📚 عمل به تکلیف در انتخابات
💠 سؤال: عمل به #تکلیف در #انتخابات ، مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه می توان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال #نتیجه مطلوب بود؟
✅ جواب: #تکلیف_گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن، منافات ندارد هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است.
#احکام_انتخابات
#وظیفه_گرایی #نتیجه_گرایی
منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
ـ🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼
ـ🌼🌿🌺🌿🌼﷽
ـ🌺🌿🌼
ـ🌼 #شایعه_پراکنی
❓زمان انتخابات و اعتراضات یا تجمعات، بهطور طبیعی ممکنه شایعاتی در مورد برخی افراد مطرح بشه. حکم شایعهسازی و شایعهپراکنی چیه؟
📚 همه مراجع: شایعهسازی و شایعهپراکنی شرعاً حرام و ممنوعه. قبولکردن شایعه و انتشار اون هم کار گناهیه.
👈 اشکال نداره منتقد کسی باشیم یا اشکالات نامزدی رو بگیم، اما اشکالات واقعی نه الکی.
⭕️ منظور از شایعهپراکنی، اینه که چیزی رو که هنوز ثابت نشده، من برای شما بگم، شما به دوستت بگی، دوستت به دوستش بگه و... تا جایی که سطح جامعه رو بگیره؛ شایعه از گناهانیه که توی قرآن هم تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است.
🔺 آقا، اجوبه، س۱۳۹۱، ۱۳۹۷، ۱۴۳۰ و ۱۸۰۲؛ صافی، ۳۰۰، ج۱، امربهمعروف، س۴؛ فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۹۴۴؛ مکارم، سایت جامعالمسائل، سیستانی، سایت.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
💢 حكم خون مردگی زیر پوست
⁉️ سؤال:
آیا خون مردگی زیر پوست، خون محسوب شده و سبب سرایت نجاست میشود؟
✍️ پاسخ:
🔹 خونی که به واسطه کوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست میمیرد اگر طوری شود که عرفاً دیگر به آن خون نگویند پاک است؛ ولی اگر به آن خون بگویند در صورتی که ناخن یا پوست، سوراخ شود اگر مشقّت ندارد، باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزی مثل پارچه بر آن بگذارند و روی پارچه را به نیت جبیره، دستتر بکشند.
🔸البته اگر انسان نداند که خون زیر پوست مرده یا گوشت بهواسطة کوبیده شدن بهآن حالت در آمده، پاک است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📎 #احکام_طهارت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
💢 تراشیدن ریش به بهانه تمسخر، دامادی و ...
💠 سوال:
آیا انسان می تواند به دلایلی مثل تمسخر دیگران یا غیره، ریشش را بتراشد؟
✍🏻 پاسخ:
همه مراجع: گذاشتن ریش برای مسلمانی که به دینش اهمیت می دهد، باعث سرشکستگی نیست و حکم خدا به واسطه مسخره کردن مردم یا فضای حاکم بر جلسه تغییر نمی کند، مگر اینکه باعث حرج شود و تحمل آن غیر ممکن باشد. پس دلایلی مثل اولِ تکلیف بودن، تمسخر دیگران، شب اول دامادی و ... مجوز تراشیدن ریش نیست.
-------------------
💢 توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2، ص 835؛
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام
به حمدالله نتایج طبق پیش بینی محقق شد.
۱_دوستان و بزرگواران نباید طوری برخورد کنیم که طرفداران آقای قالیباف که بعضاً رای گفتمانی نداشتند وارد تعصب و لجبازی شوند.
۲_ غالب طرفداران آقای قالیباف بر مبنای انجام وظیفه ،تکلیف خودشان را انجام دادند که به اونها خدا قوت میگیم.
۳_پروژه اول دشمن اختلاف در بین انقلابیون بودکه الحق خوب اجرا کردند
۴_پروزه بعدی مقصر کردن نامزدها و بعد طرفداران را به جان یکدیگر انداختن است مواظب باشید در دام بعدی لااقل دشمن را ناامید کنیم ....
۵_تلاش کنیم همه ما در دور دوم در مسیر جبهه انقلاب انشاالله حرکت کنیم.
https://eitaa.com/fatemi222/14241
💢 سجده بر فرش به دلیل جهل به حکم
⁉️ سؤال:
اگر فرد نداند که سجده بر فرش صحیح نیست، حکم نمازهایی که خوانده چیست؟
✍️ پاسخ:
🔹 آیت الله خامنه ای: موارد مختلف است؛ اگر جاهل قاصر بوده و با اعتقاد به صحت نماز را به روش مذکور خوانده است، نماز های گذشته محکوم به صحت است و قضاء هم لازم نیست.
🔸 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه در حال تقیه نبوده، لازم است به تدریج نمازهایی که با این وضعیت خوانده را اعاده نماید.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیات عظام خامنه ای و مکارم
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید
💢 محرمیت مادر زن بعد از طلاق
⁉️ سؤال:
مرد و زنی که طلاق گرفته اند، آیا بعد از طلاق، مرد با مادر زن سابق (مطلقه)، محرم است؟
✍️ پاسخ:
🔹 محرمیّت بین آنها بعد از طلاق هم باقی است
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید
💢 حکم فراموشی اجزای غیررکن نماز
🔹 اگر جزئی را که رکن نیست فراموش کند و پس از وارد شدن در رکن بعدی یادش بیاید؛ مانند اینکه حمد را فراموش کند و در رکوع متوجه شود که حمد را نخوانده است، نمازش صحیح است و نمی تواند برگردد و حمد را بخواند.
🔸 اگر جزئی را که رکن نیست فراموش کند و جزء بعد را که رکن نیست انجام دهد و پیش از وارد شدن به رکن بعدی یادش بیاید؛ مانند اینکه حمد را فراموش کند و سوره را بخواند و پیش از رفتن به رکوع متوجه شود، باید ابتدا آنچه را فراموش کرده (حمد) بخواند و پس از آن جزئی را که اشتباهاً جلوتر خوانده (سوره) دوباره بخواند.
📚 پی نوشت:
رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای، مسأله ۳۰۲ و ۳۰۳
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید
💢 خمس اشیایی کلکسیونی
⁉️ سؤال:
آیا به اشیایی که بصورت کلکسیونی جمع آوری می شوند، مانند سکه، اسکناس، تمبر و غیره خمس تعلق می گیرد؟
✍️ پاسخ:
🔹 در صورتی که خرید و نگهداری و استفاده از آنها خارج از شأن نباشد و به قصد تجارت، خریداری و نگهداری نشده باشد، خمس ندارد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 عزادارى بانوان
❓پرسش: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند در دستههاى سينه زنى و زنجيرزنى شركت كنند؟
✅ پاسخ: شركت زنان در دستههاى سينهزنى و زنجيرزنى شايسته نيست. (1)
❓پرسش: در مجالس زنانه، زنان مداحى و سخنرانى مىكنند و صداى آنها به گوش مردان رهگذر مىرسد آيا اين عمل جايز است؟
✅ پاسخ: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و لذّت نباشد حرام نيست. (2)
❓پرسش: سينه زدن زنان با حفظ حجاب چه صورتى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3)
❓پرسش: آرايش براى خانمها در ماه محرم و صفر يا شهادت و وفات معصومين عليهم السلام چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: حرام نيست ولى سزاوار است در ايّام شهادت رعايت احترام را بنمايند. (4)
❓پرسش: مرسوم است كه خانمها در دو ماه عزادارى سرور و سالار شهيدان ماه محرم و صفر، صورت خود را اصلاح نمىكنند، آيا اين كار شرعاً ايراد دارد؟
✅ پاسخ: اين كار اشكالى ندارد اصلاح كردن هم مانعى ندارد. البته سزاوار است در روزهاى عزا از اين كار پرهيز شود. (5)
❓پرسش: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مىشوند. جايز است؟
✅ پاسخ: اگر مفسده داشته باشد بايد از آن اجتناب شود. (6)
❓پرسش: آيا برپا كردن مجلس عزادارى و يا جشن و مهمانى گرفتن بدون اذن شوهر و بى رضايت او جايز است؟
✅ پاسخ: بدون اذن شوهر جايز نيست مگر احراز رضايت شود. (7)
❓پرسش: حركت زنان با وضع نامناسب به دنبال هيأتهاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگىهايى مىشود، چه صورتى دارد؟ براى عزادارى بانوان چه روشى را توصيه مىفرماييد؟
✅ پاسخ: عزادارى خامس آل عبا عليه السلام و ساير معصومين عليهم السلام از بهترين زمينههاى قرب به خداست و مردان و زنان بايد طورى رفتار كنند كه آميخته با خلاف شرع نشود. (8)
---------------
1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 369؛ س 1454.
2. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2182، ص 625؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1681؛ اجوبة الاستفتائات، خامنهاى، س 1145.
3. استفتائات بهجت، ج 4، س 6388.
4. احكام بانوان، مكارم، ص 246، س 894 و 895.
5. همان، ص 246.
6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 132، س 373.
7. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 625، س 2118؛ هزار و يك مسأله، نورى همدانى، ج 2، ص 180.
8. استفتائات مكارم، ج 3، س 504.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 21
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 تذكراتى پيرامون عزادارى
🔻1. بر سر در هيئتهايتان پرچم خلوص بزنيد تظاهر و ريا را به دستجات و هيئتها و حسينيهها راه ندهيد.
🔻2. قداست عزادارى را با ساز و آواز و موسيقى نشكنيد.
🔻3. نهضت امام حسين عليه السلام براى مبارزه با منكر بود منكرات را از زندگىهايتان دور كنيد، با چشمى كه بر امام حسين گريستهايد به نامحرم نگاه نكنيد، با دستى كه بر سينه زدهايد خلاف نكنيد، با زبانى كه يا حسين گفتهايد غيبت نكنيد دروغ نگوييد، پايى را كه به مجالس عزا گشودهايد به مجالس حرام نگشائيد.
🔻4. ارتباط خود را از اين مجالس قطع نكنيد.
🔻5. پايه دين بر نماز استوار است و در نهضت عاشورا نماز جايگاه مهمّى دارد. در انجام فريضه نماز كوتاهى نكنيد. عزادارى مستحب است مبادا براى شركت در عزادارى نماز واجب قضا شود.
🔻6. احسان و خيرات مستحب است مبادا احسانتان آلوده به اسراف و تبذير شود.
🔻7. شركت دادن فرزندان در عزاى امام حسين عليه السلام، بسيار مناسب است امّا رها كردن و نظارت نداشتن بر حركات و رفت و آمدهاى آنان در ايام و شبهاى عزا خطر آفرين است.
🔻8. شنيدن و ديدن عزادارى از راديو و تلويزيون مفيد است امّا حضور در مجالس حسينى نقش ديگرى داشته و سفارش شده است.
🔻9. كمك كردن به مجلس عزادارى امام حسين مستحب است اما اداء حقوق مردم و خمس آل محمد واجب است.
🔻10. بايد عزادارىها از هرگونه رقابت منفى و حسّ برترىجويى به دور باشند. و يكديگر را تخريب نكنند.
🔻11. مهمترين حكمت مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام آشنايى با مكتب و آرمان اوست بايد بگونهاى برنامههاى عزادارى تنظيم شود كه عزاداران بتوانند با ارزشهاى عاشورايى انس پيدا كنند.
🔻12. تماشاى عزادارى، عزادارى محسوب نمىشود، بنابراين افرادى كه در پياده روها و حاشيه خيابانها توقف مىكنند مناسب است به جمع دستههاى عزادارى بپيوندند تا جزء عزادارن محسوب شوند.
🔻13. مناسب است افراد كامل و با تجربه در هيئتهاى عزادارى جوانان شركت كنند تا مشوّق آنان باشند و نيز آداب صحيح عزادارى را به آنان بياموزند.
🔻14. ادب را در مجالس امام حسين رعايت نمائيد.
🔻15. به نظافت و بهداشت مجالس امام حسين بيشتر توجه نمائيد.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 21
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام تعزيه و شبيه خوانى
🖌 مسأله: #تعزيه و شبيه خوانى اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب #وهن مذهب نشود اشكال ندارد ولى بهتر است به جاى آن، مجالس #روضهخوانى برپا كنند. (1)
🖌 مسأله: اگر تعزيه و شبيه خوانى موجب #هتك حرمت به ساحت مقدس بزرگان دين شود بايد اجتناب شود. (2)
❓پرسش: آيا تعزيه و شبيه خوانى در مراسم عزادارى جايز است؟
✅ پاسخ: اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى ندارد. (3)
👈 اگر تعزيه خوانى مشتمل بر استعمال آلات #موسيقى نباشد و #غنا و #دروغ نخوانند و مرد #لباس_مختص زن را نپوشد اشكال ندارد. (4)
❓پرسش: آيا تشبّه به اهل بيت عليهم السلام در نمايش و تعزيه و غير آن جايز است؟
✅ پاسخ: در صورتى كه مستلزم اهانت نباشد مانعى ندارد. (5)
❓پرسش: شبيهسازى در نمايشها، همچون تعزيه كه فردى نقش يكى از ائمه عليهم السلام را بازى مىكند چه صورت دارد؟
✅ پاسخ: با مراعات احترام آنان جايز است. (6)
--------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 71 و ج 3، س 44، س 47، س 33؛ جامع المسائل صافى، ج 1، ص 599؛ اجوبة الاستفتائات، س 1440.
2. اجوبة المسائل، علوى گرگانى، ص 365.
3. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 2165.
4. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 559، س 77.
5. جامع المسائل فاضل، ج 1 س 2166؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 132.
6. احكام خانواده، عبدالرحيم، موگهى، طبق فتواى امام، ص 336.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 25
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام استفاده از لباس سياه
🖌 رنگ سياه از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هريك از اين خواص، فرد يا گروهى مخصوص براى منظور ويژه خويش از آن بهره مىگيرند.
1️⃣ رنگ سياه از جهتى رنگ #پوشش است، يعنى رنگ تيره سبب استتار و اختفا مىگردد و گاه براى چنين امرى به كار گرفته مىشود.
2️⃣ رنگ سياه از جهت ديگر، رنگ #هيبت و تشخص است و از اين رو، لباس رسمى شخصيتها نوعاً سياه يا سرمهاى سير است، و در نقلهاى تاريخى موارد فراوانى را مىتوان يافت كه براى نشان دادن هيبت و تشخص فرد، گروه، حكومت يا مسألهاى از اين رنگ استفاده مىشده است.
3️⃣ يكى ديگر از خواص و آثار رنگ سياه، آن است كه اين رنگ به صورت طبيعى، رنگى #حزنآور و دلگير و مناسب عزا و ماتم است. از همين رو، بسيارى از مردم جهان، از اين رنگ به عنوان اظهار غم و اندوه از مرگ دوستان و عزيزان خود سود مىجويند.
👈 اما بايد توجه داشت كه انتخاب رنگ سياه در ايام سوگوارى (علاوه بر نكته فوق) علتى #منطقى_عاطفى نيز دارد و آن عبارت است از اين حقيقت كه:
كسى كه در ماتم عزيزان خويش، جامه سياه مىپوشد و در و ديوار را سياهپوش مىكند، با اين عمل مىخواهد بگويد و بفهماند كه: «تو مايه روشنى چشم من و در حكم فروغ ديدگان من بودى و دفن پيكر تو در دل خاك بسان افول ماه و خورشيد در چاه مغرب، حيات و زندگى را در چشمم تيره و تار ساخته و زمين و زمان را در سياهى و ظلمت فرو برده است.» (1)
⬅️ چنان كه حضرت زهرا عليها السلام در روز هشتم رحلت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم بر سر قبر آن حضرت رفت و فرياد برآورد:
يا ابتاه انقطعت بك الدنيا بانوارها و زوت زهرتها و كانت بِبَهجتك زاهرة فقد اسودَّ نهارها، فصار يحكى حنادسها رَطبها و يابسها ... و الأسى لازمنا ... . (2)
اى پدر! تو رفتى و با رفتن تو، دنيا روشنىهاى خويش را از ما برگرفت و نعمت و خوشىاش را از ما دريغ كرد. جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود (ولى اكنون با رفتن تو) روز روشن آن سياه گشته و تر و خشكش حكايت از شبهاى بس تاريك دارد ... و حزن و اندوه، همواره ملازم ماست ...
✅ بنابراين، سياهپوشى به دليل رمز و رازى كه در اين رنگ نهفته است، به عنوان يك رسم طبيعى و سنت منطقى نشان #حزن و اندوه دارد و پيروان اهلبيت عليهم السلام در ايام عزادارى، لباس سياه بر تن مىكنند؛ زيرا لباس سياه، نشانه #عشق و #دوستى به ساحت آنان، اعلام #جانبدارى از سرور آزادگان، در جبهه #ستيز حق و باطل و اظهار #تيره شدن آفاق حيات معنوى است.
🖌 وقتى كه امام حسين عليه السلام و يارانش به شهادت رسيدند. #زنهاى بنى هاشم لباس سياه پوشيدند. (3)
🔻حاجى نورى در جلد سوم مستدرك رواياتى نقل كرده مبنى بر عدم كراهت لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام.
🔻آيت الله العظمى مرعشى نجفى در وصيتنامه خود فرمودهاند: سفارش مىكنم لباس سياهى را كه در ماه محرم و صفر مىپوشيدم جهت حزن و اندوه در مصيبتهاى آل رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با من دفن شود. (4)
🔻علامه ممقانى: پوشيدن لباس سياه در عزاى اهل بيت عليهم السلام كراهت ندارد بلكه پوشيدن لباس سياه در عزاى مؤمن (شيعه دوازده امامى) هم به خاطر احترام او كراهت ندارد. (5)
❓پرسش: آيا پوشيدن لباس سياه در عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است و آيا رجحان دارد؟
✅ پاسخ: پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام و ديگر ائمه عليهم السلام چون از مصاديق #شعائر است، واجد رجحان شرعى مىباشد و بزرگانى چون مرحوم آيت اللَّه بروجردى در روز عاشورا از #قباى سياه استفاده مىكردند. (6)
✅ آيت اللَّه صافى و نورى همدانى: پوشيدن لباس سياه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين عليه السلام و ائمه عليهم السلام رجحان دارد. (7)
❓پرسش: آيا نماز خواندن با لباس سياه بر عزاداران امام حسين عليه السلام مكروه است؟
✅ پاسخ: چون لباس سياه علامت عزاداران سيدالشهداء است و عزادارى آن حضرت كمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمىباشد. (8)
-------------
1. پرسشهاى دانشجويى، ويژه محرم، ص 179.
2. بحارالانوار، ج 43، ص 174- 180.
3. وسائل الشيعه، ج 2، ص 890؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 620.
4. سياهپوشى در سوگ ائمه نور، ص 220.
5. همان.
6. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 621، س 2170؛ سياه پوشى در سوگ ائمه ص 215؛ هزار و يك مسأله نورى، ج 2، ص 180 س 602.
7. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ و هزار و يك مسئله نورى، ج 2، ص 180، س 602؛ جامع المسائل، فاضل، ج 2، ص 620، س 2171.
8. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ جامعه المسائل فاضل، ج 2، ص 620، س 2171.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 26
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام ياد امام حسين عليه السلام
🖌 ياد امام حسين عليه السلام در همه مناسبتها مطرح است؛ يكى از اعمال مستحبى #جمعه، عيد #فطر، عيد #قربان، #مبعث، #نيمه_شعبان #تولد حضرت على عليه السلام، شبهاى #قدر، زيارت و ياد امام حسين عليه السلام است.
🖌 از جمله مواردى كه ياد كردن حضرت سيدالشهدا عليه السلام سفارش شده است هنگام نوشيدن #آب است، مستحب است بعد از آشاميدن آب امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان عليهم السلام را ياد كند و قاتلان آن حضرت را #لعنت نمايد. (1)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2638.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 37
_____________________________
🔰 احكام نام امام حسين عليه السلام
🖌 نام امام حسين عليه السلام مانند نام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ساير امامان عليهم السلام از اسامى #مقدسى است كه احترام به آن لازم است و هرگونه بى احترامى به آن حرام است. (1)
👈 مانند:
🔸الف: سوزاندن ورقهاى كه نام ايشان بر آن نوشته شده است.
🔸ب: انداختن آن درجايى كه بى احترامى به آن باشد. مانند زباله دان.
🔸ج: نوشتن آن با چيزى يا بر چيزى كه بى احترامى به آن باشد. (2)
📌مسأله: دست زدن به نام امام حسين عليه السلام يا رساندن جائى از بدن به آن بدون طهارت حرام است پس كسى كه وضو ندارد يا غسل جنابت، حيض، نفاس بر او واجب شده است نمىتواند به اين نام مبارك دست بزند. (3)
📌مسأله: شخص بىوضو نبايد بدن خود را به نامهاى انبياء و ائمه برساند. (4)
❓پرسش: مسّ نامهايى چون عبدالحسين، غلام حسين، قربان على، رضوى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: مس اسامى مذكور اشكال ندارد مگر (رضوى) (5) كه اگر مقصود امام رضا عليه السلام باشد و مس موجت هتك باشد حرام است.
----------------
1. همان، م 140.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 115، س 311 و 312.
3. تحرير الوسيله، ج 1، ص 32؛ توضيح المسائل مراجع، م 319.
4. رساله منتخب ارسائل، محمد كاظم يزدى، ص 146.
5. هزار و يك مسئله، نورى همدانى، ص 16، ج 2، س 40.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 38
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
#هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام تربت
🖌 مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسين عليه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بىاحترامى به آن مثل #نجس كردن. (1)
👈 مرحوم صاحب جواهر مىفرمايد تعظيم و احترام تربت امام حسين مستند به روايات #متواتر است. (2)
👈 فقيه و محدث كبير شيخ يوسف بحرانى مىفرمايد: بدون شك احترام كردن تربت كربلا واجب و توهين و بىاحترامى به آن حرام است. (3)
🖌 مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسين عليه السلام؛ براى سجده بهتر از هر چيز تربت امام حسين عليه السلام است و سبب #افزايش ثواب نماز مىشود. (4)
♦️ اولين كسى كه بر تربت امام حسين عليه السلام سجده كرد حضرت #على_بن_الحسين، بود كه پس از دفن پدر، مقدارى خاك قبر را برداشت و بر آن سجده كرد و با آن خاك تسبيح درست كرد. (5)
🖌 مسأله: مستحب است كام طفل با تربت امام حسين عليه السلام باز شود. (6)
🖌 مسأله: مستحب است مخلوط كردن مقدارى تربت با حنوط ميّت هنگام دفن. (7)
🖌 مسأله: مستحب است هنگام دفن ميّت مقدارى تربت همراه او گذاشته شود. (8)
🖌 مسأله: خوردن هر نوع خاك حرام است به جز تربت امام حسين عليه السلام كه خوردن اندكى از آن به نيّت #استشفاء جايز است. (9)
🖌 مسأله: كالايى را كه به جايى مىفرستند، مستحب است مقدارى تربت هم همراه آن بگذارند.
👈مانند جهيزيه دختر. (10)
💡 امام رضا عليه السلام هرگاه مىخواست لباس يا چيز ديگرى را براى كسى بفرستد قدرى تربت امام حسين عليه السلام لابه لاى آن مىگذاشت و مىفرمود: تربت باعث #محفوظ ماندن است به اذن خداوند. (11)
------------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
2. جواهر، ج 6، ص 99.
3. حدائق، ج 2، ص 44.
4. توضيح المسائل مراجع، م 1083.
5. زندگى امام حسين عليه السلام، حسن عمادزاده، ص 855.
6. تحرير الوسيله، ج 2، ص 310، م 2.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 4.
8. همان، ص 415، ب حنوط، م 9.
9. تحرير الوسيله، ج 2، ص 164، م 9.
10. وسائل الشيعه، ج 1، ص 210.
11. كامل الزيارات، ص 278؛ بحار الانوار، ج 101، ص 124.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 39
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
#هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احکام تربت
🖌 مسأله: محل برداشتن تربت به طور متيقّن همان قبر شريف و آنچه كه عرفاً به آن ملحق است مىباشد. (1)
👈 علّامه حلى مىفرمايد: تربتى كه خوردن آن جايز است لازم نيست از قبر مطهر برداشته شده باشد بلكه كافى است از حرم تا فاصله چهار #فرسخ باشد. (2)
👈 شهيد ثانى مىفرمايد: جايز است برداشتن از تربت حرم مطهر آن حضرت گرچه از فاصله دور باشد هرچه به ضريح مطهر نزديكتر باشد فضيلت بيشترى دارد. (3)
🖌 مسأله: مستحب است #مسافر مقدارى از تربت امام حسين عليه السلام همراه داشته باشد. (4)
🖌 مسأله: احترام و بزرگ داشت تربت امام حسين عليه السلام واجب و #نجس كردن آن حرام مىباشد و هرگاه نجس شود تطهير آن واجب است. (5)
🖌 مسأله: #ذكر گفتن با تسبيح تربت فضيلت بسيار دارد و حتى در روايات آمده است در دست داشتن تسبيح تربت هر چند ذكر نگويد ثواب ذكر الهى براى او نوشته مىشود. (6)
🖌 مسأله: از جمله غسلهاى مستحبى، #غسل كردن براى برداشتن تربت امام حسين عليه السلام در كربلا است. (7)
🖌 مسأله: #بوييدن و #بوسيدن تربت امام حسين عليه السلام مستحب است و حتى #دست كشيدن بر آن و بر ساير اعضاى بدن ماليدن نيز ثواب دارد. (8)
🖌 مسأله: مستحب است #افطار روز عيد فطر با تربت امام حسين عليه السلام. (9)
----------------
1. تحرير الوسيله كتاب الاطمعه و الاشربة القول فى غير الحيوان.
2. المهذب البارع، ج 4، ص 220.
3. دروس، ص 159، جواهر، ج 36، ص 368.
4. عروة الوثقى، ج 1، فى آداب السفر.
5. عروة الوثقى، ج 1، فى احكام النجاسات، عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
6. بحارالانوار، ج 98، ص 133 و 140.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
8. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
9. مفاتيح الجنان، در اعمال عيد فطر، ص 513.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 41
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
#هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام موسيقى در عزادارى
🖌 اقامه عزادارى مصائب اهلبيت عليهم السلام كارى مستحب است اما به كارگيرى آهنگهايى كه مخصوص مجالس لهو و لعب است حرام است.
🖌 مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مىفرمايد: عزاداران امام حسين عليه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبيل غنا و حكايات ضعيفه مظنونة الكذب احتراز نمايند و شيطان را در اين عبادت بزرگ راه ندهند. (1)
🖌 مرحوم شيخ انصارى در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مىگويند غنا مىتواند زمينهى گريه كردن را فراهم نمايد مىفرمايد: چنين شيوهاى نمىتواند مقدمهى مستحب يا مباح قرار گيرد و بايد به عموم ادلهى حرمت غنا تمسك نمود. (2)
❓پرسش: در راديو مدح ائمهى طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و لحن خوب مىخوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟
✅ پاسخ: اگر غنا و موسيقى نباشد مانع ندارد. (3)
❓پرسش: استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد نواختن آن در هر حال جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن در جهت مشروع اشكال ندارد. (4)
🖌 مسأله: به طور كلى نواختن آلات موسيقى در هر حال حرام است. (5)
❓پرسش: هيئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشييع جنازه شهداء موزيك عزا مىزنند از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا خريد و فروش آن لوازم حرام است يا خير؟
✅ پاسخ: خريد و فروش آلات لهو حرام است و موسيقى مطرب جايز نيست و صداهاى مشكوك مانع ندارد. (6)
❓پرسش: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيد الشهداء عليه السلام جايز است؟
✅ پاسخ: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (7)
❓پرسش: آيا در عزادارى سيدالشهداء استفاده از طبل و دُهُل جايز است؟
✅ پاسخ: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء اين آلات نيست. (8)
❓پرسش: استفاده از آلات موسيقى مانند ارگ در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: مناسب عزادارى سالار شيهدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. (9)
👈 تبريزى: استفاده از آلات موسيقى در عزادارى حرام است.
👈 صافى: جايز نيست.
👈 بهجت: خالى از اشكال نيست. (10)
❓پرسش: نوارهايى اخيراً رايج شده كه نوحه همراه با موسيقى خوانده مىشود و برخى از آنها بسيار تأثير گذار است. آيا توليد، پخش، خريد و فروش و شنيدن چنين نوارهايى جايز است؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (11)
---------------------
1. منتهى الامال، ج 1، ص 468، در آخر زندگى امام حسين عليه السلام.
2. مكاسب محرمه، شيخ انصارى، ص 39.
3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 16، س 36.
4. همان، س 3؛ اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 11164؛ جامع المسائل، فاضل، ج 1، ص 992؛ استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 525: استفتائات جديد، تبريزى، س 1054 و 525.
5. جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1015.
6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 18.
7. جامع الاحكام فاضل، ج 1 س 988؛ استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 583؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 355.
8. جامع المسائل، فاضل، ج 1، س 2174، ص 623.
9. اجوبة استفتائات، ج 2، ص 130، س 363 و س 1440؛ مسائل جديد، ج 3، ص 39.
10. مسائل جديد، سيد محسن محمودى، ج 3، ص 40.
11. استفتائات بهجت، ج 4، س 6397.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 42
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
#هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام گريه
📌 يكى از سنتهاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1)
🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريهاش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2)
👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود.
🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4)
🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهلبيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5)
👈 و نيز در عروة الوثقى مىفرمايد: چه بسا گفته شده است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6)
❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال دارد. (7)
------------------
1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192.
2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637.
4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106.
5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى.
6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 45
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام کاربردی
🔰 عزادارى بانوان ❓پرسش: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند در
۱۵ تذکر جهت عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2480
عزاداری بانوان
https://eitaa.com/ahkam31/2479
احکام تعزیه و شبیه خوانی
https://eitaa.com/ahkam31/2481
احکام استفاده از لباس سیاه
https://eitaa.com/ahkam31/2482
احکام یاد امام حسین
https://eitaa.com/ahkam31/2483
احکام تربت حسینی
https://eitaa.com/ahkam31/2484
موسیقی در عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2486
احکام گریه
https://eitaa.com/ahkam31/2487
🌸🍃﷽🍃🌸
ویژه نامه محرمی ۱۴۰۳ منبرک فاطمی
↩️احکام جهت دهه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/14307
↩️روضه های محرمی
https://eitaa.com/fatemi222/14308
↩️موضوعات محرمی سال گذاشته
https://eitaa.com/fatemi222/6261
↩️۱۲مبحث(خانواده حسینی)
https://eitaa.com/fatemi222/14325
↩️کتابهای محرمی امسال
https://eitaa.com/fatemi222/14310
↩️دوازده درس از زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14326
این فهرست 👆رو به همراه خودتون داشته باشید سایر آدرسها در همین جا اضافه میشود
🔺با نشر این پیام در ثواب نشر احکام ومعارف الهی شریک شویم.
🍃🌹🍃
✍️۱۸۰ مبحث در شش عنوان ویژه مربیان و مبلغین محترم آماده شده.
https://eitaa.com/fatemi222/6618
هدایت شده از منبرک فاطمی
#شرکت در انتخابات
شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط ، یک وظیفه شرعی ، اسلامی و الهی است.
#احکام_انتخاباتی
کسب درآمد ناشی از پخش دروغ و شایعه در فضای مجازی در ایام انتخابات ، حرام است
,
حاج قاسم شد حاجی؛
چون تو سختی ها توی #میدون ماند
ما هم بخاطر حاجی،
تو سختی ها توی میدون می مونیم ❤️
#مرد_میدان
#انتخاب_آیندهساز
#میزان_رأی_ملت_است
___________________
☘️🌺☘️﷽
#ربا_در_رهن
❓براى رهن خونه چه كنيم تا دچار #ربا نشيم؟😩
📚 همه مراجع (بهجز سيستانى): راه درستش اینه كه از اول بهعنوان اجاره قرارداد ببندیم؛ یعنی قرار و قراداد اصلی قرارداد اجاره باشه. در واقع، صاحبخونه خونهش رو تا مدت مشخصی و با مبلغ معيّنى (اجارهبها) به مستأجر اجاره بده.
❓پس پول پیش چی میشه؟
👈 بعد از این که توافق کردن قرارداد اجاره بنویسن، صاحبخونه میتونه در ضمن این قرارداد و بهعنوان یکی از شروط قرارداد با مستأجر شرط کنه که خونهم رو بهت اجاره میدم؛ به شرطی که مثلاً صد میلیون بهعنوان قرض بهم بدی.
❌ اما اگه پول رو اول بهعنوان قرض به صاحبخونه بدیم؛ یعنی مثلاً صد میلیون به صاحبخونه بدیم، به شرط اینکه خونه رو به مبلغی كمتر از قيمت واقعی بهمون اجاره بده (هر یک میلیون 25 تا 30 هزار تومن از کرایه کم کنه)، این ربا و حرامه؛ چون در واقع قرارداد پایهای و اصلی که بسته شده، قرارداد قرض بوده و نه قرارداد اجاره (توضیح میدم، نگران نباشین).
⭕️ توضیح:
👈 اگه خونه یا مغازهای رو مثلاً ۲۰ میلیون یا کمتر یا بیشتر رهن کامل کنیم، حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌
👈 اگه هم به جای ۲۰ میلیون، مثلاً بگیم ۱۰ میلیون با ماهی ۲۵۰هزار تومن، بازم حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌
🔸 پول پیش و اجاره هم هرچی کم و زیاد بشه، فرقی نداره.🤷♂️
🚫 پس اینکه مثلاً در رهن کامل میگن هزار تومن اجاره هم قرار بدیم که شرعاً حرام نباشه، درست نیست و بازم رباست.🙅♂️
⬅️ چرا⁉️
👈 چون ربا یعنی یه مالی رو به کسی قرض بدی و بعد از مدتی، اصل اون مال رو با یهچیز_اضافه پس بگیری😣؛ مثلاً ۲۰ میلیون بدی و بعد از ۶ ماه ۲۳ میلیون پس بگیری.
❓خب! حالا ما خونه که اجاره یا رهن میکنیم، چه میکنیم؟🤓
🔴 میگیم ۲۰ میلیون بهت قرض میدم، سر سال ۲۰ میلیونم رو پس میگیرم با یه چیز اضافه. اون چیز اضافه، یک سال اقامت رایگان توی خونه شماست. این رباست دیگه!
🔴 یا ۱۰ میلیون به صاحبخونه قرض میدیم و سر سال همه اون ۱۰ میلیون رو پس میگیریم با یه چیز اضافه. اون اضافه اینه که ماهی ۲۵۰ هزار تومن از کرایهمون کم کنه. در واقع، انگار ماهی ۲۵۰ هزار تومن بهمون داده. این رباست دیگه!
✅ خب! تا اینجا فهمیدیم که قرض به شرط اجاره باطله.
⬅️ اما چه کنیم؟🧐👇
❌ رهن کامل رو که به هیچوجه نمیشه درست کرد و حتماً باید مبلغی بهعنوان اجاره وجود داشته باشه.
✌️ ولی در مورد حالتی که هم پول پیش میدیم و هم اجاره (مثلاً 10 میلیون با ماهی 250 هزار تومن)، برای درست و حلالشدنش باید اصل قرارداد رو قرارداد👈 اجاره 👉قرار بدیم.
👈 یعنی مثلاً صاحبخونه بگه: خونهم رو بهت میدم ماهی ۲۵۰هزار تومن اجاره؛ البته به شرطی که ۱۰ میلیون تومن هم توی این مدت بهم قرض بدی.
👈 قرارداد اجاره چون از قراردادهای لازمه، همراه اون میشه شرط دیگهای هم گذاشت و اون شرط هم لازمالوفا میشه؛ درست مثل قرارداد ازدواج👰 که یه قرارداد لازمه و مثلاً خانم میتونه سرکار رفتن یا زندگی در فلان شهر رو شرط ضمن عقد کنه تا لازمالوفا باشه.
⭕️ نکته: طبق نظر رهبری، با هزار تومن و دوهزار تومن اجاره، کار درست نمیشه؛ چون این فرار از رباست و باطل. در قرارداد اجاره باید اجارهبها مقدار متعارفی باشه؛ مثلاً ما خونهای رو با 100 هزار تومن اجاره و 500 میلیون تومن قرض اجاره کرده باشیم.
📚 آيتالله سيستانى: اجاره به شرط قرض (همون راه بالا که همه مراجع گفتن اشکال نداره)، بنابر احتياط واجب، جايز نيست و همچنان ربوی است (آقای سیستانی هم چون احتیاط واجب داشتن، مقلدین ایشون میتونن در این مسئله به سایر مراجع رجوع و به همین روش عمل کنن).
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید