eitaa logo
احکام من
2 دنبال‌کننده
2 عکس
34 ویدیو
11 فایل
احکام من
مشاهده در ایتا
دانلود
میانی درس ۱۹ 📘📗📕پرسش میانی آیا برای آغاز حیض، باید خون از درون مجرا به بیرون بدن خارج شود یا اینکه در داخل (فضای فرج) باشد، کافی است؟ آیت الله خامنهای: اگر خون خارج شود -هرچند با هر وسیلهای- احکام حیض را دارد اما اگر خون به فضای فرج ریخته، ولی هنوز خارج نشده باشد، به احتیاط واجب بین تروک حائض و اعمال زن طاهر جمع نماید. آیت الله سیستانی: تا خون خارج نشده احکام حیض بار نمی شود یعنی زن طاهر محسوب می شود. آیت الله مکارم: با یقین به ریزش خون در فضای فرج، احکام حیض بار می شود هرچند هنوز خارج نشده باشد 📙📘📗پرسش میانی دوم خانم هایی که پاکی بین دو خون آنها منظم باشد، مثلا بعد از هر 20 روز پاکی، مجددا خون حیض ببینند، دارای عادت وقتیه هستند؟ آیات عظام خامنهای و مکارم: بله دارای عادت وقتیهاند. ولی اگر جمع روزهای حیض و پاکی ثابت نباشد و فقط تعداد روزهای پاکی ثابت باشد، عادت وقتیه محسوب نمی شود. آیت الله سیستانی: اگر جمع روزهای حیض و پاکی ثابت باشد به طوری که بعد از هر 28 روز، حتما خون دیدن شروع میشود، عادت وقتیه محسوب میشوند ولی اگر جمع روزهای حیض و پاکی ثابت نباشد و فقط تعداد روزهای پاکی ثابت باشد، عادت وقتیه محسوب نمی شود. (آیت الله سیستانی: اگر در زنی زمان‌های مشاهده خون حیض نزدیک به سی روز باشد، مثلاً هر 28 روز یا 29 روز یا 31 روز خون می‌بیند، که در عرف بانوان معمول است، در این حال هم با دو بار دیدن خون به کیفیت ذکر شده، عادت وقتیه محقّق می‌شود مثل آن‌که در ماه اول، آغاز حیض او روز دهم آن ماه و آغاز حیض دوّم او روز هشتم ماه دوّم بوده است، که چنین زنی از ماه دوم، دارای عادت شده و می‌تواند از ماه سوّم به بعد مطابق عادت تشکیل شده عمل نماید. امّا در مورد زنی که ایام خون دیدن او به مقدار قابل توجّه کمتر یا زیادتر از سی روز است به گونه‌ای که این نوع مشاهده خون در عرف بانوان، معمول نیست، مثل اینکه هر 15 روز یک بار، خون حیض می‌بیند یا هر چهل یا پنجاه روز یک بار، حائض می‌شود، در این صورت با دو بار دیدن خون به کیفیت ذکر شده، صاحب عادت وقتیه نمی‌شود و لازم است دیدن خون به آن کیفیت، با فاصله زمانی معیّن، بسیار تکرار شود به گونه‌ای که در عرف بانوان صدق کند که آن روزها، زمان عادت اوست که در این حال همان را عادت خود در نظر می‌گیرد. 📘📗📙پرسش میانی سوم خانمی که خون دیدن او کمتر از ده روز باشد ولی در بین خونها چند روز پاکی هم باشد ولی مجموع تعداد روزهای پاک و غیرپاک در دوماه متوالی یکسان باشد (مثلا 4 روز اول خون ببیند بعد یک روز پاک شود سپس یک روز دیگر خون ببیند سپس یک روز پاک شود و سپس مجددا دو روز خون ببیند و بعد پاک شود)، آیا عادت او عددیه محسوب می شود؟ آیت الله خامنهای: اگر مجموع روزهای خون و پاکی عدد ثابتی باشد، صاحب عادت عددیه میباشد و عدد عادت او به تعداد روزهایی است که خون دیده است. آیات عظام سیستانی و مکارم: در صورتی که جمع روزهای خون دیدن او در دو ماه مساوی باشد، صاحب عادت عددیه است و عدد عادت او به تعداد روزهایی است که خون دیده است.
میانی درس۲۰ 📘📗📕پرسش میانی اول خانمیکه درای عادت وقتیه ی عددیه است، اگر در وقت عادت خود خونی نبیند و در خارج از وقت عادتش، خونی به شمارهی اعداد حیضش ببیند، وظیفه اش چیست؟ آیات عظام خامنه ای و سیستانی: آن را حیض قرار میدهد. آیت الله مکارم: اگر نشانه های حیض را داشت حیض قرار میدهد و در غیر این صورت، استحاضه است. 📙📘📗پرسش میانی دوم خانمی که دارای عادت وقتیه یا وقتیه ی عددیه است اگر در وقت شروع عادتش خون نبیند و چند روز قبل یا بعد از آن خون ببیند، وظیفهاش چیست؟ خانمی که عادت وقتیه دارد؛ اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز پیش از عادت یا دو سه روز‏‎ ‎‏بعد از عادت، خون ببیند، به طوری که بگویند حیض را جلو یا عقب انداخته،‏‎ ‎‏اگرچه آن خون نشانه های حیض را نداشته باشد، عادت او بهم نمیخورد و از وقت خون دیدن حکم حیض را دارد؛ حتی اگر نشانه ها و صفات خون حیض را نداشته باشد؛ و اگر بعدا بفهمد حیض نبوده، مثلا پیش از سه‏‎ ‎‏روز پاک شود، باید عبادت هایی را که ترک کرده قضا نماید.‏ (زنی که عادت وقتیه دارد، اگر در آغاز یا بین وقت عادت یا یک یا دو روز یا بیش از آن زودتر خون ببیند به طوری که در عرف زنان بگویند عادتش جلو افتاده - هرچند آن خون نشانه‌های حیض را نداشته باشد، مثلاً خون زرد رنگ باشد- باید به احکامی که برای زن حائض ذکر شد عمل کند و چنانچه بعداً بفهمد حیض نبوده، مثل این که قبل از سه روز پاک شود، باید عبادت‌هایی را که به جا نیاورده، قضا نماید و اگر وقت باقی است، آنها را انجام دهد و امّا در غیر این دو صورت، مثل اینکه آن قدر زودتر از عادتش خون ببیند که نگویند عادتش جلو افتاده، بلکه بگویند در غیر وقت خود خون دیده و یا آنکه بعد از گذشت ایام عادتش (هرچند با سپری شدن زمان کمی بعد از تمام شدن وقت عادت)، خون ببیند، چنانچه آن خون دارای نشانه‌های حیض باشد به احکامی که برای زن‌های حائض ذکر شد عمل نماید، و همچنین اگر دارای نشانه‌های حیض نباشد، ولی بداند که آن خون سه روز ادامه پیدا می‌کند و اگر نداند که سه روز ادامه پیدا می‌کند یا نه، احتیاط لازم آن است که هم کارهایی که بر مستحاضه، واجب است را انجام دهد و هم کارهایی که بر حائض، حرام است را ترک نماید. ) باید توجه داشت، اگر عقب یا جلو انداختن عادت در دو ماه متوالی و در یک روز خاص باشد، وقت عادت او تغییر پیدا می کند
میانی درس ۱۸ 📘📗📕پرسش میانی درس ۱۸ آیا قبل از انجام غسل ارتماسی، لازم است بدن خشک باشد؟ * لازم نیست. بلکه اگر مقداری از بدن بیرون باشد و به نیت غسل در آب فرو رود، کافی است.
میانی ۱۶ سلام 📗📕پرسش میانی درس ۱۶ اگر جبیره، بیش از حدّ معمول اطراف زخم را پوشانده باشد، وظیفه چیست؟ 1. برداشتن مقدار زاید ممکن نیست: آیت الله خامنهای: باید وضوی جبیرهای بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم نیز بنماید. آیت الله سیستانی: باید تیمم نماید، مگر اینکه جبیره در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بنا بر احتیاط واجب بین وضو و تیمم جمع نماید. آیت الله مکارم: باید وضوی جبیرهای بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم نیز بنماید. 2. برداشتن مقدار زاید ممکن است: آیت الله خامنهای: باید جبیرهی اضافی را بردارد؛ پس اگر زخم در صورت و دستها است، اطراف آن را مسح کند و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید. آیت الله سیستانی: در هر دو صورت (حالتی که وظیفه تیمم است یا حالتی که احتیاط جمع هر دو مورد است)، اگر برداشتن جبیره بدون مشقت ممکن است باید جبیره را بردارد، پس اگر زخم در صورت و دست‌ها است اطراف آن را بشوید، و اگر در سر یا روی پاها است اطراف آن را مسح کند، و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید. آیت الله مکارم: اگر برداشتن جبيره اضافى ممکن است بايد آن را بردارد. 📘📗📕پرسش میانی دوم در چه مواقعی وظیفهی مکلف، فقط انجام تیمّم است؟ آیت الله خامنه ای: اگر جبیره تمام اعضای وضو را گرفته باشد. و همچنین اگر زخم یا دمل یا شکستگی بر روی اعضای وضو باشد و روی آن باز است و امکان مسح وجود ندارد. همچنین اگر جبیره بیشتر اعضای وضو را گرفته باشد. ایت الله سیستانی: اگر جبیره بیشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن بدون مشقت ممکن نیست باید تیمم نماید. مگر اینکه جبیره در مواضع تیمم باشد که در این حالت باید جمع کند. و همچنین اگر زخم یا دمل یا شکستگی بر روی اعضای وضو باشد و روی آن باز است و امکان مسح وجود ندارد.
میانی ۱۷ 📒📗📕پرسش میانی درس ۱۷ آیا برای انجام سجدهی سهو باید وضو داشت؟ آیت الله خامنهای: لازم نیست بلکه احتیاط مستحب است. آیت الله سیستانی: برای سجدهی سهو، وضو لازم نیست. آیت الله مکارم: سجدهی سهو باید با وضو انجام شود. 📙📘📗پرسش میانی دوم ۱. آیا سوزاندن یا پارهکردنِ روزنامههایی که در آن آیات و روایات چاپ شده است، اشکال دارد؟ آیت الله خامنه ای: از سوزاندن آنها خودداری شود. و تقطیع آنها در صورتی که بی احترامی محسوب شود، جایز نیست. آیت الله سیستانی: سوزاندن آیات قرآن یا قرآن‌های ورق ورق شده یا اسامی متبرکه خداوند متعال یا معصومین(علیهم‌السلام) به طور کلّی جایز نیست. آیت الله مکارم: از این کار اجتناب شود. ۲. راهکار محو کردن روزنامههای باطله چیست؟ دفن اسماء الله و آیات قرآن در خاک، ریختن آنها در آب جاری مانند رودخانه و یا تحویل به مراکزی که آنها را به خمیر تبدیل می‌کنند. 3. آیا جستجو کردن وجود اسامی مبارکه هنگام دور ریختن مجلات و روزنامهها واجب است؟ واجب نیست.
🌸🌸پرسش میانی درس 20 🔰خانمی¬که درای عادت وقتیه¬ی عددیه است، اگر در وقت عادت خود خونی نبیند و در خارج از وقت عادتش، خونی به شماره¬ی اعداد حیضش ببیند، وظیفه اش چیست؟ آیات عظام خامنه¬ای و سیستانی: آن را حیض قرار می¬دهد. آیت الله مکارم: اگر نشانه¬های حیض را داشت حیض قرار می¬دهد و در غیر این صورت، استحاضه است. 🔰خانمی¬که دارای عادت وقتیه یا وقتیه¬ی عددیه است اگر در وقت شروع عادتش خون نبیند و چند روز قبل یا بعد از آن خون ببیند، وظیفه¬اش چیست؟ خانمی که عادت وقتیه دارد؛ اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز پیش از عادت یا دو سه روز‏‎ ‎‏بعد از عادت، خون ببیند، به طوری که بگویند حیض را جلو یا عقب انداخته،‏‎ ‎‏اگرچه آن خون نشانه های حیض را نداشته باشد، عادت او بهم نمی¬خورد و از وقت خون دیدن حکم حیض را دارد؛ حتی اگر نشانه¬ها و صفات خون حیض را نداشته باشد؛ و اگر بعدا بفهمد حیض نبوده، مثلا پیش از سه‏‎ ‎‏روز پاک شود، باید عبادت¬هایی را که ترک کرده قضا نماید.‏ (زنی¬که عادت وقتیه دارد، اگر در آغاز یا بین وقت عادت یا یک یا دو روز یا بیش از آن زودتر خون ببیند به طوری که در عرف زنان بگویند عادتش جلو افتاده - هرچند آن خون نشانه‌های حیض را نداشته باشد، مثلاً خون زرد رنگ باشد- باید به احکامی که برای زن حائض ذکر شد عمل کند و چنانچه بعداً بفهمد حیض نبوده، مثل این که قبل از سه روز پاک شود، باید عبادت‌هایی را که به جا نیاورده، قضا نماید و اگر وقت باقی است، آنها را انجام دهد و امّا در غیر این دو صورت، مثل اینکه آن قدر زودتر از عادتش خون ببیند که نگویند عادتش جلو افتاده، بلکه بگویند در غیر وقت خود خون دیده و یا آنکه بعد از گذشت ایام عادتش (هرچند با سپری شدن زمان کمی بعد از تمام شدن وقت عادت)، خون ببیند، چنانچه آن خون دارای نشانه‌های حیض باشد به احکامی که برای زن‌های حائض ذکر شد عمل نماید، و همچنین اگر دارای نشانه‌های حیض نباشد، ولی بداند که آن خون سه روز ادامه پیدا می‌کند و اگر نداند که سه روز ادامه پیدا می‌کند یا نه، احتیاط لازم آن است که هم کارهایی که بر مستحاضه، واجب است را انجام دهد و هم کارهایی که بر حائض، حرام است را ترک نماید. ) باید توجه داشت، اگر عقب یا جلو انداختن عادت در دو ماه متوالی و در یک روز خاص باشد، وقت عادت او تغییر پیدا می کند. 🌷🌷🌷🌷🌷
📚پرسش و تمرین درس 21📚 🔍1. خانمی که دارای عادت وقتیه است اگر طبق وظیفه اش خونی که در وقتش دیده را حیض قرار داده باشد ولی بعداً بفهمد که حیض نبوده، مثل اینکه قبل از سه روز پاک شود، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟ ✏️با توجه به اینکه خون استحاضه بوده، باید عباداتی را که ترک کرده است قضا کند. 🔍2. خانمی که دارای عادت وقتیه است اگر یکی دو روز قبل از شروع عادتش، دچار لکه بینی شود، آیا این لکه ها حیض محسوب می شود؟ ✏️الف: اگر لکه ها استمرار داشته باشند، حیض به شمار مي¬روند، ولي اگر استمرار نداشته باشند، (و حتی داخل فضای فرج هم آلوده نباشد) بايد زن اعمال مستحاضه را انجام دهد. ب. اگر بعد از اینکه خونریزی او قطع شد و چند روز پاک شده و دوباره لکه بینی داشته باشد، و مجموع روزهایی که خون و لکه دیده ، کمتر از ده روز باشد، آیا لکه ها هم حکم حیض را دارند؟ آيت الله خامنه ای: خون هایی که به صورت لکه دیده و همچنین روزهای پاكي وسط احکام حیض را دارند. آيت الله سیستانی: خون هایی که به صورت لکه دیده حیض هستند وبنا بر احتیاط واجب در روزهای پاکی وسط، احتیاط کند و محرمات حائض را ترک و واجبات زن پاک را انجام دهد. آيت الله مکارم: خون هایی که به صورت لکه دیده حیض هستند ولی روزهایی که در وسط خون ندیده، پاک هستند. 🔍3. می دانیم در صورتی که صاحب عادت عددیه یا وقتیه-عددیه، کمتر از ده روز خون ببیند باید تمامی اش را حیض قرار دهد، پس با انجام چنین محاسبه ای، فایده این عددیه بودن در چیست؟ ✏️فایده عددیه بودن وقتی ظاهر می شود که خون دیدن وی از ده روز تجاوز کند. در این صورت به تعداد عدد عادتش حیض و مابقی را استحاضه قرار می دهد. 🔍4. اگر زنی که صاحب عادت عددیه است، خون دیدنش از ده روز بگذرد، چه روزهایی را حیض و استحاضه قرار می دهد؟ ✏️الف: اگر خون ها يكسان نبوده و برخي داراي نشانه است، حیض را از ابتدای خون های نشانه دار تا عدد عادت قرار می دهد و در صورتي كه خون های نشانه دار کمتر از تعداد عدد عادتش باشد از خون هاي فاقد نشانه به آنها اضافه می کند تا عدد تكميل گردد و مابقی را استحاضه قرار مي¬دهد. مثلا خانمی که صاحب عادت عددیه شش روزه است و دو روز اول خون را به رنگ زرد و دو روز بعدی را سیاه و هشت روز دیگر را به رنگ قرمز کم رنگ و زرد می بیند. از روز دوم تا روز هشتم را حیض قرار دهد ب. اگر خون فاقد نشانه است از ابتدای خون دیدن بر مبنای عدد، حیض و بقیه را استحاضه مي¬گيرد. آیت الله مکارم: اگر تعداد خون های نشانه دار کمتر از سه روز باشد، تمام روزها را استحاضه می گیرد. 🔍5. خانمی که دارای عادت عددیه است اگر طبق وظیفه اش خونی را که دیده، حیض قرار دهد ولی بعداً بفهمد که حیض نبوده، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟ ✏️باید نماز و سایر عبادت هاي واجبی که در این مدت ترك كرده است را، قضا کند.
📕📒درس 23 🌸🌸پرسش و تمرین 1. کارهایی که بر زن حائض حرام است را نام ببرید؟ الف. گذاشتن چیزی در مسجد؛ ب. رفتن به مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) ج. توقف در سایر مساجد و حرم امامان علیهم السلام(بنابر احتیاط واجب)؛ مگر اینکه از یک در برود و از در دیگر خارج شود د. رساندن جایی از بدن به خط قرآن و اسم خداوند و اسامی مبارکه؛ ه. خواندن آیاتی که سجده واجب دارد؛ و. انجام عبادتهایی که باید با طهارت انجام شود. ز. آمیزش جنسی 2. خواندن سوره سجده دار برای حائض چه حکمی دارد؟ تنها خواندن آيه سجده­دار، حرام است و خواندن بقيه سوره­ حرام نيست. 3. نماز اول وقت برای چه خانم هایی واجب است؟ خانمی که عادتش نزدیک است (ممکن است در وقت نماز حیض ببیند)، باید نمازهایش را اول وقت بخواند. 4. استظهار برای چه خانم هایی واجب است؟ اگر خانمی که صاحب عادت عددیه است (مثلاً هفت روز)، خون از عدد بگذرد و نمیداند که از ده روز هم میگذرد یا نه، باید یک روز را استظهار کند 5. برخی از مواردی که بانوان باید بین حیض و استحاضه جمع کنند را نام ببرید؟ خانم­هایی که عادت عددیه دارند یا مضطربه، مبتدئه و ناسیه هستند در حالتی که در ابتدا خون ببینند ولی خونشان نشانه ای نداشته باشد باید تا سه روز احتیاط کنند. همچنین خانمی که دارای عادت عددیه است اگر بیشتر از عدد خون ببیند بعد از یک روز استظهار،باید تا روزدهم احتیاط کند. 6. اگر پاکی بین دوحیض، کمتر از ده روز باشد، خون دیده شده ی بعد از پاکی،چه حکمی دارد؟ خون دوم حیض بحساب نمی آید و استحاضه است پس در این مدتی اگر هیچ خونی نبیند به وظایف عادی خود عمل می کند ولی اگر خون ببیند به وظایف زن مستحاضه عمل می کند. 7. آیا در حال حیض می توان غسل جنابت کرد؟ آیت الله خامنه ای: صحت غسل جنابت در حال حیض خالی از اشکال نیست. آیات عظام سیستانی و مکارم: غسل در این صورت صحیح است. مکلفی که مقلد مقام معظم رهبری است می تواند در این مسئله به فتوای آیت الله سیستانی رجوع کرده و در حال حیض غسل کند ویا بعد از پاک شدن از خون حیض به نیت جنابت و حیض یک غسل کند. 8. خانمی که از حیض پاک شده، چه وظایفی بر وی واجب می شود؟ الف. غسل حیض برای اعمال مشروط به طهارت ب. قضای روزه (ماه مبارک رمضان) ج. قضای نماز در صورت های خاص (مانند نماز آیات در برخی از شرایط خاص آن) 🌹🌹🌹🌹
📘📚📕پرسش و تمرین درس 24 ✏1. روش تشخیص خون استخاضه از حیض را توضیح دهید؟ غالبا خون استحاضه برخلاف خون حیض، زرد رنگ، رقیق، سرد و بدون فشار و سوزش است. ✏2. استحاضه قلیله، متوسطه و کثیره را تعریف کنید؟ استحاضه قلیله: خونی که از بدن خارج میشود و روی پنبه (یک لایه پنبه) یا سطح آن را فرا میگیرد، ولی در آن نفوذ نمیکند. استحاضه متوسطه: خـــــــونــــــــــی که از بدن خارج می­گردد و به پنبه نفوذ می­کند و از طرف دیگر ظاهر می­شود، ولی به دستمال نرسد. استحاضه کثیره: اگر خونی که از بدن زن خارج میشود، به پنبه نفوذ کند و ازطرف دیگرظاهرو به دستمال برسد، آن را استحاضۀ کثیره می­نامند. ✏3. ضابطه کلی در تشخیص خون استحاضه چیست؟ هر خونی که از زن خارج شود و شرایط حیض و نفاس را نداشته باشد و مربوط به بکارت و زخم نباشد، خون استحاضه است هرچند نشانه های استحاضه را نداشته باشد. ✏4. در صورتی که زن تشخیص ندهد که استحاضه اش از چه قسمی است و نتواند خود را وارسی کند، وظیفه اش چیست؟ اگر زن مُسْتَحاضه تشخیص ندهد که استحاضهاش از چه قسمی است و در جایی باشد که نتواند خود را وارسی کند، در صورتی که حالت قبلی خود را میداند، باید بر اساس آن ادامه دهد و در غیر این صورت باید به وظیفۀ مُسلَّم خود عمل کند. یعنی به عنوان مثال اگر نمیداند استحاضهاش قلیله است یا متوسطه، باید کارهای استحاضۀ قلیله را انجام دهد و اگر بین متوسطه و کثیره تردید دارد، باید به وظایف مستحاضۀ متوسطه عمل کند. 🌾🌾🌾🌹🍀🌷🌾🌾🌾 📗📘📕 پرسش میانی آیا خون استحاضه مانند خون حیض باید مدتی استمرار داشته باد؟ خیر، استمرار در استحاضه شرط نیست؛ بلکه به اندازه سر سوزنى خون داخل مجرا بوده و داخل آلوده باشد، کافى است و خون استحاضه محسوب مى شود. 📙📘📗پرسش میانی دوم اگر از خانم مستحاضه، در بین نماز خون خارج شود ، وظیفه اش چیست؟ آیت الله خامنه ای: اگر خروج خون به سبب کوتاهی در انجام تحفّظ باشد، نمازش باطل است و باید دوباره آن را بخواند و به احتیاط واجب، (در استحاضه متوسطه و کثیره) غسل را اعاده کند. آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط مستحب غسل را اعاده کند. ولی باید نماز را دوباره بخواند. آیت الله مکارم: تکرار غسل لازم نیست؛ ولی باید نماز را دوباره بخواند
📘📚📕پرسش و تمرین درس📖 25 ✏1. مواردی را که برای استحاضه غسل واجب می شود را نام ببرید؟ وظیفه زن این است که، در استحاضه متوسطه در هر شبانه روز یکبار قبل از نماز صبح باید غسل کند در استحاضه کثیره، حتماً یک غسل پیش از نماز صبح و یکی پیش از نماز ظهر و عصر (اگر با هم بخواند) و یکی هم پیش از نماز مَغْرِب و عشا (اگر با هم بخواند) انجام دهد.و اگر باهم نخواند، برای هرکدام یک غسل جداگانه می کند. ✏2. تفاوت های مهم در نظرات فقها را در اقسام استحاضه بیان کنید؟ الف. تفاوت در انواع استحاضه: آیات عظام خامنه ای و سیستانی: استحاضه سه قسم است آیت الله مکارم:استحاضه فقط دو قسم است، قلیله و متوسطه. در استحاله قلیله خون پنبه را آلوده می کند ولی از طرف دیگر خارج نمی شود، خواه خون در پنبه فرو رود یا نه. در استحاضه کثیره خون در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جاری شود. ب. وظیفه مستحاضه قلیله: آیت الله خامنه ای و: برای هر نما ز بنا بر احتیاط واجب پنبه را عوض کند. آیت الله سیستانی : برای هر نما ز بنا بر احتیاط مستحب پنبه را عوض کند. آیت الله مکارم: عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست، هرچند احتیاط است ج.وظیفه مستحاضه متوسطه در تقدم یا تاخر وضو: آیت الله خامنه ای: اگر پیش از نماز یا در بین نماز خون استحاضه متوسطه ببیند، باید برای آن نماز غسل کند و برای هر نماز وضو هم بگیرد و فرقی درتقدم و تاخر وضو نیست. آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط لازم، برای نمازهای روزانه خود یک غسل کند و برای هر نماز وضو بگیرد.ولی ابتدا بایدغسل کند و بعد وضو بگیرد. آیت الله مکارم: استحاضه یا قلیله است یا کثیره و استحاضه متوسطه وجود ندارد. د. گرفتن وضو در استحاضه کثیره: آیت الله خامنه ای:بجز غسل باید برای هر نماز جداگانه وضو بگیرد.فرقی بین تقدم وتاخر وضو نیست. آیت الله سیستانی: غسل از وضو کفایت کرده و نیازی به وضو گرفتن نیست. آیت الله مکارم:بجز غسل احتیاط مستحب این است که برای هر نماز یک وضو هم بگیرد چه قبل از غسل و چه بعد از غسل. ✏3. اگر مستحاضه متوسطه برای نماز صبح غسل کند و بعد از نماز خونش قطع شود،سپس قبل از نماز ظهر دوباره متوسطه شود، آیا برای نماز ظهر باید دوباره غسل کند؟ غسل مجدد واجب است و چنانچه برای نماز ظهروعصر غسل کند و بعد از نماز خون قطع شود و دوباره قبل از مغرب متوسطه شود، دوباره باید غسل کند. ✏4. اگر در بین نماز، استحاضه از کمتر به بیشتر تبدیل شود و وقت برای انجام غسل و وضو نباشد، وظیفه مکلف چیست؟ برای هر کدام از غسل و وضو که وقت نداشته باشد باید نماز را بشکند و تیمم کندو اگر چنانچه طبق نظر برخی از مراجع نیاز به غسل و وضوی جداگانه باشد و برای هر دو وقت نداشته باشد، دو تیمم می کند و اگر برای تیمم هم وقت ندارد،نمی تواند نماز را بشکند و باید نماز را تمام بخواند و بنا بر احتیاط قضا کند. ✏5. اگر زن به خیال اینکه مستحاضه قلیله است، وضو گرفت ونماز خواند؛ ولی بعد از نماز متوجه شد که استحاضه اش، متوسطه یا کثیره بوده، چه تکلیفی دارد؟ نمازش باطل است و باید آن را دوباره بخواند. آیت الله مکارم: در صورتی که استحاضه اش کثیره باشد ، نمازش باطل بوده و باید دوباره بخواند. 🌾🌾🌾🌾🌾🌸🌸🌸🌾🌾🌾🌾🌾 پرسش میانی📘📗📕 استحاضه ی قلیله در چه شرایطی غسل دارد؟ استحاضه قلیله، غسل ندارد ولی اگر استحاضه کثیره تبدیل به قلیله شود، باید برای اولین نمازِ بعد از تغییر، غسل کند.
سلام نظرات مراجع متفاوته ایت الله سیستانی کلا مکروه نمی دونن رهبری خوندن بیشتر از ۷ایه رو در غیر وقت نماز مکروه می دونن اما دو وقت نماز فتوا دارن مکروه نیست. ۲. وضو زن حائض صحیح و مستحبه ۳. زن جنب خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره‏هايى كه سجده واجب ندارد کار مکروهی انجام داده بنا بر هر سه مرجع رهبری و ایت الله سیستانی و مکارم
🔰پرسش و تمرین درس 27 🌸پرسش میانی *آیا بعد تولد بچه به روش سزارین، اگر خونی دیده شود ، خون نفاس است؟ بله، خونی که بعد از سزارین از رحم و فرج خارج می شود و خون زخم یا دمل نیست، خون نفاس می باشد. *حیض و نفاس چه تفاوتها و چه تشابهاتی دارند؟ 1. حیض دارای صفات و علایم است به خلاف نفاس. 2. حیض کمتر از 3 روز نمی¬شود ولی نفاس می تواند یک لحظه هم باشد. 3. حیض بیشتر از 10 روز نمی¬شود ولی نفاس در شرایط خاصی (مثل خروج تکه های جداگانه نوزاد) می¬تواند بیشتر از 10 روز شود. 4. تمام شدن عده بر اساس حیض محاسبه می¬شود نه نفاس. 5. در محاسبه حیض در بعضی از موارد رجوع به اقارب داریم ولی در نفاس رجوع به اقارب نداریم. 6. ابتدای 10 روز در حیض، از ابتدای خون ریزی یا ابتدای خون نشانه¬دار محاسبه می شود ولی در نفاس از زمانی که جنین به طور کامل به دنیا آمد، محاسبه می¬شود. *زنی که از زمان زایمانش تا ده روز، خون نمی بیند،آیا نباید احکام نفاس را رعایت کند؟ اگر زنی اصلاً خونی نبیند و یا‏‎ ‎‏بعد از گذشت ده روز از زایمانش ببیند اصلاً نفاس ندارد و باید عبادت های خود را بجا بیاورد. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌸پرسش و تمرین 1. اگر خون پس از زایمان از ده روز نگذرد، ولی از مدت عادت ماهانه بیشتر باشد، چه حکمی دارد؟ همه مدتی که خون دیده نفاس است. 2. خون نفاس از نظر نشانه ها با خون حیض چه فرقی دارد؟ از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون میآید هر خونی که زن میبیند خون نفاس است و لازم نیست نشانه خاصی داشته باشد فقط باید خون زخم و دمل و جراحت نباشد بلکه خون رحم باشد. برخلاف حیض که باید دارای نشانه هایی غالبی مثل غلیظ، گرم، سرخ مایل به سیاه، با فشار و با کمی سوزش بیرون آمدن باشد. 3. اگر کسی پس از زایمان بیش از ده روز خون ببیند، چگونه باید نفاس را از غیر آن تشخیص بدهد؟ اگر خون نِفاس از ده روز بگذرد: الف. اگر زن صاحب عادت عددیه یا عددیه - وقتیه باشد: بر مبنای عدد حیض،(همان تعداد روزها را نفاس قرار می دهد) نِفاس و بقیه را استحاضه قرار میدهد. ب. اگر زن صاحب عادت وقتیه یا ناسیه و مُضْطربه باشد: تا ده روز نِفاس و بقیه را استحاضه قرار میدهد. توضیح: اگر خانمی که عادت ماهیانه دارد، اکنون به علت زایمان یک ماه یا بیشتر خون می بیند، در صورتی که عددیه یا عددیه وقتیه است به تعداد روزهای عادتش، نفاس قرار دهد و بعد از اتمام آن تعداد روزها، ده روز خود را مستحاضه قلمداد کرده و اعمال استحاضه بودن را انجام می دهد.بعد از گذشت این ده روزی که بعد از اتمام نفاس ،سپری کرده،اگر عادت او وقتیه یا عددیه-وقتیه باشد،تا رسیدن وقت عادتش همچنان احکام استحاضه را انجام می دهد و هنگام رسیدن به وقت عادت خود،احکام حیض را انجام می دهد. ولی اگر عددیه یا بدون عدد باشد، بعد از گذشت ده روز از اتمام نفاس، خون خارج شده را بررسی می کند و اگر نشانه های حیض را داشت احکام حیض را جاری می کند و الا همچنان استحاضه است
4. اگر به سبب استفاده از دارو یا کورتاژ یا چیزهای دیگری، خروج جنین به صورت تکه های جداگانه باشد، نحوه محاسبه نفاس چگونه است؟ آیت الله خامنه ای: شروع نفاس با خارج شدن اولین جزء جنین است. اما شروع محاسبه مدت زمان نفاس، بعد از انفصال کامل( خارج شدن تمامی اجزاء) است. پس اگر جنین سقط شود و اجزای باقی مانده پس از یک هفته با کورتاژ خارج شود، از خروج جزء اول نفاس است اما بعد از انفصال کامل، محاسبه ایام آغاز می شود. آیت الله سیستانی: اگر اجزاء خارج شده، قابل اعتنا باشد، هرجزئی نفاس مستقل دارد ولی اگر جزء خارج شده جزء کوچکی مثل انگشت باشد، برای آن نفاس مستقلی در نظر گرفته نمی شود.بنابراین بعد از خروج هر جزء حداکثر تا ده روز خون ها نفاس است و اگر خون ادامه یابد، مابقی خون ها استحاضه است تا وقتی که جزء دوم خارج شود. که در این صورت نفاس جزء بعدی آغاز می شود. اگر در این بین مدتی را پاک باشد، در صورتی که قبل و بعد از پاکی، محکوم به یک نفاس باشد، به احتیاط واجب، در پاکی جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کند. آیت الله مکارم: بعد از خروج جزء اول حد اکثر تا ده روز، خون ها نفاس است و پس از آن تا دهمین روزِ بعد از انفصال کامل( خروج کامل اجزاء)در روزهای خون ریزی، جمع بین تروک نفساء و اعمال مستحاضه کندو روزهای پاکی در هر صورت طهر محسوب می شود. 5. خانمی که زایمان کرده و عادتش، عددیه است ، اگر از تعداد عددش بیشتر خون ببیند، وظیفه او چیست؟ آیت الله خامنه ای: بعد از اتمام عددش، تا دهم می تواند عبادات را ترک کند یا کارهای مستحاضه را انجام دهد. پس اگر از ده روز گذشت، عباداتی را که در این روزها ترک کرده ، باید قضا کند. آیت الله سیستانی: در صورتی که شک دارد و احتمال میدهد که آن خون، قبل از تمام شدن ده روز قطع میشود، احتیاط مستحب است که یک روز عبادت را ترک نماید سپس غسل حیض نموده و اعمال مستحاضه را انجام دهد هرچند جایز است در صورتی که شک نسبت به وضعیت خون همچنان باقی است، بیشتر از یک روز (تا کامل شدن ده روز)، عبادت را ترک نماید. این ترک عبادت پس از سپری شدن ایام عادت را اصطلاحاً «استظهار» مینامند. آیت الله مکارم: بنا بر احتیاط واجب، تا روز دهم ترک عبادت کند. 6. خانمی که بعد از زایمان بیشتر از ده روز خون می بیند، نسبت به عادت های مختلف، در چه زمان هایی نفساء، حائض و مستحاضه خواهد بود؟ با مثال توضیح دهید؟ الف. اگر عددیه باشد، به اندازه روزهای عادتش نفاس قرار می دهد و بعد از اتمام آن تعداد روزها، تا ده روز را استحاضه قرار می دهد(مثلا وقتی هفت روزه باشد، هفت روز را نفاس و از روز هشتم تا آخر روز هفدهم را استحاضه).بعد از آن اگر نشانه های حیض را دید، عادتش شروع می شود ولی اگر ندید بازهم استحاضه می گیرد. ب. اگر وقتیه باشد، از زمان زایمان تا ده روز را حیض قرار می دهد و ده روز دوم را استحاضه واگر بعد از روز بیستم، متصل به ایام عادت شود، حیض قرار می دهد والا تا وقت عادتش ، بازهم استحاضه می گیرد. ج. اگر وقتیه- عددیه باشد،به اندازه روزهای عادتش ، نفاس است و ده روز بعد از اتمام نفاس را استحاضه قرار می دهد. بعد از اتمام ده روز استحاضه، احکام ده روز بعدی (مثلا بعد از روز هفدهم) هم مانند وقتیه است. د. اگر مبتدئه، ناسیه و مضطربه باشد،ده روز اول نفاس و ده روز دوم استحاضه و ده روز سوم را مانند عددیه انجام تکلیف می کند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
💠 حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی کاشته شده. 📝 سؤال: ⬅️🔶حكم وضو و غسل و تیمم با ناخن مصنوعي که در حال حاضر قابل کندن می باشد چیست؟ ⬅️🔷 در چه صورت می توان جبیره انجام داد؟ پاسخ مراجـــع عظام: 👇👇👇👇👇 1️⃣📝 (رحمه الله): باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر اینکه وقت برای کَندن تنگ باشد. در این صورت میتواند جبیره انجام دهد. 📚 منبع: تحریرالوسیله، ج1، ص27، با استفاده از م12توضیح المسائل، ص42، با استفاده از شرط سیزدهم و ص49 با استفاده از م341 (آخر مسئله) __________ 2️⃣📝 (رحمه الله): باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر اینکه وقت برای برداشتن تنگ باشد. در این صورت می توان جبیره انجام داد. 📚 منبع: توضیح المسائل، ص53 و ص62، با استفاده از م339، پاراگراف آخر و با استفاده از شرط سیزدهم العروةالوثقی، ج1، ص159، با استفاده از شرط سوم. ___________ 3️⃣📝 (رحمه الله): اگر طوری باشد که در وضو و غسل مانع از رسیدن آب به اصل ناخن باشد جایز نیست. 📚 منبع: با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات __________ 4️⃣📝 (رحمه الله): آرایشی که مانع از رسیدن آب وضو و غسل به ظاهر بدن است باید وقت وضو و غسل برطرف شود. و الا نماز باطل است و ترک نماز گناه کبیره است. بنابراین باید از ناخن مصنوعی استفاده نکنند. 📚 منبع: با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات. ___________ 5️⃣📝 (دام ظله العالی): با فرض اینکه قابل برداشتن است وضو و غسل و تیمم باطل است. بلی در صورتی که برداشتن آن حرجی باشد حکم جبیره مترتب است. . 📚 منبع: با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات رساله آموزشی، ص61، با استفاده از شماره8 _____________ 6⃣📝 (رحمه الله): باید ناخن مصنوعی را بردارد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد. 📚 منبع: العروة الوثقی مع تعلیقه، 1421 هـ.ق، ج1، ص159، با استفاده از شرط سوم  توضیح المسائل، ص58، با استفاده از م347، پاراگراف آخر و ص50، با استفاده از شرط سیزدهم ____________ 7⃣📝 (دام ظله العالی): باید کنده شود مگر اینکه کندن آن مستلزم حرج باشد که در این صورت باید بین وضو و تیمم جمع کند. ___________ 8⃣📝 (دام ظله العالی): باید برای اولین نماز مانع را برطرف نماید و وضو یا غسل معمولی به جا آورد و وضو یا غسل جبیره‌ای فقط در زمانی صحیح است که وقت تنگ شده باشد به گونه‌ای که اگر بخواهد مانع را برطرف کند نمازش قضا شود ولی با وضو یا غسل جبیره بتواند ولو یک رکعت از نماز را داخل وقت بخواند. کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جایز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد باید برطرف کند مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید. 📚 منبع: با استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات و استفتاء شفاهی از دفتر معظم له. _______________ . 9⃣📝 (دام ظله العالی): چنانچه جدا کردن ناخن مصنوعی ممکن است، وضوء جبیره باطل است ولی اگر عصیانا تاخیر انداخته تا وقت نماز ضیق شود در این صورت احتیاط این است که علاوه بر وضوء جبیره، تیمم بدل از وضوء هم ضمیمه کرده و نمازش را بخواند. گرچه احتیاط مستحب، قضای نماز است. اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف گردد مگر در تنگی وقت یا اینکه برداشتن آن مستلزم عُسر وحرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد. 📚 منبع: استفتاء شفاهی از دفتر معظم له ____________ 🔟📝 (رحمه الله): اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید برطرف گردد مگر در تنگی وقت یا اینکه برداشتن آن مستلزم عسر و حرج باشد که در این صورت جبیره انجام دهد. _____________ 1⃣1⃣📝 (دام ظله العالی): چنانچه به راحتی قابل جدا کردن باشد و ضرر مهمی نداشته باشد، باید جدا کند و به صورت عادی وضو بگیرد. در غیر این صورت به همان شکل یعنی جبیره ای وضو می گیرد؛ همچنین اگر وقت برای جدا کردن آن تنگ باشد. 📚 منبع: استفتائات موجود در اداره ی پاسخ به سؤالات .__________________ 2⃣1⃣📝 (دام ظله العالی): در فرض سؤال که برداشتن ناخن مصنوعی مشقت ندارد لازم است برای انجام وضو و غسل و تیمم آن را بردارد و به طور معمول وضو بگیرد و به صورت جبیره ای صحیح نیست. حتی اگر مشقت داشته باشد باید بردارد، مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو و یا غسل جبیره ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن قضا نیز بنماید. البته چنین عملی (کاشتن
ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به بشره (پوست) است. 📚 منبع: التعلیقات علی کتاب العروةالوثقی، ص51، فی احکام الجبائر، م14، و با استفاده از استفتاء موجود در واحد پاسخ به سؤالات ____________ 3⃣1⃣📝 (دام ظله العالی): قراردادن چیزی که مانع از رسیدن آب است به جاهایی که واجب است در غسل و وضو شسته شود جایز نیست. باید بردارد حتی اگر مشقت داشته باشد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو یا غسل جبیره ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن قضا نیز بنماید. 📚 منبع: استفتاء شفاهی از دفتر معظم له •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
سلام
بسمه تعالی با سلام 🌺💐🌺💐🌺💐 بررسی فقهی کاشت ناخن مصنوعی : یکی از آرایش های نو پدید عصر حاضر وجامعه فعلی ما کاشت ناخن مصنوعی است که به وفور در آرایشگاه ها در حال انجام می باشد واز آنجایی که ناخن مصنوعی را بوسیله چسب به ناخن یا پوست می چسبانند لذا مانع از رسیدن آب به ناخن وپوست می باشد که برای وضو وغسل مشکل ایجاد می کند. موضوع کاشت ناخن مصنوعی ازچند جهت باید بررسی شود : 🌷اول:اصل کاشت ناخن مصنوعی ایا حرام است یا نه؟ 🌷دوم:وظیفه شخص در فرض کاشتی که قابل برداشت هست چیست ؟ 🌷سوم : وظیفه شخص در فرض کاشتی که قابل برداشت نیست یا برداشتن مشقت دارد چیست ؟ 🌷چهارم :آیا ناخن مصنوعی بایداز نامحرم پوشیده شود؟ 🌾🌷🌾🌷🌾🌷 بررسی فقهی اصل کاشت ناخن مصنوعی 🌺ایا کاشت ناخن مصنوعی حرام است ؟ همانطور که می دانیم یکی از شرایط صحت وضو وغسل این است که مانع دراعضای وضو یا غسل نباشد (رساله مراجع ج۱ .وضو.شرط سیزدهم وغسل ۳۷۷) 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 در بحث ایجاد مانع عمدی دراعضای وضو یا غسل باید دقت شود که : 🌸۱_گاهی ایجاد مانع عمدی هست اما برطرف کردن مانع براحتی امکانپذیر است مانند لاک زدن به ناخن لذا در این صورت که برطرف کردن مانع برای وضو وغسل ممکن است ایجاد مانع عمدی هم اشکال شرعی ندارد (بشرطی که وقت نماز تنگ نباشد) 🌸۲_گاهی ایجاد مانع عمدی هست اما برطرف کردن مانع برای وضو وغسل امکانپذیر نمی باشد یا سختی فوق العاده دارد که در این صورت ایجاد مانع عمدی : 🌻الف)اگر بعد از دخول وقت نماز (وقبل از وضو وغسل)باشد : 🌹۱_جایز نیست (آیت الله سیستانی.استفتائات سایت جامعه .بحث غسل وایجاد مانع عمدی ) 🌹۲_اگر ضرورتی در این کار نباشد باید این کار ترک شود (ایت الله مکارم .سایت معظم له .کاشت ناخن برای غسل ) 🌹۳_کاشت آن در زمانی که مکلف به غسل و وضو نیست (مانند زمان عذر شرعی) فی نفسه اشکال ندارد. پس اگر در زمان عادت ماهانه انجام شود،‌ یا در زمانی خارج از وقت نماز انجام شود مثلا ساعت 10 صبح یا در وقت نماز است اما نمازش را خوانده است، فی نفسه اشکالی ندارد.ولی باید برای اولین نماز ولو با صرف هزینه مانع را بردارد .(امام خامنه ای .سایت ادمین مقام معظم رهبری) 🌻ب.قبل از دخول وقت قصد دارد انجام دهد : 🌹۱_اشکال دارد (آیت الله سیستانی . استفتائات سایت جامعه الزهرا .غسل ایجاد مانع عمدی) 🌹۲-اگر ضرورت ندارد باید این کار را ترک کند(آیت الله مکارم .سایت معظم له .غسل باکاشت ناخن) 🌹۳- کاشت آن در زمانی که مکلف به غسل و وضو نیست (مانند زمان عذر شرعی) فی نفسه اشکال ندارد. پس اگر در زمان عادت ماهانه انجام شود،‌ یا در زمانی خارج از وقت نماز انجام شود مثلا ساعت 10 صبح یا در وقت نماز است اما نمازش را خوانده است، فی نفسه اشکالی ندارد. اما برای نماز ولو با صرف هزینه باید مانع را بردارد (امام خامنه ای سایت ادمین مقام معظم رهبری ) 💐بررسی حکم فقهی وضو وغسل بعد از کاشت ناخن دراین مورد دو صورت باید بررسی شود : 💐اول :اگر کاشت ناخن انجام شده وقابل برداشت می باشد طبق نظر همه مراجع تقلید باید مانع برداشته شود واگر کسی عمدامانع را برطرف نکند وضو وغسل باطل ونماز باطل است (رساله مراجع.ج ۱.وضو شرط سیزدهم .عروه طهاره وضو شرط الثالث) 💐دوم :اگر ناخن مصنوعی قابل برداشت نیست یا برطرف کردنش مشقت وسختی فوق العاده دارد شخص باید برای وضو وغسل : 🌸۱_وضوی جبیره نماید ونماز بخواند ودراولین فرصت که قابل برداشت باشد ولو با صرف هزینه باید مانع را برطرف کند (امام خامنه ای.سایت لیدر کاشت ناخن ) 🌸۲_ باید مانع را بردارد وتا برطرف شدن مانع بصورت عادی غسل و وضو نماید (ایت الله مکارم سایت معظم له .کاشت ناخن برای غسل ) 🌸۳_باید هم وضوی وهم تیمم نمایدو درصورت امکان بنابراحتیاط واجب مانند وضوی جبیره بر مانع مسح کند وچون مانع را عمدا ایجاد کرده بنابراحتیاط واجب نماز را بخواند وبعدا قضا کند(آیت الله سیستانی . استفتائات سایت جامعه. غسل مانع عمدی. استفتائات نجف موجود در مرکز ملی باب وضو سوال ۱۸۵) 💐بررسی حکم فقهی پوشاندن ناخن مصنوعی از نامحرم : 🌺۱_اگر ناخن مصنوعی موجب زیبایی دست باشد باید از نامحرم پوشانده شود (امام خامنه ای سایت لیدر کاشت ناخن ) 🌺۲_چنانچه مفسده خاصی نداشته باشد نگاه به ناخن مصنوعی اشکالی ندارد (آیت الله مکارم .سایت معظم له .نگاه به ناخن مصنوعی) 🌺۳_باید از نامحرم پوشانده شود (ایت الله سیستانی . استفتائات معظم له جلد اول سوال ۲۲۳مسئله ۱۰) 🌸💐🌸💐🌸💐 اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
پرسش میانی ص۱۵۵ ناسیه ای که عادت او وقتیه ی عددیه است چنانچه بین سه تا ده روز خون ببیند در حالت هایی که فقط وقت یا فقط عددش را فراموش کند، وظیفه اش چیست؟ آیات عظام خامنه ای و سیستانی: تمام مدت کمتر از ده روز را حیض است. آیت الله مکارم: زن ناسیه در صورتی که کمتر از ده روز خون ببیند، همه اش حیض است و اگر فقط عددش را فراموش کرده باشد، در ایامی که مصادف با وقتش می باشد، خون می بیند، تمام مدت کمتر از ده روز را حیض است؛ و در صورتی که وقتش را فراموش کرده باشد، اولین خونی را که می بیند، اگر نشانه حیض را داشته باشد و تا سه روز مستمر و نشانه دار باشد، از آن لحظه حیض می گیرد و اگر نشانه حیض را نداشته باشد، استحاضه می گیرد، تا وقتی که ثابت شود که خون حيض است. پس اگر خون نشانه داری دیده شد که از سه روز کمتر نبوده باشد از همان ابتدای خون نشانه دار تا پایان ده روزی که از ابتدای خون دیدن حساب می کند را حیض می گیرد مثلا اگر سه روز متوالی با نشانه های حیض از روز چهارمِ خون دیدن باشد از آن لحظه تا تا آخر ده روز همه حیض است و اگر سه روز متوالی در آخر دهه باشد مثلا از روز هشتم به بعد، فقط آن سه روز را حیض است. ولی زن ناسیه ای که خون بدون صفاتی ببیند، استحاضه است اگرچه سه روز هم استمرار داشته باشد.
آیت الله مکارم: تیمم بر خاک، شن، ریگ، کلوخ )خاکهاى به هم چسبیده( و سنگ، به شرط اینکه پاک باشند جایز است و نیز تیمّم بر سنگ آهک و سنگ گچ و سنگ مرمر و سنگ سیاه و مانند آن جایز است، ولى تیمّم بر جواهرات مانند سنگ عقیق و فیروزه باطل است و احتیاط واجب آن است که بر گچ و آهک پخته وهمچنین بر آجر و سفال تیمّم نکند. 2 . کدامیک از اشیاء زیر برای تیمم کردن مناسب است: الف. آجر: صحیح ب. سیمان : صحیح ج.چوب: غلط د. آسفالت :غلط ه. سنگ مرمر: صحیح و. سرامیک: غلط 3 ای داریم؟ ¬ . اگر چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است در دسترس نباشد چه وظیفه ای: اگر چیزهایی که تیمم بر آن صحیح است پیدا نشود باید به گرد و غباری که بر روی فرش و ¬ آیت الله خامنه لباس و امثال آن نشسته است تیمم کند، و اگر آن نیز پیدا نشود ولی گِِل تر در دسترس باشد باید به آن تیمم کند، و در صورتی که به هیچیک از اینها دسترسی نباشد -مانند کسی که در هواپیما و امثال آن است- بنابر احتیاط )واجب( باید نماز را در وقت بدون وضو و تیمم بخواند و سپس با وضو یا تیمم قضا کند. آیت الله سیستانی: اگر خاک و ریگ و کلوخ و سنگ پیدا نشود، باید با گِل تیمم کند، و اگر گِل هم پیدا نشد، باید بر روی فرش یا لباس و مانند اینها که گرد و غبار در لای آنها میباشد، یا آنکه بر روی آنها نشسته ولی به مقداری نیست که از نظر عرف خاک محسوب شود، تیمم کند. و اگر هیچ یک از اینها پیدا نشود، احتیاط مستحب آن است که نماز را بدون تیمم بخواند، ولی واجب است بعداً قضای آن را بهجا آورد. 48 آیت الله مکارم: هرگاه چیزهایى که تیمم بر آن صحیح است پیدا نشود، باید برگرد و غبارى که روى لباس و مانند آن است تیمّم کند و چنانچه غبار پیدا نشود باید بر گِل تیمّم کند و اگر گل هم پیدا نشود احتیاط واجب آن است که نامند. » فاقد الطّهورین « نماز را بدون تیمّم بخواند و بعداً قضاى آن را نیز به جا آورد و چنین کسى را 4 ای ¬ . اگر پس از خواندن نماز، آب برای وضو گرفتن پیدا شود، کسی که به خاطر نبودن آب تیمم کرده، چه وظیفه دارد؟ اگر به خاطر نداشتن آب یا عذر دیگری تیمم کند، بعد از بر طرف شدن عذر، تیمم باطل میشود؛ ولی نمازهایی را که قبل از برطرف شدن عذر یا پیدا شدن آب، با تیمم انجام داده بود، صحیح است و قضا ندارد. 5 کند؟ ¬ . چه کارهایی تیمم را باطل می چیزهایی که وضو را باطل میکند تیمم بدل از وضو را هم باطل میکند و چیزهایی که غسل را باطل میکند تیمم بدل سازد. ¬ از غسل را هم باطل می و من الله التوفیق
و بنا بر احتیاط واجب، اسامی مبارکه ، توقف در مساجد و حرم امامان به احتیاط واجب و .... 3 . نزدیکی؛ 4 . خواندن آیه سجده و.... 42 5 . رفتن به مسجد الحرام و مسجد النبی. 3 . خانمی که بعد از زایمان سر چهار روز پاک شود و غسل کند، سپس دوباره خون ببیند تکلیفش چیست؟ ای و مکارم: اگر همه خون هایی که دیده با روزهایی که در وسط پاک شده، روی هم ده روز یا ¬ آیات عظام خامنه کمتر شود، همه آنها نفاس محسوب می شوند. پس اگر در روزهایی که پاک شده، روزه گرفته باشد، باید قضا کند. آیت الله سیستانی: اگر همه خون هایی که دیده با روزهایی که در وسط پاک شده، روی هم ده روز یا کمتر شود، همه آنها به احتیاط واجب نفاس محسوب می شوند پس اگر در روزهایی که پاک شده، روزه گرفته باشد،باید قضا کند؛ ولی نماز قضا ندارد. مکارم: : اگر همه خون هایی که دیده با روزهایی که در وسط پاک شده، روی هم ده روز یا کمتر شود، همه آنها نفاس محسوب می شوند ولی روزهایی که در وسط پاک شده، نفاس محسوب نمی شوند، پس روزه هایی که در روزهای پاکی گرفته صحیح است. 4 . اگر خانمی در ایام عادت زایمان کند، خونی که از او می آید، خون حیض است یا خون نفاس؟ حکم نفاس را دارد. 5 . مدت زمان نفاس خانم های زیر را مشخص کنید. الف. خانمی که در شبِ روز دوم ماه خون نفاس دیده و خونش تا یک ماه ادامه دارد؟ از شب روزِ دوم تا مغرب روز دوازدهم. ب. خانمی که در اذان صبح روز دوم ماه خون نفاس دیده و خونش تا یک ماه ادامه دارد؟ از صبح روزِ دوم تا مغرب روز یازدهم. ج. خانمی که از ساعت یازده قبل از ظهرِ روز دوم ماه خون نفاس دیده و خونش تا یک ماه ادامه دارد؟ از ساعت یازده قبل از ظهرِ روز دوم ماه تا از ساعت یازده قبل از ظهرِ روز یازدهم. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🔰🔰 درس 29 🌸🌸 پرسش میانی اول آیا در طرفی هم که یقین داریم آب نیست، باید جستجو کنیم؟ هر طرفی که یقین دارد آب نیست، در آن طرف جستجو لازم نیست. 43 🌸🌸 پرسش میانی دوم آیا تیمم بدل از وضو با تیمم بدل از غسل فرق دارد؟ ای و سیستانی: تفاوتی ندارد. ¬ آیات عظام خامنه آیت الله مکارم: تیمّم بدل از وضو و بدل از غسل فرقى باهم ندارند، ولى احتیاط مستحب آن است که در تیمّم بدل از غسل، بعد از مسح صورت و دست ها، یکبار دیگر دستها را بر زمین بزند و مجددا با آن پشت دست راست و سپس پشت دست چپ را مسح کند. 🌸🌸 پرسش و تمرین 1 . در چه شرایطی میتوان به جای وضو و غسل تیمم کرد؟ 1 . وقت نماز تنگ باشد؛ یعنی اگر بخواهید وضو بگیرید یا غسل کنید، همه ی نماز یا قسمتی از آن خارج از وقت واقع میشود. 2 .نبود آب و عدم دسترسی به آب. 3 . استفاده از آب برای سلامتی شما ضرر داشته باشد. 4 . بدن یا لباس شما نجس است و آبی که در اختیار دارید فقط به اندازه تطهیر آن است؛ در حالی که بیش از آن به آب دسترسی ندارید و لباس دیگری هم در اختیار ندارید که بتوانید با آن نماز بخوانید. 5 . اگر آب را برای وضو یا غسل مصرف کنید، افراد مرتبط با شما از تشنگی، هلاک یا بیمار میشوند و یا به سختی میافتند. 6 . استفاده از آب بر شما حرام است و حق استفاده از آن را ندارید؛ مثلا غَصْبی است. 7 . آیت الله سیستانی: این که وضو یا غسل مزاحم با تکلیفی دیگر شده باشد که از آن اهم یا مساو ی با آن است. 2 . فرق تیمم بدل از وضو با تیمم بدل از غسل چیست؟ ای و سیستانی: تفاوتی ندارد. ¬ آیات عظام خامنه آیت الله مکارم: تیمّم بدل از وضو و بدل از غسل فرقى باهم ندارند، ولى احتیاط مستحب آن است که در تیمّم بدل از غسل، بعد از مسح صورت و دست ها، یکبار دیگر دستها را بر زمین بزند و مجددا با آن پشت دست راست و سپس پشت دست چپ را مسح کند. 44 3 . مراحل تیمم را توضیح دهید. الف. آیات عظام خامنه ای و مکارم: زدن کف دو دست بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است. آیت الله سیستانی: زدن یا گذاشتن کف دو دست بر چیزی که تیمم با آن صحیح است، و بنا بر احتیاط لازم این کار در دو کف باید با هم انجام گیرد. ب. آیت الله خامنه ای: کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر میروید تا ابروها و بالای بینی. بنا بر احتیاط واجب، باید دستها روی ابروها هم کشیده شود. آیت الله سیستانی: کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانی از جایی که موی سر میروید تا ابروها و بالای بینی، و همچنین دو طرف پیشانی بنا بر احتیاط واجب، و احتیاط مستحب آن است که دستها روی ابروها هم کشیده شود. آیت الله مکارم: هردو دست را بنابر احتیاط واجب به تمام پیشانى و دوطرف آن از جایى که موى سر مىروید تا ابروها و بالاى بینى بکشد و احتیاط واجب آن است که روى ابروها را نیز مسح کند. ج. آیات عظام خامنه ای و مکارم: کشیدن کف دست چپ بر تمام پشت دست راست و کشیدن کف دست راست بر تمام پشت دست چپ. آیت الله سیستانی: کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست از مچ دست تا سر انگشتان، و کشیدن کف
دست راست به تمام پشت دست چپ از مچ دست تا سر انگشتان، و احتیاط واجب آن است که ترتیب بین دست راست و دست چپ رعایت شود. د. آیت الله خامنه ای: بنا بر احتیاط واجب، زدن بار دیگر دستها بر زمین و سپس کشیدن کف دست چپ بر پشت دست راست و کشیدن کف دست راست بر پشت دست چپ. آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب آن است که تیمم را چه بدل از وضو باشد چه بدل از غسل، به این ترتیب بهجا آورد: یک مرتبه دستها را به زمین بزند و به پیشانی و پشت دستها بکشد، و یک مرتبه دیگر به زمین بزند و پشت دستها را مسح نماید. 4 . در حضور دوستان یک تیمم بدون اشکال انجام دهید. 5 . شرایط تیمم را نام ببرید. آیت الله خامنه ای: چیزی که بر آن تیمم میکنند پاک باشد. 45 آیت الله سیستانی: چیزی که با آن تیمم میکند باید پاک و مباح باشد و با شیء دیگری که تیمم بر آن صحیح نیست . مانند براده چوب مخلوط نباشد. آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب باید اعضاى تیمّم و کف دستها پاک باشد، ولى اگر کف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد باید با همان وضع تیمّم کند. چیزی که بر آن تیمم میکنند غَصْبی نباشد. در اعضای تیمم مانعی نباشد. آیت الله خامنه ای: پیشانی و دستها را از بالا به پایین مسح کند. آیت الله سیستانی: پیشانی و پشت دستها را بنا بر احتیاط باید از بالا به پایین مسح نماید. آیت الله مکارم: احتیاط واجب این است که پیشانى و پشت دستها را از بالا به پایین مسح کند و کارهاى تیمّم را پشت سر هم به جا آورد و اگر میان آنها بقدرى فاصله دهد که صورت تیمّم از بین برود باطل است. ترتیب در کارهای تیمم رعایت شود )ترتیب(. کارهای تیمم را پشت سر هم به جا آورد )مُوالات(. کارهای تیمم را خودش در حال اختیار انجام دهد)مباشرت(. آیت الله مکارم: قبل از تیمم، دست خاک آلود نباشد. آیت الله خامنه ای: در مواردی که به سنگ تیمم می کنیم، وجود خاک و غباری روی سنگ لازم نیست ولی مستحب است گردی هم داشته باشد. آیت الله سیستانی: چیزی که با آن تیمم میکند بنا بر احتیاط لازم، باید گردی داشته باشد که به دست بماند، و بعد از زدن دست بر آن نباید دست را به شدّت بتکاند که همه گرد آن بریزد. آیت الله مکارم: سابقا فتواى ما بر شرطیت علوق بود. علوق به معناى گرد و غبار است و شرطیت آن را به این معناست که سنگ مورد تیمم باید غبار و یا گرد و خاکى داشته باشد که به هنگام زدن دست بر سنگ، آن غبار به دست بماند. اما ما در مطالعاتى که در این مورد کردیم نظرمان تغییر کرد و فتواى ما این است که علوق شرط نیست. بنابراین تیمم بر سنگهاى شسته و صیقل داده شده مثل سنگ مرمر که در ساختمانها به کار مىرود صحیح است اگر چه هیچ غبارى بر آن نباشد. آیت الله مکارم: قبل از تیمم، دست خاک آلود نباشد. 46 6 .آیا پاک بودن اعضا در تیمم لازم است؟ ای: احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانی و پشت دستها پاک باشند و اگر فردی نتواند ¬ آیت الله خامنه محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد. آیت الله سیستانی: در تیمّم لازم است نجاستی در اعضاى تیمم نباشد که به خاک تیمّم )یا چیز دیگری که تیمّم بر آن صحیح است( سرایت کند، امّا پاک بودن اعضای تیمّم شرط نیست، بنابراین اگر پیشانی و کف دستها و پشت دستها، متنجّس امّا خشک باشند و عین نجاست هم در آنها موجود نباشد، تیمّم صحیح است هرچند احتیاط مستحب آن است که اعضای تیمّم به طور کلّی پاک باشد. آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب باید اعضاى تیمّم و کف دستها پاک باشد، ولى اگر کف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد باید با همان وضع تیمّم کند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🔰🔰 درس 30 🌸🌸 پرسش میانی 1 .آیا بر نمای ساختمان هم میتوان تیمم کرد؟ آیت الله خامنه ای: مانعی ندارد. آیت الله سیستانی: در سنگ، به احتیاط واجب باید نرمه خاکی روی آن باشد که به دست بچسبد. 2 . آیا تیمم بر خاک مرطوب و گلِ تر یک حکم دارد؟ تیمم بر خاک نمناک و مرطوب صحیح است؛ ولی بهتر )احتیاط مستحب( است که با وجود زمین یا خاک خشک به خاک نمناک تیمم نکنند. ولی تیمم بر گلِ تر که به دست می چسبد، صحیح نیست. 🌸🌸 پرسش و تمرین 1 . چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است را نام ببرید. آیت الله خامنه ای: تیمم بر چیزهایی که در عرف، از زمین محسوب میشود، صحیح است؛ مانند: خاک، شن، ریگ، کلوخ )خاکهای به هم چسبیده(،خاک خیس، انواع سنگ )مانند سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ سیاه، سنگ مرمر(، سیمان، موزاییک، گچ )حتی گچ دیوار(، آهک پخته و آجر. 47 آیت الله سیستانی: تیمم با خاک و ریگ ، و کلوخ و سنگ صحیح است ، ولى احتیاط مستحب آن است که اگر خاک ممکن باشد ، با چیز دیگر تیمم نکند ، و اگر خاک نباشد ، با ماسه بسیار نرمى که خاک بر آن صدق کند . و اگر ممکن نباشد ، با کلوخ ، و اگر ممکن نباشد با ریگ ، و چنانچه ریگ و کلوخ هم نباشد ، با سنگ تیمم نماید ولی به احتیاط واجب باید نرمه خاکی روی آن باشد که به دست بچسبد.
💅 💅 ⭕️متن سوال 👇 🔹1- آیا کسی که کاشت ناخن برای او ضرورت ندارد و برای وضو و غسل، برداشتن آن برای او ممکن نیست و یا برداشتن آن ضرر و یا مشقت زیاد دارد و لذا آن را بر نمی دارد، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند⁉️ 🔹2- کسی که ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست⁉️ ↙️پاسخ 👇👇 ج1) در فرض سؤال اقدام به کاشت ناخن جایز نیست. ✅ج2) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
شبهات انتخاباتی همراه با پاسخ.pdf
1.08M
🔰 | چطور بهانه های عدم شرکت در انتخابات را پاسخ دهیم! 🔹 پاسخ به حدود 40 شبهه پیرامون انتخابات در ایران