💠 استفاده از سهم اینترنت دیگران
💬 سؤال: آیا استفاده از #اینترنت_بی_سیم دیگران، جایز است؟
با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم.
✅ جواب: بدون علم یا اطمینان به #رضایت_مالک، این کار جایز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
سلام وقت بخیر.آیا رقص زن بر زن حرام است؟
✅ پاسخ:
لطفا کلیپ را مشاهده فرمایید
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠شرایط خون نفاس۱:
🌼شرط حداقل سه روز،توالی واستمرار از شرایط نفاس نیست؛بنابراین ممکن است خون نفاس تنها یک ساعت ویا حتی کمتر از ان باشد؛اما شرط حداکثر ۱۰ روز در نفاس نیز معتبر است؛بنابراین اگر خوت بعد از زایمان از ۱۰ روز تجاوزکند،بخشی از خون ها نفاس نیست.
📚امام خامنه ای/ بیان نوین احکام بانوان/ص۱۲۷
#شرایط_خون_نفاس
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #مسئله | #احکام_نجاسات
🔖 فتوای آیات عظام(خامنهای،سیستانی و مکارم): اگر تمام بدن خیس باشد و یک قسمتی نجس شود، فقط همان قسمت بدن که نجس شده، نجس است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚منابع: استفتا از سایت رهبر معظم انقلاب به شماره ۲zr۹rz۹، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، استفتا از سایت آیت الله مکارم به شماره ۱۴۰۱۰۴۰۹۰۰۱۸
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از مُثبتِ احکام
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#احکام_پوشش
چگونه لباسی بپوشیم؟
لباس شهرت چیه؟
فرق پوشش خانم ها با آقایان چیه؟
#مثبت_احکام
@mosbate_ahkam
#پرسش_های_احکام
❓پرسش: حکم طهارت و خوردن عنبرنسارا (سرگین الاغ ماده) چیست؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: از جهت طهارت، پاک است. چیزی که مدفوع حیوان به حساب آید، خوردن آن حرام است. شایان ذکر است، خوردن هر چیزی که عرفاً جز خبائث باشد_یعنی اشیایی که طبع انسان از آنها متنفّر است_ حرام است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📝 فتوای آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم
📗 منابع: استفتاء از مقام معظم رهبری، به ترتیب سؤالات شماره: ۷۵۸۲۷۷ و ۹۵۲۲۸۳، توضیحالمسائل جامع آیت الله سیستانی، ج۲، ص۵۶۷، م ۱۳۶۳، مورد ۲، استفتاء از سایت رسمی آیتالله مکارم.
#احکام_نجاسات
⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ💠🌀💠🌀
ـ🌀💠🌀 ﷽
ـ💠🌀
ـ🌀 #آهنگ_های_راننده
❓گاهی موقع مسافرت با اتوبوسهای بينشهرى یا حتی توی تاکسی، راننده آهنگ مبتذل مىذاره و تذكر هم میدیم، فايدهاى نداره. اینجور وقتها حكم گوشدادن ما به اون آهنگها چیه؟
📚 همه مراجع:
🔶 وظیفه اولتون امربهمعروف بوده که انجام دادین.
🔸اگه نمىپذيره، درصورتیکه بودنتون توی اون اتوبوس یا تاکسی باعث میشه آهنگهای حرام گوش کنین یا بودنتون تأييد گناهه، درصورتیکه براتون امكان داره، پياده بشين.
🔷 ولی اگه امکان پیادهشدن ندارین، شنیدن موسيقى حرام بهصورت غیرعمدی و ناخودآگاه اشكال نداره.
🔺همه مراجع: دفتر.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 فروش کالا پیش از تحویل گرفتن آن
💠 سؤال: آیا می توان کالای خریداری شده را قبل از تحویل گرفتن، به دیگران فروخت؟ مثلًا اینترنتی خرید کنیم و قبل از تحویل آن، اینترنتی بفروشیم.
✅ جواب: اگر معامله نقدی بوده و شرط ضمن عقدی در این زمینه نشده باشد، اشکال ندارد اما اگر معامله سلف باشد (یعنی تحویل کالا مدت دار باشد)، در صورتی جایز است که کالا را تحویل گرفته باشید یا زمان تحویل رسیده باشد.
#احکام_معاملات #فروش_قبل_از_قبض
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام:
نماز دانشجویان در سفر چگونه است؟
✅ پاسخ:
*امام خميني (ره):
نماز شكسته است و روزه صحيح نيست.
*آيتالله خامنهاي:
در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه.
ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت میکند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است.
و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمیتواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود.
*آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى:
اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیتالله بهجت: دو ماه ؛ آیتالله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
*آيتالله مكارم شیرازی:
۱. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است.
الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛
ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل ۴۵ روز ادامه داشته باشد؛
ج. شنبه تا پنجشنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل ۳۰ روز ادامه داشته باشد.
۲. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.]
*آيتالله سيستانى:
۱. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، #کثیرالسفر محسوب مىشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است.
۲. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل ۱۵ روز در ماه و يا ۶ ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام:
با سلام ببخشید برای کسی که تازه حیض شده ، میتونه غسل کنه بره برای زیارت ائمه یا باید منتظر بشه ده روز تموم بشه؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
✅ پاسخ:
آنچه بر شخص جنب حرام است، بر زن حائض نیز حرام است که یکی از آن موارد توقف در حرم ائمه اطهار(علیهم السلام) میباشد. البته برخی از فقها اصل ورود به حرم امام را نیز جایز نمی دانند.
مراجع تقلید در این باره می فرمایند:
1. امام خمینی، خوئی، تبریزی، سیستانی، سبحانی و مکارم شیرازی،خامنهای، اراکی، فاضل: احتیاط واجب این است که زن حائض (مانند شخص جنب) در حرم امامان (ع) توقف نکند.[1]
2. بهجت، گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه (ع) است، اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود.[2]
بنابراین، شما می توانید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید.
ضمنا لازم به تذکر است که، مراد از حرم؛ همان زیر گنبد مبارک و جائى است که به آن حرم و مشهد شریف گفته مىشود، ولى ساختمانهاى ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجا مکانها اشکال ندارد، مگر جاهائى که عنوان مسجد را داشته باشد.[3]
در هر حال آنچه گذشت مربوط به حرم امامان معصوم(ع) بود و حرم امام زادگان مشمول این حکم نبوده و حایض یا جنب می تواند در این حرمها حضور یابد مگر اینکه حرم امام زاده، عنوان مسجد را نیز داشته باشد.
📚 منبع
[1]. توضیح المسائل (محشّی)، ج 1، ص 212 و 213، ذیل م 355
توضیح المسائل آیت الله مکارم، ص 75،
[2]. همان.
[3]. همان، ج1، ص 517،س 424.
⚜️ @Ahkaam ⚜️