eitaa logo
حکمش چیه؟
100.6هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 امام رضا (ع): هر کس اندوه مومنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می‌زداید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام خرید و فروش 🤝 💢 خرید مال مسروقه 🧐 ┘◄ پرسش : ❓خرید وسائلی که احتمال سرقتی بودن آنها وجود دارد، چه حکمی دارد و تصرف در این وسائل چگونه است؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام قــ💸ــرض دادن 💢پرداخت و دریافت مبلغ اضافه بر مقدار قرض🧐 ┘◄ پرسش : ❓برادرم مبلغی در بانک دارد و ماهیانه سودی به آن تعلق می گیرد. قسمتی از این پول را من از ایشان قرض الحسنه گرفته ام؛ آیا می توانم معادل آن سودی را که بانک می داده، به عنوان هدیه و قدردانی به ایشان بدهم؟ ✅ پاسخ :  ✍ اگر ضمن قرارداد قرض، شرط پرداخت اضافه یا بنای طرفین بر پرداخت اضافه نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت، مبلغ بیشتری بپردازد، اشکال ندارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام عقیقــ🥩ــه ┘◄ مساله : ✍ موارد_مصرف_عقیقه 🔹 مستحب است که پا و ران عقیقه را به بدهند. 🔹 گوشت را می‌توان خام بین مومنین تقسیم کرد و می‌توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می‌توان پخت و مومنین را دعوت کرد تا مصرف کنند. 📚 کتاب : حکام خوردنی‌ ها صفحه ۱۰۱ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش: کسی که بیهوش شده و یک یا چند نماز را در حال بیهوشی بوده است، آیا قضای نمازها بر او واجب است؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بی‌هوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند. آیت‌الله مکارم: بیهوشی‌های غیرعمد (مانند بیهوشی بیمار برای جراحی) قضا ندارد ولی در بیهوشی عمد احتیاطا قضا کند و منظور از بیهوشی عمدی این است که بدون عذر با خوردن دارو و یا کار دیگری خود را بیهوش کند. آیت‌الله سیستانی: اگر بیهوشی ‌به اختیار خود شخص باشد، مثل اینکه برای عمل جراحی ‌خود را در اختیار پزشک قرار داده، چنانچه بیهوشی ‌در تمام وقت نماز بوده است، بنابر احتیاط واجب باید قضای ‌آن نماز را به‌جا آورد و اگر در قسمتی ‌از وقت بیهوش بوده، طوری ‌که می‌‌توانسته نمازش را در وقت به‌طور صحیح، هرچند با اکتفا به واجبات بخواند و نخوانده، باید قضای ‌آن را انجام دهد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت آیت‌الله مکارم، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، جلد۱، مسئله ۱۸۲۹ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #️⃣ 👈 پرسیده شده از: دفتر آیت الله العظمی خامنه‌ای؛ ❓پرسش: تکلیف و وظیفه نسبت به خمس افزایش قیمت بازاری اجناس سوپر مارکتم چیست؟ این افزایش قیمت اجناس گاهی به سبب تقاضای بالا این جنس است یا گاهی به سبب کم شدن این جنس در بازار و گاهی به سبب تورم سالیانه اجناس ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: سلام ببخشید خواستم بپرسم که نگاه کردن به فیلم های ترکی که دارای صحنه بوس و بغل و گاهی بالا تنه مردهایی که در فیلم برهنه است، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن و مطمئن بودن از خود و برگرداندن روی خود از این صحنه ها جائز است؟ مقلد رهبر هستم. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام خداقوت. ۱. ایا نشستن کامل بعد از سجده واجبه؟ یعنی اگر کسی بعد از هر سجده روی پنجه پاش بصورتی که زانوهاش روی زمینه بشینه نمازش صحیح نیست؟ ۲. اگر تا الان به این صورت نماز میخوندم باید همه رو قضا کنم؟ ✅ پاسخ نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمی‌کند. اگر اینگونه نشستن صدق کند ایرادی ندارد پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، آیا نشستن بعد از سجده دوم واجب است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده واجب مى‌باشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است. 📚 منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام وقت بخیر.ببخشیددرموردسقط جنین سوال داشتم ک حکمش چیه. خانم راضی ب سقط نیس اماهمسرشون اصرار ب سقط دارن دراین صورت خانم بایدچیکارکنه ✅ پاسخ سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد: جنین از وقتى که در رحم قرار مى‌ گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است که هر مثقال، هیجده نخود مى ‌باشد، پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است، بعد، 40 روز مضغه یعنى پارۀ گوشتى است، که دیۀ آن 60 مثقال است. (که مجموع چهار ماه مى ‌شود) پس از آن به صورت استخوان مى‌ شود. و دیۀ آن 80 مثقال است. بعد گوشت روییده و صورت‌بندى مى ‌شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى است و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمى‌برد، بلى چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط مى ‌شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است. اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:  حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مى‏شود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ‏ندارد.‏دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى (6 /3 گرم) مى‌باشد و قیمت آن را مى‌توان از بازار بدست آورد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جایز نیست و دیه وکفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد ، مگر این که باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد ، یا مستلزم حرج شدیدى باشد که معمولاً تحمل نمى‏شود ، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است ، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست . و اگر مادر حمل خود را بیاندازد ، دیه آن بر مادر واجب است ، و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه‏ اش بپردازد . و اگر پدر حمل را بیاندازد ، دیه‏اش بر او واجب است ، و باید آن را به مادر بپردازد . و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است ، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. و کافى است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره ، اگر جنین پسر باشد، و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و ـ بنابر احتیاط واجب ـ دیه جنینى که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است . و اگر جنین جان نداشته باشد در صورتى که نطفه باشد کافى است در دیه آن یکصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دویست و ده مثقال ، و اگر گوشت باشد سیصد و پانزده مثقال ، و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بیست مثقال ، و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند پانصد و بیست و پنج مثقال . و ـ بنابر احتیاط واجب ـ فرقى بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست .و دمیده شدن روح در نطفه در ماه چهارم است مگر اینکه توسط دستگاه های جدید غیر از آن ثابت گردد. نظر سایر مراجع در لینک زیر 📚 منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام سلام خدا قوت من چند ساله صندوق خانوادگی دارم که مبلغی بعنوان پس انداز کسی که میخواد عضو شود در صندوق میگذارد وهر ماه هم مبلغی اضافه میشه واین مبلغ مال خود فرد هست هرزمان بخواد می‌تواند بگیرد ومن بعداز ۴ماه وام میدهم .اوایل من کارمزد نمیگرفتم ولی چند ساله که مبلغ یک درصد از وامی که به اعضا داده میشود بعنوان کارمزد از وام گیرنده دریافت میشه .این راهم بگویم که هر عضوی بخواهد افتتاح حساب کند من این موضوع را بهش میگم وبا اطلاع ورضایت کامل وارد گروه میشه ومن چندین روز باید زمان برای دریافت مبالغ پرداختی وامها وپاسخگویی به اعضا صرف کنم .آیا یک درصدی که من میگیرم اشکال شرعی داره ؟البته گاها اشتباهی هم رخ میدهد وصندوق کسر میاوردومن باید جوابگو باشم .لطفا راهنمایی بفرمایید ✅ پاسخ آيات عظام امام، خامنه ‏اى، فاضل، مكارم و نورى: گرفتن بهره وام – زياد باشد يا كم حرام است ؛ هر چند به اسم كارمزد باشد. اما اگر آنچه گرفته مى‏ شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد (به مقدار متعارف)، با توافق دو طرف اشكال ندارد. آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: گرفتن كارمزد حرام است ؛ هر چند آنچه كه گرفته مى ‏شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد. 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠آیا ناخن بلند برای زن زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟ 🌼موکول به تشخیص عرف است. 📚امام خامنه‌ای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص102 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم استفاده از کرم بودار و ادکلن برای بانوان در مکان‌های عمومی: 🌺اگر موجب جلب نظر نامحرم و مستلزم مفسده باشد جایز نیست. 📚امام خامنه‌ای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص100 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمومنین (علیه‌السلام): کسی که دوستدار نام نیک است، پس باید با مال خویش بذل و بخشش کند. 📚تصنیف غرر/ حدیث ۸۵۹۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓آیا مجتهد جامع الشرایط در عصر غیبت بر اجرای حدود ولایت دارد؟ ✅ اجرای حدود در زمان غیبت هم واجب است و ولایت بر آن اختصاص به ولی امر مسلمین دارد. ❓آیا رسانه های گروهی در نظام حکومت اسلامی باید تحت نظارت ولی فقیه یا حوزه های علمیه و یا نهاد دیگری باشند؟ ✅ اداره رسانه های گروهی باید تحت امر و اشراف ولی امر مسلمین باشد و در جهت خدمت به اسلام و مسلمین و نشر معارف ارزشمند الهی به کار گمارده شود، و نیز در جهت پیشرفت فکری جامعه اسلامی و حل مشکلات آن و اتحاد مسلمانان و گسترش اخوت و برادری در میان مسلمین و امثال اینگونه امور از آن استفاده شود. ❓آیا اطاعت از دستورات نماینده ولی‌فقیه در مواردی که داخل در قلمرو نمایندگی اوست، واجب است؟ ✅ اگر دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحیت و اختیاراتی که از طرف ولی فقیه به او واگذار شده است، صادر کرده باشد، مخالفت با آنها جایز نیست. 📚منبع: https://farsi.khamenei.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش: اگر هنگام نماز، يكى از شك‌هايى كه نماز را باطل مى ‌كند، برای کسی پيش آيد، آیا می‌تواند در همان لحظه نماز را رها کند؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله مکارم: بنابر احتیاط نمى ‏تواند بلافاصله نماز را رها كند بلکه باید قدرى فكر كند تا شك پابرجا شود (يعنى يقين يا گمان به يك طرف پيدا نكند) و آنگاه رها كردن نماز مانعى ندارد. آیت‌الله سیستانی: اگر یکی از شک­‌های باطل‌کننده برای انسان پیش آید، نمازگزار می‌تواند پس از به دست نیامدن نتیجه و پابرجا شدن شک، نماز را به هم بزند، هرچند بنابر احتیاط مستحب، پس از آنکه شکّ او پابرجا شد، نماز را به هم نزند، بلکه به قدری فکر کند که صورت نماز به هم بخورد یا از پیدا شدن یقین یا گمان ناامید شود. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، توضیح‌المسائل آیت‌الله مکارم، مسئله ۱۰۴۸، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، مسئله ۱۵۶۸ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم استفاده از کرم سفید کننده در برابر نامحرم: 💐اگر در نظر عرف زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود و چنانچه بوی آن جلب توجه نامحرم می‌کند باید از کنار نامحرم عبور نکند. 📚امام خامنه‌ای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص97 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠آیا کرم‌های ضد آفتابی که پوست را صاف و روشن می‌کند؛ باید از نامحرم پوشانده شود؟ 🌸تشخیص آن موکول به نظر عرف است. 📚امام خامنه‌ای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص 95 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام علیکم 👤 مقام معظم رهبری : 🖇 وقت نماز عشا ❓آخر وقت نماز عشا تا چه زمانی است؟ اگر کسی آنرا تا پس از نیمه شب به تأخیر بیندازد به چه نیتی باید نماز عشا بخواند؟ ✅ وقت نماز عشا از هنگامی است که به مقدار خواندن نماز مغرب از اول وقت گذشته باشد تا هنگام نیمه شب شرعی ؛ و تأخیر انداختن نماز مغرب و عشا از نیمه شب شرعی جایز نیست. اما در صورتی که نماز مغرب و عشا به دلیل به وجود آمدن عذری و یا از روی معصیت تا پس از نیمه شب به تأخیر بیفتد بنابر احتیاط باید آن را تا اذان صبح بدون نیت ادا و قضا (به نیت ما فی الذمه) بجا آورد.   ــــــــ 🖇 محاسبه نیمه شب شرعی ❓نیمه شب شرعی برای نماز مغرب و عشا چگونه محاسبه می شود؟ ✅ نیمه شب برای نماز مغرب و عشا، نصف فاصله بین غروب آفتاب تا هنگام فجر صادق* است. *فجر صادق در مقابل فجر کاذب است. فجر کاذب نوری است که به درازا در آسمان پدید می‌آید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی به سمت بالا انعکاس می‌یابد. فجر صادق زمان است که نور سفید متصل به سطح افق با شدت کم طلوع کرده و در افق پراکنده می¬شود و باگذشت زمان، شدت نور آن بیشتر می¬شود. بدلیل ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملا باز و تاریک است؛ با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است ، جهت رعایت احتیاط، حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان از رسانه ها، نماز صبح خوانده شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌹سلام همراه گرامی! 🔷 سوالات شرعی خود را از کارشناس محترم بپرسید. در اسرع وقت در کانال 🅿️ @P_Ahkaam پاسخ داده خواهد شد. 👈🏼ارسال پرسش👉🏼 لینک حرف ناشناس👇🏼 https://6w9.ir/Harf_8899961
🌸بر عید غدیر عید اکبر صلوات 🌸بر چهره ی نورانی حیدر صلوات 🌸بر فاطمه این عید هزاران تبریک 🌸بر یک یک اهل بیت کوثر صلوات 💐عید سعید غدیر خم بر تمامی شیعیان مبارک باد💐 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓آیا همان‌گونه که بقای بر تقلید از میت بنا بر فتوای فقها باید با اجازه مجتهد زنده باشد، اوامر و احکام شرعی حکومتی هم که از رهبر متوفّی صادر شده است، برای استمرار و نافذ بودن احتیاج به اذن رهبر زنده دارد یا این که بدون اذن رهبر زنده، از قابلیت اجرایی برخوردار است؟ ✅ احکام ولایی و انتصابات صادره از طرف ولی امر مسلمین اگر هنگام صدور، موقت نباشد، هم‌چنان استمرار داشته و نافذ خواهد بود؛ مگر این که ولی‌امر زنده مصلحتی در نقض آنها ببیند و آنها را نقض کند. ❓آیا ولی‌فقیه ولایتی دارد که بر اساس آن بتواند احکام دینی را به هر دلیلی مانند مصلحت عمومی، نسخ نماید؟ ✅ بعد از وفات پیامبر اکرم (ص) امکان نسخ احکام دین اسلام وجود ندارد، و تغییر موضوع یا پیدایش حالت ضرورت و اضطرار یا وجود مانع موقتی برای اجرای حکم، نسخ محسوب نمی شود. 📚منبع: https://farsi.khamenei.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 | 🔖 آیت‌الله خامنه‌ای: بلند کردن و جابجا کردن وسایل سنگین در مشاغل آزاد و غیره، اگر موجب آسیب به کمر و زانو بشود و انسان یقین به ضرر داشته باشد، جایز نیست. 🔖 آیت الله سیستانی: اگر موجب آسیب به بدن شود جایز نیست. 🔖 آیت الله مکارم: اگر ضرر قابل توجه باشد جایز نیست. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتا از سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، استفتا از سایت آیت‌الله مکارم ⚜️ @Ahkaam ⚜️