هدایت شده از امام حسن علیه السلام
پنجره فولاد حسن
ایوان طلای مجتبی
میان صحن قاسمش سقاخونه، به نام احلی من العسل
یک گنبد طلایی رنگ با پرچمی سبز و قشنگ که یا کریم حک شده و یک یا حسن..
لک زده دل برای یک وعده غذا از حرم شاه کرم..
شیرین رویای حرم رو خاک غربت بقیع برای فخر مؤمنین شاهنشاه کرم حسن..
✍ #امام_حسنی
@sangar7
🔴 داستان شیب تند و قله
✍ علی #مهدیان
🔺فقط برگردید به چند سال پیش و فضای گفتمانی که برامون پدید آورده بودن. احساس ناامیدی و انسداد و شکست و در خانه نشستن و رای ندادن و چه و چه... یادتون که نرفته. برای اینکه متوجه بشید داره چه اتفاقی میافته حالا دقت کنید به سخنان جبهه مقابلتون از متفکرین تا لمپنهاشون. ببینید ورق چطور داره برمیگرده.
🔺فارغ از مبانی و چارچوبهای تحلیلی آدمها جمع بندی آنها از شرایط مهم است. چون توصیفی از صحنه دارند که آن را لازم داریم. جمع بندی که با وجود همین چارچوبهای تحلیلی پیش از این وجود نداشت.
🔺مصطفی ملکیان در گفتگو با مدرسه آزادفکری میگوید: «نسبت به سال ۵۷ اوضاع مردم به علت تلاش خود مردم بهتر شده. ما از بس در فضا بوده ایم متوجه نشده ایم چه مقدار امیدواری هایمان را افزایش داده ایم....با همین امید جلو برویم ده سال دیگر بهتر از الانیم»
ملکیان حالا سعی میکند جهت این حرکت پر امید را به سمت غرب و آویزان غرب شدن تحلیل کند. مهم نیست شما شاید هزار و یک اشکال به زمینه های تحلیل او داشته باشید، مهم واقعیتی است که او دیگر نمیتواند انکار کند.
🔺حالا نگاه کنید به مصاحبه روزنامه شرق با سعید لیلاز. او میگوید: «روشنفکری در ایران بیشتر به سلبریتی بودن شبیه است تا روشنفکر بودن و نخبگی. یعنی دنبال مرید جمع کردن و فالور جمع کردن و لایک خوردن و لایک گرفتن است. دنبال کشف حقیقت نیست....من رفتم پژوهش کردم متوجه شدم ما شهریور ۱۴۰۰ از رکورد تاریخی بالاترین عدد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۹۶ عبور کردیم....الان میزان ساختمان سازی در منطقه ۲۲ اندازه کل دوبی است....ده تا موسسه کاملا مستقل از حاکمیت داریم نگاه کنید به شرق و دنیای اقتصاد و مردمسالاری و....آینده ایران به سمت توازن است...تمرکز دولتها از نفت کاسته و به ناچار بر مالیات افزوده خواهد شد و این یعنی توازن طبقاتی یعنی دموکراسی... من به لحاظ مادی به آینده ایران خیلی امیدوار هستم و امکان سرنگونی ساختار سیاسی وجود ندارد. امکان بروز ناآرامی ها هم بسیار ضعیف است به خاطر اینکه ما یک طبقه متوسط بسیار نیرومند در ایران داریم»
🔺از پشت سر هم قرار گرفتن این موضع گیری ها نتایج مهمی میتوان گرفت. صبر کنید. موضع احمدزیدآبادی را هم لابد شنیدید با خبر فوری. او میگوید: «من از سال 66 وارد مطبوعات ايران شدم. در تمام اين دورانها، اولين دورهاي است كه ما در روزنامه مينشينيم و مطلب انتقادي مينويسيم و هر طور دلمان ميخواهد همه سياستها را نقد ميكنيم، راجع به حجاب، سياست خارجي، حتي گاهي درباره صحبتهاي رهبري مينويسيم و منتظر نيستيم يك فكس بيايد و روزنامه تعطيل شود... دولت دارد از خودش تحمل نشان ميدهد. چرا نبايد اين را ببينيم»
🔺مسعود بهنود میگوید:«مرفه ترین کشور دنیا که بریتانیا است و قدرتمندترین کشور دنیا که آمریکا است همه شان مثل خر توی گل مانده اند...با خودتون فکر کنید چطوریه که یک کشور کوچک مثل ایران توانسته چهل و چند سال دنیا رو دست بیندازه....من رضا پهلوی رو به دلایل متعدد شخصی دوست دارم ولی قبول کنید به اندازه گاو نمیفهمه به اندازه گاو مهربون نمیفهمه، بیچاره اون ملتی که دنبال او راه میفتن میگن امیدمون به اونه»
🔺دیگه چه خبر؟
دیگه اینکه مسیح علینژاد در مصاحبه با فرداد فرحزاد میگه:« به من ایمیل زدن که دیگه محافظت از تو برای ما مشکله...من بهم شوک وارد شد...احساس کردم آمریکا داره پشت ما رو خالی میکنه»
🔺یاد جمله رهبری افتادم که در اوج فشارهای رسانه ای انقلابی های نادان و ناامید و اوج علافی و هرزگی دولت بی تدبیر و ناامید و اوج فشارهای خارجی، موسی وار فریاد میزد طوری که ایران شنید و با او تکرار کرد که :« کلا ان معی ربی سیهدین» کاری به دیر باوران شکاک و نادان نداشته باشید، وضعیت خیلی بیش از آنکه فکر میکنید، خوب است. کاش زودتر از اینها خیلی از یاس پراکنان میدیدند و در جهاد تبیین و امیدافزایی امام این مردم وارد میشدند. هنوز هم دیر نشده.
#یادداشت
#اهل_قلم
#قله
@ahalieghalam
«سفر پر افسوس»
✍ خانم #بارگزی
🔹بیایید به اغتشاشات سال گذشته با دقت بیشتری بنگریم، تا اگر حرف و سخن درستی داشته باشد، آن را بپذیریم.
پس با من به سال گذشته، همین موقع سفر کنید.
🔹عدهای به خیابان ریختهاند، در میان آنها افرادی را میبینیم که مشغول تخریب و آسیب و ضرر به اموال عمومی و حتی شخصی مردم هستند.
آتش زدن باکس های آشغال، شکستن شیشهیِ مغازهها، آسیب زدن به خودروها...
ایجاد رعب و وحشت در دل هموطنان.
با خود میگویم آیا این جنبش قرار است با آسیب زدنِ روحی، جسمی و مادی به خودمان، سرپا شود؟
کمی فکر میکنم شاید اینها همراهان واقعی این جنبش نیستند؟! به هر حال پیش میآید که عدهای وارد گروهی شوند و بدون توجه به اهداف و آینده آن گروه، هر کار ناشایستی انجام دهند و به آن جنبشِ خاص، لطمه بزنند.
پس چه کنم؟ فهمیدم! حتما این جنبش فرهیختگانی هم دارد!
میروم سراغ برخی از اساتید و دانشجویان این جنبش تا حرفهایشان را بشنوم.
وای خدای من! باور کردنی نیست! بعضی از آنها چنان حرفهای تند و توهینآمیزی میزنند که این پرسش به ذهنم می آید، آیا اینها فرهیخته و تحصیلکرده هستند؟!
مگر قرار نیست ما اندیشهمان را حتی اگر مخالف با نظر دیگران باشد، با صبر و سخنِ نیک به آنها بگوییم؟!
با دیدن این به اصطلاح فرهیختگان، ناامید و غمگین شدم عقل می گوید اینها شایستهیِ هدایت و تدریس به فرزندان این مرز و بوم نیستند چه رسد به اداره مملکت.
بین مردمی که مشغول شعار دادن و آتش زدن هستند، دنبال نماد و نشانه ام بلکه پی ببرم افکار و اهداف شان چیست؟
چشمم که به پرچمها افتاد شگفتزده شدم، پرچم تجزیه طلبان!
سوزشی قلبم را فراگرفت آیا اینها ایران را دوست دارند؟ این پرچم که معنی دیگری دارد؟! این یعنی تکّه تکّه شدن ایران، مثل دورهای در زمان پهلوی که برای رفتن از این استان به آن استان باید مجوز می گرفتیم، قید سفر راحت از مشهد به قشم یا هر نقطه از ایران را باید زد، دیگر ایران گردی هم معنا ندارد چراکه ایرانی باقی نمی ماند حتی دیدن دوستان و فامیل مشکل می شود.
درگیر همین افکار و پرسش های ذهنی بودم که کمی آن سوی درگیری رفتم عده ای ديگر افسوس مرا افزون کردند وقتی پرچم ال جی بی تیها را روی دستشان دیدم. سرم پایین میافتد و همه آنچه دیده بودم در ذهنم خودنمایی میکند:
آتش، رعب و وحشت، آسیب به اموال عمومی و خصوصی، فحش و توهین، پرچم تجزیه طلبان و...
از شما که با من در این سفر همراه هستید میپرسم عزیزان من، میدانید اینها کنار هم چه معنی میدهد؟!
«نابودی خودشان و هموطنانشان و ایران عزیزمان»
به هر حال آمدم بدون تعصب به این جنبش بنگرم، اما چه فکر میکردم چه شد!
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
داستان تبریک ربیع
⛔️ تبریک حلول ماه ربیع الاول که هر ساله رونق بیشتری میگیرد و در سطح وسیع در رسانهها و پیامرسانها مرسوم شده است، هیچ معنا و دلیلی ندارد.
⏰ ربیع الاول هم ماهی از ماههای خداست و تفاوتی با دیگر ماهها ندارد
🌓 إنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض
منتهی مطلبی که هست چون ما رسم کردهایم دو ماه سیاهپوشی و عزاداری کنیم و همه برنامههای جشن و شادی ـ هر چند بدون حرمتشکنی و با احترام به ساحت اهلبیت باشد ـ تعطیل کردهایم و تصور میکنیم که این روش اهلبیت بوده است؛ وقتی دو ماه تمام میشود گویی اتفاق تازهای افتاده و ماه شادی آغاز شده است!
🏴 اگر اهلبیت برنامهای برای عزا داشتهاند بر سیدالشهدا بوده و بس. پس نیازی به تبریک ماه ربیع نبوده و نیست.
📚 در معارف دینی هم چیزی به نام تبریک ربیع نداریم و چند سال اخیر محققان بیان کردهاند که داستان آن حدیث بشارت به ماه ربیع، اشتباهی از ماه آذار رومی بوده و داستانی مربوط به ابوذر است و ربطی به ربیع ندارد.
❌ همچنین است خرافه شبگردی و کوبیدن درهای هفت یا چهل مسجد و سیاه کردن و تخریب در و دیوار مساجد با شمع تا صبح اول ربیع!!
✅ بله؛ بنا به نقل شیخ طوسی در مصباح (ذیل اعمال ربیع) حادثه مهم #لیلة_المبیت یعنی خوابیدن امیرالمؤمنین علی(ع) به جای رسولخدا برای هجرت که از فضائل و افتخارات آنحضرت به شمار میرود؛ در شب اول ربیع الاول رخ داده و جای آن دارد که این شب و روز بخاطر این رویداد گرامی داشته شود.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
حس خوب شاعری
✍ حجتالاسلام سید روح الله #مؤید
تو آن حسی که گاهی در دلی آگاه می آیی
مثال حس خوب شاعری، ناگاه می آیی
نگاهت مأمن ایمان و کویت ضامن جان ها
تو آن آرامشی که در "امین الله" می آیی
تو آن شاهی که با افتادگان همراه می گردد
تو از بس مهربانی با رعیت راه می آیی
تو آن مهری که مهرت را دریغ از کس نخواهی کرد
تو آن ماهی که بر دلجویی از هر چاه می آیی
تو خورشید زمین هستی و نور آسمان هایی
که از رحمت سراغ مردم گمراه می آیی
بنازم رأفتت را ای امام مهربانی ها
به استقبال زائر در مسیر راه می آیی
رضایی و همه از ساحت قدست رضا هستند
که حتی در نگاه دشمنان دل خواه می آیی
وداعت با مزار ختم مرسل گفت با تاریخ
می آیی سوی مَروْ اما تو با اکراه می آیی
ولیعهد رسول اللهی و سلطان دل هایی
به ظاهر پیش ظلم دشمنان کوتاه می آیی
تویی آن مظهر "راضیةً مرضیة" ی قرآن
که راضی بر قضا سوی شهادت گاه می آیی
امید ما تویی روز قیامت ای که فرمودی:
سه جا بر یاری زوار این درگاه می آیی
#یادداشت
#اهل_قلم
#شعر
@ahalieghalam
کبوتر بی هنر نباشیم
✍ نقل از #علامه_امینی
هر سال بعدازماه محرم وصفر که میشد مرحوم علامه امینی خطاب به عزاداران
سید الشهدا علیه السلام می فرمودند:
کبوتر بازها وقتی یه کبوتر از بازار می خرند ،
چند روزی بال و پرش رو می بندند ،
روی پشت بام خو نه بهش آب و دانه میدن ،
بعد چند روز بال و پرش رو باز می کنند ، و پروازش میدن،
اگه اون کبوتر رفت و مجددأ
برگشت روی همون پشت بام نشست ،
میگن هنر داره و رگه داره ، اما اگه
برنگشت و رفت ،
روی پشت بام کس دیگه ای نشست ، میگن بی هنر وبی رگ بود !
(آهای مردم آهای جوان ها ، محرم و صفرگذشت)
و توی این دو ماه امام حسین علیه السلام
ما ها رو خرید ،
بال وپر مون رو بست پیش خودش نگه داشت
در این دو ماه میهمان امام حسین
علیه السلام بودیم
و هر جا دعوتمون کردند به احترام
امام حسین علیه السلام بود
و در واقع از آب و نان امام حسین
علیه السلام خوردیم ،
حالا بعد دو ماه بال و پر مون رو باز کرده
که پرواز کنیم ،
نکنه که بی هنر و بی رگ باشیم ،
بریم روی بام کس دیگه بشینیم ،
نکنه نان ونمک بخوریم و نمکدون بشکنیم ،
بیایید به امام حسین علیه السلام یه قول بدیم ،
قول بدیم که تا ماه محرم سال دیگه
فقط کبوتر امام حسین علیه السلام باشیم
وفقط واسه اون پرواز کنیم.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
"زن ، زندگی، آزادی" از منظر قرآن
✍ حجتالاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
💢شعاری به اسم (زن، زندگی، آزادی) را زیاد شنیده ایم ، که لازم است این شعار قدری تعریف شود تا شک و شبهه ای پیش نیاید. اولین قسمت این شعار (زن) است که برای بررسی اوضاع زنان و حق و حقوق و منزلت آنان به سراغ قرآن کریم و اسلام می رویم.
🔹در اسلام زن ریشه و اُم اجتماعات بشری است و کرامت آدمی بسته به کرامت زن می باشد و ارتقای منزلت زنان جز در سایه محور قرار دادن قرآن وسنت در بُعد روحی ، ذهنی و عینی امکان پذیر نیست.
🔹در اسلام زن و مرد در جوهره انسانی خودشان که در جان و روح آنان نهفته، هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. هر دو قادرند فاصله بین اَسفل السافلین تا اَعلیعلیین را در نوردند و به عالی ترین مراتب کمال انسانی نائل آیند. تا جایی که در ویژگی آن ها گفته شده مردان (مظهر جلال) و زنان (مظهر جمال) حق می باشند.
🔻زن مظهر عاطفه و مهر الهی است و از آنجا که عاطفه بیش از قهر کارساز است و خداوند نیز عالم را بر محور محبت اداره می کند و نیز بیشتر آیات قرآن کریم درس محبت را به مومن تعلیم می دهند. بنابراین زن راه محبت را بهتر از مرد درک کرده و آیات و اشعار عرفانی نیز در زن اثر بیشتری دارد، ولی باید مواظب بود محبت و راَفت زنان مورد سوء استفاده و در طریق توسعه ی نظام سلطه و کفر به کار گرفته نشود، بلکه بر اساس تعالیم اسلامی، محبت زنان در طریق صحیح الهی و کشش به طرف کمال مطلق هدایت گردد.
🔸در قرآن مجید، علاوه بر این که 350 آیه در مرد زن یا برای زنان نازل شده، سوره های به نام نساء و مریم نیز نام گذاری شده و این اهمیت جایگاه زن در اسلام را می رساند. در دین اسلام حضور زنان و مردان در اجتماع، حضوری انسانی است نه جلوهگری؛ چه برای زن و چه برای مرد.
فرهنگ انسانی اسلام به زن و مرد می گوید با رعایت عفت وارد اجتماع شوید و با جلوه فضائل انسانی نقش اجتماعی داشته باشید و در ورود به اجتماع برای مرد یا زن اول و دوم قائل نمی شود.
🔻دین اسلام زن و مرد ندارد، بلکه حضور انسانی و اجتماعی دارد، از نظر اسلام زن حرمت دارد و بدنش حرمت بالاتری، چون در تشکیل بدن یک انسان دیگر سهیم است، لذا در کیفیت پوشش زنان خداوند محدودیتی بیش از مردان قائل شده و می فرماید: [به زنان با ایمان بگو چشم های خود را فرو گیرند "از نگاه هوس آلود" و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند، جز برای شوهران خود، پدران و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسر برادران و خواهران خود... (سوره نور آیه31)
🔸در این آیه شریفه از آنجا که زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است و طبعا بیش از مرد در معرض چشم چرانی قرار می گیرد، جهت حفظ سلامت روانی جامعه بر حفظ پوشش و عدم تحریک غرایض در روابط اجتماعی تاکید شده و در انتهای آیه کلام (لَعَلَّکُم تُفلِحونَ) نشانگر این مهم میباشد که عدم تحریک غرایض در روابط اجتماعی به صلاح و رستگاری وسعادت افراد جامعه می انجامد.
ملاحضه می شود در جوامعی که برهنگی جزء لاینفک فرهنگ مبتذل آن جوامع بشمار می آید ، زنان در معرض هر گونه تعرض جنسی و آسیبی می باشند و بنیان های خانوادگی سست و شکننده می باشد و پیوند ازدواج کم بهاترین و بی پایه ترین عقود به حساب می اید. چرا که لجام گسیختگی غرایض باعث شده تا جوانان نیازی به تشکیل خانواده حس نکنند و مسئولین کشورهایی که در پوشش بی بندوباری و تابع برهنگی حیوانی می باشند، از عدم تشکیل خانواده و نتیجتا قطع نسل یا پیری جمعیت نگران هستند، تا جایی که انواع امکانات را برای مهاجرین به کشورشان فراهم می سازند تا صاحب فرزند شده و فرزندان شان تبعه این کشورها شوند تا شاید مانع از قطع نسل و فرسودگی نفوس و به تبع آن در هم ریختگی ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی وسیاسی این ممالک گردند.
اما اسلام در سایه تعالیم عالیه خود ،جذب و انجذاب جنسی را جز در چهارچوب مقدس نظام خانواده مجاز نمی داند تا مانع از عواقب سوئی گردد که یک هزار آن ذکر شد و پیش از این از حوصله بحث خارج است.
✔️ امتیازات مقام زن
🔹قرآن کریم ویژگی های منحصر به فردی را برای زنان بر می شمرد که برخی از آنها عبارتنداز:
🔻الف): زن و تکثیر نسل انسان
خداوند در این باره می فرمایند: (نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ) زنان کشتزار شمایند پس برای کشت فرزند صالح به آن ها نزدیک شوید (هرگاه مباشرت آنان) خواهید و چیزی برای خود پیش فرستید و خداترس باشید.
وجود چنین جایگاهی برای زن مسئولیت و وظیفه او را در مرتبه انسانی، بسیار سنگین کرده تا آنجا که به جهت وجود چنین جایگاهی ممتازی دامن زن، مدرسه انسان سازی و اوخود مربی این مدرسه انسانی است.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
ادامه دارد..👇
🔻ب): زن و ایجاد آرامش
خداوند متعال در آیات متعددی زن را مایه آرامش زندگی معرفی می کند (نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ) و از نشانه های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید.
خداوند متعال در این آیات آفرینش زنان را که مایه آرامش بخشی به زندگی است را از نشانه های خود معرفی می کند، به راستی وجود همسران با این ویژگی برای انسان ها که مایه ی آرامش زندگی است یکی از مواهب بزرگ الهی محسوب شده و اگر کسی تفکر کند متوجه می شود این دوجنس مکمل یکدیگرند و مایه شکوفایی و نشاط وپرورش یکدیگرمی باشند. زن است که کانون خانواده را گرم و با نشاط نگه می دارد و باعث رشد و کمال انسان می شود.
آری خداوند متعال همسر بودن زن را آیه ی خویش خوانده و اثر وجودی او را سکون و آرامش دانسته و این خود دلالت بر ویژگی ممتازی دارد که در زن وجود دارد.
🔻ج): زن و مقام مادری
از دیگر ویژگی های ممتاز زنان که سیمایی انسانی و رحمانی به آنها بخشیده است، شان و منزلت مادری است. خداوند متعال دراین باره می فرماید:( وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ) ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و با ناراحتی بر زمین می گذارد و دوران حمل و از شیر باز گرفتنش سی ماه است .
🔸در این آیه لزوم حق شناسی در برابر مادر را یاد آور شده و بر سه محور اساسی تاکید می شود.
🔺1- وضع حمل:
بر اساس این آیه مادران به هنگام وضع حمل نیز سختی و رنج فراوانی را متحمل می شوند(وَضَعَتْهُ كُرْهاً).
🔺2- دوران شیردهی:
دوران طولانی مدت شیردهی نیز یکی از مقاطع پر زحمت دوران زندگی مادران است که در این آیه مورد تاکید قرار گرفته است (وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ) وی در طول این سی ماه ،بزرگ ترین ایثار و فداکاری در مورد فرزندش انجام می دهد، چنانکه با صبر و حوصله تمام، نیازهای فرزند را تشخیص داده و برآورده می کند.
🔺3- مسئله نیکی به پدر ومادر:
از اصول مهم انسانی است که حتی کسانی که پایبند به دین و مذهبی نیستند نیز به طور فطری والدین را محترم می شمارند. بنابراین به فرمان خداوند باید در مقابل خدمات بزرگ پدر و مادر نیکی های بزرگ و برجسته انجام شود و منظور نمودن این موضوع از جانب خداوند خود اظهار قدردانی از زحمات مادر و محبت مادری اوست.
🔹زن، نقش عظیمی در ایجاد آرامش و محبت در زندگی و تربیت صحیح فرزندان در مسیر الهی می تواند داشته باشد و به خاطر همین است که اسلام تاکید بر ماندن زن در جایگاه عظیم انسانی اش دارد. در تاریخ شاهد آنیم که مردان بزرگ جهان موفقیتشان مرهون پاکی ولادت آنها و تربیت صحیحشان در زندگی بوده است.
لینک کوتاه؛ https://jahanbanou.ir/%d8%b2%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
🌐منبع خبر : آوای کاشمر /شماره533/صفحه5
🌐سایت خبری جهان بانو _ کد خبر : 9957
#نقاره_خانه
بیش از دوماه میگذرد از آخرين نوای نقاره خانه
صدای دلنشینی که غم را به اشک شوق از کرانه های دل شسته و شادی را جایگزین آن می کند..
گوش ها به نیابت از دل می شنوند تا جلای غصه و ماتم کنند.. گویا از بهشت ندای وَ ادْخُلِي جَنَّتِي شنیده اند که این چنین حالشان دگرگون می شود..صفای درون و عمق چشمان بارانی عاشقان نوید قبولی حاجات می دهد، امید که این حال خوش رزق و روزی همگان شود و من نیز تا جان دارم هر روز این صدای خوش گوش نواز دل آرام را با سیمای زیبای حرم به تماشا بنشینم.
✍ #امام_حسنی
@sangar7
@ahalieghalam
نخستین دورهمی صمیمی کانون اهل قلم خراسان که به لطف دوستانم در رسانههای مختلف انعکاس خوبی داشت، چندی پیش برگزار شد و به زودی دومین جلسه را نیز با همکاری یکی از نهادهای رسمی با هدف آغاز دوره های آموزشی کاربردی به صورت کارگاهی برگزار می کنیم.
درحال رایزنی برای مکان و زمان و همکاری در برگزاری دوره آموزشی هستیم اگر نکاتی برای برگزاری با کیفیت دومین جلسه دارید با ما در میان بگذارید.
سپاس از همراهی شما
🖋خبرگزاری رسمی حوزه
https://www.hawzahnews.com/news/1103920
🖋خبرگزاری تسنیم
https://tn.ai/2942479
🖋خبرگزاری فارس
https://b2n.ir/f37887
🖋خبرگزاری قدس
https://b2n.ir/r87623
🖋خبرگزاری رسا
https://rasanews.ir/0036Ya
🖋آخرین خبر
https://akharinkhabar.ir/story/9714984
🖋پایگاه تحلیلی صدای مشهد
https://b2n.ir/w91258
🖋پایگاه خبری همسو نیوز
https://b2n.ir/f02032
🖋پایگاه خبری صاحب خبر
https://b2n.ir/q47139
🖋مجله سپیده سحر
https://b2n.ir/y34167
🖋پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس
https://b2n.ir/y04814
#یادداشت
#اهل_قلم
#دورهمی_صمیمی
@ahalieghalam
#چهارشنبههای_امام_رضایی
کمال ایمان
✍ #جوادرستمی
قال الرضا(ع): لا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقيقَةَ الايمـانِ حَتّى تَكُونَ فيهِ خِصالٌ ثـَلاثٌ: اَلتـَفـَقـُّهُ فىالدّينِ، وَ حُسْنُ التَّقْديرِ فِى الْمَعيشَةِ وَالصَّبْرُ عَـلَى الرَّزايا. تحف العقول، ص 446
امام رضا(ع) فرمود: هيـچ بنده اى به كمال حقيقى ايمان نمى رسد، تا اينكه اين سه خصلت در او باشد: دين شـناسى. اندازه و برنامه ريزى در زندگى. شكيبايى بر سختيها و ناملايمات.
انسان خصلت های مختلفی دارد که رفتار و گفتار او را در زندگی راهبری و هدایت می کند خصلت های خوب رفتار نیکویی از او به نمایش می گذارد و خصلت های بد، خلق و خوی بد و رفتار دون شانی را نشان می دهد.
این خصوصیات که شاکله شخصیتی انسان را تشکیل می دهد و اداره امور رفتاری و گفتاری را به دست می گیرد چنان مهم است که در انتخاب دوست و همسر توجه به آن بسیار توصیه شده است تا در زندگی و تعامل با او در زندگی و آینده به مشکل برنخوریم.
امام رضا(ع) سه خصلت را نشان از کمال ایمان انسان می داند که هر کدام پیرامونش سخن بسیار، اما فضا و زمان محدود است.
خلاصه کلام آنکه این سه خصلت زندگی انسان را به سمت سعادت و درستی هدایت می کند وقتی فرد دین شناس بود به اجرای صحیح دستورات واقف بوده و از راه راست منحرف نخواهد شد.
از سوی دیگر وقتی در اندازه امور زندگی از درآمد و مخارج موفق باشد نیازمندی او را به سمت تامین هزینه ها از راه خلاف یا حرام متمایل نمی کند.
در کنار این دو خصلت اگر صبوری داشته باشد قطعا با ناملایمات و دشواری های زندگی از راه سعادت نیز خارج نمی شود.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
توسعه دامنه واژگان(آموزشی ۱)
زیبا نوشتن بستگی به احاطه ذهنی نسبت به بانک واژگان دارد برای در اختیار داشتن بانک واژگان باید دامنه ذهنی فعلی را توسعه داد و این نیز با خواندن کتاب، مقاله، روزنامه و نشریات اتفاق میافتد.
اگر قصد نوشتن در یک موضوع یا زمینه خاص را دارید ابتدا پیرامون آن زیاد بخوانید با کسب اطلاعات بیشتر به لحاظ محتوایی، دامنه واژگان شما در آن حیطه افزایش یافته و هنگام نوشتن، قدرت مانور ذهن در استفاده از کلمات مناسب نیز افزون می شود.
به یاد داشته باشید نوشته شما نمایی از شخصیت نویسنده را به نمایش میگذارد و به نوعی معرف اوست بنابراین حساسیت در استفاده از واژگان مناسب و استخدام کلمات زیبا، بجا و قابل قبول است.
پیشنهاد:
اکنون که هشتمین نمایشگاه کتب حوزوی و معارف اسلامی برپا شده فرصت خوبی برای تهیه منابع و محتوای مورد علاقه است.
حتی اگر تمایل به خرید ندارید حضور بین کتاب دوستان و دیدن شور و شوق آنها مشوق شما خواهد بود اگر اهل قلم باشید به دست گرفتن کتاب ها، ورق زدن و خواندن چند خط از آن و نظر به فهرست و معرفی کوتاه، انگیزه شما را برای نوشتن افزون می کند آن زمان فرصت را غنیمت دانسته با آن همراهی کرده و نوشتن را آغاز کنید..
شما می توانید یک نویسنده خوب باشید اگر بخواهید...
#اهل_قلم
#یادداشت
#آموزش #پرورش #نویسندگی
@ahalieghalam
قرآن را بهتر بشناسیم (قسمت اول)
✍ حجتالاسلام غلامرضا #رضایی
✔️قال الله الحکیم؛ الم ، ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ
قرآن آخرین کتاب آسمانی است که بر پیامبر (ص) در مدت ۲۳ سال رسالت وی نازل گردید و از میان معجزاتی که از پیامبر (ص) صادر شده ، قرآن برترین سند زنده حقانیت او است.
🔹 قرآن کتابی است فوق افکار بشر که کسی تا کنون نتوانسته کتابی همانند آن را بیاورد. این کتاب یک معجزه بزرگ آسمانی است.
قرآن معجزه گویا است که نیازی به معرفی ندارد. خودش به سوی خود دعوت میکند. مخالفان را به مبارزه می خواند زد و پیروز می شود.
🔸با گذشته قرن ها از وفات پیامبر (ص) همانند زمان حیات او به دعوت خود ادامه میدهد. هم دین است و هم معجزه، هم قانون است و هم سند قانون.
🔻 قرآن مرز زمان و مکان را در هم شکسته و مافوق زمان و مکان قرار گرفته است. معجزات پیامبران گذشته و حتی پیامبر اسلام (غیر قران) روی نوار معینی از زمان و در نقطه مشخصی از مکان و در برابر عده خاصی صورت گرفته است و چنانکه میدانیم، اموری که رنگ زمان و مکان به خود گرفته باشند به همان نسبت که از آنها دورتر میشویم کمرنگ تر جلوه می کنند و این از خواص امور زبانی است. ولی قران بستگی به زمان و مکان ندارد و همانطور که ۱۴۰۰ سال قبل در حجاز تجلی کرد امروز بر ما تجلی می کند.
گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش به ما امکان داده که بتوانیم استفاده بیشتری از قرآن نسبت به مردم گذشته داشته باشیم.
خداوند در سوره اسراء آیه ۸۸ می فرماید: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا. بگو اگر تمام جنّ و اِنس اجتماع کنند تا کتابی مانند قرآن بیاورند نمیتوانند، اگرچه نهایت همفکری و همکاری را به خرج دهند.
🔻ولید بن مغیره مخزومی مردی که به حُسن تدبیر در میان عرب مشهور بود و برای حل مشکلات اجتماعی از فکر و تدبیر او در زمان جاهلیت استفاده می کردند (به همین جهت او را ریحانه القریش _ گل سرسبد آنها می نامیدند) پس از اینکه چند آیه از سوره غافر را از پیامبر (ص) شنید در محفلی از طایفه بنی مخزوم گفت: به خدا سوگند از محمد (ص) سخنی شنیدم که نه شباهت به گفتار انسانها دارد و نه پریان، گفتار او شیرینی خاص و زیبایی دارد...
🔻گوته ، شاعر و دانشمند آلمانی می گوید؛ سالیان درازی کشیشان ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن محمد(ص) دور نگاه داشته بودند اما هرقدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذاردیم، پرده های جهل و تعصب نابجا از بین میرود و به زودی این کتاب توصیف ناپذیر (قرآن) عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در علم و دانش ایجاد کرده و سرانجام محور افکار مردم جهان می گردد.
او می گوید ما ابتدا از قرآن روگردان بودیم اما طولی نکشید این کتاب توجه ما را به خود جلب کرد و دچار حیرت ساخت تا آنجا که در برابر اصول و قوانین علمی و بزرگ آن سر تعظیم فرود آوردیم.
🔻 ویل دورانت مورخ معروف می گوید؛ قرآن در مسلمانان آنچنان عزت نفس و عدالت و تقوای به وجود آورده که در هیچ یک از مناطق جهان شبیه و نظیر نداشته است.
🔻ژول لابوم، اندیشمند و نویسنده فرانسوی در کتاب تفصیل الایات می گوید: دانش و علم برای جهانیان از سوی مسلمانان به دست آمد و مسلمین علوم را از قرآن که دریای دانش است گرفتند و نهرها از آن برای بشریت در جهان جاری ساختند.
🔻دینورت، مستشرق دیگری می نویسد: واجب است اعتراف کنیم که علوم طبیعی و فلکی و فلسفه و ریاضیات که در اروپا رواج گرفت عموما از برکت تعلیمات قرآنی است و ما مدیون مسلمانانیم بلکه اروپا از این حیث شهری از اسلام است.
🔹از امام رضا (علیه السلام) روایت است که مردی خدمت حضرت رسید و گفت چرا قرآن هرچه بیشتر نشر و مطالعه می شود، تازه تر میگردد؟ فرمود؛ این برای آن است که خداوند قرآن را برای زمان خاص و قوم خاصی قرار نداد و لذا در هر زمانی تازه و نزد هر جمعیتی با طراوت است تا روز قیامت.
🔹امام علی(علیه السلام) فرمودند؛ "فِيهِ رَبِيعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِيعُ الْعِلْمِ وَ مَا لِلْقَلْبِ جَلَاءٌ غَیْرُ" در قرآن بهار دلها است و سرچشمه های علم و دانش است و هیچ چیز همچون قرآن قلب آدمی را جلا نمیدهد. (نهج البلاغه خطبه ۱۷۶)
🔹امام علی (علیه السلام) فرمودند؛ بدانید که هیچ کس با داشتن قرآن فقیر نیست و هیچ کس بدون قرآن غنی و بی نیازی نیست. تمام مشکلات و کمبود ما عدم آگاهی از این منبع عظیم معرفت است؛ قرآن به صورت گنجینهای ناشناخته در میان ما باقی مانده؛ بسیاری از ما مسلمانان به قرآن تنها به عنوان یک کتاب مقدس که تلاوتش مایه ثواب و برکت است و حفظ آیاتش دلیل بر فضیلت نگاه می کنند آنها فراموش کردهاند که قرآن برنامه عمل است و تمام احترام و عظمتی که دارد به خاطر نتیجه تربیتی آن است.
ادامه👇
🔹مدارس و جلسات فراوانی برای حفظ در کشور ها است. علمای تجوید و قرائت با دقت و ریزه کاری و گاه با وسواس به امور مربوط به الفاظ مشغولاند. هنگامیکه قاری یک سوره کوچک یا یک آیه طولانی را به یک نفس می خواند همه الله الله می گویند و به عنوان یک کار هنری آن را تشویق میکنند ولی کسی برای محتوای آن الله الله نمی گوید و از عمل به تعالیم آن در بسیاری از کشورها و جوامع اسلامی خبری نیست.
🔻رسول خدا (ص) فرمودند:رُبَّ تالِ القرآنِ و القرآنُ يَلعَنُهُ. ای بسا قران خوانی که قرآن لعنتش میکند.
کسانی که تنها به خواندن ظاهر قرآن اکتفا کرده و از اینکه ختم قرآن کرده خوشحالاند درحالیکه آیاتی را خواندهاند معنا و مفاهیم آنها را درک نکردهاند و اگر هم فهمیده اند به آنها عمل نکردند.
🔻در روایت است که پیامبر (ص) در روز قیامت نزد خداوند شکایت کرده و میگوید؛ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً. خدایا اُمت من قرآن را کنار زدند یا نخواندند و یا نفهمیدند و یا عمل نکردند و به دیگران نرساندند. به جای اینکه برای زندهها بخوانند تنها بر مردهها خواندند. به جای اینکه کتاب زندگی و قانون قرار دهند کتاب تشریفات و سوگند قرار دادند. و به جای آنکه روبرو قرار دهند پشت سر گذاردند. و به جای آنکه از آن نور بگیرند، به وسیله قرآن پول گرفتند. و به جای آنکه آیات آن را بر دل بنشانند بر کاغذ نوشته و بر سنگ تراشیدند.
خدایا بعضی مرا وارونه معنا کردند. خدایا به جای آنکه مرا بر دلهای زنده بخوانند فقط بر خاک مرده و مجالس اموات خواندند. خدایا بعضی تنها به هنگام مسافرت و شبهای احیا مرا بالای سر خود قرار دادند. ولی در تو طول سال از من غفلت می کردند. خدایا بعضی فقط هنگام تفال و استخاره و سوگند به سراغم آمدند.
🔹امام علی (علیه السلام) می فرماید؛ آگاه باشید که در قرآن علوم آینده و اخبار گذشته از آفرینش آسمانها و زمین و آنچه در آنها است و چگونگی پیشینیان و داروی درد نادانی ایشان و نظم و تربیت دنیا است. (نهج البلاغه خطبه ۱۷۵)
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
منبع خبر: آوای کاشمر/ شماره ۵۲۳/ صفحه ۵
#چهارشنبههای_امام_رضایی
خصلت های مؤمن واقعی
✍ #جوادرستمی
قال الرضا(ع) لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ(امالی صدوق، ج 1، ص 339)
در بیان امام رضا(ع)کسی مؤمن واقعی است که دارای سه خصلت از خدا، پیامبر و امام باشد، رازداری از خدا، مدارا با مردم از پیامبر و صبر بر تنگ دستی و پریشان حالی از امام سه خصلت در وجود مومن واقعی است.
سنت خدا بر رازداری و پوشاندن خطای بندگان است بنابراین نیکوست مومن نسبت به راز و خطای دیگران همچون پروردگارش باشد.
سنت پیامبر(ص) نسبت به مردم مدارا و مهربانی بود از این رو مؤمن در برخورد با مردم مهرو محبت و مدارا می کند.
سنت امام صبوری هنگام تنگدستی و پریشان حالی است بر این اساس مومن نیز در زمان سختی ها و مشکلات با توکل به خدا صبر پیشه می کند تا فرج و گشایش حاصل شود.
کارکرد اجتماعی این سه خصلت نمایش شخصیتی متین و قابل اعتماد، مردمی و مهربان، صبور و با درایت از انسان مؤمن است که بر دیگران نیز تاثیر مثبت می گذارد، اثر افزایش مهر و محبت در اجتماع و کاهش درگیری و دشمنی بین مردم که به نوعی با زبان عمل به تبلیغ و ترویج معارفی از خدا، رسولش و امام علیه السلام عمق میدهد.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
محبت؛ بهترین راه سعادت و خوشبختی در زندگی
✍ حجتالاسلام غلامرضا #رضایی
دختری که پدر مدام از او انتقاد کرده و اعتماد به نفسش را زیر سئوال میبرد و محبتی به او ندارد، کم کم احساس عدم اعتماد به نفس و کم بینی میکند و در این شرایط به صورت ناخود آگاه به سمت برقراری رابطه عاطفی با افرادی کشیده میشود که ممکن است از این ضعف او سوء: استفاده کرده و او سعی میکند در آن شرایط کمبود محبت را جبران کند.
یکی از مشکلات امروز خانواده ها و جوامع مدرن، “کمبود مَحبت“ است و در بررسیها یکی از عوامل طلاق، دعواهای زن و شوهر، فرار دختران از خانه، رابطه ناسالم، نبود و یا کمبود محبت است.
🔹“محبت“ از اساسیترین نیازهای انسانی است که کمبود آن اثر مستقیم بر جسم دارد. یکی از راههای جلب محبت، همدردی در مشکلات است، اما امروزه در خانواده و جامعه وقتی برای یکی از اعضا مشکلی پیش میآید بهجای همدردی و درک او، اولین اتفاقی که میافتد نصیحت و از آن بدتر سرکوفت زدن است.
🔹محبت والدین خصوصاً پدر در روحیه فرزندان و به خصوص دختران نقش مهمی دارد و در صورت کمرنگ شدن تأثیرات مخربی را به همراه دارد. برای رشد عاطفی و بلوغ احساسی دختران، محبت پدرانه الزامی بوده و کاملاً تأثیرگذار است.
دخترانی که در خانواده محبت پدر را دریافت کردهاند، از لحاظ روانی و عاطفی در سلامت کامل بوده و میتوانند تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند. آنها احساس امنیت و غرور میکنند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و ترس آنها در آینده کمتر خواهد بود. دخترانی که از کودکی کمبود محبت را تجربه کردهاند در واقع تشنگی احساسی داشته و در بزرگسالی مدام سعی در جبران آن با محبت جنس مخالف را دارند.
🔸دختری که پدر مدام از او انتقاد کرده و اعتمادبهنفسش را زیر سئوال میبرد و محبتی به او ندارد، کمکم احساس عدم اعتماد به نفس و کمبینی میکند و در این شرایط بهصورت ناخودآگاه به سمت برقراری رابطه عاطفی با افرادی کشیده میشود که ممکن است از این ضعف او سوءاستفاده کرده و او سعی میکند در آن شرایط کمبود محبت را جبران کند.
⭕️ راهکارهای افزایش محبت در خانه
🔻ـ همدلی، همفکری، همکاری و مشورت با یکدیگر درباره مسائل مختلف میان اعضای خانواده.
🔻ـ هریک از زوجین دیگری را نزدیکترین و مَحرمترین فرد بداند و او را نیمه وجود حامی و پشتیبان خود تلقی کند.
🔻ـ یادگیری مهارتهای ارتباطی نظیر احترام به نظرها و عقاید یکدیگر و مشورت کردن.
🔻ـ شناسایی و یافتن راهحل در هنگام اختلافنظر یا سوءتفاهم و در صورت لزوم کمک و مشاوره افراد باتجربه.
🔻ـ داشتن صداقت، سعهصدر، انصاف و اعتماد متقابل برای رسیدن به امنیت روانی و عاطفی در روابط زناشویی.
🔻ـ توجه به رفتارهای مطلوب همسر بهگونهای که متوجه شود برایش ارزش قائل هستید.
🔻ـ تشویق، تأیید و بیان نکات مثبت در جمع و تذکر نکات منفی و انتقاد بهطور مَحرمانه و در تنهایی.
🔻ـ توجه به افکار و خواستههای همسر در روابط کلامی، عاطفی و تصمیمگیریها.
🔻ـ از همسرتان هدف و علت رفتار مبهمش را بپرسید و با روش مسالمتآمیز و خوشبینانه موضوع را مشخص کنید.
🔻ـ خشونت همسرتان را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتی مناسب درباره آن گفتگو کنید.
🔻ـ از خطاهای یکدیگر بهسرعت بگذرید و آنها را تحمل کنید.
🔻ـ در برنامهریزی برای فعالیتهای اجتماعی، اوقات فراغت، دیدوبازدیدهای خانوادگی و نظایر آن با یکدیگر مشورت کنید.
🔻ـ در هر فرصتی با همسر و اعضای خانوادهتان ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید.
🔻ـ هر از چندگاهی با همسرتان در فضای محرمانه، محبتآمیز و صمیمانه به ارزیابی رفتار و روابط یکدیگر بپردازید.
🔻ـ مسائلی که ذهن یکی از زوجین را به خود مشغول کرده باید بهصراحت و صادقانه مطرح شود و درستی و نادرستیاش مورد بررسی قرار گیرد.
🔻ـ هریک از زوجین باید زمینههای بروز سوءتفاهمها و سوءظنها را از بین ببرد و از رفتارهایی که موجب بروز سوءتفاهم و سوءظن میشود، خودداری کند.
🔻ـ پرهیز از مسخره کردن، متلک، تحقیر، سرزنش و به رخ کشیدن یکدیگر و گفتن سخنان طعنهآمیز و دوپهلو.
🔻ـ آراسته، پاکیزه و جلبتوجه در برابر همسر و پرهیز از پریشانی و وضع نامرتب.
@ahalieghalam
ادامه دارد👇
🔻ـ دقت در انتخاب دوست و برقراری روابط دوستانه و معاشرتهای خانوادگی با توافق همدیگر.
🔻 ـ پرهیز از چشم و همچشمی.
🔻ـ پرهیز از هرگونه رفتار مردسالاری یا زنسالاری.
🔻ـ عدم مقایسه همسرتان با زن یا مرد دیگر.
🔻ـ حتیالمقدور عمل به قولهایی که به همسرتان دادهاید، تا به سلب اعتماد و احساس فریبخوردگی نینجامد.
🔻ـ پرهیز از نسبت القاب و زدن برچسبهای ناگوار و نامطلوب (بدقول، زرنگ، شلخته، کلهشق، یکدنده، لجباز و خودخواه) به یکدیگر.
🔻ـ دادن هدیه هرچند کوچک به مناسبتهای مختلف به همسرتان.
🔻ـ عدم نگاه آرمانگرایانه و شاعرانه در مسئله ازدواج و روابط زناشویی و نیز اجتناب از انتظارت غیرواقعبینانه.
لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9212
کد خبر : ۹۲۱۲۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
منبع خبر :(صدای خاوران) آوای کاشمر،شماره 554،صفحه5
🔻کانون بسیج رسانه موسسه قدس با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس برگزار می کند
🔸نشست نخبگانی بررسی و تحلیل کتاب سرباز روز نهم
با حضور جمعی از نویسندگان و شعرا و اهالی قلم و رسانه
استان خراسان رضوی
🔸یکشنبه 9 مهرماه 1402، ساعت 16:00
سالن کنفرانس روزنامه قدس
@ahalieghalam
این خِشت، کَج است!
نقدی بر تقریر حجة الاسلام مهدوی ارفع از «دیدگاه رهبر انقلاب دربارۀ واکسن کرونا و وظیفۀ ما در قبال آن»
✍️ حجت الاسلام سید محمدحسین #دعائی
🔸 اخیرا صوت یک سخنرانی نیمساعته از «جناب حجة الاسلام مهدوی ارفع» با موضوعِ «دیدگاه رهبر معظم انقلاب دربارۀ واکسن کرونا و وظیفۀ ما در قبال آن» در فضای مجازی منتشر شده است که به نظر نگارنده، اشکالات فراوانی به آن وارد است.
🔹 شاید مهمترین و بزرگترین خطای حجة الاسلام مهدوی ارفع و همفکران ایشان آن باشد که: نظرات ولائی و حاکمیتی ولی فقیه را به «احکام حکومتی» ـ آن هم با یک تفسیر بسیار مضیق ـ منحصر کرده و فقط تبعیت از آن را بر همگان واجب میدانند. حال آنکه: ولایت فقیه و آثار آن ـ از جمله وجوب تبعیت ـ منحصر به شخص ولی نبوده و به تمام نظام حاکمیتی تحت امر او سرایت پیدا میکند.
🔸 حتی اگر اوامر لازم الاجراء ولی فقیه را صرفا آن اوامری بدانیم که او ـ شخصا و صریحا ـ آنها را ابراز کرده است، باز هم نتیجهای که حجة الاسلام مهدوی ارفع میگیرد، نتیجۀ نادرستی است. زیرا رهبر عزیز و حکیم انقلاب ـ شخصا و صریحا ـ هم «عمل به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا بگوید» را ضروری دانستهاند، هم «رعایت پروتکلها» را لازم شمردهاند و هم «انجام واکسیناسیون عمومی» را مورد تأکید قرار دادهاند.
🔹 گاه در مواردی و بنا بر دلائلی، همچون: پیچیدگی موضوع، حساسبودن مسئله یا ضرورت وحدت رویه در جامعه، ولی فقیه ـ بهعنوان مجتهد جامع الشرائطی که مسئول تأمین مصالح امت اسلامی است ـ به فضای «موضوعشناسی» ورود پیدا کرده و پس از بررسی نظرات کارشناسان، یکی از آنها را به جریان میاندازد. در چنین مواردی، دیگر نمیتوان نظر کارشناسی ولی فقیه را نظری در عرض دیگر نظرات دانست و آنها را بر نظر او ترجیح داد.
🔸 باید توجه داشت که: اولا، احتمال خطای ولی فقیه، بههیچوجه نافی وجوب تبعیت از او نیست؛ ثانیا، اگرچه با یقین به اشتباه ولی فقیه، نمیتوان از او تبعیت کرد، اما احراز این امر، کار هر کسی نیست؛ و ثالثا، مراد از یقین به اشتباه ولی فقیه ـ که میتوان با تکیه بر آن، از دستور یا نظر کارشناسی او تبعیت نکرد ـ یقین صددرصدی است؛ نه احتمال، ظن قوی یا حتی اطمینان.
🔹 رهبر معظم انقلاب ـ بهعنوان یک مجتهد حکیم، بصیر، متقی، شجاع، غیور، زمانشناس و برخوردار از مجاری اطلاعاتی متعدد، متنوع و بینظیر ـ به مسئلۀ واکسیناسیون ـ بهعنوان یک مسئلۀ کلان، حیاتی و حساس ـ ورود پیدا کرده و جمعبندی خود دربارۀ آن را ـ بهعنوان فصل الخطاب ـ ابراز کردهاند: «واکسیناسیون عمومی مسئلهی بسیار مهمّی است که حتماً بایستی انجام بگیرد.»
🔸 اگرچه برخی برای توجیه عملکرد ناصواب خود در ماجرای کرونا، از عملکردِ «علامۀ طهرانی رضوان الله علیه» در ماجرای «کنترل جمعیت» مایه گذاشته و با این کار خود، ذهنیت نادرستی از آن عالم ربانی را رقم زدند، اما با توجه به اصول فکری و رفتاری ایشان در عرصۀ «سیاست» و «اجتماع»، میتوان به این نتیجه رسید که هیچ شباهتی بین دیدگاه ایشان و دیدگاه افرادی مثل حجة الاسلام مهدوی ارفع وجود ندارد.
🔹 اینکه عدهای بهخاطر یقین به مضر بودن واکسن کرونا، از تزریق آن خودداری کنند، کاملا قابلفهم است؛ اما اینکه کسانی، با تکیه بر یکسری اطلاعات و تحلیلهای غیریقینی، به «مخالفت علنی با واکسیناسیون» پرداخته یا بدون تزریق واکسن و بهشکل غیرقانونی، به دریافت کارت واکسن مبادرت ورزند، قابلتوجیه نیست.
🔸 شاید موضوعاتی مثل کرونا، واکسن و ماسک، خودشان خیلی مهم نباشند ـ که هستند ـ اما آنچه اهمیت دارد، «خشت کج» و سنگ بنای غلطی است که دارد توسط عدهای از دوستان گذاشته میشود؛ همان اتفاق خطرناکی که یقینا به تکمیل پازل دشمن کمک کرده و اگر با «تذکر» و «تبیین» جلوی آن گرفته نشود، آثار بهشدت سوئی را در آینده بهدنبال خواهد داشت.
📌 متن کامل یادداشت در پایگاه مباحثات: https://mobahesat.ir/23735
#یادداشت
#اهل_قلم
#کرونا
@ahalieghalam
خوانش مجاهدت های علمی علامه سیدجعفر مرتضی
✍️ معاون فرهنگی و زیارت استانداری خراسان حجت الاسلام والمسلمین #گنابادی_نژاد
چهارمین سالگرد علامه سید جعفر مرتضی عاملی به اهتمام جامعة المصطفی العالمیه مشهد و همکاری آستان قدس ،دانشگاه ادیان و دانشگاه فردوسی در مشهدالرضا برگزار شد.
در عظمت خدمات و جایگاه شخصیت آیت الله جعفر مرتضی اگر فقط فهرست تألیفات و آثار منتشر شده ایشان ملاحظه شود یک سند وزین و درخشان از مجاهدتهای این عالم بزرگوار مشاهده خواهد شد ،حداقل ۶۰ عنوان کتاب که از منابع اصلی در تاریخ اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام و معارف اسلامی با معتبرترین مدارک و مستندات می باشد
کمترین اطلاع از دو اثر ماندگار این محقق گرانمایه اسلامی یعنی کتاب الصحیح من سيرة النبى صلي الله عليه و آله در ۳۵ جلد و با ذکر حدود ۱۷۰۰ مرجع علمی و تالیف کتاب سیره امام امیرالمؤمنین علیه السلام در ۵۳ جلد دو نشان است که به تنهایی می تواند بیانگر خدمات و موقعیت ممتاز علمی ایشان باشد.
از مهمترین ویژگی های این اندیشمند برجسته اسلامی اندیشه و بصیرت عمیق و دقیق دینی بود که الحمدالله برخوردار بود ،پس از جنگ ۳۳ روزه سفری به لبنان داشتم و توفیق شد خدمت شان برسم در مسیر وعده ملاقات، از راهنما پرسیدم به مدرسه آیت الله جعفر مرتضی میرویم؟پاسخ شنیدم خیر ،وعده در منزل استاد است و در ادامه گفت :مدرسه و کتابخانه حاج آقا در جنگ ۳۳ روزه مورد هجمه قرار گرفت و کتابها و کتابخانه در آتش سوخت و... دقایقی بعد در ضاحیه در یک واحد آپارتمانی خدمت علامه جعفر مرتضی رسیدم بعد از احوال پرسی و ابراز لطف ایشان گفتم :در مسیر که می آمدم با خبر شدم کتابخانه شما در جنگ سوخته است آیا کتابخانه مدرسه بوده یا کتابخانه و کتابهای شخصی شما بوده ؟استاد فرمودند هم کتابهای کتابخانه مدرسه بود هم کتابهای شخصی و همه دست نوشته های علمی ام و در ادامه گفتند در زادگاهم در روستایی در جنوب لبنان هم منزلی داشتیم و بخشی از کتابهایم آنجا بود آن مکان هم مورد تهاجم واقع شد و همه کتابها سوخت و از بین رفت .بدون تامل و سریع گفتم حاج آقا خیلی واقعه سخت و تلخی بوده و غیر قابل تحمل در پاسخ آیت الله جعفر مرتضی فرمودند :سخت بود، تلخ بود اما غیر قابل تحمل نبود پرسیدم چطور؟در پاسخ از ایشان اینگونه شنیدم : حملات نظامی و آتش و گلوله هایی که در جنگ ۳۳ روزه دیدیم پایانی جز نابودی شیعه در لبنان متصور نبود لذا فتح و پیروزی مقاومت که حاصل شد این خسارات و سختی ها را قابل تحمل ساخت .در یک لحظه ضعف خودم را درک نمودم و همزمان تصویری دقیق از یک عالم انقلابی با افتخار و دارای بصیرت دینی و سیاسی
در آخرین سفری که به مشهد مقدس داشتند و شرایط خیلی سخت بیماری سرطان را تحمل می کردند با مدیریت و ملاحظات فرزند خدوم و فاضل ایشان حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مرتضی به زیارت مضجع منور امام رضا علیه السلام مشرف شده بودند به دلیل وضعیت بیماری تقریبا این سفر بی اطلاع از علما و مسولین و... بود فقط بنده موفق شدم که در مجمتع ولایت خدمت علامه برسم در یک لحظه دو صحنه عجیب مقابل چشمانم مشاهده نمودم یکی جسم نحیف و رنجور و ضعیف استاد بود و صحنه دوم کتابهای زیادی که در اتاق بود و دقیقا در سفر کوتاه و زیارتی مشهد و در دوران بیماری سخت مجدانه اهتمام به تتبع و پژوهش داشتند و این تابلویی شد از مجاهدت های علمی آیت الله جعفر مرتضی
در مراسم چهارمین سالگرد با تعجب تمام علما، اساتید، محققان، نخبگان، متولیان، چهره های مشهور از خادمان اندیشه و دین و مدیران حوزوی و فرهنگی و دانشگاهی خراسان حضوری دیده نشد و این اگر در نقص و ضعف در اطلاع رسانی، هماهنگی و دعوت است که بعهده متولی اصلی برگزاری مراسم است ولی اگر در این بخش کوتاهی نبوده اشکال مهمی است که متوجه مخاطبان مرتبط می باشد.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
همزیستی بین شیعیان و اهل تسنن
✍حجتالاسلام حسن رضا #صفایی
یکی از آرزوهای دیرینه دلسوزان جهان اسلام و حتی یکی از اهداف تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی و یگانه شدن صفوف مسلمانان در برابر دشمنان اسلام، بوده است. این هدف مقدس نیز مبتنی بر ریشه های استوار در کتاب و سنت و متکی بر صلاح همگی است و با جلوگیری از ایجاد تفرقه در بین مسلمانان، مانع تخریب و تضعیف مسلمانان و تسلط اجانب بر کشورهای اسلامی میشود.
امروزه جهان اسلام با چالشها و مشکلات متعددی روبرو است.
از جمله این مشکلات که خواست دشمنان و بدخواهان امت اسلامی میباشد، اختلافات و تنازعات بیحاصل مذهبی است. به همین دلیل رسالت و وظیفهی اسلامی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی است که با اقدامات سنجیده، در رفع و یا به حداقل رساندن این مشکل تلاش کنند.
لازم به یادآوری است که اهداف و سیاستهای کلی دفاتر تقریب مذاهب، چشم اندازی را فراسوی ما قرار میدهد تا یادمان نرود قرار است برای چه اهدافی قدم برداریم و قرار است به چه سمت و سویی برویم؟ :
1. تبیین مبانی فکری و نظری تقریب و نشان دادن مشترکات دینی و تحکیم علمی پایههای امت واحده اسلامی/ معرفی و اشاعه فرهنگ ناب ائمه(علیهم السلام) و رفع و سوء برداشتها از مفاهیم شیعی.
2. بررسی و ارائه راهکارهای عملی اتحاد اسلامی و تقریب مذاهب، تثبیت و ترویج ذهنیت مثبت در میان نخبگان و عموم مردم در قبال دیگر عموم مسلمانان و کوششهای تقریبی.
3. شناسایی نقشههای مغرضین امت اسلامی و تقویت روحیهی همدلی و ایستادگی در برابر دشمنان مشترک و شبههافکنی.
4. بسترسازی برای گفتگو، تعامل و برگزاری نشستهای علمی مشترک میان عالمان مذاهب اسلامی.
5. شناسایی و جلب همکاری پژوهشگران، پیشگامان و دانشجویان علاقمند به تقریب.
6. رفع سوء تفاهمها و تعصبات فرقهای و شبههزدایی از اتهامات و اختلافات بیاساس نسبت به فرق اسلامی به ویژه تشیع.
7. هماهنگی و همکاری مجموعههای تقریبی همسو در داخل.
8. گسترش فرهنگ تقریب در میان طلاب و دانشجویان.
علاوه بر این اهداف، آنچه باعث میشود همزیستی بین شیعیان و اهل تسنن مسالمت آمیز و وحدت آور باشد؛ قطعا و یقینا تاکید و تکیه بر مشترکات این دو است:
قرآن کریم، سنت شریف نبوی، ایمان به وحدانیت خداوند تعالی، ایمان به نبوت و خاتمیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سنت ایشان، ایمان به معاد و روز آخرت و زنده شدن مردگان، و عدم انکار ضروریات دین چون نماز و روزه و زکات و حج و جهاد و ... ، از جمله مبانی و اصولی است که منجر به این وحدت و همزیستی و تعامل بدون تزاحم خواهد شد.
علاوه بر اینها تبیین و تشریح عدالتخواهانه قیام اباعبدالله علیه السلام و آنچه پیام عاشورا و کربلا بوده است، بیش از هر زمان در این برهه ضرورت دارد؛ پیامهای عاشورا مثل ظلمستیزی، مبارزه با استکبار، آزادیخواهی و... میتواند از نکاتی باشد که عامل تقریب، وحدت و همدلی مسلمانان و مظلومان جهان در مقابل استکبار جهانی باشد.
شناخت راه امام حسین علیه السلام و گفتمان نهضت عاشورا میتواند فصل مشترکی برای هر انسان روشنضمیری باشد که به دنبال تعالی است. مسلما ارادت اهل سنت به اهلبیت(علیهمالسلام) بهویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ظرفیت قابل اتکایی برای تقویت پایههای تقریب مذاهب است. از این رو، اندیشهورزی و برگزاری کرسیهای آزاداندیشی با هدف شناخت بهتر و ترویج و نشر سیره اولیای الهی یکی از رسالتهای خطیر صاحبان قلم و مراکز آموزشی است که باید این ارزشها را با شرایط روز تبیین و تطبیق سازند تا ریشه ارزشهای نیک اخلاقی و اسلامی در جامعه بازتولید شود.»
اگر علمای اهل سنت به جوانان خود توصیه کنند که به ائمه اطهار(ع) بی احترامی نکنند، چون این بزرگواران از جمله معتقدات ما هستند. علمای شیعه نیز کوشش کنند به خلفای راشدین و مقدسات توهین نکنند و اگر احترام از سوی هر دو باشد زمینه هر چه بیشتر این وحدت فراهم می شود. علاوه بر موضع گیری علما، ملت در این وحدت بسیار سهیم هستند و ما در حوادث این را شاهد بودیم.
علمای شیعه نیز کوشش کنند به خلفای راشدین و مقدسات توهین نکنند و اگر احترام از سوی هر دو باشد زمینه هر چه بیشتر این وحدت فراهم می شود.
قرآن از زبان پیامبر اکرم به مسیحیان آن زمان میگوید: «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الاّ نعبد الاّ اللَّه و لا نشرک به شیئا». آن وقت فرقههای مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبلهی واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلّمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند برای دشمنی! این، خیانت نیست؟ این، غرضورزیِ غرضورزان و غفلتِ غافلان نیست!
در پایان اشاره میکنم به سخنی از رهبر انقلاب که فرمودند: " در مسألهی وحدت، دو نقطه یا دو جهتگیری اساسی وجود دارد که هر کدام به تنهایی، حایز اهمیت هستند:
@ahalieghalam
ادامه 👇
یکی از این دو نکته، عبارت از رفع اختلافات و تناقض ها و درگیری ها و تضادها و کارشکنی هاست که از قرنها پیش تا امروز، میان طوایف و فِرَق مسلمین وجود داشته است و همیشه هم این تناقض ها به ضرر مسلمین تمام شده است.
نكته ی دوم اين است كه اين وحدت بايد در خدمت و در جهت حاكميت اسلام باشد; والا پوچ و بی معنی خواهد بود.
به نظر میرسد در راستای بهبود این همزیستی، علاوه بر برگزاری همایشها و سمینارها، برگزاری فعالیتهای فرهنگی مشترک بین شیعه و سنی، اردوهای فرهنگی مشترک، برگزاری نماز جماعتهای مشترک، مراسمهای مولودی و مداحی مشترک و تشویق و اجرای طرحهای پیشنهادی از مذاهب جهت تقویت این اهداف، مفید فایده باشد.
والسلام من اتبع الهدی
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
اتباع افغانستانی
✍️م.ع/ #شهرآشوب فعال رسانه و ارشد علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
حضور پر رنگ افغانستانی ها این روز ها به شدت نقل محافل سیاسی اجتماعی کشور است. اغلب مردم نیز معتقد به برخورد سخت با اتباع این کشور در ایران و اخراج ایشان هستند و یک احساس جمعی در حال تزریق است که بسیاری از امکانات کشور را ایشان تصاحب نموده اند و در حال بلعیدن آن هستند.
قصد نسخه پیچی راحت و بی دردسر یا قضاوت در این فقره را ندارم، اما مسئله اتباع افغانستان مسئله ی ساده و دم دستی نیست.
از سویی حجم بی شمار مهاجرین غیر قانونی می تواند کشور را با مشکلات فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی مواجه سازد، همانگونه که در چند سال اخیر در حوادث امنیتی و بزهکاری های اجتماعی کاملا مشهود بوده است.
اما در کنار این حواشی به این نکته نیز باید توجه داشت که بسیاری از اتباع افغانستان از نظر زبانی ، نژادی، فرهنگی ، مذهبی و حتی آرمان های سیاسی، آمیختگی بسیار زیادی با ایرانیان دارند.
بخش قابل توجهی از اتباع افغانستان متولدین ایران هستند و خود را بخشی از بدنه جهان اجتماعی ایرانی - اسلامی می دانند. همین دیدگاه نیز سبب شده است در بسیاری از چالش های تاریخی انقلاب اسلامی حاضر به پرداخت هزینه باشند. شهدای افغانستانی دفاع مقدس و مدافع حرم، مشتی از خروار این مسئله اند.
این در حالیست که همین بخش از بدنه ی معتقد و نزدیک به فرهنگ ایرانی، از داشتن بسیاری از اولیات زندگی در ایران محرومند و حتی اجازه داشتن یک گواهی نامه ساده را نیز ندارند.
ساماندهی امور اتباع از واجبات این روز های جمهوری اسلامی است.
با ساماندهی و برنامه ریزی صحیح مسئله ای که امروز از پر مخاطره ترین مسائل جمهوری اسلامی به حساب می آید می تواند جز برگ های برنده این روزها برای ایران باشد.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam