eitaa logo
حکمش چیه؟
98.8هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
2.4هزار ویدیو
155 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 السلام ای زائران حضرت شمس‌الشموس ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام رضا علیه السلام: 🔸 «اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند» 🌷 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 از عرش سلام سرمدی آوردند 🔹 آیینه ی حُسن سرمدی آوردند 🔸 با آمدن رضا(ع) از باغ بهشت 🔹 یک دسته گل محمدی آوردند 🌷 فرارسیدن ولادت با سعادت شمس الشموس، خسرو اقلیم طوس، شاه انیس النفوس، آقا علیه السلام را تبریک عرض می نمائیم. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 طریقه خواندن نماز آیات: 🌻نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد[و دو سجده]: در نماز آیات، قبل از هر رکوع، سورۂ حمد و سوره دیگری از قرآن خوانده می شود که در این صورت در دو رکعت، ده حمد و ده سوره خوانده می شود، ولی می توان یک سوره را پنج قسمت کرده و قبل از هر رکوع یک قسمت از آن را خواند، که در این صورت در دو رکعت دو حمد و دو سوره خوانده می شود. توجه: بنابر احتیاط واجب «بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» را نمی توان یک قسمت از سوره به حساب آورد و با آن رکوع کرد. 📚 احکام اسلامی/مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز میلاد امام رضا (ع) موضوع: «» ✅ زیارت رسول اکرم (ص) به ویژه برای حج‌گزار مستحب مؤکد است و چنانچه زیارت آن حضرت از سوی همگان ترک شود، بر حاکم اسلامی واجب است مردم را به زیارت ایشان وادارد؛ [جواهرالکلام ج۲۰، ص۵۱] از این رو، برخی، زیارت آن حضرت را در هر سال واجب کفایی دانسته‏اند. [وسائل‌الشیعة، ج۱۴، ص۳۳۲] ✅ زیارت دیگر انبیای الهی، همچون حضرت آدم و حضرت نوح (ع) و نیز زیارت ائمه اطهار (ع) مستحب مؤکد است. [جواهرالکلام ج۲۰، ص ٨۵ و ۱۰۳] البته در این میان زیارت حضرت اباعبداللّه‏ (ع) از جایگاه و اهمیت ویژه‏ای برخوردار و بر آن تأکید مضاعف شده است؛ [همان، ص ٩۵] ⬅️ همچنین در برخی روایات نیز زیارت ائمّه معصوم علیهم السّلام، واجب کفایی دانسته‌ شده است. [وسائل‌الشیعة ج۱۴، ص۴۴۳] ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نمــ📿ــاز ┘◄ مساله : ✍ فتوای آیات عظام(خامنه‌ای،سیستانی و مکارم): اگر امام جماعت درحال خواندن نماز آیات، نماز میت یا نماز احتیاط است، نمی‌توان نمازهای یومیه را به او اقتدا کرد. 📚منابع: اسفتا مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٧١٠ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام خسته نباشید ایا خود ارضایی گناه کبیره محسوب می شود. ✅ پاسخ استمناء مطلقا حرام است و برای متأهل یا مجرد گناه کبیره است . حرمت چنین عملی از این آیه به دست می‌آید: "کسانی که برای ارضای غریزه جنسی خود راهی غیر از ازدواج طلب کنند، تجاوزگرند". هنگامی که از حضرت صادق (ع) در مورد استمنا می‌پرسند، می‌فرماید: «گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده.استمنا کننده مثل این است که با خودش نکاح (زنا) کرده باشد. اگر کسی را که چنین کاری می‌کند بشناسم، با او هم خوراک نخواهم شد». ضررها و عوارض استمنا عبارتند از: الف) آسیب‏هاى جسمانى‏: 1. ضعف و تحلیلِ قواىِ جسمانى‏؛ کاهش انرژى جسمانى بدن از مضرات مهم و جبران‏ناپذیر خودارضایى است. احساس خستگى عارضه طبیعى انزال است، اگر خودارضایى در شبانه روز به دفعات تکرار شود، این احساس خستگى در ساعات مختلف همراه انسان است. در نتیجه به مرور زمان ضعف و بى حالى در فرد تثبیت شده و یک طبیعت ثانوى براى او ایجاد مى‏کند. کاهش و تخلیه مکرر قواى جسمانى به ضعف عمومى و دائمى بدن و بالاخره به پیرى زودرس مى‏انجامد. ادامه در لینک زیر 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام ببخشید پسر من به نوازندگی پیانو خیلی علاقه داره آیا نواختن پیانو یا سنتور شرعا مشکل داره و کلاس رفتن برا این ساز ها چطور ✅ پاسخ از دیدگاه فقهی آلات موسیقی دو قسم است:آلات مختص و آلات مشترک. قسم اول به ابزار وآلاتی گفته می شود که نوعا در لهو ولعب بکار رفته و با آن آهنگ های مناسب مجالس فساد و رقص نواخته می شود. این قسم هیچ منفعت حلالی دربرندارد و استفاده از آن در هر حال اشکال دارد. قسم دوم به آلاتی گفته می شود که که می توان با آن آهنگ های حلال و حرام نواخت.اگر به طور لهوی و مناسب با مجالس یاد شده نواخته شود، استفاده از آن حرام است، و در غیر این صورت نواختن آن اشکال ندارد. در تبیین و تشخیص مصداق ها و نمونه ها و اینکه کدام آلات از قسم اول و کدام از قسم دوم است، بین مراجع بزرگوار تقلید اختلاف نظر وجود دارد. اکثرا برخی از آلاتی مثل طبل و سنج، نی و...را جزء آلات مشترک می دانند و در مورد آلات مختص از حکم کلی سخن گفته و تشخیص مصداق آن را برعهده عرف مردم گذاشته اند. در زمینه گوش دادن به موسیقی و استفاده از آلات آن نظر امام و رهبری چنین است: گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوشکذرانی باشد،جایز نیست(هر چند مشتمل بر کلام نباشد) 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام و عرض ادب مقلد آیت ا... مکارم هستم. سایتایی هست در اینترنت که مقداری ارز دیجیتال به کیف پول سایت واریز می کنیم، در داخل سایت بازیهایی وجود دارد. که مقداری از ارز واریزی را در یک بازی، درگیر می کنیم، اگر در این بازی برنده شویم ، آن مقدار ارز درگیر شده ، بیشتر می شود و سود می کنیم و اگر در آن بازی ، شکست بخوریم ، آن مقدار ارز درگیر شده ، کم می شود یا صفر می شود و در واقع ، ضرر می کنیم. حال دو سوال : درآمدی که از محل این بازیها بدست می آید و سود حاصله آیا حلال است ؟؟؟ سوال دوم ، اگر حلال نیست، آیا می توان خمس سود حاصله را بدهیم تا مابقی حلال شود ؟؟؟ ✅ پاسخ اگر از شرکت کنندگان پولی بگیرند، قمار محسوب می‌شود و حرام است. و درآمد حرام با پرداخت خمس حلال نمیشود و باید به صاحبان آن برگردانده شود، و اگر صاحب آن مشخص نیست با اجازه ی از مرجع تقلید باید مبلغ مورد نظر را از طرف وی به فقرا و مساکین به عنوان رد مظالم پرداخت نماید. 📚مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢قال الامام علی علیه‌السلام: فَاحْذَرُوا نَاراً قَعْرُهَا بَعِيدٌ وَ حَرُّهَا شَدِيدٌ وَ عَذَابُهَا جَدِيدٌ. 🔥بترسيد از آتشى كه ژرفاى آن زياد، و حرارتش شديد، و عذابش نو به نو وارد مى‌شود. 📜 نهج‌البلاغه، نامه ۲۷ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⚠️ تأملی در نماهنگ‌های موسيقی محورِ مذهبی 🔰 در مورد نماهنگ های موسیقی محور مذهبی (همان استراتژی حلال تدریجی): ‼️ ۱- مطلوب شرعی چیست؟ ‼️ ۲- آثار اجتماعی این حجم از تولید موسیقی چیست؟ 🔹 در پاسخ به پرسش : موسیقی چه به نحو مطلق حرام باشد و چه تنها برخی از انواع آن، هیچگاه مورد تجویز فقهای شیعه نبوده است. فقیهی یافت نمی‌شود که موسیقی را خصوصا برای تبلیغ دین تجویز کرده باشد. موسیقی حلال هم باشد در نظر فقها مقرِّب( قرب دهنده به سوی خدا) نیست. بسیاری از فقها آن را در ردیف مُبعِّدهایی( دور کننده از خدا) دانسته اند که نهایتا حرام نیست. شاهد هم فرمایش حضرت امام خمینی است که: موسیقی از اموری است که انسان را از جدّ بیرون می‌برد به یک مطلب هزل. (صحیفه، ج9 ص201) حال: آنچه مقرب نیست و حتی در ردیف مبعدین است آیا می‌تواند نقش انتقال مفاهیم دینی را داشته باشد؟ پاسخ مثبت نیست. آثار ایجاد شده در این موسیقی ها خیال معنویت است و یا معنویت دینی؟ حال خواندن این موسیقی ها میان ده‌ها دختر تازه بالغ شده و یا نوجوان را به آن اضافه کنیم. 🔸 پاسخ به پرسش : این موسیقی‌ها چه وظیفه ای دارند؟ پاسخ احتمالی: «انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید». این نسل اگر در خانواده مذهبی است که تا چندی پیش این خانواده موسیقی محور نبود و کار انتقال مفاهیم را نیز بدون موسیقی انجام می‌داد، اما اکنون با حجم زیاد تولیدات نماهنگ‌های مذهبی، موسیقی محور شده است. پس برای این خانواده‌ها، نتیجه این تولیدات جایگزین شدن موسیقی به جای مداحی است. در نتیجه نسل بعد هیئت را محور فعالیت فرهنگی نخواهد دانست بلکه جایی محور است که با موسیقی بتواند جشن بگیرد و یا حتی عزاداری کند. اگر دو دهه بعد متدینین جمع شوند و در یک کنسرت و همخوانی با موسیقی بر سیدالشهداء عزاداری کنند تعجب نکنیم، آن موقع هیئت‌های امروز تنها برای محاسن سفیدها خواهد بود. و اگر مخاطب خانواده‌های غیر مذهبی است که اصلا مشکل ایشان در دریافت پیام های مذهبی با موسیقی حل نخواهد شد. این تولیدات تنها خانواده های مذهبی را نسبت به این مقوله غیر مقرب سست می‌کند. در پایان: این مسیر قدم گذاشتن در راه استراتژی حلال تدریجی است. 🔺 ✍️ به قلم: دکتر سید محمد صادق کاظمی 💠 عضو هیئت علمی دانشگاه ⚜️ @Ahkaam ⚜️