eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
349 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅چهار نکته درباره 1️⃣👈 در ركوع بايد به مقدار ، بدن آرام باشد. 2️⃣👈اگر نمازگزار پيش از آن كه به مقدار ركوع خم شود و بدن آرام گيرد، عمداً را بگويد، نمازش باطل است. 3️⃣👈اگر پيش از تمام ‏شدن ذكر واجب، عمداً سر از بردارد نمازش باطل است. 4️⃣👈بعد از تمام شدن ذكر ركوع، بايد بايستد و بعد از آن كه بدن آرام گرفت به سجده رود، و اگر عمداً پيش از ايستادن يا پيش از آرام گرفتن بدن به سجده رود، نمازش باطل است. 5️⃣👈 به رکوع یعنی: چنانچه کسی پس از خواندن حمد و سوره یا تسبیحات اربعه، رکوع را فراموش کند و بنشیند پس از آن به یاد آورد که رکوع را به جا نیاورده باید دوباره قیام کند؛ سپس به رکوع برود و نمی‌تواند به حالت خمیده و نیم‌ خیز درآمده و رکوع به جا آورد. 📗 : ۱. توضيح المسائل مراجع م ١٠٣٠ و ۱۰۳۲ و ۱۰۳۳ و ۱۰۴۰ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉https://eitaa.com/ahkam31/26
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ در 🤲 1⃣👈در نماز مأموم 🧔 بايد از جماعت تبعيت كند و نبايد زودتر و ديرتر، افعال نماز را انجام دهد. 2⃣👈 در نماز، است مأموم 🧔از جماعت تبعيت كند. 3⃣👈 در صورتى كه امام جماعت عملى را كند، نبايد 🧔 در آن عمل از وى تبعيت كند و نمى ‏تواند پيش از امام وارد شود. ↪️ مثلاً اگر امام جماعت در ركعتى كه قنوت ندارد قنوت بگيرد، يا در ركعتى كه تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود، مأموم 🧔 نبايد قنوت 🤲 و تشهد را بخواند و نمى ‏تواند از امام به ركوع برود و يا پيش از ايستادن امام بايستد، بلكه بايد صبركند تا قنوت و تشهد امام شود و بقيه نماز را با او بخواند. و نيز اگر وظيفه مأموم خواندن تشهد است نبايد از امام جماعت تبعيت كند. 4⃣👈 اگر مأموم پيش از امام سر از ركوع بردارد، چنانچه امام در باشد، بايد به‏ ركوع برگردد و با امام بردارد و در اين صورت زياد شدن ركوع كه است نماز را نمى ‏كند ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع برسد امام سر بردارد، نمازش است. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉https://eitaa.com/ahkam31/27
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅چهارنکته درباره و 1⃣👈 فكر گناه 🧐 تا زمانى كه منتهى به نشود، گناه محسوب نمى ‏شود. 2⃣👈 گناه، به گناه و گناه كردن، گناه ديگرى محسوب مى ‏شوند. 3⃣👈 توبه برخى از گناهان و تصميم بر است. مانند دروغگويى، بدگمانى 😏 چشم چرانى 👀 و . 4⃣👈 توبه برخى ازگناهان علاوه بر ندامت و تصميم بر ترك، بايد شود. مانند: روزه خوارى عمدى بدون ، ، رباخوارى و ... كه صرف ندامت و استغفار كافى نيست. 📗 : ۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉https://eitaa.com/ahkam31/28
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ 👌 لازم است در نماز به نكات زير توجه شود: 1⃣👈 ‏هاى نماز بايد باشد، به‏ طورى ‏كه پاها و شانه ‏هاى مأمومين در يك خط قرار گيرند. 2⃣👈تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. 3⃣👈 مأموم نبايد زودتر از امام ‏جماعت به و برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. 4⃣👈اگر در صف جلو جا هست، است نمازگزار در صف ‏هاى بعد قرار گيرد. 5⃣👈 سمت امام‏ جماعت با ‏تر از طرف وى است. 6⃣👈براى مأمومين مستحب است بعد از «ولاالضالين» و قبل از آغاز سوره، 👈الحمدلله رب العالمين👉 بگويند. 7⃣👈مستحب است امام‏👈 سمع الله لمن حمده👉 بگويد و مأموم‏ 👈ربنا لك الحمد👉 8⃣👈مأموم اندكى پس از امام به و سجده برود نه همزمان يا زودتر. 9⃣👈مستحب است امام در صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. 🔟👈 خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مى‏ كند، است. 1⃣1⃣👈 مكروه است مأموم نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. 📗 : ۱.توضیح المسائل مراجع ج ١ ص ٨٠٣ م ١٤٨٣ و ۱۴۸۸ و ۱۴۸۲ و ۱۴۸۹ ۲.وسائل الشيعه، ج ٢، ص ١٦٠؛ العروة الوثقى، ج ١، فى مستحبات الجماعة ۳.وسائل الشيعه، ج ٦، ص ٣٢٢ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅در پنج ✋ مورد خواند قرائت نماز واجب است: 1⃣👈 حمد و سوره نمازهاى و و قضاى آنها. 3⃣👈 حمد و سوره نمازهاى نسبت به مأمومى كه وظيفه ‏اش خواندن حمد و سوره است. 3⃣👈 خواندن حمد در نماز . 4⃣👈 در جايى كه مأموم و سوره امام جماعت را نمى ‏شنود مستحب است حمد و سوره را بخواند ولى بايد بخواند . 5⃣👈 كسى كه بخواهد به جاى سوره حمد را بخواند بايد آهسته بخواند. 📗 : ۱. فرهنگ فقه، ج ١، ص ٣٤١ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 در حال ✅ هنگامى كه در ركوع است و مأموم به او مى ‏كند، يكى از اين حالت ‏ها پيش مى ‏آيد: 1⃣👈 پيش از تمام شدن ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى ‏رسد. در اين حال نمازش به جماعت است. 2⃣👈 هنگامى به حد ركوع مى ‏رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در است نمازش به جماعت صحيح است. 3⃣👈 مأموم به‏ ركوع مى‏ رود ولى به امام نمى ‏رسد و يا مى ‏كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را نمايد. 4⃣👈 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از بردارد، مى ‏تواند نيت كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️ ولى اگر برخاستن امام به قدرى بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى ‏خواند، بايد نيت نمايد. ◀️ آيت الله : مى ‏تواند نماز را فرادى تمام كند و مى ‏تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند. ◀️آيت الله : نمازش را به ‏طور فرادى تمام كند و بنابر احتياطواجب نمايد. 📗 : ۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• https://eitaa.com/ahkam31/31
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ در رابطه با 🕌 1⃣👈 كردن مسجد با (بنا بر احتياط واجب) 2⃣👈 ‏مسجد، هر چند خراب شده باشد و حتى فروختن آن. 3⃣👈 كردن مسجد و چنانچه نجس شود بايد فوراً شود. 4⃣👈 بردن خاك و ريگ از مسجد، مگر خاك ‏هاى زيادى. 5⃣👈 بردن قرآن، مهر، فرش و ساير لوازم مسجد كه شده از مسجد بيرون نرود. 📗 : ۱. توضيح المسائل مراجع، م ۹۰۰ و ٩٠٨ و ۹۰۹ ۲. العروة الوثقى، ج ١، كتاب الصلاة، فصل ١٥ فى بعض احكام المسجد، الرابع. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ ‏ هاى فرزند 👱‍♂ و ‏👱‍♂ 👌كودكى كه از زنى بخورد، با شرايط خاص شير دادن، فرزند آن خانوده به‏ حساب مى ‏آيد كه به آن فرزند مى‏ گويند. ولى چند بين فرزند رضاعى و فرزند نسبى وجود دارد: 1⃣👈در فرزند ، نيست. يعنى نه او از خانواده ارث مى ‏برد و نه آن خانواده از او ارث مى ‏برند، بر خلاف فرزند . 2⃣👈در فرزند رضاعى ‏ واجب نيست، يعنى لازم نيست آن خانواده خرجى او را بدهند و يا اگر آن خانواده فقير شوند، بر فرزند رضاعى خرج آنها واجب نيست، ولى در فرزند ، لازم است. 3⃣👈فقط كودكى ‏كه از خانمى شير خورده، فرزند آن به حساب مى ‏آيد و به آن خانواده مى ‏شود و برادر 👱‍♂ و خواهر 🧕 او فرزند آن خانواده به حساب نمى ‏آيند بر خلاف فرزندان نسبى. 📗 : ۱. جامع المدارک سید احمد خوانساری ج ۴ ص ۴۷۶ ۲‌. توضیح المسائل ج ۲ ص ۵۰۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✋ پنج نکته درباره 1⃣👈 آن است كه دو 👥 نفر با هم قرارداد ببندند كه يكى از آنها پولى💰را به ديگرى بدهد تا با آن پول خريد و فروش كند و اگر سودى به دست آمد با هم تقسيم كنند. 2⃣👈 مقدار سهم طرفين از حاصله بايد شود مانند يك دوم، يك سوم و ... 3⃣👈 مال مورد مضاربه حتماً بايد پول 💵 باشد، پس مضاربه دادن و ملك 🏘 صحيح نيست. 4⃣👈 پول و مضاربه بايد مشخص باشد. 5⃣👈 پول حتماً بايد در صرف شود. 📗 : ۱. تحریرالوسیله چهار جلدی ج ۲ ص ۵۵۲ م ۵ و ۶ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 چهار نكته در رابطه با كودك‏ 👦 1⃣👈 تنبيه بى دليل جايز نيست. 2⃣👈در مواردى كه شرع اجازه تنبيه داده، همچون جلوگيرى از فساد مشروط بر اين است كه تنبيه موجب ديه 💰 نشود. 3⃣👈اگر كودك موجب شود واجب است را به او بدهند مگر اين كه گذشت كند. 4⃣👈ا گر غير از 🧔 طفل، كودك را بزند و موجب ديه شود، ولىّ طفل نمى ‏تواند را به او ببخشد. 📗 : ۱. احکام روابط زن وشوهر ص ۱۶۹ ۲. توضیح المسائل تبریزی م ۲۸۱۹ و ۲۸۲۰ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 چند نکته درباره ادای 1⃣👈 اگر زمان پرداخت بدهى معين ⏰ باشد، طلبكار پيش از نمى ‏تواند مطالبه نمايد و اگر مدت نداشته باشد، هر وقت بخواهد مى ‏تواند طلب كند. 2⃣👈 اگر ، طلب خود را مطالبه كند، چنانچه بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد، بايد آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد، است. 3⃣👈 در زمان مقرر است بدهى خود را ادا نمايد و لو با و باغ خود به قيمت ارزانتر. 4⃣👈 زمان ‏كسى را از بين نمى ‏برد اگر چه، چند سال بگذرد. 5⃣👈 كسى كه مدتى از زمان بدهى اش گذشته، همان پول را بايد بدهد و طلبكار نمى ‏تواند به عنوان پول زيادترى بگيرد. 6⃣👈 كه در تنگناست و نمى ‏تواند بدهى خود را بپردازد، مطالبه از او حرام است و بايد به او دهد. 7⃣👈 كسى كه به دسترسى ندارد چناچه اميد پيدا كردن او و او را ندارد، بايد با اجازه طلب او را به بدهد. 📗 : ۱. تحریرالوسیله ج ۱ ص ۶۵۱ و ۶۵۰ ۲. مجمع المستئل ص ۱۶۴ ۳. ۳ جامع المسائل فاضل ج ۱ ص ۳۲۲ و ۳۱۷ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6607 در ثواب نشر احکام شریک شوید
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ⛔️👈روزه 🧕 و 👨‍⚕تازه به سن تكليف رسيده⛔️👉 بناي دين بر سخت گيري و مشقت 😬 افراد نيست. بلكه احكام و دستورات با توجه به شرايط خاص براي افراد واجب مي شود و زمينه تكامل انسانها را فراهم مي كند. همين منعطف بودن دين نسبت به افراد سبب شده كه دين سهل و آسان باشد. 👌سن تكليف دختران 🧕 ۹ سال كامل قمري است و براي پسران👨‍⚕ ۱۵ سال قمري و در عين حال شرط تكليف است، آنكه انجامش را دارد بايد انجام دهد و آنكه واقعا قدرت و گرفتن روزه را ندارد نبايد روزه بگيرد و هر وقت قدرت يافت آن را بجا آورد. مثلا اگر در تابستان برای او بسیار دشوار است در زمستان بگیرد یا اینکه یک روز در میان بگیرد. البته اين بدين معنا نيست كه به صرف انسان روزه را باطل كند چون طبيعي است كه روزه با همراه است. ✅همه مراجع: دخترى 🧕 که به حد بلوغ رسیده، ولى به واسطه ، نمى‌تواند روزه بگیرد اگر گرفتن روزه براى او دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و زیاد دارد، روزه بر او نیست ، ولى آن به صرف برخى ، جایز نیست و هر زمان توانست باید آن را به جا آورد ✅آیت‌الله مکارم: در فرض یاد شده، بر او نیست و باید براى هر روز یک بدهد و قضاى این روزه‌ها هم بر او نیست 📗 : ۱. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 1⃣👈 كودك 👨 همان وطن پدر و مادر اوست، مگر آن كه پس از از وطن پدر و مادر كرده باشد. 2⃣👈 پس از ، اگر پدر و مادرش از وطن اصلى خود كرده و وطن ديگرى را برگزينند، فرزند آنها نيست مگر آن كه خود كند آنجا را وطن قرار دهد و يا نباشد. 3⃣👈 ملاك تبعيت فرزند از پدر و مادر در وطن جديد، آن است كه فرزند نداشته باشد. 4⃣👈 اگر كودك در شهر يا روستايى شده و بزرگ شده آنجا باشد، آن شهر يا روستا وطن او محسوب مى ‏شود نه صِرف . 5⃣👈 اصلى مادر يا پدر كه محل پدر و مادر نيست، وطن كودك محسوب نمى ‏شود.‏ 📗 : ۱. العروه الوثقی ج ۲ ص ۱۴۲ م ۳ ۲. ۲. استفتائات امام خمینی ج ۱ ص ۲۶۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅مواردى كه با لباس مى ‏توان نماز 🤲 خواند 👌 از شرايط لباس نمازگزار، بودن است. اگر نمازگزار يا از روى با لباس نماز بخواند، نمازش است مگر در پنج ✋ صورت: 2️⃣👈 بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه بودن لباس شود. 2️⃣👈 به‏ خاطر كه در بدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا كند. 3️⃣👈 لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن كمتر از است، اين خون است ولى مى ‏شود با آن نماز 🤲 خواند. 4️⃣👈 ناچار باشد با لباس 👚 نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند. 5️⃣👈 لباس هاى كوچك همچون 🧦 اگر نجس ‏باشد نمازگزار مى ‏تواند با آن نماز بخواند. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۴۸ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• https://eitaa.com/ahkam31/40
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅بر چند دسته روزه نيست 1⃣👈 👴 و 👵 كه گرفتن روزه براى آنان دارد. 2⃣👈زن باردارى 🤱كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد. 3⃣❤️زن كه روزه گرفتن براى او ضرر دارد. 4⃣👈 🤕 كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد. 5⃣👈كسى كه بيمارى ‏اى دارد كه زياد مى ‏شود و نمى ‏تواند تشنگى را تحمل كند. 6⃣👈كسى كه به سن نرسيده است. 7⃣👈زنى كه خون و مى ‏بيند. 8⃣👈مسافرى كه بيش از حد شرعى مى ‏رود و قصد اقامت ده روز نمى ‏كند. 9⃣👈 🧕 ‏كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقت و ضرر دارد. 🔟كسى كه بى ‏هوش است و يا در به سر مى ‏برد. 1⃣1⃣👈 . منابع: ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۷۲۹ و ۱۷۲۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 در چند مورد تصرف در مال💰ديگران نياز به كسب و رضايت مالك🧔 ندارد: 1⃣👈 كسى كه در حال هلاكت 🤯 است و نجات او بستگى به تصرف در ملك ديگران دارد. به طور مثال شخصى در حال شدن است، براى 🏊‍♀ نجات لازم نيست از صاحب ملك و استخر اجازه بگيرد. 2⃣👈 اگر شخصى را مجبور به تصرف مال مردم كند به نحوى كه براى آن شخص🤦‍♂ خطر⛔️ وجود داشته باشد. 3⃣👈 شخصى كه است و بدهى اش را نمى‏ دهد شرع (مجتهد جامع الشرايط) بدهكار 😔 را مجبور مى ‏كند كه 🏣 را (غير از ملك خانه ‏مسكونى كه مديون در آن مى ‏نشيند) بفروشد و طلب 💰طلبكاران را بدهد. 4⃣👈 شخصى كه احتكار🤫 كرده حاكم شرع او را مجبور☝️ مى ‏كند اجناسش را به قيمت عادلانه بفروشد گر چه فروشنده 😩 ناراضى باشد. 📗 ۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۲ تصرفات حلال •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅حكم ریختن 💉 در چشم 👀 و گوش 👂 در حال 1⃣👈 آیت الله خامنه ای استفاده از چشم 👀 و گوش👂هنگام روزه ندارد، حتی اگر آن در حلق احساس شود. 2⃣👈 آیت الله دارو در 👀 و 👂 ریختن، روزه را باطل نمی‌کند، اگرچه مزه آن به برسد. و اگر در 👃 بریزد اگر به نیز نرسد روزه را باطل نمی‌کند. 3⃣👈آیت الله اگر یقین دارد به فضای می رسد و فرو می رود برای روزه دارد. 📗 : ۱.استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری ۲.توضيح المسائل آيت الله سيستانی م ۱۵۵۵ ۳.سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✋ پنج نکته درباره 1⃣👈 تمام نمازهاى خوانده نشده يا باطل خوانده شده، كه وقت آن گذشته بايد قضا شوند. 2⃣👈تمام نمازهاى قضا را مى ‏توان به خواند و لازم نيست كه نماز امام با مأموم هماهنگ باشد يعنى نماز قضاى صبح را مى ‏توان به نماز اداى ظهر امام جماعت اقتدا كرد. 3⃣👈نمازهاى را در هر وقت مى ‏توان خواند، مثلاً قضاى نماز مغرب و عشا را در روز هم مى ‏توان خواند. 4⃣👈نماز تابع اصل است مثلاً اگر نماز چهار ركعتى قضا شده بايد چهار ركعتى قضا شود و اگر بوده جهرى و اگر بوده، اخفاتى بايد قضا شود. 5⃣👈در سفرى كه نماز شكسته است قضاى نمازهاى چهار ركعتى را بايد به جا آورد. 📗 : ۱.تحريرالوسيله ج ١ ص ٢٢٣ ۲.تحریرالوسیله ج ۱ ص ٢٦٥ ۳.تحریرالوسیله ج ۱ص ٢٢٤ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
احکام یومالش ک یو مالشک به روزی گفته می شود که معلوم نیست آخر ماه شعبان است یا اول ماه مبارک رمضان در چنین روزی اولاً واجب نیست که انسان روزه بگیرد ولی درصورتیکه فردی خواست که روزهداری کند نمیتواند نیت روزه ماه مبارک رمضان کند بلکه باید نیت قضا و یا مانند آن )مثلاً مستحبی( بنماید اما چنانچه معلوم شد آن روز ماه مبارک رمضان است این روزه خودبهخود تبدیل به روزه ماه رمضان خواهد شد. نکته دیگر آن است که نیت روزه ماه رمضان لازم نیست بهصورت روزانه و قبل از هر سحر باشد بلکه فرد میتواند در ابتدای ماه برای همه ماه نیت روزه کند. نکته پایانی در مورد نیت روزه آن است که لازم نیست انسان نیت روزه را بر زبان آورد و یا حتی آن را در قلب گذراند بلکه همینقدر که برای انجام فرمان الهی از مبطلات روزه امساک میکند کافی است. 4 حکم افرادی که به خاطر بیماری رمضان گذشته روزه نگرفت هاند . پیامبر اکرم )ص( میفرمایند: دعای روزه دار هنگام افطارش :» دَعوَةُ الصّائِمِ تُستَجابُ عِندَ إِفطارِهِ « مستجاب می شود )مکارم الأخلاق، ج 1 ، ص 69 ) کلیه افرادی که سال گذشته ماه رمضان به خاطر بیماری موفق به روزهداری نشدهاند به سه دسته تقسیم میشوند : 1. گروه اول افرادیاند که این بیماری تا ماه رمضان سال جدید امکان قضا کردن را به آنها نمیدهد ولو بهصورت پراکنده؛ ولی به خاطر بیماری نمیتوانند روزهبگیرند؛ این افراد طبق نظر همه مراجع روز قضا ندارد و فقط یک مد طعام بهعنوان فدیه پرداخت میکنند. 2. گروه دوم افرادی هستند که در ماه رمضان بهصورت مقطعی چند روزی بیمار شدهاند و نتوانستهاند آن روزها روزهبگیرند؛ این افراد اگر روزه خود را تا ماه رمضان بعدی قضا کنند تکلیفی ندارند؛ اما اگر قضا نکنند علاوه بر اینکه قضای این روزها باقی است یک مد طعام نیز بهعنوان کفاره تأخیر باید پرداخت کنند. سؤال میکنند که آیا تأخیر انداختن ادای این روزههای واجب تا رمضان سال بعد )قضا نکردن آن روزههایی که باید تا رمضان بعدی بگیرند( 5 معصیت هست یا خیر؟ بسیاری از مراجع تقلید فرمودند: بله این کار معصیت است یعنی روزههای قضا تا رمضان سال بعد باید قضا شود و اگر کوتاهی کرد علاوه بر اینکه قضای روزه در ذمهاش هست و فدیه باید پرداخت کند معصیت نیز کرده است. 3 . سوم کسانی هستند که چند روزی در ماه مبارک رمضان بیمار بودند و امکان غذا بوده کوتاهی کردند اما بعداً طوری بیمار شدهاند که تا پایان عمر امکان قضا کردن روزههایشان را ندارند. تکلیف این افراد چیست؟ این افراد باید یک مد طعام بابت هرروز پرداخت کنند و وصیت کنند که روزه قضای آنها را نیز بهجا آورند. نکته دیگر آنکه اگر بر عهده انسان کفاره واجب باشد مثل فدیه، اگر تا سالیان سال آن را ادا نکند چیزی بر آن اضافه نمیشود و مثلاً همان یک مد طعام را باید بپردازند. منظور از یک مد طعام برای کفاره تأخیر یا فدیه طبق نظر اکثر مراجع تقلید 750 گرم از گندم، نان، برنج یا خرما و مانند آنکه باید به فقیر تحویل داده بشود. 6
ولی ترک روزه واجب بدون عذر کفاره دارد. 6 . نماز قضا را در سفر میتوان خوانده ولی روزه قضا را در سفر نمیتوان گرفت. 7 . خواب مبطل نماز هست ولی مبطل روزه نیست. 8. در مسجدالحرام، مسجدالنبی، حرم امام حسین علیهالسلا م و مسجد کوفه میتوان نماز را ب هصورت کامل )مثلاً 4 رکعتی( خواند ولی روزه نمیتوان گرفت. 9. کسی که غسل میت بر عهده اوست نمیتواند نماز بخواند ولی روزه میتواند بگیرد. 12 روزه بدون نیت : بااینکه روزه از عبادات است و از اول تا به آخر عمر باید همراه با نیت باشد ولی در برخی موارد نیاز به نیت نیست و بدون نیت انجام میشود و البته درست است: 1 . اگر مسافر قبل از ظهر به وطن برسد میدانیم روزه در سفر حرام است پس وقتیکه فردی در سفر است نیت روزه ندارد حال اگر پیش از ظهر به وطن رسید و تا آنوقت کارهایی که روزه را باطل میکند را انجام نداده باشد پیش از ظهر موظف است نیت روزه کند و روزهاش درست است پس میبینید بخشی از روز را بدون نیت بود. 2 . اگر مریض پیش از ظهر خوب شود تا زمانی که مریض است نیت روزه ندارد اگر پیش از ظهر خوب شد و تا آنوقت کاری که روزه را باطل میکند ا نجام نداده باشد از پیش ا ز ظهر نیت روزه میکند و روزه درست است درحالیکه ساعاتی قبل نیت روزه نداشت. 3 . اگر کسی در ماه رمضان یک روز کامل خوابید براثر خستگی و حالآنکه تصمیم داشت فردا آن روز روزه بگیرد روزهاش درست است و باید نمازهایی که نخوانده است را قضا کند. 4 . کسی که میخواهد روزه قضا بگیرد تا پیش از ظهر فرصت نیت دارد پس اگر تا پیش از آن نیت نداشت و یا اینکه مردد بود ولی 13 اگر تا پیش از ظهر نیت کنند ولی کارهایی که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد روزهاش درست است. 5 . کسی که میخواهد روزه مستحبی بگیرد نیت روزه نداشت و یا آنکه مردد بود ولی دقایقی قبل از غروب تصمیم گرفت روزه مستحبی بگیرد و تا آنوقت کارهایی که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد فرمودهاند که روزهاش درست است. 14 احکام قرآ ن 1 . مستحب است تلاوت قرآن در طول سال بهخصوص ماه مبارک رمضان که بهار قرآن که پیامبر فرمودند تلاوت یک آیه در ماه در ماه مبارک رمضان فضیلت اش مساوی است با یک ختم قرآن در غیر ماه مبارک رمضان. 2 . در قرآن 4 سوره وجود دارد که اینها آیه سجده واجب دارند یعنی اگر آنها رو بشنویم باید سجده کنیم که به این میگویند سجده تلاوت. 3 . جنب حائض و نفساء هم میتوانند قرآن بخوانند اشکالی ندارند فقط باید دو نکته را رعایت کنند یک بدنشان به قرآن اصابت نکند و یکی آنکه آن چهار سوره سجده واجب را نخوانند. 4 . نکته چهارم در قرآن سورهای است با نام سوره برائت یا توبه که بسمالله ندارد وقتی قرآن میخوانیم و به این سوره رسیدیم نباید بسمالله الرحمن الرحیم بگوییم. 5 . نکته پنجم قرائت قرآن یعنی اینکه کلمات بر زبان جاری شود پس صرف نگاه به آیات مبارک و یا آهسته خواندن قرآن بهنحو یکه شخص صدای خود را نشنود این قرائت قرآن بهحساب نمیاید. 6 . نکته آخر اینکه در اگر در ماه مبارک رمضان اگر قرآن میخوانیم و اشتباه خواندیم روزه اشکال پیدا نمیکند و این دروغ بستن به خدا و پیغمبر محسوب نمیشود. 15 آیا هر گناهی روزه را باطل میکند؟ - قسمت او ل یکی از سؤالاتی که در رابطه با روزه مطرح می شود آن است که آیا هر گناهی روزه را باطل میکند یا نه؟ پاسخش این است که گناهان و کارهای حرام دودسته هستند برخی از آنها ارتباط مستقیم با روزه دارد و آن را باطل میکند که در این صورت علاوه بر آنکه باید قضای آن روزه را بگیرد باید کفاره نیز بپردازد. 7 بعضی از گناهان مثل دروغ بستن به خدا و پیغمبر و ائمه یا بهعنوانمثال خود ارضایی علاوه بر اینکه روزه را باطل کرده و باید بعداً آن را قضا کند، کفاره نیز بر وی واجب خواهد شد یعنی برای هرروز 60 روز بهاضافه یک روز روزه قضا یعنی 61 روز و یا اطعام دهی 60 فقیر. 8 اما برخی از گناهان گرچه گناه و حرا ماند اما روزه را باطل نمیکند یعنی روزهی شخص صحیح است و اگر آن گناه را انجام داد نیاز به قضا کردن روزه نیست ولی این به معنای آن نیست که انسان وقتی روزه میگیرد مجاز باشد که گناه هم انجام دهد چون چنین روزهای مقبول درگاه حقتعالی قرار نمیگیرد چنانچه امیر بسا روزهداری که از روزهاش جز گرسنگى « : المومنین علی )ع( میفرمایند » و تشنگى نصیبى نیابد 9 بیحجابی، ظلم، دروغ و امثال آن روزه را باطل نمیکند اما قبول هم قرار نمیگیرد. مهم آن است که روزهای ما فایدهای 7 در برخی موارد مثل جماع با حائض و نفسا کفاره جمع بر فرد واجب می شود . 8 چنانچه بیان شد در برخی موارد کفاره جمع بر فرد واجب م یشود یعنی علاوه بر 60 روز روزه، باید 60 فقیر را نیز سیر کند . 9 کَم مِن صائمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَ أُ )نهج البلاغة: الحکمة 145 ) 16 هم داشته باشند و نتیجهاش این باشد که خدای متعال آن را قبول کند پس باید مواظب باشیم:
1. مبطلات روزه را انجام ندهیم که معمولاً همینطور است و البته رعایت میشود. 2 . نکته دوم آن است که مراقبت کنیم در ماه مبارک رمضان گناه و کار حرام هم از ما صادر نشود. 17 آیا هر گناهی روزه را باطل میکند؟ - قسمت دوم: ح قالناس اما م علی علیهالسلام فرمود: روزه پرهیز از حرا مها است همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز میکند. 10 عرض شد که گناه قبولی روزه را با مشکل مواجه میکند گناه اقسا می دارد که برخی از آنها حقالناس و برخی از آن حقالله است. گاهی ح قالله است مثل نماز و ا مثال نماز. گاهی برخی سؤال میکنند که روزه را میگیرد ولی در نماز سستی میکند و گاهی نماز را نمیخواند. اینها روزه را باطل نمیکند ولی این روزه دیگر مقبول نخواهد بود. گاهی هم ح قالناس است مثل امور مالی. از ابعاد خرد گرفته تا ابعاد کلان. مثلاً فرض بفرمایید ماشینی که درجایی پارک شده و خودروی شما وقتیکه عبور میکند به آن ماشین برخورده کرده و خط چه ای به آن خودرو وارد می شود؛ در این صورت حتی ا گر صاحبش را هم پیدا نکردید مدیون هستید و باید جبران کنید. 10 اَلصّ یا مُ اجْتِنابُ الَمحارِمِ، کَما یَمْتَنِ عُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ )میزا ن الحکمه، باب 2359 ، حد ی ث 10952 ) 18 بنابراین باید ح قالله و حقالناس جبران شود تا روزه و عبادات ما موردقبول قرار گیرد. چند نکته راجع به حقالناس عرض می شود: حقالناس یعنی بدهی مالی. اگر به هر عنوانی و شکلی ما به مردم بدهکار شدیم اولاً درپی این باشیم که طلبکار خودمان را پیدا کنیم و این دین را به خود او بپردازیم بنابراین اینطور نیست که با دادن صدقه و یا صرف توبه کردن حق مردم در اموال ما از بین میرود بلکه اولاً باید فحص و جستجو کرد تا طلبکار را پیدا شود مثل مالی که شما پیدا کردید و باید آن را اعلام کنیم و باید یک سال اعلام شود اگر صاحبش )طلبکار( پیدا نشد و آدرسی و تلفنی از نداشتیم نوبت میرسد به اینکه مال را از طرف طلبکار به فقیر مطمئن اهل نماز و روزه صدقه دهیم که به این میگویند رد مظالم یعنی آن مظلمه و باری که روی دوش ما هست را از دوشمان برداریم از طریق صدقه دادن از طرف صاحبش به فقیر مطمئن. البته بنا بر احتیاط با اجازه مجتهد هم باید باشد. 19 نکاتی درباره معذورین روزه در احکام شرعی، برخی از افراد ) 6 گروه( از روزه ماه مبارک رمضان معذور بوده و نباید روزهبگیرند البته عذر این افراد به معنی عدم تکلیفشان نیست بلکه این دسته از افراد هرچند به دلایلی شرعی روزهدار نیستند، معالأسف نباید تظاهر به روزهخواری داشته باشند و درملأعا م روزه خوانی کنند بلکه اگر نیتشان این باشد که خدایا اگر من این عذر را نمیداشتم قطعاً از روزهداران بودم، انشاءالله ثواب روزیداری در کارنامه عملشان درج خواهد شد. اما نکته دوم آن است که افرادی که عمداً بدون عذر شرعی اقدام روزهخواری میکنند اولاً این افراد گناه بزرگی را مرتکب میشوند ثانیاً این افراد باید توبه کنند ثالثاً تمام این روزههایی را که خوردهاند را قضا کنند و رابعاً روزهخواری کفاره سنگینی دارد؛ برای هرروز روزهخواری باید 60 روز روزه بگیرد که طبق نظر اکثر علماء 31 روز آن پشت سرهم باشد و یا سیر کردن 60 فقیر؛ لذا کفاره روزهخواری عمدی بسیار سنگین است و حتی اگر علاوه بر روزهخواری، تظاهر به روزهخواری نیز کرده باشند، گناه دیگری نیز علاوه بر گناه قبل، در پرونده اعمالشان ثبت خواهد شد و البته طبق قانون شرع مقدس اسلام و همچنین قانون مجازات اسلامی، تظاهر به روز خواری جرم است و تعزیر در پی خواهد داشت. 20 گروههای معذور از روز ه 6 گروه معذورند برای گرفتن روزه و میتوانند روزه را بخورند که آنها احکام خاص دارند: 1 . گروه اول کسانی هستند که کل سال را مریضاند هم ماه مبارک رمضان هم فاصله 11 ماه تا ماه رمضان سال بعد را. در ادبیات گفته می شود. حکم مریض » مریض سال « فقهی به این افراد سال آن است که روزهای برگردنشان نیست و البته قضا هم ندارد ولی به ازای هرروز باید فدیه )یک مد طعام یا همان 750 گرم مواد غذایی خام( بپردازد. 2 . گروه دوم کسی که فقط ماه مبارک رمضان مریض است و نمیتواند روزه بگیرد و بقیه سال را سالم است در این صورت روزه چنین فردی قضا داشته و باید در مدت باقیمانده تا ماه رمضان سال آینده باید قضای روزههای نگرفته را بگیرد وگرنه در صورت تأخیر تا رمضان سال بعد باید فدیه بدهد. 3 . گروه سوم مسافر است کسانی که در ماه مبارک رمضان برخی از روزها را در مسافرت بودند و ناچار آن را بخوردند روزه آنها قضا دارد و این دسته باید روزههای خود را تا رمضان سال آینده قضا کند. 4 . گروه چهارم خانمهایی هستند که در ماه مبارک رمضان به خاطر عذر شرعی )عادت ماهیانه( روزه نمیگیرند آنها هم جزو کسانی 21 هستند که باید تا سال آینده حتماً این روزههایشان را قضا کند. دقت شود چنین روزهایی که روزههایش فوتشده نماز قضا ندارد ولی روزه قضا دارد.
5 . گروه پنجم خانمهای شیرده و باردار هستند که در برخی موارد مجازند که روزهشان را بخورند البته این تصور که برخی خیال کنند بهمحض شیردهی و یا بارداری باید روزه را خورده و افطار کنند تصور غلطی هست. این دسته صرفاً به خاطر ضرر عقلایی که جنین، طفل شیرخوار و یا خودشان را تهدید میکند، میتواند روزه را خورده که البته هرکدام تکالیف و احکام خاص خود را دارند. این بسته به این دارد که چنین خانمهایی در طول سالیان دوران بارداری و بعد زایمان و یا شیردهی مریض سال محسوب میشوند یا نه و بر اساس هر یک احکام قضا و یا فدیهی مجزایی دارند. 6 . گروه ششم پیر مردان و پیرزنان هستند که دودستهاند: دسته اول کسانی هستند که اصلاً نمیتوانند روزه را بگیرند یعنی مثل بچه خردسال هستند که روزهشان نه قضا دارد و نه تکلیفی به عهده اینهاست. دسته دوم پیرمرد و پیرزنی هستند که میتوانند روزه را بگیرند ولی برایشان سخت بوده و مشقت دارد. چنین افرادی تکلیفشان همانند مریض سال است یعنی روزههای فوتشده قضا ندارد ولی به ازای هرروز باید فدیه )کفاره سبک ارزانقیمت( پرداخت کنند. 22 درهرصورت کسانی که قضای روزه بر گردنشان هست )مریض سال نباشند( درصورتیکه تا رمضان سال بعد به دلیل تنبلی روزه نگرفتند علاوه بر آنکه روزه را باید قضا کنند، به ازای هرروز باید فدیه بپردازند البته اینطور نیست که اگر قضای روزه را چند سال به تأخیر اندازد به ازای هرسال باید فدیهای جداگانه بپردازد بلکه همان یک فدیه به ازای هرروز کفایت میکند. 23 بیماران یکی از گرو ههای معذور یکی از گروههای معذور بیماران هستند که عذر دارند اما سؤال این است که آیا هر بیماری عذر از روزه است و شخص میتواند روزه را خورده و بهاصطلاح افطار کند؟ پاسخ منفی است هر بیماری عذر نیست. بیماریها دو جورند: 1. برخی از بیماریها اصلاً ربطی به روزهداری ندارد )مثل مشکل دیسک کمر و یا مفاصل و ...( چنین بیماریهایی خود دور گون هاند: الف: مصرف دارو در این بیماریهای خللی در روزهداری ایجاد نمیکنند یعنی فرد میتواند با اجازه پزشک زمان مصرف داروهای خود را پس از مغرب و تناول افطار و یا پیش از اذان صبح قرار دهد و مشکلی هم در این زمینه برایش ایجاد نمیشود. در این صورت فرد باید روزه گرفته و نباید روزه را بخورد. ب: مصرف دارو در این بیماری در روزهداری خلل ایجاد میکنند. به این معنا که الزام در مصرف دارو در طول روز وجود دارد؛ مثلاً پزشک تأکید دارد که این دارو مثلاً 24 رأس ساعت 10 صبح و یا الزاماً در میانه روز مصرف شود. در این صورت فرد نباید روزه بگیرد و حتماً باید به دستور پزشک عمل کند. 2 . برخی از بیماریها هستند که بهصورت کامل در ارتباط با روزه هستند یعنی روزهداری آن بیماری را سختتر و بدتر میکند؛ مثلاً فرد مشکلات کلیوی و یا معده و یا ... دارد که در این صورت فرد نباید روزه بگیرد. چه مصرف دارو داشته باشد و چه نداشته باشد. ملاک برای تشخیص اینکه آیا بیماری برای فرد ضرر دارد و یا هست و نیازی بهیقین صددرصدی نیست » احتمال ضرر « ؟ نه ولی احتمالی باید باشد که عقلایی باشد به این معنا که افراد دیگر هم همین احتمال ضرر را بدهند که اصطلاحاً به آن خوف عقلایی گفته میشود. اش دو چیز است: » منشأ « نکته پایانی آن است که این خوف و ترس یک تجربه خود شخص است یعنی تجربه کرده و میترسد که روزه بگیرد یعنی ممکن است روزه برایش ضرر داشته باشد که در این صورت نباید روزه بگیرد )که البته این خوف عقلایی هست( دوم نظر پزشک متخصص بیغرض: که اگر اعلام کرد که روز برای تو ضرر دارد و این فرد از گفته پزشک دچار خوف و نگرانی و ترس شد، )که 25 البته این خوف عقلایی هست( در این صورت نباید روزه بگیرد. این فرد میتواند در طول سال در ایام خنک و کوتاه اگر توانست روزه را قضا کند و اگر در طول سال هم نتوانست، در این صورت اصطلاحاً می شود مریض سال که در مریض سال روزه و قضا ندارد ولی برای هرروز ) 750 گر م( فدیه و بهصورت مواد غذایی به فقیر خواهد داد. )که پیشازاین توضیح آن گذشت.( 26 حکم مرض در روزه ماه مبارک رمضان قرآن کریم میفرمایند: فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّ ة مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ: یعنی افرادی که مریض هستند و یا مسافر هستند نباید در ماه مبارک رمضان روزه گرفته و بعداً قضای روزههای خود را باید بگیرند. یکی از سؤالاتی که بسیار مطرح میشود آن است که ملاک مریض بودن چیست؟ 4 ملاک در تشخیص مریض از نگاه شرع وجود دارد: 1 . اگر سالم باشد ولی مطمئناً با روزه مریض شود 2 . اگر با روزه مرض شدت پیدا کند 3 . اگر با روزه علاج بیماریاش مشکل شود 4 . اگر مریض باشد و بهواسطه روزه دیرتر خوب شود اگر این معیارها نباشد و هیچ ارتباطی بین روزه و بیماری وجود نداشته باشد، روزه گرفتن واجب است. هرچند قبلاً هم اشاره شد که مبنا در این ملاکها احتمال ضرر عقلایی است و نیازی بهیقین صددرصدی نیست و
و غسل جنابت بر آنها واجب شود 6 از همان لحظه آنها مکلفاند که این بلوغ، بلوغ جنسی است هرچند ممکن است به 15 سال تمام نرسیده باشند. 4 هر چند شرایط دیگری همچون حائض شدن نیز هست که عملاً موضوعیت ندارد . 5 برخی آن را 8 سال 8 ماه و 20 روز هم نوشته اند . 6 و یا روییدن موی خشن زیر شکم . 7 معمولاً در پسران آخرین نشانه بلوغ )که معمولاً سایر نشانهها قبل از ظهور و بروز میکنند(، بلوغ سنی است یعنی اگر دیگر نشانههای دیگری وجود نداشت آنگاه 15 سال قمری تمام اگر بگذرد، فرد مکلف است. 15 سال قمری مطابق است با 14 سال و 6 ماه و تقریباً 15 روز در این صورت نماز و روزه در این سن لازم خواهد بود. گاهی فردی سؤال میکند: که من نمیدانستم و جاهل به مسئله بودم و در سن 13 سالگی و یا 14 سالگی به سن بلوغ رسیده بودم فکر میکردم که حتماً باید 15 سالم تمام شود و روزههایم را نگرفتم و یا کامل نگرفتهام در این صورت چنین افرادی اولاً باید روزهها را قضا کند ولی در این صورت کفاره ندارد. والدین انشاءالله توجه کنند فرزندان را قبل از رسیدن به سن تکلیف را تشویق کنند و به نماز و روزه عادت کرده بر این امر پایدار باشند. 8 مواردی که روزه در آن صحیح اس ت مواردی هست که در آن سؤال می شود که آیا روزه در آنها صحیح است یا خیر که در اینجا به 10 مورد اشاره می شود: 1 . مورد اول خون دادن و حجامت اگر موجب ضعف شدید نباشد باعث بطلان روز نخواهد بود . 2 . مورد دوم آزمایش خون و نمونهگیری است که مبطل روزه نیست. 3 . سوم سونوگرافی اگر در روز ماه مبارک رمضان مبطل روزه نیست. 4. چهارم موردی است که گاهی غذا از داخل معده به حلق بر میگردد و یا ممکن است فرد استفراغ کند که دو حالت دارد اگر بیاختیار و ناخودآگاه باشد روزه را باطل نمیکند ولی آنچه ا ز دهان بیرون میآید حتماً باید تخلیه شود و دهان هم شستشو شود و مواظب باشد که چیزی دوباره برنگردد که در این صورت روزه باطل نخواهد بود اما حالت دوم آن است که فرد تعمداً استفراغ کند که روزه را باطل میکند. 5 . مورد دیگر استفاده از شیاف است که مبطل بر روزه نیست و مانعی ندارد. 6 . مورد بعدی داروی قطرهای است که بسیاری از افراد از قطره چشم یا گوش یا قطره بینی استفاده میکنند. دقت شود که هر سه مورد راه به حلق دارند و ممکن است به محتویات دارو وارد حلق شود لذا شخص روزهدار 9 باید مواظبت کند که قطره به حلق وارد نشود. اگر مواظبت کرد و وارد حلق نشود مبطل روزه نخواهد بود. 7 . مورد بعدی مسواک زدن در روز ماه مبارک رمضان است. البته بهتر است که انسان قبل از اذان صبح مقدمات روزه را فراهم کند و مسواک بزند و اگر خلا لدندان لاز م هست انجام دهد. نفس مسواک زدن مبطل روزه نیست ولی اگر فرد بنا بر دلایلی در طول روز مسواک زد باید مواظبت کند تا مواد خمیر و همینطور آب به حلقش وارد نشود که در این صورت مانعی برای روزه ندارد. 8. مورد بعدی چشیدن غذاست که اگر خانمی مجبور است که غذا را بچشد تا شوری یا مزه آن را احساس کند مانعی برای روزه ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند که غذا به حلق نرسد. 9. مورد نهم شستن دهان هست که به هر دلیلی که باشد )برای انجام امور مستحبی در وضو و یا برای انجام امور غیر مستحبی مثلاً تر کردن دهان ( مانعی ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند آب به حلق نرسد. 10 . مورد آخر این است که در روز ماه مبارک رمضان کشیدن و پر کردن دندان و اینگونه موارد هم مبطل روزه نیست بهشرط آنکه مواظبت کند موادی که پزشک استفاده میکند و همینطور آب یا خون و امثال اینها عمداً به حلق نرسند که در این صورت مانعی برای روزه نخواهد بود. 10 مسواک زد ن مسواک زدن به سه دسته تقسیم می شود: 1. مسواک زدن مستحب. فقها فرمودند که مستحب است که قبل از وضو، قبل از نمازخواندن و غسل و ... مسواک زده شوند. تا آنجا که فقها فرمودند که اگر دهان بوی نامناسب دارد خوب است که فرد مسجد نیاید. 2. مسواک زدن واجب: آنوقتی است که فرد بخواهد روزه بگیرد و میداند که اگر سحر مسواک نزند و یا خلال نکند در روز بیاختیار غذا وارد حلق می شود چنین شخصی واجب است که سحر مسواک بزند تا در طول روز غذا وارد حلق نشود. 3. مسواک زدن حرام: آنوقتی است که فردی است که فرد محرم شده است و در حال احرام است. ) میدانیم که خونی کردن بدن در حال احرام جایز نیست( حال فرد با علم به اینکه اگر مسواک بزند در این حالت لثهها خونی میشوند نباید مسواک بزند. 11 فرق نماز و روز ه فر قهای نماز و روزه: 1 . شخص مریض روزه نمیگیرد ولی نمازش را باید بخواند 2 . مسافر نباید روزه بگیرد ولی نمازش را باید بخواند. 3 . کسی که نماز قضا دارد میتواند نماز مستحبی بخواند اما کسی که روزهی قضا دارد نمیتواند روزهی مستحبی بگیرد. 4 . خانمها در ایام حیض نفاس نه نماز میخوانند و نه روزه میگیرند؛ ولی وقتی پاک شدند نمازها را قضا نمیکنند ولی روزهها ر باید قضا کنند 5. ترک نماز و روزه بدون عذر گناه دارد ولی ترک نماز واجب کفاره نداشته
این یعنی اینکه فردی احتمال قوی و عقلایی بدهد که یکی از این 4 ملاک برایش صدق کند، نباید روزه بگیرد. چه کسی ملاک است؟ خود فرد و یا پزشک؟ 27 قرآن کریم میفرماید: بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَة : انسان از حال خودش آگاهتر است و خود اوست که در تخصیص موارد فوق ملاک است و نه فرد پزشک. مگر آنکه خود فرد نتواند تشخیص دهد در این صورت باید به پزشک مطمئنی باید مراجعه کند که در این صورت نظر و رأی پزشک برایش حجت خواهد بود اگر مریض روزه بگیرد تکلیفش چیست؟ اگر کسی میدانست مریض است )یکی از 4 ملاک در موردش صادق بود( ولی بااینحال روزه گرفت، روزهاش باطل است چراکه چنین عبادتی مبغوض حق تعالی است. چنین فردی باید بعداً روزه آن روز را قضا کند. کسانی که مریض هستند آیا قضا بر آنها واجب هست یا نه؟ دو حالت دارد: الف: از این رمضان تا رمضان سال بعد یکسره مریض بوده و اصلاً خوب نشده در این صورت، روزههای آنها قضا نداشته و فقط به ازای هرروز فدیه ) 750 گرم( دارد. ب: اما کسانی که در میانسال خوب میشوند در این صورت فقط باید قضای روزههای خود را گرفته و فدیه بر گردن آ نها نیست. 28 روزه دختران کم سن و سال دختران در 9 سال تمام قمری به تکلیف میرسند 11 و بنابراین باید تما می واجباتشان را مانند افراد بزرگسال انجام دهند ولی به دلیل کمی سن دختران بعضی از آنها ممکن است توان روزه گرفتن را نداشته باشند. اینچنین دختران دو دسته هستند که احکام آنها با هم متفاوت هست: الف: دختران تازهبالغی هستند که اگر روزهبگیرند موجب بیماری شده و یا ضعف شدیدی که منجر به بیماری میشود و حتی اگر از پزشک متخصص نظرخواهی شود خواهند گفت که این دختر نباید روزه بگیرد. این افراد جزوه بیماران محسوب میشوند؛ بنابراین لازم نیست در روزهای گرم رمضان روزه بگیرد بلکه باید منتظر باشد که ایامی که روزها کوتاه و هوا خنک هست روزهایش را قضا کند. ب: دسته دوم دختران تازهبالغی هستند که اگر روزهبگیرند مریض نمیشوند ولی توان گرفتن روزه را هم ندارند به این معنا که تحمل روزه را تا وقت افطار ندارند؛ حال یا به دلیل ا ین ا ست که روزها طولانی ا ست بهویژه زمانی که ماه ر مضان در تابستان و یا روزهای بلند فصل بهار قرار میگیرد یا به دلیل گر می هوا. این دسته نمیتواند روزه را بخورد و باید سحر نیت روزه داشته باشد و سحری خورده و روزه را بگیرد و در بین روز اگر دیگر توان روزهداری نداشته و برایش قابلتحمل نبود اگر به دلیل تشنگی است 11 با 8 سال و 8 ماه حدود 81 رو ز 29 مقداری آب و اگر به دلیل گرسنگی است مقداری غذا به آن مقداری که از آن وضعیت حاد خارج شود میخورد. این افطار کردن روزه کفاره ندارد ولی قطعاً قضای این روزه را باید بگیرد. و اما نکته پایانی: اگر ما بخواهیم که این دختران ما این واجب الهی را انجام دهند باید کمکشان کنیم هم به لحاظ ذهنی و هم به لحاظ جسمی. از یکسو باید تغذیه مناسب داشته باشند لذا حتماً بیدارشان کنیم برای اینکه سحری مناسب بخورند در روز هم استراحت کامل کند اما درهرصورت میتوانیم با یک سری مقدمات آنها را به گرفتن روزه تشویق کنیم. 30 آیا ضعف مجوز افطار روزه هست ؟ در ماه مبارک رمضان اصل اولیه تعهد به انجام واجبات الهی یعنی روزه هست و البته سایر کارهای زندگی باید تحت شعاع این واجب قرار گیرد و بههیچعنوان روزه فدای کارهای دیگر نشود. از جمله مواردی که سوال میشود بهویژه توسط دانشجویان یا دانش آموزان و یا حتی برخی ورزشکاران در ماه مبارک رمضان. گاهی این ماه مبارک مصادف با فصل امتحان دادن آنها می شود و میگویند اگر من روزهبگیریم مشکل برای امتحانات ما ایجاد میشود بنابراین روزه را میخوریم یا بعضی از افراد مثل ورزشکارانی که زمان انجام تمرینهای ورزشی آنهاست یا گاهی مسابقات در روز ماه مبارک رمضان. میگویند چون تمرین ما سنگین و سخت است بهناچار باید روزه را بخوریم. اینها همگی مصداق روزهخواری عمدی محسوب میشود و کفارهی سنگین گرانقیمت دارد یعنی برای هرروز 60 روز بهاضافه یک روز روزه قضا یعنی 61 روز و یا اطعام دهی 60 فقیر. بنابراین هیچیک از مواردی که از آنها یاد شد مجوز برای خوردن روزه در ماه مبارک رمضان نیست البته راهکارهای شرعی وجود دارد. 12 12 مثل مسافرت شرع ی 31 نکته دیگری که بعضیها عنوان میکنند مسئله ضعف است. این افراد میگویند ما چون روزه میگیریم ضعف پیدا میکنیم بنابراین روزه را میخوریم. ضعف برای روزهدار دو جور است: • یک ضعف موقت است که معمولاً افراد بعدازظهر ماه مبارک رمضان هرچه به زمان مغرب نزدیک شوند ضعف میکنند یا حتی ممکن است سوی چشمشان کم شود که البته وقتی افطار کردند این ضعف برطرف میشود و بینایی چشم به حالت اول بر میگردد که در این صورت مجوز خوردن روزه نیست البته این ضعف متعارف و معمولی است که با افطار کردن برطرف میشود. • اما نوع دوم ضعفی است که شدید بوده و باعث میشود که شخص یک عارضه دائمی پیدا کند که اگر واقعاً چنین چیزی
باشد بیماری حساب میشود و این مجوز خوردن روزه هست مثلاً فرض بفرمایید کسی است که وقتی روزه میگیرد ضعف بهاندازهای برای او مستولی می شود که بعد از ماه مبارک رمضان قوای بدنش را از دست از دست میدهد و تحلیل میرود این مجوز خوردن روزه هست یا مثلاً بینایی چشمش ممکن است قدری کم شود که بعد از ماه مبارک رمضان هم دوباره سر جایش نیاید اینها بیماری است و مجوز برای خوردن روزه خواهد بود بنابراین نباید روزه را بگیرد و در ایا م سال اگر توانست غذا میکند 32 اگر نتوانست و مریض سال بود قضا نداشته و فقط فدیه 750 گرم مواد غذایی )به نقلی حدود یک کیلو( را به فقیر دارد. 33 روزه بیمارا ن سه نکته در رابطه با روزه بیمار 1 . اگر روزه برای شخص ضرر داشته باشد نباید بگیرد حال این ضرر ممکن است به سه شکل مطرح شود: الف: بیماری جدیدی برایش ایجاد میکند. ب: تشدید بیماری میشود. ج: بیماری دیر خوب میشود. 2 . آن چراکه در روزه بیمار اهمیت دارد نفس مرض نیست بلکه ضرر داشتن است چه بسیار فردی که سالم است اما روزه برایش ضرر داشته و نباید بگیرد و چه بسیار فردی که بیمار است روزه برایش ضرر ندارد و چنین فردی باید روزه بگیرد. 3 . ملاک شناخت اینکه روزه برای شخص ضرر دارد یا نه؟ خود شخص است و نظر سایرین ازجمله پزشک معالج فی النفسه حجت نیست بلکه رأی پزشک معالج صرفاً ظن ایجاد میکند که درنهایت خود فرد است که بر اساس تجربه و یا دلایل اهلفن، احتمال )عقلایی( ضرر محتمل میدهد. 34 روزه مشاغل سخ ت یکی از مواردی که مورد سؤال قرار میگیرد روزه مشاغل سخت هست. مشاغلی از قبیل کشاورزی روی زمینهایی که زیر تابش مستقیم آفتاب هست مخصوصاً در فصلهای گرم سال یا کسانی که در معدن کار میکند یا کسانی که در بعضی از کارخانههایی کار میکنند که کارشان بسیار سخت است یا افرادی که در نانوایی و امثال اینها کار میکنند؛ سؤال میکنند که روزه گرفتن برایمان سخت است حکم شرعی چیست؟ اولاً اینها باید توجه داشته باشند که نمیتوانند روزه را بخورند بنابراین باید سحر نیت روزه را داشته باشند. البته در مورد این افراد، اگر تمسک به یکراه شرعی برای روزه خوردن مثل مسافرت شرعی ممکن باشد، میتوانند از آن استفاده کنند مثلاً قبل از ظهر و اول صبح مسافت حداقل 8 فرسخ رفتوبرگشت را انجام بدهند و در رأس چهار فرسخی روزهشان را میتوانند ازنظر شرعی بخورند و به سرکارشان برگردند. اما گاهی توسل به راهکاری شرعی اینچنینی ممکن نیست. در این صورت میتوانند: 1 . مرخصی سالشان را در ماه رمضان قرار بدهند. 2. نوبتکارشان را عوض کنند مثلاً فردی که میتواند زمان کار خود را به بعد از افطار و یا تا قبل از گرم شدن هوا قرار دهد. 35 در غیر این موارد اگر هیچ راهکاری برای چاره این مشکل وجود نداشت روزه را باید بگیرند و مشغول کار هم بشوند ولی در میان کار اگر تحمل روزهداری برایشان سخت شد و به لحاظ شرعی تشنگی و مشقت غیرقابلتحملی برایشان ایجاد شد )در اصطلاح فقهی به آن حرج گفته می شود( در این صورت میتوانند مقداری آب بخورند تا از وضعیت حاد و اضطرار خارجشده و این روزه را باید قضا کنند ولی کفاره ندارد. بنابراین روزه امر مهمی است که به بهانههای واهی و راههایی که خود مان گاهی برای خود مان میتراشیم قابلخوردن و افطار و شکستن نیست. 36 مسافرت در ماه مبارک رمضان یکی از موضوعاتی که در رابطه با روزه در ماه رمضان مطرح میشود مسافرت در ماه مبارک رمضان است. نکته اول آنکه مسافرت هرچند ضروری نباشد در ماه ر مضان اشکالی ندارد و گناه نیست حتی برای فرار از روزه؛ ولی مکروه است؛ اما سفرهای ضروری مثل سفرهایی که افراد به خاطر شغلشان انجا م میدهند این سفرها حتی مکروه هم نیست. اما گاهی سفرهایی در ماه مبارک رمضان ممکن است انجام شود که افراد در آن باید روزشان را بگیرند که در این موارد فرد مجاز نیست که روزهاش را بخورد و نمازش را شکسته بخواند افرادی که کثیر السفر هستند یعنی مستمراً مسافرت میکنند مثل رانندههای برونشهری یا کسانی که راننده هم نیستند ولی شغلشان خارج از محل سکونت و وطنشان هست و معمولاً چند روز را در هفته ناچارند مسافر شرعی را بروند و بیایند مثلاً 45 کیلومتر یا بیشتر اینها کثیر السفرند و نمازشان را باید تمام بخوانند و روزشان را باید بگیرند البته اینکه چند روز در هفته باید در سفر باشند تا کثیر السفر به ایشان گفته شود باید به فتوای مرجع تقلید خود مراجعه کنند چراکه فتاوای آقایان مراجع در این ز مینه مقداری باهم متفاوت است. نکته دیگر افراد عادی در ماه مبارک رمضان اگر بعد از اذان ظهر از وطن خارج شوند روزهشان درست است و نباید آن را افطار کنند و در صورت 37 افطار روزه، حکم روزهخواری عمد را خواهند داشت؛ اما اگر فرد قبل از اذان ظهر از شهر خارجشده و بهاندازه مسافت شرعی 8 فرسخی یعنی حدوداً 45 کیلومتری از شهر فاصله گرفت میتواند روزه خود را افطار کند. اینچنین فردی درصورتیکه میخواهد روزه خود را نگاه داشته باشد باید