eitaa logo
احکام کاربردی
3.6هزار دنبال‌کننده
407 عکس
118 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
꧁༼﷽༽꧂ ❤️شــبــے یــه ❤️ 💔‍ اموری که محسوب میشوند اما بعضی زوجین متوجه نیستند 1-صمیمیت بیش ازحد باجنس مخالف شاید برایتان سرگرم کننده باشد که با همکارانتان شوخی کنید و سر بسر آنها بگذارید اما افراط در اینکار میتواند اثرات منفی زیادی را بر رابطه عاطفی تان بگذارد. افراد متأهل باید محدودیتهای خود را بشناسند. 2- دردِ دل کردن با جنس مخالف 3-تنها بودن مدام و زیاد با جنس مخالف 4-بد گفتن از شریک زندگی تان سعی کنید که به جای تخریب شخصیت، در صحبت هایتان از خوبیهای شریکتان بگویید. تنها در شرایطی که او واقعا به شما آزار میرساند، میتوانید این واقعیت را نه به هر کسی بلکه تنها برای خانواده،دوستان مورد اعتماد یا مشاور بازگو کنید. 5-چت کردن با جنس مخالف خیلی ها فکر میکنند که چت کردن با نامزد قبلی،دوست دوران دبیرستان یا حتی غریبه مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما این ابتدای راه است،ناگهان بخود می آیید، زمانی که دیگر کاری ازدست هیچکسی ساخته نیست. @khosravi1253
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832. 📏📏📏📏📏💞📏📏📏📏📏
☑️سئوال آیا دختر و پسر اشکال دارد؟ ✅پاسخ از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین و ، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود: ▫️سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد. ▫️سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟ همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست. ▫️سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟ همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. ▫️سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست. ▫️سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟ همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ▫️سؤال6: نامه نگاری با و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد. ☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام کاربردی👇 @fatemi222
احکام سجده👇
✨﷽✨ 🌼مرحوم آیت الله مجتهدی : دوچیز است که گناهان را نابود می کند : ۱- مریضی : حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام)به یکی از اصحابشان که مریض شده بود مؤعظه کردند و فرمودند : خدابیماری تو را وسیله کاستن گناهانت قرار داده است. آدمکه تب می ‌کند کفاره گناهانش است. ناراحت نشید از این که مریض شدید ،شکوه نکنید ، فایده مریض شدن این است که گناهان را نابود می کند. با شکوه و گلایه کردن اجر وثواب آن را از بین میبرید. ۲- سجده : درروایت داریم که آدم به سجده برود و مدتی بر سجده باشد و ستایش کند. حدیث است که سجده گناهان را می ریزد ، همان طور که باد در فصل پاییز برگ درخت را می ریزاند. @fatemi222
▬📝 ﷽▬ ⛔️ ⛔️ ✅👈 الف: آیه ✅👈 ب: : آیه ✅👈 ج: آیه ✅👈 د: آیه 📝 و 👇👇 1⃣👈 اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود(به گوش او برسد بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند. 2⃣👈 آنچه موجب وجوب سجده می شود شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از آیه را هم شنید، احتیاطا سجده کند. سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد. 3⃣👈 شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی کند، اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد. 4⃣👈 در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.[1] 5⃣👈 هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ».[2] 6⃣👈 بر فرد جنب و حائض حرام است خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها؛ چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این چهار سوره.[3] 7⃣👈آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست[4] 📕 [1] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج1، ص 595، مسأله 1097. [2] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج‌1، ص 596، مسأله 1099. [3] تحریر الوسیله، امام خمینی، ج 1، ص40. [4]توضيح المسائل مراجع، م ۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، ۱۹۹ -------------------------------------------------- @fatemi222
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ موارد وجوب 1⃣👈 در بین نماز سهوا حرف بزند. اگر انسان اشتباها یا به خیال اینکه نمازش تمام شده حرف بزند باید دو بجا بیاورد. 2⃣👈یک سجده را فراموش کند و در رکوع رکعت بعد یا پس ازآن یادش بیاید. 3⃣👈 در نماز چهار رکعتی شک بین ۴ و ۵ در حالت نشسته ویا ۵ و ۶ درحالت ایستاده پیش آید. 🔗 اگر سجده سهو را بعداز سلام بجا نیاورد معصیت کرده و است هر چه زودتر آن را انجام دهد وچنانچه سهوا بجا نیاورد هروقت یادش آمد باید فورا انجام دهد ولازم نیست نماز را دوباره بخواند. 📙 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۲۳۷ و ۱۲۳۶ و ۱۲۳۷ ۲.احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص ۸۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi222
🌿❓ اگر كسي بر اثر حواس پرتي به جاي دو سجده، سه سجده بجا آورد آیا سجده سهو لازم است؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال نماز صحیح است و سجده سهو هم واجب نیست. [1] ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتي كه عمدا نباشد، موجب بطلان نمي شود ولي احتیاطا سجده سهو بجا آورد. [2] ✳️ آیت الله وحید خراسانی: بعد از نماز دو سجده ی سهو ، بنابر إحتیاطِ واجب انجام دهد. [3] 〰️➖〰️➖〰️➖〰️ ☑️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: c9aMpOVog8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9704250082. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
❇️ سجده بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند چوب و برگ درختان صحیح است، اما بسیاری از مردم سجده بر زمین خاکی و سنگی را صحیح نمی دانند و سجده بر چوب و برگ درخت را مخصوص مواقع ناچاری می دانند. در حالی که در شرایط طبیعی نیز می توان بر سنگ ، چوب و برگ غیر خوراکی سجده کرد. 📚 توضیح المسائل مراجع ج1 ص606 م1076 کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🌀 حکم چسبیدن مهر به پیشانی??🌀 👥 همه مراجع(‌غیر از آیات عظام فاضل و بهجت): هرگاه در سجده اوّل مهر به پيشانى بچسبد بايد آن را براى سجده دوم از پيشانى جدا كند و اگر به همان حال به سجده دوم رود نماز باطل است ❌ و بايد اعاده كند. ✍🏻 آیت الله فاضل: اشكال ندارد و دو سجده حساب مي شود ولي بهتر است مهر را از پيشاني جدا كند. ✍🏻 آیت الله بهجت: اشكال ندارد اگر چه خلاف احتياط است. ➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع م 1086 کانال 🌺 @ahkaamcanonical
♦️ چادر بین مهر و پیشانی و امکان جدا شدن نیست ♦️ ‼️ اگر بین پیشانی و مهر چادر قرار بگیرید و امکان جدا کردنش نباشه مگر سر را از مهر جدا کنیم در این حالت باید نماز باطله و باید دوباره بخونیم ؟ 💠 آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال پیشانی را بلند کند و مانع را از پیشانی برطرف کند و بنا بر احتياط نماز را تمام کند و نيز نماز را اعاده کند. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: بايد به طوري که پيشاني از روي مهر بلند نشود و سجده زياد نگردد، آن را کنار بزند و بعد از استقرار پيشاني روي مهر، ذکر سجده را بگويد. البته اگر پيشاني، مقداري با مهر در تماس باشد، کنار زدن لازم نيست. در فرض سوال در صورتی که پیشانی را عمدا از مهر بردارد و دوباره بگذارد، نماز باطل است. 💠 آیت الله شبیری زنجانی:‌ گر به اندازه‌ى قدر واجب از سجده روى مهر باشد، مانعى ندارد و اگر نباشد بدون آن كه سر را بلند كند، آن مو يا چادر را از روى پيشانى بكشد. و اگر این هم امکان ندارد، در حال خمیده - به گونه ای که عرفاً در همان حال سجده محسوب شود- چادر را بردارد و بر مهر سجده کند و احتیاط مستحب پس از اتمام نماز، آن را اعاده کند و اگر نمی تواند در حال خمیده چادر را بر دارد، بنا بر احتیاط مستحب نماز را نشکند، بلکه سر را بردارد و بر جايى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد ولی بعد از اتمام نماز، باید نمازش را دوباره بخواند. 💠 آیت الله سیستانی: اگر بعد از ذکر واجب باشد نماز را ادامه دهد و اگر قبل از ذکر واجب متوجه شد و نتواند پیشانی خود را بکشد نماز باطل است. 💠 آیت الله وحید خراسانی: باید به کمترین مقداری که چادر از بین مهر و پیشانی جدا شود سر را از مهر فاصله دهد(چند میلیمتر کافی است) و نماز باطل نمیشود. 💠 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر بتواند چادر را بکشد که پیشانی کاملا از مهر جدا نشود و حداقل به اندازه یک بند انگشت پیشانی روی مهر قرار بگیرد در این صورت نماز صحیح است اما اگر کسی نتواند بدون برداشتن کامل پیشانی از مهر چادر را بکشد نماز باطل می شود و باید نماز را بشکند و از اول بخواند. ➖➖➖➖➖ 💻 استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🔰 🍀در چند مورد سجده سهو واجب است _ در بین نماز سهواً حرف بزند _ یک سجده را فراموش کند و در رکوع رکعت بعد یا پس از آن یادش بیاید _ در نماز چهار رکعتى بعد از سجده دوم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت یا شک بین 5 و 6 در حالت ایستاده پیش آید _ سلام بى جا مثلًا در رکعت سوم نماز چهار رکعتى سهواً سلام دهد _ تشهد را فراموش کند کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🔰 ❓مسئله : سجدهٔ سهو رو چطوری می‌شه انجام داد؟ 📝 اگه سجدهٔ سهو رو این‌طوری انجام بدین، طبق نظر همهٔ مراجع درسته: 👈 بعد از نماز، فورى نيت سجدهٔ سهو می‌کنین و بعد پيشونى رو روی مهر یا چيزى می‌ذارین كه سجده روی اون درسته و می‌گین: «بسم اللّه و باللّه السلام عليك ايها النبى و رحمة اللّه و بركاته». بعد می‌شینین و دوباره به سجده می‌رین، ذكرى رو كه گفته شد، تکرار می‌کنین و دوباره می‌شینین، تشهد رو می‌خونین و آخر کار هم، همین یه دونه سلام رو می‌گین: «السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته». ✅ یعنی می‌شه دوتا سجده که هر کدوم اون ذکر رو دارن و آخرش تشهد و سلام. 🔺توضيح‏‌المسائل مراجع، م1250؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م1259؛ نورى، توضيح‏‌المسائل، م1251؛ دفتر: خامنه‌اى. ⭕️ نکته: سَجدهٔ سَهو سجده‌ایه که بعد از تموم‌شدن نماز، به‌علت بعضی اشتباهات توی نماز انجام می‌‌شه. ⭕️ نکته: 👈 آیت‌الله وحید درباره سلام آخر گفتن: بنابر احتیاط واجب، فقط باید «السلام عليكم» رو بگین. چون ایشون احتیاط واجب دارن، مقلدینشون می‌تونن توی این مسئله به نظر بقیه مراجع عمل کنن. 📗 منبع: پرسمان احکام. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🌺سه معیار در رابطه با مهر نماز🌺 1⃣جنس مهر باید از چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید، ماند چوب، برگ درخت🍃 باشد و سجده بر چیزهای خوراکی🍞 و پوشاکی👕 صحیح نیست.۱ 2⃣مهر باید حداقل به اندازه ی یک بند انگشت باشد. 3⃣ارتفاع مهر نباید بیشتراز چهار انگشت بسته باشد.✋ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 💠مسئله اول: باید بین پیشانی و آنچه بر آن سجده می کند چیزی نباشد. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولی اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد، اشکال ندارد.۲ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💠مسله دوم: مهر یا چیز دیگری که بر آن سجده می کند باید پاک باشد ولی اگر مثلا مهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانی را به طرف پاک آن بگذارد اشکال ندارد.۳ ➖➖➖➖➖ 📚منبع: توضیح المسائل مراجع، م 1076- 1060- 1065 کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📿 ✈️ 📿 ⛴ 📿 💺 🎋 سجده در حال حرکت 🎋 ❓سوال: 📿 سجده بر چیزهای که بی حرکت نیست، چه حکمی دارد؟ پاسخ: ♦️ سجده بر چیزی که پیشانی روی آن آرام نمی گیرد و حرکت دارد، باطل است؛ ولی اگر روی تشک یا چیز دیگری که بعد از سر گذاشتن مقداری پایین رفته و سپس آرام می گیرد سجده کند، اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1073؛ امام،‌ تحریرالوسیله، ج1، ص 273، فی مکان المصلی، با استفاده از م 11 و سجده، ص 315، م 2 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، السجود، م 17؛ بهجت، استفتائات، ج2،‌س 2112؛ خامنه ای،‌اجوبه الاستفتائات، س 497 و استفتا؛‌ سبحانی، توضیح المسائل، م 1034؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، بعد از م 309، الرابع. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🌼 فرود ناموفق! 🌼 🔺 به این می گن یه فرود ناموفق! بعد از رکوع با سرعت به سجده رفتم. بر اثر سرعت زیاد، سرم به شدت به مهر خورد و بعد از برخورد، بلافاصله بلند شد و دوباره روی مهر قرار گرفت. 🔺 نمی دونستم این دو برخورد کافیه و دو سجده حساب می شه یا باید یک سجده دیگر برم؟ 🔺 با خودم گفتم: یک سجده ی دیگه می رم، بعد از هم نگاه می کنم، اگه نمازم درست بود که هیچ، و الا دوباره می خونم. بعد از نماز نگاه کردم، درست بود. 🔺 «اگر بی اختیار سرتان از روی مهر بلند شد و توانستید اجازه ندهید که سرتان دوباره به مهر برخورد کند، همان برخورد لحظه ای را یک سجده حساب کنید. ولی اگر بی اختیار دوباره سرتان به مهر برخورد کرد، این دو برخورد را یک سجده حساب کنید و بعد یک سجده ی دیگر نیز بروید.» 📒 رسول نقی ئی ، دو رکعت قصه ؛ ص 110 ؛ (برگرفته از توضیح المسائل امام خمینی، مسأله ۱۰۷۱) 📡حداقل برای☝️نفر کنید کانال 🌺 @ahkaamcanonical
✍ احکام 1⃣روی سجاده و قالیچه ای که آیات یا کلمه الله نوشته شده نماز خواندن جایز است؛ ولی نمی توان بر روی آن نوشته ها گرفت بلکه باید طوری سجاده را پهن نمود که نوشته مزبور ، طرف دست ها و سر قرار گیرد ؛ در غیر این صورت ، مرتکب حرام شده نماز هم باطل می باشد . 2⃣ کردن روی فرش و سجاده است و انسان باید هنگام سجده پیشانی را بر زمین یا چیزی که گیاه باشد ( و قابل خوردن یا پوشیدن برای انسان نباشد ) قراردهد ، پس اگر سجاده حصیر باشد سجده برآن اشکال ندارد . 3⃣نماز خواندن روی فرش و سجاده به فتوای بیشتر مراجع تقلید ، است مثل این که فرش یا سجاده ر ا نموده یا به از کسی گرفته یا خریده و تصمیم پرداخت پول آن را ندارد 4⃣نماز خواندن روی برای مردان و زنان اشکال ندارد . زیرا آن چه بر مردان حرام است « پوشیدن » ابریشم می باشد ؛ و قرار گرفتن روی فرش ، پوشش به شمار نمی رود . 5⃣نماز خواندن روی سجاده نجس اگر خشک باشد اشکال ندارد . کانال 🌺 @ahkaamcanonical
👵🏼👴🏼رکوع و سجود در صورت عذر(‌گذاشتن مهر بر پیشانی)👴🏼👵🏼 ⁉️سوال: حکم رکوع و سجود کسی که از خم شدن معذور است،‌ چیست؟ پاسخ: ✅اگر خم شدن برای رکوع و سجود برای نمازگزار امکان ندارد، باید با سر اشاره کند (سرش را کمی خم کند) و اشاره برای سجده را بیشتر از اشاره برای رکوع قرار دهد. اگر این کار را نیز نمی تواند انجام دهد، باید با بستن چشم ها رکوع و سجده کند و بنابر احتیاط مستحب [1] چشم ها را در موقع سجده بیشتر از موقع رکوع ببندد. [2] ✍🏽آیات عظام: امام، صافی و مکارم: و بنابر احتیاط واجب باید در این حالت، مهر یا چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است، روی پیشانی خود بگذارد. [3] ➖➖➖➖➖➖ ☘ پی نوشت: [1]. مکارم: بنابر احتیاط واجب. [2]. امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القیام، ص 297، با استفاده از م 6 و رکوع، ص 309، م 2 و سجده، ص 319، م 8؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1 و القیام، م 15؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، القیام، م 15؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 753. [3]. امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1 و القیام، م 15؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 753؛ مکارم، توضیح المسائل، م 959. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 101. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
سلام. چرا می‌گن اگه ارتفاع مُهر بیشتر از چهار انگشت بسته باشه، نماز باطله؛ ولی مهر روی پایه می‌ذاریم، بلند می‌شه، اشکال نداره؟ ✅ پاسخ 🌸با سلام و تشڪر از ارتباط شما 🌸 این مسئله مربوط به شخصیه که به‌طور سجده انجام می‌ده؛ اما کسی که برای سجده مهر رو روی پایه قرار می‌ده، ارتفاع مهرش چقدر باشه. ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 📿 سجده روی برجستگی مهر 📿 ❓سوال: آیا روی آن قسمت از مهر که نوشته دارد، می توان سجده کرد؟ 🍁 پاسخ: 🛐 سجده بر مهرهایی که دارای نقش و سطحی برجسته است اشکال ندارد هر چند بهتر 👌🏻 است سجده بر مهری باشد که این گونه نوشته ها و نقش و نگارها را نداشته باشد. 👈🏻 لازم نیست سجده بر سطح صاف باشد و همین که پیشانی به قدر یک دو ریالی (۲﷼) روی مهر قرار گیرد و صدق سجده کند نماز صحیح است.✅ ------------ 📖منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📿حکم حرکت بدن در سجده📿 🌀سوال: آیا حرکت اعضای بدن در سجده جایز است؟ پاسخ: ✍🏼وقتی نمازگزار ذکر سجده را می گوید باید اعضای هفت گانه اش روی زمین باشد؛ ولی هنگامی که مشغول ذکر نیست، می تواند بعضی از این اعضا را جز پیشانی از زمین بردارد یا جابجا کند، به شرطی که با آرام بودن بدنش منافات نداشته باشد. [1] ✍🏼آیت الله سیستانی: اگر موقعی که ذکر سجده را می گوید، یکی از هفت عضو را به عمد از زمین بردارد، و با استقرار لازم در سجده منافات داشته باشد، نماز باطل می شود و موقعی که مشغول ذکر نیست هم بنابر احتیاط واجب، چنین است. [2] توجه: 1. یک سجده رکن نیست. 2. ملاک رکن بودن سجده، قرار گرفتن پیشانی بر مهر است؛ پس کم شدن و زیادی سجده به قرار گرفتن پیشانی روی محل سجده بستگی دارد و اگر پیشانی بر مهر قرار گرفت، ولی سایر اعضا بر روی زمین نبود، سجده زیادی صورت گرفته است. همچنین اگر سایر اعضا روی زمین باشد، ولی پیشانی بر زمین نباشد، زیادی سجده واقع نشده است. [3] ----------------- 🍀 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1054؛ امام،‌ تحریر الوسیله، ج 1، القول فی السجود، م 2، ص 314؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، السادس؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 2111؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1019؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 801 و جامع الاحکام، ج 1، س 232 و 238. [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1041 و منهاج الصالحین، ج 1، السجود، الرابع، م 219. [3]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، احدها؛ خامنه ای، سبحانی و صافی: استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 103. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📿🖐🏼حکم سجده بر پشت دست🖐🏼📿 🚦سوال: آیا سجده بر پشت دست صحیح است؟ پاسخ: ✅اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد یا اگر هست، بواسطه سرما یا گرمای زیاد نمی تواند بر آن سجده کند و به اندازه کافی هم وقت ندارد که به دنبال چیزی صحیح برود و یا خود را به جایی برساند که از سرما و گرما در امان باشد، باید به ترتیب زیر عمل کند👇🏼 1⃣بر لباس (اگر از کتان یا پنبه است) سجده کند. [1] 2⃣ بر لباس جنس غیر کتان و پنبه سجده کند. [2] 3⃣بر پشت دست سجده کند. [3] 4⃣ بر چیز معدنی - مانند انگشتر عقیق - سجده کند. [4] ✍🏼آیت الله سیستانی: سجده بر قیر و آسفالت مقدم بر سجده بر غیر آنها است؛ ولی اگر سجده بر آنها ممکن نباشد باید بر لباسش یا هر چیز دیگری که در حال اختیار جایز نیست، سجده نماید. البته احتیاط مستحب است که تا سجده بر لباسش ممکن است، بر چیز دیگر سجده نکند. [5] ----------------- 🍀پی نوشت: [1]. آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که تا سجده بر لباس جنس پنبه و کتان ممکن باشد، بر غیر آن سجده نکند و اگر لباسی از پنبه و کتان ندارد بنابر احتیاط بر پشت دست خود سجده کند. خامنه ای: استفتا. [2]. آیت الله صافی گلپایگانی: در سجده فرقی بین جنس لباس ها نیست. توضیح المسائل،‌ م 1096 و هدایه العباد، ج 1، م 707. آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی: اگر جنس لباس از کتان و پنبه نیست (مثلا از پشم است) بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست، بر فلزات و اشیای معدنی سجده کند و اگر هیچ چیزی پیدا نمی کند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده کند؛ بنابر این پشت دست، آخرین چیزی است که می توان بر آن سجده کرد. سبحانی و مکارم: استفتاء. [3]. آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر چیزهای معدنی سجده نکند. [4]. آیت الله بهجت: و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم می شود و یا این که با اشاره سر سجده می نماید. بهجت،‌ توضیح المسائل، م 893 و استفتائات، ج 2، با استفاده از م 2077. [5]. سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2، مسجد الجبهه، قبل از م 1 و م 23 و استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 108. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📿سجده وقتی مهر از دسترش خارج میشود📿 📌سوال: اگر هنگام نماز، مهر از دسترس خارج شود، چکار باید کرد؟ پاسخ: ✅اگر در هنگام نماز، مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است گم شود یا بچه ای مهر را بردارد و از دسترس خارج شود👇🏼 الف) اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک و سنگ و چوب) [1] در دسترس باشد⬅️ باید بر همان سجده کند. ✔️برای مثال: اگر ممکن است باید فرش را کنار بزند و بر مرمر یا موزاییک سجده کند. (توجه: سجده بر موزاییک طبق فتوای آیات عظام خامنه ای و مکارم جایز است.) ب) اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است، در دسترس نباشد⬇️ 1⃣ اگر وقت وسعت دارد: ✍🏼 نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد، نماز بخواند. [2] ✍🏼آیت الله مکارم شیرازی: نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط واجب دوباره بخواند. [3] 2⃣ اگر وقت نماز تنگ است و نماز قضا می شود: ✍🏼باید به ترتیب مذکور در مساله قبل (با عنوان: سجده بر پشت دست) عمل نماید. [4] ✍🏼آیت الله سیستانی: اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند، گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد، می تواند به ترتیب مسأله قبل عمل نماید؛ خواه وقت تنگ باشد یا وسعت داشته باشد (نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند.) [5] ✍🏼آیت الله مکارم شیرازی: باید نماز را بشکند، حتی اگر وقت تنگ است، و قضا ندارد و در هر دو صورت به ترتیب مسأله قبل عمل نماید. [6] ----------------- 🍀پی نوشت: [1]. برای مثال: اگر ممکن است باید فرش را کنار بزند و بر مرمر یا موزاییک سجده کند. (توجه: سجده بر موزاییک طبق فتوای آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی جایز است.) [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1087؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مسجد الجبهه، م 27؛ بهجت، خامنه ای و صافی: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1043. [3]. مکارم، توضیح المسائل، م 973 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مسجد الجبهه، م 27؛ بهجت، خامنه ای و صافی: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1043. [5]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1074. [6]. مکارم، توضیح المسائل، م 973. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 110. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📿👤حکم برخورد همه پیشانی با محل سجده👤📿 ⁉️سوال: آیا برای سجده باید همه پیشانی به محل سجده برسد؟ پاسخ: 📖واجب نیست همه پیشانی به محل سجده برسد و همین که گفته شود: پیشانی را به سجده گذاشت، کفایت می کند. از این رو اگر به مقدار سر انگشت سبابه (اشاره) با زمین (یا هر چیزی که سجده بر آن صحیح است) تماس حاصل شود، کافی است. [1] 📖آیات عظام: سیستانی و مکارم شیرازی: واجب نیست همه پیشانی روی چیز قابل سجده قرار بگیرد؛ بلکه همین مقدار که بگویند: سجده کرده، کفایت می کند و لازم نیست این مقدار از پیشانی از یک قسمت باشد؛ بلکه اگر مثل سجده بر تسبیح، چند نقطه پراکنده از هم باشد،‌ همین که بگویند: بر چیزی صحیح سجده کرد، کفایت می کند. [2] 📖آیت الله صافی گلپایگانی: حداقل مقدار از پیشانی که باید بر زمین باشد، اندازه یک درهم است. [3] ----------------- 🌿پی نوشت: [1]. ولی احتیاط مستحب است که اندازه یک درهم (تقریبا به اندازه یک بند انگشت اشاره [سبابه] افراد معمولی) باشد؛ همچنان که احتیاط مستحب آن است که این مقدار از پیشانی از یک قسمت باشد؛ نه چند نقطه پراکنده. بنابر این سجده بر تسبیح، در صورتی که مجموع دانه های متصل به پیشانی اندازه سر انگشت باشد، جایز است. امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی السجود، ص 313، م 1 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، ص 569، م 1؛ خامنه ای: استفتا. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 218، م 1، الاول و المسائل المنتخبه، م 303 و 304؛ مکارم،‌ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، م 1. [3]. صافی، هدایه العباد، ج 1، م 796. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 111. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📿سجده بر آجر📿 📍سوال: سجده بر آجر چه حکمی دارد؟ پاسخ: 📚سجده بر آجر صحیح است. [1] 📚آیت الله صافی گلپایگانی: در حال اختیار سجده بر آجر صحیح نیست. [2] یادآوری🌀 ارتفاع آجر نباید بیش از چهار انگشت بسته از زانو و شست پای نمازگزار بالاتر باشد. توجه👇🏼 طبق فتوای آیت الله خامنه ای، سجده بر موزاییک نیز صحیح است. [3] ----------------- 🌱رونوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع،‌ م 1081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 658؛ خامنه ای: استفتا. [2]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 235. [3]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 489. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 108. کانال 🌺 @ahkaamcanonical