eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
412 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فطریه.pdf
3.11M
📚 دانلود کتاب «احکام مربوط به فطریه و نماز عید فطر» 🆔 @fatemi222
🌾معیار غروب شب عید است و فرقی ندارد چند روز قبل از آن مهمان شده یا قبل از غروب بیاید و چند روز مهمان شود. 🔹بعد غروب مهماني كه بعد از غروب بيايد، فطریه‌اش بر عهده صاحب خانه نيست. 🔹قبل غروب ‏ ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر به خانه انسان مى‌‏آيد و يكى، دو ساعت پس از صرف افطارى مى‏رود: 🌺✍️آیات عظام نوری صافی و بهجت: واجب است. 🌼✍️بقیه مراجع: واجب نیست. ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر به خانه انسان مى‏‌آيد و شب را تا صبح در آنجا مى‌‏ماند: 🌺✍️آیات عظام سیستانی، وحید، تبریزی، بهجت، نوری، صافی: واجب است. 🌼✍️آیات عظام خامنه‎ای، فاضل، مکارم، مظاهری، زنجانی: واجب نیست. ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر در خانه انسان است و چند شب می‌ماند یا مانده است: 🌱✍️ آیت الله مظاهری: بر صاحبخانه واجب نيست. ☘️✍️ بقیه مراجع: بر صاحبخانه واجب است. 🤔 ❓ آیا مهمان باید هنگام غروب در منزل میزبان باشد؟ ✍️ خیر ميزان صدق ميهمان بودن است هر چند در آن لحظه در منزل نباشد مثلا در باغ صاحبخانه باشد یا برای نماز به مسجد رفته باشد. همینکه گفته شود مهمان است کافیست. 🤔 ❓ اگر شخصى در شب عيد فطر مراسمی در مسجد يا سالن پذيرايى، داشته باشد آیا بايد زكات فطره شرکتت کنندگان را بدهد؟ 🌱✍️ همه مراجع بجز نوری: خیر لازم نیست. ☘️✍️ نوری: باید فطریه آنها را بدهد. 🤔 ❓اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟ 🌺✍️ ناآگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطره ندارد. 🧑‍🎓زکات فطره سربازان، دانشجویان، زندانیان و غیره که دولت مخارج آنان را تأمین می‌کند، بر عهده دولت نیست و در صورت وجود شرایط بر خودشان واجب است و چنانچه تمكن مالى نداشته باشند، از آنها ساقط است. https://eitaa.com/ahkam31/1049
جزوه زکات فطره .docx
36.1K
🙏در نشر معارف فرهنگی اسلامی سهیم باشیم. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• 🌹اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌹 🆔 @fatemi222
🔺فطریه میهمان بر عهده چه کسی می‌باشد؟ 🔹هر کسی که پیش از رسیدن شب عید نانخور میزبان باشد (هر چند موقت) حتی میهمانی که پیش از شب عید آمده‌ و نانخور او شده (یعنی می خواهد چند روز بماند)، زکات فطره او بر عهده میزبان می باشد اگر چه چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار کند. 🔹البته توجه شود که میهمان یک شبه، نانخور محسوب نمی‌شود و فطریه بر عهده خودش است. 🆔 @fatemi222
به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️ 📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇 👌به واجب النفقه؛که عبارتست از (پدر و مادر و اجداد پدری و مادری و فرزندان و نوه ها و نتیجه ها و زن دائمي.) 1️⃣به پدر ومادر . 2️⃣فرزند و نوهٔ فقیر. 3️⃣متجاهر به فسق. 4️⃣غیرسید به سید. 5️⃣به کسی که فقیر نیست. 6️⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند. 🆔 @fatemi222
⁉️سوال آیا در کفاره به جای دادن غذا می توان پول آن را به فقیر پرداخت کرد؟🧐 📚 پاسخ : ✍آیت الله خامنه ای: پرداخت پول کافی نیست اما چنانچه فقیر مورد اعتماد و اطمینان باشد می توان پول طعام را به او پرداخت کنید و فقیر را در خرید طعام وکیل کنید تا فقیر پس از خرید آن را مالک شود یا مصرف نماید ✍آیت الله سیستانی: پرداخت پول کافی نیست مگر اینکه صاحب کفاره فقیر را وکیل کند تا با پول کفاره طعام را از طرف صاحب کفاره خریداری کند و از طرف او آن را به عنوان کفاره به ملک خودش‌ درآورد و آن را به عنوان کفاره قبول نماید و در صورتی که صاحب کفاره بری الذمه می شود که مشخص شود فقیر طبق وکالت عمل کرده است ✍آیت الله مکارم: پرداخت پول به جای طعام کافی نیست مگر اینکه یقین داشته باشد که فقیر آن پول را صرف همان چیزی میکند که پولش را به فقیر داده مثلا اگر پول نان به فقیر داده یقین کند فقیر پول را صرف خرید نان می کند پول_کفاره لطفاً منتشر کنید
😁 از ظریفی پرسیدند : شادی بعد از غم چیست❓ ✔️ گفت : اینکه به خانه ات بیاید ولی بگوید روزه ام 😂😂😂 🍒🌻 🌹🌷🌷 🌿 مسئله شرعی : 🌹🌷🌹🌷🌷🌷 ✔️شخصی که ماه روزه نگرفته باید آنها را قضا کند. اگر تا ماه رمضان بعدی بخاطر عذر نتواند قضا کند باید بابت هر روز یک مدطعام( 750 گرم) یا یا و یا طعام دیگر به عنوان کفاره عذربه بدهد ، یا پول کفاره را به فقیری که مطمئن است آن پول کفاره را خرج میکند ، بدهد 🎯 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
😁 شب عید فطر خسیسه زن و بچه رو آورده بود بیرون توی خیابون خوابیده بودن😳 ازشون می پرسن چرا بیرون میگن واسه اینکه پول بیفته گردن !😂😂😂 🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌹🌹 🌷🌹🌷🌷🌹🌷 🔸صرف بودن در خانه کسی باعث نمیشود به گردن میزبان بیاید بلکه مهم صدق عنوان نانخور بودن است🌻 🌺سرپرست خانوار فطریه کسی که نانخور اوست ولی فعلا در خانه نیست را هم باید بدهد مثل فرزندی که سفررفته و شخص دیگری هم نیست👱👩 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌷فرا رسیدن 🌷عید سعید فطر 🌷عید ضیافت الهي 🌷بر همه‌ی شما عزیزان 🌷تهنیت و مبارک باد😍❤️ 🌷عیــــدتان مبارک باد🌷
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋فقیر_شرعی ✍در مصرف بسیاری از وجوهات شرعی از جمله زکات فطره فقیر بیان شده است یا اینکه گفته شده کسی که فقیر می باشد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست در این فرصت چند نکته در توضیح فقیر شرعی عرض می کنم: 👌فقیر، کسی است که مخارج سال خود و خانواده‌اش را در حدّ شأن ندارد و از تأمین آن ناتوان است و مسکین، کسی است که از فقیر سخت‏تر می‌گذراند و وضعیّت زندگانی‌اش نامناسب‌تر است؛ مثل اینکه نفقۀ مورد احتیاج روزانه‌اش را هم ندارد. 👌مقصود از مخارج سال، یعنی از زمانی که فرد می خواهد زکات بدهد یکسال قمری را در نظر بگیرد، فرد توان تامین مخارجش را نداشته باشد. 👌فقیری که می‌تواند کسب کند و مخارج خود و خانواده‌اش را تهیّه نماید و از روی تنبلی اقدام نمی‌کند، پرداخت زکات فطره به او جایز نیست. 👌برای اثبات فقیر بودن شخص یا باید خود انسان اطمینان کند یا اینکه دو نفر عادل بر فقیر بودن شخصی شهادت بدهند. 👌فقیری که بصورت علنی گناه کبیره انجام می دهد (بنابر احتیاط واجب) یا بخواهد زکات فطره یا وجوهات شرعی را در حرام مصرف کند یا شراب خوار یا بی نماز باشد(بنابر احتیاط واجب)، نمی توان زکات داد. 👌( . عروة الوثقی، ج2، زکات فطره، باب مصرفها، مسئلۀ1؛ امام، تحریر الوسیلة، ج2، زکات فطره، القول فی مصرفها؛ توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئلۀ2016؛. استفتائات جدید امام خامنه ای (سایت ادمین) احکام روزه سوال 240.) 🆔 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 🔹آثار_فردی_زکات 🔹تبریک ایام ✍زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1⃣👈وسیله تقرب به خداوند : امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند زکات را همراه با نماز وسیله تقرّب مسلمانان به خود قرار داده است.( جامع الاحادیث، ج 9، ص33) 2⃣👈وسیله باز شدن گره ها: قرآن کریم می فرماید: «هر کسی بخشش نماید و پرهیزکار باشد و حقیقت را تصدیق نماید، ما کارهای مشکل او را آسان می کنیم. (آِیه 5 لیل) 3⃣👈نشانه کمال اسلام و ایمان : با ادای زکات اسلام کامل می شود و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «علامت و نشانه مؤمنان در سه چیز است: نماز، روزه و زکات. (جامع الاحادیث، ج 9، ص35) 4⃣👈 سبب گشایش برای مردگان است. شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: برادرم از دنیا رفته است و زکات زیادی به عهده اش بود، من آنها را پرداخت کردم، امام فرمود: «با این عمل مشکل او بر طرف می شود(جامع الاحادیث، ج 9، ص 223) 5⃣👈سبب استجابت دعا و قبولی نماز: در روایات آمده که دادن زکات موجب استجابت دعا (جامع الاحادیث، ج 9، ص 53) و قبولی نماز می باشد.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 53) 🆔 @fatemi222
ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂 ✍️ آيا زكات فطره رو مى‌تونیم به پدر و مادرمون بدیم که نیازمند هستن؟ پدر و مادر چی؟ می‌تونن زکاتشون رو به بچه‌هاشون بدن که محتاج هستن؟ 📚 آیات عظام وحید، شبیری و نوری: خیر. نمی‌شه زکات فطره رو به واجب‌النفقه داد! 📚 آیات عظام امام، رهبری، بهجت، فاضل و مکارم: خرجی و نفقه‌ واجبشون با شماست و این رو نمی‌شه از فطریه داد؛ اما برای رفاه بیشتر (مثل این‌که باهاش کتاب های لازم درسی رو بخره)، می‌شه بهشون فطریه رو داد. 📚 آیات عظام سیستانی و صافی: خرجی و نفقه‌ واجبشون با شماست و این رو نمی‌شه از فطریه داد؛ اما برای رفاه بیشتر (مثل این‌که باهاش کتاب های لازم درسی رو بخره)، می‌شه بهشون فطریه رو داد. البته به‌شرطی که خود شخص نتونه بیشتر از نفقه بهشون خرجی بده. ⭕️ نکته: به نظر بعضی مراجع مطلب بالا گاهی استثناء داره مثل اینکه واجب النفقه بدهی داشته باشه و ما با فطریه اون بدهی رو بدیم یا اینکه ما توانایی تامین مخارجش رو نداشته باشیم و با فطریه مخارج رو تامین کنیم یا اینکه به فرزندمون فطریه بدیم، نه برای مخارج خودش -که گردن ماست- بلکه برای مخارج همسرش که گردن ما نیست. (جزییات رو در رساله مرجع تون بببینید). ⭕️ نکته: آقا، می‌تونه به پدرزن و مادرزنش اگه فقیر هستن، زکات فطره رو بده (و برعکس)؛ یا خانم اگه سرپرست خانواده است، می‌تونه زکات رو به پدرشوهر و مادرشوهرش بده (و برعکس)؛ برادر وخواهر می‌تونن به همدیگه، اگه فقیر باشن، فطریه بدن. ⭕️ نکته: «نفقه» به مخارج ضروری زندگی، مثل خوراک، پوشاک، مسکن و... گفته می‌شه. همون‌طوری که تأمین مخارج زن و بچه بر انسان واجبه، تأمین هزینه‌های پدر و مادر و بچه‌هایی که مستقل‌ شدن یا حتی گاهی پدربزرگ و مادربزرگ و یا نوه‌ها اگه فقیر باشن، واجبه. ⭕️ نکته: فقیر از نظر شرعی به کسی گفته می‌شه که توان تأمین خرج و مخارج عادی زندگی‌ رو در طول سال نداره. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۹۴۸؛ نورى، توضيح‌المسائل، م۹۴۴؛ امام، تحریرالوسیله، ج۱، اوصاف مستحقین للزکاة‌الثالث؛ بهجت، وسیلةالنجاة، م۱۳۲۴؛ وحید و سیستانی، منهاج، بعد م۱۱۴۵؛ مکارم، فاضل و نوری، عروة، زکاة، اوصاف‌المستحقین، الثالث و م۱۰؛ شبیری، رساله، م۱۹۵۶؛ صافی، هدایة، م۱۵۵۰. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام (خامنه ای، سیستانی و مکارم): کسی که توان مالی ندارد و فقیر شرعی محسوب می شود، فطریه دادن (زکات فطره) بر او واجب نیست؛ بلکه مستحب است. 📎 کسی که فقیر است، می تواند به قصد فطره، مبلغ فطره را بین افراد تحت سرپرستی خود (همسر و فرزند) دست گردان کند (یعنی هر کدام به قصد فطره مبلغی به فرد دیگر بدهد و او هم به دیگری) و بهتر است در آخر آن را به کسی بدهد که از خودشان نیست (این کار واجب نیست). ⚠️ توجه: کسی که بر او فطره دادن واجب است (فقیر نیست)، نمی تواند فطره را به پدر و مادر یا فرزند فقیرش بدهد؛ زیرا فرزند در صورت توانایی مالی باید مخارج (نفقه) واجب پدر و مادر را بپردازد. ◀️ فقیر شرعی: به کسی می گویند که نمی تواند مخارج سال خود و خانواده (کسانی که تحت تکفل و سرپرستی او هستند) را در حد متعارف تامین کند. 📚منابع: استفتا از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد دو، مسئله١٠٣۶ و ١٠٩١، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسئله ١۶٩٣ و ١٩٨ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
⁉️ متن شبهه:👇👇👇 فرق بین علم نجوم و شرع در بحث هلال ماه جدید چیست ؟ که هر سال آخوندها مردم را سر کار میگذارند. ✅ پاسخ شبهه:👇👇👇 1⃣ علم نجوم ، تولد هلال جدید را اثبات می کند و تقویم ها دقیقا بر همین اساس است ، اما از نظر شرعی و فقه، رویت هلال مهم است، نه تولد هلال . 2⃣ عموما 12 ساعت بعد از تولد هلال ، می توان آن را رویت کرد. این جا همان نکته ای هست که گاهی بین اصحاب نجوم و فقها اختلاف ایجاد می شود. البته ممکن است یک فقیهی بگوید با پیشرفت علم روز ، نظر من همان تولد هلال است و مثلا جمعه عید فطر است ( چون تولد هلال زودتر رخ می دهد) ، اما امروزه اکثر فقها نظرشان رویت هلال است که حداقل 12 ساعت بعد تولد است و بگویند شنبه روز عید است. 3⃣ حالا در بحث رویت هم اختلاف است، عده ای از فقها از جمله حضرت آقا می گویند چون علم روز پیشرفت کرده ، رویت با دوربین های قوی هم ملاک است و ایرادی ندارد ، اما برخی فقها بگویند ملاک رویت با چشم طبیعی ( غیر مسلح) است . اختلاف بین مراجع سر همین مورد است که کاملا هم طبیعی هست و بر خلاف ادعای برخی متوهمان ، هیچ دلیل سیاسی خاصی ندارد. مگر در دیگر موارد فقه که بین مراجع و رهبری و حتی امام خمینی اختلاف فقهی است کسی گفته بحث سیاسی است؟ 4⃣ پس فرق است بین تولد هلال که علم نجوم آن را محاسبه کرده با رویت هلال که از نظر شرع مهم است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️ ❓اگه اول ماه با شهادت دو نفر عادل ثابت می‌شه، پس چطور بعضی سال‌ها چندتا از مراجع، اول ماه رمضان و عید فطر رو اعلام می‌کنن و بقیه قبول ندارن؟ آيا اعلام عيد از طرف چند مرجع به‌اندازه دو نفرِ عادل نيست؟ ✅ كسى منكر عدالت مراجع تقليد نيست؛ اما برای اثبات اول ماه، باید دو نفر عادل با چشم خودشون ماه رو دیده باشن. مراجع معمولاً خودشون ندیدن، بلکه چون دو نفر اومدن و بهشون خبر دادن، قبول کردن. 👈براساس روایات، این مدلی که دو نفر اومده باشن و به یه مرجع خبر داده باشن، فقط ماه رو برای خود اون مرجع ثابت می‌کنه و برای بقیه مراجع و مقلدین بقیه مراجع حجت نیست. 🔸 بقیه، هر کسی خودش باید اطمینان پیدا کنه که ماه دیده شده. اگه از گفته و اعلام نظر دفتر رهبری یا سایر مراجع اطمینان به دیده‌شدن ماه پيدا كنین، روزه برای شما تمومه و عید شده؛ ولی اگه شک دارین، بايد صبر کنین تا مطمئن بشین. ⭕️ نکته: بیشتر مراجع (به‌جز آیات عظام رهبری و فاضل) دیده‌شدن ماه با چشم مسلّح رو قبول ندارن؛ یعنی اگه مراجعی مثل رهبری با چشم مسلّح و تلسکوپ ماه رو دیده باشن، برای مقلدین بقیه به‌هیچ‌وجه عید ثابت نمی‌شه. 🔺 العروة‌الوثقى، ج۲، الصوم، طرق ثبوت‌الهلال، م۱. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
💠وظیفه کسی که بموقع زکات فطره را نپرداخته، چیست؟ 🌺اگر زکات فطره را جدا کرده اید همان را بپردازید و اگر جدا نکرده‌اید، بنا بر احتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضاء، با قصد قربت بپردازید. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
آیت الله مکارم شیرازی استفاده از فطریّه جهت مصارف آموزشگاههاى دولتى (با توجّه به مشکلات و کمبودهاى مالى مدارس، و در صورت تمایل اولیاى دانش آموزان) چه حکمى دارد؟ جواب: احتیاط واجب این است که فطریّه را فقط صرف نیازهاى فقرا کنند.
سوال : آیا مصرف زکات فطره در ساختمان مسجد یا حسینیه جایز است؟ پاسخ : بنابراحتیاط واجب مصرف زکات فطره در ساختمان مسجد یا حسینیه جایز نیست و زکات فطره بنابراحتیاط واجب باید به فقرا داده شود و شخص فقیر باید شیعه دوازده امامی باشد
"آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه): بهتر است {زکات فطره} را به فقير بدهند. آیةالله العظمی شبیری زنجاني (مدّظلّه): احتياط مستحّب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراي شيعه بلكه فقط به مساكين (يعني فقراي بسيار نيازمند) بدهند. آیةالله العظمی سبحانی (مدّظلّه): احتياط واجب آن است كه {زکات فطره را} فقط به فقراى شيعه بدهد. آیات عظام: گلپايگاني و صافي گلپایگانی: احتياط واجب آن است كه زكات فطره را به فقراء شيعه اثني عشري بدهد اگر چه در شهر ديگر باشند و چون نقل اين زكات به شهر ديگر خلاف احتياط است اگر در شهر خودش فقير شيعه نباشد مال خود را به شهر ديگر ببرد و در آنجا به قصد زكات به شيعه بدهد. آیةالله العظمی سيستاني (مدّظلّه): زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا داد و منظور، فقراي شيعه است و چنانچه در شهر از فقراي شيعه كسي نباشد، مي تواند آن را به فقراي ديگر مسلمان داد، ولي در هر صورت نبايد به ناصبي داده شود. آیةالله العظمی مكارم شیرازی (مدّظلّه): زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساكين بدهند مشروط بر اين كه مسلمان و شيعه دوازده امامي باشند. آیةالله العظمی وحید خراسانی (مدّظلّه): مشهور فرموده اند كه مصرف زكات فطره مصرف زكات مال است ، ولى احتیاط واجب آن است كه به فقرا داده شود ، و باید شیعه دوازده امامى باشد
💢کاشت مو در سر و صورت💢 ✅پاسخ موهای زنده‌ای که در صورت کاشته و رشد می‌کند، حکم ریش طبیعی را داشته و مانع وضو و غسل نخواهد بود. اما موی مصنوعی که با چسب به بدن وصل می‌شود، مانع وضو و غسل است و باید برطرف شود (مگر آنکه غرض عقلایی داشته باشد)، اما بعد از چسباندن، اگر برطرف کردن آن سختی زیادی داشته و موجب عسر و حرج شود، می‌توان با همان حالت، وضو و غسل را انجام داد. پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال، اگر کاشت، دائم باشد و مانعی برای رسیدن آب نباشد غسل و وضو صحیح است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل، برای غسل یا وضوی واجب (و لو برای یک دفعه)شود، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر موی طبیعی باشد به صورتی که عرفاً موی صورت محسوب شود، برای وضو و غسل مانعی ندارد. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
♦️نذر مطلق و مشروط♦️ ✅ سوال: 🚦نذر مطلق چیست⁉️ 🔹پاسخ: در نذر مطلق، شخص به طور مطلق می گوید: «لله علیَ» (برای خداست بر عهده من) که فلان کار را انجام دهم یا ترک کنم و هیچ قیدی را در نذر نمی آورد. -------------------- 📚منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2،‌س 609، م 2640، احکام نذر و عهد، مسئله اختصاصی؛‌ خامنه ای‌، رساله آموزشی،‌ج 2،‌ بخش نذر، قسم و عهد، اقسام نذر. 💠نذر مشروط💠 ✅ سوال: 🚦نذر مشروط چیست⁉️ 🔹پاسخ: 📝فرد به صورت مشروط نذر می کند؛ مثلا می گوید: اگر فردا باران رحمت الهی آمد و مسافرم به سلامت آمد، من روزه می گیرم یا اگر نماز صبح من حتی به صورت غیر عمدی قضا شد، من روز بعد را روزه می گیرم. --------------------- 📚منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2،‌س 614، م 2641 و 2651، احکام نذر و عهد، مسئله اختصاصی؛‌ خامنه ای‌، رساله آموزشی،‌ج 2،‌ بخش نذر، قسم و عهد، اقسام نذر. 📎 📎 📎 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
➖ خمس جایزه ✍️ سؤال: آیا به جایزه‌هایی که توسط بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه به افراد پرداخت میشود، خمس تعلّق می‌گیرد یا خیر؟ ✅ جواب: خمس در جایزه‌ها و هدیه‌ها واجب نیست.
وضو با آب مخصوص آشامیدن ✍️ سؤال : روی بعضی از آب خوری ها نوشته شده است: آب برای آشامیدن است و اینجا وضو نگیرید؛ من یک بطری آب برای استفاده در منزل برداشتم اما غیر از خوردن با آن آب وضو هم گرفتم، حکم وضو با چنین آبی چیست؟ ✅ جواب: وضو با این آب صحیح نیست، ولی وضوهای گذشته، اگر از روی جهل و با قصد قربت انجام گرفته، صحیح است.
کفاره زن و فرزند چه بسیار افرادی که گمان می‌کنند کفاره روزه زن و فرزند، مثل نفقه و خرجی، برعهده مرد خانواده می‌باشد؛ درحالیکه پرداخت فدیه یا کفاره زن بر عهده خودش است و بر شوهر واجب نیست، هرچند به خاطر بارداری یا شیردهی، روزه نگرفته باشد. همچنین کفاره یا فدیه فرزند بر عهده پدر نیست. ⚠️ البته جایز است شوهر یا پدر به وکالت از زن یا فرزند، فدیه یا کفارۀ آنان را بپردازد. 📚 رساله نماز و روزه رهبری، مسأله ٩۵٧
💢دادن فطریه به بی نماز💢 اگر ترک نماز او علنی نباشد و دادن فطریه موجب تشویق به ترک نماز نمی شده است آنچه داده است اشکال ندارد برای موارد بعدی سعی کند او را نهی از منکر نماید .