✳️ حکم فراموش کردن و از بین رفتن مورد نذر ✳️
❓ سوال:
سوال:
1- اگر کسی نذر کند به صیغه شرعی، روز خاصی مثل عاشورای امسال یک گوسفند قربانی کند ولی فراموش کند و بعد از چند روز یادش بیاید تکلیف چیست؟
2- اگر کسی نذر کرده روز خاصی مثل عید غدیر روزه بگیرد و فراموش کند تکلیف او چیست؟
3- کسی نذر کند مالی را به فقرا بدهد ولی گم یا تلف شود تکلیف چیست؟
🔰پاسخ:
✍🏼 آیت الله خامنه ای:
1) اگر گوسفند خاصی معین نشده باشد تکلیفی ندارد.
2) اگر صيغه مخصوص نذر را خوانده باید قضای آن را بهجا آورد.
3) اگر کوتاهی نکرده و عمل به نذر را تأخیر نیانداخته وظیفهای ندارد.
✍🏼 آیت الله مکارم:
1و2- اگر فراموش کند به نذر خود عمل کند، چنانچه وقت معينی نداشته، بايد هر زمان بياد آورد انجام دهد و اگر وقت معيني داشته است احتياطا هر وقت بياد آورد قضا کند.
3- هرگاه در نگهداری از آن مال کوتاهی نکردهاید، بدهکار نیستید و فعلا تکلیفی برای عمل به آن نذر ندارید.
✍🏼 آیت الله شبیری:
1. اگر نذرش مقید به سال خاصی نبوده، باید در عاشورای سال بعد آن را بجا آورد؛ در غیر این صورت بنابر احتیاط مستحب آن را قضا نماید.
2. باید قضای آن را بجا آورد.
3. اگر در این زمینه کوتاهی نکرده، تکلیفی ندارد.
--------------
📑 پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 5mpn25m.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9906090021.
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 82334 .
#احکام
#احکام_نذر
#فراموش_نذر
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
💢 اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه
💠 سوال:
🔷 آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟
✍🏻 پاسخ:
◀️ آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند.
نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود.
◀️آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند.
◀️آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا میکند و یک رکعت دیگر را فرادی میخواند و نماز جمعهاش صحیح است. و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمیتواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد.
🔺 ------
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031.
[3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
📎 #نماز_جمعه
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
احکام دو دقیقه ای.pdf
216K
📚احکام دو دقیقهای
📖موضوعات:
حیوانات حرام گوشت
احترام به والدین
ارتباط با نامحرم
چهارشنبه سوری
یاد اموات
احکام تفریح
مسِّ قرآن
دو نکته از شهید
احکام شب نشینی
احکام قربانی
احکام مشترك مردان و زنان
چند نکته درباره نام خدا
پنج دعا درباره دعا
تشابه نماز قضا و ادا
چند نکته در باره با تسلیت
چند نکته در باره استخاره
چند نکته درباره وسواس
سجده شکر
چند نکته درباره شکر گزاری
آداب سفره
چهار نکته درباره حیوانات حرام گوشت
چند نکته درباره راستگویی
شش نکته درباره پرستارى
سه نکته درباره اجرت عمل حرام
مکروهات غذا خوردن
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
سلام به همه بزرگواران 🌹🌹🌹
👈 بحثی در رابطه با خمس که لازم دانستم چند نکته ذکر کنم با احترام 🙏
۱_ خمس یک واجب الهی است و همان شارعی که نماز و روزه را واجب نموده خمس را تشریع کرده
در مورد اصل وجوبش هم آیه قرآن داریم
سوره مبارکه فرقان آیه ۴۱ 👇👇👇
وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻫﺮ ﺩﺭﺁﻣﺪی ﻛﻪ ﺑﻪﺩﺳﺖ ﻣﻲﺁﻭﺭﻳﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﻳﮏﭘﻨﺠﻤﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﺶ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺪﻫﻴﺪ: ﺧﺪﺍ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم، ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻳﺘﻴﻢِ ﻓﻘﻴﺮ، ﺳﺎﺩﺍﺕ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﺩﺍﺕ ﺩﺭﺭﺍﻩﻣﺎﻧﺪﻩ؛
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﻭ ﺁﻳﻪﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻴﺪ
ﻛﻪ ﺩﺭﺍﻳﻦﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮤ ﺧﻮﺩ، ﻣﺤﻤﺪ، ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺑَﺪﺭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺟﺪﺍﻳﻲِ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲِ ﺳﭙﺎﻩ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﻛﻔﺮ. ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﮤ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی ﺑﺮﻣﻲﺁﻳﺪ.
👈 روایات هم که زیاد داریم و در باب خمس
یک یا دو روایات نه باب روایی داریم
براي ملاحظه روايات باب خمس به "كتاب الخمس" در كتاب هاي كافي ، تهذيب ، فقيه ، وسايل الشيعه و... ، مراجعه كنيد.
مثلا" این روایت که در اکمال الدین
شیخ صدوق آمده است 👇👇
🌺 مولا امام زمان
در پاسخ پرسشهاى عثمان عَمرى
🪴 فيما وَرَدَ عَلَى الشَيْخِ اَبى جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمانَ الْعَمْرى فى جَوابِ مَسائلَ اِلى صاحِبِ الدَّارِعليهالسلام: اَمَّا ما سَأَلْتَ عَنْهُ مِنْ اَمْرِ مَنْ يَسْتَحِلُّ ما فىيَدِهِ مِنْ اَمْوالِنا وَ يَتَصَرَّفُ فيهِ تَصَرُّفَهُ فىمالِهِ مِنْ غَيْرِ اَمْرِنْا فَمَنْ فَعَلَ ذلك فَهُوَ مَلْعُونٌ و نَحْنُ خُصَماؤُهُ.
☘ امّا آنچيزى كه سؤال كرده بودى درباره كسى كه آنچه را از اموال ما در دست دارد حلال مىشمرد و در آن تصرّف مىكند مثل تصرفى كه در مال خود مىكند بدون اينكه از طرف ما مجاز باشد او ملعون است و ما دشمن او هستيم
اكمال الدين، 287
👈 یا این روایت که
حضرت مهدی عجل الله فرجه می فرمایند :
🌹لعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ اَجْمَعينَ عَلى مَنِ اسْتَحَلَّ مِنْ اَمْوالِنا دِرْهَماً.
🥀 لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى باد كه يك درهم از اموال ما را حلال شمارد
[وسائل الشیعه ، ج ۹، ص ۵۴۰ .]
👈 البته وقتی کسی پولش متعلق خمس نشود و قبل از سال خمسی در زندگی در شان خودش هزینه شد که چیزی واجب نیست اما اگر زیادی بر هزینه یک سال زندگی پس اندازی اضافه آمد و یا سرمایه گذاری کرد یک سال هم گذشت اینجا خمس مال دیگر در حساب شخص هست اما متعلق شخص نیست
اینجا ۱/۵ (یک پنجم) از این مال متعلق به امام زمان و سادات است و باید دفتر مرجع تقلیدش تحویل بده
🌱 چرا حاکم شرع و فقیه متولی هزینه کردن آن است و کسی حق ندارد پول مخمس را بدون اجازه حاکم شرع جایی هزینه کند ⛔️
👈 چون خود امام زمان فقهاء را حجت بعد خود بر مردمکرده است
امام زمان علیه السلام فرمود 🌹🌹
🌻 امَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ؛
🌺 امّا در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید.
آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم
[طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن، الغیبة، ص۲۹۱، ح۲۴۷.]
👈 از شرایط فیقه عدالت و خود نگه داری از گناه است قطعا در بهترین جایی که امامزمان راضی است هزینه می کنند
👈 اگر سهم امام را بخشی در حوزه های علمیه هزینه می کنند چون عالم دینی است که حافظ و مروج دین است و اگر دین تا این لحظه مانده چون علماء در طول تاریخ پاسبانان و خادمان دین بودند و تنها راه امرار معاش آنها از همین سهمامام بوده است و طلاب ور راه تحصیل از دولت حقوقی نمی گیرند.
👈 خلاصه خمس یک واجب مالی است اداء آن از بعضی واجبات عبادی سخت تر است عده ایی از انجامش شانه خالی می کنند اما اصل وجوبش روشن است
موفق باشید یا علی 🌹🌹🌹
✍ شیخ هادی یوسفی
💠 خوردنِ کمِ شراب
💠سوال
شخصی میگوید من به اندازه ای مشروب میخورم که حالت اصلی من ازبین نمیرود و مست نمی شوم این حکم حرمت شراب برای آن زمانی هست که طرف اختیارخود را ازدست بدهد جواب ما چیست؟
✅پاسخ
از دیدگاه اسلامی ، خوردن شراب و مشروبات الکلی مطلقا حرام است و فرقی در کم و یا زیاد آن و حدوث یا عدم حدوث حالت مستی نمی باشد .
👌خداوند به صورت مطلق خوردن شراب را حرام کرده و می فرماید:
«ای کسانی که ایمان آورده اید شراب وبت ها وازلام پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید»
📚مائده، 90
🗯و می فرماید ؛
«شیطان می خواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد»
📚مائده، 91
🔷و می فرماید:
«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است»
📚 بقره، 219
🗯در این آیات خداوند به صورت مطلق خوردن شراب را حرام اعلام کرده است و در حکم حرمت از جهت کمی و زیادی و مستی و غیر مستی فرقی نگذاشته است .
🗯به این نکته در روایات متعددی نیز اشاره شده است:
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر نوع شراب و مسکری حرام است ، حتی نوشیدن یک جرعه از آن حرام است »
📚الکافی، ج6، ص409
👌و فرمود ؛
« خداوند صراحتا شراب را حرام کرده است ، پس خوردن کم و یا زیاد آن حرام می باشد »
📚التهذیب، ج9، ص111
👌امام رضا علیه السلام نیز فرمود ؛
« اسلام خالص در شهادت به وحدانیت خدا ...و تحریم شراب است ، و فرقی بین کم و زیاد خوردن آن نیست ،آنچه که خوردن زیادی آن سبب مستی می شود ، خوردن کم آن نیز حرام است »
📚عیون الاخبار، ج2، ص126
📚 وسائل الشیعه، ج25، ص325، باب15
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 خوردن گوشت خوک و خرگوش
خوك
يكى از حيوانات #نجس و #حرام_گوشت خوك است.
قرآن كريم مىفرمايد: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ ... وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ (حرام شد بر شما ... و گوشت خوك.)
🔸فلسفه تحريم گوشت خوك:
خوك حيوانى است كثيف و سمبل بىغيرتى، خوراكش از كثافات و گاهى از فضولات خودش است.
و از سوى ديگر گوشت اين حيوان داراى دو نوع انگل خطرناك به نام كرم تريشين و كرم كدو است.
كرم تريشين در يك ماه 15 هزار تخمريزى مىكند و در يك كيلو گوشت خوك ممكن است 400 ميليون نوزاد كرم تريشين باشد. اين كرم در انسان سبب پيدايش امراض گوناگونى همچون كمخونى، سرگيجه، اسهال و ... مىگردد.
🔹 بعضى مىگويند با وسايل امروزى مىتوان تمام اين انگلها را كشت و گوشت خوك را از آنها پاك نمود، ولى به فرض كه با وسايل بهداشتى با پختن گوشت خوك در حرارت زياد انگلهاى مزبور به كلى از ميان بروند باز زيان گوشت خوك قابل انكار نيست، زيرا گوشت هر حيوانى حاوى صفات آن حيوان است و از طريق غدهها و هورمونها در اخلاق كسانى كه از آن تغذيه مىكنند اثر مىگذارد و به اين ترتيب خوردن گوشت خوك مىتواند صفت #بىبندوبارى جنسى و بىاعتنايى به مسائل #ناموسى را كه از خصايص بارز اين حيوان است به خورنده آن منتقل كند. (1)
📌 و شايد يكى از علل بىبندوبارى شديد جنسى در كشورهاى #غربى همان تغذيه از گوشت اين حيوان آلوده باشد.
🔰 خرگوش
💬 مسأله: خوردن گوشت #خرگوش از نظر همه مراجع تقليد #حرام است. (2)
📚 پینوشت:
1. تفسير نمونه، ج 1، ص 588
2. تحريرالوسيله، ج 2، ص 156؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 382، س 1362
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
💬سوال
اگه ما از کسی حلالیت بگیریم اما فقط زبانی باشد و قلباً اون شخص حلال نکرده باشه و ما مطلع نیستیم حلالیت مورد قبول نیست؟
✅پاسخ
🔹 طبق فرمایش آیت اللّه مکارم از سایت ایشان:
اگر به صورت زباني کسي رو حلال کرده باشيم اما از ته دل ناراضي باشيم آیا حلاليت زبانی کفایت می کند؟
برای آن فرد که خبر ندارد کافی است.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 تکان خوردن بدن در هنگام خواندن ذکر رکوع
✅ اگر بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست یا چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال حرکت قطع کند. اما گفتن ذکر به قصد ذکر مطلق، نه به قصد ذکر نماز، در حال حرکت اشکال ندارد.
حرکت اندک بدن یا انگشتان و مانند آن در حال گفتن ذکر رکوع اشکال ندارد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۲۵ و ۲۲۶
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 روش تطهیر کف خانه و مانند آن
⁉️ اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟
✅ پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر میتوان آنجا را تطهیر نمود:
۱) آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد.
۲) آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنا بر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد).
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 رعایت پوشش در نمازهای مستحبی
⁉️ آیا در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم است که زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند؟ اگر رعایت نشود، نماز باطل است؟
✅ فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است .
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸 معامله صوری برای فرار از ربا
⁉️ اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد، آیا جایز است که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی بخرد و سپس آن را در همان مجلس به فروشنده، به قیمت کمتری بفروشد، مثلاً تکهای طلا را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده، به دو سوم قیمت خرید بفروشد؟
✅ چنین معاملهای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
استفتائاتی جدید (دفتر امام خامنه ای حفظه الله )
ارسالی آبان 1402
🔒سؤال: شخص معذوری که می توانسته بر روی میز سجده کند لیکن از روی جهل مهر را با دست بلند می کرده و به پیشانی می گذاشته، آیا نمازهایی که به این نحو خوانده را باید قضا کند؟
🔑 این کار صدق سجده نمی کند؛ لذا باید نمازها را قضا کند.
🔒سؤال: شخصی در ماه مبارک رمضان به خاطر خوف از ضرر روزه نگرفته و تا ماه رمضان آینده این خوف ادامه پیدا می کند به همین خاطر روزه را قضا نمی کند و کفاره آن را می دهد. لیکن بعدا معلوم می شود روزه برای او ضرر نداشته و او خیال میکرده ضرر دارد آیا باید روزه ها را قضا کند؟
🔑هر چند بعید نیست که قضا نداشته باشد؛ اما بنابر احتیاط واجب قضا کند.
🔒سؤال: ما هر روز در منزل پولی را به عنوان صدقه در صندوق کمیته امداد امام خمینی رحمۀ الله علیه می اندازیم آیا سر سال به این پول ها خمس تعلق می گیرد؟
🔑با توجه به اینکه انداختن پول در صندوق صدقات قبض محسوب نشده و از ملک انسان خارج نمی شود به آن خمس تعلق می گیرد.
🔒سؤال: کسی که نذر کرده در وقت معینی عمل عبادی انجام دهد مثلا روز مشخصی را روزه بگیرد، یا در وقت خاصی نماز بخواند. لیکن به هر دلیل اعم از عمد، نسیان و... به این نذر عمل نمی کند، آیا باید آن عمل را قضا کند؟
🔑به جز روزه، اعمال دیگر قضاء ندارد هر چند تخلف عمدی نذر کفاره دارد.
🔒سؤال: آیا پولی که در صندوق صدقات منزل جمع کرده ایم را می توانیم با پول های دیگر جابجا کنیم یا آن را به مصارف دیگر برسانیم؟
🔑جایز است.
🔒سؤال: اگر متوفی مدیون باشد و وراث او به خاطر مضیقه شدید مالی به ماترک محتاج باشند آیا با این وجود ادای دین متوفی از ما ترک واجب است؟
🔑 بلی؛ در هر صورت باید دین متوفی را قبل از تقسیم ارث از ماترک پرداخت کنند.
🔒سؤال: چیزی که خوردن آن حرام ولی پاک است، مثل صدف و خرچنگ اگر داخل آب جوشانده و بعد دور انداخته شود حکم خوردن آن آب چیست؟
🔑جوشانده یا عصاره یک شیئ حکم همان شیئ را دارد و در فرض سؤال حرام است.
🔒سؤال: در معامله ای که ثمن و مثمن معلوم است احد المتعاملین با دیگری شرط ضمن عقد می کند که در مدت معلوم اگر فلان اتفاق افتاد (مثلا طلا گران شد) باید این مقدار پول (غیر از ثمن و مثمن) بپردازی آیا این شرط که تحقق آن معلوم نیست سبب غرری شدن معامله می شود؟
🔑این شرط سبب غرری شدن معامله نمی شود و معامله و شرط هر دو صحیح است.
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910