eitaa logo
احکام کاربردی
3.8هزار دنبال‌کننده
424 عکس
120 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
☑سئوال اگر شخصى نجاست يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد يا خير؟ ✅پاسخ همه مراجع (به جزآیت الله سيستانى ): بايد را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا كند. [توضيح‏ المسائل مراجع، م 803 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 804 و وحيد، توضيح ‏المسائل، م 809.] آيةاللَّه سيستانى: اگر فراموشى او از روى بى ‏اعتنايى باشد، بنابر احتياط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذشته است، قضا كند. در غير اين صورت، لازم نيست نماز را دوباره بخواند. [توضيح ‏المسائل مراجع، م 803] ________ @fatemi222
س ۵۶۹: آیا جایز است امام جماعت در یک زمان عهده ‏دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازی) گردد؟ ج: تکرار نماز جماعت براى يکبار به خاطر مأمومين ديگر در نمازهاى يوميه جايز و بلکه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عيد مشکل است. پرسش : تکرار کردن نماز جماعت توسط امام چه حکمی دارد؟ پاسخ : جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگرى دوباره بخواند، امّا بیش از دوبار اشکال دارد، بنابراین یک امام جماعتمى‏تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. عدم محدودیت تکرار جماعت با نماز قضای قطعی پرسش : اگر شخصی نماز قضای حتمی داشته باشد امامت جماعت او در چند مکان متفاوت چه حکمی دارد؟ پاسخ : مانعی ندارد. مسأله ۱۴۰۴ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند (۱) در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد (۲) اشکال ندارد. (۱) (اراکی:) اشکال دارد مگر آن که در نمازی که خوانده مأموم بوده و در نمازی که دوباره می خواند، امام جماعت باشد. (خوئی، تبریزی:) چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشکال دارد مگر این که اماماً اعاده نماید به شرطی که در مأمومین کسی باشد که نماز واجب را نخوانده باشد. (سیستانی:) هر چند استحبابش ثابت نیست ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد. (بهجت:) جواز جماعت، محل ّ تأمّل است ولی در صورتی که جماعت دوّم دارای مزایایی باشد که در شرع، رجحان داشته باشد و کسی بخواهد به امید مطلوب بودن، دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنا بر أظهر جایز است. (زنجانی:) در صورتی که برخی از افراد جماعت دوم امام یا مأمومین افراد دیگری باشند اشکال ندارد. (۲) (فاضل:) و او امام باشد.. گلپایگانی، (صافی:) مسأله اگر امام یا مأموم بخواهد در نمازی که به جماعت خوانده دوباره برای مأموم دیگری که جماعت نخوانده امام شود و به جماعت بخواند جایز است ولی اگر بخواهد برای دفعه سوّم باز با جماعت بخواند اشکال دارد. (مکارم:) مسأله جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگری دوباره بخواند، اما بیش از دو بار اشکال دارد، بنا بر این یک امام جماعت می تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
😊😁☺️ میدونید چرا بیسوادند؟ . . . . . . . . . . چون همش میاد مدرسشون .. تازه برنامه رو هم که ندارن😅 تو رو . باز سؤالی داشتید، بپرسید... بامن باشین... 😂😂😂😂 😂😂😂😂🐧 🌷🌹🌹🌷🌷🌹🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌷 ـ🌧⛈🌧 ... 👇 🌷🌹🌷 ✍.. کردن و تقلب دادن در امتحان یا درمسابقات و.. جایز نیست. ❌ ❗️رضایت و عدم رضایت تقلب دهنده، تأثیری در حکم آن ندارد و اگر با این کار، کسی ضایع شود، باید رضایت او حاصل شود. 🌸🌺🌸 ❓اگر دانش آموز یا دانشجویی با نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟ 🌷آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته : 🌷🌹 به طور کلی جایز نیست وباید از آن واستغفار شود . 🌷آیت الله سیستانی دامت برکاته :🌹🌷 در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است ، واگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود رابه این عنوان به مؤسسه دولتی یاخصوصی جهت استخدام معرفی نماید. 🌷آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته : 🌷🌹 هرگونه در شرعا است، واگر کسی در ورودی دانشگاه ومانند آن کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی وشغلی رابدون تقلب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود ومزایای مترتب برآن استفاده کند، مشروط براین که از کار خود جداتوبه کرده وهرگز سراغ چنین کارهایی نرود وبااعمال نیک آینده، گذشته راجبران کند. 🌸🌺 معظم رهبری دامت برکاته و🌸🌺 معظم دامت برکاتهم میفرمایند : 📚هرکاری که خلاف و جمهوری اسلامی ایران باشد ، اشکال دارد . @fatemi222
7.7K
🌹 افرادی در نماز جمعه و نماز های جماعت برای دیگران که هنوز نیامدند جا میگیرند حکمَش چیه؟ @fatemi222
ـ🌷🌺🌺🌷 ..😜🥳 حیف نون ۱۰۰ هزار نذرمیکنه😳 وقتی برآورده میشه، میره ورزشگاه آزادی، داد میزنه : 😂😂🤩 🌷🌹🌷🌹🌷🌷🌹🌹🌹 🌹امام صادق علیه السلام فرمودند : سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر الله علیه واله و پیامبرعلیهم السلام است . 🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد🌸 ذکرروزجمعه۱۰۰ مرتبه اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔻🔻🔻🔻 🌷🌹🌷🌹🌷 ✍️. اگر شخصی موقع کردن صیغه را نخواند،عمل به آن واجب نیست❌ حتی اگر برآورده شود ❗️صیغه به فارسی اینست که مثلا بگوید: اگر خوب شدم برمن واجب است که برای خدا 100 تا صلوات بفرستم ☆ یا فلان کار منکر را ترک میکنم... ⠀ ⠀ احکام احکام شیرین ╭═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╮ @ahkameshirin ╰═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╯
❓سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ ✅پاسخ: سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود. ------------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @fatemi222
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟ در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم: 1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏كند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست. 2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی. 3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مى‏گردد. 4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏كند نه مأمور دولت. @fatemi222
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✴️ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✳️ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832.
ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂 ❓دخترا می‌تونن جلوی پدر و برادر و یا سایر محارم با تی‌شرت و لباسای باز بگردن؟ 📚 همه مراجع (به‌جز مکارم): بله، می‌تونن؛ اما به‌شرطی که این کارشون باعث به گناه‌افتادن بقیه نشه. 📚 آیت‌الله مکارم: با تیشرت شاید، اما با لباس‌های باز، نه! بازبودن سر و گردن و مقداری از دست‌ها و پاها جلوی محارم اشکال نداره؛ اما بقیه بدن رو باید پوشوند و جایز نیست به‌صورت نیمه‌عریان جلوی محارم ظاهر شد. ⭕️ نکته: با توجه به این‌که مردها در نگاه خیلی حساس هستن، شدیداً توصیه می‌شه که خانم‌ها مواظب پوشش خودشون جلوی محارم، مخصوصاً جوون‌ترها باشن. اون‌ها شاید نگاه جنسی به شما نداشته باشن؛ اما همین پوشش ممکنه باعث ارتباط حرام با دیگران یا خودارضایی و گناهان دیگه بشه. 🔺 عروةالوثقی، ج۱، الستر.
꧁༼﷽༽꧂ ❤️شــبــے یــه ❤️ 💔‍ اموری که محسوب میشوند اما بعضی زوجین متوجه نیستند 1-صمیمیت بیش ازحد باجنس مخالف شاید برایتان سرگرم کننده باشد که با همکارانتان شوخی کنید و سر بسر آنها بگذارید اما افراط در اینکار میتواند اثرات منفی زیادی را بر رابطه عاطفی تان بگذارد. افراد متأهل باید محدودیتهای خود را بشناسند. 2- دردِ دل کردن با جنس مخالف 3-تنها بودن مدام و زیاد با جنس مخالف 4-بد گفتن از شریک زندگی تان سعی کنید که به جای تخریب شخصیت، در صحبت هایتان از خوبیهای شریکتان بگویید. تنها در شرایطی که او واقعا به شما آزار میرساند، میتوانید این واقعیت را نه به هر کسی بلکه تنها برای خانواده،دوستان مورد اعتماد یا مشاور بازگو کنید. 5-چت کردن با جنس مخالف خیلی ها فکر میکنند که چت کردن با نامزد قبلی،دوست دوران دبیرستان یا حتی غریبه مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما این ابتدای راه است،ناگهان بخود می آیید، زمانی که دیگر کاری ازدست هیچکسی ساخته نیست. @khosravi1253
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832. 📏📏📏📏📏💞📏📏📏📏📏
☑️سئوال آیا دختر و پسر اشکال دارد؟ ✅پاسخ از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین و ، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود: ▫️سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد. ▫️سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟ همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست. ▫️سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟ همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. ▫️سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست. ▫️سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟ همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ▫️سؤال6: نامه نگاری با و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد. ☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام کاربردی👇 @fatemi222