🍄🍄🍄🍃
🍄🍄🍃
🍄🍃
🍃
#ازدواجهایی_که_حرام_ابدی_اند😵😮
📛🔺۱_اگر مردی با علم به این که زنی شوهر دارد یا درعِدّه طلاق یا وفات به سر می برد وی را به عقد خود درآورد ، هم عقد باطل است و هم آن زن برای ابد به او حرام می شود.
👈اما اگر مرد به موارد مزبور جاهل با شد یعنی نداند زن ، شوهر دارد یا عِدّه اش تمام نشده و زن را به عقد خود در آورد عقد باطل است ؛ اما می تواند پس از اتمام عِدّه ، زن را به عقد خود در آورد ولی اگربین آنها رابطه زناشویی نیز برقرار شده باشد، زن بر وی حرام همیشگی خواهد شد.
📛🔺۲_اگر مردی همسر دائمی اش را که مسلمان و عفیفه است لِعان کند یعنی به وی نسبت زنا دهد یا فرزندش را از خود نفی کند و این کار را با شرایطی نزد قاضی انجام دهد بین این زوجین برای همیشه جدایی واقع می شود و بر هم حرام ابدی می شوند.
📛🔺۳_اگر مرد یا زنی در حال احرام ( حج) با فردی ازدواج کند و به حرمت این کار هم آگاه باشد بین آن دو حرمت ابدی حاصل می شود.
📛🔺۴_اگر مردی با زن شوهر دار یا زنی که در عِدّه طلاق رجعی است زنا کند آن زن برای همیشه به وی حرام می شود.
👈تذکر: بعضی از فقها این کار را موجب حرمت ابدی نمی دانند.
📛🔺۵_اگر مرد بالغ با پسری لواط کند مادرو خواهر و دختر آن پسر بروی حرام ابدی می شوند ؛ ولی مفعول می تواند با مادر وخواهر ودختر آن مرد ازدواج نماید
👈 راههای حرام ابدی شدن زن و شوهر #لعان است و اینست که مرد العیاذ بالله نسبت زنا به خانمش بدهد اما شاهدی بر این مدعا نداشته باشد در اینصورت یا محکوم به حد قذف میشود یعنی ۸۰بار شلاق خوردن یا اینکه در پیش قاضی لعان می کند که در اینصورت زن بر او حرام میشه ...
👈شرایط #لعان اینه
هر دو درحضور حاکم شرع، بهحالت قیام میایستند.مرد پس از تکرار ادعای خود،
چهار بار میگوید: «اُشْهِدُ بِاللَّهِ اَنّی لَمِنَ الصَّادِقینَ فیما قُلتُ»؛ یعنی «خدا را گواه میگیرم که در ادعای خود (نسبت به زنا یا نفی ولد) راستگو هستم
سپس یک بار میگوید: «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَیَّ انْ کُنْتُ مِنَ الْکاذِبینَ»؛ یعنی «اگر در ادعای خود دروغگو باشم، لعنت خدا بر من باد.»
اگر زن ادعای مرد را قبول داشته باشد که در اینجا سکوت کرده و از ادای سوگند امتناع میورزد. در این صورت، زنای او ثابت شده و به مجازات آن محکوم میشود؛ ولی اگر ادعای مطرحشده را نپذیرد، در جواب مرد چهار بار میگوید: «اُشْهِدُ بِاللَّهِ انّهُ لَمِنَ الکاذِبینَ فی مَقالَتِهِ»؛ یعنی «خدا را گواه میگیرم که او (شوهر) در ادعای خود دروغگوست.»
آنگاه میگوید: «اِنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَیَّ انْ کانَ مِنَ الصَّادِقینَ»؛ یعنی «اگر او در ادعای خود راستگو باشد، خشم خدا بر من باد.»
طبیعتا نیاز به ذکر همه این مسائل نیست ولی با رعایت کامل حیا😌 در ذکر بعضی از کلمات باید مباحث ارائه شود
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
هدایت شده از منبرک فاطمی
🌹سلام و ارادت و تبریک ایام
🔺هفت نکته در رابطه با امام زمان عجل الله
https://eitaa.com/fatemi222/7946
🔺درصورت امکان نشر بفرمایید .
با تشکر
#رفتن_از_وطن
❓کسی که از وطنش رفته و شهر دیگهای زندگی میکنه؛ وقتی به شهر خودش برگشت، نمازش شکسته است یا کامل؟
📚 همه مراجع (بهجز مکارم): اگه انسان از وطنش رفته باشه و تصمیم بگیره که دیگه تا آخر عمر برای زندگی به وطنش برنگرده یا بهخاطر شرایط زندگی اطمینان داره که دیگه برنمیگرده؛ اونجا دیگه وطنش نیست.
پس اگه برای مسافرت به این شهر بیاد و زیر ده روز بمونه، نمازش شکسته و روزهش باطله.
👈 اما اگه چنین تصمیم و اطمینانی نداره، همچنان اونجا وطنشه و هر وقت بیاد، نماز و روزهش کامل و درسته.
📚 آیتالله مکارم: اگه کسی قصد داره تا پنج سال دیگه به وطنش برنگرده یا پنج ساله که از وطنش رفته و در این مدت، هر سال کمتر از نود روز به اونجا رفتوآمد داشته، دیگه اونجا وطنش نیست.
اگه برای مسافرت به این شهر بیاد و زیر ده روز بمونه، نمازش شکسته و روزهش باطله.
👈 اما اگه حداقل نود روز در سال به وطن برمیگرده (هرچند بهصورت پراکنده)، همچنان اونجا وطنشه و هر وقت بیاد، نماز و روزهش کامل و درسته.
📣نکته: اگه جایی دیگه وطنتون نیست، میتونین قصد موندن ده روزه کنین تا نماز و روزهتون کامل بشه.😇
🔺 توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۳۳۴؛ أجوبةالاستفتائات، س۶۹۷؛ مکارم، جزوه «بخشی از احکام نماز و روزه مسافر»، نکته 5؛ جزوه «پیک احکام دفتر معظمله»، مرداد ۱۳۸۹.
🆔 @fatemi222
#خشکی_آب_وضو
❓اگه بهخاطر گرمى هوا يا دلیل دیگهای، موقع مسح سر و پا، کف دست خشک شده باشه و رطوبتى نمونده باشه تا باهاش مسح بکشیم، تكليف چيه؟
📚 همه مراجع (بهجز زنجانی، وحید، رهبری و سیستانی): دستتون رو به بقیه اعضاى وضو بکشین، از اونها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین.
📚 مقام معظم رهبری: فقط میتونین از ریشها و ابروها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین.
📚 آيتالله سیستانی: فقط میتونین از ریشها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. گرفتن رطوبت از سایر نقاط صورت (غیر از ریش)، مثل ابرو یا گونهها، چه برای کسانی که ریش دارن و چه افرادی که ریش ندارن، بنابر احتیاط واجب، کافی نیست و وضو باطل میشه.
📚 آيتالله وحید: فقط میتونین از ریشهایی که داخل در حد صورته، رطوبت بگيرین (یعنی از رطوبت ریش پایین چونه نباشه). گرفتن رطوبت از غیر ریش بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
📚 آيتالله زنجانی: بنابر احتیاط واجب، فقط میتونین از ریشها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین.
⭕️ نکته مهم: حواستون باشه که این گرفتن آب از بقیه اعضا فقط در صورتیه که دست خشک شده باشه. در حالت عادی، نباید این کار رو بکنیم و ممکنه وضو باطل بشه.
⭕️ نکته: آيات عظام امام، رهبری، سیستانی و فاضل، نظرشون اینه که مسح سر رو میشه با تموم قسمتهای دست از آرنج تا نوک انگشت کشید. بنابراین مقلدین این عزیزان، بهشرطی باید برن سراغ رطوبت بقیه اعضا که کل دستشون از آرنج تا انگشت خشک شده باشه.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۲۵۷، اجوبةالإستفتائات، س۱۱۳.
🆔 @fatemi222
💠#عقد_بدون_مهریه
💬سوال : اگه عقدِ ازدواجی بدون مهريه خونده بشه، آيا عقد باطله؟
🔹 آیات عظام امام خمینی، خامنهای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید:
📝اگه عقد موقت(صیغه) باشه، عقد باطله؛ اما عقد دائم بدون تعیین مهریه باطل نیست، ولی مهریه اون خانم بهاندازهٔ «مهرالمثل» هست.
⭕️ نکته: مهرالمثل، یعنی باید دید که دختری با شأن و شئونات، زیبایی، تحصیلات، سن و عقل و... این خانم، معمولاً چقد مهریه براش قرار میدن، همون مهریه این خانم میشه.
🔺امام خمينى، تحريرالوسيله، ج2، المهر، م4؛ امام خمینی، النكاحالمنقطع، م5؛ آيتالله صافى، هدايةالعباد، ج2، المهر، م4؛ آیتالله صافی، النكاحالمنقطع، م5؛ آيتالله تبريزى و آيتالله وحيد، منهاجالصالحين، عقدالمتعة والمهر، م1354؛ دفتر همه مراجع.
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: آیا محل ایستادن خانم ها در نماز، باید عقب تر از مردها باشد؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب باید حداقل بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد و با رعایت فاصله، اگر زن هم جلوتر بایستد، نمازش صحیح است.
آیت الله مکارم: زن باید عقب تر از مرد بایستد، و گرنه نماز او باطل است و فرقی بین محرم و نامحرم نیست.
آیت الله سیستانی: اگر زن و مرد بخواهند در یک مکان نماز بخوانند، بنابر احتیاط لازم، باید زن عقبتر از مرد بایستد و این عقب ایستادن، حدّاقل به مقداری باشد که جای سجدۀ او، برابر جای دو زانوی مرد در حال سجده باشد.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📗 منبع: فقه همراه، صفحه ١۴۵، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد یک، مسئله ١١٣٠
#احکام_نماز
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
🆔 @fatemi222