‼️پوشاندن صورت با تتو
🔷س 4230: برخی از خانمها خط چشم و خط لب را تتو میکنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نگاه نامحرم واجب است؟
✅ج: به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @fatemi222
‼️آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم
🔷س 4231: آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر خانمی آرایش داشته باشد، باید آرایشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرایش کند به قصد اینکه نامحرم ببیند، این کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهرهی آرایششدهاش را نپوشاند آن نیز حرام است؛ مواردی هم که در بحث پوشش خانمها استثنا شده (گردی صورت و دستها تا مچ) در صورتی است که آرایش و زینتی نداشته باشند.
📕منبع: khamenei.ir
#حجاب #آرایش #عفاف
🆔 @fatemi222
‼️محو کردن لکه های پوست با کِرِم
🔷سؤال : آیا محو کردن لکهای پوست با کرمهای آرایشی و حضور با این حد از آرایش در جایی که نامحرم حضور دارد اشکال دارد؟
✅جواب : اگر صرفاً لکهای صورت را برطرف کند یا کرمی زده و صورتش کمی شفاف شده است یا مثلاً کرم ضدآفتاب یا سفیدکننده زده اما در حدی نیست که بگویند آرایش کرده است، پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست اما اگر بیش از این مقدار است که میگویند آرایش کرده ولو آرایش کم باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند.
📕منبع: leader.ir
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
مسایل پزشکی
آنچه در زیر میآید، دروس "هفتادوهفتم و هفتادوهشتم و هفتادونهم" از جلد دوم «رسالهی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظلهالعالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.
۱. جلوگیری از بارداری
شرایط جواز جلوگیری از بارداری
الف) خوف ضرر قابل توجه برای بدن مرد یا زن نباشد.
ب) مستلزم لمس یا نظر حرام نباشد.
ج) موجب از بین رفتن نطفه بعد از استقرار آن در رحم نشود.
د) با یک غرض عقلایی باشد.
ه) در مورد زن، باید علاوه بر شرایط فوق، بنابر احتیاط واجب، اجازه شوهر نیز باشد.
نکته
الف) با توجه به اینکه جز همسر فرد، کسی نمیتواند به عورت دیگری نگاه کند، مگر در صورت ضرورت، لذا اگر روشی که برای جلوگیری انتخاب کرده موجب نگاه به عورت شود، انجام آن جایز نیست.
ب) ملاک، ضرر قابل توجه نداشتن است. لذا اگر ضرر آن قابل اعتنا نباشد، اشکالی ندارد.
ج) برداشتن لوله یا جلوگیری از بارداری معالجه نیست. لذا اگر لمس یا نظر حرامی صورت گیرد، جلوگیری از بارداری حرام خواهد بود؛ اگرچه زن و شوهر هر دو راضی باشند و ضرر قابل توجهی هم برای بدن آنها نداشته باشد. بله اگر برای درمان بیماری یا جلوگیری از تشدید آن، اینکار ضرورت دارد، اشکالی نخواهد داشت. لذا توهم ضرورت، برای جواز این کار کافی نیست.
مسئله
الف) جلوگیری از بارداری به صورت دائمی باید غرض عقلائی داشته باشد؛ مثل جلوگیری از تولد فرزند مریض و... .
ب) شوهر حق ندارد همسر خود را مجبور به جلوگیری از بارداری کند.
ج) بستن لولههای مرد منوط به اجازه زن نیست.
د) اگر حاملگى براى حیات مادر خطر داشته باشد، باردار شدن بهطور اختیارى جایز نیست.
۲. سقط جنین
از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل رشد جنین، جایز نیست.
به محض انعقاد نطفه:
الف) قبل از دمیده شدن روح در صورت مشقت فوقالعاده و غیر قابل تحمل در نگهداری یا بزرگ کردن طفل ناقصالخلقه برای والدین یا خوف مرگ مادر، جایز است.
ب) پس از دمیده شدن روح مطلقاً حرام است. مگر با استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو تهدید شود و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر فقط با سقط جنین ممکن باشد.
در این حالت واجب است به گونهای عمل شود که قتل طفل عرفاً مستند به کسی نشود.
مسئله
الف) سقط جنین حرام است؛ هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر دختر یا دیگران مجوّز نمیشود.
ب) زن بارداری که مجبور به معالجه لثه یا دندانهایش شده و به عمل جراحی و بیهوشی و عکسبرداری با اشعه نیاز دارد، حق ندارد سقط جنین کند؛ هرچند این عمل موجب نقص در جنین شود.
ج) سقط جنین، به مجرّد وجود مشکلات و سختیهای اقتصادی، جایز نمیشود.
د) حتی اگر مطمئن باشیم نطفه یا جنین ناقصالخلقه متولد میشود، سقط جنین، اگرچه قبل از دمیده شدن روح باشد، حرام است؛ مگر خوف جان مادر باشد.
دیه سقط جنین
میزان دیه جنین:
الف) نطفه بعد از استقرار در رحم: ۲۰ دینار طلا
ب) علقه(۱): ۴۰ دینار طلا
ج) مضغه(۲): ۶۰ دینار طلا
د) استخوان بدون گوشت: ۸۰ دینار طلا
ه) گوشت آن را پوشانده: ۱۰۰ دینار طلا
مسئله
الف) اگر سقط جنین با مجوز شرعی باشد، بنابر احتیاط واجب باید دیه آن پرداخت شود.
ب) با پرداخت دیه، گناه این عمل حرام پاک نمیشود. بلکه جریمهای دنیایی است و عذاب اخروی هم دارد.
ج) باید دیه را کسی بپردازد که سقط و از بین بردن جنین مستند به او بوده است.
مثال: اگر پزشک معالج آمپول سقط به زن تزریق کرده باشد، چیزی برعهده زن نیست. اما اگر زن خودش آمپول زده یا دارویی خورده و یا مثلاً شوهر چیزی را بدون آگاهی زن به او خورانده باشد یا ضربتی وارد کرده که موجب سقط شده، در این موارد دیه برعهده عامل بدون واسطه و مستقیم خواهد بود که به وارث بچه پرداخت میشود. لذا عامل سقط:
یک- پزشک یا دیگری است به پدر و مادر بچه دیه پرداخت میشود.
دو- زن است به پدر بچه دیه پرداخت میشود.
سه- شوهر است به مادر بچه دیه پرداخت میشود.
https://eitaa.com/ahkam31
در انتظار تولد نوزاد هستم، دکتر گفته است که وجود ریسک سندرم داون با آزمایش مشخص خواهد شد و نتیجه آزمایش 90 درصد قطعی است! در صورت اثبات نقص و مرض یادشده سقط بچه چه حکمی دارد؟ علاوه بر اینکه با آزمایش هم ممکن است بچه سقط شود! در این صورت چهکسی مسئول خواهد بود؟ دکتر پیشنهاد میدهد و در صورت موافقت انجام میدهد.
برای اطمینان از احکام فقهی این مسئله، از دفتر مراجع عظام تقلید این مورد را استفتاء کردیم تا کسانی که به چنین مشکلی برخورد میکنند لااقل حکم شرعی و فقهی آن را بدانند؛
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
ناقصالخلقه بودن جنین، مجوّز شرعی برای سقط جنین حتی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمیشود.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
سقط جنین قبل از دمیدن روح در آن جایز نیست البته در صورتی که تشخیص داده شود وجود جنین خطر جانی برای مادر دارد قبل از دمیده شدن روح مانعی ندارد ولی بعد از دمیدن روح که اصولاً حدود سه ماه و نیم شاید باشد، سقط جنین به هیچ عنوان جایز نیست و مسئول کسی است که خود اسقاط میکند البته والدین میتوانند از دیه او گذشت کنند.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اسقاط جنین حرام است ولی هرگاه جنین در مراحل ابتدایی باشد و بهصورت انسان کامل در نیامده باشد و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن بهتصدیق اهل اطلاع متدین باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگی جایز است و احتیاطاً باید دیه را بدهند.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال، اسقاط جنین جایز نیست و مباشر سقط، ضامن دیه است و در جهت عدم جواز هم فرقی بین قبل از ولوج روح یا بعد از آن نیست و چنانچه بدانید با آزمایش بچه سقط میشود آزمایش کردن هم جایز نیست.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
ـ سقط جنین در فرض علم به ابتلای وی به سندرم داون (مونگولیسم) جایز نیست.
ـ اگر احتمال سقط بهواسطه آزمایش در حدی باشد که عقلا به آن اعتنا میکنند انجام این آزمایش جایز نیست و مسئولیت آن متوجه والدینی که اجازه آزمایش میدهند، اولاً و پزشکی که آزمایش میکند ثانیاً، خواهد بود.
ـ اگر سقط صورت پذیرد، دیه بر عهده کسی است که سقط را انجام داده است؛ البته والدین میتوانند دیه را ببخشند و اینکه اذن والدین برای اسقاط جنین بهمعنای بخشش دیه در صورت توجه به آن باشد، خالی از وجه نیست.
https://eitaa.com/ahkam31
* آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟
سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختیهای اقتصادی جایز نمیشود.
پزشک بعد از معاینه در ماههای اول حاملگی، به زن گفته است که استمرار بارداری برای او احتمال خطر جانی دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا کند، فرزندش ناقصالخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل دستور سقط جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح به آن جایز است؟
ناقصالخلقه بودن جنین، مجوز شرعی برای سقط جنین، حتی قبل از ولوجِ روح در آن محسوب نمیشود، ولی اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
پزشکان متخصص میتوانند از طریق استفاده از روشها و دستگاههای جدید، نواقص جنین در دوران بارداری را تشخیص دهند. با توجه به مشکلاتی که افراد ناقصالخلقه بعد از تولد در دوران زندگی با آن مواجه میشوند، آیا سقط جنینی که پزشک متخصص و مورد اطمینان آن را ناقصالخلقه تشخیص داده، جایز است؟
سقط جنین در هر سنی به مجرد ناقصالخلقه بودن آن و یا مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه میشود، جایز نمیشود.
آیا از بین بردن نطفه منعقد شدهای که در رحم مستقر شده، قبل رسیدن به مرحله علقه که تقریباً چهل روز طول میکشد، جایز است؟ و اصولاً در کدام یک از مراحل ذیل سقط جنین حرام است: ۱. نطفه استقرار یافته در رحم؛ ۲. علقه؛ ۳ ـ مضغه؛ ۴ ـ عظام؛ (قبل از دمیدن روح).
از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست.
** بعضی از زوجها، مبتلا به بیماریهای خونی بوده و دارای ژن معیوب میباشند و در نتیجه ناقل بیماری به فرزندان خود هستند و احتمال اینکه این فرزندان مبتلا به بیماریهای شدید باشند، بسیار زیاد است و چنین کودکانی از بدو تولد تا پایان عمر، دائماً در وضع مشقتباری به سر خواهند برد. مثلاً بیماران هموفیلی همواره ممکن است با کوچکترین ضربهای دچار خونریزی شدید منجر به فوت و فلج شوند. حال آیا با توجه به اینکه تشخیص این بیماری در هفتههای اول بارداری ممکن است، آیا سقط جنین در چنین مواردی جایز است؟
اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندی موجب حرج میباشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را سقط کنند؛ ولی بنابر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.
سقط جنین فی نفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟
سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست، مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچوجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد.
زنی جنین هفت ماهه خود را که ناشی از زنا بوده بنا به درخواست پدرش سقط کرده است، آیا دیه بر او واجب است؟ و بر فرض ثبوت دیه، پرداخت آن بر عهده مادر است یا پدر او؟ و در حال حاضر به نظر شما مقدار آن چقدر است؟
سقط جنین حرام است، هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر باعث جواز آن نمیشود و در صورتی که مادر مباشر در سقط جنین باشد، دیه بر عهده مادر است. اما در مقدار دیه جنین در فرض سؤال، تردید وجود دارد و احوط این است که مصالحه شود و این دیه در حکم ارث کسی است که وارث ندارد.
مقدار دیه جنینی که دو ماه و نیم عمر دارد، در صورتی که عمداً سقط شود، چقدر است و پرداخت آن برعهده کیست؟
اگر علقه باشد، دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد، شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد، هشتاد دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت میشود؛ ولی وارثی که مباشر سقط جنین بوده، از آن سهمی ندارد.
اگر زن بارداری مجبور به معالجه لثه یا دندانهایش شود و بر اساس تشخیص پزشک متخصص نیاز به عمل جراحی پیدا کند، آیا با توجه به اینکه بیهوشی و عکسبرداری با اشعه باعث نقص جنین در رحم میشود، سقط جنین برای او جایز است؟
دلیل مذکور مجوزی برای سقط جنین محسوب نمیشود.
اگر جنین در رحم، مشرف به موتِ حتمی باشد و باقی ماندن آن در رحم به همان حال برای زندگی مادر خطرناک باشد، آیا سقط آن جایز است و اگر شوهر آن زن مقلد کسی باشد که سقط جنین در حالت مذکور را جایز نمیداند، ولی زن و اقوام او از کسی تقلید میکنند که آن را جایز میداند، تکلیف مرد در این حالت چیست؟
چون در فرض سؤال امر دائر است بین مرگ حتمی طفل به تنهایی و بین مرگ حتمی طفل و مادر او، بنابراین چارهای جز این نیست که لااقل زندگی مادر با سقط جنین نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از این کار منع کند، ولی واجب است تا حد امکان به گونه ای عمل شود که قتل طفل مستند به کسی نشود.
آیا سقط جنینی که نطفهاش با وطی به شبهه (آمیزش با زن بیگانه به گمان حلال بودن این کار) توسط فرد غیر مسلمان و یا با زنا منعقد شده، جایز است؟
جایز نیست.
اگر بارداری باعث خجالت و آبروریزی من یا خانوادهام شود، آیا میتوانم در سه ماهه اول آن را سقط کنم؟
سقط جنین شرعاً حرام است و آنچه در سؤال ذکر شده، مجوز آن نمیباشد.
این جانب زنی باردار هستم. با توجه به وضعیت نامناسب جسمانی و ترس از تشدید کم خونی، ناراحتی معده و ضعف کلی بدن، مایل به سقط جنین هستم. لطفاً حکم شرعی را بیان کنید.
سقط جنین جایز نیست و موارد مذکور موجب حلیّت آن نمیباشد.
با پیشرفت علوم پزشـکی و جنینشنــاسی در دوران بـــــارداری، اطباء ناقصالخلقه بودن جنین را تشخیص میدهند و اگر بخواهند ناقص الخلقه بودن جنین را به اطلاع والدین برسانند، ممکن است آنها اقدام به سقط جنین یا اقدام به رفع نقص جنین نمایند، در حالیکه احتمال بهبودی بسیار ضعیف است. در فرض سؤال اطلاع دادن دکتر جایز است یا نه؟
اطلاع دادن فی نفسه واجب نیست، مگر آنکه قانونی در این زمینه موجود باشد، یا غرض از مراجعه به طبیب و پرداخت پول به او اطلاع از حال جنین باشد.
در صورتی که میدانیم مسلماً جنین بعد از تولد خواهد مرد، آیا سقط درمانی جایز است؟
اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندی موجب حرج میباشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را سقط کنند، ولی بنابر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.
اگر دکتر به دستور مادر، جنین را سقط کند، دیه ثابت می شود یا قصاص؟
در فرض مرقوم، دیه ثابت میشود و بر عهده دکتر است.
دیه سقط جنین که با رضایت کامل پدر و مادر، و از راههای مختلف انجام میشود، به عهده کیست؟
دیه بر عهده مباشر سقط میباشد. اگر دکتر مستقیماً سقط را انجام دهد، دیه بر عهده اوست و اگر پرستار تزریق نماید، به عهده اوست و اگر مادر دارو را خورده بر عهده مادر میباشد و در همه موارد، دیه باید به ورثه طفل پرداخت شود که در موارد اول و دوم پدر و مادر و در مورد سوم پدر است که اگر ایشان عفو نمایند، ساقط میشود؛ هر چند گناه آنکه قتل نفس یا مشابه آن انجام داده باشد ثابت است.
در منابع و عرف پزشکی، خطر جانی و مرگ مادر و احتمال عوارض در حاملگی ها و بیماری های مختلف، با درصد تعیین می شود. آیا سقط درمانی، فقط در مواردی که درصد بالایی از خطر، مادر یا کودک را تهدید می کند، جایز است، یا درصد پایین نیز می تواند مجوز باشد؟
ناقصالخلقه بودن جنین، مجوز شرعی برای سقط جنین ـ حتی قبل از ولوج روح در آن ـ محسوب نمیشود، ولی اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد و یا موجب مشقّت شدیده باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
با توجه به روشهای درمان نازایی که در حال حاضر انجام می شود، گاهی اوقات حاملگی های چند قلو (چهار قلو) اتفاق میافتد، که در اکثر موارد، با زایمان زودرس در ماههای پنجم و ششم همراه است و جنینها به ثمر نرسیده و از بین میروند. یکی از روشهایی که امروزه در دنیا انجام میشود، کاهش تعداد این نین ها در ماه های اول حاملگی (پنجاه تا شصت روزگی) است، تا بقیه جنینها بتوانند رشد نمایند و حاملگی به ثمر برسد. آیا این روش درمانی از نظر شرع مقدس اسلام جایز است یا خیر؟
اگر کاهش بعضی از جنینها، موجب زنده ماندن بقیه شود (و عدم کاهش، سبب از بین رفتن همه ی آن ها گردد) اشکال ندارد.
اگر دکتر متخصص تشخیص دهد که اگر جنین با عمل جراحی خارج شده و در دستگاه نگهداری شود، به حیات خود ادامه خواهد داد، آیا اقدام به عمل جراحی جایز است؟ آیا حکم مسئله، قبل از ولوج روح و بعد از آن فرق دارد یا نه؟
با فرض اینکه جنین در دستگاه زنده خواهد ماند، بیرون آوردن آن اشکالی ندارد و فرقی بین قبل از ولوج روح و بعد از ولوج روح نیست.
** من در هفته ی دهم حاملگی عمداً جنین را سقط کرده ام. نسبت به سقط جنین چه باید بکنم؟
سقط جنین بر شما حرام بوده است که مرتکب شدید، لیکن دیه شرعی جنین را ضامن هستید، و باید دیه را به وارث شرعی او بپردازید و خودتان از این دیه ارث نمیبرید.
چند نکته درباره سقط جنین:
1- سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفهای که تازه منعقد(بسته) شده باشد حرام است؛ و از گناهان بزرگ میباشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد ،زیاد بودن فـرزندان، مهم تر بودن تربیت،مشکلات مالی ، پشت سر هم بودن 2 بچه؛ مجوزی برای سقط جنین نمیشود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد؛ آنهم قبل ازدمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است؛ اشکالی ندارد.
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72گرم میشود که به وارث جنین پرداخت نماید؛ سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد .
(مشهور- سیستانی، دیه نطفه 105 مثقال نقره است) (سیستانی:سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد) (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن)( اجوبه الاستفتاآت، سوال 1266؛ مسائل جدید ج1 ص 193 و194و195 ج4 ص237 و138 ؛ بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752-1754؛تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4-مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379-مسائلجدیدج1.ص193-194-195-ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوندمتعال به همه ما توفیق تربیت فرزندانی صالح را عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
چند نکته درباره اهداف و احکام ازدواج:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه انسان بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و تربیت فرزند صالح است و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است.(عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیایید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کندو به تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند و در برخی موارد علاوه بر پرداخت دیه، کفاره قتل هم واجب است.
( اجوبه الاستفتاآت، سوال1266؛ مسائل جدید ج1ص193و194و195 ج4ص237 و138؛بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752و 1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4؛ مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379؛ مسائلجدیدج1.ص193و 194و 195، ج4 ص237 و138، بهجت س 6284 )
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ امشب چند نکته درباره سقط جنین بیان می کنیم:
1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفهای که تازه منعقد (بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ میباشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهمتر بودن تربیت، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه؛ مجوزی برای سقط جنین نمیشود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد. البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد آن هم قبل از دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد. (1)
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم طلا میشود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) (2)
عزیزان سامانه های پاسخگویی شرعی (تلفنی: 05132020 و پیامک: 30002020) را به خاطر بسپارید.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284)
(2) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب.
مکارم: سوال: با توجّه به اینکه افراد زیادى (از جمله پزشک، فروشنده، خریدار، تزریق کننده، پدر و مادر جنین) در سقط به وسیله دارو نقش دارند، دیه سقط بر عهده کیست؟ جواب: دیه جنین بر عهده کسانی است که مباشر در سقط بوده اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهده اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران نمایند.
سوال: دیه جنین چه مقدار است؟ جواب: دیه جنین بنا بر احتیاط واجب به شرح زیر است: در بیست روز اوّل (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم (که علقه است) 30مثقال، و در بیست روز سوّم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بیست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بیست روز پنجم ( که لحم است) تا زمانی که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنین در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیه کامل، و در دختر نصف دیه کامل تعلّق می گیرد.
(سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410)
یکی از گناهان بسیار بزرگ سقط جنین است و سن جنین هم حکم را تغییر نمی دهد بنابر این اگر بر جنین روح هم دمیده نشده است و یا حتی در روزهای آغازین تشکیل جنین (در مرحله نطفه) هم باشد باز هم شرعا حرام و گناه کبیره است ولی متاسفانه عده ای بی توجه به عواقب هولناک آن مرتکب این گناه و معصیت سنگین می شوند.
دو نکته کوتاه راجع به سقط جنین:
1. توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهمتر بودن تربیت، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه؛ مجوزی برای سقط جنین نمیشود. البته اگر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان جان مادر در ادامه بارداری در خطر باشد سقط آن قبل از دمیده شدن روح است اشکالی ندارد. (1)
2. کسی که مرتکب این معصیت سنگین شده است باید توبه کرده و علاوه بر توبه دیه را نیز ضامن است؛ حال دیه چقدر است؟ دیه سقط جنین بستگی به سن جنین سقط شده دارد به عنوان مثال دیه سقط نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که حدودا معادل 72 گرم طلا میشود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) که می توانید جزئیات مسئله را با رجوع به کارشناس دینی بپرسید. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284)
(2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب.
#احکام_خمس
☑️سوال
چگونه میشود خمس مال خود را حساب کرد ؟ و به چه اموالی خمس تعلق میگیرد. ؟ آیت الله مکارم شیرازی
ـــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
به درآمدی که تا سال خمسی باقی بماند خمس تعلق میگیرد، به وسایل مصرفی که تا سال خمسی باقی مانند خمس تعلق میگیرد. برای راهنمایی و اطلاع دقیق در این زمینه و تعیین سال خمسی به دفتر مرجع خود یا امام جمعه محل مراجعه نمائید تا جزئیات را برای شما توضیح دهند.
______________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
﷽
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
✋سه نکته درباره #خمس و بدهکاری
🌸در روایتی حضرت رضا علیه السلام درباره آثار و #فوائد پرداخت خمس میفرمایند: ...
فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ... تَمْحِیصُ ذُنُوبِکُمْ وَ ما تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِکُمْ لِیَوْمِ فَاقَتِکُم.
👈پرداخت خمس باعث پاک شدن گناهان تان و ذخیرهای برای روز قیامت تان است. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج1 ص: 548)
🌸در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد، واجب است بیاموزد؛ یکی از عبادات مالی، #خمس است که با وجود شرایطِ آن، پرداخت خمس واجب میشود، لذا سه نکته درباره خمس خدمت شما عزیزان عرض می کنم:
1️⃣👈هر فردی که دارای درآمدی است، هر مقدار از درآمدش که در بین سال خمسی، صَرف نیازها و مخارجِ حلال زندگی شده که مطابق #شأنش بوده، مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد. اما آنچه از درآمد در #سررسید سال خمسی باقی بماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پولِ پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2️⃣👈اگر بر کسی خمس واجب شد و او در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت، باید به دفتر #مرجع تقلید خودش مراجعه کند تا برای تأخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد.
3️⃣👈 داشتن بدهکاری یا قسط بانکی در هر حالتی نمیتواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به #مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار است این بدهی سبب نمی شود، خمسِ درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده را پرداخت نکند. (1)
📗 #منابع (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645)
#بین_الصلاتین
#منبرک_فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/3573
سؤال: اگر شخصی قبل از سال خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده خمس دارد؟
جواب: اگر بخشش صوری و به قصد فرار از خمس نباشد و در حدّ شأن او باشد و قبل از سال خمسی به همسرش تحویل دهد، خمس آن واجب نیست در غیر این صورت سر سال خمسی باید خمس آن را بپردازد.
آیا می دانید ❓❓
کسی که از سید فقیری طلبکار است نمی تواند مستقیما آن بدهی را بابت سهم سادات خمسش در نظر بگیرد.
💠 مثلا کسی که یک میلیون از سید فقیری طلب دارد و الان یک میلیون سهم سادات بدهکار است نمی تواند بگوید آن یک میلیون طلبم در ازای سهم سادات مگر اینکه یکی از این راهها را انجام دهد:
👇🏼👇🏼👇🏼
1⃣➖از حاکم شرع و دفتر مرجعش و یا نماینده او در این باره اجازه بگیرد.
2⃣➖(بنابر احتیاط واجب)سهم سادات را به سید فقیر بدهد و بعد سید بابت بدهی که به این شخص دارد به او برگرداند.
3⃣➖ ✍🏻 آیات عظام وحید خراسانی و سیستانی: و مى تواند از سید فقیر وكالت گرفته و خود از جانب او خمس را دریافت نموده و بعد بابت طلبش دریافت كند.
✍🏻 آیت الله شبیری زنجاني: كسي كه از مستحقّ طلبكار است، مي تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند.
#احکام_خمس
#سهم_سادات
---------------
📚 منبع: رساله 12 مرجع مسأله 1850
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
آیا وام صندوقهای📭 خانگی🏡 #خمس دارد
1⃣👈 آیت الله #خامنه ای
در صورتی که از درآمد💰و حقوق💵 باشد، سر سال خمسی باید #خمس آن پرداخت شود؛👌البته در صورتی که مبلغ را به دیگری👥 وام💰 داده باشید و سر سال #خمسی قابل #دریافت نباشد، می توانید #خمس آن را پس از دریافت مبلغ💴 پرداخت کنید
2⃣👈 آیت الله #سیستانی
آنچه هر ماه 🌙 مى پردازید در واقع به کسى که نوبتش رسیده است #قرض مى دهید و هرگاه نوبت👉 شما شد نسبت به آن مقدارى که به افراد👨👩👧👦 قرض داده اید #قرض خود را از آنها پس می گیرید ، و بقیه مبلغ دریافتی💵 قرض گرفتن از دیگر اعضاء 👨👩👦👦 است ، پس هرگاه نوبت👉 شما شد به مقدارى که قبل از سر سال خمسى پرداخته بودید #خمس آن فورا #واجب است.
3⃣👈 آیت الله #مکارم
آن مقدار از وام💰 که متعلق به خود اوست🧕 و قبلا در صندوق 📪 براي خودش پس انداز شده است در صورتي که سر #سال_خمسي قابل وصول🤝 نبوده باشد، جزء در آمد سال وصول وام💰 محسوب مي شود که اگر بعد از دريافت وام تا سال خمسي #مصرف نشود مشمول #خمس است و آن مقدار از وام💰 که به او داده اند و جنبه #قرض_الحسنه دارد به مقداري که اقساطش 🗞 پرداخت شده و #معادلش تا سال خمسي موجود است خمس دارد.
📗 #منابع
۱. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی
۲. پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم
۳. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
•┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈•
(74) آیا میتوان به زن سیدهای که فقیر است و شوهرش قادر به اداره زندگی او نیست. سهم سادات داد؟
امام و خامنهای: بدون اجازه حاکم شرع جایز نیست.
بهجت، فاضل، مکارم، نوری و وحید: بنابر احتیاط واجب، باید با اجازه حاکم شرع انجام گیرد.
تبریزی، سیستانی و صافی: آری، جایز است.
(75) شخص از چه زمانی باید سال خمسی داشته باشد؟
امام، بهجت، خامنهای، صافی، فاضل: آغاز سال خمسی برای کسانی که درآمد تدریجی روزانه دارند (مانند تاجر و کاسب)، از وقتی که شروع به کار میکند و برای کارمند و کارگر اولین درآمد و حقوق آنان است و برای کشاورز و مانند آن، از اولین محصولی است که برداشت میکند و چنانچه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
تبریزی، مکارم و نوری: آغاز سال خمسی برای هر کس، اولین درآمد او است و چنانچه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
سیستانی و وحید: آغاز سال خمسی برای هر کس، از وقتی است که شروع به کار میکند و چنانچه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
(76) کسی که درآمد او کمتر از مخارجش باشد و در عین حال سر سال مقداری پول، خوراکی و... زیاد میآورد، آیا باز هم واجب است حساب سال داشته باشد و خمس بپردازد؟
همه مراجع (به جز بهجت و نوری): آری اگر درآمد او تا یک سال در نیازهای زندگی مصرف نشود و سر سال زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد.
بهجت و نوری: خیر و چنانچه سر سال پول و یا چیزهایی از مؤونه زیاد بیاید، میتواند آنها را در مخارج مورد نیاز صرف کند و خمس ندارد.
(77) آیا عمل به نذر فوری است؟ مثلاً چنانچه شخص نذر کن که اگر حاجتش برآورده شود، ده روز روزه بگیرد: آیا باید بلافاصله این کار را بکند؟
همه مراجع: اگر برای گرفتن روزهها زمان معین نکرده، لازم نیست بعد از برآورده شدن حاجتش، بلافاصله روزه بگیرد.
تبصره. البته سهل انگاری و کوتاهی در عمل به نذر، جایز نیست.
(78) اگر انسان برای نذر خود وقت تعیین کند؛ ولی در زمان خود نتواند آن را انجام دهد، وظیفهاش چیست؟
همه مراجع: در غیر روزه، اگر در وقت انجام دادن نذر، نتواند آن را به جا آورد، تکلیف از او ساقط است و کفاره هم ندارد.
تبصره. چنانچه نذر او روزه بود. حکم تفاوت پیدا میکند و مسأله میان مراجع تقلید اختلافی است.
(79) نذری کردهام، ولی بین دو چیز (روزه گرفتن و صدقه دادن به فقیر) شک دارم و نمیدانم کدامیک از آن دو است، تکلیف چیست؟
همه مراجع: باید احتیاط کرده و به هر دو عمل کنید.
(80) کسی نذر کرده به فقیر مبلغی پول بدهد، ولی فراموش کرده که مقدار آن چقدر است؛ تکلیف چیست؟
همه مراجع: اگر نذر طبق شرعی بوده، میتواند به مقدار حداقل اکتفا کند. به عنوان مثال اگر بین هزار تومان یا بیشتر تردید دارد؛ پرداخت همان هزار تومان کافی است (و اگر بیشتر هم بدهد، کار پسندیدهای است).
(81) کفاره نذری که از روی عمد به جا نیاورده و چندین مدت از زمان آن گذشته، چگونه است؟
همه مراجع (به جز تبریزی، خامنهای، سیستانی و وحید): کفاره آن آزاد کردن یک بنده، یا اطعام شصت فقیر و یا گرفتن دو ماه روزه پی در پی به طور تخییر است.
تبریزی، خامنهای، سیستانی و وحید: کفاره آن آزاد کردن یک بنده یا اطعام ده فقیر یا پوشاندن آنان است و اگر اینها را نتواست، باید سه روز پی در پی روزه بگیرد.
(82) آیا برای نذر اجازه پدر لازم است؟
امام و خامنهای: خیر، اجازه پدر لازم نیست و او نمیتواند فرزند را از نذر منع کند.
تبریزی، صافی، فاضل، نوری و وحید: خیر، اجازه پدر لازم نیست؛ ولی اگر پدر از کاری منع کند که فرزند نذر آن را کرده، نذر او صحیح نیست
مکارم: خیر، اجازه پدر لازم نیست؛ مگر آنکه کار او باعث آزار پدر باشد. در این صورت نذر صحیح نیست.
بهجت: بنا بر احتیاط واجب، اجازه پدر لازم است و اگر بدون اجازه او نذر کند، بنا بر احتیاط باید به نذرش عمل کند.
(83) آیا زن میتواند بدون اذن شوهر، از مال خودش نذر کند؟
امام و خامنهای: خیر، نذر زن در اموال خودش، بدون اذن شوهر صحیح نیست.
نوری: آری، نذر زن از مال خودش، بدون اذن شوهر صحیح است
سیستانی، صافی و وحید: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحیح نیست و بنا بر احتیاط واجب در اموال خودش نیز - غیر از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر - با اذن شوهر نذر کند.
فاضل: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط واجب آن است که با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلق به خودش باشد).(2752)
تبریزی و مکارم: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد (حتی در اموال خودش).
بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر (حتی در اموال خودش)، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
😂😂😂
#احکام و #لطیفه 👇
#لطیفه😄😁
#لطیفه😊😁☺️🌷🌹
ما از اون سالی که رفتیم مشهد بابام میخواست #نایسر دایسر بخره
😂
به طرف گفت از این #یاسر ناصرا ندارین؟
دیگه رومون نشد بریم #مشهد 😐😂
😂😂
—---------------—
🌷🌹🌷🌹🌹🌷🌹🌹
#احکام_خمس_وسائل🔰🔰
#احکام شرعی🌷🌹🌷🌹🌷
برخی از لوازم #خانه ممکن است درطول#سال استفاده نشود🍴 مثل بعضی از#لوازم برقی #آشپزخانه🍢ولی معمولا در#منزل به آن#احتیاج است
اینها#خمس ندارد چون در #معرض استفاده هست هرچند اتفاقا تا#یکسال استفاده نشود🍱
احکام
احکام شیرین
🎂
🍯🍯@ahkameshirin
‼️نفقه مادر
🔷سؤال : هزینه های نگهداری والدین به عهده چه کسی است؟ پسران یا دختران؟ اگر والدین خود درآمد داشته باشند، نگهداریشان به عهده چه کسی است؟
✅جواب : اگر پدر یا مادر درآمد کافی داشته باشد، مخارج زندگی او بر عهده کسی نیست، در غیر این صورت بر عهده فرزندان ـ دختر و پسر ـ است و ترجیحی بین فرزندان وجود ندارد و باید به گونه ای رفتار نمود که موجب ایذاء یا هتک حرمت او نشود.
📕منبع: leader.ir
#مادر #نفقه
🆔 @ahkameshirin