eitaa logo
احکام کاربردی
3.8هزار دنبال‌کننده
424 عکس
120 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خاکریز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: و ذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛و موعظه کن که به مؤمنین سود می‌رساند؛(سوره ذاریات، ایه 55) ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است: 1. قرآن: و من اعرض عن ذکری؛و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124) 2. رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً.رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را می‌خواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11) 3. نماز: ولذکر الله اکبر؛و به تحقیق که ذکر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنکبوت، ایه 45) 4. یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد می‌کنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد کردن در دل:( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: فاذکرونی اذکرکم؛پس از من پیروی کنید، تا من نیز به شما پاداش دهم ؛ (سوره بقره، ایه 152) خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از خاکریز
امروز بنا داریم چند نکته کوتاه درباره احکام روزه شخصی که بیمار است خدمت شما خوبان تقدیم کنیم: 1. تشخیص اینکه روزه برای انسان ضرر دارد یا ضرر ندارد، به عهده خود انسان است؛ لذا کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. (1) 2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد که روزه برایش ضرر دارد بطوری که این احتمال ضرر، سبب ترس ضرر برای روزه دار شود نباید روزه بگیرد. مثلا اگر کسی از گفته پزشک متخصص یا بر اساس تجربه ای که داشته، بترسد که روزه گرفتن برایش ضرر دارد، یا شک در ضرر کند نباید روزه بگیرد هر چند اطمینان به ضرر نداشته باشد. (2) 3. برخی بهانه هایی برای روزه نگرفتن دارند مثلل درس، ورزش و ... در پاسخ فقها فرمده اند: صرف این امور، مجوز برای ترک روزه ماه رمضان نمی شود. و در صورتی که روزه نگیرد معصیت کرده و باید قضای آن را بجا آورد و کفاره عمد نیز بر او واجب است (60 روز روزه یا 60 فقیر را اطعام کردن). (3) خداوند متعال توفیق بندگی در ماه رمضان را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1743) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1744) (3) (رهبری، سایت، استفتائات جدید، خرداد ماه 1396 ؛ سیستانی، سایت، استفتائات، روزه و تحصیل؛ مکارم، سایت،استفتائات روزه، وجوب روزه، حکم ترک یا افطار روزه به دلیل امتحانات)
هدایت شده از خاکریز
اما مسئله ای که امروز عرض می کنیم راجع به روزه دخترانی است که تازه به سن بلوغ رسیده اند: 1. شخصی که مکلف می شود همه تکالیف الهی مثل نماز، حجاب، و ... بر عهده او واجب است بله، اگر مثلا واجبی از واجبات مثل روزه برای یک تازه تکلیفی ضرر دارد، نباید روزه بگیرد. (1) 2. نکته دوم که نکته اساسی در مسئله است این است که اگر برای دختر بچه ی مکلفی روزه ضرر ندارد ولی به دلیل ضعف بدن در بین روز دچار بی حالی شدید می شود مطابق نظر اکثر مراجع نمی تواند از اول روز غذا بخورد و آب بیاشامد (بلکه باید قصد روزه کند ولو اینکه می داند مثلا تا ساعت 2 یا 3 بعدظهر بیشتر تحمل ندارد) و اون موقعی که در بین روز به حالت بی حالی و ضعف شدید رسید و ادامه روزه برایش سختی بسیار زیادی داشت که معمولا قابل تحمل نیست، افطار کند و روزه اش باطل می شود . (2) و بعدا هم به نظر اکثر مراجع تقلید باید قضای روزه را بگیرد. (3) 3. چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند به تصریح برخی از فقها باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است. (4) خداوند متعال توفیق عمل به تکالیف الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1743 و م 1744) (2) مشهور: فتوی یا احتیاط واجب در ادامه امساک کند. حضرت امام، رهبری، مکارم: امساک در بقیه روز واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 1581 و 1583 ؛ عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحه الصوم، الامر السادس ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 8 و 9 و 10 و 12 و 77 ؛ توضیح المسائل جامع م 1914 ؛ مکارم، استفتائات سایت، وجوب روزه، روزه دختران تازه به بلوغ رسیده) (3) خویی، تبریزی، مکارم: اگر تا ماه رمضان آینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است. (اجوبه الاستفتائات، س 731 ؛ مکارم، استفتائات، ج 2 ، س 439 ؛ بهجت، استفتائات، ج 2 ، 2893) (4) (توضیح المسائل جامع، م 1914 ، مکارم، سایت)
منتظر: ▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ⛔️ 1️⃣👈 🧕بدون اذن 🧔باطل است‏ و لو اين كه از اموال خودش باشد. 2️⃣👈 نذرهاى و چشم👀به هم چشمى. 3️⃣👈 نذر براى انسان. 4️⃣👈نذر در 😴 5️⃣👈نذر براى انجام كار ⛔️ و و يا ترك و . 6️⃣👈نذر يا از روى 😤 و ناراحتى به طورى كه اختيارى نباشد. 7️⃣👈نذر كارى كه است. 8️⃣👈نذر بدون يا صرف تصميم. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۲۶۴۴ و ۲۶۴۸ ۲. استفتائات امام ج ۲ ص۴۶۱ س ۱۰ ۳. احکام دودقیقه ای محمود اکبری ج ۲ @AhkameMazhabi https://eitaa.com/fatemi5/2665 •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
در ماه رمضان قرار داریم و مسائل روزه داری بسیار مورد نیاز؛ که امروز بنا داریم چند نکته درباره بقاء بر جنابت تا اذان صبح در ماه رمضان خدمت شما تقدیم می شود: 1. یکی از چیزهایی که روزه را باطل می کند این است که انسان عمدا با حالت جنابت تا اذان صبح غسل نکند. ولی اگر در بین روز در خواب این اتفاق برایش بیفتد روزه اش صحیح است. (1) 2. اگر کسی آب برایش ضرر دارد یا به آب دسترسی ندارد یا وقت برای غسل کردن کم است باید بجای غسل تیمم انجام دهد ولی خجالت نمی تواند عذری برای غسل نکردن باشد و چنانچه عمدا غسل کردن را به تاخیر بیندازد تا وقت برای غسل باقی نماند باید تیمم کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، روزه اش صحیح است هر چند به جهت تاخیر انداختن غسل، گناه کرده است. (2) 3. اگر کسی غسل جنابت را فراموش کند و بعد از چند روز بعد متوجه شود باید نماز را قضا کند و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید روزه هایش را نیز باید قضا کند. (3) ولی اگر خانمی غسل مخصوص بانوان را فراموش کند روزه اش صحیح است. (بیان کنندگانی که مکان بیان فقط آقایان هستند این قسمت مخصوص بانوان بیان نشود.) (4) خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1619 و م 1632) (2) مکارم، صافی، وحید: بنابر احتیاط واجب، تیمم کند و روزه را بگیرد و قضای آن را هم بجا آورد. (عروزه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب امساک عنه، م 51 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 1621 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، م 111) (3) رهبری: در ماه رمضان اگر غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزه آن روز صحیح است. ولی اگر این فراموشی چند روزه طول بکشد باید روزه های ایام فراموشی را قضا کند. زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا ندارد. مکارم، سیستانی(با توضیحاتی): احتیاط واجب روزه باطل است. (رساله مراجع تقلید، م 1622 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه م 60) (4) مکارم: احتیاط واجب روزه باطل است. (رساله مراجع، م 1639)
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋چند نکته درباره احکام روزه خدمت شما خوبان بیان می شود: 1⃣👈 قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. (1) 2⃣👈تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پنی سیلین یا بی حسی دندان یا واکسن برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود با توجه به اینکه در این زمینه تفاوت فتوا بین فقها وجود دارد هر کدام از بزرگواران طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند و مطابق نظر مقام معظم رهبری احتیاط در ترک تزریق تقویتی است. (2) 3⃣👈 آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود (به فتوی یا احتیاط واجب) باید قضای روزه را بگیرد. (3) 📔نکات توضیحی و منابع: (1) نکته: اما اگر عینش به حلق برسد بین مراجع تقلید تفاوت فتوی وجود دارد. (رساله مراجع م 1657 ؛ عروه الوثقی، فصل فی ما یکره للصائم، الثانی؛ و فصل فی المفطرات، م 4) (2) جهت اطلاع بیان کننده محترم: آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند. فاضل، بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. (اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷) (3) (رساله مراجع تقلید، م 1688) 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
چند نکته در مورد تظاهر به روزه خواری خدمت شما خوبان عرض می شود: 1. روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بر چند گروه واجب نیست از جمله: الف: مسافری که نمازش شکسته است. ب: سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمی تواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت دارد. ج: زن حامله یا شیردهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (1) 2. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند. (2) 3. از آنجایی که روزه خواری در ملأ عام حتی برای افرادی که عذری دارند، شرعا جایز نیست؛ اگر ما با چنین موردی مواجه شدیم، اگر مسئله را نمی داند واجب است محترمانه به وی مسئله را بیاموزیم و اگر می داند و بی توجهی کرده با بودن شرایط، واجب است نهی از منکر کنیم. خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1725و م 1727 و م 1728 و م 1729) (2) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 779214 تاریخ 27/3/1396 ؛ مکارم، استفتائات سایت، مبطلات روزه، خوردن و آشامیدن، حکم افطار در ملا عام برای فرد معذور)
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ترک روزه ✍یکی از واجبات الهی بر مکلفین روزه ماه مبارک است که بر هر کس که معذور نیست باید روزه بگیرد و البته ترک عمدی و بدون عذر حرام و گناه بزرگ است. 👈امروز تصمیم داریم چند نکته در رابطه با کسانی که بالاخره شاید در ایام جهل روزه ماه مبارک رمضان را عمدا نگرفته اند بیان کنیم: 1⃣👈 اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان خدایی ناکرده عمدا و بدون داشتن عذر روزه نگیرد و یا اینکه روزه را شروع کند ولی بین روز مثلا عمدا غذا بخورد یا آب بیاشامد مرتکب گناه شده و باید توبه کند و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود. (البته اگر کسی از روی فراموشی چیزی بخورد روزه باطل نمی شود – و اگر کسی از روی نداستن مسئله از مبطلات روزه مرتکب شود به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای روزه اش باطل است و البته کفاره عمدی ندارد.) 2⃣👈 این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟ الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم (1) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد. ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. (2) 3⃣👈کسانی هم که به هر دلیلی وظیفه شان روزه نگرفتن است نباید به صورت علنی و در معرض نگاه عموم، چیزی بخورند و لازم است حرمت ماه مبارک را رعایت نمایند چرا این امر آسیب اجتماعی فرهنگی در جامعه اسلامی را به دنبال دارد. (3) 📔نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری: یک مد طعام 900 گرم است.) (2) مکارم: احتیاط واجب. (رساله مراجع م 1660و 1661) (3) امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، کد779214، تاریخ استفتاء: 1396/03/27) 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۲/۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّار. هیچ قدمی نیست که به سوی نماز جمعه برداشته شود، مگر این که خداوند بدن صاحب آن را بر آتش حرام می کند. (وسائل الشیعه ج 7 ص: 297) در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هستیم، فردا انشالله همه با هم با دهان روزه در راهپیمایی قدس شرکت می کنیم و این برنامه بسیار مهم ختم به نماز جمعه می شود؛ از طرفی هم لازم است مسائل شرعی مورد نیاز را بیاموزیم لذا نکاتی در باب نماز جمعه عرض می کنیم: 1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1) 2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3) 3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود. (رساله مراجع ص842 م1) (2) بنابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی (3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 ) @AhkameHarameRazavi