eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
356 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️ ❓امسال شب یلدا با ایام فاطمیه هم‌زمان شده؛ این شب رو جشن بگیریم، اشکال نداره؟ 📚 همه مراجع: این‌جور مراسم‌ها اگه باعث بی‌احترامی به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نباشه، اشکال نداره. 👌 احکام یار: 🔸 اولاً: شب یلدای امسال، نه در فاطمیه اوله و نه در فاطمیه دوم. 🔸 ثانیاً: برگزاری یه مهمونی خونوادگی ساده در هیچ شرایطی اشکالی نداره؛ مخصوصاً که خیلی وقت‌ها این‌جور مراسم‌ها باعث صله رحم و رفع کدورت‌ها می‌شه. 🔺 استفتا از دفتر مراجع. @fatemi222
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️ بعضی از مردم وقتی جایی مهمون هستن، بچه‌ها یا دیگران رو هم همراه خودشون می‌برن؛ درحالی‌که فقط آقا به‌تنهایی یا آقا و بانو دعوت بودن. 📛 این کار درست نیست. ✍️ همراه‌بردن کسانی که دعوت نیستن، فقط در صورتی اشکال نداره که مطمئن باشیم میزبان راضیه. 🔸 اما اگه شک داریم که راضیه یا نه، یا مطمئن هستیم راضی نیست، نباید این کار رو کنیم. ⭕️ امام صادق(ع): «هر وقت یکی از شما به مهمونی دعوت شدین، بچه‌ها رو با خودتون نبرین. اگر این کار رو کنین، کار حرامی کردین و این یه جور غصب حساب می‌شه». 🔺 استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ حوزه نت؛ حدیث: بحارالأنوار، ج72، ص445. @fatemi222
☑️سئوال 1 پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانم ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟ و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر در مقنعه توسط خانم ها در دید نامحرمان چگونه است؟ ✅پاسخ حضرت آیةالله خامنه ای: پوشاندن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است. ☑️سئوال 2 آرایش زنان در خیابان ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباس محرک چه صورت دارد؟ ✅پاسخ حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی: حرام است. حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، تبریزی، سیستانی: جایز نیست. ________ @fatemi222
☑️سئوال اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از بون آن مطلع کند؟ ✅پاسخ ▫️1. اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را مى‏خورد یا با لباس نجس نماز مى‏خواند، لازم نیست به او بگوید.[1] ▫️2. اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مى‏شوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.[2] ▫️3. اگر صاحب خانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، باید[3] به مهمانها بگوید، اما اگر یکى از مهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد،[4] ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که مى‏داند که به واسطه نگفتن،[5] خود او [6] هم نجس مى‏شود باید بعد از غذا به آنان بگوید.[7] 👇 〰〰〰 👇 آیات عظام: 🔹[1]. بهجت: مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143. 🔹[2]. بهجت: مگر این که مثل مسأله فوق با آنها معاشرت داشته باشد. اراکى: بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید. گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم باید به آنان بگوید. خوئى، تبریزى: [اگر] در معرض این باشد که نجاست به مأکول و مشروب سرایت کند، باید به آنان بگوید. مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند. سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید. صافى: وجوب اعلام به آنان معلوم نیست. زنجانى: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول: آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسى چون مجلس روضه دعوت عمومى شده باشد، پس اگر کسى بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم: آن که جا یا چیز نجس به گونه‏اى باشد که تماس بدن یا لباس افراد با رطوبت، با آن متعارف است مثلًا اگر دستمالى که در کنار دستشویى گذاشته مى‏شود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید، ولى اگر قسمتى از دیوار اتاق که معمولًا دست تر به آنها زده نمى‏شود نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدنِ به آن نجس شود، لازم نیست به آنها گفته شود. شرط سوم: آن که در معرض آن باشد که نجاست به چیزهاى خوردنى و آشامیدنى سرایت کند. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر مى‏دهند. همان، مسأله 144. 🔹[3] سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید . 🔹[4] اراکى، فاضل: بقیه مسأله ذکر نشده. مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، مى‏تواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند. 🔹[5] خوئى، گلپایگانى، تبریزى، صافى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که ممکن است به واسطه نجس بودن آنان. 🔹[6] بهجت: لوازم خود او. 🔹[7] صافى: یا بعد از غذا به آنان بگوید یا خودش به وظیفه شخصى خود عمل کند. سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى مى‏شود باید به آنان بگوید. زنجانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که بداند بواسطه نجس بودن آنان لوازم منزل او نجس مى‏شود و از نجاست آن به گونه‏اى غفلت کرده که باعث مثلًا خوردن چیز نجس مى‏گردد یا سبب مى‏گردد که در لباس یا بدن نجس نماز خوانده و دیگر در وقت، نمازش را با لباس یا بدنِ پاک نخواهد خواند، لازم است بعد از غذا به آنان بگوید. همان، مسأله 145. ________ @fatemi222
💠 روزی شیطان😈همه جا اعلام کرد قصد دارد از کارش دست بکشد و وسایلش را با تخفیف ویژه به حراج بگذارد! 🔹همه مردم جمع شدن و شیطان وسایلی از قبیل : غرور، خودبینی، شهوت، مال اندوزی، خشم، حسادت، شهرت طلبی و دیگر شرارت ها را عرضه کرد... 🔹در میان همه وسایل یکی از آنها بسیار کهنه و مستعمل بود و بهای گرانی داشت! کسی پرسید : این عتیقه چیست ؟ شیطان گفت : این نا امیدی است... شخص گفت : چرا اینقدر گران است؟ شیطان با لحنی مرموز گفت :این موثرترین وسیله من است ! شخص گفت : چرا اینگونه است؟ شیطان گفت : هرگاه سایر ابزارم اثر نکند فقط با این میتوانم در قلب انسان رخنه کنم و وقتی اثر کند با او هر کاری بخواهم میکنم... 🔹این وسیله را برای تمام انسانها بکار برده ام، برای همین اینقدر کهنه است. @fatemi222
☑️سئوال آیا اگر اذکار نماز، هنگام حرکت بدن گفته شود، نماز باطل است؟ ✅پاسخ مراجع تقلید در این زمینه ‌می‌گویند: هنگام گفتن ذکرهاى واجب در ، بدن باید بى‌حرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1] حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به یا رفتن به تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع می‌گویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمرده‌اند.[3] ------------------------- [1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته می‌شود. [2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز می‌دهند. [3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج‌1، ص 538، م 966. __________ @fatemi222
☑️سئوال آیا در احکام اسلامی استفاده از برای مرد در هر حال حرام است؟ کسانی‌که دندان طلا استفاده می‌کنند حکم شرعی آن چگونه است؟ ✅پاسخ استفاده مردان از طلا، جهت جایز نیست و در روکش دندان مصنوعی که از طلا ساخته می‌شود، اگر جهت زینت، نباشد، استفاده از آن اشکالی ندارد. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۱] ☘حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): دندان طلا برای مردان مانعی ندارد مگر دندان‌های جلو که آشکار است که اگر به قصد زینت باشد احتیاطاً باید از آن خودداری کرد. ☘حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): استفاده از دندان طلا اشکال ندارد. ☘حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): استفاده از دندان طلا اگر زینت محسوب نشود برای مرد مانعی ندارد. ☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در غیر دندان‌های جلو مانعی ندارد. ------------------------- [۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای،سیستانی،شبیری زنجانی،مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. __________ @fatemi222
😂 ...🤗😇 یکی رفت پیش گفت: آیا کسی با من میکنه؟؟🤔 👴🏽 گفت : نه! 😳 گفتم : ﺗﻮ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ دستم رو ﻧﺪﻳﺪﻯ🙄 گفت : ﻛﻪ ﺩﻳﺪم 🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷 ـ💥💥💥 ...👇 ✍️.. و کارایی که معمولاً مثل باز کردن کتاب📖 کف بینی و...انجام میدهند، هیچ مستند و نداشته و از نظر اسلام صحیح نیست❌ ‼️اولین ویژگی کلی گویی است و جزئیات رو نمیگن ، مثلا میگن👇 ❗️سفری در پیش دارید ❗️یا شما خوشبخت می شوید 😏 🌷🌹🌷🌹🌷🌷 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹نظـر مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم🌷🌹🌷 درباره👇 🌹آیات عظام رهبری و مکارم و سیستانی دامت برکاتهم🌷🌹 دعانویسی و از خرافات است و جایز نیست❌ رجوع مردم به آنها هم است😳 پول گرفتن در برابر این کارها، اشکال دارد .⛔️❌ 💑 میدونین هر که میکنه اولین کسی که از دستش‌راحت میشه کیه؟ . . . ” ” ازبس میگیرن 😜😜😜 🌹🌹🌹🌷🌷 📄 گرفتن و همچنین بینی از است و واقعیت ندارد. ❌ ✅ اما که از روشهایی است برای پی بردن به امور پنهان واقعیت دارد.☺️ اما مهم اینست که به چه روش و توسط چه کسی این کار انجام شود . اگر درست انجام شود جواب میدهد ولی اگر شخص مطمئنی نباشد ضررش بیشتر از فایده آنست🌷🌸 🌷🌹🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌹🌷🌹🌷 ودرآمد از راه آن سؤال📝 : الف: آیا برای خود ما یادیگران اشکال دارد؟ ب : آیامیتوانیم برای گرفتن به دیگران مراجعه کنیم؟ ج : آیا درآمد، ازاین راه است؟ جواب📚: شرعااعتباری ندارد؛ وکسب درآمد از این طریق نیست. احکام احکام شیرین @ahkameshirin
🎀🎄🎀 😁😄 😋😅 تنها راه شدن صورت، sms واریز 😂 دنبال چیز دیگه نگردید ..😂😍😂 👇😍 🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌷🌷🌹🌷 🔻روش دادن تو خانواده ای که و هر دو درآمد دارند این است که:👇 هر کدام جداگانه باید سال خمسی داشته باشند وربطی به هم ندارند ✔️ هر دو بایدمراقب باشند چیزی از سال گذشته را مصرف نکنند مگر اینکه آنرا داده باشند🌺 احکام احکام شیرین ⬇️ @ahkameshirin
مکروهات نماز جمعه‏ آنچه بر امام و مأمومین(نمازگزاران) هنگام ایراد خطبه کراهت دارد: آن‌که امام جمعه در حال خطبه به غیر از خطبه سخن دیگری بگوید، و أحوط ترک آن است. آن‌که مأمومین هنگام ایراد خطبه‌‏ها حرف بزنند، بنابر احتیاط آنها نیز حرف نزنند و أحوط بر مأمومین آن است که خطبه‌‏ها را به دقّت گوش کنند و توجّه به سخنان امام جمعه
☑️سئوال اگر ما برای شوخی دروغ بگوییم ولی ضرری برای کسی نداشته باشد حرام است یا خیر؟ ✅پاسخ گفتن حرام است هر چند به شوخى باشد، مگر این‌که در کلامش قرینه و علامتى باشد که نشان دهد در آنچه مى‌گوید قصد حکایت ندارد؛ پس در صورتى که مخاطب بفهمد قصد جدّى ندارد و شوخى مى‌کند دروغ محسوب نمى‌شود. __________ @fatemi222
☑️سئوال اگر به دلیل خجالت، نتوانیم کنیم، آیا بدل از غسل برای نماز صبح کافی است؟ ✅پاسخ اگر در اثر این کار از او منی خارج شود و جنب شود جنابت بر او واجب می‌شود. البته در مواردی می‌توان به جای غسل تیمم کرد[1] از جمله: 1. در جایی که آب در اختیار نداشته باشد. 2. وقت کافی برای غسل نداشته باشد و غسل کردن موجب شدن نماز او شود. 3. آب برای بدن او ضرر داشته باشد یا بترسد که به واسطۀ استعمال آن مریض شده یا بیماری او طولانی گردد. 4. اگر تهیه کردن آب یا استعمال آن به قدرى مشقّت داشته باشد که مردم آن را تحمّل نکنند. 5. اگر آب را به مصرف یا غسل برساند خود او یا بستگانش از تشنگى بمیرند یا مریض شوند. 6. کسى که بدن یا لباسش نجس است و اگر وضو یا غسل کند، براى آب کشیدن بدن یا لباسش آبی نمى‌ماند. 7. نداشتن آب مباح. در این موارد می‌توان به جای غسل تیمم بدل از غسل کرد. ✔️اما اگر کسی به دلیل خجالتی بودن غسل کند، نمی‌تواند در اول وقت تیمم کرده و بخواند! چنیین شخصی باید بدن خود را آب بکشد (قسمت هایی را که نجس شده است.) و صبر کند تا آخر وقت یعنی زمانی که فقط به اندازه تیمم و خواندن نماز (به صورت مختصر و اکتفاء به واجبات نماز) وقت داشته باشد و در آن موقع تیمم کرده و با تیمم نماز بخواند. البته به خاطر این که عمداً نماز خود را به تأخیر انداخته و فرصت غسل کردن را از خود سلب کرده است، مرتکب کار حرامی ‌شده و معصیت کرده است. ولی نماز او صحیح است.[2] ------------------------- [1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 365. [2]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 377 مسأله 679 :"اگر عمداً نماز را به قدرى تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده، ولى نماز او با تیمّم صحیح است (1) اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که قضاى آن نماز را بخواند." __________ @fatemi222
☑سئوال اگر شخصى نجاست يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد يا خير؟ ✅پاسخ همه مراجع (به جزآیت الله سيستانى ): بايد را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا كند. [توضيح‏ المسائل مراجع، م 803 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 804 و وحيد، توضيح ‏المسائل، م 809.] آيةاللَّه سيستانى: اگر فراموشى او از روى بى ‏اعتنايى باشد، بنابر احتياط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذشته است، قضا كند. در غير اين صورت، لازم نيست نماز را دوباره بخواند. [توضيح ‏المسائل مراجع، م 803] ________ @fatemi222
س ۵۶۹: آیا جایز است امام جماعت در یک زمان عهده ‏دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازی) گردد؟ ج: تکرار نماز جماعت براى يکبار به خاطر مأمومين ديگر در نمازهاى يوميه جايز و بلکه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عيد مشکل است. پرسش : تکرار کردن نماز جماعت توسط امام چه حکمی دارد؟ پاسخ : جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگرى دوباره بخواند، امّا بیش از دوبار اشکال دارد، بنابراین یک امام جماعتمى‏تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. عدم محدودیت تکرار جماعت با نماز قضای قطعی پرسش : اگر شخصی نماز قضای حتمی داشته باشد امامت جماعت او در چند مکان متفاوت چه حکمی دارد؟ پاسخ : مانعی ندارد. مسأله ۱۴۰۴ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند (۱) در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد (۲) اشکال ندارد. (۱) (اراکی:) اشکال دارد مگر آن که در نمازی که خوانده مأموم بوده و در نمازی که دوباره می خواند، امام جماعت باشد. (خوئی، تبریزی:) چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشکال دارد مگر این که اماماً اعاده نماید به شرطی که در مأمومین کسی باشد که نماز واجب را نخوانده باشد. (سیستانی:) هر چند استحبابش ثابت نیست ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد. (بهجت:) جواز جماعت، محل ّ تأمّل است ولی در صورتی که جماعت دوّم دارای مزایایی باشد که در شرع، رجحان داشته باشد و کسی بخواهد به امید مطلوب بودن، دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنا بر أظهر جایز است. (زنجانی:) در صورتی که برخی از افراد جماعت دوم امام یا مأمومین افراد دیگری باشند اشکال ندارد. (۲) (فاضل:) و او امام باشد.. گلپایگانی، (صافی:) مسأله اگر امام یا مأموم بخواهد در نمازی که به جماعت خوانده دوباره برای مأموم دیگری که جماعت نخوانده امام شود و به جماعت بخواند جایز است ولی اگر بخواهد برای دفعه سوّم باز با جماعت بخواند اشکال دارد. (مکارم:) مسأله جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگری دوباره بخواند، اما بیش از دو بار اشکال دارد، بنا بر این یک امام جماعت می تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
😊😁☺️ میدونید چرا بیسوادند؟ . . . . . . . . . . چون همش میاد مدرسشون .. تازه برنامه رو هم که ندارن😅 تو رو . باز سؤالی داشتید، بپرسید... بامن باشین... 😂😂😂😂 😂😂😂😂🐧 🌷🌹🌹🌷🌷🌹🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌷 ـ🌧⛈🌧 ... 👇 🌷🌹🌷 ✍.. کردن و تقلب دادن در امتحان یا درمسابقات و.. جایز نیست. ❌ ❗️رضایت و عدم رضایت تقلب دهنده، تأثیری در حکم آن ندارد و اگر با این کار، کسی ضایع شود، باید رضایت او حاصل شود. 🌸🌺🌸 ❓اگر دانش آموز یا دانشجویی با نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟ 🌷آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته : 🌷🌹 به طور کلی جایز نیست وباید از آن واستغفار شود . 🌷آیت الله سیستانی دامت برکاته :🌹🌷 در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است ، واگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود رابه این عنوان به مؤسسه دولتی یاخصوصی جهت استخدام معرفی نماید. 🌷آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته : 🌷🌹 هرگونه در شرعا است، واگر کسی در ورودی دانشگاه ومانند آن کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی وشغلی رابدون تقلب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود ومزایای مترتب برآن استفاده کند، مشروط براین که از کار خود جداتوبه کرده وهرگز سراغ چنین کارهایی نرود وبااعمال نیک آینده، گذشته راجبران کند. 🌸🌺 معظم رهبری دامت برکاته و🌸🌺 معظم دامت برکاتهم میفرمایند : 📚هرکاری که خلاف و جمهوری اسلامی ایران باشد ، اشکال دارد . @fatemi222
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 افرادی در نماز جمعه و نماز های جماعت برای دیگران که هنوز نیامدند جا میگیرند حکمَش چیه؟ @fatemi222
ـ🌷🌺🌺🌷 ..😜🥳 حیف نون ۱۰۰ هزار نذرمیکنه😳 وقتی برآورده میشه، میره ورزشگاه آزادی، داد میزنه : 😂😂🤩 🌷🌹🌷🌹🌷🌷🌹🌹🌹 🌹امام صادق علیه السلام فرمودند : سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر الله علیه واله و پیامبرعلیهم السلام است . 🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد🌸 ذکرروزجمعه۱۰۰ مرتبه اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔻🔻🔻🔻 🌷🌹🌷🌹🌷 ✍️. اگر شخصی موقع کردن صیغه را نخواند،عمل به آن واجب نیست❌ حتی اگر برآورده شود ❗️صیغه به فارسی اینست که مثلا بگوید: اگر خوب شدم برمن واجب است که برای خدا 100 تا صلوات بفرستم ☆ یا فلان کار منکر را ترک میکنم... ⠀ ⠀ احکام احکام شیرین ╭═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╮ @ahkameshirin ╰═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╯
❓سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ ✅پاسخ: سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود. ------------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @fatemi222
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟ در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم: 1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏كند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست. 2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی. 3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مى‏گردد. 4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏كند نه مأمور دولت. @fatemi222
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✴️ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✳️ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832.
ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂 ❓دخترا می‌تونن جلوی پدر و برادر و یا سایر محارم با تی‌شرت و لباسای باز بگردن؟ 📚 همه مراجع (به‌جز مکارم): بله، می‌تونن؛ اما به‌شرطی که این کارشون باعث به گناه‌افتادن بقیه نشه. 📚 آیت‌الله مکارم: با تیشرت شاید، اما با لباس‌های باز، نه! بازبودن سر و گردن و مقداری از دست‌ها و پاها جلوی محارم اشکال نداره؛ اما بقیه بدن رو باید پوشوند و جایز نیست به‌صورت نیمه‌عریان جلوی محارم ظاهر شد. ⭕️ نکته: با توجه به این‌که مردها در نگاه خیلی حساس هستن، شدیداً توصیه می‌شه که خانم‌ها مواظب پوشش خودشون جلوی محارم، مخصوصاً جوون‌ترها باشن. اون‌ها شاید نگاه جنسی به شما نداشته باشن؛ اما همین پوشش ممکنه باعث ارتباط حرام با دیگران یا خودارضایی و گناهان دیگه بشه. 🔺 عروةالوثقی، ج۱، الستر.
꧁༼﷽༽꧂ ❤️شــبــے یــه ❤️ 💔‍ اموری که محسوب میشوند اما بعضی زوجین متوجه نیستند 1-صمیمیت بیش ازحد باجنس مخالف شاید برایتان سرگرم کننده باشد که با همکارانتان شوخی کنید و سر بسر آنها بگذارید اما افراط در اینکار میتواند اثرات منفی زیادی را بر رابطه عاطفی تان بگذارد. افراد متأهل باید محدودیتهای خود را بشناسند. 2- دردِ دل کردن با جنس مخالف 3-تنها بودن مدام و زیاد با جنس مخالف 4-بد گفتن از شریک زندگی تان سعی کنید که به جای تخریب شخصیت، در صحبت هایتان از خوبیهای شریکتان بگویید. تنها در شرایطی که او واقعا به شما آزار میرساند، میتوانید این واقعیت را نه به هر کسی بلکه تنها برای خانواده،دوستان مورد اعتماد یا مشاور بازگو کنید. 5-چت کردن با جنس مخالف خیلی ها فکر میکنند که چت کردن با نامزد قبلی،دوست دوران دبیرستان یا حتی غریبه مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما این ابتدای راه است،ناگهان بخود می آیید، زمانی که دیگر کاری ازدست هیچکسی ساخته نیست. @khosravi1253
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832. 📏📏📏📏📏💞📏📏📏📏📏
☑️سئوال آیا دختر و پسر اشکال دارد؟ ✅پاسخ از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین و ، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود: ▫️سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد. ▫️سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟ همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست. ▫️سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟ همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. ▫️سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست. ▫️سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟ همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ▫️سؤال6: نامه نگاری با و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد. ☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام کاربردی👇 @fatemi222
احکام سجده👇