eitaa logo
احکام کاربردی
3.8هزار دنبال‌کننده
427 عکس
122 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 با 👦 در سه صورت با مانعى ندارد: 1⃣👈 طرف معامله در واقع ولىّ طفل باشد و رساندن جنس يا پول گردد. 2⃣👈 طفل، طرف معامله است ولى يقين داشته باشيم كه اين كار با ولى انجام مى ‏گيرد. 3⃣👈اگر طفل باشد و چيز كم قيمتى را كه معامله آن براى بچه ‏ها است معامله كند. 📗 : ۱.توضیح المسائل مراجع ج ۲ م ۲۰۸۲ ۲. استفتائات مکارم ج ۱ ص ۱۶۵ س ۵۸۴ ۳. استفتائات آیت الله بهجت ج ۳ س ۴۱۷ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 چند نکته درباره ادای 1⃣👈 اگر زمان پرداخت بدهى معين ⏰ باشد، طلبكار پيش از نمى ‏تواند مطالبه نمايد و اگر مدت نداشته باشد، هر وقت بخواهد مى ‏تواند طلب كند. 2⃣👈 اگر ، طلب خود را مطالبه كند، چنانچه بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد، بايد آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد، است. 3⃣👈 در زمان مقرر است بدهى خود را ادا نمايد و لو با و باغ خود به قيمت ارزانتر. 4⃣👈 زمان ‏كسى را از بين نمى ‏برد اگر چه، چند سال بگذرد. 5⃣👈 كسى كه مدتى از زمان بدهى اش گذشته، همان پول را بايد بدهد و طلبكار نمى ‏تواند به عنوان پول زيادترى بگيرد. 6⃣👈 كه در تنگناست و نمى ‏تواند بدهى خود را بپردازد، مطالبه از او حرام است و بايد به او دهد. 7⃣👈 كسى كه به دسترسى ندارد چناچه اميد پيدا كردن او و او را ندارد، بايد با اجازه طلب او را به بدهد. 📗 : ۱. تحریرالوسیله ج ۱ ص ۶۵۱ و ۶۵۰ ۲. مجمع المستئل ص ۱۶۴ ۳. ۳ جامع المسائل فاضل ج ۱ ص ۳۲۲ و ۳۱۷ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🖐 پنج نكته درباره و كودك‏ 👦 1⃣👈 و نگهدارى پسر 👦 تا دو✌️ سالگى با مادر 🧕 اوست، هر چند بهتر است تا سالگى در حضانت مادر بماند؛ و بعد از دو✌️ سال تا زمان بلوغ با پدر 🧔 است. 2⃣👈 👩 تا سالگى با مادر 🧕 و بعد از آن با پدر 🧔 است. 3⃣👈 مجاز است حضانت او را بپذيرد يا نپدیرد. 4⃣👈 فرزندى كه شد، حضانتش تمام مى ‏شود و پدر و مادر حق حضانت او را ندارند بلكه او خويش است. 5⃣👈پس از پدر 🧔 و 🧕 حضانت كودك به ترتيب با 👈جد پدرى، 👈وصى پدر و 👈وصى جدّ اوست. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ص ۴۴۶ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 1⃣👈 كودك 👨 همان وطن پدر و مادر اوست، مگر آن كه پس از از وطن پدر و مادر كرده باشد. 2⃣👈 پس از ، اگر پدر و مادرش از وطن اصلى خود كرده و وطن ديگرى را برگزينند، فرزند آنها نيست مگر آن كه خود كند آنجا را وطن قرار دهد و يا نباشد. 3⃣👈 ملاك تبعيت فرزند از پدر و مادر در وطن جديد، آن است كه فرزند نداشته باشد. 4⃣👈 اگر كودك در شهر يا روستايى شده و بزرگ شده آنجا باشد، آن شهر يا روستا وطن او محسوب مى ‏شود نه صِرف . 5⃣👈 اصلى مادر يا پدر كه محل پدر و مادر نيست، وطن كودك محسوب نمى ‏شود.‏ 📗 : ۱. العروه الوثقی ج ۲ ص ۱۴۲ م ۳ ۲. ۲. استفتائات امام خمینی ج ۱ ص ۲۶۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 يكى از وظايف 🧕🧔 آماده ‏سازى كودكان 🙎‍♂🙎‍♀ براى انجام تكاليف است كه از آنها به عبادات تمرينى ياد مى ‏شود در اين زمينه چهار نكته را ذكر مى‏ نماييم: 1⃣👈 تمرين اطفال به وظايف شرعى بر عهده والدين است. 2⃣👈 بر 🙎‍♀ غير بالغ حجاب واجب نيست، ولى بر پدر و مادر 🧔🧕 لازم است كه دختران خود را به رعايت وادار نمايند. 3⃣👈 شايسته است دخترانى كه به بلوغ نرسيده ‏اند به تشويق شوند تا هنگام بلوغ رعايت حجاب براى آنان دشوار نباشد. 4⃣👈 مستحب است بچه را به نماز خواندن و عبادت‏ هاى ديگر عادت دهند بلكه مستحب است او را به قضاى نمازها هم وادار نمايند. 📗 : ۱. مسائل جدید محسن محمودی ص ۱۸۰ ۲. العروه الوثقی ج ۲ ص ۳۱۷ م ۱۳۳۷ ۳. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۱۳۸۹ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅مواردى كه با لباس مى ‏توان نماز 🤲 خواند 👌 از شرايط لباس نمازگزار، بودن است. اگر نمازگزار يا از روى با لباس نماز بخواند، نمازش است مگر در پنج ✋ صورت: 2⃣👈 بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه بودن لباس شود. 2⃣👈 به‏ خاطر كه در بدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا كند. 3⃣👈 لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن كمتر از است، اين خون است ولى مى ‏شود با آن نماز 🤲 خواند. 4⃣👈 ناچار باشد با لباس 👚 نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند. 5⃣👈 لباس هاى كوچك همچون 🧦 اگر نجس ‏باشد نمازگزار مى ‏تواند با آن نماز بخواند. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۴۸ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📝👈 اگر 🚘 در محلّی روز نماید و بعد از آن شود، و او چه حکمی دارد؟ ✅👈 اگر از اول ماندن در جایی به مدت ده روز و بیشتر را نداشته باشد از همان اول نماز 🤲 و روزه اش شکسته است اما اگر قصد ده روز کند و روزه بگیرد چنانچه :👇 1⃣👈 🌞 منصرف شود و نماز چهار رکعتی_نخوانده، اش صحیح نیست و نمازها را نیز باید بخواند. 2⃣👈 منصرف شود و نماز چهار رکعتی نخوانده، نمازها شکسته است و نمی تواند روزه های آینده را بگیرد ولی روزه آن روز صحیح می باشد. 3⃣👈 منصرف شود و یک نماز چهار رکعتی خوانده باشد اش صحیح است و باید تا آنجا هست را تمام بخواند و روزه ماه رمضان 🌙 را بگیرد. 4⃣👈 هرگاه کند که آیا نماز چهار رکعتی خوانده و بعد منصرف یا شده یا نه، نمازهای خود را بخواند. 📗: ۱. رساله سیزده مرجع احکام مسافر ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅فرق های 🤲 و 1⃣👈 نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه ‏هاى واجب ديگر كه دارد. 2⃣👈 اگر كسى نماز بر گردن دارد، مى ‏تواند نماز بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى ‏تواند روزه مستحبى بگيرد. 3⃣👈 غسل در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن 🤲 لازم است، ولى براى لازم نيست. 4⃣👈 شرط واقعى نماز است، بر خلاف كه طهارت شرط آن نيست. 5⃣👈 اگر كسى بعد از ظهر سفر 🚗 كند، نمازش‏ مى ‏شود، ولى ‏ اش باطل نمى ‏شود. 6⃣👈 اگر كسى در مناطق (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر 🚘 كند، در خواندن نماز است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۸۵ م ۱۵۶۳ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi222
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 شرایط _به معروف و چیز شرط👌 است در واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر 1⃣👈آن که کسی که می‌خواهد امر☝️و نهی ⛔️ کند، بداند که آنچه شخص مکلف بجا نمی‌آورد 👌است بجا آورد و آنچه بجا می‌آورد باید ترک کند. و بر کسی که معروف و منکر را نمی‌داند واجب نیست. 2⃣👈 آن که بدهد و او تأثیر می‌کند، پس اگر بداند اثر نمی‌کند واجب نیست. 3⃣👈 آن که بداند شخص معصیت کار بنا دارد که خود را کند، پس اگر یا کند یا صحیح بدهد که تکرار نمی‌کند واجب نیست. 4⃣👈آن که در امر و نهی نباشد، پس اگر بداند یا گمان کند که اگر یا کند یا و یا 💰 قابل توجه به او می‌رسد نیست، بلکه اگر احتمال صحیح بدهد که از آن ترس ضررهای مذکور را پیدا کند واجب نیست بلکه اگر بترسد که متوجّه متعلقان او می‌شود واجب نیست، بلکه با احتمال وقوع ضرر جانی یا عِرضی و آبرویی یا مالی موجب حَرَج بر بعضی مؤمنین، واجب نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد حرام است. 📗 ۱. ملحقات رساله امام خمینی با حاشیه آیات عظام: (فاضل) لنکرانی و (نوری) همدانی بخش امر به معروف ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ⛔️ زکات⛔️ ❌ زکات و و و وقتی واجب می‌شود که به مقدار برسند و نصاب آنها حدود 👈 ۸۴۷ 👉 کیلو گرم می‌شود. ✅ آیات عظام ای و : را که برای گندم و جو و خرما و انگور کرده است، نمی‌تواند از حاصل نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از به مقدار نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد. ✅آیت الله : ابتدا را کسر کنند؛ اگر باقیمانده به اندازه نصاب بود را محاسبه کنند. 👈برای این که مقدار زکات مشخص شود باید نوع آبیاری 🌊 محصولات را ملاحظه نمود، بنابراین :👇 1️⃣👈 مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه از آب 🌨 يا قنات و و و يا رطوبت زمين مشروب شود، یک است. 2️⃣ 👈مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه با آب هاى‏ عميق و نيمه عميق و كم عمق، يا به ‏وسيله و و حيوان از چاه يا رودخانه 🌊 آب بكشد و آن را آبیاری سازد زكات آن یک است. 3️⃣ اگر زراعتى با هر دو ✌️ نوع مذکور شود در حالی که زمین نیازی به آبیاری نوع دیگر نداشته یا اینکه آبیاری نوع دیگر به قدرى كم باشد كه به حساب نيايد یا اصلاً اين كار تاثيرى در نداشته باشد بايد مطابق آن‏كه آبیاری شده زكات بدهد، ولى اگر از هر دو ✌️ به مقدار قابل توجهى شده است، مثلًا يا مدّت با آب باران 🌨 و بقيّه با آب چاه مشروب شده، بايد زكات آن را نيمى به حساب یک و نيمى به حساب یک بدهد. 📗 : ۱. اجوبه الاستفتائات س 1880 ۲. توضیح المسائل سیستانی م 1897 ۳. توضیح المسائل مکارم احکام زکات •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 در چند مورد تصرف در مال💰ديگران نياز به كسب و رضايت مالك🧔 ندارد: 1⃣👈 كسى كه در حال هلاكت 🤯 است و نجات او بستگى به تصرف در ملك ديگران دارد. به طور مثال شخصى در حال شدن است، براى 🏊‍♀ نجات لازم نيست از صاحب ملك و استخر اجازه بگيرد. 2⃣👈 اگر شخصى را مجبور به تصرف مال مردم كند به نحوى كه براى آن شخص🤦‍♂ خطر⛔️ وجود داشته باشد. 3⃣👈 شخصى كه است و بدهى اش را نمى‏ دهد شرع (مجتهد جامع الشرايط) بدهكار 😔 را مجبور مى ‏كند كه 🏣 را (غير از ملك خانه ‏مسكونى كه مديون در آن مى ‏نشيند) بفروشد و طلب 💰طلبكاران را بدهد. 4⃣👈 شخصى كه احتكار🤫 كرده حاكم شرع او را مجبور☝️ مى ‏كند اجناسش را به قيمت عادلانه بفروشد گر چه فروشنده 😩 ناراضى باشد. 📗 ۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۲ تصرفات حلال •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 هشت نکته درباره 1⃣👈 آن است که انسان از روی وستم بر یا کسی دست اندازی کند. 2⃣👈 اگر مال غصبی موجود باشد باید آن رابه مالک برگرداند، گر چه موجب بر غاصب باشد. 3⃣👈 غاصب همانگونه که عین مال غصبی است، ضامن آن در مدت غصب شده نیز می باشد اگر چه از منفعت آن بهره ای نبرده باشد. 4⃣👈 اگر و در مال غصبی پیدا شود، واجب است علاوه بر رد آن به مالک، عیب ونقص آن را نیز بپردازد. 5⃣👈 کسی که در ملک غصبی 🤲 می خواند، اگر چه فقط روی فرش باشد، نمازش است. 6⃣👈 نماز خواندن در ملکی که آن مال دیگری است، بدون اجازه کسی که منفعت مال اوست باطل است. 7⃣👈 تصرف در مال بدون رضایت ، غصب وحرام است و نماز خواندن درآن باطل است. 8⃣👈 تصرف در مال که به مردم است حرام و نماز خواندن در آن باطل است، مگر تصرفات جزئی. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۸۶۷ و ۸۷۲ و ۸۷۶ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۲۶ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d