eitaa logo
احکام کاربردی
3.6هزار دنبال‌کننده
405 عکس
115 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 احکام نموداری مبطلات روزه ۱. اگر ارتکاب مبطلات روزه از روی عمد و به جهت عذر شرعی و به جهت: الف: بیماری باشد: ✅ کفاره افطار عمدی بر عهدۀ او نمی آید ولی اگر تا ماه رمضان سال بعد بیماری بر طرف شود، لازم است قضای روزه ها را انجام دهد وگرنه علاوه بر قضا، کفارۀ تاخیر بر عهده او می آید و اگر بیماری برطرف نشود، فقط باید یک مد طعام پرداخت شود. ب: فراموشی باشد: ☑️ اگر روزه دار بر اثر فراموشی، مبطلی انجام دهد، روزه باطل نمی شود و قضا و یا کفاره بر عهده او نمی آید. ج: ضرورت باشد: 🔷 اگر به دلیلی باطل کردن روزه، جایز یا واجب شود، مانند اینکه او را مجبور کنند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد یا برای نجات جان غریق، خود را در آب بیندازد، در این صورت، کفاره بر او واجب نیست ولی باید قضای آن روز را بگیرد. د: جهل باشد: 🔶 اگر به دلیل بی اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می کند مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی ها، روزه را باطل می کند و دارو بخورد روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا کند ولی کفاره واجب نیست. ۲. اگر ارتکاب مبطلات روزه از روی عمد و بدون عذر شرعی باشد: ✅ هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه باطل می شود و قضا دارد، کفارۀ عمد نیز واجب می شود، چه بداند کفاره دارد وچه نداند، البته غیر از خواب جنب که اگر عمدا بدون غسل وارد صبح شود، کفاره ندارد. ۳. اگر ارتکاب مبطلات روزه، غیر عمدی باشد: ☑️ روزه، باطل نیست و قضا یا کفاره هم بر عهدۀ این شخص نمی آید؛ البته اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به فرو نرفتن آب، مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، در صورتی که این کار برای وضوی نمازِ واجب باشد، روزه اش صحیح است ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بی اختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. ✍️ ملاحظات: ‼️کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان عبارت است از گرفتن دو ماه روزه که باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی در پی روزه بگیرد و یا غذا دادن به شصت فقیر. ⁉️کفارۀ تاخیر یک مد طعام است؛ یعنی 750گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی که باید به فقیر داده شود. 📎 🆔 @fatemi222
2_144140477276218112.pdf
501.7K
🌹رساله آموزشی(باب روزه) مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای ✅احکام عددی روزه https://eitaa.com/ahkam31/864 ✅احکام روزه و پزشکی https://eitaa.com/ahkam31/908 ✅احکام بانوان در ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/ahkam31/855 ✅شبهات روزه https://eitaa.com/ahkam31/968 ✅روزه مسافر https://eitaa.com/ahkam31/924 ✅کفاره https://eitaa.com/ahkam31/984 ✅فطریه https://eitaa.com/fatemi222/8551
نمایشگاه ۱۴۰۰ ش ۱.pdf
38.88M
احکام تصویری جهت استفاده مبلغین ، مربیان ، فعالین فرهنگی و... جهت انتشار در فضای حقیقی و مجازی قابلیت چاپ ولمینت جهت برگزاری نمایشگاه احکام ومسابقه نصب در تابلوی اعلانات مساجد، مدارس ، هیئت ، آسانسورهای مجتمع ها وادارات و... ساده و روان دسته بندی منطقی به صورت تصویری و جذاب براساس فتوای مشهور کیفیت مناسب احکام ضروری و مهم 🆔 @fatemi222
👌چند توصیه برای حضور قلب در نماز: 1️⃣ وضوی با توجه 2️⃣ نشستن قبل از نماز بر سجاده و محل نماز 3️⃣ دائم الوضو بودن 4️⃣ آماده ساختن فضا قبل از نماز:دل ما به جایی،به کسی،به چیزی درگیر نباشد 5️⃣ پرهیز ازاعمال و حرفهای بیهوده 6️⃣ سلام بر امام حسین (ع)قبل از ورود به نماز ❤️ ❤️ 🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ روزه دخترانی است که تازه به سن بلوغ رسیده اند: 1⃣👈شخصی که مکلف می شود همه تکالیف الهی مثل نماز، حجاب، و ... بر عهده او واجب است بله، اگر مثلا واجبی از واجبات مثل روزه برای یک تازه تکلیفی ضرر دارد، نباید روزه بگیرد. (1) 2⃣👈 نکته دوم که نکته اساسی در مسئله است این است که اگر برای دختر بچه ی مکلفی روزه ضرر ندارد ولی به دلیل ضعف بدن در بین روز دچار بی حالی شدید می شود مطابق نظر اکثر مراجع نمی تواند از اول روز غذا بخورد و آب بیاشامد (بلکه باید قصد روزه کند ولو اینکه می داند مثلا تا ساعت 2 یا 3 بعدظهر بیشتر تحمل ندارد) و اون موقعی که در بین روز به حالت بی حالی و ضعف شدید رسید و ادامه روزه برایش سختی بسیار زیادی داشت که معمولا قابل تحمل نیست، افطار کند و روزه اش باطل می شود . (2) و بعدا هم به نظر اکثر مراجع تقلید باید قضای روزه را بگیرد. (3) 3⃣👈چنین دخترانی اگر بتوانند با استفاده از راههای متعارف خود را تقویت کنند که بتوانند روزه بگیرند به تصریح برخی از فقها باید روزه خود را بگیرند مثل اینکه سحریِ مقوی بخورند یا فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهند یا استراحت بیشتر داشته باشند، انجام چنین کارهایی لازم است. (4) 📒نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1743 و م 1744) (2) مشهور: فتوی یا احتیاط واجب در ادامه امساک کند. حضرت امام، رهبری، مکارم: امساک در بقیه روز واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 1581 و 1583 ؛ عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحه الصوم، الامر السادس ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 8 و 9 و 10 و 12 و 77 ؛ توضیح المسائل جامع م 1914 ؛ مکارم، استفتائات سایت، وجوب روزه، روزه دختران تازه به بلوغ رسیده) (3) خویی، تبریزی، مکارم: اگر تا ماه رمضان آینده توانایی قضا نداشت دیگر قضا واجب نیست و پرداخت مد طعام کافی است. (اجوبه الاستفتائات، س 731 ؛ مکارم، استفتائات، ج 2 ، س 439 ؛ بهجت، استفتائات، ج 2 ، 2893) (4) (توضیح المسائل جامع، م 1914 ، مکارم، سایت) @fatemi222
زمان نیّت کردن برای روزه 🔺 پرسش: زمان برای نیّت روزه ماه رمضان چه موقع می‌باشد؟ ▫️✔️آیةالله وحید خراسانی: وقت نيّت روزه ماه رمضان در شب اول از اول شب است تا اذان صبح و در غیر شب اول می‌توان قبل از اول شب هم نيّت کرد مثلا عصر روز قبل نيّت داشته باشد که فردا را روزه بگیرد قربة الی الله و بر این نيّت باقی باشد اگر چه تا بعد از اذان صبح خوابش ببرد. ▫️✔️آیةالله شبیری زنجانی: نيّت روزه ماه رمضان وقت معيّن ندارد همين كه تا قبل از اذان صبح نيّت كرده باشد، كفايت می‌كند بنابراين كسی كه مثلاً در روز قبل نيّت روزه كند و بعد بخوابد و تا اذان صبح هم بيدار نشود، روزه‌اش صحيح است. ▫️✔️آیةالله مكارم شیرازی: نيّت وقت معيّنی ندارد، بلكه هر موقعی تا قبل از اذان صبح نيّت كند، كافی است، و همين كه برای خوردن سحری برمی‌خيزد اگر از او سؤال شود منظورت چيست؟ بگويد: «قصد روزه دارم» كافی است. ▫️✔️آیةالله سیستانی: آخرین زمان برای نیت بنابر احتیاط واجب هنگام اذان صبح است. ▫️✔️بقیّه مراجع: زمان برای نیت کردن از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح است. 📚 رساله ۱۶ مرجع مسأله ۱۵۵۳ - وحید، رساله، مسأله ۱۵۶۰ - زنجانی، رساله، مسأله ۱۵۶۱ - مکارم، رساله، مسأله ۱۳۱۹ - خامنه‌ای، استفتاء جدید، مسأله ۵ - سیستانی، رساله دو جلدی، ج ۱، مسأله ۱۹۳۳ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
💠هفت شرط مکان نمازگزار: ۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد). ۲. بی حرکت باشد. ۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است. ۴. جلوتر از قبر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام(علیه الصلاه و السلام) نایستد. ۵. محل سجده‌ی نمازگزار پاک باشد. ۶. میان ‌زن‌ و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد. ۷. مسطح باشد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. اسفتائات رهبری 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
💢 موارد استحباب امساک در ماه رمضان 💠 براى رعایت ادب و احترام ماه مبارك رمضان، براى این اشخاص مستحب است از مبطلات روزه خوددارى كنند، هر چند روزه نباشند: 1️⃣- مسافرى كه در سفر مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر به وطن يا جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند، رسيده است؛ 2️⃣- مسافرى كه بعد از ظهر به وطن يا به جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند می‌رسد؛ 3️⃣- بیماری که مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر بهبودى يافته است؛ 4️⃣- بيمارى كه بعد از ظهر بهبودى يافته است؛ 5️⃣- زنى كه در بین روز از عادت ماهانه يا خونريزى زايمان پاك شود؛ 6️⃣- كافرى كه در روز ماه رمضان مسلمان شود؛ 7️⃣- كودكى كه در روز ماه رمضان بالغ شود. 🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای ، مسأله ۹۸۱ 📎 📎 📎 📎 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
احکام پزشکی روزه دار در ادامه میاد👇
✋روزه بیمار 🔺 اگر گرفتن روزه باعث شود بیمارى دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: نباید روزه بگیرد. ۱۰۱: اگر بیمار با اعتقاد به اینکه روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد؛ حکم چیست؟ همه مراجع: اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان آن را قضا کند. ۱۰۲: کسى که مى‏ داند یا احتمال قوى مى ‏دهد که اگر روزه بگیرد، به زخم معده یا سنگ مثانه دچار مى ‏شود؛ آیا روزه بر او واجب است؟ همه مراجع: اگر احتمال عقلایى مى‏ دهد، روزه بر او واجب نیست. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋معیار ضرر در روزه‏ 🔹آیا احتمال ضرر، مجوز ترک روزه مى ‏شود، یا اطمینان به ضرر لازم است؟ میزان در مقدار ضرر چیست؟ 🔹همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آنچه که باعث افطار روزه مى ‏شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و میزان در مقدار آن، عرف عقلا است؛ به گونه ‏اى که اثر مترتب بر روزه را ضرر بدانند. 🔹آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: آنچه که باعث افطار روزه مى‏ شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و مقدار ضرر، باید قابل توجه باشد. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋منع پزشک مقام معظم رهبری ملاك اعتبارِ منع پزشك از روزه 🔹 اگر پزشک شخصى را از روزه گرفتن منع کند آيا با توجه به اين‌که بعضى از پزشکان اطلاعى از مسائل شرعى ندارند، عمل به گفته او واجب است؟ ج) اگر مکلّف از گفته پزشک يقين پيدا کند که روزه براى او ضرر دارد و يا از گفته وى يا منشأ عقلايى ديگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نيست، بلکه جايز هم نيست. 🔹منع پزشک غير امين بعضى از پزشکان که به مسائل شرعى ملتزم نيستند، بيماران را از روزه گرفتن به دليل ضرر داشتن منع مى‌‏کنند، آيا گفته اين پزشکان حجت است يا خير؟ ج) اگر پزشک امين نباشد و گفته او هم اطمينان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غير اين صورت نبايد روزه بگيرد. 🔹روزه با وجود منع پزشك . چشم پزشک مرا از روزه گرفتن منع کرده و گفته است که به علت ناراحتى چشم به هيچ وجه نبايد روزه بگيرم، ولى من به گفته او توجه نکرده و شروع به روزه گرفتن کردم که باعث بروز مشکلاتى براى من در اثناى ماه رمضان شد. به‌طورى که در بعضى از روزها هنگام عصر احساس ناراحتى مى‌‏کنم، لذا متحيّر و مردّد هستم بين اين‌که روزه نگيرم و يا ناراحتى‌‏ام را تحمل کرده و روزه را تا غروب ادامه دهم. سؤال اين است که آيا اصولاً روزه گرفتن بر من واجب است؟ و در روزهايى که روزه مى‌‏گيرم و نمى‌‏دانم قدرت ادامه آن را تا غروب دارم يا نه، آيا روزه‌‏ام را ادامه دهم؟ و نيّت من چگونه بايد باشد؟ ج) اگر از گفته پزشک متديّن و امين اطمينان حاصل کنيد که روزه براى چشم شما ضرر دارد و يا خوف ضرر داشته باشيد، روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جايز هم نيست، و با خوف ضرر نيّت روزه صحيح نيست و در صورت عدم خوف ضرر نيّت روزه اشکال ندارد، ولى صحّت‏ روزه متوقف بر اين است که براى شما واقعاً ضرر نداشته باشد. 🔹 در سال گذشته توسط پزشک متخصص موردعمل جراحى کليه قرار گرفتم. وى مرا از گرفتن روزه تا آخر عمر منع نمود، ولى در حال حاضر هيچ مشکل و دردى احساس نمى‌‏کنم و حتى به‌طور طبيعى غذا مى‌‏خورم وآب مى‌‏نوشم و هيچ‌يک از عوارض بيمارى را هم حس نمى‌‏کنم، وظيفه من چيست؟ ج) اگر خود شما از ضرر روزه خوف نداريد و حجت شرعى هم بر آن نداريد، واجب است روزه ماه رمضان را بگيريد. ✅روزه نگرفتن به دستور پزشك و كشف خلاف 🔹 اگر پزشک به بيمارى بگويد که روزه براى شما ضرر داد و او هم روزه نگيرد، ولى بعد از چند سال بفهمد که روزه براى وى ضرر نداشته و پزشک در تشخيص خود اشتباه کرده است، آيا قضا و کفّاره بر او واجب است؟ ج) اگر از گفته پزشک متخصص و امين و يا از منشأ عقلايى ديگر، خوف از ضرر پيدا کند و روزه نگيرد، فقط قضا بر او واجب است. ✅ترس از ضرر 🔹ملاك تشخيص روزه‌ى ضررى مادرم به بيمارى شديدى مبتلاست و پدرم نيز از ضعف جسمانى رنج مى‌‏برد و در عين حال هر دو روزه مى‌‏گيرند که گاهى مشخص است که روزه باعث تشديد بيمارى آن‌ها مى‌‏شود، تا کنون نتوانسته‌‏ام آن‌ها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بيمارى روزه نگيرند. خواهشمنديم ما را در مورد حکم روزه آن‌ها راهنمايى فرماييد. ج) ملاک تأثير روزه در ايجاد بيمارى يا تشديد آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخيص خود روزه‌دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه براى او ضرر دارد يا خوف ضرر داشته باشد و در عين حال بخواهد روزه بگيرد، روزه گرفتن براى وى حرام است. ✅افطار روزه به‌خاطر ترس از ضرر 🔹. اگر فردى به‌خاطر عذرى قوى، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نيست و به همين دليل روزه نگيرد، ولى بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمى‌ دارد؟ ج) اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلايى داشته باشد، کفّاره واجب نيست، ولى قضا بر او واجب است. ✅نظر پزشک‏ 🔹ملاک در ضرر، تشخیص پزشک است یا تشخیص خود شخص؟ 🔹همه مراجع: تشخیص خود بیمار ملاک است. همین اندازه که ترس نسبت به ضرر عقلایى باشد، کافى است. خوف ضرر گاهى از قول متخصص و زمانى از تجربه مریض ‏هاى مشابه و گاهى از تجربه خود انسان، به دست مى‏ آید. 🔹 اگر انسان شک داشته باشد که روزه برایش ضرر دارد یا نه؛ ولى پزشک او را از گرفتن روزه منع مى‏ کند، تکلیف چیست؟ 👈آیات عظام امام، خامنه ‏اى، صافى، فاضل و نورى: اگر از گفته پزشک براى او ترس پیدا شود و احتمال عقلایى بدهد که روزه برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد. آیات عظام تبریزى و وحید: در فرض یاد شده اگر پزشک، متخصص و مورد اعتماد باشد، باید به گفته ‏اش عمل کند. آیات عظام بهجت و سیستانى: اگر از گفته پزشک براى او ترس پیدا شود و احتمال عقلایى بدهد که روزه برایش ضرر دار د، مى ‏تواند روزه نگیرد. 👇👇
آیه اللَّه مکارم: اگر از گفته پزشک براى او ترس پیدا شود و احتمال عقلایى بدهد که روزه برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد، و اگر با تجربه خودش در یافته که ضرر ندارد، باید روزه بگیرد. در صورت شک، مى ‏تواند یکى دو روز را تجربه کند و بعد طبق دستور بالا عمل نماید.
منع پزشک غیر امین س۱۱. بعضی از پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌ کنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟ ج. تشخیص خود مکلف ملاک است. در صورتی که مکلف احتمال عقلایی بدهد و بترسد که روزه برای او ضرر داشته باشد روزه بر او واجب نیست. البته ترس از ضرر گاهی از گفته متخصص امین و گاهی از تجربه بیمارهای مشابه یا تجربه خود انسان حاصل می شود. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
روزه ‏دار و دندان ‏پزشکى‏ 👈 پرکردن دندان در ماه رمضان، چگونه است؟ همه مراجع: پر کردن یا جرم ‏گیرى و کشیدن دندان در ماه رمضان، براى پزشکان جایز است و براى شخص روزه ‏دار زمانى جایز است که مطمئن باشد، خون یا آبى که به وسیله دستگاه وارد فضاى دهان مى‏ شود، فرو نخواهد رفت. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋تزریق آمپول‏ 🔹 حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟ آیات عظام امام، بهجت و خامنه‏اى: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى ‏حس مى‏ کند، تزریق آن اشکال ندارد. آیات عظام تبریزى، سیستانى، صافى، نورى و وحید: تزریق آمپول، روزه را باطل نمى ‏کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن. آیه اللَّه فاضل: اگر آمپول جنبه‏ غذایى و تقویتى ‏داشته ‏باشد، باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى‏ حس مى‏ کند، تزریق آن اشکال ندارد. آیه اللَّه مکارم: تمام انواع آمپول ‏هاى دارویى یا تقویتى که به صورت عضلانى تزریق مى ‏شوند براى افراد روزه‏ دار اشکال ندارد ولى تزریق آمپول‏ هاى وریدى جایز نیست. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋حکم تصفیه ی خون [خوردن و آشامیدن] پرسش : حکم تصفیه خون در ماه رمضان چیست؟ پاسخ : اگر خون کم شود مانعی ندارد؛ اما اگر به صورت تزریق خون باشد، این کار بنابراحتیاط واجب روزه را باطل می کند و باید تا آخر روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید و نیز بنابر احتیاط واجب، قضای آن روز را به جا آورد. حکم دیالیز برای فرد روزه دار [خوردن و آشامیدن] پرسش : آیا دیالیز شدن در حال روزه اشکال دارد؟ پاسخ : در صورتی که چیزی از خون کم شود روزه صحیح است؛ ولی در صورت اضافه کردن چیزی به خون و یا تعویض خون احتیاط واجب آن است قضای آن روز را بجا آورد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋حکم استفاده از شیاف برای روزه‌دار چیست؟ نظر امام خمینی، (نظر رهبری مطابق نظر امام خمینی است) استفاده از شیاف‌هایى که براى معالجه است، اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیاف‌هایى که براى کسب لذت است- مثل شیاف تریاک- یا براى تغذیه از این مجراست، خوددارى نمایند.(1) نظر آیت‌الله مکارم: استعمال شیافها براى معالجه اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیاف‌هایى که براى تغذیه است خوددارى شود. (2) نظر آیات عظام، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی: استعمال شیاف روزه را باطل نمی‌کند، ولی کراهت دارد. (3) پی‌نوشت: 1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 1645. 2. آیت‌الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسأله 1388. 3. توضیح المسائل، مراجع، ج1، ذیل مسأله 1657. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617