💠 اسراف در غذا خوردن
💬 اسراف در لغت به معناى تجاوز از حد و ميانهروى است.
👈 قرآن مىفرمايد: ... كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (1)
بخوريد و بياشاميد ولى زيادهروى نكنيد كه خداوند اسراف كاران را دوست ندارد.
📌 غذاى مورد #نياز بدن هر قدر كه باشد اسراف محسوب نمىشود.
💡امام صادق عليه السلام فرمود: ليس فيما اصلح البدن اسراف (2)
آنچه بدن بدان نياز دارد (تا بتواند وظايف خويش را به خوبى انجام دهد) اسراف نيست.
🔹مسأله: خوردن بيجا، پرخورى و زيادهروى مكروه است. (3)
👈 برخى تصور مىكنند كه فقط دور ريختن اسراف است در حالى كه زيادهروى در مصرف، هم اسراف محسوب مىشود و هم آسيب به خود.
👈 بايد به گونهاى غذا طبخ و توزيع شود كه غذا دور ريخته نشود و از طرفى هم شايسته است با توجه به اينكه ميل و اشتهاى افراد متفاوت است، آنها كه ميل كمترى به غذا دارند به اطلاع ميزبان برسانند تا از زياد آمدن و اسراف در غذا جلوگيرى شود.
📚 پینوشت:
1. اعراف/ 31
2. سفينة البحار، ج 1، ص 616
3. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 607
#احکام 📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 حشرات
🔹 مسأله: همه حشرات به جز #ملخ حرام مىباشند.
💬 سوال:
خوردن غذاهايى كه در آن مورچه و حشرات افتاده است چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ:
خوردن از روى غفلت مانعى ندارد ولى از روى #عمد خوردن حشرات حرام است.
👈 آرى اگر عين آن را بردارند خوردن غذا از جهت شرعى مانعى ندارد.
👈 بهجت: اگر عرفاً از خبائث باشد جايز نيست. (2)
📚پی نوشت:
1. تحريرالوسيله، ج 3، ص 275، م 5
2. استفتائات بهجت، ج 4، س 5907
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 تراشیدن سبیل
💬 سؤال:
تراشیدن سبیل چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
تراشیدن سبیل و باقی گذاشتن و بلند نمودن آن به خودیخود اشکال ندارد؛ بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند، مکروه است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافیک احکام: وسط نماز خنده ممنوع!
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
💬سوال
حکم کارکردن در مغازه فلافلی که از روغن سوخته و مواد غیر بهداشتی استفاده می کند چیست؟
✅پاسخ
🔹 مقام معظم رهبری: اگر عمل شما کمک و اعانه بر کار خلاف مقررات باشد، جايز نيست و کسب درآمد هم جايز نيست ولى در مواردی مثل مسئولیت صندوق، اگر کمک بر امر حرام به حساب نیاید، مانعی ندارد. [1]
🔹آیت الله مکارم: چنانچه از روغنی که ضرر مهمی برای مصرف کنندگان دارد و استفاده از آنها خلاف قوانین است، استفاده کنند، نمی توانید در حقوق دریافتی بابت پختن مواد غذایی در آن روغن یا دریافت پول از مشتریان بابت آن غذا، تصرف نمایید و باید در فکر کار دیگری باشید و در مدتی که مجبورید اشتغال در آنجا مانعی ندارد. [2]
🔹آیت الله سیستانی: فورا بايد به مسؤولين اطلاع بدهيد وتمام حقيقت را بگوييد واگر مفيد نبود مردم را آگاه سازيد وكار كردن در چنين جايى به هيچ عنوان جايز نيست. [3]
🔹آیت الله شبیری زنجانی: مراعات قانون بنابر احتیاط لازم است ولی حقوق دریافتی مانعی ندارد. [4]
🔹آیت الله فاضل: استفاده روغن غیر قابل مصرف و سوخته که برخلاف بهداشت است در صورتی که ضرر مهمی وارد کند حرام است و پولی که در برابر آن گرفته می شود نیز حرام می باشد و اگر شما مسئول پخت باشید کار شما و حقوقی شما حرام می شود. اما اگر ضرر مهمی نداشته باشد و مشتری نمی داند که با روغن غیر بهداشتی فلافل درست می شود این کار حرام است و غش در کار حساب میشود لیکن پولی که گرفته می شود اشکال ندارد. اگر مسئول پخت نباشد بلکه مسئول صندوق یا مشغول کار دیگری باشد در صورتی که یقین ندارید که از عین پول حرام حقوق شما را میدهد، حقوق شما حلال است. اگر مشتری بداند که نان مانده از شب قبل را به او میدهد و قبول کنند، اشکال ندارد. اما اگر نمیدانند و به عنوان نان تازه به آنها فروخته شود، حرام است. [5]
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JpZZ9gRQwA.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512210095.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 588257.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39615.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503682.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام اعتکاف.pdf
1.03M
🖋مجموعه احکام اعتکاف
🔻استفتائات رهبر معظم انقلاب اسلامی
#احکام
#اعتکاف
#بسته_فرهنگی
#مقام_معظم_رهبری
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
🌸🍃﷽🍃🌸
✋خوردن_آشامیدن
غذایی که مومن می خواهد استفاده کند نکاتی را باید رعایت کند:
🔺هر غذایی که شرعا مجاز باشد باید سه ویژیگی داشته باشد: الف: حلال باشد. ب: پاک باشد. ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد. به همین استفاده از هر ماده مخدری حرام است.
🔺 اگر شخصی غذایی را به انسان تعارف کند، خوردن آن جایز است، هرچند اطمینان به رضایت قلبی وی وجود نداشته باشد؛ ولی اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که صاحب غذا قلباً راضی نیست، هرچند به زبان ابراز رضایت کند، نمیتواند از آن غذا استفاده نماید.رساله جامع ج 2 م 1413
🔺 در هنگام خوردن بهتر است به برخی از نکات توجه شود
🔹 الف:در خوردن میانه روی نماید و قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد
🔹ب:لقمه را کوچک بردارد و غذا را خوب بجود و غذا خوردن را طول دهد.
🔹ج:خوردن غذای داغ و همچنین فوت کردن و دمیدن در غذا و نگاه کردن به صورت دیگران در هنگام غذا خوردن ترک شود. رساله مراجع م 2636 و 2637
. 📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید
نماز قضا به نیت چند نفر
https://eitaa.com/ahkam31/1864
نیت یک_غسل_جای_چندتا
https://eitaa.com/ahkam31/1862
تداخل نمازها و نیت آن
https://eitaa.com/ahkam31/1801
شکستن نماز واجب
https://eitaa.com/ahkam31/1795
نیت اقتدا
https://eitaa.com/ahkam31/1759
نیت سفر
https://eitaa.com/ahkam31/1751
نیت نماز
https://eitaa.com/ahkam31/1718
نگاه باچه نیت
https://eitaa.com/ahkam31/1693
نیت در نماز جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/1685
نیت کردن در نماز میت
https://eitaa.com/ahkam31/1677
نیت وضو
https://eitaa.com/ahkam31/1630
نیت قرب
https://eitaa.com/ahkam31/1611
ارزش نیت
https://eitaa.com/ahkam31/1610
اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند
https://eitaa.com/ahkam31/1612
وضوع بعدی نیت
https://eitaa.com/ahkam31/1609
قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا
https://eitaa.com/ahkam31/1614
خواندن نماز به نیّت قضا در وقت ادا
https://eitaa.com/ahkam31/1558
نیت نماز در تنگی وقت
https://eitaa.com/ahkam31/1545
نیت نماز ایات
https://eitaa.com/ahkam31/1476
🔰نمازها و حالتهای مختلفی که جماعت صحیح است.
نماز امام جماعت و نماز ماموم
امام جماعت: ادای یومیه
ماموم: اداي يوميه هر کدام از نمازهای یومیه را میتوان به دیگری اقتدا کرد؛
مثلاً نماز ظهر را به عصر
امام جماعت:یومیه
مأموم:یومیه هر چند هماهنگ نباشد
مثلاً امام جماعت قضای ظهر را میخواند و مأموم قضای صبح را .
امام جماعت:ادای یومیه
ماموم:قضای یومیه هر کدام از قضای یومیه را میتوان به نماز ادا اقتدا کرد؛ مثلاً نماز
قضای صبح را به ادای ظهر
امام جماعت: قضای یومیه
ماموم :ادای یومیه هر کدام که ،باشد هرچند هماهنگ نباشد
امام جماعت تمام مأموم شکسته
امام جماعت شکسته مأموم تمام
صحیح، ولی مکروه است؛ یعنی ثوابش کمتر است.
نماز آیات به آیات
هرچند آیات متحد نباشد مثلا یکی برای زلزله مبخواند دیگری برای صاعقه
عيدين به عيدين
به قصد رجاء در زمان غیبت اشکال ندارد
نماز میت به میت صحیح است
مسأله
اگر امام جماعت نماز قضای یومیه خود یا دیگری را میخواند در صورتی که نماز قضای قطعی باشد اقتدای به او اشکال ندارد ولی در صورتی که احتیاطاً نماز را قضا می کند، اقتدای به او اشکال دارد اما مأموم میتواند نماز قضای احتیاطی را به امام جماعت اقتدا کند.
📘تهیه یکی از مخاطبین از زاهدان
https://eitaa.com/ahkam31/1247
🔰مواردی که نماز جماعت صحیح نیست .
1. نمازهای مستحب به جماعت صحیح نیست به جز نماز طلب باران و نمازهای واجب که به جهتی مستحب شده است؛ مانند نماز عیدین در زمان غیبت که به قصد رجاء به جماعت صحیح است.
2. هیچکدام از نمازهای یومیه را نمیتوان به نمازهای ،آیات اموات و احتیاط اقتدا کرد و عکس آن نیز صحیح نیست
3. صحیح بودن نماز طواف نیز به ،جماعت محل اشکال است. ۲
4. اگر انسان نداند نمازی را که امام جماعت میخواند نماز واجب یومیه است یا نماز مستحب نمیتواند به او اقتدا کند.
2.اختلاف مراجع در مورد نماز طواف به جماعت
نماز طواف به جماعت : ۱۶۹ ، پ۱) مناسک حج محشی م (۷۸۹ و ۸۰۰
کسی که نمی تواند نماز را صحیح بخواند باید هر طور میتواند بخواند و به جماعت نیز بخواند.
آیات عظام ،گلپایگانی ،صافی ،خویی ،تبریزی ،فاضل
مشروعیت نماز طواف به جماعت ثابت نیست
مراجع تقلید آیت الله مکارم و آیت الله خامنهای
کسی که میتواند باید به جماعت بخواند و گرنه هر طور میتواند خودش نیز بخواند مراجع تقلید: آیت الله بهجت
برخی از مراجع به جماعت خواندن نماز طواف را صحیح می دانند ولی لازم نمیدانند و اکتفا به ان نیز جایز نمیدانند مراجع تقلید: امام خمینی زنجانی و سیستانی
تهیه یکی از مخاطبین از زاهدان
https://eitaa.com/ahkam31/1247
سؤال: اخیراً در میلاد ائمه معصومین (ع) به عنوان جشن ائمه یا مناسبتهای دیگر، تحت عنوان اجرای موسیقی سنّتی، کنسرتهای موسیقی را برپا می کنند. یا سرودهایی همراه با آهنگ به صورت طرب آور با خوانندگی های سبک اجرا می کنند. آیا رواج این حرکتها از سوی هر گروه و نهاد در فرهنگسراها یا مساجد و حسینیه ها، چه صورت دارد؟ و آیا اساساً با توجه به سیره ائمه معصومین (ع) می توان به نام اهل بیت به چنین اقداماتی دست زد؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
هرگونه خوانندگی و نوازندگی که متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی باشد جایز نیست. و از هر کاری که با شئونات مساجد و حسینیه ها سازگار نباشد باید اجتناب گردد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
به طور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار تلقی شود، جایز نیست. و ظاهراً مجموع این اعمال عرفاً هتک محسوب می شود.
حضرت آیت الله بهجت:
برپایی و شرکت در این مجالس حرام است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
تمام اعمال مذکوره در سؤال حرام و ترک آنها واجب است، چه در مسجد باشد یا غیر آن.
حضرت آیت الله تبریزی:
اجرای موسیقی در مجالس معصومین (ع) مطلقاً جایز نیست. و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن به آن هرچند در غیر مجالس معصومین (ع) باشد، حرام است و بین انواع موسیقی لهوی فرقی در حرمت نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
کلیه صداها و آهنگهایی که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام است.
حضرت آیت الله سیستانی:
اگر لحن و آواز الحان اهل لهو و لعب باشد، احتیاط واجب حرام است و اگر موزیک مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است. در غیر این دو نیز مناسب نیست و به خصوص اجرای آن در مساجد اگر هتک باشد حرام است
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/fatemi222/6607
در ثواب نشر احکام شریک شوید