eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
352 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شرايط صحت عبادات‏ 💬 انجام عبادات با شرايط زير مى‏تواند صحيح باشد: 🔸1. اسلام‏ 👈 تمام تكاليف مسلمانان متوجه كفار نيز هست ولى اگر انجام بدهند، صحيح نخواهد بود. (1) (چون مسلمان نيستند) 🔸2. داشتن ولايت اهل بيت عليهم السلام‏ 👈 ولايت اهل بيت عليهم السلام به نظر بيشتر فقيهان، شرط صحت عمل است و بدون آن، عمل باطل است. (2) 🔸3. اخلاص. 👈 اعمال عبادى اگر همراه با اخلاص نباشند صحيح نيستند. 🔸4. تطابق با دستورات و شرايطى كه در دين مطرح شده است. -------------- 📚 پی‌نوشت: 1. صحت عبادات‏، ج 1، فى صلاة القضاء. 2. همان، ج 2، فى شرائط الصوم؛ بحارالانوار، ج 9، ص 217. https://eitaa.com/ahkam31
🍀 مسأله: اگر مالک 🐏 از تامین آب و آذوقه مناسب برای حیوان سر باز زند، او را بر یکی از سه کار (فروختن، سر بریدن و پرداختن هزینه نیازهای او) وا می‌دارد. اگر از این راه نیاز حیوان تامین نشد 🤨، حاکم شرع به نیابت از بر اساس مصلحت و به گونه مناسب اقدام می‌کند✅. 📚 منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۶۴" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
مسأله: از بین بردن حیواناتی 🐀 که موجب انتقال بیماری و 👹 به مسلمانان باشد، جایز است. 💢 کشتن 🐕 کفاره ندارد. و در صورتی که از سگ‌های گله یا باغ باشد، ضمان 💵 دارد. 📚 منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۷۴" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
❓پرسش: پرندگان 🦅 و به وسیله ⚡️ در حالی که زنده هستند چه صورت دارد؟ 🔺پاسخ: آیت الله خامنه‌ای: پسندیده نیست. 🚫 آیت الله فاضل: مکروه است.🖐🏻 📚منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۷۵" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
⁉️پرسش: استعمال مواد مخدر ☠ به صورت خوردن، نوشیدن، کشیدن 🚬 و 💉 چه حکمی دارد؟ ❇️پاسخ: استعمال مواد مخدر با توجه به آثار سوءشان، ❌ است. 📚منبع: کتاب "آداب و احکام خوردنی‌ها صفحه ۸۴" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
📚 پاک بودن خون باقیمانده در حیوان ذبح شده 💠 سؤال: آیا خونی که بعد از ذبحِ گوسفند باقی می ماند و به مرور خارج می شود، نجس است؟ ✅ جواب: اگر پس از ذبح حیوان، خون به طور طبیعی و کامل خارج شود سپس خون ها و محل ذبح تطهیر گردد، خون های باقیمانده در بدن حیوان و خارج شده پس از آن، پاک خواهند بود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🍧استفاده از پودر ژلاتین 🍬سؤال: استفاده از که عموما از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد؟ ✅جواب: و بستگی به موادی دارد که از آن تهیه می شود؛ اگر از گیاهان یا حیوان حلال گوشتی که شده یا از حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده ولی معلوم است که تطهیر شده تهیه شده است، حلال است، اما اگر از پوست یا گوشت حیوان که ذبح شرعی نشده یا از اجزاء حیوان تهیه شده باشد، حرام است، البته در صورتی که معلوم نباشد ژلاتینی که می خواهد بخورد از قسم حلال است یا حرام، خوردن آن حرام نیست. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
📚 پیدا کردن پرندۀ زینتی 💠 سؤال: گرفتن پرندۀ زینتیِ پیدا شده (مثل طوطی و قناری) در صورتی که احتمال پیدا کردن صاحب آن نباشد، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر پرنده در شهر یا روستا پیدا شود و دارای نشانه ای باشد که معلوم است مالک دارد، جایز نیست آن را بگیرد و اگر بگیرد، باید هزینۀ حفظ آن را از مال خودش بدهد و برای یافتن مالک آن تحقیق کند و اگر از یافتن مالک حیوان ناامید شد، خود حیوان یا قیمت آن را از طرف صاحبش صدقه بدهد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
📚 استفاده از کِرِم حاوی اجزای حیوان حرام گوشت 💠 سؤال: استفاده از کِرِمی (یا صابون و مانند آن) که حاوی غضروف ماهی حرام گوشت است، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: حیوانی که خون جهنده ندارد (هر چند حرام گوشت باشد و تذکیه شرعی نشده باشد) و نیز محصولاتی که از آن تهیه می شوند، نجس نیستند، ولی استفادۀ از آن در حال نماز جایز نیست؛ بنابر این اگر می‌دانید که از حیوان حرام گوشت تهیه شده، برای نماز باید برطرف شود و چنانچه جذب بدن شده و چیزی از آن باقی نمانده باشد، اشکال ندارد و شستن محل آن لازم نیست. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🐓 پرورش حیوان مجهول المالک 📕سؤال: اگر کسی جوجه ای را در خانه‌ای که در آن مشغول به کار است پیدا کند و جویای صاحب آن بشود اما کسی را نیابد و آن جوجه را نگه داشته و بزرگ کند، گوشت آن بر او حلال میشود یا خیر؟ حکم آن جوجه که حال بزرگ شده و نسل زیاد کرده چیست؟ 📘جواب: در فرض مرقوم جوجه محسوب می شود و باید به عنوان صدقه به فقیر بدهد، در صورتی که کوتاهی کرده و صدقه نداده و این جوجه بزرگ شده است، تخم آن و نسلی که از تخم آن به وجود می آید نیز مجهول المالک است و باید به فقیر داده شود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
📚 حلال بودن جنین حیوان ذبح شده 💠 سؤال: اگر بعد از ذبح متوجه شویم که گوسفند، باردار بوده و بره، مرده از شکمش خارج شود، آیا بره حلال است؟ ✅ جواب: اگر خلقت جنینِ حیوان، کامل شده یعنی مو یا پشم بر بدنش روئیده باشد، حلال است؛ در غیر این صورت حلال نیست. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🐓فراموشی در رو به قبله کردن حیوان هنگام ذبح 🔵سؤال: اگر کسی موقع به خاطر یا ، آن را قرار ندهد، آیا حیوان حرام می شود؟ 🔴جواب: حیوان حرام نمی شود و خوردن آن اشکال ندارد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🐓نگفتن بسم الله در ذبح 🔷سؤال: اگر کسی که را می برد، به خاطر را نبرد، آیا حیوان حرام می شود؟ و اگر به جهت مراعات نشده، حکم چیست؟ 🔶جواب: اگر از روی فراموشی بوده اشکال ندارد؛ ولی اگر حکم مسأله را نمی‌دانسته، حرام می‌شود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
❗️تطهیر داخل بدن آیا میدانید ... داخل بدن انسان، مانند داخل دهان و بینی، با برطرف شدن عین نجاست پاک می شود و نیاز به تطهیر ندارد، همچنین اگر بدن حیوان یا منقار پرنده نجس شود مانند این که با خون یا آب نجس آلوده شود، چنانچه عین نجاست برطرف شود، حیوان پاک می شود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🔶 عقیقه 1. برای فرزند - پسر و دختر – مستحب مؤکد است. باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد. 2.مستحب است نکات زیر برای عقیقه رعایت گردد: •مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد. •مستحب است انجام شود. •اگر عقیقه تا زمان بلوغ فرزند انجام نشود، مستحب است خودش انجام دهد بلکه اگر در زمان حیاتش انجام نشد، مستحب است بعد از فوت برایش انجام دهند. •مستحب است پا و ران عقیقه به داده شود و أفضل از آن، این است که یک چهارم عقيقه به او داده شود و اگر پا و ران داخل در یک چهارم باشد، به هر دو مستحب عمل شده است و اگر دسترسی به قابله نباشد، سهم قابله به مادر داده شود تا آن را صدقه بدهد. توجه: •صدقه دادن کفايت از عقيقه نمي کند. •تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود. •اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعي از مؤمنين - حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است - دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
*️⃣ ژلاتين 💠 سؤال: آیا خوردن خوراکی های خارجی مانند که در تولید آنها به کار رفته است، اشکال دارد؟ ☑️ جواب: حلیت و حرمت بستگی به موادی دارد که از آنها تهیه می شود؛ اگر باشد، حلال است، اما اگر حیوانی باشد، در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت یا از پوست حلال گوشت که ذبح شرعی نشده است، باشد، حرام است و اگر از استخوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده است، باشد، حلال است ـ اگر شرعی نشده باشد، در صورت تطهیر استخوان حلال است ـ، در هر صورت اگر معلوم نباشد ژلاتین مورد مصرف از نوع حلال است یا حرام، مصرف آن اشکال ندارد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
📚 خون باقی مانده در گوشت 💠 سؤال: آیا خوردن خون باقی مانده در گوشت حیوان ذبح شده، حلال است؟ ☑️ جواب: اگر پس از ذبح، به صورت طبيعى از حيوان خون خارج شود، خونى كه داخل بدن باقى مى‌ماند گرچه نجس نيست، ولى خوردن آن حرام است، مگر آنكه هنگام پخت در غذا مستهلك شود يا به صورتی در گوشت باشد، كه جزء آن محسوب شود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️ بعضی از مردم بااینکه مسافر هستن و نمازشون شکسته است، می‌رن صف اول نماز جماعت می‌ایستن. 📛 درحالی‌که این کار ممکنه درست نباشه. ✍️ چون نماز ایشون شکسته است و زودتر تموم می‌شه و وقتی تموم شد، اتصال بقیه که به‌وسیله ایشون برقرار بوده، ممکنه به‌هم بخوره و نمازشون فُرادا بشه. ⭕️ نکته: رهبری می‌گن اگه بعد از سلام زودی دوباره اقتدا کنه و به جماعت بپیونده، بازم مشکلی پیش نمیاد. ⭕️ نکته: حداکثر فاصله در نماز جماعت از نظر رهبری یک متر، از نظر آقای مکارم دو متر و از نظر آقای سیستانی یک‌متروبیست سانتی‌متره؛ یعنی بیشتر از این فاصله باشه، اتصال نماز جماعت از بین می‌ره. 🔺رساله چند مرجع، م1488، رساله نماز و روزه رهبری م۷۲۳. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
↩️ادامه احکام امر به معروف و نهی از منکر 18سوال و پاسخ 👇
در مورد امر به معروف و نهی از منکر سوالات مختلفی پرسیده شده که در این کلاس تعدادی از آن‌ها را مرور می‌کنیم. سوال اول ◀️ آيا در صورت بى‌حجابى ارحام و خويشاوندان، و عدم وجود شرايط نهى از منكر، بازهم صله رحم واجب است؟ ⁉️ ✅ پاسخ: در صورتى كه سبب امضاء اعمال آنها نشود، بايد صله رحم را به جا آورد؛ و تا آنجا كه ممكن است « با زبان خوش» امر به معروف و نهى از منكر كرد . 📚احكام بانوان (مكارم)؛ ص: ۲۶۰- سؤال ۹۹۲📚 سوال دوم ◀️ با افراد متجاهر به فسق و تارک نماز و حرام خوار و ... که جزء فامیل و بستگان هستند، چگونه رفتار کنیم؟ منظور رفتار خوب است یا بی‌اعتنایی و صحبت نکردن و ...؟ ⁉️ ✅ پاسخ: شرایط متفاوت است، اگر ترک معاشرت موجب میشود اشخاص مورد نظر دست از خلاف خود بردارند، لازم است از معاشرت با آنان خودداری نمائید. و الاّ گفتگو و رفت و آمد با آنان اشکال ندارد، بخصوص اگر موجب هدایت آنها شود ولی تصرف در اموال آنها در صورتی جایز است که علم به وجود مال حرام درآنچه مورد تصرف است، نباشد. و با مراعات شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر آنان را امر و نهی نمائید. 📚 مستفاد از استفتائات حضرت امام خمینی(س)، بخش امر به معروف و نهی از منکر، ج ۱، ص ۴۸۵ - ۴۸۴ چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم📚 سوال سوم ◀️ در منطقه ما رسم بر اين است كه گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را مى‌گيرد و او را مى‌بوسد، يا زن برادر و خواهر زن نيز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب مى‌كنند، و دست دادن، خصوصاً بوسيدن سر و دست به هنگام بازگشت از سفر و ايّام عيد شديداً رايج و مرسوم گرديده، و هر چه تذكّر داده مى‌شود نمى‌پذيرند، بلكه گاهى ناراحت مى‌شوند، تكليف ما چيست؟ اگر موجب قطع صله رحم شود چه حكمى دارد؟ ⁉️ ✅ پاسخ: اين گونه كارها حرام و خلاف شرع است، و نتيجه ناآگاهى بعضى از مردم مى‌باشد. وظيفه شما آن است كه با زبان خوش امر به معروف و نهى از منكر كنيد، و اگر صله رحم بدون آن ميسّر نيست، صله رحم را ترك كنيد . 📚 احكام بانوان (مكارم)؛ ص: ۱۸۷- سؤال ۶۸۴📚 سوال چهارم ◀️ در مجلسي كه غيبت مي كنند، تكليف ما چيست؟ آيا بايد امربه معروف و نهي از منكر كنيم يا نه؟ شرايط چيست؟ ⁉️ ✅ پاسخ: امر به معروف و نهي از منكر در جايي است كه طرف مي داند گناه مي كند و اگر نداند كه گناه مي‌نمايد، وظيفه ما «ارشاد جاهل» يعني بيان حكم الهي است. اما اين كه در مجالس گناه مانند غيبت چه بايد كرد بستگي به شرايط دارد يعني اگر مي توانيم بايد جلوي گناه را بگيريم و اگر نمي توانيم بايد حتي الامكان از آن خارج گرديم. 👈جهت اطلاع از شرايط و نحوه انجام امر به معروف و نهي از منكر به اواخر توضيح المسائل حضرت امام خميني«ره» (بحث شرايط امر به معروف و نهي از منكر) مراجعه نماييد. سوال پنجم ◀️ آیا امر به معروف و نهی ازمنکر در فضای مجازی هم واجب است و ترک آن حرام ؟ ⁉️ ✅پاسخ: درفضای مجازی هم اگر شرایط امربه معروف و نهی از منکر باشد نباید امر و نهی ترک شود. 📚استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم📚 سوال ششم ◀️دفعات امر به معروف و نهی از منکر در یک مورد مشخص تا چند مرتبه باید باشد؟ ⁉️ ✅پاسخ: 🔸تا مرتبه‌ای که انسان بتواند اقدام کند و تأثیرگذار باشد. ممکن است یک‌بار بگوییم و اثر نکند، دوباره بگوییم، یا ۱۰ بار بگوییم، به چند نفر بگوییم که بگویند، آن‌‌وقت اثر می‌کند و اگر ما در توانمان هست که اقدام کنیم واجب است؛ 🔸اما اگر آن‌قدر گفته‌ایم که دیگر توانایی نداریم یا احتمال نمی‌دهم تأثیر داشته باشد، دیگر واجب نیست. سوال هفتم ◀️منظور دقیق از احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ ⁉️ ✅پاسخ: ♦️فریضه امر به معروف و نهی از منکر، برای توسعه و بسط احکام الهی و جامه ی عمل پوشاندن به دستورات دینی در جامعه ی اسلامی و پرهیز از عمل به زشتی ها واجب شده است .بنابراین، باید اقدام به آن مثمر ثمر بوده و در عمل مفید فایده باشد ؛ باید فرد آمر و ناهی احتمال تأثیر بدهد؛ و گرنه اگر علم و یا اطمینان به عدم تأثیر داشته باشد ،عمل به فریضه واجب نخواهد بود. 🔹🔸البته سقوط این فریضه تنها به صورتی منحصر است که علم یا اطمینان به عدم تأثیر باشد و با ظن و گمان به عدم تأثیر ،هر چند قوی باشد، وجوب فریضه ساقط نخواهد شد . 👈🏻تحریر الوسیله، ج2،ص۴۴۴،مسأله ۱ ↩️احکام امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/ahkam31/974
سوال هشتم ◀️ خداوند در سوره بقره (آية الكرسي) مي‌فرمايد: در دين هيچ اجباري نيست و هيچ كس مجبور نيست كه اسلام را بپذيرد پس چرا امر به معروف و نهي از منكر واجب است؟ ⁉️ ✅پاسخ: «لا اكراه» در اصل پذيرش دين است نه در پذيرش احكام آن، لذا فرموده است: «لا اكراه فى الدين» و الا معنى ندارد كه كسى يك سيستم حقوقى يا اعتقادى را بپذيرد و يا عضو يك حزب يا سازمان شود ولى به مقررات آن پايبند نباشد. توضيح آن كه شناخت معناى دقيق «لا اكراه فى الدين»، منوط به نگرشى جامع به آيات قرآن و مجموعه معارف آن است. مسلم است كه در اسلام، احكام اجبارى فراوانى وجود دارد؛ مانند «حدود» و قوانين اجتماعى. اين محدوده نيز، مشتمل بر احكام اكراهى فراوانى است. مسلما كسانى كه حد بر آنان جارى مى شود، راضى به آن نيستند و... . ازاينرو بايد در فهم ابتدايى از جمله «لا اكراه فى الدين» تجديد نظر كرد. معناى ظاهرى اين آيه آن است كه اصل پذيرش دين، قابل اكراه و اجبار نيست؛ يعنى، نمیتوان كسى را به زور به پذيرش آيينی وادار نمود و يا عقيدهاى را از او سلب كرد. بنابراين «عقيده» قابل تحميل نيست؛ ولى اين محدوده غير از محدوده احكام است. توضيح اين كه: كليه نظامهاى فكرى، براى خود نظامى اجتماعى را نيز طراحى مى كنند. در نظامهاى اجتماعى، اكراه و اجبار از ابزارهاى پيشبينى شده در كليه نظامها است؛ يعنى، در هر نظامى در مقوله هاى اجتماعى و حقوقى آن، جبر قانونى وجود دارد و بدون آن، جامعه قابل اداره و كنترل نيست. نظامهاى قضايى و نيروهاى انتظامى در همه نظامها، امرى مقبول و معقول هستند. بنابراين بايستى محدوده عقيده را از محدوده عمل و حقوق جدا كرد. در حيطه «عقيده» اجبار راهى ندارد؛ ولى در حيطه عمل، آنچه كه به نظم عمومي جامعه (Public order) مربوط مي‌شود رفتارهاي اجتماعي تحت نظارت و كنترل در آمده و احيانا با آن برخورد مي‌شود. چنان كه در تمامي جوامع قوانين و مقرراتي وضع مي‌شود و همگان ملزم به رعايت آن مي‌باشند. با اين تفاوت كه در برخي جوامع، تنها به رفاه عمومي و آسايش جسمي افراد جامعه توجه دارند و هر چه كه اختلال در آسايش بدني باشد، خلاف قانون شمرده مي‌شود ولي در جامعه اسلامي افزون بر آسايش بدني به حفظ ارزش‌هاي معنوي نيز توجه شده است و آنچه تأثير سويي بر معنويت افراد جامعه دارد، خلاف قانون شمرده مي‌شود. از جمله اموري كه پي‌آمدهاي ناخوشايندي در زندگي اجتماعي افراد دارد منكرات است. به همين جهت شارع مقدس، براي دور نگه داشتن جامعه از پي‌آمدهاي سوء آنها امر به معروف و نهي از منكر را در سطح جامعه واجب كرده است. با مروري به شرايط و آداب امر به معروف و نهي از منكر روشن مي‌شود كه نهي از منكر در منكرات آشكار واجب است و آمر به معروف و ناهي از منكر، حق تجسس و تفتيش و دخالت در زندگي افراد را ندارد. خواست اسلام آن است كه ظاهر جامعه از هر گناهي پيراسته باشد، اما داوري درباره درون انسان و يا كارهاي ناشايستي كه برخي مرتكب مي‌شوند ولي آنها را نهان مي‌دارند با خداست. بنا بر آنچه گفته شد، افزون بر اين كه در پذيرش شريعت اسلام اجباري نيست، پس از پذيرش آن نيز كسي حق تفتيش عقايد و تجسس در امور شخصي افراد را ندارد اما در صورتي كه رفتار شخص در اجتماع با قوانين اجتماعي اسلام ناهماهنگ باشد همانند همه نظام‌هاي جهان، اسلام حق برخورد را با او براي خود با شيوه‌هاي گوناگون محفوظ مي‌دارد. سوال نهم ◀️وجوب امر به معروف و نهی از منکر نسبت به واجبات دیگر چگونه است و در چه جایگاهی قرار دارد؟ ⁉️ ✅پاسخ: گاهی وقت‌ها یک واجبی آثار و برکات بسیار زیادی دارد که در واجبی مثل امر به معروف و نهی از منکر این‌گونه است؛ مخصوصاً آثار اجتماعی و حتی آثار سیاسی آن که در روایت داریم امر به معروف و نهی از منکر «اَشرَفُ الفَرائِض» (شریف‌ترین واجبات) است 🌹 و «بِها تَقامُ الفَرائِض»، واجبات دیگر به سبب امر به معروف و نهی از منکر اقامه می‌شوند 🌱 و «تَأمَنُ المَذاهِبَ»، امنیت راه‌ها وابسته به امر به معروف و نهی از منکر است. 🔹 فرموده‌اند اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید اشرار بر شما مسلط می‌شوند و دعایتان هم مستجاب نمی‌شود؛ ♨️ بنابراین به‌هرحال دارای اهمیت بسیار زیادی است و اگرچه تعبیر می‌شود به فروع دین، اما در عداد اصول عملی اسلام است. ↩️احکام امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/ahkam31/974
اگر در شرایطی امر به معروف زبانی جواب ندهد و برخی از نیروهای انتظامی هم کوتاهی کنند تکلیف چیست؟ ⁉️ ✅پاسخ: وقتی که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند وظیفه‌ی عمومی فقط تذکر زبانی است، شما تا حد تذکر زبانی اگر می‌بینید مؤثر است و شرایط موجود است اقدام کنید؛ بالاتر از آن شما وظیفه ندارید؛ الآن در بعضی از کشورها مسلمان‌ها دارند کشته می‌شوند اما خیلی از مسلمان‌ها هم در کشور ما مشغول کار خودشان هستند آیا تکلیف و وظیفه‌ای ندارند؟ وقتی که می‌شنوند واقعاً ناراحت می‌شوند اما نمی‌توانند بروند آن‌ها را کمک کنند پس تکلیفی ندارند؛ وقتی شرع جلویتان را گرفته است به این معنا که شما در آن حیطه تکلیف و وظیفه نداری و وظیفه‌ی دیگران است. مثل‌ اینکه یک کسی حقش خورده شده است و تنها دادگاه می‌تواند حق او را بگیرد. خب او باید برود شکایت کند و حکم قاضی حق او را بگیرد، شما که اقدام نکردید گناه نکرده‌اید، چون طریق آن است. بنابراین توسل به زور و قدرت و قوه‌ی قهریه برای جلوگیری از این منکر نه‌تنها وظیفه‌ی آحاد مردم نیست، بلکه جایز نیست و موجب هرج‌ومرج می‌شود. حضرت آقا فرموده‌اند جایز نیست فلذا وظیفه هم نیست و در این موارد تکلیف ندارید. ولی یک تکلیف دیگر دارید، زیرا امر به معروف و نهی از منکر فقط به گفتن به خود آن فرد یا استفاده از قوه‌ی قهریه علیه آن فرد نیست، شما امر به معروف و نهی از منکرتان این است که به نیروهای انتظامی اطلاع دهید، به کسانی که مسئولیت دارند اطلاع دهید، همین اطلاع دادن وظیفه‌ی شماست که انجام می‌دهید. حالا اگر آن‌ها به وظیفه عمل نکردند شما معذورید و گناهکار نیستید. ↩️احکام امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/ahkam31/974
سوال یازدهم ◀️اگر فرزندان مطیع والدین نباشند، والدین تا چه مرحله‌ای می‌توانند امر و نهی کنند؟ ⁉️ ✅پاسخ: پدر و مادر می‌توانند و لازم است فرزند را امر و نهی کنند؛ ولی مقام امر به معروف و نهی از منکر تا همان حد تذکرلسانی باشد نه بیشتر. اما دقت داشته باشید امر به معروف و نهی از منکر به این معنا نیست که همیشه خودمان مستقیماً به فرد بگوییم. گاهی حتی باید فرد را نزد مشاور ببرند، این خودش می‌شود امر به معروف و نهی از منکر. یا پدر می‌بیند فرزندش در نمازخواندن کوتاهی می‌کند و به او تذکر می‌دهد اما اثر ندارد؛ خب باید با یک مشاوری صحبت کند. خود همین رجوع به مشاور امر به معروف است، یعنی راهی را پیش بگیریم که شخص گناهکار، گناه نکند و کسی که واجبی را ترک کرده ، دیگر ترک نکند. سوال دوازدهم ◀️محدوده‌ی امر به معروف چیست و آیا مستحبات را نیز دربرمی‌گیرد؟ ⁉️ ✅پاسخ ♦️امر به معروف و نهی از منکر گاهی واجب است و گاهی مستحب؛ امر به واجبات مثل امر به اصل نماز واجب و نهی از منکرات مثل نهی از دروغ این‌ها واجب است. اما امر به مستحبات، مستحب است؛ ♦️مثل‌اینکه به کسی بگوییم نماز اول وقت بخوان یا بیا برای نماز جماعت به مسجد برویم. همچنین نهی از مکروهات هم ثواب دارد. بنابراین در مستحبات و مکروهات هم، امر و نهی هست ولی واجب نیست بلکه مستحب است. سوال سیزدهم ◀️کسی که بداخلاق است و نمی‌تواند درست امر به معروف کند آیا بر او این امر واجب است؟ ⁉️ ✅پاسخ: اولاً باید در پی اصلاح اخلاق خود باشد. ثانیاً به‌گونه‌ای امرونهی کند که دیگران ناراحت نشوند. ثالثاً حالا اگر هم ناراحت شدند ولی مؤثر بود، یعنی طرف مقابل را از گناه بازداشت و به واجب واداشت که به وظیفه عمل کند و گناه نکند خب، حالا ناراحت هم بشوند، چون مفسده‌ای مثل ضرر جانی یا مالی یا آبرویی ندارد، امر به معروف و نهی از منکر بر چنین فردی هم واجب است. ولی باید سعی کند با اخلاق خوش با او برخورد کند، طوری که مؤثر باشد. سوال چهاردهم ◀️اگر شخصی خودش مبتلا به گناهی باشد، آیا می‌تواند در آن مورد، دیگری را نهی از منکر کند؟ ⁉️ ✅پاسخ: ♦️نه‌تنها می‌توانید، بلکه بعضی از موارد باید حتماً امر به معروف و نهی از منکر کنید ولو خودتان عامل نباشید. ♦️اگرچه در کتب فقهی از جمله در تحریرالوسیله‌ی حضرت امام رحمه‌الله یک سری صفاتی را ذکر کرده‌اند از جمله اینکه فرد خودش عامل به آن معروف و تارک آن منکر باشد، اما این‌ها جزء شرایط پسندیده است و این‌گونه نیست چون خودش گناه کرده دیگر آن تکلیف از او برداشته شود. مثلاً بعضی‌ها می‌پرسند اگر کسی مشروب خورده، آیا دیگر نباید نماز بخواند؟ خب اگر نماز نخواند می‌شود دو گناه؛ مشروب‌خواری و ترک نماز. بنابراین نماز را باید بخواند. حالا ممکن است این نماز قبول نشود اما وظیفه را باید انجام دهد. 🔸🔹بنابراین اگر خودش گناه می‌کند و می‌بیند که دیگری مرتکب گناه می‌شود، ضمن اینکه وظیفه‌ی خودش این است که گناه نکند، وظیفه دارد درصورتی‌که شرایط وجود داشته باشد، امر به معروف و نهی از منکر کند. سوال پانزدهم ◀️در مسئله‌ی برهنه شدن در عزاداری، آیا امر به معروف و نهی از منکر واجب است؟ ⁉️ ✅پاسخ 🔹این امر توصیه‌ی حضرت آقا بوده است به برخی از مداحان که به‌هرحال افراد در عزاداری لخت نشوند یا امر به لخت شدن نکنند و توصیه نکنند که لخت شوند. 🔻 🔹این فتوای فقهی نیست و معنای حرمت هم ندارد و حال اگر در هیئتی مفسده‌ای هم نداشت، حرام نیست؛ بنابراین اگر شما تشخیص می‌دهید که بله این مفسده دارد، خب نهی از آن واجب است؛ اما اگر وقتی گفتیم فی‌نفسه حرام نیست و توصیه‌ی حضرت آقا است؛ حال اگر افرادی لخت شدند در عزاداری و مفسده‌ای هم نداشت، اینجا نهی از آن واجب نیست، چون منکر حساب نمی‌شود. سوال شانزدهم ◀️اگر آمر به معروف بداند مورد تمسخر واقع می‌شود تکلیف چیست؟ ⁉️ ✅پاسخ ♦️صرف تمسخر مجوزی برای ترک امر به معروف و نهی از منکر نیست؛ مگر اینکه موجب آبروریزی شود. ♦️یک‌وقت فردی ما را مسخره می‌کند و به حرفمان گوش نمی‌دهد و اثر نمی‌پذیرد، پس واجب نیست. اما گاهی ‌مسخره می‌کند ولی آبروی ما در خطر نیست و اثر هم دارد، در اینجا واجب است امر و نهی کنید. ↩️احکام امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/ahkam31/974
سوال هفدهم ◀️ اگر دختر محجبه‌ای یک دوست بدحجاب دارد و امر به معروف او اثر ندارد، آیا باید با او قطع رابطه کند؟⁉️ ✅پاسخ: ♦️اگر ترک رابطه با او اثر داشته باشد به این معنا که اصلاح می‌شود و حجابش را مراعات می‌کند، بله واجب است. گاهی وقت‌ها نیز برعکس است یعنی گرم‌گرفتن و محبت‌کردن و بعد تذکردادن بیشتر اثر می‌کند و باید از این راه وارد شد. اما اگر قطع ارتباط اثر ندارد و این رابطه برای شما مفسده‌ای ندارد رفت‌وآمد با او اشکالی ندارد. سوال هجدهم ◀️ آیا لحن در امر به معروف باید آمرانه باشد یا می‌توان از الفاظی مثل لطفاً و خواهش می‌کنم هم استفاده کرد؟ ⁉️ ✅پاسخ: ♦️شخصی که می‌خواهد دیگری را امر و نهی کند جایگاهش بالاتر از فرد گناهکار است، و این ولایت را اجمالاً دارد که می‌تواند او را امر و نهی کند؛ اما این بدان معنا نیست که در همه‌جا باید آمرانه برخورد کرد. 🔸🔹اتفاقاً در احکام فقهی آمده است و نظر حضرت آقا هم همین است که اگر شما درخواست کنید و یا با سخن نرم بگویید، نه آمرانه، اثر دارد، این کار نه‌تنها جایز است بلکه گاهی واجب است از این طریق وارد شوید. 💠در صورتی که تشخیص دادیم اگر احترام کنیم و تعابیر محترمانه به‌کار ببریم و از او تعریف کنیم بعد تذکر بدهیم اثر می‌کند، باید همین شیوه را پیش بگیریم. سوال نوزدهم ◀️ دوستی های خیابانی اگر آخر و عاقبت ندارد چرا افرادی به این صورت آشنا شده و زندگی مشترک خود را شروع کرده ولی دچار مشکل نشده اند!؟ ⁉️ ✅پاسخ: ♦️وقتی گفته می شود جاده لغزنده است و زنجیر چرخ ببندید معنایش این است که اگر در جاده بدون زنجیر چرخ کسی رفت چپ می کند؟! نه! معنا و مفهومش این است که اگر چپ کرد خودش را ملامت بکند هر کس ازدواج خیابانی را انتخاب کرد حتما به معنای خراب شدن زندگانی نیست! ولی این عمل قابل توصیه نیست مثل توصیه به نبستن زنجیر چرخ در جاده لغزنده به دلیل اینکه خودمان دچار مشکل نشده ایم!؟ ↩️احکام امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/ahkam31/974
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋نماز_جماعت 👌 یکی از مستحباتی که فراوان سفارش شده است شرکت در نماز جماعت است که در این زمینه چند نکته کوتاه را یادآوری می کنم: 1⃣👈 یکی از بایدهای نماز جماعت تبعیت از امام جماعت در افعال نماز است یعنی مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام به‌جا آورد و اگر کسی در کارهای نماز عمدا از امام جماعت تبعیت نکند، به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای نمازش تبدیل به فرادا می شود و فرد از نماز جماعت خارج می شود.(رساله نماز و روزه م 733) 2⃣👈   اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام می‌رسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد. 3⃣👈   کسی مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و‌سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع (یا سجده که اختلافی است) خود را‌به امام جماعت برساند، اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد (بنابر‌احتیاط‌واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (مشهور-‌رساله‌مراجع‌مسأله‌1442-غیر‌مشهور :‌خوئی، بهجت، تبریزی،‌سیستانی:‌خودش را به رکوع برساند وم 1441)  📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910