eitaa logo
احکام کاربردی
3.5هزار دنبال‌کننده
400 عکس
115 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_مساله 11 ؛مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. ۳_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ۴_سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
تاخیر در عمل به نذر که زمانش مشخص است ادامه👇
صورت های نذر مشروط
نذر درسایر ادیان در قرآن
نذر یا نقش دل
💠 حکم پخش موسیقی در مسجد 💬 سؤال: پخش موسیقی در مسجد چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای.
هدایت شده از منبرک فاطمی
🌹سلام و ارادت و تبریک ایام 🔺هفت نکته در رابطه با امام زمان عجل الله https://eitaa.com/fatemi222/7946 🔺درصورت امکان نشر بفرمایید . با تشکر
❓کسی که از وطنش رفته و شهر دیگه‌ای زندگی می‌کنه؛ وقتی به شهر خودش برگشت، نمازش شکسته است یا کامل؟ 📚 همه مراجع (به‌جز مکارم): اگه انسان از وطنش رفته باشه و تصمیم بگیره که دیگه تا آخر عمر برای زندگی به وطنش برنگرده یا به‌خاطر شرایط زندگی اطمینان داره که دیگه برنمی‌گرده؛ او‌‌نجا دیگه وطنش نیست. پس اگه برای مسافرت به این شهر بیاد و زیر ده روز بمونه، نمازش شکسته و روزه‌‌ش باطله. 👈 اما اگه چنین تصمیم و اطمینانی نداره، همچنان اونجا وطنشه و هر وقت بیاد، نماز و روزه‌‌ش کامل و درسته. 📚 آیت‌الله مکارم: اگه کسی قصد داره تا پنج‌ سال دیگه به وطنش برنگرده یا پنج ساله که از وطنش رفته و در این مدت، هر سال کمتر از نود روز به اونجا رفت‌وآمد داشته، دیگه اونجا وطنش نیست. اگه برای مسافرت به این شهر بیاد و زیر ده روز بمونه، نمازش شکسته و روزه‌ش باطله. 👈 اما اگه حداقل نود روز در سال به وطن برمی‌گرده (هرچند به‌صورت پراکنده)، همچنان اونجا وطنشه و هر وقت بیاد، نماز و روزه‌‌ش کامل و درسته. 📣نکته: اگه جایی دیگه وطنتون نیست، می‌تونین قصد موندن ده روزه کنین تا نماز و روزه‌تون کامل بشه.😇 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۳۳۴؛ أجوبة‌الاستفتائات، س۶۹۷؛ مکارم، جزوه «بخشی از احکام نماز و روزه مسافر»، نکته 5؛ جزوه «پیک احکام دفتر معظم‌له»، مرداد ۱۳۸۹. 🆔 @fatemi222
❓اگه به‌خاطر گرمى هوا يا دلیل دیگه‌ای، موقع مسح سر و پا، کف دست خشک شده باشه و رطوبتى نمونده باشه تا باهاش مسح بکشیم، تكليف چيه؟ 📚 همه مراجع (به‌جز زنجانی، وحید، رهبری و سیستانی): دستتون رو به بقیه اعضاى وضو بکشین، از اون‌ها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. 📚 مقام معظم رهبری: فقط می‌تونین از ریش‌ها و ابروها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. 📚 آيت‌الله سیستانی: فقط می‌تونین از ریش‌ها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. گرفتن رطوبت از سایر نقاط صورت (غیر از ریش)، مثل ابرو یا گونه‌ها، چه برای کسانی که ریش دارن و چه افرادی که ریش ندارن، بنابر احتیاط واجب، کافی نیست و وضو باطل می‌شه. 📚 آيت‌الله وحید: فقط می‌تونین از ریش‌هایی که داخل در حد صورته، رطوبت بگيرین (یعنی از رطوبت ریش پایین چونه نباشه). گرفتن رطوبت از غیر ریش بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. 📚 آيت‌الله زنجانی: بنابر احتیاط واجب، فقط می‌تونین از ریش‌ها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. ⭕️ نکته مهم: حواستون باشه که این گرفتن آب از بقیه اعضا فقط در صورتیه که دست خشک شده باشه. در حالت عادی، نباید این کار رو بکنیم و ممکنه وضو باطل بشه. ⭕️ نکته: آيات عظام امام، رهبری، سیستانی و فاضل، نظرشون اینه که مسح سر رو می‌شه با تموم قسمت‌های دست از آرنج تا نوک انگشت کشید. بنابراین مقلدین این عزیزان، به‌شرطی باید برن سراغ رطوبت بقیه اعضا که کل دستشون از آرنج تا انگشت خشک شده باشه. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۲۵۷، اجوبةالإستفتائات، س۱۱۳. 🆔 @fatemi222
💠 💬سوال : اگه عقدِ ازدواجی بدون مهريه خونده بشه، آيا عقد باطله؟ 🔹 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: 📝اگه عقد موقت(صیغه) باشه، عقد باطله؛ اما عقد دائم بدون تعیین مهریه باطل نیست، ولی مهریه اون خانم به‌اندازهٔ «مهرالمثل» هست. ⭕️ نکته: مهرالمثل، یعنی باید دید که دختری با شأن و شئونات، زیبایی، تحصیلات، سن و عقل و... این خانم، معمولاً چقد مهریه براش قرار می‌دن، همون مهریه این خانم می‌شه. 🔺امام خمينى، تحريرالوسيله، ج2، المهر، م4؛ امام خمینی، النكاح‌المنقطع، م5؛ آيت‌الله صافى، هدايةالعباد، ج2، المهر، م4؛ آیت‌الله صافی، النكاح‌المنقطع، م5؛ آيت‌الله تبريزى و آيت‌الله وحيد، منهاج‌الصالحين، عقد‌المتعة والمهر، م1354؛ دفتر همه مراجع.
❓پرسش: آیا محل ایستادن خانم ها در نماز، باید عقب تر از مردها باشد؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب باید حداقل بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد و با رعایت فاصله، اگر زن هم جلوتر بایستد، نمازش صحیح است. آیت الله مکارم: زن باید عقب تر از مرد بایستد، و گرنه نماز او باطل است و فرقی بین محرم و نامحرم نیست. آیت الله سیستانی: اگر زن و مرد بخواهند در یک مکان نماز بخوانند، بنابر احتیاط لازم، باید زن عقب‌‌تر از مرد بایستد و این عقب ایستادن، حدّاقل به مقداری باشد که جای سجدۀ او، برابر جای دو زانوی مرد در حال سجده باشد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📗 منبع: فقه همراه، صفحه ١۴۵، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد یک، مسئله ١١٣٠ 🆔 @fatemi222
📚 حَدث اصغر در غُسلحدث اصغر (بول کردن یا خروج باد معده) در بین غسل، غسل را باطل نمی‌کند، ولی با آن غسل نمی‌تواند نماز بخواند یا کارهایی انجام دهد که نیاز به وضو دارد؛ بلکه پس از غسل برای این کارها باید وضو بگیرد. 📌 نکته: در وضو یا غسل جبيره‌ای باید روی قسمتی که چسب یا جبیره است، دست تر کشید. 📌 غسل با انگشتر: هنگام غسل اگر انگشتر در دست باشد، درآوردن آن لازم نیست و همین که آب به زیر آن برسد، کافی است. 🏷پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای مدظلّه‌العالی، 163. 🆔 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋مواردی_که_خمس_ندارد ✍یکی از واجبات و عبادات مالی که آثار مادی و معنوی در زندگی دارد پرداخت خمس است لذا هر فردی که در در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود: 1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسان برسد با شرایطی خمس ندارد . لذا در برخی موارد مثل اینکه میت وصیت به پرداخت خمس اموالش کرده باشد باید خمس ارث پرداخت شود. (1) 2. مهریه ای که خانم دریافت می کند به اصل مهریه ای که خانم دریافت می کند، خمس تعلق نمی گیرد. (2) 3.دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (3) 4.هدیه و یارانه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها که مجانی به انسان می رسد به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای خمس ندارد. (4) خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد منابع: (1) (رساله مراجع مساله1754)   (2) (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)(3) (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)  (4)(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، امام خامنه  ای، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل) 🆔 @fatemi222
🌹 به زبان آوردن نیت نماز ⁉️ نیت نمازهای روزانه و نماز مستحبی آیا باید به زبان آورده شود یا اگر در قلب بگوید (مثلاً چهار رکعت نماز ظهر می‌خوانم قربة إلی الله)، کافی است؟ ✅ به زبان آوردن نیت (مانند اینکه بگوید: چهار رکعت نماز ظهر می‌خوانم قربة إلی الله) و نیز گذراندن آن از ذهن و دل، لازم نیست، همین اندازه که برای اطاعت از فرمان الهی، انجام عملی را قصد کند، کفایت میکند؛ (بلکه احتیاط مستحب است که نیت نماز را به زبان نگوید). 🆔 @fatemi222
نماز مسافر 1402.pdf
1.35M
درسنامه نماز نماز مسافر 🆔 @fatemi222
روش بیان احکام.pptx
177.2K
🖼 پاورپوینت «روش بیان احکام»
rwsh-mhasbh-khms000_0.pptx
934.3K
🖼 پاورپوینت «روش محاسبه خمس»
روش مطالعه و به ذهن‌سپاری مطالب.pptx
210.3K
🖼 پاورپوینت «روش مطالعه و به ذهن سپاری مطالب»
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ماشین_لباسشویی 🌹.یکی از مسائلی که برای جلوگیری از اسراف آب موثر هست، یادگیری آبکشی شرعی هست که در این فرصت چند نکته کوتاه را خدمت شما عزیزان یادآوری می کنم: 1- اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1) 2-. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود.(2) 3-لباسشویی های فعلی که هنگام شستشو متصل به آب کر هست یا با آب قلیل دو مرتبه لباسها را آبکشی می کند، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای پاک کننده است. خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع:  (1) ( صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )  (2) (سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است)‌(رساله مراجع مساله 160 و ۲۷ 🆔 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋احکام_بدهی_وجوب_پرداخت_دین ✍یکی از واجبات فوری ادا دین است که در این زمینه چند نکته را خدمت شما یادآوری می کنم: 1.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند و زمان پرداخت بدهی نیز رسیده باشد  چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. 2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایحتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.  3.كسى كه بخواهد بدهی خود را پرداخت کند و دسترسى به طلبكار خود ندارد، چنانچه اميد نداشته باشد كه او را پيدا ‌كند بدهی را 1به فقیر شرعی پرداخت نماید و به نظر اکثر فقها بايد(فتوي يا احتياط واجب) پرداخت با اجازه دفتر مرجع تقلید یا نماینده او باشد. (فاضل، اراكي، گلپايگاني،صافي: احتياط واجب اين است كه اگر طلبكار سيد نيست به سيد ندهد. ) مساله٢٢٧٦رساله  مراجع  مساله٢٢٧٧) رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)    خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. توضیح: 1.به نظر برخی مراجع از جمله ایت الله سیستانی بدهی را از طرف صاحبش به فقیر بدهد 🆔 @fatemi222
⭕️ کدام فرشته های دختر، امسال روزه اولی هستند⁉️ 🔴 سن تکلیف قمری = ٩سال 🔴 سن تکلیف شمسی: باتوجه به اختلاف سال قمری با سال شمسی و سال کبیسه، ۹ سال شمسی عبارتست از= ٨ سال و ٨ ماه و ٢٠ تا ۲۵روز ❌❌ کسانیکه قبل از تاریخ ١٠تا١۵تیرماه سال ١٣٩٣ به دنیا آمدند، امسال روزه اولی هستند❌❌ 🌸 والدینِ دخترانی که هنوز روزه اولی نیستند با تشویق به روزه کله گنجشکی، آن عزیزان را آماده روزه کامل کنند 🌸 📚 منابع: ⚜️خبرگزاری حوزه علمیه و آیه الله سیستانی =٨سال و ۸ماه و ۲۰ روز ⚜️ آیه الله فاضل : ۸سال و ۸ماه و ۲۲ روز ⚜️ آیه الله مکارم و آیه الله خامنه ای: ٨ سال و ٨ ماه و ۲۵ روز سال شمسی 👇🌸👇🌹👇🌼👇🌺👇 🆔 @fatemi222
🔴 کدام گُل پسرها، امسال روزه اولی هستند⁉️ ⭕️ سن تکلیف قمری = ١۵سال ⭕️ سن تکلیف شمسی با توجه به اختلاف سال قمری با سال شمسی و کبیسه عبارتست از= ١۴ سال و ۶ ماه و ١۵تا٢٠روز شمسی ❌❌ کسانیکه قبل از تاریخ ١٠تا١۵شهریورماه سال ١٣٨٧ به دنیا آمدند، امسال روزه اولی هستند❌❌ ⛔️ نکته بسیار مهم👇👇⛔️ این محاسبه برای کسیست که تاکنون هیچ کدام از نشانه های بلوغ برایش آشکار نشده باشد‼️ 📚 منابع: ⚜️ آیه سیستانی: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۵ روز ⚜️ مرکز پاسخگویی: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۷ روز ⚜️ آیه الله مکارم: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۲۰ روز 👇🌸👇🌹👇🌼👇🌺👇 🆔 @fatemi222
ـ✨🌼✨🌼 ـ🌼✨🌼 ﷽ ـ✨🌼 ـ🌼 ❓نمازخوندن در اتاق خلوتی که نامحرم هست (فقط من و صاحب‌کارم هستیم)، چه حکمی داره؟ 📚 آیات عظام رهبری، نوری، وحید و سیستانی: اگه مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشن که کسی نمی‌تونه وارد اونجا بشه و اونا بترسن که به حرام و گناه بیفتن، موندنشون در اونجا حرامه. بنابر احتیاط مستحب هم، نباید اونجا نماز بخونن؛ ولی اگه نماز خوندن، باطل نیست. 📚 آیت‌الله مکارم: اگه مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشن که کسی نمی‌تونه وارد اونجا بشه، بنابر احتیاط واجب، موندنشون در اونجا حرامه؛ هرچند احتمال گناه رو ندن و یا در حال گفت‌وگوی علمی و... باشن. همچنین نمازخوندن در اونجا بنابر احتیاط واجب، باطله. 🔺رساله چند مرجع، م889. https://eitaa.com/ahkam31
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ❓سلام حاج‌آقا. من شنیدم اگه روزه مستحبی گرفته باشیم و کسی بهمون تعارف کنه، مستحبه که دستش رو رد نکنیم و روزه رو بشکنیم؛ خدا دراین‌صورت، ثواب روزه رو هم بهمون می‌ده. حالا من می‌خوام بدونم این در مورد تعارف دوستان هم که می‌دونن ما روزه هستیم، درسته؟ 📚 آیات عظام رهبری و مکارم: در هر صورت، اگه مؤمنی به شما غذایی رو تعارف کرد، قبول دعوت مؤمن، شرعاً کار پسنديده‌ایه. خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن، هرچند روزه رو باطل مى‏‌كنه، انسان رو از اجر و ثواب روزه محروم نمى‌‏کنه. 📚 آیت‌الله سیستانی: بله. اگه دعوت به حساب می‌آد، یعنی جوریه که قبول‌کردنش باعث خوشحالى و ردکردنش باعث ناراحتى‌ش می‌شه، مستحبه که دعوتش رو اجابت كنين. 📚 آیت‌الله فاضل: اگه می‌دونه که شما روزه هستین و تعارف می‌کنه، دراین‌صورت، خوردن روزه مستحب نیست. ⭕️ نکته: برای روزه قضا از این خبرا نیست‌ها! یه وقت، روزه قضا رو به این دلایل نشکنین. 🔺 استفتای از مراجع: خامنه‌ای، شماره استفتا: hIn1HFmBhuI؛ مکارم، کد رهگیری: 9602150002؛ سیستانی، کد استفتا: 605239؛ فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600600. https://eitaa.com/ahkam31
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت💠 ❓سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد،‌ با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟ ✅ پاسخ: ❇️ آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1] ❇️ آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2] ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3] ❇️ آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4] ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5] ❇️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6] --------------- 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399. https://eitaa.com/ahkam31