▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
چند نکته درباره ادای #بدهی
1⃣👈 اگر زمان پرداخت بدهى معين ⏰ باشد، طلبكار پيش از #موعد نمى تواند مطالبه نمايد و اگر مدت نداشته باشد، هر وقت بخواهد مى تواند طلب كند.
2⃣👈 اگر #طلبكار، طلب خود را مطالبه كند، چنانچه بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد، بايد #فوراً آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد، #گنهكار است.
3⃣👈 #بدهكار در زمان مقرر #واجب است بدهى خود را ادا نمايد و لو با #فروختن_زمين و باغ خود به قيمت ارزانتر.
4⃣👈 #گذشت زمان #حق كسى را از بين نمى برد اگر چه، چند سال بگذرد.
5⃣👈 كسى كه مدتى از زمان #اداى بدهى اش گذشته، همان پول را بايد بدهد و طلبكار نمى تواند به عنوان #تورم پول زيادترى بگيرد.
6⃣👈 #بدهكارى كه در تنگناست و نمى تواند بدهى خود را بپردازد، مطالبه از او حرام است و بايد به او #مهلت دهد.
7⃣👈 كسى كه به #طلبكار دسترسى ندارد چناچه اميد پيدا كردن او و #ورثه او را ندارد، بايد با اجازه #حاكم_شرع طلب او را به #فقير بدهد.
📗 #منابع:
۱. تحریرالوسیله ج ۱ ص ۶۵۱ و ۶۵۰
۲. مجمع المستئل ص ۱۶۴
۳. ۳ جامع المسائل فاضل ج ۱ ص ۳۲۲ و ۳۱۷
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ #تفاوت هاى فرزند #نسبى👱♂ و #رضاعى👱♂
👌كودكى كه از زنى #شير بخورد، با شرايط خاص شير دادن، فرزند آن خانوده به حساب مى آيد كه به آن فرزند #رضاعى مى گويند. ولى چند #فرق بين فرزند رضاعى و فرزند نسبى وجود دارد:
1⃣👈در فرزند #رضاعى، #توارث نيست. يعنى نه او از خانواده ارث مى برد و نه آن خانواده از او ارث مى برند، بر خلاف فرزند #نسبى.
2⃣👈در فرزند رضاعى #نفقه واجب نيست، يعنى لازم نيست آن خانواده خرجى او را بدهند و يا اگر آن خانواده فقير شوند، بر فرزند رضاعى خرج آنها واجب نيست، ولى در فرزند #نسبى، لازم است.
3⃣👈فقط كودكى كه از خانمى شير خورده، فرزند آن #خانواده به حساب مى آيد و به آن خانواده #محرم مى شود و برادر 👱♂ و خواهر 🧕 او فرزند آن خانواده به حساب نمى آيند
بر خلاف فرزندان نسبى.
📗 #منابع:
۱. جامع المدارک سید احمد خوانساری ج ۴ ص ۴۷۶
۲. توضیح المسائل ج ۲ ص ۵۰۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅مواردى كه شركت در نماز #جماعت واجب است:
1⃣👈كسى كه #نذر يا #عهد كرده يا قسم خورده كه همه نمازها يا نماز خاصى را به #جماعت بخواند، بايد به آن عمل كند، ولى اگر تخلف كند نمازش صحيح است و بايد #كفاره بدهد.
2⃣👈 اگر كسى مبتلا به #وسواس در نماز باشد به گونه اى كه اگر بخواهد دست از وسواسى بردارد چاره اى جز شركت در نماز جماعت ندارد، شركت در نماز جماعت بر او #واجب است.
3⃣👈اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به #جماعت بخواند چون اطاعت امر پدر و مادر واجب است، بنا بر احتياط واجب بايد نماز را به #جماعت بخواند.
4⃣👈كسى كه برخى از #قرائت يا اذكار نماز را به طور صحيح نمى داند و قدرت بر ياد گرفتن آن دارد، اما وقت نماز #تنگ شده و فعلاً نمى تواند ياد بگيرد، در اين صورت بايد آن نماز را با #جماعت بخواند و براى نمازهاى بعدى قرائت نماز را تصحيح نمايد.
📗 #منابع:
۱. توضيح المسائل مراجع، م ١٤٢٧
۲. همان، ج ١، ص ٧٩٧، م ١٤٠٥ و ۱۴۰۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وطن_کودک
1⃣👈#وطن كودك 👨 همان وطن پدر و مادر اوست، مگر آن كه پس از #بلوغ از وطن پدر و مادر #اعراض كرده باشد.
2⃣👈 #كودك پس از #بلوغ، اگر پدر و مادرش از وطن اصلى خود #اعراض كرده و وطن ديگرى را برگزينند، فرزند #تابع آنها نيست مگر آن كه خود #قصد كند آنجا را وطن قرار دهد و يا #مستقل نباشد.
3⃣👈 ملاك تبعيت فرزند از پدر و مادر در وطن جديد، آن است كه فرزند #استقلال نداشته باشد.
4⃣👈 اگر كودك در شهر يا روستايى #متولد شده و بزرگ شده آنجا باشد، آن شهر يا روستا وطن او محسوب مى شود نه صِرف #تولد.
5⃣👈 #وطن اصلى مادر يا پدر كه محل #زندگى پدر و مادر نيست، وطن كودك محسوب نمى شود.
📗 #منابع:
۱. العروه الوثقی ج ۲ ص ۱۴۲ م ۳
۲. ۲. استفتائات امام خمینی ج ۱ ص ۲۶۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅مواردى كه با لباس #نجس مى توان نماز 🤲 خواند
👌 از شرايط لباس نمازگزار، #پاك بودن است. اگر نمازگزار #عمداً يا از روى #فراموشى با لباس #نجس نماز بخواند، نمازش #باطل است مگر در پنج ✋ صورت:
2⃣👈 #نداند بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه #نجس بودن لباس شود.
2⃣👈 به خاطر #زخمى كه در بدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا #تطهير كند.
3⃣👈 لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن كمتر از #درهم است، اين خون #نجس است ولى مى شود با آن نماز 🤲 خواند.
4⃣👈 ناچار باشد با لباس #نجس 👚 نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند.
5⃣👈 لباس هاى كوچك همچون #جوراب 🧦 اگر نجس باشد نمازگزار مى تواند با آن نماز بخواند.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۴۸
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#تصرفات_حلال
در چند مورد تصرف در مال💰ديگران نياز به كسب #اجازه و رضايت مالك🧔 ندارد:
1⃣👈 كسى كه در حال هلاكت 🤯 است و نجات او بستگى به تصرف در ملك ديگران دارد.
به طور مثال شخصى در حال #غرق شدن است، براى #غريق 🏊♀ نجات لازم نيست از صاحب ملك و استخر اجازه بگيرد.
2⃣👈 اگر #ظالمى شخصى را مجبور به تصرف مال مردم كند به نحوى كه براى آن شخص🤦♂ خطر⛔️ وجود داشته باشد.
3⃣👈 شخصى كه #بدهكار است و بدهى اش را نمى دهد #حاكم شرع (مجتهد جامع الشرايط) بدهكار 😔 را مجبور مى كند كه #ملكش 🏣 را (غير از ملك خانه مسكونى كه مديون در آن مى نشيند) بفروشد و طلب 💰طلبكاران را بدهد.
4⃣👈 شخصى كه احتكار🤫 كرده حاكم شرع او را مجبور☝️ مى كند اجناسش را به قيمت عادلانه بفروشد گر چه فروشنده 😩 ناراضى باشد.
📗 #منبع
۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۲ تصرفات حلال
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✋ پنج نکته درباره #نماز_قضا
1⃣👈 تمام نمازهاى خوانده نشده يا باطل خوانده شده، كه وقت آن گذشته بايد قضا شوند.
2⃣👈تمام نمازهاى قضا را مى توان به #جماعت خواند و لازم نيست كه نماز امام با مأموم هماهنگ باشد يعنى نماز قضاى صبح را مى توان به نماز اداى ظهر امام جماعت اقتدا كرد.
3⃣👈نمازهاى #قضا را در هر وقت مى توان خواند، مثلاً قضاى نماز مغرب و عشا را در روز هم مى توان خواند.
4⃣👈نماز #قضا تابع اصل است مثلاً اگر نماز چهار ركعتى قضا شده بايد چهار ركعتى قضا شود و اگر #جهرى بوده جهرى و اگر #اخفاتى بوده، اخفاتى بايد قضا شود.
5⃣👈در سفرى كه نماز شكسته است قضاى نمازهاى چهار ركعتى را بايد #كامل به جا آورد.
📗 #منابع:
۱.تحريرالوسيله ج ١ ص ٢٢٣
۲.تحریرالوسیله ج ۱ ص ٢٦٥
۳.تحریرالوسیله ج ۱ص ٢٢٤
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
May 11
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅تفاوت #نفقه_همسر 💏 با #نفقه_پدر و #مادر👴🧓
1️⃣👈 پرداخت نفقه💰سه گروه بر انسان واجب است : پدر و مادر، فرزندان👪 و همسر👩💼 گر چه در عده طلاق رجعی باشد.
2️⃣👈 #نفقه_پدر و #مادر و #فرزندان در صورتی واجب است که فقیر باشند و در غیر این صورت واجب نیست، ولی نفقه💵 همسر👩💼 واجب است گر چه نیازمند نباشد.
3️⃣👈 اگر انسان #خرجی پدر و مادر و فرزندان را نداده، مدیون نمی باشد بلکه فقط گناه کرده است اما در مورد همسر👩💼چنین نیست و هر مقدار که خرجی همسر را ندهد به همان مقدار شرعا مدیون است.
📙 #منابع:
۱.شرح لمعه ج ۶ ص ۷۳
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۱۱۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ چهار نکته درباره #سقط_جنین
1️⃣👈 #سقط_جنین حرام است از مراحل ابتدائی حاملگی تا مراحل دیگر.
2️⃣👈 اگر حمل برای #مادر_ضرر جانی داشته باشد قبل از #چهار_ماهگی ودمیدن روح، سقط جنین جایز است و بعداز آن جایز نیست.
3️⃣👈بچه #سقط شده را اگر #چهار_ماه یا بیشتر دارد، باید #غسل بدهند و #کفن و #حنوط کنند و اگر چهار ماه ندارد باید در پارچه ای بپیچند وبدون غسل دفن کنند.
4️⃣👈 #دیه_سقط جنین اگر علقه (خون بسته)باشد ديه آن چهل دينار است و اگر مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده شده)باشد شصت دينار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دينار است و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت میشود ولی وارثی که مباشر سقط جنين بوده از آن، سهمی ندارد.
📗 #منابع:
۱.هزار ویک مساله آیت الله نوری ج ۲ ص ۲۷۴
۲. احکام بانوان مکارم ص ۲۲۸
۳. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۱۹۹ م ۷۷۴
۴.احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۱۳۷
@fatemi222
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
سؤال: اگر هنگام خواندن زیارت عاشورا، مُهر برای سجده پیدا نشود، چه باید کرد؟
جواب: به قصد رجا به هر صورت که می تواند، سجده کند.
سؤال: آیا ماشین لباسشویی، لباسهای نجس را پاک میکند؟
جواب: اگر پس از برطرف شدن عین نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به کُر شسته شود و نیز اگر داخل ماشین لباسشویی پیش از قرار دادن لباس، پاک باشد و دو بار با آب قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود.
سؤال: برداشتن بدون اجازه پولِ شوهر و پدر از جیب آنها یا به صورت دیگر، برای امور خانه یا نیازهای شخصی چه حکمی دارد؟
جواب: اگر بدون رضایت باشد، جایز نیست.
سؤال: آیا در جایی که نامحرم حضور دارد، پوشیدن جوراب نازک (شیشه ای) یا رنگ پا برای خانم ها اشکال دارد؟
جواب: اگر جوراب، پا را نپوشاند و یا موجب جلب توجه نامحرم شود، پوشیدن آن مقابل نامحرم جایز نیست.
سؤال: اگر رانندۀ ماشین، موسیقی حرام گذاشته باشد، آیا نهی از منکر واجب است؟
جواب: با مراعات شرایط و مراتب آن، نهی از منکر واجب است.
سؤال: اگر کسی برای زندگی در شهر دیگر، بدون نیت اعراض*، از وطنش خارج شود ولی اطمینان دارد که دیگر به آنجا برنمی گردد، در این صورت همچنان حکم وطن برای او صادق است یا خیر؟
جواب: اعراض محقق می شود و محل مذکور دیگر حکم وطن را برای او ندارد.
سؤال: آیا ازدواج با کسی که التزام به اصول عقاید دینی دارد، ولی نماز نمی خواند، جایز است؟
جواب: اگر چه ازدواج فی نفسه اشکال ندارد، ولی نماز از مهمترین واجبات است و سزاوار است همسری انتخاب کنید که سست مذهب نباشد.
۱) آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟
۲) استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
جواب: به طور کلی آنچه عرفاً زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: آیا چت کردن با نامحرم اگر در مورد مسائل سیاسی و دینی باشد حرام است؟
جواب: اگر بدون قصد لذت و کلمات مهیج شهوت باشد و نسبت به عدم وقوع در حرام و مفسده مطمئن باشند، فی نفسه اشکال ندارد.
سؤال: آیا استفاده از عطر برای بانوان هنگام بیرون رفتن از خانه، حرام است؟
جواب: اگر به گونه ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم می شود، باید از آن اجتناب شود.
سؤال: همسرم سه ماهه باردار است و دکترها بعد از آزمایشات متعدد به این نتیجه رسیده اند که جنین ناقص الخلقه است و بعد از تولد تا حدود پنج سال بیشتر عمر نمیکند، آیا اجازه سقط جنین را داریم؟
جواب: سقط جنین شرعاً حرام است و صرف ناقص الخلقه بودن مجوّز شرعی برای سقط جنین ـ حتّی قبل از دمیده شدن روح ـ نیست، اما اگر نقص خلفت به طوری است که نگهداشتن چنین فرزندی با حرج همراه است، سقط جنین قبل از دمیده شدن روح جایز است، ولی بنا بر احتیاط واجب دیۀ آن باید پرداخت شود
سؤال: اگر شخصی قبل از سال خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده خمس دارد؟
جواب: اگر بخشش صوری و به قصد فرار از خمس نباشد و در حدّ شأن او باشد و قبل از سال خمسی به همسرش تحویل دهد، خمس آن واجب نیست در غیر این صورت سر سال خمسی باید خمس آن را بپردازد.
موضوع: #علت_دهه_گرفتن_برای_محرم
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک الوسائل/10/318)
همانا از شهادت حسین آتشى در قلب مؤمنان افروخته شود که هرگز سردى و خاموشى نمى پذیرد.
این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، میداند بیمقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا (ع) هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(ع) را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
یکی دیگر از دلایل ممکن است این باشد که چون گرفتاری و سخت گیر ی دشمن بر امام حسین علیه السلام ویارانش از دوم محرم شروع شد. عزاداری از قبل شهادت شروع می شود. کاروان امام حسین روز دوم محرّم سال 61هجرى وارد کربلا شد، پس از آن سپاه کوفیان به تدریج وارد شدند و عزا و مصیبت خاندان اهل بیت(ع) از همان زمان آغاز شد. روز نهم (تاسوعا) کاروان امام را محاصره کامل کرده، روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و یارانش را به شهادت رساندند. بنابراین چون اصل گرفتارى حضرت از دهه اوّل محرم آغاز شده است، پیروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مىکنند.
خداوند توفیق عزاداری با معرفت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: زیبایی های کربلا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—باعرض تسلیت ایام
حضرت زینب بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأيت الا جميلاً» يعني من به جز زيبايي چيزي نديدم و آنچه مشاهده كردم همگي زيبا بود(بحار، ج 45، ص 116 )
در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم:
1-رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین (ع) در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضی بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 )
2- حق محوری: امام حسین (ع) در اولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان از حق طلبی حضرت دارد و توجه می دهد به اینکه هدفش احقاق حق و ابطال باطل است.
3-وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین(ع) و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244)
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد