سلام
در بعض از مناطق کشور ما گاهی اوقات دیده میشود جنینی که به هر نحوی سقط شده است و حتی نوزادانی که چند وقتی هم زنده بودهاند را بدون نماز و غسل دفن میکنند. در صورتی که در دین اسلام این نوع برخورد بیاحترامی به میت و گناه محسوب میشود و علاوه بر آن شرع مقدس غسل و کفن را برای میت زیر شش سال واجب و برای میت بیش از شش سال علاوه بر وجوب غسل نماز میت را هم واجب دانسته است. و حتی در جاهایی احکام بزرگان هم بر آنها واجب شده است.
- احکام مربوط به این بحث:
1- بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد، باید غسل بدهند و کفن کنند و حنوط کنند و اگر چهار ماه ندارد باید در پارچه بپیچند و بدون غسل دفن کنند.
2- با مس بچه مرده، حتی بچه سقط شده ای که چهار ماه او تمام شده، غسل مس میت واجب می شود. و اگر مادر بمیرد و بچه به دنیا بیاید، بعد از آن که بالغ شده، باید غسل مس میت نماید.
3- نماز خواندن بر میت مسلمان اگر چه بچه باشد واجب است ولی باید شش سال بچه تمام شده باشد
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
↩️اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را علیرغم وجود شرایط وجوب، ترک کند؛ آیا فقط در گناه فاعل منکر شریک است؟ یا گناه ترک واجب را نیز برایش مینویسند؟
🔸آیت الله العظمی علوی گرگانی: گناه ترک امر به معروف برای او نوشته میشود.
🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی: چنانچه به گناه طرف راضی بوده باشد در گناه او شریک خواهد بود. در فرض سؤال اگر با وجود شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر این کار را ترک کرده باشد مرتکب گناه شده است و باید توبه کند. ۰
🔸آیت الله العظمی موحدی نجفی: ترک واجب کرده است.
🔸آیت الله العظمی خامنه ای: موارد مختلف است، امر ثواب و عقاب به دست خداوند متعال است و در اجتناب از گناه
نباید آنها را سبک سنگین کرد؛ و در هر صورت از گناه باید توبه شود
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
بهترین محل مصرف پول، ترویج امر به معروف و نهی از منکره
↩️ثلث اموال این جانب را در موردی خرج کنید که از نظر قرآن و سنّت بهترین « شخصی وصیّت کرده است که
نظر مبارک را در این مورد بیان فرمایید که پول ایشان در چه موردی » موارد است و بهتر از آن موردی نیست مصرف شود؟
🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در مورد حوزهها و افراد باتقوایی که به امر تدریس و تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر اشتغال دارند مصرف کنید. در حدیث آمده: و ما اعمال البرّ کلّها و الجهاد فی سبیل الله، عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، الا کنفثه فی بحر لجّی؛ تمام اعمال نیک و حتّی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهان در برابر دریای عمیق است.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
یاد گرفتن احکام امر به معروف و نهی از منکر، واجبه. نمیشه بگی بلد نیستم.
↩️امروزه بسیاری از مردم، بخاطر اینکه احکام امر به معرف و نهی از منکر را نمیدانند؛ از انجام آن در بسیاری از موارد، خودداری میکنند. آیا بر کسی که از احکام شرعی و راه و روش امر به معروف آگاهی ندارد، امر به معروف واجب است؟
همه مراجع: یاد گرفتن شرایط امر به معروف و نهی از منکر و موارد واجب بودن و واجب نبودن آن و موارد جواز و عدم آن واجب است تا در امر و نهی، به اشتباه نیفتد. )کسی حق ندارد به بهانه بلد نبودن احکام، فرار از وظیفه کند. هم باید احکام امر به معروف و نهی از منکر را را بیاموزد و هم باید انجام دهد(
آیت الله العظمی خامنه ای: به طور کلی مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد، واجب است یاد بگیرد و اگر شخصی بر اثر نیاموختن احکام مرتکب حرام یا ترک واجب شود گناهکار است. ۰ بر هر مکلفی واجب است شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و موارد وجوب و عدم وجوب آن را یاد بگیرد تا مبادا در امر و نهی خود دچار عمل خلاف و منکر شود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: هرکس باید مسائلی را که معمولًا مورد احتیاج او واقع میشود یاد گیرد یا طریقه احتیاط آن را بداند. 0 بر هر مکلفی لازم است احکام مبتلا به خود را بیاموزد.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی: باید احکام و شرایط امر به معروف و نهی از منکر را یاد بگیرد و در صورت وجود
شرایط آن، واجب است به این فریضه الهی عمل کند.
آیت الله العظمی محقق کابلی: هر مکلفی که واجد شرایط امر به معروف و نهی از منکر باشد، بر او واجب کفایی است که امر و نهی نماید. ولی امر و نهی عملی )زور و جبر( متوقف است بر دستور مرجع و فقیه جامع الشرایط.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
#دیه_زدن_دیگران_در_کودکی
❓پرسش:
در دوران #کودکی 👦با بسیاری از کودکان و همبازیها دعوا و #شوخی میکردیم که گاهی منجر به شکستن سر 🤕 یا در رفتن انگشت دست 🖐 گردیده است، آیا اکنون نسبت به آن افراد ضامن هستیم؟ و در صورتی که آنان را نمیشناسیم چه باید بکنیم؟💁
✅پاسخ:
بله #ضامن هستید و تا امکان دارد، باید آنها را پیدا کنید،
و اگر امکان دسترسی نبود، به مقدار #دیه💵 آنها با اجازه #حاکم_شرع رد مظالم بدهید.
📚منبع: کتاب "رد مظالم صفحه ۵۶"
#رد_مظالم #مظالم #کودک
🌷صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🌷
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
سوال
اجازه شوهر برای رفتن به خانه پدر ومادر واجب است اگه راضی نباشد و برویم چه حکمی دارد
✅پاسخ
بله واجب است اما مرد نمیتواند زن را از رفتن وقطع رابطه با خانواده منع کند.
💠 حکم خروج زن از منزل بدون اجازه همسر
🔹زنی که شوهرش درخواست های او را فراهم نمیکند
آیا زن میتواند بدون اجازه شوهر جایی برود؟
.
✅️ خیر مگر در مواقع انجام ضروریات
زنى که ازدواج کرده و به عقد دائم مردی درآمده است، جایز نیست بدون رضایت آن مرد از خانه بیرون رود، هر چند مرد در منزل حضور نداشته و با حقّ استمتاع او هم منافات نداشته باشد، مگر در موارد ضروری و عسر و حرج، مثلاً جهت درمان بیماری یا انجام واجباتی مثل فریضه حج.
شایان ذکر است، این مسئله به آن معنا نیست که زن برای هر بار بیرون رفتن نیاز به اجازه مستقلّی داشته باشد، بلکه همینقدر که زن اطمینان داشته باشد که خروج وی از منزل برای مقاصد مشخصی؛ مانند خرید، صله رحم و ... مورد رضایت شوهرش میباشد، کافی است.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
صندوق قرض الحسنه
https://eitaa.com/ahkam31/303
خمس صندوق
https://eitaa.com/ahkam31/1523
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_شرعی
لطفاً اطلاع رسانی شود ،متاسفانه خیلی از این افراد احکام شرعی این عمل را نمیدانند...
احکام کاشت ناخن و ابرو و مژه و....
نه وضو قبوله نه نماز نه غسل و ...
📚کانال های کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/2
💢 عدم استفاده از جهیزیه و خمس آن
💠 سوال:
آیا به وسایلی که پدر و مادر عروس و داماد به عنوان جهیزیه هدیه می کنند در صورت عدم استفاده، خمس تعلق می گیرد؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال خمس تعلق نمی گیرد. [1]
❇️ آیت الله مکارم: آنچه معمولاً مورد نیاز است خمس ندارد هر چند استفاده نشده باشد. اما هرگاه واقعا مقدارى از آن زائد بر نیاز بوده باشد خمس دارد، بنابر احتیاط واجب. [2]
❇️ آیت الله سیستانی: خمس آن واجب است مگر اینکه نبود آن مقدار که مورد استفاده واقع نشده کسر شان زن شمرده شود یا اینکه در معرض استفاده باشد مانند لوازم میهمانی در صورتی که تهیه آن هنگام نیاز برای او آسان نباشد .[3]
❇️ آیت الله شبیری زنجانی: .موارد مذکور متعلق خمس است مگر آنچه در شان شما و در معرض استفاده بوده -هرچند اتفاقاً از آن استفاده نشود- و نتوان آن را در موعد نیاز بدون مشقت از راهی دیگری تهیه نماید. [4]
🔺 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: UrsFZ2ekRVk.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612090101.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 708830.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50712.
📎 #احکام_خمس
📎 #خمس_جهیزیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 خونریزی زخم هنگام وضو
💬سوال: اگر در محل وضو زخمی باشد كه خون آن بند نمیآيد، ولی آب برای آن ضرر ندارد، برای وضو چه بايد كرد؟
✅ جواب:
🔹 فتوای آیات عظام ( #مکارم و #مقام_معظم_رهبری): بايد آن را در آب كر يا جاری فرو برد و قدری فشار دهد كه خون بند بيايد و بعد آن عضو را به صورت ارتماسی وضو دهد و اگر خون بند نيامد، با پوشاندن آن، وضوی جبيره بگيرد.
🔹آیتالله #سیستانی: بايد با رعايت ترتيب، موضع زخم يا بريدگی را در آب كر يا جاری فرو برد و قدری فشار دهد تا خون بند بيايد و انگشت را روی زخم يا بريدگی در زير آب، از بالا به پايين بكشد تا آب بر آن جاری شود و سپس جاهای پايينتر از آن را بشويد.
📚 پینوشت:
استفتا از دفتر رهبر معظم انقلاب، توضیح المسائل آیتالله مکارم، مسئله ۳٠۱، توضیح المسائل آیتالله سیستانی، مسئله ۲۷۸
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
🌺بیدار کردن همسر و فرزندان برای نماز
سلام و عرض ادب من خانم هستم و اهل نماز الحمدالله فرزندان و همسرم هم نماز میخونن اما گاهی اوقات خواب میفتن آیا بیدار کردنشوون برای نماز صبح بر واجب هست ؟
من تکلیفی نسبت به اونها دارم یا نه.
خیلی ممنون میشم پاسخم رو بدید.
🔹 آیت الله خامنه ای: اگر به نحوی باشد که بیدار نکردن آنان موجب سبک شمردن نماز باشد لازم است.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند.
🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر خود آن ها مراقب نماز هستند و بعضی وقت ها بیدار نشوند بیدار کردن آن ها واجب نیست لیکن اگر خودشان مراقب نیستند از باب امر به معروف و نهی از منکر باید آن ها را برای نماز بیدار کنید.
🔹آیت الله سیستانی: بیدار کردن فرزندان تحت تربیت واجب است
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر خواب ماندن شخص باعث می شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به حساب آید- مانند اینکه خواب ماندن وی بدون عذر باشد - بیدار کردن اشکال ندارد حتی اگر اذیت شود، ولی اگر خواب ماندن به صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای بیدار کردن نباشد، بیدار نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود جایز نیست. نسبت به بیدار کردن کسانی که بالغ نشده اند در صورتی که تربیت وی متوقف بر این کار باشد حتی اگر اذیت شوند بیدار کردن آن ها اشکال ندارد.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
🌸احکام اعتکاف
📜موضوع: احکام نموداری اعتکاف
بیان احکام و مسائل شرعی و فقهی اعتکاف به همراه ذکر اختلاف نظرات و فتاوی مراجع عظام تقلید شیعه
#اعتکاف
#ماه_رجب #رجب
#احکام
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
سلام احکام فردا مربوط به غذا میباشد
👇👇
↩️مثلا
آب انگور+مکروهات غذا
خوردن خون لثه
خوردن غذای مسیحی و..
سبیل اگه به آب خوره😊
فلافلی و روغن سوخته+
بلیعدن غدا در نماز😂
https://eitaa.com/ahkam31
💠 مکروهات غذا خوردن
1️⃣ـ غذاخوردن در حال سیری.
2️⃣ـ پرخوری، در روایت است که خداوند بیش از هر چیز از شکم پر بدش میآید.
3️⃣ـ نگاه کردن به صورت دیگران هنگام غذا خوردن.
4️⃣ـ خوردن خوراکی داغ.
5️⃣ـ فوت کردن خوراکی داغ.
6️⃣ ـ با وجود نان، منتظر غذای دیگر بودن.
7️⃣ـ تکهکردن نان با کارد و امثال آن.
8️⃣ـ گذاشتن ظرف غذا روی نان.
9️⃣ ـ پاک کردن کامل گوشت از استخوان.
🔟 ـ پوست کندن میوه.
1️⃣1️⃣ ـ دور انداختن باقی ماندۀ میوه.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💬 بعضی از مردم نسبت به خونی که توی گوشت هست، دچار وسواسن و حتماً باید صد دفعه بشورنش تا مطمئن شن که چیزی توش نمونده.
📛 درحالیکه اینکار درست نیست.
✍️ درسته خونی که در گوشته، خوردنش حرامه...
👈 اما اولاً اون مقدار خونی که در خود گوشت هست و جزء گوشت حساب میشه، مشکلی نداره و حلاله.
👈 ثانیاً گوشتها رو توی کشتارگاه میشورن و وقتی بهدست شما میرسه، اصلاً خونی باقی نمیمونه.
👈ثالثاً اگه چیزی هم باشه، چون موقع پختن با غذا مخلوط میشه و اثری از اون نمیمونه (مستهلک میشه)، خوردنش اشکال نداره.
✍️ نهایتاً اگه خواستین خیالتون راحت بشه، همین که یکبار بشورینش، کافیه؛ دیگه وسواس نشین.
📚تحریرالوسیله، ج۲، ص۱۶۲، م۳۴؛ عروةالوثقی، ج۱، ص۵۱، م۲.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💬 احکام پوشش در میهمانی ها
❇ از آن جا که گاهی در میهمانی ها محرم و نامحرم کنار یک سفره یا دور یک میز می نشینند و زن ها ممکن است هنگام برداشتن چیزی یا غذا خوردن حجابشان کنار برود، واجب است مراقبت کنند که دستانشان (از مچ به بالا) کاملاً پوشیده باشد.
♦【 نشستن زن با پوشش ناکافی بر سر سفرۀ غذایی که افراد نامحرم هم حضور دارند - به طوری که هنگام صرف غذا چشم نامحرم به بدن او می افتد - حرام است.】
◀ تـــــــوجــــــه
➖➖➖
1⃣. خانم ها باید مراقب باشند که مرتب کردن چادر یا روسری در مقابل نامحرم اگر باعث پیدا شدن موی آنها یا به گناه افتادن نامحرم و برانگیختن شهوت گردد، حرام است و باید برای این کار مکانی را که در معرض دید نامحرم نیست، انتخاب کنند.
2⃣. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطۀ خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 جوشیدن خرما ، مویز یا کشمش
🔹 همه مراجع (بجز آیات عظام #مکارم و #بهجت):
خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند پاک است ،و خوردن آن ها نیز حلال می باشد.
🔹 آیت الله #مکارم: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود اما نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد.
خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد.
🔹آیت الله #بهجت: اگر خود به خود یا با پختن جوش بیایند، پاک بودن و خوردن آن محل ّ اشکال است.
📚 پینوشت:
توضیح المسائل مسایل محشی مسأله ۱۱۴
توضیح المسائل آیت الله مکارم مساله ۲۱۸
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠حکم خوردن خون لثه
💬بیشتر اوقات به خاطر مشکل دندان، خونریزی لثه دارم که ظاهراً قابل درمان نیست. هنگام خوردن غذا، عمداً یا سهواً ممکن است خون لثه،وارد گلو شود؛ تکلیف چیست؟
✅ اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد؛ضمن این که اگر خون،بی اختیار و یا غیرعمد،از حلق پایین رود، اشکال ندارد.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 آب انگورى كه جوش آمده
💬 مسأله: آب انگورى كه خود به خود #جوش آيد فقط به سركه شدن پاك و حلال مىشود و آب انگورى كه با پخته شدن به جوش آمده با كم شدن دو قسمت آن به وسيله جوشيدن حلال مىشود. (1)
🔹 خوردن آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه دو قسمت آن كم شود حرام است. (2)
🔹 اگر در يك خوشه غوره يك دانه يا دو دانه انگور باشد چنانچه به آبى كه از آن گرفته مىشود آب غوره بگويند و اثرى از شيرينى در آن نباشد و بجوشد پاك و خوردن آن حلال است. (3)
🔹 چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور اگر جوش بيايد حرام نمىشود. (4)
🔹اگر آب انگور با آب مخلوط شود سپس بجوشد و دو سوم آن تبخير شود، در حلال بودن آن اشكال است مگر اين كه دو سوم آب انگور از بين رفته باشد. (5)
🔹 اشكالى ندارد كه قبل از جوشيدن دو سوم آب انگور، چيزى مانند سيب و گلابى در آب انگور ريخته شود و در آن بپزد تا دو سوم آن از بين برود. (6)
🔹خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آن حلال است. (7)
💬 خوردن پلويى كه كشمش يا خرماى جوشيده در آن استفاده شده چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ:
همه مراجع به جز بهجت: اشكال ندارد. (8)
👈 بهجت: كشمش را اگر همراه غذا مثل برنج بپزند يا سرخ كنند، احتياط واجب آن است كه از آن پرهيز شود. (9)
📌 خلاصه اين كه انگور سه مرحله دارد:
1. غوره
2. انگور
3. كشمش.
♦️ آنچه نوشيدنش از نظر مراجع حرام است آب #انگور جوشيده شده است نه آب غوره و كشمش پخته.
#آب_انگور_جوشیده
------------------
📚 پینوشت:
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 113 و 202؛ رساله نوين، ج 3، 217
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 202
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 123، م 203
4. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 124، م 204
5. تحريرالوسيله، ج 3، ص 295، م 24
6. تحريرالوسيله، ج 3، ص 295؛ رساله نوين، ج 3، ص 220
7. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 89، م 114
8. توضيح المسائل مراجع، م 114
9. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 89، ذيل مسأله 114
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💬درستکردن چندجور غذا برای مهمونی چ حکمی داره؟ گناهه؟ آیا فقط باید یک نوع غذا سرسفره گذاشت؟
نکته: اصلاً غذای اضافی رو دور نمیریزیم.
✅پاسخ
اگه مناسب شأن باشه، برای فخرفروشی و... نباشه، اسراف هم محسوب نشه و بهطور کامل استفاده بشه، اشکال نداره.
📚مقام معظم رهبری.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
تنها باری که از من به عنوان فردی نمونه یاد شد سر یه کلاسی بود که...
استاد داشت درباره مشروطی ها حرف میزد اشاره کرد به من گفت اینم یه نمونش 😐😂
#احکام🌸🌸🌸🌸
با سلام آیا درس خواندن در اسلام واجبه؟ (با فرض این که قصد انسان از درس خواندن استفاده در امور خیر باشد) تنبلی در درس خواندن اشکال شرعی داره ؟
موارد متفاوت است و صرف درس خواندن ، واجب شرعي نيست.
اما اگر جامعه به تحصيل كسي نياز دارد (مثل تحصيل علوم پزشكي يا تحصيل علوم ديني در صورت نياز جامعه) يا اگر كسي تحصيل نكند ، به ترك واجب يا انجام كار حرامي مي انجامد (مانند يادگيري احكام ديني مبتلا به ) و يا ... ، درس خواندن واجب مي گردد و مسلما تنبلي كردن و كوتاهي كردن در انجام وظيفه شرعي ، جايز نيست
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 خوردن غذاى كفار و اهل كتاب
💬پرسش: آيا خوردن غذاى اهل كتاب جايز است؟
✅ پاسخ:
در غير گوشت جايز است اما گوشتى كه غير مسلمان آن را ذبح كرده باشد جايز نيست. (1)
💬پرسش: آيا غذا خوردن با اهل كتاب (مسيحى، يهودى، زرتشتى) جايز است؟
✅ پاسخ:
در صورت مشرك نبودن پاك مىباشند و غذاى آنان محكوم به طهارت و حليت است. (2)
👈 و هم غذا شدن با كفار مشروط به نجس نشدن غذا و ظرف غذا و تحت تأثير افكار كفرآميز آنها قرار نگرفتن است.
📚 پینوشت:
1- جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 383، س 1367
2- جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 383، س 1368
#احکام
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 اسراف در غذا خوردن
💬 اسراف در لغت به معناى تجاوز از حد و ميانهروى است.
👈 قرآن مىفرمايد: ... كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (1)
بخوريد و بياشاميد ولى زيادهروى نكنيد كه خداوند اسراف كاران را دوست ندارد.
📌 غذاى مورد #نياز بدن هر قدر كه باشد اسراف محسوب نمىشود.
💡امام صادق عليه السلام فرمود: ليس فيما اصلح البدن اسراف (2)
آنچه بدن بدان نياز دارد (تا بتواند وظايف خويش را به خوبى انجام دهد) اسراف نيست.
🔹مسأله: خوردن بيجا، پرخورى و زيادهروى مكروه است. (3)
👈 برخى تصور مىكنند كه فقط دور ريختن اسراف است در حالى كه زيادهروى در مصرف، هم اسراف محسوب مىشود و هم آسيب به خود.
👈 بايد به گونهاى غذا طبخ و توزيع شود كه غذا دور ريخته نشود و از طرفى هم شايسته است با توجه به اينكه ميل و اشتهاى افراد متفاوت است، آنها كه ميل كمترى به غذا دارند به اطلاع ميزبان برسانند تا از زياد آمدن و اسراف در غذا جلوگيرى شود.
📚 پینوشت:
1. اعراف/ 31
2. سفينة البحار، ج 1، ص 616
3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 607
#احکام 📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید