eitaa logo
احکام کاربردی
3.5هزار دنبال‌کننده
399 عکس
111 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_مساله 11 ؛مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. ۳_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ۴_سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام موضوع بحث امشب ما آرامش می‌باشد. بررسی جایگاه آرامش و راه‌های رسیدن به آرامش و مباحثی از قبیل: ۱_مشکل را نمی توان حذف کرد، خود را بزرگ کن... ۲_عدم نگاه صحیح به مشکلات ریشه بد برخورد کردن با مشکلات ۳_چگونه با مشکلات برخورد می کنیم؟ این مباحث با استفاده از محضر استاد شجاعی ارائه می‌شود 👈دعوتید به کانال ما 👉 https://eitaa.com/fatemi222/10600
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠 💥کنترل💥 💯 مرحوم آیت‌الله بهجت(قدس‌سرّه) دستورالعمل بسیار کارآمدی برای دفع فکر و خیال و کنترل فکر، خصوصاً در نماز دارند. 💢 مقدمه: اومدن خیلی از افکار به ذهن انسان، تحت اختیار ما نیست و خودش می‌آد؛ مثلاً تا نماز رو شروع می‌کنی، سیلی از افکار به سراغ آدم می‌آد، یا بعضیا خیلی دچار افکار منفی در زمینه گناه و یا افکار ناامیدکننده هستن. 👌 فرض کنید شما مغازه دارید و یه نفر می‌آد درِ مغازه شما می‌نشینه، بدون اینکه قصد خرید داشته باشه؛ اگر شما بهش رو بدید و تحویلش بگیرید و باهاش مشغول صحبت بشید، مطمئناً عادت می‌کنه و هر روز می‌آد و مقداری از وقت شما رو می‌گیره. 👌 ولی اگه تحویلش نگیرید و وقتی حرفی زد، بهش توجه نکنید، مطمئن باشید کم‌کم دیگه سر و کلّه‌ش اونجا پیدا نمی‌شه و با همین کار ساده، پاش رو از در مغازتون می‌بُرّید. 📣 خوب دقت کنید! 💭 افکاری هم که ناخودآگاه به سراغ ما میان، مثل همین آقای مزاحمه؛ اگر بهش رو ندیم، کم‌کم از هجوم افکار منفی کاسته می‌شه و ان‌شاء‌الله از بین می‌ره! 🔴 حالا دستورالعمل آیت‌الله بهجت اینه: 1⃣ خودتون عمداً و با اختیار به این چیزها فکر نکنید؛ یعنی خودتون عمداً فکر مثلآً فکر به گناه رو شروع نکنید. 2⃣ اگر هم فکری به صورت غیر اختیاری به ذهن شما میاد، شما اختیاراً اون رو ادامه ندید. اومدنش دست شما نبود، اما ادامه دادنش دست خودتونه؛ پس ادامه ندید، بلکه توجه خودتون رو از اون منصرف کنید. 📛 منصرف کردن ذهن هم با ذکر «لا اله الا الله» یا استغفار می‌شه؛ با مشغول شدن به کار دیگه هم می‌شه! 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 مکروهات غذا خوردن 1️⃣ـ غذاخوردن در حال سیری. 2️⃣ـ پرخوری، در روایت است که خداوند بیش از هر چیز از شکم پر بدش می‌آید. 3️⃣ـ نگاه کردن به صورت دیگران هنگام غذا خوردن. 4️⃣ـ خوردن خوراکی داغ. 5️⃣ـ فوت کردن خوراکی داغ. 6️⃣ ـ با وجود نان، منتظر غذای دیگر بودن. 7️⃣ـ تکه‌کردن نان با کارد و امثال آن. 8️⃣ـ گذاشتن ظرف غذا روی نان. 9️⃣ ـ پاک کردن کامل گوشت از استخوان. 🔟 ـ پوست کندن میوه. 1️⃣1️⃣ ـ دور انداختن باقی ماندۀ میوه. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💢 دیدن مانع وضو پس از نماز 💠 سوال: 🔷 اگر شخصی پیش از وضو، دست خود را بررسی کند که مانعی نباشد ولی پس از نماز متوجه یک مانع شود، حکم چیست؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ اگر اطمینان دارد که مانع، هنگام وضو بوده است، وضو و نماز صحیح نیست؛ در غیر این صورت وضو و نماز اشکال ندارد.. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✳️ حکم فراموش کردن و از بین رفتن مورد نذر ✳️ ❓ سوال: سوال: 1- اگر کسی نذر کند به صیغه شرعی، روز خاصی مثل عاشورای امسال یک گوسفند قربانی کند ولی فراموش کند و بعد از چند روز یادش بیاید تکلیف چیست؟ 2- اگر کسی نذر کرده روز خاصی مثل عید غدیر روزه بگیرد و فراموش کند تکلیف او چیست؟ 3- کسی نذر کند مالی را به فقرا بدهد ولی گم یا تلف شود تکلیف چیست؟ 🔰پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: 1) اگر گوسفند خاصی معین نشده باشد تکلیفی ندارد. 2) اگر صيغه مخصوص نذر را خوانده باید قضای آن را به‌جا آورد. 3) اگر کوتاهی نکرده و عمل به نذر را تأخیر نیانداخته وظیفه‌ای ندارد. ✍🏼 آیت الله مکارم: 1و2- اگر فراموش کند به نذر خود عمل کند، چنانچه وقت معينی نداشته، بايد هر زمان بياد آورد انجام دهد و اگر وقت معيني داشته است احتياطا هر وقت بياد آورد قضا کند. 3- هرگاه در نگهداری از آن مال کوتاهی نکرده‌اید، بدهکار نیستید و فعلا تکلیفی برای عمل به آن نذر ندارید. ✍🏼 آیت الله شبیری: 1. اگر نذرش مقید به سال خاصی نبوده، باید در عاشورای سال بعد آن را بجا آورد؛ در غیر این صورت بنابر احتیاط مستحب آن را قضا نماید. 2. باید قضای آن را بجا آورد. 3. اگر در این زمینه کوتاهی نکرده، تکلیفی ندارد. -------------- 📑 پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 5mpn25m. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9906090021. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 82334 . 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💢 اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه 💠 سوال: 🔷 آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند. نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود. ◀️آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند. ◀️آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا میکند و یک رکعت دیگر را فرادی میخواند و نماز جمعه‌اش صحیح است. و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد. 🔺 ------ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031. [3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719 📎 📎 📎 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
احکام دو دقیقه ای.pdf
216K
📚احکام دو دقیقه‌ای 📖موضوعات: حیوانات حرام گوشت احترام به والدین ارتباط با نامحرم چهارشنبه سوری یاد اموات احکام تفریح مسِّ قرآن دو نکته از شهید احکام شب نشینی احکام قربانی احکام مشترك مردان و زنان چند نکته درباره نام خدا پنج دعا درباره دعا تشابه نماز قضا و ادا چند نکته در باره با تسلیت چند نکته در باره استخاره چند نکته درباره وسواس سجده شکر چند نکته درباره شکر گزاری آداب سفره چهار نکته درباره حیوانات حرام گوشت چند نکته درباره راستگویی شش نکته درباره پرستارى سه نکته درباره اجرت عمل حرام مکروهات غذا خوردن 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
سلام به همه بزرگواران 🌹🌹🌹 👈 بحثی در رابطه با خمس که لازم دانستم چند نکته ذکر کنم با احترام 🙏 ۱_ خمس یک واجب الهی است و همان شارعی که نماز و روزه را واجب نموده خمس را تشریع کرده در مورد اصل وجوبش هم آیه قرآن داریم سوره مبارکه فرقان آیه ۴۱ 👇👇👇 وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻫﺮ ﺩﺭﺁﻣﺪی ﻛﻪ ﺑﻪ‌ﺩﺳﺖ ﻣﻲ‌ﺁﻭﺭﻳﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﻳﮏ‌ﭘﻨﺠﻤﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﺶ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺪﻫﻴﺪ: ﺧﺪﺍ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم، ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻳﺘﻴﻢِ ﻓﻘﻴﺮ، ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﺩﺭﺭﺍﻩ‌ﻣﺎﻧﺪﻩ؛ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﻭ ﺁﻳﻪ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺍﻳﻦ‌ﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮤ ﺧﻮﺩ، ﻣﺤﻤﺪ، ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺑَﺪﺭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺟﺪﺍﻳﻲِ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲِ ﺳﭙﺎﻩ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﻛﻔﺮ. ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﮤ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی ﺑﺮﻣﻲ‌ﺁﻳﺪ. 👈 روایات هم که زیاد داریم و در باب خمس یک یا دو روایات نه باب روایی داریم براي ملاحظه روايات باب خمس به "كتاب الخمس" در كتاب هاي كافي ، تهذيب ، فقيه ، وسايل الشيعه و... ، مراجعه كنيد. مثلا" این روایت که در اکمال الدین شیخ صدوق آمده است 👇👇 🌺 مولا امام زمان در پاسخ پرسشهاى عثمان عَمرى 🪴 فيما وَرَدَ عَلَى الشَيْخِ اَبى جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمانَ الْعَمْرى فى جَوابِ مَسائلَ اِلى صاحِبِ الدَّارِعليه‏السلام: اَمَّا ما سَأَلْتَ عَنْهُ مِنْ اَمْرِ مَنْ يَسْتَحِلُّ ما فىيَدِهِ مِنْ اَمْوالِنا وَ يَتَصَرَّفُ فيهِ تَصَرُّفَهُ فىمالِهِ مِنْ غَيْرِ اَمْرِنْا فَمَنْ فَعَلَ ذلك فَهُوَ مَلْعُونٌ و نَحْنُ خُصَماؤُهُ. ☘ امّا آنچيزى كه سؤال كرده بودى درباره كسى كه آنچه را از اموال ما در دست دارد حلال مى‏شمرد و در آن تصرّف مى‏كند مثل تصرفى كه در مال خود مى‏كند بدون اينكه از طرف ما مجاز باشد او ملعون است و ما دشمن او هستيم اكمال الدين، 287 👈 یا این روایت که حضرت مهدی عجل الله فرجه می فرمایند : 🌹لعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ اَجْمَعينَ عَلى مَنِ اسْتَحَلَّ مِنْ اَمْوالِنا دِرْهَماً. 🥀 لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى باد كه يك درهم از اموال ما را حلال شمارد [وسائل الشیعه ، ج ۹، ص ۵۴۰ .] 👈 البته وقتی کسی پولش متعلق خمس نشود و قبل از سال خمسی در زندگی در شان خودش هزینه شد که چیزی واجب نیست اما اگر زیادی بر هزینه یک سال زندگی پس اندازی اضافه آمد و یا سرمایه گذاری کرد یک سال هم گذشت اینجا خمس مال دیگر در حساب شخص هست اما متعلق شخص نیست اینجا ۱/۵ (یک پنجم) از این مال متعلق به امام زمان و سادات است و باید دفتر مرجع تقلیدش تحویل بده 🌱 چرا حاکم شرع و فقیه متولی هزینه کردن آن است و کسی حق ندارد پول مخمس را بدون اجازه حاکم شرع جایی هزینه کند ⛔️ 👈 چون خود امام زمان فقهاء را حجت بعد خود بر مردم‌کرده است امام زمان علیه السلام فرمود 🌹🌹 🌻 امَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ؛ 🌺 امّا در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم [طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن، الغیبة، ص۲۹۱، ح۲۴۷.] 👈 از شرایط فیقه عدالت و خود نگه داری از گناه است قطعا در بهترین جایی که امام‌زمان راضی است هزینه می کنند 👈 اگر سهم امام را بخشی در حوزه های علمیه هزینه می کنند چون عالم دینی است که حافظ و مروج دین است و اگر دین تا این لحظه مانده چون علماء در طول تاریخ پاسبانان و خادمان دین بودند و تنها راه امرار معاش آنها از همین سهم‌امام بوده است و طلاب ور راه تحصیل از دولت حقوقی نمی گیرند. 👈 خلاصه خمس یک واجب مالی است اداء آن از بعضی واجبات عبادی سخت تر است عده ایی از انجامش شانه خالی می کنند اما اصل وجوبش روشن است موفق باشید یا علی 🌹🌹🌹 ✍ شیخ هادی یوسفی
💠 خوردنِ کمِ شراب 💠سوال شخصی میگوید من به اندازه ای مشروب میخورم که حالت اصلی من ازبین نمیرود و مست نمی شوم این حکم حرمت شراب برای آن زمانی هست که طرف اختیارخود را ازدست بدهد جواب ما چیست؟ ✅پاسخ از دیدگاه اسلامی ، خوردن شراب و مشروبات الکلی مطلقا حرام است و فرقی در کم و یا زیاد آن و حدوث یا عدم حدوث حالت مستی نمی باشد . 👌خداوند به صورت مطلق خوردن شراب را حرام کرده و می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید شراب وبت ها وازلام پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید» 📚مائده، 90 🗯و می فرماید ؛ «شیطان می خواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد» 📚مائده، 91 🔷و می فرماید: «درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است» 📚 بقره، 219 🗯در این آیات خداوند به صورت مطلق خوردن شراب را حرام اعلام کرده است و در حکم حرمت از جهت کمی و زیادی و مستی و غیر مستی فرقی نگذاشته است . 🗯به این نکته در روایات متعددی نیز اشاره شده است: 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر نوع شراب و مسکری حرام است ، حتی نوشیدن یک جرعه از آن حرام است » 📚الکافی، ج6، ص409 👌و فرمود ؛ « خداوند صراحتا شراب را حرام کرده است ، پس خوردن کم و یا زیاد آن حرام می باشد » 📚التهذیب، ج9، ص111 👌امام رضا علیه السلام نیز فرمود ؛ « اسلام خالص در شهادت به وحدانیت خدا ...و تحریم شراب است ، و فرقی بین کم و زیاد خوردن آن نیست ،آنچه که خوردن زیادی آن سبب مستی می شود ، خوردن کم آن نیز حرام است » 📚عیون الاخبار، ج2، ص126 📚 وسائل الشیعه، ج25، ص325، باب15 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 خوردن گوشت خوک و خرگوش خوك‏ يكى از حيوانات و خوك است. قرآن كريم مى‏فرمايد: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ‏ ... وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ (حرام شد بر شما ... و گوشت خوك.) 🔸فلسفه تحريم گوشت خوك‏: خوك حيوانى است كثيف و سمبل بى‏غيرتى، خوراكش از كثافات و گاهى از فضولات خودش است. و از سوى ديگر گوشت اين حيوان داراى دو نوع انگل خطرناك به نام كرم تريشين و كرم كدو است. كرم تريشين در يك ماه 15 هزار تخم‏ريزى مى‏كند و در يك كيلو گوشت خوك ممكن است 400 ميليون نوزاد كرم تريشين باشد. اين كرم در انسان سبب پيدايش امراض گوناگونى همچون كم‏خونى، سرگيجه، اسهال و ... مى‏گردد. 🔹 بعضى مى‏گويند با وسايل امروزى مى‏توان تمام اين انگل‏ها را كشت و گوشت خوك را از آنها پاك نمود، ولى به فرض كه با وسايل بهداشتى با پختن گوشت خوك در حرارت زياد انگل‏هاى مزبور به كلى از ميان بروند باز زيان گوشت خوك قابل انكار نيست، زيرا گوشت هر حيوانى حاوى صفات آن حيوان است و از طريق غده‏ها و هورمونها در اخلاق كسانى كه از آن تغذيه مى‏كنند اثر مى‏گذارد و به اين ترتيب خوردن گوشت خوك مى‏تواند صفت ‏بندوبارى جنسى و بى‏اعتنايى به مسائل را كه از خصايص بارز اين حيوان است به خورنده آن منتقل كند. (1) 📌 و شايد يكى از علل بى‏بندوبارى شديد جنسى در كشورهاى همان تغذيه از گوشت اين حيوان آلوده باشد. 🔰 خرگوش‏ 💬 مسأله: خوردن گوشت از نظر همه مراجع تقليد است. (2) 📚 پی‌نوشت: 1. تفسير نمونه، ج 1، ص 588 2. تحريرالوسيله، ج 2، ص 156؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 382، س 1362 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💬سوال اگه ما از کسی حلالیت بگیریم اما فقط زبانی باشد و قلباً اون شخص حلال نکرده باشه و ما مطلع نیستیم‌ حلالیت مورد قبول نیست؟ ✅پاسخ 🔹 طبق فرمایش آیت اللّه مکارم از سایت ایشان: اگر به صورت زباني کسي رو حلال کرده باشيم اما از ته دل ناراضي باشيم آیا حلاليت زبانی کفایت می کند؟ برای آن فرد که خبر ندارد کافی است. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 تکان خوردن بدن در هنگام خواندن ذکر رکوع ‌ ✅ اگر بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست یا چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال حرکت قطع کند. اما گفتن ذکر به قصد ذکر مطلق، نه به قصد ذکر نماز، در حال حرکت اشکال ندارد. حرکت اندک بدن یا انگشتان و مانند آن در حال گفتن ذکر رکوع اشکال ندارد. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۲۵ و ۲۲۶ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 روش تطهیر کف خانه و مانند آن ⁉️ اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟ ✅ پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر می‌توان آنجا را تطهیر نمود: ۱) آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد. ۲) آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنا بر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد). 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 رعایت پوشش در نمازهای مستحبی ⁉️ آیا در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم است که زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند؟ اگر رعایت نشود، نماز باطل است؟ ✅ فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است . 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 معامله صوری برای فرار از ربا ⁉️ اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد، آیا جایز است که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی بخرد و سپس آن را در همان مجلس به فروشنده، به قیمت کمتری بفروشد، مثلاً تکه‌ای طلا را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده، به دو سوم قیمت خرید بفروشد؟ ✅ چنین معامله‌‏ای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
استفتائاتی جدید (دفتر امام خامنه ای حفظه الله ) ارسالی آبان 1402 🔒سؤال: شخص معذوری که می توانسته بر روی میز سجده کند لیکن از روی جهل مهر را با دست بلند می کرده و به پیشانی می گذاشته، آیا نمازهایی که به این نحو خوانده را باید قضا کند؟ 🔑 این کار صدق سجده نمی کند؛ لذا باید نمازها را قضا کند. 🔒سؤال: شخصی در ماه مبارک رمضان به خاطر خوف از ضرر روزه نگرفته و تا ماه رمضان آینده این خوف ادامه پیدا می کند به همین خاطر روزه را قضا نمی کند و کفاره آن را می دهد. لیکن بعدا معلوم می شود روزه برای او ضرر نداشته و او خیال میکرده ضرر دارد آیا باید روزه ها را قضا کند؟ 🔑هر چند بعید نیست که قضا نداشته باشد؛ اما بنابر احتیاط واجب قضا کند. 🔒سؤال: ما هر روز در منزل پولی را به عنوان صدقه در صندوق کمیته امداد امام خمینی رحمۀ الله علیه می اندازیم آیا سر سال به این پول ها خمس تعلق می گیرد؟ 🔑با توجه به اینکه انداختن پول در صندوق صدقات قبض محسوب نشده و از ملک انسان خارج نمی شود به آن خمس تعلق می گیرد. 🔒سؤال: کسی که نذر کرده در وقت معینی عمل عبادی انجام دهد مثلا روز مشخصی را روزه بگیرد، یا در وقت خاصی نماز بخواند. لیکن به هر دلیل اعم از عمد، نسیان و... به این نذر عمل نمی کند، آیا باید آن عمل را قضا کند؟ 🔑به جز روزه، اعمال دیگر قضاء ندارد هر چند تخلف عمدی نذر کفاره دارد. 🔒سؤال: آیا پولی که در صندوق صدقات منزل جمع کرده ایم را می توانیم با پول های دیگر جابجا کنیم یا آن را به مصارف دیگر برسانیم؟ 🔑جایز است. 🔒سؤال: اگر متوفی مدیون باشد و وراث او به خاطر مضیقه شدید مالی به ماترک محتاج باشند آیا با این وجود ادای دین متوفی از ما ترک واجب است؟ 🔑 بلی؛ در هر صورت باید دین متوفی را قبل از تقسیم ارث از ماترک پرداخت کنند. 🔒سؤال: چیزی که خوردن آن حرام ولی پاک است، مثل صدف و خرچنگ اگر داخل آب جوشانده و بعد دور انداخته شود حکم خوردن آن آب چیست؟ 🔑جوشانده یا عصاره یک شیئ حکم همان شیئ را دارد و در فرض سؤال حرام است. 🔒سؤال: در معامله ای که ثمن و مثمن معلوم است احد المتعاملین با دیگری شرط ضمن عقد می کند که در مدت معلوم اگر فلان اتفاق افتاد (مثلا طلا گران شد) باید این مقدار پول (غیر از ثمن و مثمن) بپردازی آیا این شرط که تحقق آن معلوم نیست سبب غرری شدن معامله می شود؟ 🔑این شرط سبب غرری شدن معامله نمی شود و معامله و شرط هر دو صحیح است. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
😁 ماشاالله آقایون تازگیاخیلی خانوم شدن . . . . . . هرشبکه ای میزنی یکیشون داره میکنه........راضین ازتون😂😂😂 🌷🌹🌹🌹🌷🌷🌷 🌷🌹🌷🌹🌷 1️⃣ دانستن خوراکی های حرام و برای یک آشپز لازم است .👰 مثل غدد - تخم یا همان بیضتین 🙈و سایر اجزای حرام گوسفند در کله پاچه که باید دور ریخته شود. یا خون داخل تخم مرغ.🍳 که خوردنش حرام است. 2️⃣خوردن گوشت الاغ و اسب حرام نیست بلکه مکروه است. 3️⃣پاره کردن با چیز تیز🔪 مکروه است. 4️⃣کارکردن مثل آشپزی قبل از غسل جنابت کراهت ندارد ولی خوردن و آشامیدن براى مکروه است🌸 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✅اگر نمازگزار، قنوت را فراموش کند، حکم آن چیست؟ در نماز فرادی، اگر قنوت فراموش شود، شخص می‌تواند در همان نماز پیش از اتمام نماز آن قنوت را قضا نماید؟ در صورتی که اینگونه است، چه حالت‌هایی برای آن بیان شده است؟ مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: خواندن قنوت در نماز، واجب نیست و حتی اگر نمازگزار عمداً قنوت نخواند [نمازش باطل نیست و] قضا ندارد. با این وجود، اگر قنوت را فراموش کند، چند حالت دارد: الف. اگر پیش از آن‌که به اندازۀ رکوع خم شود، یادش بیاید، مستحب است که برگردد و بایستد و قنوت را بخواند. ب. اگر بعد از رفتن به رکوع یادش بیاید، مستحب است بعد از بلند شدن از رکوع قضا کند. ج. اگر در سجده و بعد از آن یادش بیاید، مستحب است پس از سلام نماز، آن‌را قضا نماید و به جهت جایجایی آن، سجده سهو انجام دهد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✔️علم به زخم و خون بعد از نماز پرسش :شخصی بعداز تمام شدن نماز متوجه شده که کف دستش زخم شده و خون کمی اومده که لخته شده، آیا نمازش صحیح است؟(در ضمن هنگام وضو گرفتن متوجه زخم نبوده و بعد از اتمام نماز زخم را دیده است) پاسخ :چنانچه احتمال می دهد که بعد از وضو ایجاد شده است نماز صحیح است و اگر قبل از وضو بوده باید تطهیر نماید و تجدید وضو نماید و نماز را اعاده نماید. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
♦️آیا تراشیدن ریش حرام است؟ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به برخی استفتائات درباره تراشیدن ریش یا سبیل، بلند کردن و یا کوتاه کردن آن پاسخ داده اند ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش فسق محسوب می‏شود؟ جواب: تراشیدن ریش بنا بر احتیاط حرام است و احوط این است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب می‏شود. ♦️سوال: مراد از فک پائین که باقی گذاشتن موهای آن واجب است چیست؟ آیا شامل گونه‌ها هم می‏شود؟ جواب: معیار این است که از نظر عرف، گذاشتن ریش صدق کند. ♦️سوال: ریش از نظر کوتاهی و بلندی باید چه مقدار باشد؟ جواب: حد معیّنی ندارد، بلکه معیار این است که عرفاً بر آن ریش صدق کند و بلندبودن آن بیشتر از قبضه دست کراهت دارد. ♦️سوال: تراشیدن سبیل چه حکمی دارد؟ و آیا می توان آن را خیلی بلند کرد؟ جواب: تراشیدن سبیل و باقی گذاشتن و بلند نمودن آن فی‏نفسه اشکال ندارد، بله، بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند، مکروه است. ♦️سوال: در صورتی که گذاشتن ریش مستلزم اهانت باشد، تراشیدن آن چه حکمی دارد؟ جواب: گذاشتن ریش برای مسلمانی که به دینش اهمیّت می‏دهد باعث سرشکستگی نیست و بنا بر احتیاط، تراشیدن آن جایز نیست مگر در صورتی که گذاشتن ریش باعث ضرر یا حرج شود. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش در صورتی که گذاشتن آن مانع رسیدن به اهداف مشروع انسان شود جایز است؟ جواب: بر مکلّفین واجب است حکم خداوند را امتثال کنند مگر در مواردی که حرج یا ضرر قابل ملاحظه‏ای وجود داشته باشد. ♦️سوال: آیا اصلاح موی گونه ‏ها اعم از اینکه با نخ باشد یا با موچین، حرام است؟ جواب: اصلاح موی گونه‏ها هرچند با تراشیدن، حرام نیست. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
♦️آیا تراشیدن ریش حرام است؟ بنا به گفته همه مراجع تقلید، تراشیدن ریش حرام است. 👈 بنابر گفته همه مراجع تقلید (به جز آیات عظام بهجت و صافی) تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است. هم چنین از نظر حضرت آیت‌الله صافی و حضرت آیت‌الله بهجت، تراشیدن ریش حرام است. ✅مقام معظم رهبری ♦️سوال: مراد از فک پائین که باقی گذاشتن موهای آن واجب است چیست؟ آیا شامل گونه‌ها هم می‏ شود؟ معيار اين است که از نظر عرف، گذاشتن ريش صدق کند. ♦️سوال: ریش از نظر کوتاهی و بلندی باید چه مقدار باشد؟ حد معيّنی ندارد، بلکه معيار اين است که عرفاً بر آن ريش صدق کند و بلند بودن آن بيشتر از قبضه دست کراهت دارد. ♦️سوال: بلندکردن سبیل و کوتاه کردن ریش چه حکمی دارد؟ اين کار فی‏ نفسه اشکال ندارد. ♦️سوال: بعضی از مردان موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقی‌مانده را می تراشند، این کار چه حکمی دارد؟ تراشيدن مقداری از ريش حکم تراشيدن تمام آن را دارد. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش فسق محسوب می ‏شود؟ تراشيدن ريش بنا بر احتياط حرام است و احوط اين است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب می‏ شود. ♦️سوال: تراشیدن ریش با تیغ یا ماشین ریش‌تراشی برای هنرمندی که کارش آن را اقتضا می‏ کند، چه حکمی دارد؟ اگر عنوان تراشيدن ريش بر آن صدق کند بنابر احتياط حرام است، ولی اگر کار هنری او نياز ضروری جامعه اسلامی محسوب شود، مبادرت به تراشيدن ريش به مقدار آن ضرورت، اشکال ندارد. ♦️در صورتی که گذاشتن ریش مستلزم اهانت باشد، تراشیدن آن چه حکمی دارد؟ گذاشتن ريش برای مسلمانی که به دينش اهميّت می‏ دهد باعث سرشکستگی نيست و بنابر احتياط، تراشيدن آن جايز نيست؛ مگر در صورتی که گذاشتن ريش باعث ضرر يا حرج شود. ♦️سوال: آیا منظور از حرمت تراشیدن ریش آن است که موهای صورت به‌طور کامل روییده باشند و سپس تراشیده شوند یا اینکه شامل موردی که مقداری از موهای صورت درآمده باشند هم می‏شود؟ به‌طور کلی تراشيدن آن مقدار از موی صورت که بر آن عنوان تراشيدن ريش صدق می‏ کند بنابر احتياط حرام است، ولی تراشيدن مقداری از آن که عنوان مزبور بر آن صدق نمی‏ کند اشکال ندارد. ♦️سوال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟ بنابر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يا رضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هر چند در تعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد. اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را به‌دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد، واجب است خمس آن را بپردازد تا مالش از حرام پاک شود. در صورتی که مقدار باقی‌ مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است. ✅آیت الله مکارم شیرازی ♦️سوال: آیا زدن موهای روی گلو و گونه ها با تیغ حرام است؟ اشکالی ندارد. ♦️سوال: خط ریش بستن با تیغ در زیر گلو و روی صورت چه حکمی دارد ؟ اشکالی ندارد. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش از ته و یا بصورتی که فقط در قسمت چانه حفظ شده و مابقی تراشیده شود، جایز است یا خیر؟ احتیاط در ترک تراشیدن ریش است ولی ریش پروفسوری مانعی ندارد. ♦️سوال: نظر حضرتعالی در مورد اصلاح صورت با تیغ چیست؟ احتیاط در ترک این کار است ولی چنانچه قسمت چانه باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش بصورت ستاری اشکال دارد؟ اشکالی ندارد. ♦️سوال: آیا روایات مربوط به این که ریش تراشى مُثله است، دلالت بر حرمت تراشیدن ریش نمى کند؟ این روایات شاید ناظر به جایى است که کسى به اجبار محاسن دیگرى را بتراشد و امّا اگر با موافقت او بتراشد داخل عنوان مُثله نیست، هرچند احتیاط واجب ترک آن است. ♦️سوال: تراشیدن موى صورت و گلو و گونه با تیغ یا ماشینهاى برقى چه حکمى دارد؟ در مورد موهاى صورت اشكال دارد؛ ولى در مورد موهاى گونه و گلو اشکال ندارد. ♦️سوال: آیا بلند کردن سبیل اشکال دارد؟ تراشیدن آن چطور؟ کوتاه کردن و حتّى تراشیدن سبیل مانعى ندارد و همچنین بلند بودن آن; به شرطى که شبیه کارهاى صوفیان و بعضى فرقِ غُلات (على اللّهى ها) نباشد. ♦️سوال: در شرکت ما در روزهایی که روحانی برای نماز جماعت نمی آید بعضی از اوقات یکی از همکاران که ریش خود را کاملاً تراشیده به عنوان امام جماعت حاضر می شود. آیا می توان به او اقتدا کرد؟ اشکال دارد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
سوال با عرض سلام. ایا خوردن دنبلان گوسفند به عنوان دارو حرام است؟ مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) جواب: سلام علیکم؛خوردن دنبلان گوسفند به عنوان دارو هم حرام است مگر اینکه توسط پزشک حاذق تشخیص داده شده باشد و داروئی هم واقعاً جایگزین دنبلان نباشد و دارو منحصر در مصرف دنبلان باشد؛ هرچند آقا امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: خداوند شفا را در حرام قرار نداده است». 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
↩️حکم خوردن دنبلان از نظر مراجع تقلید امام خمینی: ۱۵ چیز از حیوانات حلال گوشت (و از جمله گوسفند) حرام است و یکی از آن‌ها دنبلان است. آیت الله خامنه ای: خوردن دنبلان حتی به عنوان دارو هم حرام است مگر این که توسط پزشک حاذق تشخیص داده شده باشد و دارویی هم جایگزین آن نباشد و درمان منحصر به مصرف دنبلان باشد. هر چند امام صادق (ع) فرمود: خدا شفا را در حرام قرار نداده است. آیت الله هادوی تهرانی: خوردن بیضه گوسفند حرام است. آیت الله سیستانی: بعضی از اجزاء حیوانات حلال گوشت، حرام است و آن ۱۴ چیز است: خون، فضله، نری، فرج، بچه دان، غدد که آن را دشول می‌گویند، تخم که آن را دنبلان می‌گویند، چیزی که در مغز سر است و به اندازه نخود می‌باشد، مغز حرام (نخاع) که در میان تیره پشت است، پی که در دو طرف تیره پشت است، بنا بر احتیاط واجب زهره دان، سپرز (طحال)، بول دان (مثانه) و حدقه چشم. آیت الله مکارم شیرازی: خوردن دنبلان (تخم یا بیضه حیوان) حرام است و احتیاط واجب آن است که به کودکان نیز خورانده نشود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
↩️مواردی از اعضای حیوانات حلال گوشت که خوردن آن جایز نیست: ۱. خون؛ ۲. آلت نری؛ ۳. آلت مادگی «فَرْج»؛ ۴. بچه‌دان (رحم)؛ ۵. غُدَد که آن را «دُشوِل» می‌گویند؛ ۶. بیضه، که آن را «دنبلان» می‌گویند؛ ۷. غدّه ای که در مغز - به شکل نخود - است؛ ۸. مغز حرام که در میان ستون فقرات است (نخاع)؛ ۹. پی که در دو طرف تیرۀ پشت است((عِلباوان؛ ۱۰. زَهره‌ دان (کیسه صفرا)؛ ۱۱. سِپُرز (طحال)؛ ۱۲. مثانه؛ ۱۳. سیاهی چشم؛ ۱۴. چیزی که در میان سُم است(ذاتُ الاَشاجِع)؛ توجه: فضله «مدفوع»، حرام است و اعضای حرامی که گذشت، اگر در پرندگان حلال گوشت باشد، بنا بر احتیاط واجب حرام است. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✋فهرست امروز حکم ریش تراشی https://eitaa.com/ahkam31/1774 سه تکنولوژی که آینده‌ را متحول https://eitaa.com/Tebyangonabad/42607 پنج راهکارمدیریت اختلاف خانواده https://eitaa.com/fatemi24/16272 عاقبت ترک امر به معروف در مدینه https://eitaa.com/fatemi5/3586 از شجاعت شیرودی چ میدانی https://eitaa.com/fatemi48/830 از مدرسه تعالی چه خبر؟ https://eitaa.com/abasali_fatemi/9309 آشوبِ فتنه در مدینه قائله انداخت https://eitaa.com/fatemi8/966 فلسفه نماز صبح https://eitaa.com/namaz_gonabad/1468