eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
356 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بيرون آوردن زيورآلات ميت‏ 💬پرسش: اگر بيرون آوردن زيورآلات ميت موجب مجروح شدن بدن او يا قطع انگشت وى شود، وظيفه چيست؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه زيورآلات زياد مهم نباشد بايد همراه او دفن شود و اگر مهم است بايد بيرون آورد. (1) 💬پرسش: هرگاه ميت زيورآلات به همراه داشته باشد، آيا بيرون آوردن آنها واجب است يا اين كه با همان زيورآلات بايد دفن شود؟ در صورت وجوب بيرون آوردن زيورآلات و عدم دسترسى به اولياى ميت بايد به چه كسى سپرد؟ و چنانچه بيرون آوردن، مستلزم لمس نامحرم باشد تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه زيورآلات محدودى باشد مى‏توان با آن دفن كرد و اگر گران‏قيمت باشد بايد بيرون آورد و اگر وارث او شناخته نشود بايد از طرف ورثه صدقه داد. (2) 💬پرسش: اگر در زمان حوادث و بلاياى طبيعى، انسان به اشياءِ قيمتى دست يابد و نتواند صاحب آن را مشخّص كند و به او برگرداند تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: 🔹 آية الله خامنه‏اى: اگر در مكانى پيدا كرده است كه مالك شخصى دارد، اگر مالك ادعاى مالكيت آن را كند، متعلق به مالك است. وگرنه‏ حكم لقطه را دارد و اگر در مكان غيرشخصى پيدا شده باشد، حكم لقطه (مالى كه انسان پيدا مى‏كند) را دارد. 🔹 آية الله سيستانى: اگر از پيدا كردن صاحب آن مأيوس باشيد به فقير متدين صدقه بدهيد و به احتياط واجب بايد با اذن حاكم شرع باشد. 🔹 آية الله مكارم شيرازى: در صورتى كه به هيچ وجه نتواند صاحبش را پيدا كند آن را به قيمت روز بفروشد و پول آن را به نيّت صاحبان اصلى به فقرا صدقه دهد. (3) 📚 پی نوشت: 1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 33. 2. همان، س 38 3. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 134. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 اذن ولى ميت‏ 💬پرسش: آيا در وضعيت‏هاى بحرانى اذن ولى براى غسل و نماز و دفن ميت لازم است؟ در صورت عدم دسترسى به ولى يا عدم امكان شناسايى او تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه دسترسى به ولى باشد، از او اجازه بگيرند و اگر نباشد از حاكم شرع و اگر هيچ كدام ميسّر نيست مجازهستند بدون اجازه اقدام كنند. (1) 💬پرسش: اگر عضوى از اعضاى انسان زنده جدا شده باشد آيا براى دفن آن بايد از او اجازه گرفت؟ حكم غسل و كفن آن چگونه است؟ ✅ پاسخ: احتياط آن است كه از او اجازه بگيرند و اگر عضوى است كه استخوان دارد بايد غسل دهند و در پارچه‏اى بپيچند و دفن كنند. (2) ‏ --------------- 📚 پی نوشت: 1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 52 2. همان، س 63 . 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️ بعضی از مردم موقع سجده انگشت‌های پاشون رو طوری روی زمین خم می‌کنن که یا روی انگشت به زمین می‌چسبه یا پشتش. 📛 درحالی‌که این طبق نظر بعضی مراجع درست نیست. ✍️ از نظر آیات عظام رهبری، مکارم و شبیری، برای سجده باید دقیقاً نوک شست پا روی زمین باشه (مکارم: بنابر احتیاط واجب). ✍️ اما از نظر آقای سیستانی و وحید، گذاشتن پشت یا رو یا کناره انگشت بزرگ پا هم اشکال نداره. ⭕️ نکته: اگه ناخن پا این‌قدر بلند باشه که سر انگشت شست به زمین نرسه، طبق نظر همه مراجع، نماز باطله. 🔺اجوبةالاستفتائات خامنه‌ای، سؤالات جدید در باب سجده؛ وحید و زنجانی، رساله، م1071؛ مکارم، رساله، م955؛ سیستانی، رساله جامع، ج1، م1356. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
💠 فرادی خواندن و تغییر نیت در نماز جماعت 💬سؤال برگرداندن نیت از جماعت به فرادی در بین نماز جماعت چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: انسان می‌تواند در بین نماز جماعت نیّت فرادی کند و نماز را به تنهایی ادامه دهد؛ حتی اگر از اوّل نماز قصدش همین باشد. البته احتیاط مستحب آن است که از ابتدای نماز چنین قصدی نداشته باشد. مگر زمانی که عذر شرعی یا عرفی مهمّی برایتان پیش آید. 🔹 آیت‌الله مکارم: بدون عذر نمی‌توان از جماعت جدا شد و نیّت فرادی کرد، خواه از اول تصمیم بر این کار داشته باشد یا در اثناء نماز. 🔹آیت‌الله سیستانی: اگر مأموم در بین نماز بدون عذر قصد فرادیٰ نماید، جماعتش بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، ولی نمازش صحیح می‌باشد؛ مگر آنکه به وظیفۀ فرادیٰ عمل نکرده باشد، که بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند؛ البتّه اگر چیزی را کم و زیاد کرده باشد که در صورت عذر، نماز را باطل نمی‌کند، دوباره خواندن نماز لازم نیست؛ مثلاً اگر از اوّل نماز قصد فرادیٰ کردن آن را نداشته و حمد وسوره را نخوانده، ولی در حال رکوع چنین قصدی برایش پیدا شود، در این صورت می‌تواند نمازش را به قصد فرادیٰ تمام کند و لازم نیست که آن را دوباره بخواند. همچنین است حکم، اگر مأموم در نماز جماعت از اوّل نماز قصد فرادیٰ کردن آن را نداشته و یک سجده را برای متابعت و همراهی زیاد کرده باشد و بعد از آن چنین قصدی برایش پیش آید. 📚رساله آیت الله خامنه ای/ مسئله ۷۵۰ – توضیح المسائل مراجع، م 1423 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
سلام علیکم ✍جمعی از کانالهای گروهمون https://eitaa.com/fatemi222/10600
❌ جبران حق الناس اگر حقوق کسانی را ضایع کرده باشیم، ولی در حال حاضر فراموش کردیم، یا جایی از کسی حقی ضایع کردیم و اصلا نفهمیدیم، چطور باید این حقوق رو ادا کنیم که در وادی حق الناس گرفتار نشویم؟ 🌱 پاسخ سوال : برای اینها حساب جاری باز کنید!! گاهی اعمال صالح انجام بدهید، و به خدا عرضه بدارید خدایا! اینکار به نیابت از کسانیکه که به گردن من حق دارند، اما من نمی‌شناسمشون، یا یادم رفته ، یا اصلا متوجه نشدم ،ولی توی علم تو ثبت و ضبط شده و من بدهکار اونها هستم . مثلا: 👈یک صفحه قرآن بخوانید 👈 سلامی به امام حسین علیه السلام بدهید، یا زیارت عاشورائی بخوانید. 👈دو رکعت نماز مستحبی بخوانید و هدیه به معصومین کنید 👈یک فقیر اطعام کنید 👈صدقه به فقرا بدهید 👈چندتا صلوات بفرستید 👈پیاده‌روی اربعین چند قدم به نیابت از اونها بروید 👈زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شدید، یک زیارتنامه به نیابت از اونها بخوانید 👈و زیارت اهل قبور بروید و ... 🌹هزاران هزار کار دیگه که ثواب داره ... 🌹روایت فرمود: «کلُّ مَعروفٍ صَدَقةٌ» تمام کارهای خوبی که مصداق معروف هست، صدقه هست. پس هر کاری که مصداق کار خوب هست و ثواب داره، می‌تونیم به دیگران اهدا کنیم. 👈 کارهای مستحب رو میتونیم هدیه کنیم به کسانی که به گردنِ ما حق الناسی دارن و ما فراموش کردیم. وحشتناک ترين لحظهٔ زندگى، لحظه ايست که انسان رادر سرازيرى قبرميگذارند. ان شاءالله با این کارها، گوشه ای از دِینی که گردنمون هست برداشته بشه. 🍃🌹🍃 @fatemi222
💠 💬در نمازها یا اذکاری که از ما قرائت آیت‌الکرسی خواسته شده، تا کدوم آیه باید بخونیم؟ تا آخر آیه ۲۵۵ بقره «و هو العلی العظیم» یا تا آخر آیه ۲۵۷ بقره«هم فیها خالدون»؟ 🔹 مقام معظم رهبری: اگه فقط گفته آیت‌الکرسی، آیه اول تا «و هو العلی العظیم» کافیه؛ اما اگه گفته آیت‌الکرسی و دو آیه بعدش، تا «هم فیها خالدون» بخونین. 🔹 آیات عظام سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، تا آخرِ آیه‌ ۲۵۷، یعنی «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» بخونین. 🔹 آیت‌الله مکارم: خوندن آیه اول (آیه ۲۵۵ بقره) تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» کافیه؛ اما اگه دو آیه بعد رو هم بخونین، ثواب بیشتری می‌برین. 🔹 آیت‌الله شبیری: خوندن آیه اول (آیه ۲۵۵ بقره) تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» کافیه. 📚العروة‌الوثقی،ج۱، ص۵۲۲ ؛ منهاج، سیستانی، ج۱، ص480؛ منهاج، وحید، ج۲، ص۲۸۵؛ استفتائات، شبیری، ج۱، ص۲۵۳؛ مکارم، سایت؛ رهبری، استفتای شماره ۱۱۷۷۴۷۶، ۱۲۱۹۵۲۳ و ۱۲۹۷۸۲؛ شبیری، رساله. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠حکم تکرار اذکار نماز 💬سؤال حکم تکرار اذکار نماز (سهواً، احتیاطاً یا از روی وسواس) چیست؟ ✅پاسخ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: تکرار اذکار نماز حتی اگر از روی وسواس باشد موجب بطلان نماز نیست (غیر از تکبیرةالاحرام که صورتهای مختلفی دارد) البته اگر تکرار ذکر به حدی برسد که موالات و یا صورت نماز را به هم بزند، موجب بطلان نماز می‌شود. 🔹 آیت‌الله مکارم شیرازی: هرگاه در آيه و يا ذكرى از نماز شك كند بايد آن را تكرار كند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نكند و اگر اعتنا كند نمازش اشكال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند. 🔹آیت‌الله سیستانی: هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا کلمه ای، شک کند که آن آیه یا کلمه را درست گفته یا نه، مثلًا شک کند که«قُلْ هُوَ الُله اَحَد» را درست گفته یا نه، می‌تواند به شک خود اعتنا نکند؛ ولی اگر آن آیه یا کلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشکال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک کند، می‌تواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تکرار نکند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست. شایان ذکر است، تکرار سلام‌های نماز احکام خاصّی دارد که در مسألۀ «1442» ذکر شده است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه‌ای - توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، م1208،توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی م 924 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافیک احکام: میشه نذرو تغییر داد؟ 🔸 احکامی که باید بدانیم 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910
🌸🍃﷽🍃🌸 # ✋نفقه ✍ یکی از واجبات دینی که به برخی از افراد واجب است نفقه دادن هست، که در این باره به چند نکته اشاره می شود: 1⃣👈در احکام اسلامی برخی از افراد واجب النفقه انسان معرفی شده است یعنی تامین خرجی و مایحتاج زندگی و نفقه آنها بر انسان واجب است و مقصود از نفقه تامین خوراک, پوشاک, و مسکن و دیگر ما یحتاج معمول زندگی، است.  2⃣👈 افراد واجب النفقه عبارت است:1. همسر دائمی انسان 2. پدر و مادر 3. فرزندان. (تحریر ج4 نکاح مسأله1 نفقه نزدیکان- جامع المسائل ج2 س1319)  3⃣👈 پدر و مادر و فرزندان زمانی واجب النفقه هستند که فقیر باشند برخلاف همسر که چه فقیر باشد و چه غنی باید خرجش بر انسان واجب است، و اگر مرد نفقه همسرش را ندهد مدیون است. 🔺(نکته مهم این که: پرداخت کفارات، رد مظالم، فطریه و زکات اگر بابت نفقه باشد به واجب النفقه صحیح نیست، اما به دیگر ارحام مثل خواهر و برادر و ... دادنش اشکال ندارد. (مراجع م 1948- بهجت ج2 ص 3763 س 2906 و س 3359 و ج3 س 3777- مکارم ج1 ص 95- جامع المسائل ج2 س 1319)  📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋پیشگیری از روابط نامشروع ✍برخی از روابط نامشروع جنسی (زنا) دوری می‌کنند، ولی از مقدمات آن پرهیزی ندارند! درحالیکه قرآن بجای اینکه بفرماید زنا نکنید، می‌فرماید: به آن نزدیک نشوید « وَ لاتَقربُوا الزّنا»١ ⛔️ اسلام براى پيشگيرى از زنا، برنامه‌هايى ارائه داده است، از قبيل: ١. ممنوعيّت اختلاط‍‌ زن و مرد در بعضى مكان‌ها. ٢. ممنوعيّت خلوت مرد با زن نامحرم. ٣. حرمت زينت زن براى نامحرمان. ٤. حرمت نظر به نامحرم و دست دادن با نامحرم و پرهيز از فكر زنا و تماشاى عكس‌هاى تحريك كننده. ٥. مجازات شديد براى زناكار. ٦. توصيه به ازدواج و پايين‌گرفتن مهريّه. ٧. نكوهش از ازدواج دير هنگام. ٨. عبادت شمردن همسردارى و تلاش براى خانواده ١. اسراء، ٣٢ 📚 چهارصد نکته از تفسیر نور، ص١٧٢ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 اقسام نگاه 🔴 دریک دسته بندی می توان نگاه را به سه قسم تقسیم کرد: 1⃣ نگاه اتفاقی و ناخواسته این نگاه حرام نیست، گرچه مقدمات آن به وسیله خود شخص انجام شده باشد. مثلا شخص به اختیار خود به کوچه وبازار رفته است وچشمش به نامحرمان افتاده. 2⃣ نگاه عمدی به صورت نامحرم بدون قصد لذت واحتمال افتادن به گناه وبدون آن که نامحرم آرایش کرده باشد مانعی ندارد. 3⃣ نگاه با قصد لذت و یا نگاه عمدی به بدن نامحرم حرام است ونمی‌توان با تعبیراتی مثل قصد بد نداشتن، نیت خواهر وبرادری، دل پاک داشتن و.....مشکل را حل نمود 📚۱. استفتائات مکارم ج ۲س ۱۰۳۶ 📚۲. توضیح المسائل مراجع م ۲۴۳۳ 📚۳. احکام دودقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص۱۱۱ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
دو چک سفید خدا https://eitaa.com/fatemi222/11278 جبران حق الناس https://eitaa.com/fatemi222/11281
🔷 بجا آوردن قضای نماز در اسرع وقت 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: آیا بجا آوردن قضای نماز، در اسرع وقت واجب است؟ 🔷 پاسخ: 👇 آیت الله خامنه ای: واجب نیست نماز قضا فورا خوانده شود، ولی نباید انجام آن را به قدری تأخیر بیندازد که استخفاف به نماز محسوب شود. آیت الله مکارم شیرازی: خواندن نماز قضا محدود به زمان خاصّى نيست و در هر ساعتى از شبانه روز مى‌توان آن را به‌جا آورد، مگر آنكه يك يا دو نماز قبل از آن قضا شده باشد كه احتياط واجب اين است كه پيش از نماز همان روز آن را قضا كند. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ سایت آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/91
💠 قمار و شرط‌بندی 🔷 بنا‌بر نظر آیت‌الله‌خامنه‌ای، تحقق قمار وابسته به دو رکن است: 1️⃣. بازی (لازم نیست که بازی حتماً با آلت قمار باشد؛ مثلا منچ مصداق بازی است)؛ 2️⃣. . جُعل (پولی یا چیزی که ارزش مالی دارد از طرف بازیکنان وسط قرار داده شود) 🔹بنابر احتیاط واجب، اگر در مسابقه مثلاً زورآزمایی پولی وسط گذاشته شود، حکم قمار دارد و حرام است. مگر در اسب سواری و تیراندازی. 🔸این حکم در صورتی است که آن پولی که در میان گذشته می‌شود، بین خود مسابقه‌دهندگان باشد. لذا اگر شخص ثالثی این مال را می‌دهد، قمار صدق نمی‌کند و حرام نیست. 📚 پی‌نوشت: 🔺 رساله آموزشی آیت‌الله‌خامنه‌ای، قمار و غش و نجش 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/91
💢 حکم پوشیدن ساپورت و مانتوهای بدن نما و خیلی کوتاه ◀️ آیه 59 سوره احزاب: ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند. ✍🏻 پاسخ: 🔹 پوششی که محرک شهوت باشد و جلب توجه نامحرم کند یا مفسده داشته باشد یا زمینه ساز گناه باشد، در برابر نامحرم جایز نیست و حرام است . پوشش زن در مقابل نامحرم باید به گونه‌ای باشد که: 🔸یک- به جز گردی صورت و مچ دست به پایین (بدون آرایش و زیورآلات) آشکار نباشد. 🔸دو- برجستگی‌ها و زیبایی‌های بدن زن، با وجود پوشیدن آن، آشکار نباشد. 🔸سه- رنگ و خصوصیات آن به گونه‌ای نباشد که جلب توجه کند و موجب تحریک اطرافیان شود. 🔺 رساله آموزشی 2 آیت الله خامنه ای - پوشش و نگاه کردن 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 غسل جِنابت 1️⃣ غسل جنابت به خودی خود پس از جنابت، مستحب است و برای خواندن نماز واجب و برخی از اعمال (مانند روزه) واجب می‌شود. لذا واجب فوری نیست. 2️⃣ کسی که غسل جنابت انجام داده، تا زمانی که یکی از مُبْطلات وضو رخ ندهد، می‌تواند با آن نماز بخواند. 3️⃣ برای نماز میّت، سجده شکر و سجده‌های واجب قرآنی غسل جنابت واجب نیست. 4️⃣ اگر انسان شک کند که منی از او بیرون آمده یا نه، غسل بر او واجب نیست. 📚 آموزش مصور احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص165. 📎 📎 📎 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910
احکام مرتبط با نماز👇👇
انسان وقتی به سن بلوغ می رسد که به سن تکلیف معروف است نماز بر او واجب می شود. پسرها پس از سن 15 سالگی قمری و دخترها پس از پایان 9 سالگی به سن تکلیف می رسند. 15 سال شمسی برابر با 14 سال و 7 ماه قمری است و 9 سال شمسی برابر با 8 سال و 9 ماه قمری است.
برای خواندن نماز شرایطی لازم است که از جمله آن ها طهارت و پاکیزگی است. پاکیزگی برای بدن، لباس و مکان نمازگزار لازم است. گاهی لازم است انسان برای طهارت غسل کند که به دو روش می توان غسل کرد: 1- غسل ترتیبی 2- غسل ارتماسی قبل از هر نوع غسل باید نیت قربة الی الله کرد (برای رضای خدا)
در غسل ترتیبی ابتدا سر و گردن و بعد نیمه راست و بعد نیمه چپ بدن را با آب تمیز و پاک طوری باید شست که مطمئن شویم به تمام نقاط بدن آب رسیده است.
برای انجام غسل ارتماسی آب باید به اندازه ای باشد که همه بدن زیر آب فرو رود. مثل داخل نهر آب، دریا یا استخر در غسل ارتماسی باید آب به کف پاها هم برسد و لباس یا هر چیز دیگری نباید مانع از رسیدن آب به بدن شود.
لباسی که انسان می خواهد نماز بخواند باید: 1- پاک باشد 2- غصبی نباشد 3- از اجزاء مردار نباشد حد واجب برای مرد پوشاندن عورت است. بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند. حد واجب برای زن پوشاندن همه بدن است. (قرص صورت و دست ها و پاها تا مچ واجب نیست پوشانده شود)
مکان نمازگزار باید: 1- غصبی نباشد 2- بلندی مکان به اندازه ای باشد که نمازگزار بتواند راست بایستد و رکوع و سجود را به جا آورد 3- نجس نباشد 4- جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها بیش از چهار انگشت بسته یا پایین تر نباشد