eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
355 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷🌷 ☆طنـز..🤩😍 🧓🏽حیف نون تو دیگران داشت میخورد رفیقش میگه: اینقدر نخور حلال نیست! حیف نون میگه: من به حلال، حرومش کاری ندارم، برا میخورم 😂😂😂 ـ🌧⛈🌧 👇 ⭕ المارّه و شـرایط آن: ✍️. کسی که درحال عبور به درختی میوه دار برسد با شرایط زیر میتواند از آن بخورد: 1- خوردن هایی که درخیابان و راه های عمومی هستند، مانعی ندارد. 2- استفاده از های باغات مردم با شرائطی حلال است: 1️⃣ یقین به عدم رضایت مالک نداشته باشد. 2️⃣به طور اتفاقی از آنجا عبور کند نه با قصد خوردن . 3️⃣ضرر و آسیب به درخت نزند و میوه ها را تلف نکند. 4️⃣میوه را همان جا بخورد و با خود نبرد. 5️⃣وارد ملک و نشود. 6️⃣باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ‼️موارد دیگر که شرایط فوق را ندارد است. ╭══• ❤️ •══╮ @ahkameshirin ╰══• ❤️ •══╯
♦️ آیا بر یا صحیح است ؟ ♦️ ♻️ گاهی برای :نماز مهری از جنس در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در برای کردن استفاده کرد؟ 💠 آیت الله خامنه ای : بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از و پنبه ـ ساخته مى‌شود است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد. 💠 آیت الله مکارم شیرازی : بر کاغذ است. سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که است فاصله باشد، جایز است. 💠 آیت الله سیستانی : اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که بر آن است مانند – و - ساخته باشند می شود برآن کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، بر آن صحیح نیست و اما کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که بر آن صحیح است. توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123 @ahkameshirin
🔴 احکام شرعی ❓سؤال: بازی با وسایل سرگرمی از جمله پاسور چه حکمی دارد و آیا بازی با آنها برای سرگرمی و بدون شرط بندی جایز است؟ ✅ جواب: بازی باچیزی که عرفا از آلات قمار محسوب می شود مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد. 📚 استفتائات مقام معظم رهبری 🔮کانال احکام شیرین 💞🌷💞🌷💞🌷 @ahkameshirin 💞🌷💞🌷💞🌷
۴شرط
قرائت
مستحبی
والدین
تصرف
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 درباره 🤦‍♂️ ✅👈 🤦‍♂️عبارت است از در انسان🙍‍♂️ كه مانع ارتكاب اعمال 🤬 مى ‏شود. 1️⃣👈 اعمالى 🕺كه موجب از بين رفتن 🤦 در ميان برادران دينى نسبت به يكديگر مى ‏شود است. 2️⃣👈 در انجام تكاليف 🙈 معنا ندارد و حياء🤦عذر شرعى براى ترك واجب نيست.‌ 👈مثل 🚿واجب وقتی دیگری هستید 3️⃣👈 🤦نمى ‏تواند براى ماندن بر 🧘 به وظايف شرعى و ترك پرسش به شمار آيد. 4️⃣👈 به نيازمندى 👨‍🦽كه به جهت حياء🤦‍♂️ از گرفتن 💰 خوددارى مى ‏كند، جايز بلكه است به ظاهر تحت عنوان و در واقع به قصد بدهند. 📗 : ۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ۲. فرهنگ فقه، ج ۳ ص ۳۸۷ ۳. اجوبة الاستفتائات س ۱۸۱ ۴. فرهنگ فقه، ج ۳ ص ۳۸۷ ۵. جواهر الكلام، ج ۱۵، ص ۳۲۴ •┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈•
﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 آیا وام صندوقهای📭 خانگی🏡 دارد 1⃣👈 آیت الله ای در صورتی که از درآمد💰و حقوق💵 باشد، سر سال خمسی باید آن پرداخت شود؛👌البته در صورتی که مبلغ را به دیگری👥 وام💰 داده باشید و سر سال قابل نباشد، می توانید آن را پس از دریافت مبلغ💴 پرداخت کنید 2⃣👈 آیت الله آنچه هر ماه 🌙 مى پردازید در واقع به کسى که نوبتش رسیده است مى دهید و هرگاه نوبت👉 شما شد نسبت به آن مقدارى که به افراد👨‍👩‍👧‍👦 قرض داده اید خود را از آنها پس می گیرید ، و بقیه مبلغ دریافتی💵 قرض گرفتن از دیگر اعضاء 👨‍👩‍👦‍👦 است ، پس هرگاه نوبت👉 شما شد به مقدارى که قبل از سر سال خمسى پرداخته بودید آن فورا است. 3⃣👈 آیت الله آن مقدار از وام💰 که متعلق به خود اوست🧕 و قبلا در صندوق 📪 براي خودش پس انداز شده است در صورتي که سر قابل وصول🤝 نبوده باشد، جزء در آمد سال وصول وام💰 محسوب مي شود که اگر بعد از دريافت وام تا سال خمسي نشود مشمول است و آن مقدار از وام💰 که به او داده اند و جنبه دارد به مقداري که اقساطش 🗞 پرداخت شده و تا سال خمسي موجود است خمس دارد. 📗 ۱. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی ۲. پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم ۳. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری •┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈•
🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕 ❓مسئله : خنده خانم‌ها موقع حرف‌زدن با مرد نامحرم، چه حكمى داره؟ 📚 همه مراجع: اگه خنده طورى باشه كه باعث تحريک شهوت نامحرم بشه، جايز نيست. صافى، جامع‌الاحكام، ج‏۲، س‏۱۶۷۰؛ سيستانى، منهاج‏‌الصالحين، ج‏۳، النكاح، م‏۲۹؛ نورى، مكارم و امام، تعليقات على‌‏العروة، النكاح، م‏۳۹؛ دفتر: وحيد، تبريزى، بهجت، خامنه‌اى و فاضل. 🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 👶🏻سقط جنین👶🏻 ⁉️سوال: پدر و مادري که براي سقط جنين به پزشک مراجعه مي کنند حکم مباشر سقط را دارند و ديه بر انها واجبه يا فقط کار حرامي انجام دادند؟ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای : اگر به‌گونه‌اى عمل کنند که آن عمل به آنها مستند شود ديه بر عهده آنهاست و اگر به آنها مستند نباشد، ديه بر عهده مباشر است هر چند آنها کار حرامى انجام داده‌اند. 📝آيت الله وحيد خراساني : مباشر به سقط کسي است که عمل سقط را انجام مي دهد ولي مراجعه آنها براي انجام عمل سقط حرام است. 📝آيت الله سيستاني : آنها مباشر نيستند و پزشک که به وسيله اي اسقاط مي کند مباشر است ولي اگر پزشک فقط دارويي را معرفي کند ومادر خود مصرف کند او مباشر است. 📝 آيت الله مکارم شيرازي: پزشک در صورتي که اقدامي عملي کند و مادر که خود را در اختيار طبيب قرار داده هر دو مباشرند ولي پدر در فرض سوال مباشر نيست هرچند از گرفتن ديه محروم است. 📝آيت الله فاضل لنکراني: اگر پزشک آمپول بزند؛ ديه بر پزشک واجب است و پدر و مادر جنين گناهکار حساب مي شوند. اگر دکتر آمپول نزند کسي ديگري آمپول بزند کسي که از روي اگاهي آمپول زده ديه براوواجب است و اگر مادر جنين خودش دارو بخورد که سقط کند و جنين سقط شود ديه برمادر جنين واجب است. ------------ 📖منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱/۱۳ موضوع: سلام‌ علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: الْمَسَاجِدُ سُوقٌ مِنْ أَسْوَاقِ الْآخِرَةِ قِرَاهَا الْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُهَا الْجَنَّة.ُ مساجد، بازارى از بازارهاى آخرت است، که در آن خداوند با مغفرت و آمرزش گناهان از میهمانانش پذیرایی می کند و به ساکنینش بهشت را هدیه می دهد. (الامالی(للطوسی)، النص ص: 139) در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم این ماه عزیز فرصتی بسیار استثنایی در ارتباط با پروردگار متعال است و قطعا این ایام ارتباط گیری با خدا و توبه و انابه به درگاه الهی با دیگر ایام متفاوت است و زمان تاثیر در حالت مومن و عبادت او دارد؛ همانطور که زمان در ارتباط با خدا موثر است مکان هم در ارتباط با خدا، در دعا، نماز، و ... موثر است مثل حرم معصومین که توصیه شده است خداوند را در این مکان پاک بخوانیم یکی از اماکن پر نور و برکت که ارتباط با خداوند در آن اثر بیشتر دارد مساجد هستند که بیوت الله اند، سعی کنیم در ماه خدا بیشتر با خانه های خدا در زمین انس بگیریم؛ امروز قصد داریم چند نکته درباره احکام مساجد خدمت شما خوبان بیان کنیم: 1. یکی از مستحبات تمیز کردن مسجد است و باید توجه شود که هنگام تمیز کردن خسارتی به مسجد وارد نشود چرا که وارد کردن خسارت به اموال مسجد جایز نیست. (1) 2. خارج کردن اموال مسجد، مثل: قرآن، مهر، مفاتیح، فرش؛ ظروف مسجد ولو به قصد تبرک جایز نیست و اگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک واسطه فورا به همان مسجد برگرداند و اگر هم امکان برگرداندن وجود نداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد. (2) 3. نجس کردن مسجد حرام است و هر کس بفهمد که مسجد نجس شده باید (3) فورا تطهیر کرده و اگر نتواند خودش تطهیر کند، باید به دیگران اطلاع دهد. (4) 4. برگزاری مراسم مثل مجالس قرآنی و دعا خوانی در مساجد بسیار خوب است لکن  نباید مزاحم برنامه نماز شود و مراسم نماز در مساجد اولویت اول است. (5)  5. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) نمی تواند در مسجد توقف کند و حرام است؛ البته اگر مسجدی مثل مسجد گوهرشاد دارای دو یا چند درب ورودی و خروجی باشد می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود.(6) خداوند متعال توفیق عبادت و حضور بیشتر در مساجد را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (سایت لیدر، خسارت به اموال مسجد ؛ مکارم استفتائات جدید ج2 س210) (2) (سایت لیدر، احوال مسجد ؛ سایت مکارم استفتائات وقف، مسجد ؛ توضیح المسائل فاضل م2193 ؛ استفتائات بهجت ج2 س 1807) (3) آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی: اگر بقاء نجاست هتک حرمت باشد. (4) حضرت امام، سیستانی: اگر نتواند و بی احترامی باشد. (رساله مراجع مساله 900 و 901‌؛ آیات عظام) (5) (توضیح المسائل جامع م 1088) (6) توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس ۲۰ ص ۸۸ @AhkameHarameRazavi
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍ضمن عرض تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان 👈رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: 👈أَیُّهَا النَّاسُ‏ إِنَّهُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیْکُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ .... . 👈 اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه‌ها و روزهایش برترینِ روزها، شب‌هایش برترینِ شب‌ها و ساعاتش برترینِ ساعات است. (وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 313) 👈به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان چند نکته درباره نیت روزه خدمت شما عرض می شود: 1⃣👈 روزه از عبادات است و لازم است که با قصد تقرب به خدا انجام شود؛ معمولا این ایام از نیت روزه سوال می شود که چگونه باید باشد؟ در پاسخ می گوییم لازم نیست که نیت عمل به زبان بیاید یا از ذهن بگذرد (آنچه در نیت مهم است همان است که همه شما مومنین آن را رعایت می کنید مثلا برای کسی که بر می خیزد و سحری می خورد  و با شروع اذان دیگر چیزی نمی خورد و قصد گرفتن روزه برای انجام تکلیف الهی را دارد نیت محقق است و دیگر هیچ فکر یا دقت و گذراندن از قلب و ... نیاز نیست) لذا در نیت خودمان را درگیر نکنیم و بسیار آسان و راحت است (در باقی عبادات هم نیت همین است). (2) 2⃣👈 با توجه به مطلب اول پس کسی که از همین آغاز ماه انشالله قصدش روزه گرفتن کل ماه است یعنی همه ماه را نیت دارد و هیچ کار دیگری برای نیت لازم ندارد. (3)  3⃣👈قصد روزه لازم است تا پایان روز ادامه داشته باشد بنابر این اگر کسی در بین روز به طور یقینی قصد کند که دیگر روزه نباشد ولو چیزی هم نخورد روزه اش باطل است. (4) 📒نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: از روی تذل و بندگی در پیشگاه خداوند. (2) (رساله مراجع تقلید، م1550) (3) (رساله مراجع تقلید، م 1551) (4) (العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیة، مسئلۀ۲۲؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۵۷۰و۱۵۷۱.) @fatemi222
🌹وظیفه روزه مشاغل سخت ❓سوال: وظیفه‌ی افرادی که دارای مشاغل سخت هستند مانند نانوا، کشاورز، در مورد روزه گرفتن در این ماه چیست؟ 👈 جواب: ✍ *روزه گرفتن از واجبات و یک تکلیف دینی است و فقط در مواردی که دین اجازه داده است انسان مجاز هست که روزه نگیرد مانند مسافرت، مریضی و ...* *" ترک عمدی روزه هم حرام و گناه کبیره است و هم قضا و کفاره و عذاب اخروی را در پی خواهد داشت. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
❇️ ❓پرسش: اگه روزه قضا بخاطرعذرشرعي داشته باشيم وتاماه رمضان سال آينده بجانياوريم آيابعدازماه رمضان سال آينده آن روزه هاکفاره هم داره؟چون ميگن روزه بخاطرعذرشرعي کفاره نداره؟مرجع آیت الله حفظه الله. 📝پاسخ: اگر تا ماه رمضان سال بعد قضای روزه ها را بگیرید کفاره ندارد، درغیر این صورت باید هم قضا کنید و برای هر روز 750 گرم گندم به فقیر کفاره بدهید. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
⁉️ فرق بین فدیه و کفاره چیست؟ 👈 پاسخ : کفاره: نوعی جریمه به حساب می‌آید مثل اینکه شخصی روزه‌ی ماه مبارک رمضان را به جهتی افطار کرده ولی بدون مجوز تا ماه مبارک آینده آنرا قضا نمی کند که به ازاء هر روز روزه، یک مد طعام بایستی به فقیر بدهد. فدیه: جریمه حساب نمی شود ولکن از جهت مقدار با کفاره فرق نمی کند و در حقیقت به جای روزه نگرفتن پرداخت می شود. ↙️موارد فدیه: 1️⃣- مرد و زن پیری که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد. 2️⃣- فرد بیماری که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند. 3️⃣- زن بارداری که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد. 4️⃣- زن شیرده که شیره او کم است و روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد. 📚رساله مراجع ص 540- رساله آموزشی ص265 کانال 🌺 @ahkaamcanonical
﷽؛ 💫 احکام روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 1⃣ چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد : 👈 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده ، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد . 👈 اگر قضای روزه را بجا نیاورد ، الف) به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت : ✨ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده ، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود . ب) به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت : ✨ بنابراحتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید . ج) اگر بدون عذر ، قضای آن را بجا نیاورده است : ✨ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده ، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد . 2⃣ اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد : 👈 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد ، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد . 👈 اگر قضای روزه را بجا نیاورد : الف) چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد : ✨ علاوه بر فدیه ، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد . ب) اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد : ✨ همان فدیه کفایت می کند وکفاره تأخیر ندارد ، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد . 🌹 ملاحظات 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد ، كفاره تأخير واجب است . 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد ، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد ، عمل کند . 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم ، آرد ، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود . 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست ، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول ، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند ، اشكال ندارد . 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است ، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست'، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است . منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 👈هزینه ۷۵۰ گرم اول ماه مبارک امسال ۸ هزار تومان در گناباد هست. @fatemi222
❇️ ❓مسئله : حكم روزهٔ دختربچه‌هایی كه تازه به تكليف رسیدن و روزه‌گرفتن براشون خیلی سخته، چيه؟ 📚 آیت‌الله خامنه‌ای: بايد روزه‌ها رو بگيره، اما هر ساعت روز که دچار ضعف و سختی زیاد شد، می‌تونه افطار كنه. در مورد تشنگی هم به احتياط واجب، فقط مقداری آب بخوره که ضرورت داره، زیاده‌روی نکنه و بازم تا غروب هیچی نخوره. البته بعداً بايد روزه رو قضا کنه. 📚 آیت‌الله سيستانی: بايد روزه رو بگيره، اما اگه غيرقابل‌تحمل شد، می‌تونه همون موقع غذا یا آب بخوره و احتياط واجب اینه که فقط به مقدار رفع ضرورت بخوره. در هر حال، بعد از خوردن، بازم باید تا غروب از مبطلات روزه پرهيز كنه. با این وجود، روزه‌ش باطله و بايد بعداً روزه رو قضا کنه، اما كفاره نداره. 📚 آیت‌الله مكارم: اگه نمی‌تونه روزه بگیره، واجب نيست؛ اما بايد برای هر روز، 750 گرم گندم یا جو یا نون و... به فقير بده. اگه تا ماه رمضان آينده هم توان قضا کردن نداشت، قضاش هم بهش واجب نیست؛ اما اگه تا ماه رمضان آينده تونست، بايد هر مقدار از روزه‌ها رو که تونست، قضا كنه. 📚 آیات عظام فاضل، تبریزی، صافی و بهجت: دخترایی که تازه به تکلیف می‌رسن، اگه توانایی روزه‌گرفتن ندارن و براشون سختی و مشقت داره؛ روزه برای اونا واجب نیست، ولی بعداً باید قضای روزه رو بگیرن. 📚 بقیه مراجع: دختری که تازه به بلوغ رسیده، باید با تغذیه مناسب و استراحت بیشتر روزه‌ها رو بگیره. اگه به‌خاطر ضعیف‌بودن بنیه در طول روز دچار ضعف شدید و غیرقابل‌تحمل شد، می‌تونه روزه رو همون موقع افطار کنه؛ اما قضای روزه‌ها رو باید بعداً بگیره. 🔺 توضیح‌المسائل 16مرجع، م1583؛عروةالوثقی، شرایط صحةالصوم، مسأله‌السادس؛ منهاج‌الصالحین، شرایط صحةالصوم، م1030؛ تحریرالوسیله، القول فی شرایط صحةالصوم، م1؛ استفتائات امام، ج1، س88؛ صراة‌النجاة، ج1، س1182؛ خامنه‌ای، أجوبة‌الاستفتائات، س731 و 732؛ مکارم، استفتائات، ج2، س439؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج1، س568؛ گلپایگانی، رساله، م1592؛ بهجت، رساله، م1363؛ مظاهری و زنجانی، استفتائات سایت، احکام روزه. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
💰کفاره روزه های عمدی بر پسر بزرگ👨🏽 ❓سوال: 🚦آیا همانطور که بر پسر بزرگتر قضای روزه ها واجب است ،کفاره روزه های عمدی هم بر عهده پسر بزرگتر است ؟ پاسخ: ❇️آیات عظام خامنه ای، مکارم، سیستانی و وحید: کفّارات عمدی بر عهده پسر بزرگتر واجب نیست. ------ ☑️ منبع: استفتاء از‌ آیت الله خامنه ای leader.ir- شماره استفتاء: B1HUciJcO5Q استفتاء ازآیت الله مکارم - makarem.ir ـ‌ کد رهگیری: 9509060122 استفتاء ‌از سایت آیت الله سیستانی: .sistani.org - کد استفتاء: 555967 استفتاء از سایت آیت الله وحید wahidkhorasani.com کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🖊✒️🖊✒️🖊✒️🖊✒️🖊✒️🖊✒️ 🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋 🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋 🖋✒️🖋✒️🖋 🖋✒️🖋 🖋✒️ 🦋 یادآوری قضای روزه رمضان🦋 🌸 بچه‌ها همون‌طور که می‌دونین، از وسطای پاییز تا نیمه‌های زمستون، کوتاه‌ترین روزهای سال رو داریم و این بهترین فرصت برای قضای روزه‌هاییه که به هر علت نتونستیم در ماه رمضان بگیریم. 👈 مخصوصاً برای بیمارانی که مشکل‌شون در نگرفتن روزه رمضان، بلندی روزها و یا گرمی هوا بوده. ⛔️ الآن اگه همت نکنیم، فرصت از دست می‌ره و واجب شرعی انجام نخواهد شد..❌ 🔵نکته: به فتوای اکثر از مراجع (بعضی بنابر احتیاط واجب)، روزه هر رمضان تا ⬅️قبل از رمضان بعدی➡️ باید قضا بشه. همچنین طبق نظر همه مراجع، اگه قضاش رو تا رمضان بعدی نگرفتیم، باید برای هر روز یک مد طعام (همه مراجع: ۷۵۰ گرم، زنجانی: ۹۵۰ گرم) کفاره تأخیر پرداخت کنیم. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
ـ⁣⁣⁣⁣☘️⁩🌼⁦☘️⁩🌼⁦ ـ⁣⁣⁣⁣⁩🌼⁦☘️⁩🌼⁦﷽ ـ⁣⁣⁣⁣⁦☘️⁩🌼⁦ ـ⁣⁣⁣⁣🌼 ❓اگه کسی به‌خاطر مشکل و مریضی، پنجاه درصد احتمال بده كه روزه‌گرفتنش واجب نيست و به همين دليل روزه نگيره؛ ولى بعداً معلوم بشه كه روزه ضرر نداشته. از جهت قضا و كفاره چه حكمى داره؟ 📚 همه مراجع: اگه شکستن عمدى روزه ماه رمضان، فقط به این دلیل بوده که احتمال می‌داده روزه‌گرفتن براش واجب نیست. دراین‌صورت، هم باید قضا بگیره و هم كفاره بده. 👈 اما اگه شکستن روزه به‌علت ترس از ضرر بوده و ترسش هم عاقلانه بوده، كفاره واجب نيست، ولى قضا واجبه. ⭕️ نکته: کفاره جریمه‌ایه که به‌خاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه یا سیر کردن شصت فقیر یا هر دوی اینهاست. ⭕️ نکته: برای سیر کردن فقیر می‌تونیم بهش ۷۵۰ گرم گندم یا نون یا برنج و... بدیم تا خودش باهاش غذا درست کنه، یا مهمانش کنیم و بهش غذا بدیم. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۷۴۴؛ خامنه‌اى، اجوبةالاستفتائات، س۷۳۵؛ صافى، ۲۴۰ سؤال پيرامون روزه، س۲۲۲. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
👩🏻 کفاره روزه زن باردار 👩🏻 ⁉️سوال: کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟ پاسخ: 📕آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد. 📗آیت الله مکارم شیرازی : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. 📘آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. 📒آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 📔آیت الله وحید خراسانی: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود. 📙آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. ----------- 💻 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام کانال 🌺 @ahkaamcanonical
💠 تعداد نماز و روزه قضا را نمی دانم تکلیف چیست؟ 💠 ✅ اگر دقیقا نمی دانید چه مقدار نماز قضا دارید باید مقداری را كه یقین دارید که از شما فوت شده، محاسبه نموده و آن را انجام دهید. قضای مقداری که یقین به آن ندارید بر شما لازم نیست. ☑ مثلا اگر شك داشته باشید كه 100 روز نماز قضا بر عهده شما است یا 130 روز، بنا را بر كمتر، یعنی 100 روز بگذارید. ◀ و مقداری از آن را که یقین دارید در مسافرت قضا شده به صورت شکسته به جا آورید . ☑ همچنین اگر شک دارید 30 روزه دارید یا 40 روز، همان 30 روز را قضا نمایید، کفایت می کند. ✅ نکته :‌ آیات عظام مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی: اگر قبلاً شماره آنها را مي دانسته، ولي بواسطه سهل انگاري فراموش كرده، احتياط واجب آن است كه مقدار بيشتر را بخواند. ----------- 💻 منبع: توضیح المسائل مراجع مسئله 1383 کانال 🌺 @ahkaamcanonical