آیتالله مکارم شیرازی
پرسش: آیا کاشت ناخن مصنوعی که سطح ناخن را میپوشاند و قابل رشد است مانع وضو است؟ آیا زینت محسوب میشود؟
پاسخ: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.
آیتالله سیستانی
پرسش: حکم غسل و وضو با ناخن کاشته شده، چیست؟ آیا کلاً میتوان با ناخن کاشته شده غسل کرد و وضو گرفت؟ اگر این طور است چگونه باید انجام شود؟ آیا زینت محسوب میشود؟
پاسخ: کاشت ناخن جایز نیست. چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل و تیمم خواهد بود
😂#لطیفه
#لطیفه💑😁☺️🌹🌷
میدونین هر #دختری که #ازدواج میکنه
اولین کسی که از دستشراحت میشه کیه؟
.
.
.
” #حافظشیرازی ”
ازبس #فال میگیرن 😜😜😜
😅🌾📖
🌷🌹🌷🌷🌷🌷🌹🌷🌷
#احکام_فال
#احکامشرعی
📄#فال گرفتن و همچنین #طالع بینی از #خرافات است و #واقعیت ندارد. ❌
✅ اما #استخاره که از روشهایی است برای پی بردن به امور #پنهان واقعیت دارد.☺️
اما مهم اینست که به چه #روش و توسط چه کسی این کار انجام شود . اگر درست انجام شود جواب میدهد ولی اگر شخص #مطمئنی نباشد #ضررش بیشتر از #فایده آنست🌷🌸
🌷🌹🌷🌷🌷🌷🌷
#احکام
#احکامشرعی🌷🌹🌷🌹🌷
#فالگیری ودرآمد از راه آن
سؤال📝 :
الف: آیا#فالگیری برای خود ما یادیگران اشکال دارد؟
ب : آیامیتوانیم #شرعا برای گرفتن #فال به دیگران مراجعه کنیم؟
ج : آیا درآمد، ازاین راه #حلال است؟
جواب📚:
#فالگیری شرعااعتباری ندارد؛ وکسب درآمد از این طریق #جایز نیست.
احکام
احکام شیرین
🌈💎🌈❤️👇
@ahkameshirin
#لطیفه
#طنز...🤗😇
یکی رفت پیش #فالگیر گفت:
آیا کسی با من #ازدواج میکنه؟؟🤔
👴🏽 #ﻓﺎلگیر گفت : نه! 😳
گفتم : ﺗﻮ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ #ﻛﻒ دستم رو ﻧﺪﻳﺪﻯ🙄
#فالگیر گفت : #ﻗﻴﺎفهتو ﻛﻪ ﺩﻳﺪم
😂😂🤪
🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷
ـ💥💥💥
#احکام...👇
✍️.. #فالگیری و کارایی که معمولاً
#فالگیرا مثل باز کردن کتاب📖
کف بینی و...انجام میدهند،
هیچ مستند #شرعی و #عقلی نداشته
و از نظر اسلام صحیح نیست❌
‼️اولین ویژگی #فالها کلی گویی است
و جزئیات رو نمیگن ، مثلا میگن👇
❗️سفری در پیش دارید
❗️یا شما خوشبخت می شوید 😏
🌷🌹🌷🌹🌷🌷
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹نظـر مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم🌷🌹🌷 درباره#فالگیری👇
🌹آیات عظام رهبری و مکارم و
سیستانی دامت برکاتهم🌷🌹
دعانویسی و #فالگیری از خرافات است
و جایز نیست❌
رجوع مردم به آنها هم #حرام است😳
پول گرفتن #فالگیر در برابر این کارها، اشکال دارد .⛔️❌
#احکام
#احکامشرعی🌷🌹🌷🌹🌷
#فالگیری ودرآمد از راه آن
سؤال📝 :
الف: آیا#فالگیری برای خود ما یادیگران اشکال دارد؟
ب : آیامیتوانیم #شرعا برای گرفتن #فال به دیگران مراجعه کنیم؟
ج : آیا درآمد، ازاین راه #حلال است؟
جواب📚:
#فالگیری شرعااعتباری ندارد؛ وکسب درآمد از این طریق #جایز نیست.
احکام
احکام شیرین
@ahkameshirin
ـ☘️🌺☘️🌺☘️
ـ🌺☘️🌺☘️
ـ☘️🌺☘️﷽
ـ🌺☘️
ـ☘️ #شب_یلدا_در_فاطمیه
❓امسال شب یلدا با ایام فاطمیه همزمان شده؛ این شب رو جشن بگیریم، اشکال نداره؟
📚 همه مراجع: اینجور مراسمها اگه باعث بیاحترامی به اهلبیت(علیهمالسلام) نباشه، اشکال نداره.
👌 احکام یار:
🔸 اولاً: شب یلدای امسال، نه در فاطمیه اوله و نه در فاطمیه دوم.
🔸 ثانیاً: برگزاری یه مهمونی خونوادگی ساده در هیچ شرایطی اشکالی نداره؛ مخصوصاً که خیلی وقتها اینجور مراسمها باعث صله رحم و رفع کدورتها میشه.
🔺 استفتا از دفتر مراجع.
@fatemi222
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#بردن_بچه_ها_به_مهمانی
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️ بعضی از مردم وقتی جایی مهمون هستن، بچهها یا دیگران رو هم همراه خودشون میبرن؛ درحالیکه فقط آقا بهتنهایی یا آقا و بانو دعوت بودن.
📛 این کار درست نیست.
✍️ همراهبردن کسانی که دعوت نیستن، فقط در صورتی اشکال نداره که مطمئن باشیم میزبان راضیه.
🔸 اما اگه شک داریم که راضیه یا نه، یا مطمئن هستیم راضی نیست، نباید این کار رو کنیم.
⭕️ امام صادق(ع): «هر وقت یکی از شما به مهمونی دعوت شدین، بچهها رو با خودتون نبرین. اگر این کار رو کنین، کار حرامی کردین و این یه جور غصب حساب میشه».
🔺 استفتائات آیتالله مکارم شیرازی؛ حوزه نت؛ حدیث: بحارالأنوار، ج72، ص445.
@fatemi222
#احکام_پوشش
☑️سئوال 1
پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانم ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟ و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر در مقنعه توسط خانم ها در دید نامحرمان چگونه است؟
✅پاسخ
حضرت آیةالله خامنه ای: پوشاندن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است.
☑️سئوال 2
آرایش زنان در خیابان ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباس محرک چه صورت دارد؟
✅پاسخ
حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی: حرام است.
حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، تبریزی، سیستانی: جایز نیست.
________
@fatemi222
#احکام_نجاسات
☑️سئوال
اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس بون آن مطلع کند؟
✅پاسخ
▫️1. اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را مىخورد یا با لباس نجس نماز مىخواند، لازم نیست به او بگوید.[1]
▫️2. اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مىشوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.[2]
▫️3. اگر صاحب خانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، باید[3] به مهمانها بگوید، اما اگر یکى از مهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد،[4] ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که مىداند که به واسطه نگفتن،[5] خود او [6] هم نجس مىشود باید بعد از غذا به آنان بگوید.[7]
👇 〰〰〰 👇
آیات عظام:
🔹[1]. بهجت: مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143.
🔹[2]. بهجت: مگر این که مثل مسأله فوق با آنها معاشرت داشته باشد.
اراکى: بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.
گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم باید به آنان بگوید.
خوئى، تبریزى: [اگر] در معرض این باشد که نجاست به مأکول و مشروب سرایت کند، باید به آنان بگوید.
مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند.
سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید.
صافى: وجوب اعلام به آنان معلوم نیست.
زنجانى: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول: آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسى چون مجلس روضه دعوت عمومى شده باشد، پس اگر کسى بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم: آن که جا یا چیز نجس به گونهاى باشد که تماس بدن یا لباس افراد با رطوبت، با آن متعارف است مثلًا اگر دستمالى که در کنار دستشویى گذاشته مىشود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید، ولى اگر قسمتى از دیوار اتاق که معمولًا دست تر به آنها زده نمىشود نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدنِ به آن نجس شود، لازم نیست به آنها گفته شود. شرط سوم: آن که در معرض آن باشد که نجاست به چیزهاى خوردنى و آشامیدنى سرایت کند. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر مىدهند. همان، مسأله 144.
🔹[3] سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید .
🔹[4] اراکى، فاضل: بقیه مسأله ذکر نشده.
مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، مىتواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند.
🔹[5] خوئى، گلپایگانى، تبریزى، صافى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که ممکن است به واسطه نجس بودن آنان.
🔹[6] بهجت: لوازم خود او.
🔹[7] صافى: یا بعد از غذا به آنان بگوید یا خودش به وظیفه شخصى خود عمل کند.
سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى مىشود باید به آنان بگوید.
زنجانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که بداند بواسطه نجس بودن آنان لوازم منزل او نجس مىشود و از نجاست آن به گونهاى غفلت کرده که باعث مثلًا خوردن چیز نجس مىگردد یا سبب مىگردد که در لباس یا بدن نجس نماز خوانده و دیگر در وقت، نمازش را با لباس یا بدنِ پاک نخواهد خواند، لازم است بعد از غذا به آنان بگوید. همان، مسأله 145.
________
@fatemi222
💠 روزی شیطان😈همه جا اعلام کرد قصد دارد از کارش دست بکشد و وسایلش را با تخفیف ویژه به حراج بگذارد!
🔹همه مردم جمع شدن و شیطان وسایلی از قبیل : غرور، خودبینی، شهوت، مال اندوزی، خشم، حسادت، شهرت طلبی و دیگر شرارت ها را عرضه کرد...
🔹در میان همه وسایل یکی از آنها بسیار کهنه و مستعمل بود و بهای گرانی داشت!
کسی پرسید : این عتیقه چیست ؟
شیطان گفت : این نا امیدی است...
شخص گفت : چرا اینقدر گران است؟
شیطان با لحنی مرموز گفت :این موثرترین وسیله من است !
شخص گفت : چرا اینگونه است؟
شیطان گفت : هرگاه سایر ابزارم اثر نکند فقط با این میتوانم در قلب انسان رخنه کنم و وقتی اثر کند با او هر کاری بخواهم میکنم...
🔹این وسیله را برای تمام انسانها بکار برده ام، برای همین اینقدر کهنه است.
#داستان_آموزنده
@fatemi222
#احکام_نماز
☑️سئوال
آیا اگر اذکار نماز، هنگام حرکت بدن گفته شود، نماز باطل است؟
✅پاسخ
مراجع تقلید در این زمینه میگویند:
هنگام گفتن ذکرهاى واجب در #نماز، بدن باید بىحرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1]
حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به #رکوع یا رفتن به #سجده تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع میگویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمردهاند.[3]
-------------------------
[1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته میشود.
[2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز میدهند.
[3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج1، ص 538، م 966.
__________
@fatemi222
#احکام_متفرقه
☑️سئوال
آیا در احکام اسلامی استفاده از #طلا برای مرد در هر حال حرام است؟ کسانیکه دندان طلا استفاده میکنند حکم شرعی آن چگونه است؟
✅پاسخ
استفاده مردان از طلا، جهت #زینت جایز نیست و در روکش دندان مصنوعی که از طلا ساخته میشود، اگر جهت زینت، نباشد، استفاده از آن اشکالی ندارد.
🔹ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۱]
☘حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
دندان طلا برای مردان مانعی ندارد مگر دندانهای جلو که آشکار است که اگر به قصد زینت باشد احتیاطاً باید از آن خودداری کرد.
☘حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
استفاده از دندان طلا اشکال ندارد.
☘حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
استفاده از دندان طلا اگر زینت محسوب نشود برای مرد مانعی ندارد.
☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
در غیر دندانهای جلو مانعی ندارد.
-------------------------
[۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای،سیستانی،شبیری زنجانی،مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
__________
@fatemi222
#لطیفه😂
#طنز...🤗😇
یکی رفت پیش #فالگیر گفت:
آیا کسی با من #ازدواج میکنه؟؟🤔
👴🏽 #ﻓﺎلگیر گفت : نه! 😳
گفتم : ﺗﻮ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ #ﻛﻒ دستم رو ﻧﺪﻳﺪﻯ🙄
#فالگیر گفت : #ﻗﻴﺎفتو ﻛﻪ ﺩﻳﺪم
🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷
ـ💥💥💥
#احکام...👇
✍️.. #فالگیری و کارایی که معمولاً
#فالگیرا مثل باز کردن کتاب📖
کف بینی و...انجام میدهند،
هیچ مستند #شرعی و #عقلی نداشته
و از نظر اسلام صحیح نیست❌
‼️اولین ویژگی #فالها کلی گویی است
و جزئیات رو نمیگن ، مثلا میگن👇
❗️سفری در پیش دارید
❗️یا شما خوشبخت می شوید 😏
🌷🌹🌷🌹🌷🌷
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹نظـر مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم🌷🌹🌷 درباره#فالگیری👇
🌹آیات عظام رهبری و مکارم و
سیستانی دامت برکاتهم🌷🌹
دعانویسی و #فالگیری از خرافات است
و جایز نیست❌
رجوع مردم به آنها هم #حرام است😳
پول گرفتن #فالگیر در برابر این کارها، اشکال دارد .⛔️❌
#لطیفه💑
میدونین هر #دختری که #ازدواج میکنه
اولین کسی که از دستشراحت میشه کیه؟
.
.
.
” #حافظشیرازی ”
ازبس #فال میگیرن 😜😜😜
#احکام_فال
#احکامشرعی🌹🌹🌹🌷🌷
📄#فال گرفتن و همچنین #طالع بینی از #خرافات است و واقعیت ندارد. ❌
✅ اما #استخاره که از روشهایی است برای پی بردن به امور پنهان واقعیت دارد.☺️
اما مهم اینست که به چه روش و توسط چه کسی این کار انجام شود . اگر درست انجام شود جواب میدهد ولی اگر شخص مطمئنی نباشد ضررش بیشتر از فایده آنست🌷🌸
🌷🌹🌷🌷🌷🌷🌷
#احکام
#احکامشرعی🌷🌹🌷🌹🌷
#فالگیری ودرآمد از راه آن
سؤال📝 :
الف: آیا#فالگیری برای خود ما یادیگران اشکال دارد؟
ب : آیامیتوانیم #شرعا برای گرفتن #فال به دیگران مراجعه کنیم؟
ج : آیا درآمد، ازاین راه #حلال است؟
جواب📚:
#فالگیری شرعااعتباری ندارد؛ وکسب درآمد از این طریق #جایز نیست.
#استخاره
#فال
احکام
احکام شیرین
@ahkameshirin
🎀🎄🎀
#لطیفه
#لطیفه😁😄
😋😅
تنها راه #شفاف شدن #پوست صورت، sms واریز#حقوقه 😂
دنبال چیز دیگه نگردید ..😂😍😂
👇😍
🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌹🌹
#احکام_خمس
#احکامشرعی🌹🌷🌷🌹🌷
🔻روش دادن #خمس تو خانواده ای که #زن و#شوهر هر دو درآمد دارند این است که:👇
هر کدام جداگانه باید سال خمسی داشته باشند وربطی به هم ندارند ✔️
هر دو بایدمراقب باشند چیزی از سال گذشته را مصرف نکنند مگر اینکه #خمس آنرا داده باشند🌺
احکام
احکام شیرین
⬇️ @ahkameshirin
مکروهات نماز جمعه
آنچه بر امام و مأمومین(نمازگزاران) هنگام ایراد خطبه کراهت دارد:
آنکه امام جمعه در حال خطبه به غیر از خطبه سخن دیگری بگوید، و أحوط ترک آن است.
آنکه مأمومین هنگام ایراد خطبهها حرف بزنند، بنابر احتیاط آنها نیز حرف نزنند و أحوط بر مأمومین آن است که خطبهها را به دقّت گوش کنند و توجّه به سخنان امام جمعه
#احکام_گناه
☑️سئوال
اگر ما برای شوخی دروغ بگوییم ولی ضرری برای کسی نداشته باشد حرام است یا خیر؟
✅پاسخ
#دروغ گفتن حرام است هر چند به شوخى باشد، مگر اینکه در کلامش قرینه و علامتى باشد که نشان دهد در آنچه مىگوید قصد حکایت ندارد؛ پس در صورتى که مخاطب بفهمد قصد جدّى ندارد و شوخى مىکند دروغ محسوب نمىشود.
__________
@fatemi222
#احکام_غسل
#احکام_تیمم
☑️سئوال
اگر به دلیل خجالت، نتوانیم #غسل_جنابت کنیم، آیا #تیمم بدل از غسل برای نماز صبح کافی است؟
✅پاسخ
اگر در اثر این کار از او منی خارج شود و جنب شود #غسل جنابت بر او واجب میشود. البته در مواردی میتوان به جای غسل تیمم کرد[1] از جمله:
1. در جایی که آب در اختیار نداشته باشد.
2. وقت کافی برای غسل نداشته باشد و غسل کردن موجب #قضا شدن نماز او شود.
3. آب برای بدن او ضرر داشته باشد یا بترسد که به واسطۀ استعمال آن مریض شده یا بیماری او طولانی گردد.
4. اگر تهیه کردن آب یا استعمال آن به قدرى مشقّت داشته باشد که مردم آن را تحمّل نکنند.
5. اگر آب را به مصرف #وضو یا غسل برساند خود او یا بستگانش از تشنگى بمیرند یا مریض شوند.
6. کسى که بدن یا لباسش نجس است و اگر وضو یا غسل کند، براى آب کشیدن بدن یا لباسش آبی نمىماند.
7. نداشتن آب مباح.
در این موارد میتوان به جای غسل تیمم بدل از غسل کرد.
✔️اما اگر کسی به دلیل خجالتی بودن غسل کند، نمیتواند در اول وقت تیمم کرده و #نماز بخواند! چنیین شخصی باید بدن خود را آب بکشد (قسمت هایی را که نجس شده است.) و صبر کند تا آخر وقت یعنی زمانی که فقط به اندازه تیمم و خواندن نماز (به صورت مختصر و اکتفاء به واجبات نماز) وقت داشته باشد و در آن موقع تیمم کرده و با تیمم نماز بخواند. البته به خاطر این که عمداً نماز خود را به تأخیر انداخته و فرصت غسل کردن را از خود سلب کرده است، مرتکب کار حرامی شده و معصیت کرده است. ولی نماز او صحیح است.[2]
-------------------------
[1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 365.
[2]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 377 مسأله 679 :"اگر عمداً نماز را به قدرى تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده، ولى نماز او با تیمّم صحیح است (1) اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که قضاى آن نماز را بخواند."
__________
@fatemi222
#احکام_نجاسات
☑سئوال
اگر شخصى نجاست #لباس يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد يا خير؟
✅پاسخ
همه مراجع (به جزآیت الله سيستانى ): بايد #نماز را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا كند. [توضيح المسائل مراجع، م 803 ؛ نورى، توضيح المسائل، م 804 و وحيد، توضيح المسائل، م 809.]
آيةاللَّه سيستانى: اگر فراموشى او از روى بى اعتنايى باشد، بنابر احتياط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذشته است، قضا كند. در غير اين صورت، لازم نيست نماز را دوباره بخواند. [توضيح المسائل مراجع، م 803]
________
@fatemi222
س ۵۶۹: آیا جایز است امام جماعت در یک زمان عهده دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازی) گردد؟
ج: تکرار نماز جماعت براى يکبار به خاطر مأمومين ديگر در نمازهاى يوميه جايز و بلکه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عيد مشکل است.
پرسش : تکرار کردن نماز جماعت توسط امام چه حکمی دارد؟
پاسخ : جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگرى دوباره بخواند، امّا بیش از دوبار اشکال دارد، بنابراین یک امام جماعتمىتواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند.
عدم محدودیت تکرار جماعت با نماز قضای قطعی
پرسش : اگر شخصی نماز قضای حتمی داشته باشد امامت جماعت او در چند مکان متفاوت چه حکمی دارد؟
پاسخ : مانعی ندارد.
مسأله ۱۴۰۴ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند (۱) در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد (۲) اشکال ندارد.
(۱) (اراکی:) اشکال دارد مگر آن که در نمازی که خوانده مأموم بوده و در نمازی که دوباره می خواند، امام جماعت باشد.
(خوئی، تبریزی:) چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشکال دارد مگر این که اماماً اعاده نماید به شرطی که در مأمومین کسی باشد که نماز واجب را نخوانده باشد.
(سیستانی:) هر چند استحبابش ثابت نیست ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد.
(بهجت:) جواز جماعت، محل ّ تأمّل است ولی در صورتی که جماعت دوّم دارای مزایایی باشد که در شرع، رجحان داشته باشد و کسی بخواهد به امید مطلوب بودن، دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنا بر أظهر جایز است.
(زنجانی:) در صورتی که برخی از افراد جماعت دوم امام یا مأمومین افراد دیگری باشند اشکال ندارد.
(۲) (فاضل:) و او امام باشد..
گلپایگانی، (صافی:) مسأله اگر امام یا مأموم بخواهد در نمازی که به جماعت خوانده دوباره برای مأموم دیگری که جماعت نخوانده امام شود و به جماعت بخواند جایز است ولی اگر بخواهد برای دفعه سوّم باز با جماعت بخواند اشکال دارد.
(مکارم:) مسأله جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگری دوباره بخواند، اما بیش از دو بار اشکال دارد، بنا بر این یک امام جماعت می تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
#لطیفه😊😁☺️
میدونید چرا #پنگوئنها بیسوادند؟
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
چون همش #برف میاد مدرسشون #تعطیله ..
تازه برنامه #شاد رو هم که ندارن😅
تو رو #خدا. باز سؤالی داشتید، بپرسید...
بامن #راحت باشین...
😂😂😂😂
😂😂😂😂🐧
🌷🌹🌹🌷🌷🌹🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌷
ـ🌧⛈🌧
#احکام... 👇
#احکامشرعی🌷🌹🌷
✍.. #تقلب کردن و تقلب دادن در امتحان یا درمسابقات و.. جایز نیست. ❌
❗️رضایت و عدم رضایت تقلب دهنده، تأثیری در حکم آن ندارد و اگر با این کار، #حق کسی ضایع شود، باید رضایت او حاصل شود.
🌸🌺🌸
❓اگر دانش آموز یا دانشجویی با #تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
🌷آیت الله خامنهای دامت برکاته : 🌷🌹
به طور کلی#تقلب جایز نیست وباید از آن #توبه واستغفار شود .
🌷آیت الله سیستانی دامت برکاته :🌹🌷
#تقلب در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است ، واگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود رابه این عنوان به مؤسسه دولتی یاخصوصی جهت استخدام معرفی نماید.
🌷آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته : 🌷🌹
هرگونه #تقلب در #امتحانات شرعا#حرام است، واگر کسی در #امتحان ورودی دانشگاه ومانند آن #تقلب کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی وشغلی رابدون تقلب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود ومزایای مترتب برآن استفاده کند، مشروط براین که از کار خود جداتوبه کرده وهرگز سراغ چنین کارهایی نرود وبااعمال نیک آینده، گذشته راجبران کند.
🌸🌺#مقام معظم رهبری دامت برکاته و🌸🌺#مراجع معظم #تقلید دامت برکاتهم میفرمایند :
📚هرکاری که خلاف #قانون و#مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد ، #شرعا اشکال دارد .
@fatemi222
7.7K
🌹 #سوال
افرادی در نماز جمعه و نماز های جماعت برای دیگران که هنوز نیامدند جا میگیرند حکمَش چیه؟
#احکام_نماز
#مکان_نماز
#نمازجمعه
#نمازجماعت
#احکام_شرعی
@fatemi222
ـ🌷🌺🌺🌷
#لطیفه..😜🥳
حیف نون ۱۰۰ هزار #صلوات نذرمیکنه😳
وقتی #حاجتش برآورده میشه، میره ورزشگاه آزادی، داد میزنه :
#محمدیاش_صلوااااااات
😂😂🤩
🌷🌹🌷🌹🌷🌷🌹🌹🌹
🌹امام صادق علیه السلام فرمودند :
سنگین ترین چیزی که در روز قیامت
در ترازوی اعمال قرار داده می شود
صلوات بر #محمدصلوات الله علیه واله و #اهلبیت پیامبرعلیهم السلام است .
🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد🌸
ذکرروزجمعه۱۰۰ مرتبه اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم
ـ🔻🔻🔻🔻
#احکـام_نـذر
#احکامشرعی🌷🌹🌷🌹🌷
✍️. اگر شخصی موقع #نذر کردن صیغه #نذر را نخواند،عمل به آن واجب نیست❌
حتی اگر #حاجتش برآورده شود
❗️صیغه #نذر به فارسی اینست که مثلا بگوید: اگر خوب شدم برمن واجب است که برای خدا 100 تا صلوات بفرستم
☆ یا فلان کار منکر را ترک میکنم...
#نذر
#صلوات
⠀ ⠀
احکام
احکام شیرین
╭═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╮
@ahkameshirin
╰═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╯
❓سؤال:
آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟
✅پاسخ:
سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود.
#سقط_جنین
#مشکلات_اقتصادی
-------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام_شرعی
@fatemi222
✋ #فرق_خمس_و_زکات_با_مالیات
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟
در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم:
1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است.
توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مىكند، به دولت نیز مالیات مىدهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.
2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی.
3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمىشود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمىخواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مىگردد.
4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مىشود، یعنى خودش حساب مال خود را مىكند نه مأمور دولت.
@fatemi222
❓سوال: اگر دختر باکره بدون #اذن_ولی (پدر یا #جد_پدری) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟
✅ پاسخ:
✴️ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد.
✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر #عقد بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر #صيغه_طلاق را که در رسالههاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد.
✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور #دو_شاهد_عادل #صیغه_طلاق را جاری کنند مگر اینکه بتوانند #رضایت_پدر دختر را جلب نمایند.
✳️ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را #طلاق دهد یا با جازه پدر، #عقد تجدید شود.
#ازدواج_دختر_باکره_بدون_اذن_پدر
---------------
📚 منبع:
استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه، ج 1، س 832.
ـ🍂🌼🍂🌼🍂
ـ🌼🍂🌼🍂
ـ🍂🌼🍂﷽
ـ🌼🍂
ـ🍂 #پوشش_پیش_محرم
❓دخترا میتونن جلوی پدر و برادر و یا سایر محارم با تیشرت و لباسای باز بگردن؟
📚 همه مراجع (بهجز مکارم): بله، میتونن؛ اما بهشرطی که این کارشون باعث به گناهافتادن بقیه نشه.
📚 آیتالله مکارم: با تیشرت شاید، اما با لباسهای باز، نه! بازبودن سر و گردن و مقداری از دستها و پاها جلوی محارم اشکال نداره؛ اما بقیه بدن رو باید پوشوند و جایز نیست بهصورت نیمهعریان جلوی محارم ظاهر شد.
⭕️ نکته: با توجه به اینکه مردها در نگاه خیلی حساس هستن، شدیداً توصیه میشه که خانمها مواظب پوشش خودشون جلوی محارم، مخصوصاً جوونترها باشن. اونها شاید نگاه جنسی به شما نداشته باشن؛ اما همین پوشش ممکنه باعث ارتباط حرام با دیگران یا خودارضایی و گناهان دیگه بشه.
🔺 عروةالوثقی، ج۱، الستر.