eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
412 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
✋روزه اساتید و دانشجویان‏ 🔹 اساتید و دانشجویان در صورتى که کمتر از ده روز در محل تحصیل و خوابگاه مى‏ مانند، تکلیف نماز و روزه ‏شان چیست؟ امام: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست. آیات عظام بهجت، صافى، فاضل و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد- به طورى که نزد عرف «سفر» کار آنان شمرده شود- نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. تبصره: ۱٫ آیه اللَّه صافى مدت لازم براى صدق شغل سفر را حداقل چهار ماه رفت و آمد مى ‏داند. تبصره۲ (سفر اول). تمامى دانشجویان و اساتید مذکور، هرگاه بیش از ده روز در وطن خود بمانند، در اولین مسافرت به محل درس و تدریس، باید نماز را شکسته بخوانند و روزه نگیرند. اما پس از یک رفت و برگشت میان وطن و محل تحصیل، به وظیفه خود، مانند کثیرالسفر عمل کنند و نماز را کامل بخوانند و روزه را بگیرند. تبصره۳٫ به فتواى آیه اللَّه بهجت، سفر اول با طى مسیر هشت فرسخ، تحقق مى‏ یابد. از این رو اگر فاصله محل درس و تدریس از وطن، بیش از هشت فرسخ باشد، در همان اولین مسافرت نیز نمازشان در محل تحصیل، کامل و روزه صحیح است. آیه اللَّه تبریزى: دانشجو اگر در مدت کمتر از ده روز، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند، باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، براى تدریس، به حدّ مسافت شرعى مسافرت مى‏کند- چنانچه مدت تدریس، دو ماه یا زیادتر باشد- باید نماز را تمام بخواند و روزه بگیرد. تبصره: با توجه به اینکه آیه اللَّه تبریزى در این مسئله احتیاط واجب دارند، مقلدان ایشان مى ‏توانند در این مسئله به فتواى مرجع تقلید مساوى و یا اعلم بعدى رجوع کنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگیرند. آیهاللَّه سیستانى: ۱٫ اگر زمان تحصیل و تدریس اساتید و دانشجویان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مى ‏شوند [گر چه در هفته دو شبانه روز کامل باشند؛ به نحوى که به آنان مسافر گفته نشود]؛ آنجا در حکم وطن است و باید نمازشان را در محل تحصیل، تمام بخوانند و روزه را بگیرند. ۲٫ اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حداقل سه روز بیش از مسافت شرعى رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه براى مدتى (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى) ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب مى‏شوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه‏شان صحیح است. تبصره۱: در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نکنند، باید احتیاط نمایند؛ یعنى، نمازشان را هم تمام و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند. تبصره۲: با توجه به اینکه آیه اللَّه سیستانى، رجوع به مرجع تقلید مساوى را جایز مى ‏داند، مقلدان ایشان مى‏ توانند در این مسئله به مرجع مساوى دیگر، مراجعه کنند که نماز را کامل و روزه را صحیح مى ‏داند. 👈آیه اللَّه خامنه‏اى: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل، اگر در کمتر از ده روز،حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ایشان صحیح است؛ اما دیگر دانشجویان، نمازشان شکسته و روزه آنها صحیح نیست. تبصره: با توجه به اینکه آیه اللَّه خامنه‏اى در مسئله رجوع به مرجع مساوى، احتیاط واجب دارند که رجوع جایز نیست، دانشجویان مى‏ توانند در این مسئله به مرجع تقلید مساوى دیگر، مراجعه کنند؛ [به شرط اینکه مرجع تقلید جدید] رجوع به مرجع مساوى را جایز دانسته باشد و نماز دانشجوى مسافر را تمام و روزه او را صحیح بداند (مانند آیه اللَّه بهجت). آیه اللَّه مکارم: ۱٫ اساتید و دانشجویان اگر براى مدت قابل ملاحظه ‏اى- مثلًا یک سال یا بیشتر- در محل تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل در حکم وطن است و نماز و روزه در آنجا، تمام مى ‏باشد و ماندن ده روز پى در پى در آنجا شرط نیست.۲: کسانى که همه روزه، یا حداقل سه روز در هفته، به محل تحصیل یا تدریس مى ‏روند؛ یعنى، صبح به محل تحصیل یا تدریس مى‏ روند و عصر باز مى‏ گردند و این کار مدتى ادامه مى‏ یابد، کثیرالسفر محسوب مى‏ شوند و نماز و روزه ایشان در آن محل و به هنگام رفت و برگشت، تمام است. آیه اللَّه وحید: اگر در هفته حداقل چهار روز بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند و این کار براى مدت یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، او کثیرالسفر است و نماز در آنجا تمام و روزه صحیح است و اگر رفت و آمد سه روز باشد، در این مورد نیز باید احتیاط کند. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔹 اساتید و دانشجویان، در صورتى که بیش از ده روز با قصد اقامت در محل درس و تدریس مى‏ مانند، تکلیف نماز و روزه ‏شان چیست؟ همه مراجع: براى این گونه افراد، نماز تمام و روزه صحیح است. تبصره: در صورتى که از ابتدا به طور جدّ، قصد ماندن ده روز داشته باشند و بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتى، به دلیلى تصمیم بر بازگشت به وطن بگیرند؛ نماز و روزه آنها در محل تحصیل کامل خواهد بود. 🔹 دانشجویانى که در خوابگاه ده روز یا بیشتر مى ‏مانند و بین آنجا و محل تحصیل رفت و آمد مى‏ کنند و فاصله بین آن دو، کمتر از چهار فرسخ شرعى (۵/۲۲ کیلومتر) است، حکم نماز و روزه ‏شان چگونه است؟ امام: اگر در مدت ده روز، تنها یک مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت شکسته است و روزه صحیح نیست. آیات عظام بهجت، سیستانى، فاضل، صافى، مکارم، نورى و وحید: در فرض یاد شده، نماز تمام و روزه صحیح است. آیهاللَّه تبریزى: بنابر احتیاط واجب، باید نماز را بین شکسته و تمام جمع کنند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد. آیه اللَّه خامنه‏اى: اگر در مدت ده روز، به اندازه یک تا دو ساعت در روز- یا چند روز که مجموع آن به مقدار یک سوم روز یا یک سوم شب باشد- از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت نماز شکسته است و روزه صحیح نیست. 🔹 اگر استاد یا دانشجو به طور اتفاقى، به شهرى غیر از محل درس مسافرت کند، نماز و روزه او چگونه است؟ همه مراجع (به جز سیستانى): نماز شکسته است و روزه صحیح نیست. آیه اللَّه سیستانى: نماز تمام و روزه صحیح است. 🔹: حکم نماز و روزه اساتیدى که یک یا چند روز در هفته، به محل تدریس (که فاصله آن با وطن بیش از مسافت شرعى است)، رفت و آمد دارند؛ در دو صورت زیر در محل تدریس و بین راه چگونه است؟ الف: محل تدریس یک شهر است. ب: محل تدریس شهرهاى مختلف است. امام: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست. آیات عظام بهجت، خامنه‏ اى، فاضل و نورى: اگر رفت و آمد حداقل تا مدتى ادامه داشته باشد- که عرف این کار را شغل او بداند- نماز تمام و روزه صحیح است. آیه اللَّه تبریزى: اگر در هفته حداقل یک بار براى تدریس، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد مى‏ کنند، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر رفت و آمدشان در مدت هشت یا نه روز، یک بار انجام مى‏ گیرد، باید احتیاط کنند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد. آیه اللَّه سیستانى: اگر در ماه، ده روز یا بیشتر در سفر باشند و این امر در مدت یک سال، شش ماه و در مدت بیش از یک سال، تا سه ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر در ماه نه یا هشت روز در سفر باشند، باید احتیاط کنند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند. آیه اللَّه صافى: اگر رفت و آمد حداقل براى مدت چهار ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است. آیه اللَّه وحید: اگر چهار روز در هفته را به محل تدریس رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ‏شان صحیح است. اگر سه روز در سفر باشند، بنابر احتیاط بین نماز شکسته و تمام جمع کنند و بنابر احتیاط روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند و اگر کمتر از سه روز باشد، نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.[ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋محل تحصیل‏ 🔹 آیا محل تحصیل، در حکم وطن محسوب مى‏شود؟ همه مراجع (به جز سیستانى، مکارم و وحید): خیر، در حکم وطن محسوب نمى ‏شود. آیه اللَّه سیستانى: اگر براى مدت دو سال یا بیشتر، دو روز در هفته کاملًا مى ‏ماند؛ آنجا در حکم وطن است. آیه اللَّه مکارم: اگر براى مدت یک سال یا بیشتر، سه روز در هفته کاملًا مى ‏ماند؛ آنجا در حکم وطن است. آیه اللَّه وحید: اگر براى مدت یک سال یا بیشتر، چهار روز در هفته در سفر باشد؛ آنجا در حکم وطن است. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋سفر اول‏ 🔹حکم نماز و روزه دانشجوى مسافر، در سفر اول چگونه است؟ آیات عظام امام و خامنه‏ اى: در همه سفرها شکسته است. آیه اللَّه بهجت: اگر در سفر اول، فاصله آن از مسافت هشت فرسخ بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، باید شکسته بخواند. آیه اللَّه تبریزى: باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. آیه اللَّه سیستانى: باید در ماه اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. آیات عظام فاضل، نورى و صافى: باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست. آیه اللَّه مکارم: باید در چند سفر اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. آیه اللَّه وحید: در ماه اول و دوم باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋مسافت شرعى‏ 🔹مقدار مسافت شرعى چند کیلومتر است؟ آیت الله خامنه ای: مسافت شرعی 20/5 کیلومتر است. آیات عظام امام، بهجت، فاضل، صافى و نورى: مسافت شرعى تقریباً ۵/۲۲ کیلومتر است. آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مسافت شرعى تقریباً ۲۲ کیلومتر است. آیه اللَّه مکارم: مسافت شرعى تقریباً ۵/۲۱ کیلومتر است. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
مسافرت در ماه مبارک https://eitaa.com/ahkam31/915 سفرقبل ظهر https://eitaa.com/ahkam31/916 قضای روزه مسافر https://eitaa.com/ahkam31/917 نذر روزه در سفر https://eitaa.com/ahkam31/918 روزه اساتید و دانشجویان https://eitaa.com/ahkam31/919 حکم محل تحصیل https://eitaa.com/ahkam31/921 سفر اول https://eitaa.com/ahkam31/922 مسافت شرعی https://eitaa.com/ahkam31/923 پنج نکته در سفر https://eitaa.com/fatemi222/5330 انصراف از قصدسفر https://eitaa.com/ahkam31/927
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📝👈 اگر 🚘 در محلّی روز نماید و بعد از آن شود، و او چه حکمی دارد؟ ✅👈 اگر از اول ماندن در جایی به مدت ده روز و بیشتر را نداشته باشد از همان اول نماز 🤲 و روزه اش شکسته است اما اگر قصد ده روز کند و روزه بگیرد چنانچه :👇 1⃣👈 🌞 منصرف شود و نماز چهار رکعتی_نخوانده، اش صحیح نیست و نمازها را نیز باید بخواند. 2⃣👈 منصرف شود و نماز چهار رکعتی نخوانده، نمازها شکسته است و نمی تواند روزه های آینده را بگیرد ولی روزه آن روز صحیح می باشد. 3⃣👈 منصرف شود و یک نماز چهار رکعتی خوانده باشد اش صحیح است و باید تا آنجا هست را تمام بخواند و روزه ماه رمضان 🌙 را بگیرد. 4⃣👈 هرگاه کند که آیا نماز چهار رکعتی خوانده و بعد منصرف یا شده یا نه، نمازهای خود را بخواند. 📗: ۱. رساله سیزده مرجع احکام مسافر ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان 🆔 @fatemi222
احکام جنابت ‌ غسل و....👇👇
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋جنابت‏ ↩️کسى که شب ماه رمضان جنب شده و مى ‏داند که اگر بخوابد، بعد از اذان صبح بیدار مى‏ شود، تکلیف او چیست؟ همه مراجع (به جز مکارم): این شخص باید پیش از خواب غسل کند و اگر بدون غسل بخوابد و بعد از اذان صبح بیدار شود، روزه ‏اش باطل است و باید علاوه بر قضاى آن، کفّاره هم بدهد. آیه اللَّه مکارم: اگر بدون غسل بخوابد و بعد از اذان صبح بیدار شود، روزه‏ اش اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب، بعد از ماه رمضان، آن را قضا کند و کفّاره هم بدهد. ↩️در ماه رمضان بعد از اذان صبح، با حالت احتلام بیدار شدم؛ ولى مى‏ دانم پیش از اذان محتلم شده‏ ام، تکلیفم چیست؟ همه مراجع: روزه صحیح است. 🔹روزه مستحبى و جنابت‏ ↩️ آیا انسان جنب، مى ‏تواند بعد از اذان صبح غسل کند و روزه مستحبى بگیرد؟ همه مراجع: روزه مستحبى اشکال ندارد و روزه صحیح است. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋جنابت قبل اذان‏ ↩️ شخص جنب که در ماه رمضان قبل از اذان صبح، به آب دسترسى ندارد، وظیفه ‏اش چیست؟ همه مراجع: اگر تا پیش از اذان صبح به آب دسترسى ندارد، تیمّم بدل از غسل کند و روزه او صحیح است. بعد از اذان در صورت دسترسى به آب، براى نماز صبح غسل کند و در غیر این صورت، با همان تیمم نماز صبح خود را بخواند. ↩️شخصى در ماه رمضان پیش از اذان صبح محتلم شده و اگر بخواهد غسل کند، وقت براى خوردن سحرى باقى نمى‏ماند؛ تکلیف او چیست؟ همه مراجع: اگر مى‏ تواند بدون خوردن سحرى روزه بگیرد، باید غسل کند و اگر بدون آن نمى ‏تواند روزه بگیرد و خوف ضرر دارد، سحرى بخورد و پیش از اذان تیمم کند. ↩️کسى که در تنگى وقت، قبل از اذان صبح در شب ‏هاى ماه رمضان، به جهت جنابت تیمم کند؛ آیا مى‏ تواند با آن نماز بخواند، یا باید غسل به جا آورد؟ آیات عظام امام، خامنه ‏اى و نورى: بنابر احتیاط واجب، باید براى نماز صبح غسل به جا آورد. آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل و وحید: باید براى نماز صبح، غسل به جا آورد. آیه اللَّه مکارم: اگر تیمم و عذرش باقى است، با همان تیمم مى‏ تواند نماز صبح بخواند. ↩️ اگر در ماه رمضان، با اعتقاد به اینکه براى غسل جنابت وقت دارد، مشغول به غسل شود و وسط غسل بفهمد مقدارى از غسل با اذان صبح همراه شده است، حکم روزه او چیست؟ همه مراجع: روزه او صحیح است. ↩️ کسى که پیش از اذان صبح، با حالت احتلام از خواب بیدار مى ‏شود، آیا مى‏ تواند تا نزدیک اذان، غسل نکند و تیمم کند؟ باید پیش از اذان صبح، تیمم کند و روزه او صحیح است. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋جنابت و روزه قضا ✋شخصى مى‏ خواهد روزه قضاى ماه رمضان را بگیرد، بعد از اذان صبح بیدار مى‏ شود و خود را محتلم مى ‏یابد؛ آیا مى ‏تواند آن روز را روزه بگیرد؟ آیات عظام امام، خامنه ‏اى و نورى: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، مى ‏تواند روزه بگیرد؛ ولى اگر پیش از اذان صبح محتلم شده، نمى‏ تواند آن روز را روزه بگیرد. آیه اللَّه بهجت: روزه آن روز باطل مى‏ شود. آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مى‏ تواند آن روز را روزه بگیرد. آیات عظام صافى و فاضل: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده است- بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزه‏ اش باطل است و باید روز دیگرى را روزه بگیرد. آیه اللَّه مکارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده- همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋ندانستن جنابت‏ ↩️چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمى‏ دانستم جنب باید غسل کند، تکلیف من چیست؟ آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، خامنه ‏اى و وحید: نماز و روزه ‏هایى را که در حال جنابت انجام داده‏ اید، باید قضا کنید. آیات عظام سیستانى، صافى و فاضل: اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکرده ‏اید، روزه ‏ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده‏ اید، در هر حال باید قضا کنید. آیه اللَّه مکارم: روزه‏ هایى را که در حال جنابت انجام داده ‏اید، بنا بر احتیاط واجب قضا کنید و نمازهایى را که در این حالت خوانده ‏اید قضا نمایید. آیه اللَّه نورى: روزه ‏ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده ‏اید، باید قضا کنید. تبصره۱: طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است؛ از این رو اگر از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است. تبصره۲: در هر حال روزه ‏هایى که با این حالت گرفته شده است کفاره ندارد. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋فراموشى غسل جنابت‏ ↩️اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کنیم و پس از چند روز یادمان بیاید، چه تکلیفى داریم؟ همه مراجع: باید نمازها و روزه آن چند روز را قضا کنید؛ ولى کفّاره ندارد. ↩️کسى که مدتى روزه گرفته و نماز خوانده است و بعد بفهمد جنب بوده، تکلیف او چیست؟ همه مراجع: اگر متوجه اصل جنابت نبوده، روزه‏ هاى او صحیح است؛ ولى باید نمازها را قضا کند. ↩️ اگر کسى در شب جنب شود؛ ولى غسل را فراموش کند، تا اینکه در روز متوجه شود؛ آیا در این صورت نیز روزه‏اش باطل است؟ همه مراجع: آرى، در این فرض نیز روزه باطل مى‏ شود. تبصره: هر چند روزه شخص باطل است؛ ولى باید تا غروب از خوردن و آشامیدن و مانند آن امساک کند. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋تأخیر غسل جنابت‏ ↩️اگر کسى در شب ماه رمضان، جُنُب شود و تا نزدیک اذان صبح، غسل را به تأخیر اندازد و سپس تیمم کند، آیا روزه او صحیح است؟ همه مراجع (به جز صافى و وحید): در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ ولى چنانچه قبل از اذان صبح تیمم کند، روزه او صحیح است. آیات عظام صافى و وحید: در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ بنابر احتیاط واجب تیمم کند و روزه بگیرد و قضاى آن را نیز به جا آورد. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋بطلان غسل روزه ‏دار ↩️کسى که نمى ‏دانسته شستن کف پا در غسل لازم است، مدتى به این ترتیب غسل مى ‏کرده؛ نسبت به نماز و روزه‏ هاى گذشته چه تکلیفى دارد؟ همه مراجع: اگر مى ‏داند که آب به کف پا نمى ‏رسیده، باید نمازهایى را که خوانده، قضا کند؛ ولى روزه‏ ها قضا ندارد. ↩️ مدتى غسل‏ هاى خود را نادرست انجام مى‏ دادم و با آن روزه مى ‏گرفتم و نماز مى ‏خواندم، آیا باید روزه ‏ها و نمازها را قضا کنم؟ همه مراجع: روزه‏ ها قضا ندارد؛ ولى نمازها را باید قضا کنید. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا ↩️استمنا چیست؟ همه مراجع: استمنا آن است که انسان با خود یا دیگرى کارى کند که از او، منى بیرون آید. این عمل حرام است و در صورت خروج منى، غسل جنابت بر او واجب مى‏شود. 🔹استمناى روزه ‏دار ↩️اگر کسى به عمد روزه خود را در ماه مبارک رمضان، به وسیله استمنا باطل کند، چه حکمى دارد؟ همه مراجع (به جز خامنه ‏اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد.[ آیه اللَّه صافى: علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد.[ آیات عظام خامنه‏ اى و سیستانى: علاوه بر قضا، کفّاره دارد و بنابر احتیاط مستحب، کفاره جمع (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد. ↩️ کسى که به حرمت استمنا در ماه رمضان آگاهى داشته؛ ولى نمى‏ دانسته روزه را باطل مى ‏کند، تکلیف او چیست؟ همه مراجع (به جز سیستانى، خامنه ‏اى و مکارم): در فرض یاد شده، باید روزه‏ هایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد. آیه اللَّه سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده است، قضاى روزه‏ ها نیز واجب نیست. آیه اللَّه خامنه‏ اى: در فرض یاد شده، تنها قضاى روزه‏ ها واجب است. آیها للَّه مکارم: در فرض یاد شده، بنابر احتیاط واجب روزه‏ هایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
خودارضایى‏ ۸۴: کسى که بدون قصد بیرون آمدن منى در ماه رمضان، با خودش بازى کند و ناخود آگاه منى از او خارج شود؛ آیا روزه ‏اش باطل مى‏ شود؟ همه مراجع: اگر احتمال مى‏ داده که با این کار منى از او بیرون مى‏ آید، روزه‏ اش باطل مى‏ شود.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا هنگام بلوغ‏ ↩️در جوانى گاهى در ماه رمضان استمنا مى ‏کردم؛ ولى به هیچ وجه از حرمت آن آگاهى نداشتم و نیز نمى ‏دانستم که روزه را باطل مى ‏کند، تکلیف من چیست؟ آیات عظام امام، صافى و نورى: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، کفّاره واجب نیست؛ ولى بنابر احتیاط واجب، باید روزه‏ هایى را که در آنها استمنا کرده‏اید، قضا کنید. آیات عظام بهجت، خامنه‏ اى و فاضل: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، کفّاره واجب نیست؛ ولى باید روزه ‏هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید. آیات عظام تبریزى و وحید: باید روزه ‏هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید؛ ولى کفّاره واجب نیست. آیه اللَّه سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، قضاى روزه‏ ها نیز واجب نیست. آیه اللَّه مکارم: بنابر احتیاط واجب باید روزه‏ هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید؛ ولى کفّاره واجب نیست. ↩️ اگر با قصد خروج منى، خودارضایى کند؛ در صورتى که به حد خروج منى نرسد، آیا روزه را باطل مى‏کند؟ آیات عظام امام، خامنه‏ اى و فاضل: خیر، روزه ‏اش باطل نمى ‏شود. آیات عظام بهجت، صافى، مکارم و نورى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند، روزه ‏اش باطل مى‏ شود؛ هر چند منى از او بیرون نیاید. آیه اللَّه تبریزى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند- هر چند منى از او بیرون نیاید- باید روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید. آیات عظام سیستانى و وحید: اگر به قصد بیرون آمدن منى خود ارضایى کند- هر چند منى از او بیرون نیاید- بنابراحتیاط واجب، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
فکر شهوانى‏ ↩️ اگر در ماه رمضان، فکر و خیال شهوانى باعث حرکت منى شود؛ ولى از بیرون آمدن آن جلوگیرى گردد، روزه باطل است؟ همه مراجع (به جز امام، خامنه ‏اى و فاضل): اگر با این کار قصد بیرون آمدن منى را نداشته باشد، روزه باطل نمى ‏شود. آیات عظام امام، خامنه ‏اى و فاضل: تا هنگامى که منى از او خارج نشود، روزه باطل نمى ‏شود.
نگاه به نامحرم‏ ↩️ اگر روزه‏ دار به نامحرم نگاه کند، آیا روزه ‏اش باطل مى‏ شود؟ همه مراجع: خیر، روزه ‏اش صحیح است. تبصره: این عمل از ثواب و ارزش روزه مى ‏کاهد؛ از این رو بایسته است چشم، گوش، زبان، قلب و همه اعضا، از ارتکاب خلاف و گناه حفظ شوند.
فیلم مبتذل‏ حکم مشاهده فیلم ‏هاى مبتذل در ماه رمضان چیست؟ آیا روزه را باطل مى ‏کند؟ همه مراجع: نگاه به فیلم ‏هاى مبتذل و شهوت برانگیز، حرام است؛ خواه در ماه رمضان باشد یا غیر آن و اگر احتمال مى ‏دهد با نگاه به این نوع فیلم‏ ها، منى از او خارج مى ‏شود- چنانچه منى بیرون بیاید- روزه‏ اش باطل است.