ـ◾️◽️◾️◽️◾️
ـ◽️◾️◽️ ﷽
ـ◾️◽️
ـ◽️ #هو_كشيدن
🤔❓در بعضی از هيئتها، وقتی نام مبارک حضرت علی (علیهالسلام) رو میشنون، شروع به «هو»كشيدن میكنن و مثلاً میگن «هو علی»؛ آيا اشكالی در اين قضيه وجود داره؟
🔹✍️ همه مراجع: مؤمنين بايد از بهکاربردن كلماتی كه شعار گروههای منحرفی مثل اهل تصوفه و باعث ترويج افكار اونا میشه، پرهيز کنن.
✅ نکته: «هو»كشيدن و گفتن «هو يا علی و هو علی»، از کارهای صوفيه است.
📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنهاى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
۲۷ تیر ۱۴۰۲
🔶#احکام_شرعی
🔶#احکام_عزاداری
🔹مطابق نظر آيت الله خامنه اي🔹
🔴 س آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟
✅ ج. سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
________________________
🔹آيت الله شبيري زنجاني🔹
🔴 سوال
– آیا پوشیدن پیراهن مشکی در عزای امام حسین علیه السلام استحباب دارد؟
✅ پاسخ
اگر چه در بعضی از روایات از پوشیدن لباس سیاه نهی شده است و مشهور آن را مکروه می دانند ولی عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام و مظاهرمرتبط به آن از أهم شعائر دینی است و کراهت پوشیدن لباس مشکی در این فرض ثابت نیست.
--------------------------------------------------
🔹مطابق نظر آيت الله سيستاني🔹
🔴 پرسش: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟
✅ پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است و کراهت آن ثابت نیست .
🔹🔹
—————————
منبع :
سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.
سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی
سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
•┈┈••✾☘️☘️☘️🕊✾••┈┈•
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
۲۷ تیر ۱۴۰۲
#الفاظ_غلوآميز
🤔❓خوندن اشعارى که کلمه «الله» رو به اهلبیت نسبت میده، مثل «علىاللّهىام»، «حسیناللّهىام» یا «زینباللّهىام»، چه حکمى داره؟
🌾✍️ همه مراجع: اين كارها خلاف احتياطه و این تعبیرات مناسب نیست.
از هر کاری که موجب وهن و بدنامشدن مذهب اهلبیت میشه، خودداری کنین.
👈 دیگران هم لازمه که به این اشخاص تذکّر بدن و اونا رو از این کار نهى کنن.
📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنهاى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ استفتائات نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
۲۷ تیر ۱۴۰۲
✨﷽✨
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
🕊 #نڪته_اخلاقی 🕊
❖ علامه طباطبایی: در این ایام و لیالی (ماه محرم) بهترین چیز، همان توجه و توسل به سیدالشهداء ‹ع› است. مرحوم استاد قاضی میفرمودند: «حضور در مجالس سیدالشهداء ‹ع› و توسل به سیدالشهداء در این ایام، اهمّ از همه امور، حتی مستحبات است که اگر موجب ترک نماز شب هم بشود، باز عزاداری اهمّ است». و میفرمودند: «از راه سیدالشهداء ‹ع› می توان به مقصد رسید و توسل به حضرت ابوالفضل ‹ع› باب و کلیدِ این در است.» مرحوم استاد قاضی [هم] از این راه، به مقصد نائل گشته بودند.
• ثمرات الحیات، جلد ۳، ص ۹۸
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
۲۷ تیر ۱۴۰۲
🍵حکم خوردن غذاهای نذری در صورت اطلاع نداشتن از حلال بودن آنها🍵
سوال:
با توجه به اطعامهایی 🍚 که در ایام محرم داده میشود و انسان به حلال بودن ✅ آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید.
اگر نذری کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
✅ پاسخ:
✳️ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد به حرام بودنش، مثلا اطعام میکنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما میآورند یا فردی نذری میدهد و شما یقین دارید که خمس نمیدهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد.
👌🏻 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضیها میگویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست.
👈🏼 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت میکنید و طعام برای شما میآورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است.
--------------------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، گفتار حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده.احکام عزاداری
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
۲۷ تیر ۱۴۰۲
🌸🍃﷽🍃🌸
✋حضور_در_مجلس_گناه
👌 برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی یا جشن تولدی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند مجلس خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟
در جواب عرض می شود :
👈اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.
👈ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است( البته ضمنا برخی مراجع از جمله حضرت امام (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.)
👈نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج3، ص: 148)
https://eitaa.com/ahkam31
۲۸ تیر ۱۴۰۲
💠 #احکام شرعی | عزاداری و رعایت مقررات
🔹 آیت الله العظمی خامنه ای به استفتائی پیرامون «عزاداری و رعایت مقررات» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.
❓سوال: آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود یا حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی، اشکال دارد؟
◻️جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب او علیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود.
۲۹ تیر ۱۴۰۲
✾﷽✾ ═══════💎💎══
🔰احڪـ🔎ــام نمــ📿ــاز
💢 نگاه در نماز👀🤔
مسأله⤵️
✍🏻 مستحب است نمازگزار:
🔸در حال قیام، به محل سجده؛
🔸در حال رکوع، بین دو قدم؛
🔸در حال قنوت، کف دستها؛
🔸در حال سجده، اطراف بینی؛
🔸در حال نشستن، دامان (مراد، قسمت دو ران پا واقع در بالای زانو ) خود نگاه کند.
🏷 پینوشت:
العروةالوثقی، کتابالصلوة، فصل فیالتشهد، م 4 مورد چهارم.
#احکام_نماز
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
۲۹ تیر ۱۴۰۲
#احکام عزاداری
❓یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
◻️در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود، یک حیث قالب و شیوه عزاداری است. از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیهالسلام و معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد. نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت علیهمالسلام تبلیغ سوء داشته باشند. اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6617
۲۹ تیر ۱۴۰۲
ـ🔘⚪️🔘⚪️🔘
ـ⚪️🔘⚪️ ﷽
ـ🔘⚪️
ـ⚪️ #نذری
❓مسئله : كسى كه نذر كرده توی روز عاشورا به مردم حليم بده، مىتونه خوارکیهای دیگه خشک و بستهبندی عوض اون بده يا نذر حليم رو توی روز ديگهای از ماه محرم انجام بده؟
📚 آیات عظام امام خمینی، خامنهای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، نوری و وحید:
📝 ببین عزیزتر از جانم، نذر برای اینکه واجب بشه، قوانین و شرایط خاصی داره؛ اگه نذرتون رو مطابق این قوانین و عبارت معتبر شرعى انجام داده باشین، نمیشه تغییرش داد و بايد به همون صورتى عمل کنیم كه نذر كردین.
👈 اما اگه اینطور نبوده و مثلاً صیغه نذر رو درست نخوندین، اختيار با خودتونه. شما میتونین به جاش چیزی دیگهای بدین یا در روز دیگه انجامش بدین؛ چون اصلاً واجب نشده بود.
✌️راستی اگه بهخاطر کرونا یا هر دلیل دیگهای، کلاً نشه نذر رو انجام داد، بعضی از مراجع میگن نذر ساقط میشه و بعضی هم میگن گاهی میشه جابهجا کرد.
🔺امام، استفتائات، ج۲، نذر، س۲۰ و۲۶؛ بهجت، توضيحالمسائل، م۲۱۳۵؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۲۵۵؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۰۱۳؛ فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۸۳۲۶؛ نورى، استفتائات، ج۲، س۷۲۵؛ تبريزى، استفتائات، س۱۷۳۴؛ دفتر:خامنهاى، وحيد و صافى.
https://eitaa.com/ahkam31/1244
۳۰ تیر ۱۴۰۲
🌀 عدم توانایی مالی درانجام نذر 🌀
❓سوال:
💠 اگر شخصی نذری 🙌🏻 کرده باشد به صورت شرعی ، مثلا محرم 🏴 هر سال یک گوسفند 🐑 قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض 💰 یا وام 💵 بگیرد یا تکلیفی ندارد؟
👇🏼 پاسخ:
👤 آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رسالههاى عمليه ذكر شده است ـ نخواندهايد، عمل به آن لازم نيست.
👤 آیت الله مکارم شیرازی : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یاقرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند.
👤 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد.
👤 آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود.
👤 آیت الله وحید خراسانی: هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست.
#احکام_نذر
#نذروعدمتواناییمالی
---------------
📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع
https://eitaa.com/ahkam31
۳۰ تیر ۱۴۰۲
احکام کاربردی
کیفیت غسل https://eitaa.com/ahkam31/1020 خجالت از غسل https://eitaa.com/ahkam31/978 هفت عبادت حرام🪜
کیفیت غسل
https://eitaa.com/ahkam31/1020
خجالت از غسل
https://eitaa.com/ahkam31/978
هفت عبادت حرام
https://eitaa.com/fatemi222/911
مانع بعداز غسل
https://eitaa.com/ahkam31/1196
تیمم بجای غسل
https://eitaa.com/ahkam31/1132
۳۰ تیر ۱۴۰۲