eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
356 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش: آیا محل ایستادن خانم ها در نماز، باید عقب تر از مردها باشد؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب باید حداقل بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد و با رعایت فاصله، اگر زن هم جلوتر بایستد، نمازش صحیح است. آیت الله مکارم: زن باید عقب تر از مرد بایستد، و گرنه نماز او باطل است و فرقی بین محرم و نامحرم نیست. آیت الله سیستانی: اگر زن و مرد بخواهند در یک مکان نماز بخوانند، بنابر احتیاط لازم، باید زن عقب‌‌تر از مرد بایستد و این عقب ایستادن، حدّاقل به مقداری باشد که جای سجدۀ او، برابر جای دو زانوی مرد در حال سجده باشد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📗 منبع: فقه همراه، صفحه ١۴۵، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد یک، مسئله ١١٣٠ 🆔 @fatemi222
📚 حَدث اصغر در غُسلحدث اصغر (بول کردن یا خروج باد معده) در بین غسل، غسل را باطل نمی‌کند، ولی با آن غسل نمی‌تواند نماز بخواند یا کارهایی انجام دهد که نیاز به وضو دارد؛ بلکه پس از غسل برای این کارها باید وضو بگیرد. 📌 نکته: در وضو یا غسل جبيره‌ای باید روی قسمتی که چسب یا جبیره است، دست تر کشید. 📌 غسل با انگشتر: هنگام غسل اگر انگشتر در دست باشد، درآوردن آن لازم نیست و همین که آب به زیر آن برسد، کافی است. 🏷پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای مدظلّه‌العالی، 163. 🆔 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋مواردی_که_خمس_ندارد ✍یکی از واجبات و عبادات مالی که آثار مادی و معنوی در زندگی دارد پرداخت خمس است لذا هر فردی که در در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود: 1. ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسان برسد با شرایطی خمس ندارد . لذا در برخی موارد مثل اینکه میت وصیت به پرداخت خمس اموالش کرده باشد باید خمس ارث پرداخت شود. (1) 2. مهریه ای که خانم دریافت می کند به اصل مهریه ای که خانم دریافت می کند، خمس تعلق نمی گیرد. (2) 3.دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (3) 4.هدیه و یارانه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها که مجانی به انسان می رسد به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای خمس ندارد. (4) خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد منابع: (1) (رساله مراجع مساله1754)   (2) (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)(3) (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)  (4)(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، امام خامنه  ای، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل) 🆔 @fatemi222
🌹 به زبان آوردن نیت نماز ⁉️ نیت نمازهای روزانه و نماز مستحبی آیا باید به زبان آورده شود یا اگر در قلب بگوید (مثلاً چهار رکعت نماز ظهر می‌خوانم قربة إلی الله)، کافی است؟ ✅ به زبان آوردن نیت (مانند اینکه بگوید: چهار رکعت نماز ظهر می‌خوانم قربة إلی الله) و نیز گذراندن آن از ذهن و دل، لازم نیست، همین اندازه که برای اطاعت از فرمان الهی، انجام عملی را قصد کند، کفایت میکند؛ (بلکه احتیاط مستحب است که نیت نماز را به زبان نگوید). 🆔 @fatemi222
نماز مسافر 1402.pdf
1.35M
درسنامه نماز نماز مسافر 🆔 @fatemi222
روش بیان احکام.pptx
177.2K
🖼 پاورپوینت «روش بیان احکام»
rwsh-mhasbh-khms000_0.pptx
934.3K
🖼 پاورپوینت «روش محاسبه خمس»
روش مطالعه و به ذهن‌سپاری مطالب.pptx
210.3K
🖼 پاورپوینت «روش مطالعه و به ذهن سپاری مطالب»
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ماشین_لباسشویی 🌹.یکی از مسائلی که برای جلوگیری از اسراف آب موثر هست، یادگیری آبکشی شرعی هست که در این فرصت چند نکته کوتاه را خدمت شما عزیزان یادآوری می کنم: 1- اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1) 2-. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود.(2) 3-لباسشویی های فعلی که هنگام شستشو متصل به آب کر هست یا با آب قلیل دو مرتبه لباسها را آبکشی می کند، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای پاک کننده است. خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع:  (1) ( صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )  (2) (سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است)‌(رساله مراجع مساله 160 و ۲۷ 🆔 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋احکام_بدهی_وجوب_پرداخت_دین ✍یکی از واجبات فوری ادا دین است که در این زمینه چند نکته را خدمت شما یادآوری می کنم: 1.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند و زمان پرداخت بدهی نیز رسیده باشد  چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. 2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایحتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.  3.كسى كه بخواهد بدهی خود را پرداخت کند و دسترسى به طلبكار خود ندارد، چنانچه اميد نداشته باشد كه او را پيدا ‌كند بدهی را 1به فقیر شرعی پرداخت نماید و به نظر اکثر فقها بايد(فتوي يا احتياط واجب) پرداخت با اجازه دفتر مرجع تقلید یا نماینده او باشد. (فاضل، اراكي، گلپايگاني،صافي: احتياط واجب اين است كه اگر طلبكار سيد نيست به سيد ندهد. ) مساله٢٢٧٦رساله  مراجع  مساله٢٢٧٧) رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)    خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. توضیح: 1.به نظر برخی مراجع از جمله ایت الله سیستانی بدهی را از طرف صاحبش به فقیر بدهد 🆔 @fatemi222
⭕️ کدام فرشته های دختر، امسال روزه اولی هستند⁉️ 🔴 سن تکلیف قمری = ٩سال 🔴 سن تکلیف شمسی: باتوجه به اختلاف سال قمری با سال شمسی و سال کبیسه، ۹ سال شمسی عبارتست از= ٨ سال و ٨ ماه و ٢٠ تا ۲۵روز ❌❌ کسانیکه قبل از تاریخ ١٠تا١۵تیرماه سال ١٣٩٣ به دنیا آمدند، امسال روزه اولی هستند❌❌ 🌸 والدینِ دخترانی که هنوز روزه اولی نیستند با تشویق به روزه کله گنجشکی، آن عزیزان را آماده روزه کامل کنند 🌸 📚 منابع: ⚜️خبرگزاری حوزه علمیه و آیه الله سیستانی =٨سال و ۸ماه و ۲۰ روز ⚜️ آیه الله فاضل : ۸سال و ۸ماه و ۲۲ روز ⚜️ آیه الله مکارم و آیه الله خامنه ای: ٨ سال و ٨ ماه و ۲۵ روز سال شمسی 👇🌸👇🌹👇🌼👇🌺👇 🆔 @fatemi222
🔴 کدام گُل پسرها، امسال روزه اولی هستند⁉️ ⭕️ سن تکلیف قمری = ١۵سال ⭕️ سن تکلیف شمسی با توجه به اختلاف سال قمری با سال شمسی و کبیسه عبارتست از= ١۴ سال و ۶ ماه و ١۵تا٢٠روز شمسی ❌❌ کسانیکه قبل از تاریخ ١٠تا١۵شهریورماه سال ١٣٨٧ به دنیا آمدند، امسال روزه اولی هستند❌❌ ⛔️ نکته بسیار مهم👇👇⛔️ این محاسبه برای کسیست که تاکنون هیچ کدام از نشانه های بلوغ برایش آشکار نشده باشد‼️ 📚 منابع: ⚜️ آیه سیستانی: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۵ روز ⚜️ مرکز پاسخگویی: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۷ روز ⚜️ آیه الله مکارم: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۲۰ روز 👇🌸👇🌹👇🌼👇🌺👇 🆔 @fatemi222
ـ✨🌼✨🌼 ـ🌼✨🌼 ﷽ ـ✨🌼 ـ🌼 ❓نمازخوندن در اتاق خلوتی که نامحرم هست (فقط من و صاحب‌کارم هستیم)، چه حکمی داره؟ 📚 آیات عظام رهبری، نوری، وحید و سیستانی: اگه مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشن که کسی نمی‌تونه وارد اونجا بشه و اونا بترسن که به حرام و گناه بیفتن، موندنشون در اونجا حرامه. بنابر احتیاط مستحب هم، نباید اونجا نماز بخونن؛ ولی اگه نماز خوندن، باطل نیست. 📚 آیت‌الله مکارم: اگه مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشن که کسی نمی‌تونه وارد اونجا بشه، بنابر احتیاط واجب، موندنشون در اونجا حرامه؛ هرچند احتمال گناه رو ندن و یا در حال گفت‌وگوی علمی و... باشن. همچنین نمازخوندن در اونجا بنابر احتیاط واجب، باطله. 🔺رساله چند مرجع، م889. https://eitaa.com/ahkam31
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ❓سلام حاج‌آقا. من شنیدم اگه روزه مستحبی گرفته باشیم و کسی بهمون تعارف کنه، مستحبه که دستش رو رد نکنیم و روزه رو بشکنیم؛ خدا دراین‌صورت، ثواب روزه رو هم بهمون می‌ده. حالا من می‌خوام بدونم این در مورد تعارف دوستان هم که می‌دونن ما روزه هستیم، درسته؟ 📚 آیات عظام رهبری و مکارم: در هر صورت، اگه مؤمنی به شما غذایی رو تعارف کرد، قبول دعوت مؤمن، شرعاً کار پسنديده‌ایه. خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن، هرچند روزه رو باطل مى‏‌كنه، انسان رو از اجر و ثواب روزه محروم نمى‌‏کنه. 📚 آیت‌الله سیستانی: بله. اگه دعوت به حساب می‌آد، یعنی جوریه که قبول‌کردنش باعث خوشحالى و ردکردنش باعث ناراحتى‌ش می‌شه، مستحبه که دعوتش رو اجابت كنين. 📚 آیت‌الله فاضل: اگه می‌دونه که شما روزه هستین و تعارف می‌کنه، دراین‌صورت، خوردن روزه مستحب نیست. ⭕️ نکته: برای روزه قضا از این خبرا نیست‌ها! یه وقت، روزه قضا رو به این دلایل نشکنین. 🔺 استفتای از مراجع: خامنه‌ای، شماره استفتا: hIn1HFmBhuI؛ مکارم، کد رهگیری: 9602150002؛ سیستانی، کد استفتا: 605239؛ فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600600. https://eitaa.com/ahkam31
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت💠 ❓سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد،‌ با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟ ✅ پاسخ: ❇️ آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1] ❇️ آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2] ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3] ❇️ آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4] ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5] ❇️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6] --------------- 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399. https://eitaa.com/ahkam31
🕊🌿🌿🌹🌹🌿🌿🕊 🌾پرسش: نماز هایم را در ابتدا بدون قرائت صحیح خوانده ام و از وقتی فهمیده ام قرائتم را تصحیح کرده ام آیا باید قضای آن نمازها را هم بخوانم؟ در مورد قرائت می دانم که غلط بوده است وحروف را صحیح ادا نکرده ام. 🌹پاسخ: ✴️ آیت الله خامنه ای: اگر نمازهايى که خوانده‌ايد با اعتقاد به صحيح بودن قرائت بوده، قضا ندارد. ✴️ آیت الله وحید خراسانی : اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند و مقصّر باشد ، يا عمداً آن را نگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، مثلا به جاى (ض) ، (ظ) بگويد ، يا جايى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد ، نماز او باطل است. مسأله ۱۰۱۰ ـ اگرانسان كلمه اى را صحيح بداند ، و در نماز همان طور بخواند ، و بعد بفهمد غلط خوانده ، در صورتى كه در اعتقاد به صحّت قاصر بوده ، نمازش صحيح است ، و احتياط مستحبّ آن است كه دوباره نماز را بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد ، و در صورتى كه مقصّر بوده بايد دوباره بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد. ✴️ آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه کلمه یا تلفّظ آیه یا ذکرى را صحیح مى دانسته و مدّتى در نمازها خوانده وبعد مى فهمد غلط بوده، نمازش اعاده ندارد، هرچند احتیاط مستحب اعاده یا قضاى آن است. ✴️ آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل قصوری باشد قضا ندارد 📝استفتاء از سایت مراجع عظام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رمضان (۱)؛ 🎙حکم سفر در ماه مبارک رمضان + صوت کارشناس ◻️حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام رمضان» پرداخته است. 🆔 @fatemi222
مواردى كه روزه واجب نيست‏ بر چند دسته روزه واجب نيست: 1. پيرمرد و پيرزنى كه گرفتن روزه براى آنان مشقت دارد. 2. زن باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد. 3. زن شيردهى كه روزه گرفتن براى طفل او ضرر دارد. 4. بيمارى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد. 5. كسى كه بيمارى ‏اى دارد كه زياد تشنه مى ‏شود و نمى ‏تواند تشنگى را تحمل كند. 6. كسى كه به سن بلوغ نرسيده است. 7. زنى كه خون حيض و نفاس مى ‏بيند. 8. مسافرى كه بيش از حد مسافت شرعى مى ‏رود و قصد اقامت ده روز نمى ‏كند. 9. دخترى ‏كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقت و ضرر دارد. 10. كسى كه بى ‏هوش است و يا در كُما به سر مى ‏برد. 11. ديوانگان. 🆔 @fatemi222
روزه‏ وقت نيت روزه سه گونه است: 1. روزه رمضان كه وقت نيت آن تا پيش از اذان صبح است. 2. روزه قضاى ماه رمضان كه وقت نيت آن تا قبل از ظهر است. 3. روزه مستحبى كه وقت نيت آن تا پيش از مغرب است. ✋فراموشى نیت روزه‏ اگر شب اول ماه رمضان، نیت روزه را فراموش کند و پیش از ظهر یادش بیاید، تکلیف روزه او چیست؟ همه مراجع (به جز تبریزى و وحید): اگر مبطلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت کند و روزه‏ اش صحیح است و اگر یکى از آنها را مرتکب شده، روزه او باطل است؛ ولى [به احترام ماه رمضان‏] باید تا اذان مغرب، از کارى که روزه را باطل مى‏ کند، خوددارى و بعد از ماه رمضان، آن روز را قضا کند. آیات عظام تبریزى و وحید: اگر مبطلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت کند و روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب بعد از ماه رمضان نیز قضا نماید و اگر یکى از آنهارا مرتکب شده، روزه ‏اش باطل است؛ ولى [به احترام ماه رمضان‏] باید تا اذان مغرب از کارى که روزه را باطل مى ‏کند، خوددارى و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا کند. 🆔 @fatemi222
برخى از روزه ‏هاى واجب‏ 1. روزه ماه مبارك رمضان. 2. روزه قضا. 3. روزه كفاره. 4. روزه استيجارى. 5. روزه روز سوم ايام اعتكاف. 6. روزه بدل قربانى حج. 7. روزه‏ اى كه به سبب نذر و عهد و قسم واجب شود. 8. روزه قضاى پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است. 🆔 @fatemi222
✋پنج نوع افطار روزه‏ افطار روزه به لحاظ حكم چند گونه است: 1. حرام مانند افطار روزه واجب رمضان و روزه نذر معين بدون عذر شرعى. 2. واجب اگر روزه‏ دار پيش از ظهر سفر كند، بايد روزه خود را افطار كند يا كسى كه روزه برايش ضرر دارد. 3. مكروه همچون افطار روزه مستحبى بعد از ظهر. 4. مستحب همچون روزه دارى كه مهمان كسى شود بدون اين كه ميزبان را از روزه دار بودن خود مطلع سازد، مستحب است افطار كند. 5. مباح همچون افطار روزه قضا قبل از ظهر. 🆔 @fatemi222
✋سه مورد روزه باطل است ولى نبايد خورد 1. اگر كسى در شب جنب شود ولى غسل را فراموش كند، تا اين كه در روز متوجه شود. 2. اگر شخصى با اعتقاد به اين كه اذان صبح را نگفته ‏اند، مشغول سحرى شود سپس متوجه شود كه وقت اذان‏ صبح گذشته است، روزه ‏اش باطل است و بايد قضا كند ولى حق ندارد افطار كند. 3. اگر روزه‏ دار قصد كرده كه روزه نباشد، گر چه روزه او باطل است، ولى نبايد چيزى بخورد. در موارد فوق روزه باطل است و قضا دارد، ولى روزه ‏دار نبايد چيزى بخورد و اگر بخورد كفاره هم بر او واجب مى ‏شود. 🆔 @fatemi222
✋شش فرق‏ نماز و روزه‏ نماز و روزه ضمن داشتن مشتركات فراوان، فرق ‏هايى نيز دارند: 1. ترك نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه ‏هاى واجب ديگر كه كفاره دارد. 2. اگر كسى نماز قضا بر گردن دارد، مى ‏تواند نماز مستحبى بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى ‏تواند روزه مستحبى بگيرد. 3. غسل مس ميت در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن نماز لازم است، ولى براى روزه لازم نيست. 4. طهارت شرط واقعى نماز است، بر خلاف روزه كه طهارت شرط آن نيست. 5. اگر كسى بعد از ظهر سفركند، نمازش‏ شكسته مى ‏شود، ولى روزه‏ اش باطل نمى ‏شود. 6. اگر كسى در مناطق تخيير (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر كند، در خواندن نماز مخير است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد. 🆔 @fatemi222
✋هشت مورد فقط قضاى روزه بر مكلف واجب است‏ 1. نيت روزه نكند يا تصميم بگيرد روزه نباشد، ولى مبطل روزه انجام ندهد. 2. عمداً قى كند. 3. روزه دار فكر مى‏كرده روزه برايش ضرر ندارد و ضرر داشته. 4. روزه دار غسل جنابت را فراموش كرده. 5. بعد از ظهر از خواب بيدار شده و روزه گرفته. 6. براى نجات غريق زير آب رفته. 7. مسافرى ‏كه وظيفه‏ اش خوردن روزه است، بعد از رمضان بايد قضاى روزه را بگيرد. 8. خانمى كه در ماه رمضان به جهت عادت ماهانه و يا نفاس نتوانسته روزه بگيرد. 🆔 @fatemi222