلد نوزده وسایل الشیعه باب عمد الصبی آمده و حضرت امیر، فردی که از نظر ما کم سن و سال بوده و با همراهی همدست خود مرتکب قتل شده بود را قصاص کرده است.
استاد با این حدیث اشکالی به قول لزوم رسیدن طفل به پانزده سال برای قصاص وارد دانست به خصوص زمانی که فردی که به زعم ما کودک است با برنامه و همراهی فرد دیگر قتلی را صورت می دهد.
و اما نکتهای قابل توجه آن که گفتند هر زمان ما به خاطر خوشایند مردم از احکام دین عدول کردیم بسیار متضرر شدیم و این موضوع شهادت شهید الداغی نیز یکی از این موارد است.
نوجوان قاتل امروز ظاهراً سال ۱۴۰۰ در یک نزاع دسته جمعی مرتکب قتل شده و به دلیل سن کم به کانون اصلاح و تربیت منتقل شده و ظاهراً با وساطت بعضی، رضایت اولیای دم جلب شده و در زمان وقوع مجدد جرم به قید سند آزاد بوده و همین هم دل مادر شهید را به درد آورده است.
امر قضا و خصوصا مدیریت امور قضایی کاری است بس مشکل و با وجود گروههای مختلف رسانه ای یا به قول خودمان فعالان حقوق بشر، با فشاری که بعضاً از ناحیه افکار عمومی بر سیستم قضایی وارد می شود تصمیم گیری برای بعضی پرونده ها با چالشهای فراوان مواجه است و اینجاست که شجاعت قاضی به همراه تبحر وی نسبت به متون شرعی و قوانین موضوعه می تواند تصمیمی به جا و توام با عدالت را برای عموم مردم و اصحاب دعوی به همراه آورد.
#اهل_قلم
#یادداشت
#شهید_غیرت
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
هدیه دادن
✍ #جواد_رستمی
امام رضا (ع) هدیه دادن را سبب از بین رفتن کینه و کدورت می داند آنجا که میفرماید {الهدیّة تذهب الضغائن من الصدور}(عیون الاخبار الرضا ج۲ص۷۴)
هدیه دل ها را بهم نزدیک و انس و الفت ایجاد میکند. ناراحتی، دلگیری و گلایه ای که از یکدیگر دارند رفع شده و به فراموشی می سپارند.
بهانه ای برای برگشتن و وصل دوباره جدایی ها یا تحکیم دوستی و محبت در بین زوجین، اعضای خانواده و دوستان و همکاران است.
نفس هدیه دادن مهم است نه مالیت آن چرا که حکایت از همدلی و در یاد و خاطر یکدیگر بودن دارد و جبران آن هم در فرهنگ دینی و ایرانی ما سفارش شده است.
هدفمند بودن هدیه از آن منظر که نیاز گیرنده را تامین کند و یا مورد استفاده عده ای بیش از یک نفر قرار بگیرد و نیز ماندگار و مروج این سنت حسنه باشد بر ارزش این کار می افزاید.
لزومی ندارد هدیه مادی باشد ای بسا هدیه معنوی همچون سخن یا نصیحتی راهگشا که راهنمای راه و روشنگر مسیر انسان است ثمره و منفعت بیشتری برای او داشته باشد.
بر این اساس سخن خداوند متعال در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام بهترین هدیهای است که انسانها دریافتند کردهاند چرا که بی نقص و خطا با نهایت خیرخواهی و دلسوزی برای راهنمایی و هدایت آنها بیان شده و تمام نفع آن در زندگی مادی و معنوی عامل به این هدیه و گنجینه نمایان میشود.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
رسالت پیامبری، بیزاری نیست!
✍ حجت الاسلام حسین #ابراهیمی
بیزاری را باید در فرهنگ قرآن جست که آیا کتاب هدایت به ما اجازه میدهد که در جامعه مسلمانان فریاد برآریم که آی گنهکار، من از تو بیزارم؟!
در ماجرای قوم لوط در قرآن کریم رد پایی از این بیزاری وجود دارد؛ جایی که پیامبری خطاب به قومی که دچار زشتی آشکار هستند، میگوید:
«قَالَ إِنِّی لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقَالِینَ»؛ «گفت بهراستى من دشمن کردار شمایم.»
(شعرا: ۲۶)
اما اینجا هم نفرمود من از شمایی که گرفتار این کار زشت هستید، متنفر و بیزارم. قصه فقط قصه عملی اشتباه بود که میخواست قوم خود را از آن بازدارد و باز میخوانیم: «یَا قَوْمِ هَؤُلَاءِ بَنَاتِی هُنَّ أَطهَرُ لَکُمْ»؛ «اى قوم من، اینان دختران مناند. آنان براى شما پاکیزهترند.»(هود: ۷۸) دلسوز ایشان بود. حاضر بود افرادی که گرفتار این زشتی بودند، دامادش شوند، به شرطی که از این عمل دور گردند و این بدان معناست که در رسالت پیامبری بیزاری از افراد نیست.
در داستان پیامبر اعظم(ص) هم جملات و پیامها همین است؛ خداوند تعالی رفتار پیامبری را طلب میکند که آن مهربانی است، عطوفت است، غمخواری و دردستانی است، جایی که خطاب به پیامبر خود میفرماید:
«وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»؛ «براى آن مؤمنانى که تو را پیروى کردهاند، بال خود را فرو گستر.»
اما در ادامه میفرماید:«فَإِنْ عَصَوکَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تَعمَلُونَ»؛ «و اگر تو را نافرمانى کردند، بگو من از آنچه مىکنید، بیزارم.»(شعرا: ۲۱۵و۲۱۶)
خدا از پیامبرش میخواهد که بال رحمت بر دوستان او بگسترد و با آنان مهربان باشد و اگر عمل اشتباهی از آنان دید، باز آنان را از خود نراند، بلکه بگوید من از این عمل شما بدم میآید و نه از خودتان!
یاد جملهای افتادم که رهبر معظم انقلاب خطاب به کسانی که میخواهند در جامعه رسالت پیامبری داشته باشند، گفتند:
«رفتار امامجمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفره معنویت و دین بنشاند.»امر ناپسند آن است که با تفرعن به دیگران نگاه کنیم و دیگران را از خودمان برانیم. چقدر زشت است که بهخاطر عملی که در ظاهر رفتار ما هست، ابلیسوار خودمان را از دیگران برتر بدانیم و رفتاری کنیم که مخالف دستور قرآن و اهلبیت(ع) و خلاف رسالت ایمانی و مصلحت جامعه ایرانی است.جامعه ما جامعه مسلمانان است، جامعه شیعیان است، جامعه دوستداران امیرالمؤمنین(ع) است. همه ما ایرانی هستیم و این همه دلیل برای کنار هم بودن داریم. طبق آیات الهی، این شیطان است که فاصلهها را پر میکند و شیاطین هستند که از این شکافها و چندپارگی جامعه بهره میبرند.
پس مایی که ادعای بندگی خداوند را داریم، چرا باید در راستای منفعت شیطان و شیاطین روزگار عمل کنیم؟!
از خداوند متعال توفیق عمل به وظیفه، بدون هواها و هوسها و دور از منفعتسنجیها و حبوبغضها را باید طلب کرد که بتوانیم خود و جامعه خود را به سرمنزل مقصود برسانیم، انشاءا...
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
اعتراف به «اهمیت ایران در نظم جدید جهانی» ||| تأملی در مقالۀ اخیر روزنامۀ «وال استریت ژورنال»
✍️ سید محمدحسین #دعائی
🔸 در روزهای گذشته، مقالۀ اخیر روزنامۀ «وال استریت ژورنال»، با تیترِ "Iran’s New Friends: Russia and China"، با موضوعِ «اتحاد ایران، روسیه و چین» و به قلمِ «دیوید اس کلود» ـ خبرنگار مستقر در دبی ـ بازخوردها و تحلیلهای مختلفی را بهدنبال داشته است. در همین رابطه به چند نکته اشاره میکنم:
🔹 همانطور که انعکاس مقالۀ مورد بحث با عنوانِ «انقلابی جدید و بزرگ در راه است» ـ که نه در تیتر و نه در متن مقاله، اثری از آن نیست ـ نادرست بود، بسیاری از ترجمهها و تفسیرهایی که از این مقاله و طرح ضمیمهشده به آن ارائه شد هم غلط بود.
🔸 بهعنوان مثال، در این مقاله از «ایران»، بهعنوان یک "Junior partner" برای «روسیه» و «چین» یاد شده است. اما بعضیها با اعتماد به برگردان ابتدائی گوگل، این ترکیب را به «شریک کوچک» ترجمه کرده و آن را تحقیرآمیز دانستهاند. غافل از آنکه تحلیلگرانی قبلا از همین ترکیب، برای توصیف نسبتِ «روسیه» با «چین» استفاده کردهاند و معنای دقیق آن، «شریک جوان، تازهوارد و دارای مسئولیت، قدرت یا نفوذ کمتر» است.
🔹 مهمترین سخن مقالۀ مورد بحث، تصریح بر «آشکارشدن نشانههای یک نظم جدید جهانی» و ارائۀ تحلیلی از «نقشآفرینی بازیگران مختلف ـ از جمله ایران ـ در این نظم جدید» است؛ همان سخن مهمی که در طول یکسال گذشته و مدتها پیش از آنکه خیلیها به آن بپردازند، بارها از سوی «رهبر معظم انقلاب» مورد تأکید قرار گرفته بود، اما عدهای کوتولۀ کندذهن و کجفهم یا تعدادی غربزدۀ مکار و نابهکار، با کمال حماقت یا وقاحت، به انکار یا تمسخر آن میپرداختند و هنوز هم از رو نمیروند.
🔸 روزنامۀ «وال استریت ژورنال»، بر موفقیتِ «ایران» در پیوستن به یک «اتحاد ضدغرب» (Anti-Western alliance)، با حضورِ «روسیه» ـ که ایالات متحده و برخی از هنجارهای نظم بین المللی را به چالش کشیده ـ و «چین» ـ که میتواند نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین المللی را در هر نقطهای از دنیا تغییر دهد ـ تأکید میکند؛ و این یعنی:
اولا هندسۀ سیاسی جهان، بهنفعِ «شرق» و ضدِ «غرب»، در حال تغییر است؛
و ثانیا «ایران»، با نقشآفرینی جدی در روندها و فرایندهای منجر به این تغییر، توانسته است «بقاء» و «امنیت» خود را تضمین کند.
🔹 اعتراف به موفقیتها و دستاوردهای «ایران» در نتیجۀ اتحاد با «روسیه» و «چین»، مطلب دیگری است که در مقالۀ «وال استریت ژورنال» به چشم میخورد. خروج از شرائط موسوم به انزوا، باز کردن یک کانال اقتصادی جدید، عبور از مانع تحریم، نجات از فوریت توافق هستهای با غرب، تقویت بنیۀ نظامی خود در خاورمیانه و نهایتا تضعیف جایگاه ایالات متحده و متحدانش در منطقه، بعضی از موفقیتها و دستاوردهای ایران است که مقالۀ مذکور به آنها اشاره میکند.
🔸 در کنار ارائۀ گزارشی از تحولات جاری در جهان، «القاء یک خط تبلیغی جامع برای حمله به جمهوری اسلامی و جلوگیری از تداوم موفقیتهای او» نیز یکی از اهداف البته پنهانِ «وال استریت ژورنال» از انتشار این مقاله است؛ همان خطی که میتوان از «تأکید بر ناسازگاری تعامل ایران با روسیه و چین، با شعار نه شرقی، نه غربی» بهعنوان چکیدۀ آن یاد کرد. حال آنکه این شعار، منافیِ «سلطهپذیری سیاسی»، «وابستگی اقتصادی» و «التقاط معرفتی» است، نه منافیِ «همکاریهای استراتژیک»، «علیه دشمن مشترک دارای اولویت»، «برای تأمین منافع ملی»؛ همان همکاریهایی که از منطق علوی، عقلائیِ «دشمن دشمن تو، دوست توست» تبعیت کرده و حتی اذهان بسیط کودکان و نوجوانان هم ضرورت آن را درک میکنند، اما ذهن عدهای مثلا سیاستمدار و تحلیلگر، خیر.
🔹 پاراگراف آخر مقالۀ «وال استریت ژورنال»، با ارائۀ این جمعبندی که گسترش روابطِ «ایران» با «روسیه» و «چین»، او را بهقدری قوی نخواهد کرد که بتواند «آمریکا» را از منطقه بیرون کرده یا «اسرائیل» را نابود کند، از مهمترین نگرانی غرب برای آیندۀ تحولات جهانی، پرده برداشته است؛ همان آیندهای که البته اعتراف مقالۀ مورد بحث به تأثیر جبههبندیهای جدید در «افزایش طول عمر جمهوری اسلامی برای مدتی نامحدود»، قطعیبودن وقوع آن را نوید میدهد.
#اهل_قلم
#یادداشت
#نظم_جدید_جهانی
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
روابط خانوادگی/کمترین حد صله رحم
✍ #جواد_رستمی
امام رضا (ع)فرمودند{صِلْ رحمك وَ لَـوْ بشَربَة مِن ماءٍ
وَ أفضَل مـا تُوصل بِه الـرّحـِم كفُّ الاذّى عنها}
پیوند خـویشـاوندى را بر قرار كنید گر چه با جرعه آبى باشد
وبهترین پیوند خـویشـاونـدى، خـود دارى از آزار خـویشـاونـدان است(
تحف العقول,ص 445)
در باب صله رحم و روابط خانوادگی با خویشان و نزدیکان بسیار سفارش شده و تعیین حداقلی در بیان امام رضا(ع) نشان از اهمیت آن دارد که به دادن یک لیوان آب هم صله رحم ثبت شده و آثار مادی و معنوی هم در پی خواهد داشت.
تاکید بر خودداری از آزار خویشان هم بخشی از صله رحم است که آنها از دست زبان و وجود و حضور شما در کنار خود در امان باشند و با شنیدن نام یا دیدن ما احساس خوشایندی توام با امنیت روانی داشته و ضمن عدم اضطراب از رفتار و گفتار انسان، تمایل به ادامه روابط و برقراری ارتباط داشته باشند.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
گشایش امور خانواده
✍ #جواد_رستمی
امام رضا علیه السلام فرمودند صاحب النعمه یجب ان یوسع علی عیاله
توانگر باید برای خانواده خود گشاده دست باشد.(تحف العقول ص۴۴۲)
مرد یا کسی که سرپرست رزق و روزی و خرج و مخارج زندگی خانواده است باید نسبت به آنها گشاده دست بوده و در تامین نیاز و احتیاج آنها آسان بگیرد.
این حد از رفتار، میانه روی بین سختگیری و خساست و نیز خرج های بی مورد و اصراف گونه و به اصطلاح ولخرجی است که هر دو سوی آن از نگاه دین مذموم و ناپسند است.
تلاش برای آسایش اهل وعیال از نگاه خداوند پنهان نمی ماند و رفتار مناسب طبق فرمایش امام رضا(ع) برکت و راحتی و آسانی در رسیدن به رزق و روزی که مقدر انسان است را در پی خواهد داشت.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam