eitaa logo
حکمش چیه؟
106.3هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
146 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نمــ📿ــاز ┘◄ پرسش : ❓اگر شخصی عمداً سجده سهو را انجام ندهد، نماز او چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: ✍ معصیت کرده ولی نمازش باطل نمی‌شود و باید سجده سهو را انجام دهد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نــ💞ـــکاح ┘◄ پرسش : ❓مستحبات عقد، چیست؟ ✅ پاسخ : ✍ 1. انجام عقد در شب. 2. شاهدگرفتن درعقد ازدواج 3. خواندن خطبه پیش از عقد. 4. ولیمه دادن: سزاوار است برای ولیمه عروسی، از مستمند و توانگر دعوت کنند، نه تنها از توانگران، چون بدترین ولیمه ها، ولیمه ای است که توانگران بر آن دعوت شده و نیازمندان فراموش شوند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نمــ📿ــاز ┘◄ مساله : ✍ شک در رکعات نماز مغرب و صبح باطل کننده است، مگر در سه جا: ۱- شک بعد از سلام. ۲- شک کثیرالشک، یعنی کسی که زیاد شک می کند. ۳- شک امام در شماره رکعت های نماز، در صورتی که ماموم شماره آنها را بداند و هچنین شک ماموم در صورتی که امام شماره رکعت های نماز را بداند. 🖇 نکته: شک در نماز های مستحبی مبطل نماز نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام ضمن عرض سلام و ادب به مبلغی که ما یکسال با حذف ضروریات و مایحتاج اصلی زندگی روزمره، جهت رهن منزل پس انداز میکنیم خمس تعلق میگیرد؟ ویا اینکه به سپرده ای که باسود آن اجاره خانه پرداخت میشود خمس تعلق میگیرد؟ ✅ پاسخ در خصوص پول رهن مراجع بزرگوار فرموده اند: آيات عظام امام و سيستانى: خمس دارد و هر زمان دريافت شد يا دريافت آن ممكن باشد، بايد فورا خمس آن را بپردازد. آيات عظام بهجت، تبريزى، فاضل و وحيد: چنانچه بدون پول رهن، نياز مسكن او تأمين نمى شود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پس گرفت و نيازى به آن نداشت و از مخارج سال زياد آمد، خمس دارد. آيه اللّه خامنه اى: هنگامى كه براى اين منظور نياز دارد، پرداخت خمس آن واجب نيست؛ ولى هر زمان آن را بازپس گرفت، بايد خمس آن را بدهد؛ مگر آنكه براى اجاره در جاى ديگر به آن نياز داشته باشد. آيات عظام مكارم و صافى: پول «رهن» جزء مؤونه است و خمس ندارد؛ ولى اگر آن را باز پس گرفت و نيازى به آن نداشت، بنابر احتياط خمس آن را بپردازد. آيه اللّه نورى: اگر نتواند خانه را از راه ديگرى اجاره كند، به مبلغ مذكور خمس تعلق نمى گيرد. اما در خصوص خمس سپرده و سود آن از دفاتر مراجع عظام پاسخ های زیر دریافت گردید: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): نسبت به اصل سپرده، اگر از درآمد کسب باشد، سر سال خمسى خمس دارد و نسبت به سود آن، اگر تا سر سال خمسى صرف در مؤونه نشود، متعلق خمس است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): چنانچه سال بر آن بگذرد و مصرف نشود خمس دارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): خمس اصل مال را باید پس از گذشت یکسال بدهد اما حضرت ایة الله العظمى سیستانى در خصوص سودهاى بانکهاى دولتى در کشورهاى اسلامى اجازه تصرف در نصف سود را بشرط صدقه دادن نصف دیگر آن به فقراى متدین می دهند. 📚منبع و مطالعه بیشتر 📚منبع و مطالعه بیشتر ۲ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام وقت بخیر. اگر مردی در آمد داشته باشد ولی از دادن نفقه به همسر و فرزندان خود کوتاهی کند و بگوید که تا آخر برج نمی رسانم، آیا می توان بدون اذن همسر به اموال ایشان دست زد؟ ✅ پاسخ زنی که از شوهر اطاعت می‌کند اگر مطالبه خرجی کند و شوهر ندهد (می‌تواند جهت الزام شوهر بر پرداخت نفقه به حاکم شرع و اگر ممکن نباشد به عدول مؤمنین و اگر آن هم ممکن نباشد به فُسّاق مؤمنین مراجعه نماید و چنانچه الزام شوهر بر دادن نفقه ممکن نباشد می‌تواند در هر روز به اندازه خرجی آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیّه کند، در موقعی که مشغول تهیّه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نیست 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام سلام و عرض ادب ،خانواد ه ای هستم مذهبی ،،،وخانمی دارم که کل زندگیش را به این خانه وان خانه جهت ارایه نهج البلاغه می گذراند و در خانه هم تمام اموراتش را با تلفن همراه و نماز و نهج البلاغه می گذراند ،،،اما متاسفانه در امورات نظافت منزل ،،و کارهای خانه ،اعم از پخت و پز و شستن و غیره هیچ کاری نمی گند ،وبا دو فرزندم هم دوست است ،اما متاسفانه فرزند دخترم مسایل حجاب را به خوبی رعایت نمی کنند و خانمم هم هیچی نمی گوید ،صحبتها و مکالمات زیادی با همسرم داشته ام اما کو ،گوش شنوا ،،،،حوصله درگیری را هم ندارم ،،،خیلی احساس خستگی و تنفر دارم ،،طوریکه از ایمان و اعتقاد همسرم دیگر بد بین شده ام ،لطفا راهنمایی نمایید ✅ پاسخ در وهله ی اول عرض میکنیم، قاعده ی اولیه در بر خورد با اعضای خانواده، حاکمیت صفا و صمیمیت همراه با رفق و مدارا می باشد،که خوشبختانه از لحن سوالتان رعایت این مهم بر می آید. اما با عرض پوزش در این کانال به مسائل شرعی پاسخ داده میشود. شما به راهنمایی توسط مشاورین مذهبی خانواده نیاز دارید، لطفا سؤال خود را از آنجا پیگیری کنید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام با سلام‌ و خسته نباشید. میخواستم بدونم طهارت دستشویی کردن چند مرتبه آب باید گرفته بشه؟ چه برای ادرار کردن و چه برای مدفوع کردن؟ ✅ پاسخ طهارت بعد از ادرار و مدفوع با آب به چند صورت انجام می گیرد: الف: با آب قلیل (آبى که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد): ۱) طهارت با آب قلیل بعد از مدفوع: اگر طوری شسته شود که ذرّه ای از مدفوع در مخرج نماند، طهارت شرعی حاصل شده و دوباره شستن لازم نیست. ۲) طهارت با آب قلیل بعد از ادرار (بول): مردها اگر بعد از برطرف شدن بول (ادرار)، یک مرتبه بشویند کافی است، ولى زن ها و هم چنین کسانى که بولشان از غیر مجراى طبیعى مى‏آید، احتیاط واجب آن است که دو مرتبه بشویند. ب: آب کر و جاری (مانند آب لوله کشی ): طهارت با آب کر و جاری بعد از مدفوع و ادرار: اگر طوری شسته شود که ذرّه ای از مدفوع در مخرج نماند یک مرتبه شستن کافی است. 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام سلام خسته نباشید من باردارم دو تا زایمان زودرس داشتم از اون موقع که باردار شدم نمازم رو نشسته میخونم به خاطر استراحتی که دکتر داده ؟مشکلی ندارم ؟بعد اینکه چون نزدیکی کردن منع شده هفته ای یک بار من همسرم رو با حرکات دست به ارضا می‌رسونم اینم موردی ندارد ؟ خود ارضایی که نیست ✅ پاسخ با تشخیص و تجویز پزشک، نماز نشسته مانعی ندارد. استمنا به وسیله همسر از نظر شرع حلال است و اشکالی ندارد. بنابر این مورد سؤال از قبیل استمنای حرام نیست. 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام سلام خسته نباشید من باردارم دو تا زایمان زودرس داشتم از اون موقع که باردار شدم نمازم رو نشسته میخونم به خاطر استراحتی که دکتر داده ؟مشکلی ندارم ؟بعد اینکه چون نزدیکی کردن منع شده هفته ای یک بار من همسرم رو با حرکات دست به ارضا می‌رسونم اینم موردی ندارد ؟ خود ارضایی که نیست ✅ پاسخ با تشخیص و تجویز پزشک، نماز نشسته مانعی ندارد. استمنا به وسیله همسر از نظر شرع حلال است و اشکالی ندارد. بنابر این مورد سؤال از قبیل استمنای حرام نیست. 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام سلام اگر پدر و مادر نسبت به اصلاح صورت فرزندی که به‌ بلوغ رسیده رضایت نداشته باشند این کار حرامه؟ ✅ پاسخ جلب رضايت والدين ونيز اطاعت از والدين در همه جا واجب نيست. البته بسيار خوب و پسنديده است و بهتر است که انسان در تمام کار ها رضايت آن هارا تحصيل کند. ولي اذيت و آزار والدين حرام است. و در جايي که اطاعت نکردن از والدين موجب آزار والدين شود اطاعتشان لازم و واجب مي گردد. مگر اين که اطاعتشان باعث ترک واجب يا فعل حرام باشد مثلا خداي نکرده بگويند نماز نخوان، وشراب بخور,در اين صورت اطاعت شان حرام است. 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 | 🔖 آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله مکارم: انجام کار بدون گرفتن پروانه‌ی کسب و مجوز‌های لازمه، اگر مخالف قانون باشد، شرعاً هم اشکال دارد. 🔖 آیت‌الله سیستانی: اگر خالف قانون باشد، اشکال دارد؛ مگر قوانینی که قانون‌گذار نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 امام رضا (ع): هر کس اندوه مومنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می‌زداید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام خرید و فروش 🤝 💢 خرید مال مسروقه 🧐 ┘◄ پرسش : ❓خرید وسائلی که احتمال سرقتی بودن آنها وجود دارد، چه حکمی دارد و تصرف در این وسائل چگونه است؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام قــ💸ــرض دادن 💢پرداخت و دریافت مبلغ اضافه بر مقدار قرض🧐 ┘◄ پرسش : ❓برادرم مبلغی در بانک دارد و ماهیانه سودی به آن تعلق می گیرد. قسمتی از این پول را من از ایشان قرض الحسنه گرفته ام؛ آیا می توانم معادل آن سودی را که بانک می داده، به عنوان هدیه و قدردانی به ایشان بدهم؟ ✅ پاسخ :  ✍ اگر ضمن قرارداد قرض، شرط پرداخت اضافه یا بنای طرفین بر پرداخت اضافه نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت، مبلغ بیشتری بپردازد، اشکال ندارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام عقیقــ🥩ــه ┘◄ مساله : ✍ موارد_مصرف_عقیقه 🔹 مستحب است که پا و ران عقیقه را به بدهند. 🔹 گوشت را می‌توان خام بین مومنین تقسیم کرد و می‌توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می‌توان پخت و مومنین را دعوت کرد تا مصرف کنند. 📚 کتاب : حکام خوردنی‌ ها صفحه ۱۰۱ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش: کسی که بیهوش شده و یک یا چند نماز را در حال بیهوشی بوده است، آیا قضای نمازها بر او واجب است؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بی‌هوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند. آیت‌الله مکارم: بیهوشی‌های غیرعمد (مانند بیهوشی بیمار برای جراحی) قضا ندارد ولی در بیهوشی عمد احتیاطا قضا کند و منظور از بیهوشی عمدی این است که بدون عذر با خوردن دارو و یا کار دیگری خود را بیهوش کند. آیت‌الله سیستانی: اگر بیهوشی ‌به اختیار خود شخص باشد، مثل اینکه برای عمل جراحی ‌خود را در اختیار پزشک قرار داده، چنانچه بیهوشی ‌در تمام وقت نماز بوده است، بنابر احتیاط واجب باید قضای ‌آن نماز را به‌جا آورد و اگر در قسمتی ‌از وقت بیهوش بوده، طوری ‌که می‌‌توانسته نمازش را در وقت به‌طور صحیح، هرچند با اکتفا به واجبات بخواند و نخوانده، باید قضای ‌آن را انجام دهد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت آیت‌الله مکارم، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، جلد۱، مسئله ۱۸۲۹ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #️⃣ 👈 پرسیده شده از: دفتر آیت الله العظمی خامنه‌ای؛ ❓پرسش: تکلیف و وظیفه نسبت به خمس افزایش قیمت بازاری اجناس سوپر مارکتم چیست؟ این افزایش قیمت اجناس گاهی به سبب تقاضای بالا این جنس است یا گاهی به سبب کم شدن این جنس در بازار و گاهی به سبب تورم سالیانه اجناس ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: سلام ببخشید خواستم بپرسم که نگاه کردن به فیلم های ترکی که دارای صحنه بوس و بغل و گاهی بالا تنه مردهایی که در فیلم برهنه است، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن و مطمئن بودن از خود و برگرداندن روی خود از این صحنه ها جائز است؟ مقلد رهبر هستم. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام خداقوت. ۱. ایا نشستن کامل بعد از سجده واجبه؟ یعنی اگر کسی بعد از هر سجده روی پنجه پاش بصورتی که زانوهاش روی زمینه بشینه نمازش صحیح نیست؟ ۲. اگر تا الان به این صورت نماز میخوندم باید همه رو قضا کنم؟ ✅ پاسخ نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمی‌کند. اگر اینگونه نشستن صدق کند ایرادی ندارد پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، آیا نشستن بعد از سجده دوم واجب است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده واجب مى‌باشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است. 📚 منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام وقت بخیر.ببخشیددرموردسقط جنین سوال داشتم ک حکمش چیه. خانم راضی ب سقط نیس اماهمسرشون اصرار ب سقط دارن دراین صورت خانم بایدچیکارکنه ✅ پاسخ سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد: جنین از وقتى که در رحم قرار مى‌ گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است که هر مثقال، هیجده نخود مى ‌باشد، پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است، بعد، 40 روز مضغه یعنى پارۀ گوشتى است، که دیۀ آن 60 مثقال است. (که مجموع چهار ماه مى ‌شود) پس از آن به صورت استخوان مى‌ شود. و دیۀ آن 80 مثقال است. بعد گوشت روییده و صورت‌بندى مى ‌شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى است و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمى‌برد، بلى چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط مى ‌شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است. اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:  حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مى‏شود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ‏ندارد.‏دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى (6 /3 گرم) مى‌باشد و قیمت آن را مى‌توان از بازار بدست آورد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جایز نیست و دیه وکفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد ، مگر این که باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد ، یا مستلزم حرج شدیدى باشد که معمولاً تحمل نمى‏شود ، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است ، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست . و اگر مادر حمل خود را بیاندازد ، دیه آن بر مادر واجب است ، و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه‏ اش بپردازد . و اگر پدر حمل را بیاندازد ، دیه‏اش بر او واجب است ، و باید آن را به مادر بپردازد . و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است ، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. و کافى است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره ، اگر جنین پسر باشد، و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و ـ بنابر احتیاط واجب ـ دیه جنینى که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است . و اگر جنین جان نداشته باشد در صورتى که نطفه باشد کافى است در دیه آن یکصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دویست و ده مثقال ، و اگر گوشت باشد سیصد و پانزده مثقال ، و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بیست مثقال ، و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند پانصد و بیست و پنج مثقال . و ـ بنابر احتیاط واجب ـ فرقى بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست .و دمیده شدن روح در نطفه در ماه چهارم است مگر اینکه توسط دستگاه های جدید غیر از آن ثابت گردد. نظر سایر مراجع در لینک زیر 📚 منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام سلام خدا قوت من چند ساله صندوق خانوادگی دارم که مبلغی بعنوان پس انداز کسی که میخواد عضو شود در صندوق میگذارد وهر ماه هم مبلغی اضافه میشه واین مبلغ مال خود فرد هست هرزمان بخواد می‌تواند بگیرد ومن بعداز ۴ماه وام میدهم .اوایل من کارمزد نمیگرفتم ولی چند ساله که مبلغ یک درصد از وامی که به اعضا داده میشود بعنوان کارمزد از وام گیرنده دریافت میشه .این راهم بگویم که هر عضوی بخواهد افتتاح حساب کند من این موضوع را بهش میگم وبا اطلاع ورضایت کامل وارد گروه میشه ومن چندین روز باید زمان برای دریافت مبالغ پرداختی وامها وپاسخگویی به اعضا صرف کنم .آیا یک درصدی که من میگیرم اشکال شرعی داره ؟البته گاها اشتباهی هم رخ میدهد وصندوق کسر میاوردومن باید جوابگو باشم .لطفا راهنمایی بفرمایید ✅ پاسخ آيات عظام امام، خامنه ‏اى، فاضل، مكارم و نورى: گرفتن بهره وام – زياد باشد يا كم حرام است ؛ هر چند به اسم كارمزد باشد. اما اگر آنچه گرفته مى‏ شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد (به مقدار متعارف)، با توافق دو طرف اشكال ندارد. آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: گرفتن كارمزد حرام است ؛ هر چند آنچه كه گرفته مى ‏شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد. 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠آیا ناخن بلند برای زن زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟ 🌼موکول به تشخیص عرف است. 📚امام خامنه‌ای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص102 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم استفاده از کرم بودار و ادکلن برای بانوان در مکان‌های عمومی: 🌺اگر موجب جلب نظر نامحرم و مستلزم مفسده باشد جایز نیست. 📚امام خامنه‌ای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص100 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا