اقسام ربا:
۱. #ربای_قرضی، یعنی مالی را قرض دهد و شرط کند یا بنای طرفین بر این باشد که قرض گیرنده هنگام اداء قرض، چیزی زیادتر از آن چه قرض گرفته به قرض دهنده بازگرداند.
۲. #ربای_معاملی، که عبارت است از فروش کالایی که مکیل و موزون است در برابر کالای همجنس آن به مقدار زیادتر.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
📚فهرست #احکام_ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 بی برکتی #مال_حرام
🔹 امام هادی (علیه السلام):
به راستی که #حرام، 👇🏼👇🏼👇🏼
♦️افزایش نمی یابد و اگر زیاد شود، برکتی ندارد
♦️و اگر در راه خدا انفاق شود، پاداشی ندارد
♦️ و اگر باقی بماند، ذخیره ای است به سوی دوزخ.
📚کافی/ج5/ص125
⚜️ ای کسانی که ایمان آورده اید، #ربا را که سودهای افزوده و چند برابر است نخورید و از خدا پروا کنید، شاید رستگار شوید.
🔅آل عمران/130
📚فهرست #احکام_ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام میدونم ربا حرامه. اما الان سود بانک خیلی کم هست. مقداری پول دارم میتونم بدم قرض فردی بیشترازبانک سودش ازش بگیرم؟ ممنون میشم پاسخ بدین
✅پاسخ
شرط کردن سود در قبال قرض، ربا و حرام است. اما اگر این کار را طبق سایر عقود شرعی و با رعایت موازین آنها انجام دهید صحیح است. توضیح بیشتر را از دفتر مرجع تقلیدتان جویا شوید.
#ربا
📚فهرست #احکام_ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
در ثواب نشر احکام شریک شوید
❗️حکم مراجع تقلید در مورد #ربا و وضعیت بانک های کشور
📚فهرست #احکام_ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
در ثواب نشر احکام شریک شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🌺
💠 سپرده گذاری در بانک
#سوال
🔹آیا سود حاصل از سپردهگذاری در بانکها اشکال دارد؟
🔹جوایزی که صندوق های قرض الحسنه و یا بانک های دولتی و غیردولتی برای حساب های پس انداز در نظر میگیرند چه حکمی دارد؟آیا این کار ربا و نزول است؟
🔹صندوق های قرض الحسنه خانگی و هیئت ها و یا جمع های دوستانه ،چه حکمی دارد؟ آیا به آن خمس تعلق میگیرد؟
📚حجت الاسلام و المسلمین #وحیدپور
📚فهرست #احکام_ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
در ثواب نشر احکام شریک شوید
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
💠 قرض الحسنه و هدیه
#سوال
🔴 به یکی از دوستانم پولی قرض دادم و ایشان پس از چند ماه که قرض خود را برگرداند، مبلغی هم به عنوان هدیه به من دادند و پیشنهاد این کار و مبلغ هم از خودش بود. آیا دریافت مبلغ اضافه ربا محسوب میشود؟
#پاسخ
✅ فتوای آیات عظام مقام معظم رهبری، سیستانی، مکارم : اگر بر اساس پیشنهاد قرض گیرنده مبنی بر اهداء مبلغی هدیه، قرض داده باشید، دریافت مبلغ بیش از مقدار تورم جایز نیست؛ هر چند شما شرط نکرده باشید.
امّا در صورتی که بدون شرط یا قرار قبلی، قرض گیرنده مبلغی اضافه پرداخت کند، اشکال ندارد، هر چند دریافت آن مکروه است.
📚 استفتائات سایت رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
📚فهرست #احکام_ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
در ثواب نشر احکام شریک شوید
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#سوال
❓️سلام چرا وقتی ما سود ناچیزی رو تعیین میکنیم برای قرض، میشه ربا و حرام هست
ولی بانک چند میلیون سود میگیره، اسمش میشه سود معامله و اشکال نداره؟
#پاسخ
✅️ ربا به نص قرآن کریم، حرام و رباخواری اعلان جنگ با خدا و رسولش شمرده شده است" از آنجایی که فعالیتهای بانکی شامل عقود مختلفی است اگر بدون آگاهی وارد این عقود شویم ممکن است ناخواسته ربا را وارد زندگیمان کنیم.
همان عقود مانند مضاربه و امثالهم در معاملات غیر بانکی هم قابل اجرا شدن است.
جمع بندی این که ربا در هر صورت حرام است،چه کم چه زیاد چه با دریافت از هر جایی
📚فهرست #احکام_ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
در ثواب نشر احکام شریک شوید
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
🔺فصل سوم کتاب واجب فراموش شده
https://eitaa.com/fatemi5/3687
🔺احکام مرتبط با ربا
https://eitaa.com/ahkam31/1848
🔺زندگی حضرت ام البنین
https://eitaa.com/fatemi222/5048
🔺اشعار وروضه ام البنین
https://eitaa.com/fatemi8/1004
مسأله 11- «احتیاط مستحب» همیشه همراه با فتواست; یعنى مجتهد در آن مسأله، علاوه بر اظهار نظر، راه احتیاط را هم نشان داده است و مقلّد مى تواند در آن مسأله، به فتوا و یا به احتیاط عمل کند و نمى تواند به مجتهد دیگرى رجوع کند; مانند این مسأله:
«ظرف نجس را اگر یک مرتبه در آب کُر بشویند پاک مى شود، هرچند احتیاط آن است که سه مرتبه بشویند.»
«احتیاط واجب» همراه با فتوا نمى باشد و مقلّد باید به همان احتیاط عمل کند و مى تواند به فتواى مجتهد دیگر مراجعه کند، مانند این مسأله:
«احتیاط آن است که بر برگ درخت انگور، اگر تازه باشد، سجده نکنند.»
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 صندوقهای قرضالحسنه خانوادگی
🔹 در صندوقهای قرضالحسنه خانوادگی باید توجه شود که بعد از قرعهکشی، افراد، الزامی به دادن پول و قرض دادن نداشته باشند. اگر الزامی باشد، این کار اشکال پیدا میکند و اگر کسی پشیمان شود، باید بتواند پولخود را پس بگیرد. ضمناً قرضگیرنده هم فقط باید مواظب باشد آنچه را قرض گرفته در چند قسط پرداخت کند و نباید شرط اضافهای بشود که او چیزی بیشتر از آنچه گرفته بپردازد.
⁉️ سؤال:
حکم کارمزد صندوقهای قرضالحسنه خانوادگی چیست؟
✍️ پاسخ:
🔹آیتالله خامنهای: در صورتي كه واقعا مزد كار باشد اشكال ندارد.
🔸 آیتالله مکارم شیرازی: اگر کارمزدي دريافت شود بنابر احتياط واجب بايد متناسب با زحمات و هزينههاي صندوق باشد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنهای و آیتالله مکارم
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
ـ🍭♥️🍭♥️🍭♥️
ـ🎀🍃🎀🍃🎀
ـ♥️🍭♥️🍃﷽
ـ🍃🎀🍃
ـ🍭♥️
ـ🎀 #نجس_کردن_مکان_مسجد
❓مسجدی که الآن دیگه کاربری مسجد نداره، مثلاً خرابش کردن، چون توی راه افتاده بوده یا روستا از اونجا رفته و متروک شده یا غصبش کردن و جاش خونه ساختن و... ، بازم نجسکردنش حرامه؟
📚 آیات عظام امام، مکارم و وحید: بله. بنابر احتیاط واجب، بازم نجسکردنش حرام و تطهیرش واجبه.
📚 آیات عظام رهبری، شبیری و سیستانی: نه دیگه. نجس بشه، اشکالی نداره. یه وقت اگه بچهای یا چیزی اونجا خرابکاری کرد، لازم نیست تطهیرش کنین.
🔺 توضیحالمسائل مراجع، م۹۰۳؛ رهبری، اجوبةالاستفتائات، س۴۱۶؛ شبیری، رساله.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
🍃🎀🍃🎀🍃🎀🍃🎀🍃🍃
ـ🍂🌼🍂🌼🍂
ـ🌼🍂🌼🍂
ـ🍂🌼🍂﷽
ـ🌼🍂
ـ🍂 #روزه_مستحبی
❓در صورت داشتن روزه نذر، كفاره و امثال اون، میشه روزه مستحبی گرفت؟
📕 آیات عظام رهبری، وحید و شبيری: نه دیگه. بنابر احتياط واجب، وقتی روزه واجب داره، نمیتونه روزه مستحبی بگیره؛ مگر اینکه به دلایلی نتونه روزه واجب بگیره، مثل اینکه در حال سفر نذر کرده باشه که روزه مستحبی بگیره.
📚آیتالله سيستانی: مانعی نداره، مگر اینکه نذر کرده باشه که یه روز خاص رو روزه بگیره؛ در این صورت نمیشه اون روز روزه مستحبی بگیره.
📗 آیات عظام مكارم، نوری: نه دیگه. وقتی روزه واجب داره، نمیتونه روزه مستحبی بگیره. البته اگه در اون روز روزه مستحبی سفارش شده، همین که روزه واجبش رو بگیره، انشاءالله خدا ثواب روزه مستحبی رو هم بهش میده.
⭕️ نکته: روزه قضا حکمش فرق داره. در صورت داشتن روزه قضا، طبق نظر همه مراجع نمیشه روزه مستحبی گرفت.
⭕️ اگه در روزه کفاره، به جای روزه اطعام شصت فقیر رو انتخاب کرده باشه، طبق نظر بعضی مراجع، دیگه مشکلی برای گرفتن روزه مستحبی نیست.
🔺توضيحالمسائل مراجع، ج1، ص885، م1563؛ رهبری، استفتای شماره 542299، 446884، 605258 و 605260.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
ـ🍁🍂🍁🍂
ـ🍂🍁🍂 ﷽
ـ🍁🍂
ـ🍂 #لمس_اسم_حضرت_زهرا
✍️لمس اسم حضرت زهرا(عليهاالسلام) بدون وضو، چه حکمی داره؟
📚نظر جدید مقام معظم رهبری: تنها چیزی که بدون وضو نباید لمس کرد، آیات قرآنه. پس لمس اسم خدا و اهلبیت(علیهمالسلام) بدون وضو، اشکال نداره. (البته به شرطی که غسل واجبی گردنتون نباشه)
📚 آيات عظام نوری، سيستانى، زنجانی و وحيد: بهتره که اسم این حضرت والامقام رو بدون وضو لمس نكنیم؛ اما حرام نیست.
📚 آيت الله مکارم: بنابر احتياط واجب، لمس اسم چهارده معصوم(علیهمالسلام) بدون وضو حرامه.
⭕️ نکته: با توجه به اینکه آقای مکارم احتیاط واجب دارن، مقلدین این بزرگوار میتونن در این مساله به سایر مراجع مراجعه کنن.
🔺توضيحالمسائل مراجع، م۳۱۹؛ بخش وضو.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
ـ☘️🌺☘️🌺☘️
ـ🌺☘️🌺☘️
ـ☘️🌺☘️﷽
ـ🌺☘️
ـ☘️ #یک_غسل_جای_چندتا
❓اگه کسی چند تا غسل واجب گردنش باشه، یکی رو انجام بده، جای بقیه هم حساب میشه؟
📚 آیات عظام رهبری و نوری: نه عزیزم. فقط غسل جنابته که اگه انجامش بدی، کفایت از بقیه هم میکنه (رهبری: احتیاط واجب).
📚 آیات عظام سیستانی و وحید: بله عزیزم. شما هر غسل واجب یا غسل مستحب معتبری رو که وقت انجامش باشه، انجام بدین، خودبهخود جای بقیه غسلهایی هم که به گردنتونه، حساب میشه (بهجز در استحاضه متوسطه، بنابر احتیاط واجب).
📚 آیات عظام مکارم و شبیری: بله عزیزم. شما هر غسل واجب یا غسل مستحب معتبری رو که وقت انجامش باشه، انجام بدین، خودبهخود جای بقیه غسلهایی هم که به گردنتونه، حساب میشه (بهجز غسل استحاضه متوسطه).
⭕️ نکته: این تفاوت نظر بین مراجع برای جاییه که چند تا غسل گردنمونه؛ اما ما موقع غسل بهخاطر فراموشی یا دلیل دیگهای فقط یکی رو نیت میکنیم. حالا میخوایم بدونیم این غسلی که کردیم، جای اونا هم حساب میشه یا نه!
وگرنه طبق نظر همه مراجع، موقع غسل میشه نیت چند تا غسل واجب و مستحب رو با هم کرد و همه رو با یه غسل انجام داد.
⭕️ نکته: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین این بزرگوار میتونن به سایر مراجع مراجعه کنن.
🔺 رهبری: اجوبةالإستفتائات، س187؛ شبیری، توضیح رساله، م380؛ نوری، رساله، م390؛ التعليقات عليالعروة، ص63، س17؛ وحید، رساله، م395؛ مکارم و سیستانی، استفتائات جامعةالزهرا.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖ نماز خواندن در باغات و مزارع اطراف شهرها
✍ سؤال:
حکم نماز خواندن و تصرفات جزئی مانند نشستن و استراحت کردن، در باغات و مزارع اطراف روستاها و شهرها که دارای دیوار نمیباشد چیست؟
✅ جواب:
نماز خواندن در باغها و زمینهایی که در و دیوار ندارند، جایز است هر چند با اجازه مالکین نباشد ولی اگر بداند صاحبش ناراضی است، تصرّف در آن حرام و نماز باطل است.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 خواندن نماز قضا به نیت چند نفر
💬 سؤال:
آیا نیّت قضای نماز آیات یا یومیّه به این صورت که: اگر خودم نماز قضا دارم از طرف خودم و الاّ از طرف پدر و مادرم، صحیح است؟
✅ پاسخ:
🔹 اشکالی ندارد.
🔸 توضیح: به صورت ترتیبی در «اشخاص معین» اشکال نداشته و صحیح است.
بدین معنا که نیت میکند اگر خودش نماز قضا دارد، از طرف خودش محسوب شود، اگر خودش نماز قضا ندارد، از طرف پدرش باشد، در صورتی که پدرش هم نماز قضا ندارد، از طرف مادرش باشد و همین طور به ترتیب، در این صورت صحیح بوده و همان شخصِ معیّن در پیشگاه خداوند، بریءالذمّه میشود.
🔹 نکته: در این حکم فرقی بین "نماز و روزه" نیست.
لذا در مورد روزه نیز نیت به صورت ترتیبی بین اشخاص، صحیح است و همان شخصِ معیّن در پیشگاه خداوند، بریءالذمّه میشود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 قضای غسل جمعه
💬 سؤال:
آیا میتوان با هر بار حمام رفتن، غسل جمعههای گذشته را قضا کرد و یا با یک غسل، همه غسل جمعههای فوت شده را نیت کرد؟
✅ پاسخ:
🔹 قضای غسل جمعه به نحو مذکور صحیح نیست؛ تنها در صورتی که انسان روز جمعه غسل نکند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب، قضای آن را بجا آورد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 اجازهی شوهر براي روزه قضا
💬 سؤال:
آیا زن برای گرفتن روزهی قضا، باید از شوهرش اجازه بگیرد؟
✅ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای: اجازه از شوهر لازم نیست، مگر در مورد درخواست شوهر از زن، در امور زناشوئی، - تا قبل از ظهر - که در این صورت تمکین مانعی ندارد و روزه زن باطل میگردد، بله اگر وقت روزه تا ماه رمضال سال بعد ضیق باشد، بنابراحتیاط واجب زن نباید روزه خودش را باطل نماید.
🔹 آیتالله مکارمشیرازی: در روزههای قضايی که وقت آن کم است (مثلاً ۱۰ روزه قضا از رمضان گذشته مانده و۱۰ روز نيز تا رمضان فرصت دارد) نيازی به اجازه شوهر نيست و بايد روزه بگيرد. ولي در روزههاي نذر و روزههاي قضايي که تا ماه رمضان وقت کافي دارد و روزه گرفتن مزاحم حقوق شوهر میشود بايد از شوهر اجازه بگيرد. البته در قضاي روزه رمضان که وقت کافي دارد اگر بدون اطلاع شوهر روزه گرفت و بعد از اذان ظهر شوهر تقاضاي تمکين و مانند آن نمود زن بايد روزه خود را ادامه دهد.
🔹 آیتالله سیستانی: اگر روزه مستحبی زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است و همچنین روزهای که واجب است ولی روز معینی ندارد مانند نذر غیرمعین، که در این صورت هم ـ بنا بر احتیاط واجب ـ روزه باطل است و از نذر کفایت نمیکند، و همچنین است ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر شوهر، او را از گرفتن روزه مستحبی یا واجب غیر معین نهی نماید، اگرچه با حق او منافات نداشته باشد و احتیاط مستحب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.
📚 توضیحالمسائل مراجع، مسئله ۱۷۴۰
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
🌸🍃﷽🍃🌸
✋احکام_شادی
ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ. محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص189)
چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی:
1⃣👈مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2⃣👈 در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و جک گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود.) (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
3⃣👈سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف رقص آور یا محرک شهوت یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است. (صرفا جهت اطلاع: آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است.) (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
ـ🍭♥️🍭♥️🍭♥️
ـ🎀🍃🎀🍃🎀
ـ♥️🍭♥️🍃﷽
ـ🍃🎀🍃
ـ🍭♥️
ـ🎀 #عکس_بدون_روسری
❓گرفتن عكس بدون روسری و با موهای باز، درصورتیکه ظاهركننده عکس مرد نامحرمی باشه که ما رو نمیشناسه، چه حکمی داره؟
📚 آیات عظام خامنهای، سیستانی، نوری، مکارم و وحید:
📝 اگه اون آقا شما رو نمیشناسه و این کار باعث فساد و فتنه و گناه خاصی نمیشه، اشكال نداره.
⭕️ نکته خیلی مهم: اینکه گفتیم اشکال نداره، منظور عکسیه که مثلاً روسری نداره، نه عکسهای لختیپختی🥴
🔺آيتالله خامنهاى، اجوبةالإستفتائات، س1188؛ آيتالله مكارم، استفتائات، ج1، س798 و 838؛ دفتر آيات عظام نورى، وحيد و سيستانى.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#خمس_زن_و_شوهر_شاغل
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️بعضی از زن و شوهرهای شاغل فکر میکنن که چون درآمدشون رو بهصورت مشترک خرج میکنن، میتونن سال خمسی مشترک هم داشته باشن.🤨
📛 درحالیکه این درست نیست.
✍️ هر کدوم از اینها سال خمسی خودشون رو دارن و سر همون سال باید خمسشون رو بدن.
🔺اجوبةالاستفتائات، خامنهای، م 994 و 998؛ رساله 16مرجع، م۱۷۵۱.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
حکم ورزش ایروبیک چیست؟
نظر علما و مراجع تقلید درباره ورزش ایروبیک چیست؟ با توجه به این که اساس این ورزش موسیقی است؟
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
بهطور کلّى اگر همراه با موسیقى لهوى متناسب با مجالس گناه و معصیت باشد و یا بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتب مفسدهای باشد، جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر آهنگ آن مناسب مجالس لهو و لعب باشد عمداً گوش ندهد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه این ورزش مشتمل بر رقص و یا موسیقی باشد، حرام است.
پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:
اگر این ورزش به همراه موسیقی های حرام نباشد و مفسده ای هم نداشته باشد، جایز است. اما اگر این ورزش مستلزم انجام فعل حرامی باشد؛ مثل عدم رعایت حجاب و یا استفاده از موسیقی های محرک قوای شهوانی و یا خود ورزش و حرکات بدن در آن، احیاناً محرک شهوت باشد، حرام خواهد بود. موسیقی حرام، موسیقی ای است که شهوت جنسی انسان را تحریک کند. این موسیقی عموماً مناسب مجالس لهو و لعب می باشد.
📚فهرست احکام
📚در ثواب نشر احکام شریک شوید
https://eitaa.com/ahkam31/910
➖ کراهت نذر
✍ سوال:
آیا نذرکردن مکروهه! درسته؟
🔹#مشهور_مراجع عالیقدر: بله. نذرکردن مکروهه؛ پس نذر رو بذارین برای شرایط خاص.
🔹آیتاللهالعظمی #سیستانی: نذرکردن نه مستحبه و نه مکروه؛ اما گاهی چون آدم خودش در شرایطی قرار میده که ممکنه بهش عمل نکنه، مکروه میشه.
🔹آیتاللهالعظمی #مکارم: نه. همه نذری مکروه نیست. نذرهای مقطعی و محدود مانعی نداره؛ ولی نذرهای سنگین و طولانی مکروهه؛ چون ممکنه مشکلاتی توی زندگی ایجاد کنه.
🏷 پینوشت:
توضیحالمسائل مراجع، م۲۶۴۰
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖ معامله صوری برای فرار از ربا
✍ سؤال:
اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد، آیا جایز است که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی بخرد و سپس آن را در همان مجلس به فروشنده، به قیمت کمتری بفروشد، مثلاً تکه ای طلا را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده، به دو سوم قیمت خرید بفروشد؟
✅ جواب:
چنین معامله ای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
در ثواب نشر احکام شریک شوید