eitaa logo
اهل قلم
123 دنبال‌کننده
148 عکس
3 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
عبرت بیاموزیم تا عبرت دیگران نشویم ✍️حجت‌‌الاسلام‌غلامرضا تربقان انسان‌ها و جوامع بشری با فراموش کردن حوادث تاریخی باعث می‌شوند تاریخ دوباره تکرار شود. 🔹پیامبر اکرم(ص) فرمودند: غافل ترین مردم کسی است که از تغییرات اوضاع و احوال جهان پند نگیرد، کاخ های ویران شده زمامداران خودسر و جباران و دنیاپرستان را بنگرید و مرگ های تکان دهنده آنان را مشاهده کنید و فراز و نشیب عزت و ذلت دنیا را ببینید تا برای شما کتاب عبرت باشد. 🔹انسان از آینده و سرنوشت خویش و مرگش اطلاعی ندارد و نمیداند چه حوادث و تحولات و مصائبی در رهگذر عمر و زندگیش به وجود می آید، اما در قبال این جهل و عدم اطلاع و آینده نگریش می تواند با مطالعه حالات گذشتگان برای آینده خود تعیین خط مشی نماید. 🔸این بیان مولای متقیان علی (ع) در نهج البلاغه است که می فرمایند؛ «وای که این قوم چه نابخرد و فرومایه و بیچاره اند، اندیشه نکنند و عبرت نگیرند و گوش به پند و اندرز ندهند و حقایق را نادیده انگارند.» 🔹سال ۱۴۰۳ شاهد اتفاقات بزرگ و مهمی در جهان هستیم که در این میان برخی از آنها ماهیت شوکه کننده و شگفت انگیزی دارند که می تواند ایجاد نقطه عطف قابل توجهی باشد. بازگشت ترامپ به کاخ سفید حامل پیام جدی برای جهان است، بحران غزه و لبنان و سوریه و اوکراین و جنگ در منطقه، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه و شهادت سید حسن نصر الله و شماری از فرماندهان ارشد و سقوط حکومت بشار اسد در سوریه و همچنین روی کار آمدن دولت پزشکیان از مهمترین وقایع این سال است. 🔸حضرت علی (ع) می فرمایند؛ دنیا برای هر فردی دو روز است، یک روز برای او و یک روز علیه او، یک روز دنیا به یک فرد مساعد و همراه است و روز دیگر مساعدت و همراهی ندارد، یک روز انسان دست به هر کاری که میزند موفقیت پیدا می کند و روز دیگر کاری از او ساخته نیست. 🔰سقوط عبرت آموز اسپانیا برای مسلمان قریب ۸۰۰ سال اسپانیا یا اُندلس آن زمان، منطقه نفوذ مسلمین بود و مسجد و مأذنه داشت و زمامداران مسلمان بر آن حکومت می کردند. مسیحیان به فکر تسخیر آن افتادند ابتدا یک نفر از سرداران عرب بنام یراق بن عمار را فریفتند و به او وعده هایی دادند که بعدها هم به آن وعده ها وفا نکردند تا اسرار نظامی را در اختیار آنها بگذارد و راه فتح را به آنها نشان دهد. 🔻يراق بن عمار گفت؛ مسلمین در دین خود متعصب اند و برای شرف و ناموس خود تا پای جان می جنگند و شیر را جز با مکر و حیله نتوان شکار نمود. لذا صیادها شیر را مست می کنند تا بر آن دست یابند و گفت بدانید مسلمانان، بزرگوار و زود باروند شما باید پیمانی روی سه موضوع با آنها ببندید؛ آزادی ادیان، آزادی تجارت، آزادی تعلیمات. 🔻 تا در اثر آزادی دین، کشیش های شما وارد آن کشور شوند و بتوانند اطفال و جوانان مسلمان را دعوت مسیحیت کنند و نتیجه این دعوت لا اقل سستی عقیده و بی مبالاتی طبقه جوان و سلب تعصب دینی خواهد شد و قهرا به جهاد با شما اقدام نخواهند کرد. 🔻آزادی تعلیم و تربیت بهترین وسیله برای تماس با اطفال مسلمان هاست و از این راه می توانید آنها را به مرام خود پرورش دهید. آزادی تجارت بهترین وسیله است برای آنکه روح سلحشوری را از مردم سلب کنید و آنها را به زندگی تجملی و خود آرائی بکشانید و از این راه به آن ها شکست اقتصادی دهید که مقدمه شکست سیاسی است. در این حال میتوانید بر آنها مسلط شوید. 🔻مسیحیان این رأی را پسندیدند و قرارداری با همین مضمون تنظیم نمودند و نزد حاکم مسلمان اسپانیا مالک بن عباد فرستادند و همین پیشنهاد مقدمه سقوط دولت اسلامی در اسپانیا گردید. 🔻زیرا هزار نفر کشیش وارد اُندلس گردیدند و شروع به تبلیغ نمودند و جوان ها را گمراه کردند و از طرفی مدارسی تأسیس نمودند و پانصد معلم که حقوقشان از طرف پاپ تأمین می شد، مشغول تدریس شدند و بچه های مسلمان را به مرام خود پرورش دادند. 🔻یکی از کشیش ها انگور تاکستان ها را خرید و شراب درست کرد و قسم خورد که آن را جز به دانشجویان مسلمان ندهد و مورد استقبال هم قرار گرفت. 🔻از طرف دیگر دختران نیمه عریان مسیحی خود را در معرض نمایش جوانان قرار داده و مشغول عشوه گری و دلربایی حتی از مردم عادی شدند. 🔹کم کم روح آزادگی و سلحشوری و تعصب دینی از آنها گرفته شد و مساجد از جمعیت خالی و پارک ها و مراکز تفریحی و عیاشی و شهوت رانی پررونق گردید و اختلاف طبقاتی هم ایجاد شد و... ادامه دارد...👇
مسیحیان وقتی زمینه را مساعد دیدند یک مرتبه حمله نمودند و یکی یکی از شهرهای مسلمین را تصرف کردند و فاجعه دردآوری را رقم زدند و قتل عام های گسترده ای را مرتکب شدند. آخرین حاکم و پادشاه اسلامی اسپانیا مجبور به فرار شد و موقعی که از شهر خارج می شد نگاه حسرت آمیزی کرد و گریست، مادرش گفت؛ مانند مردان مملکت داری نکردی، اکنون مانند زنان گریه کن. @ahalieghalam
فرامتن مهم سخنرانی رهبر انقلاب در ۱۹ دی ✍️ حجت‌الاسلام‌محمدحسین [بخش ۱ از ۲] علاوه بر مطالب و نکات مهم موجود در متن و زیرمتن سخنرانی ۱۹ دی رهبر حکیم انقلاب، به نظر می‌رسد که این سخنرانی، یک فرامتن بسیار مهم نیز داشت: آغاز فصل جدیدی از تعامل با دولت چهاردهم. توضیح می‌دهم: ۱. شهادت حسرت‌برانگیز رئیسی عزیز و پایان زودهنگام دولت سیزدهم، شرائط پیچیدۀ کشور به‌واسطۀ «مشکلات انباشته‌شده در دهۀ نود» و «وضعیت جنگی حاصل از طوفان الاقصی» را پیچیده‌تر کرد. ۲. هرچند نظام اسلامی، به‌لطف «استحکام ساخت درونی خویش» و به‌برکت «هیمنۀ مدیریتی رهبر انقلاب» توانست از خطر «خلأ قدرت» جان سالم به در برده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از «بحران بی‌دولتی» عبور کند، اما دولت چهاردهم، در ابتداء کار خود، به پنج دلیل عمده، با شرائط به‌شدت شکننده‌ای مواجه بود: ▫️ همۀ دولت‌ها در آغاز، به‌خاطر جدیدالورود بودن، تعویض‌های مدیریتی و عدم تسلط بر امور، از وضعیت ناپایداری برخوردارند. ▫️ به شهادت آمارِ مشارکت در انتخابات و میزان آراء رئیس‌جمهور منتخب، دولت جدید، پشتوانۀ مردمی و بدنۀ اجتماعی چندان قابل‌توجهی نداشت. ▫️ جریان رقیبِ نامزد برگزیده، در عین تکثر و تشتت، جریانی نبود که بتوان آن را نادیده گرفت یا به‌راحتی از سد مطالبه‌ها و مقاومت‌های آن عبور کرد. ▫️ شخص جناب آقای پزشکیان هم تیم کارشناسی و مدیریتی آماده یا ایده و برنامۀ مشخصی برای ادارۀ کشور نداشت. ▫️ ابتلائات منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی، مثل حادثۀ ترور اسماعیل هنیه و دیگر فرماندهان جبهۀ مقاومت یا حوادث فلسطین، لبنان و سوریه نیز مزید بر علت شده بود. ۳. در چنین وضعیتی، رهبر حکیم انقلاب، در عین آن‌که هیچ‌گاه از «رویکرد مراقبت‌آمیز و اصلاح‌گرانه» در مواجهه با دولت جدید صرف‌نظر نکرده و با مواردی مثل: تأکید بر ضرورت الگوگیری از شهید رئیسی و تداوم جهت‌گیری‌های دولت سیزدهم، تصریح به شاخصه‌های انتخاب مدیران، معرفی نیازها و اولویت‌های واقعی کشور، تبیین روش درست رجوع به کارشناسان، اصرار بر عبرت‌گرفتن از گذشته و عدم اعتماد به دشمن، پافشاری بر توانمندی‌های داخلی و هشدار نسبت به خطر نفوذ، راه مطالبه‌گری از دولتمردان را باز کردند، اما بر اولویت «وحدت» و «کمک به دولت» نیز تأکید ورزیدند؛ تأکیدی که در نخستین دیدارشان با دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم جلوۀ ویژه‌ای داشت: «امروز همه‌ی این وزرای محترم و شما برادران و خواهران عزیزی که مورد اعتماد رئیس‌جمهور و مجلس قرار گرفتید، مقامات عالی‌رتبۀ این کشورید. وظیفۀ همه‌ی ماست که از شماها حمایت کنیم، کمکتان کنیم ـ اگر احتیاج به کمک داشته باشید ـ و تلاش کنیم که ان‌شاءالله شما در کارهایتان موفّق باشید.» «همه کمک کنند که رئیس‌جمهور منتخب بتواند وظائفی را که در قبال کشور دارد انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفق بشود، این موفقیت همۀ ماست. اگر او در ادارۀ کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بین‌المللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفقیت دست پیدا کند، همۀ ما به موفقیت دست [پیدا] کرده‌ایم. پیروزی او پیروزی همۀ ماست. این را باید واقعا از بن دندان باور کنیم.» ۴. به‌علاوه آن‌که تفاوت‌های شخص رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان تندرو و تلاش آنان برای سوءاستفاده از شرائط جدید نیز بر اهمیت حسن معاشرت با دولت، به‌منظور محافظت از او در برابر دوستان ناباب می‌افزود. ۵. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که: اولا در چنین وضعیتی، ایستادن پشت تریبون نقد دولت، در عین لزوم، کار بسیار خطیری است و ثانیا بخشی از نقدهای ناظر به عملکرد دولت در چند ماه گذشته، به‌دلیل عدم لحاظ آن‌چه ذکر شد، قطعا مطلوب نبوده‌اند. ادامه دارد...👇
[بخش ۲ از ۲] ۶. اما با همۀ این احوال، شاید بتوان سخنرانی ۱۹ دی رهبر انقلاب را «آغاز فصل جدیدی از تعامل با دولت» دانست؛ فصلی که مهم‌ترین شاخصۀ آن «شفاف‌کردن مرزبندی‌ها» و «جدی‌ترشدن مطالبه‌ها»ست. به عبارت دیگر، با سپری‌شدن ماه‌های ابتدائی دولت چهاردهم که به دلائل پیش‌گفته، نیازمند همراهی همۀ ارکان نظام برای پیشبرد امور بود، حالا دیگر می‌توان از دولت توقع داشت که کم‌کم خودی نشان داده و روند رو به رشد حل مشکلات کشور در چارچوب سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی رهبر انقلاب ـ همان‌که رئیس‌جمهور بارها از التزام به آن سخن گفته ـ را آغاز کند؛ سیاست‌هایی که در سخنرانی اخیر ایشان، به‌صراحت بر بعضی از آن‌ها تأکید شده و تحققشان مورد مطالبه قرار گفتند: ▫️ فراموش‌نکردن خدا و عظمت معنوی ملت ایران ▫️ دل‌نبستن به آمریکا و مرعوب سیاست‌های او نشدن ▫️ تن‌ندادن به خواسته‌های دشمن ▫️ خودداری از ملاحظۀ منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در تصمیم‌گیری‌ها برای مواردی مثل: تورم، تولید، ارز و حجاب ▫️ باور به امکان رشد هشت درصدیِ درون‌زا و تلاش برای تحقق آن ▫️ همراه‌کردن امید به اصلاح امور با اقدام و عمل ▫️ زنده‌نگه‌داشتن مسئلۀ فلسطین و حمایت تمام‌عیار از جبهۀ مقاومت ۷. بر همین اساس می‌توان این سخنرانی را خط بطلانی بر دو انگارۀ «وفاق بدون نقد» و «نقد بدون وفاق» دانست و با تکیه بر آن، «منشور مطالبه‌گری حمایت‌گرانه از دولت چهاردهم» را تدوین کرد؛ منشوری متشکل از محورها و روش‌های مطالبه از مدیران اجرائی که عمل به آن، بهترین مصداق کمک به دولت است. ٨. از آن تازه‌ولائی‌هایی که هرکاری می‌توانستند برای مقابله با دولت شهید رئیسی انجام دادند، اما در چندماه گذشته مدام منتقدان را به جملات حمایت‌آمیز رهبر انقلاب دربارۀ دولت ارجاع داده و هنوز که هنوز است به‌خاطر «حفظه‌الله»گفتن ایشان بعد از اسم رئیس‌جمهور غش و ضعف می‌کنند نیز توقع می‌رود که دست از شانتاژ و رپورتاژ برداشته و با عمل به همۀ بیانات حضرت آقا، صداقت خود در معیاردانستن این بیانات را نشان دهند. پ.ن: رهبر حکیم انقلاب، در سخنرانی اخیر خود، علاوه بر همۀ آن‌چه گفته شد، مجددا به کوتاه‌ترین و گویاترین شکل ممکن، بر این مطلب نیز تأکید کردند که: اگر دستور کار اصلی دشمن، «دروغ‌پردازی» و «یأس‌آفرینی» است ـ که هست ـ دستور کار اصلی ما هم باید «مصونیت‌بخشی» و «امیدافزایی» باشد. به عبارت دیگر، او در پی فاصله‌انداختن بین «واقعیت» و «افکار عمومی» است؛ ما نیز باید به‌دنبال پاره‌کردن پردۀ توهم اقتدار دشمن و ممانعت از تأثیر تبلیغات منفی بر روی مردم باشیم. خلاصه این‌که: جنگ اصلی، است و سلاح این جنگ، . @ahalieghalam
زیباترین رویداد تاریخ در ۱۳رجب ✍️حجت‌الاسلام‌غلامرضا تربقان علی ای همای رحمت توچه آیتی خدا را که به ماسوا فکندی همه سایه هما را دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین به علی شناختم من، بخدا قسم خدا را 🔹حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا رضایی تربقان در گفتگو با صدای خاوران به مناسبت ولادت آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) بیان داشتند؛ روز جمعه ۱۳ماه رجب، ۱۲سال قبل از بعثت پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم)، کعبه معظمه شاهد شیرین‌ترین رویداد تاریخ بود. خانه خدا یک بار در تاریخ باز شد و از دیوارش فاطمه‌ی بنت اسد به درون آن خانه راه یافت و در آن روز خجسته، حضرت علی(علیه السلام) به دنیا آمد و کعبه را پر از نور کرد. حضرت علی(علیه السلام) کعبه آمال حقیقت‌جویان و قبله عارفان و ناسکان، فاتح اقلیم عشق، مصباح جمال ازلی، کوکب دُری وجود و گوهر تابناک الهی، از درون کعبه پا به عرصه جهان گذشت تا جهانیان را به عبادت خدای کعبه و ربَ‌البیت دعوت کند و بیرق‌های ضلالت و گمراهی را از فراز خانه خدا به زیر افکند و پرچم هدایت را بر افرازد و صراط مستقیم ایمان را به رهروان راه الله بنمایاند و با برق ذوالفقارش، قلب بت‌پرستان تاریخ را به لرزه در آورد و خروش رعد آسای شمشیر آخته‌اش هراس و خوف در دل دشمنان خدا اندازد که تا نفخ صور نام نامیش و اسم گرامی‌اش مایه امید و نوید دوستان و محبان درگاهش و مایه رعب و وحشت در قلب اعدا و دشمنانش خواهد بود. شکاف دیوار کعبه و ورود فاطمه بنت‌اسد در حالی که ۹ ماه از بارداریش گذشته بود و خروجش پس از سه روز با فرزندش امیرالمومنین، کرامتی مخصوص علی است و لاغیر که در خانه کعبه و در مقدس‌ترین و والاترین جای روی زمین به دنیا بیاید و نه قبل و نه بعد از او چنین حادثه‌ای تکرار نشده و نخواهد شد. راستی همین یک واقعه کافی است که حضرت علی(علیه السلام) را از دیگران ممتاز کند، چه رسد به این‌که خداوند عالم نام او را از نام خود مشتق سازد و او را به اخلاق خود آراسته سازد. حضرت علی(علیه السلام) همان موجود مقدسی است که پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) این برترین انسان روی زمین، همو که خدایش درباره‌اش فرمود؛ (لولاک لما خلقت الافلاک) این اشرف مخلوقات الهی درباره‌اش بگوید: یا علی(ع) اگر نه این بود که می‌ترسیدم مردم درباره تو چیزی بگویند که نصاری درباره‌ی عیسی بن مریم گفتند، هر آینه مطلبی درباره‌ات می‌گفتم که بر هیچ‌کس رد نشوی جز این‌که خاک زیر پایت را برای تبرک بردارد. حضرت علی(علیه السلام) نه تنها اولین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد که او ایمان و اسلام مجسم بود و پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) از میان همگان او را به برادری برگزید. علی(علیه السلام) که اگر نبود در میان بشر، برای صدیقه کبری سیده نساءالعالمین هم شأنی وجود نداشت. علی(علیه السلام) که به محراب عبادت بی‌نظیر و در میدان شجاعت و رشادت بی‌بدیل بود. علی(علیه السلام) که اگر شمشیر او نبود عمود خیمه اسلام بر پا نمی‌شد. علی(علیه السلام) که پیامبر(ص) درباره‌اش فرمود: اگر تمام درختان قلم و دریاها مرکب و جنیان حسابگر و تمام انسان‌ها نویسنده باشند، نمی‌توانند فضائل علی(علیه السلام) را به حساب آورند. به هر حال سخن درباره علی(علیه السلام) بسیار است و واقعا انسان در برابر این همه عظمت و شکوه حیران می‌ماند که چه بگوید و درباره چه صفتی از صفاتش بحث کند که هر یک نیاز به کتابی مستقل دارد. حضرت علی(علیه السلام) کسی است که جامع متناقضات بود؛ همان کسی که در وسط میدان جنگ شجاع‌ترین قهرمانان عرب را (عمر بن عبدود) را بر زمین می‌افکند، شبهای تار در وسط بیایان چنان به عبادت و نماز می‌پردازد که در بعضی از احوال از شدت گریه و خضوع به درگاه ذوالجلال مانند جسمی بی‌جان نقش بر زمین می‌شود تا آنجا که راوی خیال می‌کند حضرت از دنیا رفته و وقتی به حضرت زهرا(سلام الله علیها) خبر می‌دهد، حضرت زهرا(س) که حضرت علی(ع) را از دیگران بهتر می‌شناسد به او می‌گوید؛ “دلتنگ مباش که این‌کار همیشگی حضرت علی(علیه السلام) است.“ علی(علیه السلام) همان ابرمردی که در برابر ناکثین و قاسطین و مارقین خم به ابرو نمی‌آورد و همه دشمنان را با ذوالفقارش از صفحه روزگار بر می‌اندازد، در برابر یتیمان زانوی ادب بر زمین می‌زند، دست محبت و عطوفت بر سرشان می‌مالد، کودکان یتیم را بر دورش می‌نشاند و برای بدست آوردن رضایت‌شان با دست مبارک خود برایشان نان می‌پزد و با دست خود به آنها غذا می‌دهد و در حین خدمت از آنها معذرت می‌خواهد. ادامه دارد..👇
تاریخ به خود ندیده است رهبر و حکمرانی که تمام عوامل ثروت و رفاه در کف دستش باشد و بر همه ذخائر و بیت‌المال مملکت تسلط داشته باشد و خود هرگز در فکر لذت بردن از لذائذ مباح دنیا نباشد. این چه قدرتی است که شخص با آن همه امکانات بر خود حرام کند که از نان خشکی سیر شود مادام که در گوشه و کنار مملکتش بینوایی گرسنه وجود داشته باشد و بر خود حرام کند که لباس گرمی در بر نماند که احتمال دهد در دورترین نقطه از جهان مستمندی پیراهن کهنه‌ای بر تن پوشیده است. کدام حاکم را سراغ دارید که اموال بیت‌المال زیر دستش رد و بدل شود و خود از دنیا یک درهم یا یک دینار اندوخته نداشته باشد؟ کدام رهبر قاطع در دنیا دیده می‌شود که به نمایندگانش بنویسد به خدا سوگند می‌خورم اگر به آنچه زیر سرپرستی توست چه کم و چه زیاد خیانت کنی، چنان فشاری بر تو آورم که بر احدی نیاورده باشم و حتی آن‌گه که حاکم نبود به یکی از رشوه‌خواران و زالوصفتانی که با پول و دارایی مستضعفین می‌خواست خود را ثروتمند کند بفرماید؛ از خدا بترس و اموال این قوم را به خودشان برگردان که اگر این کار نکردی و خداوند مرا بر تو قدرت داد، با این شمشیرم چنان بر سر تو فرود آورم که هیچ‌کس را با آن نزده‌ام، جز این‌که به جهنم رفته باشد. آری حضرت علی(علیه السلام)، از دنیا چیزی نمی‌خواست جز این‌که بتواند رنج مظلومی را دریابد و قلب مصیبت دیده‌ای را تسکین دهد و عدالتی را برقرار کند و ظالمی را به کیفر رساند. ما که پیروان حضرت علی(علیه السلام) هستیم با این‌که خود را جزء پیروان و محبان او می‌دانیم باید تلاش کنیم که در راهش گام برداریم و اهداف وآلایش را دنبال کنیم و هرچند محال است در عمل مانند او زندگی کنیم که خود نیز فرمود: من از دنیای شما بسنده کردم به دو لباس کهنه و از طعامش به دو قرص نان و شما نمی‌توانید مانند من باشید ولی با ورع و پارسایی و تلاش همراهیم کنید. @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تراز ریاست جمهوری ✍️ حجت‌الاسلام‌محمدحسین آقای پزشکیان امروز ـ یعنی روز پیروزی مجاهدان جبهۀ مقاومت بر جنگ‌طلبان صهیونیست ـ فرموده‌اند: «ما از هر تنفری بیزاریم؛ از هر جنگ و خشونتی متنفریم. ما می‌خواهیم همه سالم زندگی کنند. کسی که می‌جنگد مشکل ذهنی دارد. پس اگر بتوانیم ذهنیت‌ها را اصلاح کنیم و به‌عنوان یک پزشک دنبال سلامت مردم باشیم مشکلات از بین می‌روند.» به این چند جمله حداقل سه اشکال وارد است: ۱. وقتی به گفتۀ خودتان از جنگ و خشونت تنفر دارید پس در واقع از هر تنفری بیزار نیستید. درستش هم همین است: بعضی تنفرها خوب و لازمند؛ مثل تنفر از جنگ؛ تنفری که لازمۀ آن، جنگیدن با جنگ‌طلبان سلطه‌گر است. ۲. ریشۀ بسیاری از مشکلات، نه ذهن بشر، بلکه قلب اوست. انسانی که ذهن فعالی دارد، اما از عقل نورانی، دل پاک و فطرت سالمی برخوردار نیست، می‌تواند جهانی را ویران کند. ۳. هدف‌گذاری سلامت، آن هم از نوع جسمی و ذهنی آن، نه تنها هیچ تناسبی با چارچوب نظری انقلاب اسلامی ندارد، بلکه با واقعیت مطالبات جهانی هم سازگار نیست. گمشدۀ بشر امروز، نه یک پزشک بیماردوست و بیماری‌ستیز، بلکه مصلحان ربانی، حکیم، معنویت‌گرا، صادق، شجاع، کارآمد، جامع‌الاطراف و جان‌برکفی است که نه فقط در پی سلامت جسمی و ذهنی انسان‌ها، بلکه به‌دنبال تعالی جامعۀ بشری، با شاخصۀ ارتقاء عافیت و عبودیت‌اند. امیدواریم که آقای رئیس‌جمهور، برای نزدیک‌شدن به تراز ریاست جمهوری اسلامی ایران و ارائۀ قول سدید، خصوصا در مجامع بین‌المللی، اهتمام بیشتری داشته باشند. @ahalieghalam
فصل از یار بِه ز نیمه وصل! ✍️ آنگاه که عقل را کنار زدی و دل دادی و در پی وصل یار شدی، احتمال وصال را نسنجیدی و هرآنچه پیش آید قطعا تو را آزار خواهد داد به ویژه اگر این دلدادگی یکسویه باشد! هرآنچه برای او مایه بگذاری از وقت که گرانبهاترین کالای عمر است تا مادیات، از استرس و نگرانی برای حال احوال او تا نثار مهرو محبت همه تلاشی بی فرجام است که نتیجه ای جز دلزدگی از خود، زمین و زمان، هجوم غم و اندوه و خستگی روحی و روانی و چه بسا درد و مرضی ناشی از این آلام نصیبت نخواهد شد. اگر تلاش های تو یار را اندکی سرگرم کند یا عادتش شود، ممکن است کمی به ظاهر نرم شود و مهرو محبتی زبانی نشان دهد اما بدان که اگر هنوز بر موضع خویش بر عدم تناسب بینتان استوار است این نیز نتیجه‌ای جز اذیت و آزار برای تو ندارد! از این رو باید با خویش به مبارزه برخواسته و دِشنه ای بر دل فرو کنی که خونش فواره کند، این خون مهر بی ارزش را بشوید تا غرور شکسته ات در میان التماس های وصل و تصدقات گاه و بی گاه جانت برای او ترمیم شود. عاشق برای درمان خویش باید به این نقطه رسد که فصل و جدایی از یار بِه بود از وصل نیمه ای که عادت و سرگرمی یارش شده و در پایان نتیجه ای جز فراغ و درد و ناله ای افزون از آنچه بر او تحمیل شده ندارد! از آن لحظه تصمیم و اجرای فصل تحمل این درد اگر چه سخت بود اما چاره چیست؟ درمان مرض، درد هم دارد بدحالی و بی حالی هم دارد! صبر بر مرض هم ثواب و هم صحت و سلامت دارد.. سخن در این مقال بسیار و وقت کوتاه، به دعایی ختم شود شایسته بود که گویم؛ امید که درد عشق نامربوط نگیرید و گر گرفتارش شدید به سرعت از آن رها شوید..! @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعثت چراغی درخشان برای بشر ✍حجت‌الاسلام‌غلامرضا ‏ تربقان 💢صدای خاوران _خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحراف‌ها و جهالت‌ها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید. 🔹هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين «سوره جمعه آیه۲» اوست که در میان مردمان اُمتی رسولی از خودشان مبعوث کرد که آیاتش را بر آنان تلاوت و آنان را تزکیه کند و کتاب و حکمت به آنها می‌آموزد. اگرچه آن ها پیش از تو در گمراهی آشکار بودند. 🔹 ایمان و اقرار به نبوت پیامبر گرامی اسلام از اصول مهم اسلام به شمار می‌آید و تا این قرار و ایمان تحقق پیدا نکند شخص مسلمان نیست، أشهد أن لا إله إلا الله، و أشهد أن محمداً رسول الله(ص) وعلاوه بر این اقرار و ایمان به همه آنچه پیامبر از طرف خداوند آورده و به ضرورت دین اسلام ثابت شده در تحقق اسلام شخص، ضروری است. خداوند از همان ابتدای خلقت بشر انبیا و پیامبرانی را فرستاده که در روایات اهل بیت مشهور است؛ تعداد آنها ۱۲۴ هزار نفرند. 🔸گرچه در قرآن مجید تنها نام ۲۶ نفر از پیامبران ذکر شده، تعداد پیامبران اولوالعزم که دارای دین و شریعت بوده اند پنج نفر است که عبارتنداز؛ نوح، ابراهیم، موسیٰ، عیسیٰ و محمد(ص) و همه أنبیا به گفته قرآن در آیه چهار سوره ابراهیم به زبان قوم خود سخن گفته اند؛ وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُول إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ. ماهیچ رسولی نفرستادیم مگر به زبان قومش. از حضرت علی (ع) نقل شده که حضرت هود، صالح، شعیب، اسماعیل و محمد (ص) به زبان عربی سخن می گفتند و حضرت آدم، شیث، نوح و ابراهیم به زبان سریانی و زبان اسحاق، یعقوب، موسیٰ ، داوود و عیسیٰ عبرانی است. 🔹و در حدیث از پیامبر (ص) نقل شده تعداد کتاب هایی که بر پبامبران الهی نازل شده ۱۰۴ کتاب بوده که پنجاه صحیفه بر شیث و سی صحیفه بر ادریس و بیست صحیفه بر ابراهیم و تورات به موسیٰ و انجیل بر عیسیٰ و زبور بر داوود و قرآن بر پیامبر اسلام نازل شده است. وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ (احزاب۴۰) و رسول خدا(ص) خاتم پیامبران الهی است. امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند با رسول خدا، پیامبران را و یا کتاب قرآن، کتاب‌های آسمانی را به پایان برد. و در روایات آمده که حلال و حرام پیامبر اسلام تا قیامت تغییر نمی‌کند. 🔻حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ‌الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ، حلال محمد تا روز قیامت حلال است و حرامش تا قیامت حرام است، غیر او نخواهد بود و غیر او نخواهد آمد. چرا که او پیامبری است که برای همه جهانیان مبعوث گردیده و بعثت او به تصریح قرآن جهانی است. 🔻وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا، ما تو را بشارت دهنده و ترساننده نفرستادیم مگر برای همه مردم». و در سوره جن آمده است، حتی اجنه هم در حیطه هدایت پیامبر گرامی اسلام قرار دارند و امام صادق(ع) رسالت پیامبر اسلام را بر همه انسان‌ها و جن‌ها بیان می‌کند. 🔹معجزه بزرگ پیامبر اسلام، قرآن است که همیشگی است و با عقل و روح و فکر مردم سروکار دارد، قرآن معجزه ای است که ۱۴ قرن فریاد می‌زند؛ اگر می‌گویید این کتاب آسمانی از سوی خدانیست همانند آن را بیاورید و در سوره اسرا آیه ۸۸ می گوید؛ قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الاْ ِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لایَأْتُونَ بِمِثْلِهِ. بگو اگر تمام جهانیان اجتماع کنند که مانند قرآن بیاورند، نمی توانند اگرچه با یکدیگر نهایت همکاری را داشته باشند. 🔻در این زمینه مشرکین تصمیم گرفتند، آیاتی همانند قرآن بیاورند. آن ها از تمام مردان فصیح و بلیغ عرب کمک خواستند از جمله از ولید بن مغیره که در میان عرب در آن زمانه به حسن تدبیر و فکری شهره بود از او خواستند در این باره فکری بیاندیشد و نظر خود را درباره آیات قرآن بیان کند. ولید بعد از شنیدن آیاتی از قرآن توسط پیامبر(ص) از جا برخاست و گفت: به خدا سوگند از محمد سخنی شنیدم که نه شبیه گفتار انسان‌ها است و نه پریان... گفتار او حلاوت خاصی دارد و زیبایی مخصوص، بالای آن همچون شاخه‌ های درخت برومند میوه است و ریشه‌های آن پرمایه. گفتاری است که بر همه چیز پیروز می‌شود و چیزی بر آن پیروز نخواهد شد. ادامه دارد...👇
در آیه‌ای که در اول مطلب ذکر شد؛ هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ... وظایف پیامبر اسلام، تحت عنوان سه برنامه بیان می‌شود؛ 🔻برنامه اول تلاوت آیات که می فرمایند؛ يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ. 🔻برنامه دوم تزکیه مردم است؛ وَيُزَكّيهِم 🔻و برنامه سوم تعلیم کتاب و حکمت که می فرماید؛ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ و در آخر آیه می فرناید؛ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين. خداوند اشاره می‌کند؛ به دوران جاهلیت و گمراهی که جامعه بشر را در بر گرفته بود یکی از آثار گمراهی، شعار «الحق لمن غلب» بود که حق را از آن کسی می‌دانستند که زورمندتر باشد و معتقد بودند؛ خون را فقط با خون باید شست و یا زنده به گور کردن دختران خردسال را و هزاران مورد دیگر.... معروف است که دوران قبل از بعثت را دوران جاهلیت می‌خواندند و این جاهلیت اختصاص به عربستان نداشت، بلکه دنیای آن روز غرق در فساد و جهل و عقب ماندگی بود. 🔹بت پرستی مذهب شایع بود و خانه کعبه که به دست ابراهیم بت شکن برای اقامه توحید ساخته شده بود، مرکز بت‌ها گردیده بود، طریق معیشت مردم گرچه کم وبیش از طریق دادوستد بود، اما اکثر امرار معاش آن ها از طریق غارت و چپاول بود و هیچ گونه قبح و منعی نداشت؛ اگر طایفه ای زورش می‌رسید به طایفه دیگر دستبرد می‌زد و اغلب طوایف همیشه در جنگ و زدوخورد بودند. ⭕️جهالت در ایران در ایران آن زمان زمامداران برای طبقات پایین جامعه ارزشی قائل نبودند؛ درس خواندن اختصاص به طبقات خاصی داشت، ظهور اسلام در دوران ساسانیان و هم زمان با سلطنت خسرو پرویز بود، همان شخصی که فرمان داد؛ زندانیان که تعداد آنها به ۳۶ هزار می‌رسید همه را نابود کردند. 🔹به خسرو پرویز خبر دادند؛ فلان حاکم را به درگاه خواندیم، تعلل می‌ورزد. جواب داد اگر نمی‌توان با تمام بدن نزد ما بیاید ما به جزئی از آن اکتفا می‌کنیم؛ بگویید فقط سر او را به درگاه ما بیاورند. از شهوت رانی سیر نمی‌شد؛ هزاران زن و دختر زیبا در حرم سرای او بودند، سه هزار خادم مرد و ۸۵۰۰ مرکب، ۷۶٠فیل و دوازده هزار قاطر مخصوص حمل بار و بنیه او بودند. ازدواج با محارم در ایران آن روز هیچ منعی نداشت و مباح بود، اردشیر با دو دختر از دختران خود ازدواج نمود. کمبوجیه با دوخواهر خود ازدواج کرد و... سایر کشورها همه غرق در عقب ماندگی بودند، امپراطور روم یک جا دستور داد؛ ۳۰ هزار نفر را محاصره و همه را قتل عام کردند.در هندوستان میلیون‌ها خدا برای خود قائل بودند. 🔸هندوها معتقدند؛ خداوند در کالبد بسیاری از موجودات حتی حیوانات و حشرات حلول کرده و خدائی نمی‌کند. ریاضت‌های وحشیانه در بین آنها رایج بود؛ ساعات متوالی چشم به خورشید می‌داشتند تا کور شوند. در گرمای سخت آتش روشن می‌کردند و با پای عریان روی آتش می‌رفتند، خود را در قفس زندانی می‌کردند تا بمیرند و از این قبیل حرکات وحشیانه به عنوان ریاضت و وصول معنویت زیاد داشتند. خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحراف‌ها و جهالت‌ها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید. ⭕️ امید که در این راه هدایت شده و ثابت قدم باشیم. @ahalieghalam