eitaa logo
احکام کاربردی
3.8هزار دنبال‌کننده
424 عکس
120 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✋ پنج نکته درباره 1⃣👈 مسلمان🧔 همچون او احترام ویژه دارد و از آبروی مسلمان واجب است. 2⃣👈 ترک مهمترین واجبات همچون رفتن به حج، 🕋 امر به معروف وشکستن نماز برای است. 3⃣👈 حرمت بسیاری از گناهان کبیره برای جلوگیری از ریختن مسلمان است. همچون سوءظن، غیبت، تهمت، افشاگری و .... وبیشترین شاهد در احکام فقهی، مربوط به مسائل عرضی وآبرویی است. 4⃣👈 آبروریزی مسلمان به هر گونه ای که باشد است، چه با زبان 👅 چه قلم🖌 چه پیامک📱 چه فیلم 🎥 و CD 📀 چه در مورد بستگان یا غریبه ها. 5⃣👈 اگر کسی مومنی را ببرد، علاوه بر ندامت باید طلب و کند. 📙 : ۱. فرهنگ فقه ج ۳ ص ۳۸۶ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۸۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 شرایط _به معروف و چیز شرط👌 است در واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر 1⃣👈آن که کسی که می‌خواهد امر☝️و نهی ⛔️ کند، بداند که آنچه شخص مکلف بجا نمی‌آورد 👌است بجا آورد و آنچه بجا می‌آورد باید ترک کند. و بر کسی که معروف و منکر را نمی‌داند واجب نیست. 2⃣👈 آن که بدهد و او تأثیر می‌کند، پس اگر بداند اثر نمی‌کند واجب نیست. 3⃣👈 آن که بداند شخص معصیت کار بنا دارد که خود را کند، پس اگر یا کند یا صحیح بدهد که تکرار نمی‌کند واجب نیست. 4⃣👈آن که در امر و نهی نباشد، پس اگر بداند یا گمان کند که اگر یا کند یا و یا 💰 قابل توجه به او می‌رسد نیست، بلکه اگر احتمال صحیح بدهد که از آن ترس ضررهای مذکور را پیدا کند واجب نیست بلکه اگر بترسد که متوجّه متعلقان او می‌شود واجب نیست، بلکه با احتمال وقوع ضرر جانی یا عِرضی و آبرویی یا مالی موجب حَرَج بر بعضی مؤمنین، واجب نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد حرام است. 📗 ۱. ملحقات رساله امام خمینی با حاشیه آیات عظام: (فاضل) لنکرانی و (نوری) همدانی بخش امر به معروف ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi222
💄💅 🔴سئوال ⁉️آیا آرایش ساده زینت محسوب می شود؟ 🔵√ پاسخ: 🔺آیت الله خامنه ای: اگر به حدى باشد كه عرفاً زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود و تشخیص زینت بودن به عهده شخص مكلف است. 🔺آیت الله سیستانی: اگر زینت شمرده نشود پوشاندن آن لازم نیست. 🔺آیت الله مکارم شیرازی: آرایش گردى صورت و دستها تا مچ در صورتى كه بسیار خفیف باشد و منشأمفسده اى نگردد اشكالى ندارد، ولى از آرایشهاى تند یا مفسده انگیز باید پرهیز كرد. @fatemi222
‼️خواندن نماز با صورت آرایش شده 🔷س 5548: اگر خانم بعد از گرفتن، صورت و دست های خود را کند، آیا با این آرایش ها اشکال دارد؟ ✅ج: اشکال ندارد ولی اگر در محل قرار گرفتن بر ، مواد آرایشی را پوشانده و از تماس مهر با پیشانی جلوگیری کند باید برای نماز، را از پیشانی برطرف نماید. 📕منبع: leader.ir 🆔 @fatemi222
💢نگاه های حرام و ممنوع کدام است؟💢 ✅ پاسخ: 1. نگاه به چهره آرایش كرده زن 2. نگاه به زیور آلات زن 3. نگاه به عكس بى حجاب زن آشنا 4. نگاه با ریبه (ترس افتادن به حرام) 5. نگاه به بدن مردنامحرم (به جز صورت و دست‏ها) 6. نگاه به تمام بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست‏ها تا مچ) 7. نگاه هوس آلود (هر چند به صورت و دست‏ها و یا به بدن هم‏جنس).. @fatemi222
🏴آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری 🔷س 5142: آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟ ✅ج: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @fatemi222
‼️رضایت شوهر در امر آرایش 🔷س 4179: اگر شوهر پوشیدن لباس و یا آرایش خاصی را از همسرش درخواست کند، آیا اطاعت او بر زن واجب است؟ ( البته این درخواست برای داخل منزل است). ✅ج: اگر این درخواست در راستای استمتاعات باشد، و یا ترک آن باعث نفرت شوهر گردد، بر زن واجب است اطاعت کند، در غیر این صورت، واجب نیست 📕منبع: leader.ir 🆔 @fatemi222
‼️پوشاندن صورت با تتو 🔷س 4230: برخی از خانم­‌ها خط چشم و خط لب را تتو می­‌کنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نگاه نامحرم واجب است؟ ✅ج: به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @fatemi222
‼️آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم 🔷س 4231: آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر خانمی آرایش داشته باشد، باید آرایشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرایش کند به قصد اینکه نامحرم ببیند، این کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهره‌ی آرایش‌شده‌اش را نپوشاند آن نیز حرام است؛ مواردی هم که در بحث پوشش خانم‌ها استثنا شده (گردی صورت و دست­‌ها تا مچ) در صورتی است که آرایش و زینتی نداشته باشند. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @fatemi222
‼️محو کردن لکه های پوست با کِرِم 🔷سؤال : آیا محو کردن لک‌های پوست با کرم‌های آرایشی و حضور با این حد از آرایش در جایی که نامحرم حضور دارد اشکال دارد؟ ✅جواب : اگر صرفاً لک‌های صورت را برطرف کند یا کرمی زده و صورتش کمی شفاف شده است یا مثلاً کرم ضدآفتاب یا سفیدکننده زده اما در حدی نیست که بگویند آرایش کرده است، پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست اما اگر بیش از این مقدار است که می‌گویند آرایش کرده ولو آرایش کم باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند. 📕منبع: leader.ir @fatemi222
مسایل پزشکی آنچه در زیر می‌آید، دروس "هفتادوهفتم و هفتادوهشتم و هفتادونهم" از جلد دوم «رساله‌ی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است. ۱. جلوگیری از بارداری شرایط جواز جلوگیری از بارداری الف) خوف ضرر قابل توجه برای بدن مرد یا زن نباشد. ب) مستلزم لمس یا نظر حرام نباشد. ج) موجب از بین رفتن نطفه بعد از استقرار آن در رحم نشود. د) با یک غرض عقلایی باشد. ه) در مورد زن، باید علاوه بر شرایط فوق، بنابر احتیاط واجب، اجازه شوهر نیز باشد. نکته الف) با توجه به اینکه جز همسر فرد، کسی نمی‌­تواند به عورت دیگری نگاه کند، مگر در صورت ضرورت، لذا اگر روشی که برای جلوگیری انتخاب کرده موجب نگاه به عورت شود، انجام آن جایز نیست. ب) ملاک، ضرر قابل توجه نداشتن است. لذا اگر ضرر آن قابل اعتنا نباشد، اشکالی ندارد. ج) برداشتن لوله یا جلوگیری از بارداری معالجه نیست. لذا اگر لمس یا نظر حرامی صورت گیرد، جلوگیری از بارداری حرام خواهد بود؛ اگرچه زن و شوهر هر دو راضی باشند و ضرر قابل توجهی هم برای بدن آنها نداشته باشد. بله اگر برای درمان بیماری یا جلوگیری از تشدید آن، این­کار ضرورت دارد، اشکالی نخواهد داشت. لذا توهم ضرورت، برای جواز این کار کافی نیست. مسئله الف) جلوگیری از بارداری به صورت دائمی باید غرض عقلائی داشته باشد؛ مثل جلوگیری از تولد فرزند مریض و... . ب) شوهر حق ندارد همسر خود را مجبور به جلوگیری از بارداری کند. ج) بستن لوله­‌های مرد منوط به اجازه زن نیست. د) اگر حاملگى براى حیات مادر خطر داشته باشد، باردار شدن به­‌طور اختیارى جایز نیست. ­۲. سقط جنین از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل رشد جنین، جایز نیست. به محض انعقاد نطفه: الف) قبل از دمیده شدن روح در صورت مشقت فوق‌­العاده و غیر قابل تحمل در نگه­داری یا بزرگ کردن طفل ناقص‌­الخلقه برای والدین یا خوف مرگ مادر، جایز است. ب) پس از دمیده شدن روح مطلقاً حرام است. مگر با استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو تهدید ‌شود و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر فقط با سقط جنین ممکن باشد. در این حالت واجب است به گونه‌ای عمل شود که قتل طفل عرفاً مستند به کسی نشود. مسئله الف) سقط جنین حرام است؛ هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر دختر یا دیگران مجوّز نمی­‌شود. ب) زن بارداری که مجبور به معالجه لثه یا دندان­‌هایش شده و به عمل جراحی و بی‌هوشی و عکس­‌برداری با اشعه نیاز دارد، حق ندارد سقط جنین کند؛ هرچند این عمل موجب نقص در جنین ‌شود. ج) سقط جنین، به مجرّد وجود مشکلات و سختی­‌های اقتصادی، جایز نمی­‌شود. د) حتی اگر مطمئن باشیم نطفه یا جنین ناقص‌­الخلقه متولد می‌شود، سقط جنین، اگرچه قبل از دمیده شدن روح باشد، حرام است؛ مگر خوف جان مادر باشد. دیه سقط جنین میزان دیه جنین: الف) نطفه بعد از استقرار در رحم: ۲۰ دینار طلا ب) علقه(۱): ۴۰ دینار طلا ج) مضغه(۲): ۶۰ دینار طلا د) استخوان بدون گوشت: ۸۰ دینار طلا ه) گوشت آن را پوشانده: ۱۰۰ دینار طلا مسئله الف) اگر سقط جنین با مجوز شرعی باشد، بنابر احتیاط واجب باید دیه آن پرداخت شود. ب) با پرداخت دیه، گناه این عمل حرام پاک نمی­‌شود. بلکه جریمه‌­ای دنیایی است و عذاب اخروی هم دارد. ج) باید دیه را کسی بپردازد که سقط و از بین بردن جنین مستند به او بوده است. مثال: اگر پزشک معالج آمپول سقط به زن تزریق کرده باشد، چیزی برعهده زن نیست. اما اگر زن خودش آمپول زده یا دارویی خورده و یا مثلاً شوهر چیزی را بدون آگاهی زن به او خورانده باشد یا ضربتی وارد کرده که موجب سقط شده، در این موارد دیه برعهده عامل بدون واسطه و مستقیم خواهد بود که به وارث بچه پرداخت می‌شود. لذا عامل سقط: یک- پزشک یا دیگری است به پدر و مادر بچه دیه پرداخت می­‌شود. دو- زن است به پدر بچه دیه پرداخت می­‌شود. سه- شوهر است به مادر بچه دیه پرداخت می­‌شود. https://eitaa.com/ahkam31
در انتظار تولد نوزاد هستم، دکتر گفته است که وجود ریسک سندرم داون با آزمایش مشخص خواهد شد و نتیجه آزمایش 90 درصد قطعی است! در صورت اثبات نقص و مرض یادشده سقط بچه چه حکمی دارد؟ علاوه بر این‌که با آزمایش هم ممکن است بچه سقط شود! در این صورت چه‌کسی مسئول خواهد بود؟ دکتر پیشنهاد می‌دهد و در صورت موافقت انجام می‌دهد. برای اطمینان از احکام فقهی این مسئله، از دفتر مراجع عظام تقلید این مورد را استفتاء کردیم تا کسانی که به چنین مشکلی برخورد می‌کنند لااقل حکم شرعی و فقهی آن را بدانند؛ پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): ناقص‌‌الخلقه بودن جنین، مجوّز شرعی برای سقط جنین حتی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمی‌شود. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): سقط جنین قبل از دمیدن روح در آن جایز نیست البته در صورتی که تشخیص داده شود وجود جنین خطر جانی برای مادر دارد قبل از دمیده شدن روح مانعی ندارد ولی بعد از دمیدن روح که اصولاً حدود سه ماه و نیم شاید باشد، سقط جنین به هیچ عنوان جایز نیست و مسئول کسی است که خود اسقاط می‌کند البته والدین می‌توانند از دیه او گذشت کنند. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اسقاط جنین حرام است ولی هرگاه جنین در مراحل ابتدایی باشد و به‌صورت انسان کامل در نیامده باشد و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن به‌تصدیق اهل اطلاع متدین باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگی جایز است و احتیاطاً باید دیه را بدهند. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، اسقاط جنین جایز نیست و مباشر سقط، ضامن دیه است و در جهت عدم جواز هم فرقی بین قبل از ولوج روح یا بعد از آن نیست و چنانچه بدانید با آزمایش بچه سقط می‌شود آزمایش کردن هم جایز نیست. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): ـ سقط جنین در فرض علم به ابتلای وی به سندرم داون (مونگولیسم) جایز نیست. ـ اگر احتمال سقط به‌واسطه آزمایش در حدی باشد که عقلا به آن اعتنا می‌کنند انجام این آزمایش جایز نیست و مسئولیت آن متوجه والدینی که اجازه آزمایش می‌دهند، اولاً و پزشکی که آزمایش می‌کند ثانیاً، خواهد بود. ـ اگر سقط صورت پذیرد، دیه بر عهده کسی است که سقط را انجام داده است؛ البته والدین می‌توانند دیه را ببخشند و این‌که اذن والدین برای اسقاط جنین به‌معنای بخشش دیه در صورت توجه به آن باشد، خالی از وجه نیست. https://eitaa.com/ahkam31