🔰اطاعتهاى واجب
🔸1. اطاعت خداوند و پيامبر و ائمه بر همه واجب است.(1)
🔸2. اطاعت از فقيه جامع الشرايط به عنوان نايب امام معصوم عليه السلام در قلمرو ولايت ثابت براى وى.
🔸3. اطاعت زن از شوهر در رابطه با حقوق مرد (تمكين، نظافت و ...)
🔸4. اطاعت از پدر و مادر در جايى كه نافرمانى فرزند موجب آزار آنان گردد. (2)
-----------------
1. . انفال/ 20؛ آل عمران/ 132.
2. . تحريرالوسيله، ج 2، ص 305؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 23؛ عروة الوثقى، ج 2، ص 425
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰شباهت مشاهد مشرفه با مساجد
🔹مشاهد مشرفه معصومين عليهم السلام از جهات مختلف شبيه مساجد بوده و از شأن و منزلت بالايى برخوردارند. به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔸1. در فضيلت #نماز گزاردن در آن مكانها كه حرم معصومين عليهم السلام افضل است. (1)
🔸2. در حرمت #توقف ناپاك (حائض، جنب و ...) (2)
🔸3. در حرمت #نجس كردن. (3)
🔸4. در وجوب #تطهير فورى. (4)
----------------
1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 85.
2. توضيح المسائل مراجع، م 355.
3. همان، م 904.
4. فرهنگ فقه، ج 1، ص 85 ..
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 74
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره تسليت
🔸1. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا بهيكديگر پس ازدفن ميّت #مستحب است. (1)
🔸2. ابراز همدردى با مصيبتديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است.
👈البته در حصول ثواب تسليت، صرف حضور نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مىكند، (2) هرچند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است.
👈لكن برپايى مجلسسوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هرچند جايز است. به خصوص زمانىكه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد.
🔸3. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد #نيست.
🔸4. تسليتدادن مستحب است، خواه پيش از #دفن و خواه بعد از دفن. (3)
🔸5. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشستهاند، مستحب است. (4)
🔸6. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان #مكروه است. (5)
🔸7. صاحب عزا تا #سه روز مناسب است براى عزا بنشيند. (6)
🔸8. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبانعزا از مستحبات مؤكد است.
--------------------------
1. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476.
2. تحريرالوسيله، چهار جلدى، ج 1، ص 168
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
4. مرآت الكمال، ج 3، ص 545؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
5. عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171 ..
📚احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 78
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
◼️حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) فرمودند:
« أكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ وَالصَّلاةَ عَلَى النبىِّ (صلی الله عليه وآله)، فَإنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّه (صلی الله عليه وآله) عَشْرُ حَسَناتٍ»
زياد ياد خدا و ياد مرگ باشيد و بسیار قرآن بخوانيد و بر پيامبر اكرم (صلی الله عليه وآله) فراوان درود فرستيد كه درود بر رسول خدا (صلی الله عليه وآله) ده حسنه به شمار مىآید.
📚بحارالانوار 78: 372 ح 12
🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت أبو محمد امام حسن عسکری علیهالسلام را محضر فرزند گرامیشان حضرت خاتم الأوصیا امام زمان (عجلالله فرجه الشریف) و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت میگوییم.🏴
🔰هفت نكته درباره بدعت
🔸1. بدعت در دين يعنى انجام دادن عملى كه در كتاب و سنت پايه و اساسى ندارد. چنين عملى به نيت انجام عمل دينى، بدعت و حرام است. (1)
👈 مانند: نماز خواندن به فارسى، خواندن نماز مستحبى به جماعت، خواندن نماز تراويح، دست بسته نماز خواندن، آمين گفتن، مستحب دانستن روزه روز عاشورا و ... .
🔹2. مقابله با بدعت گزاران با اظهار علم بر عالمان دين واجب است. (2)
🔸3. بيزارى جستن از بدعت گزاران و بر حذر داشتن مردم از نزديك شدن و ارتباط با بدعت گذاران واجب است. (3)
🔹4. اهانت و بى احترامى به بدعت گذار و كافر حربى و متجاهر به فسق، جايز، بلكه پسنديده است. (4)
🔸5. كتب در بر دارنده بدعت، از كتابهاى ضاله است كه هر گونه كسب با آن مانند فروختن، اجاره يا عاريه دادن و جز آنها، حرام و از بين بردن آن واجب است. (5)
🔹6. هرعملى جديدى را نمىتوان بدعت ناميد. زيرا:
👈 برخى از اعمال ريشه دينى دارند و ما از آنها اطلاع نداريم.
👈 برخى از اعمال به صورت مطلوبيت كلى مطرح هستند، مانند مصافحه بعد از نماز.
👈 برخى از اعمال نيز صرف يك سنت محلى بدون انتساب به دين مطرح است مانند شكل و نوع عزادارى، نوع شادى و ... .
🔸7. براى شناسايى و مقابله با بدعت، بهترين راهكار مدرك خواهى و مراجعه به علماى دين است.
--------------
1. جامع الشتات فارسى، ج 1، ص 176.
2. امام صادق( ع) فرمود: « إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عِلْمَه؛ هر گاه بدعت در ميان مردم پيدا شد عالم بايد علم خود را آشكار كند» بحارالانوار، ج 48، ص 252.
3. فرهنگ فقه، ج 2، ص 76.
4. فرهنگ فقه، ج 1، ص 726
5. جواهر الكلام، ج 22، ص 56
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص138
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰اقسام نذر
🖌 نذر بر دو قسم است: مطلق و مشروط 🔻
✅ 1. نذر #مطلق آن است كه هيچ قيد و شرطى ندارد، مثل اين كه كسى بگويد: «من براى خدا نذر مىكنم(۱) كه نماز شب بخوانم».
✅ 2. نذر مشروط آن است كه در برابر نذر خود از خداوند چيزى بخواهد، مثلًا بگويد: «اگر از اين بيمارى رهايى يابم، فلان كار خير را انجام مىدهم» و يا نذر كند: «اگر مرتكب فلان كار زشت شدم فلان كار خير را براى خدا انجام دهم».
____________
۱. مراد اين است که میگوید برای خدا به گردن من است.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 140
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره نذر
🔸1. يكى از واجبات قرآنى كه درباره اهلبيت نيز مطرح شده است، مسأله نذر و وفاى به نذر است.
قرآن در مورد اهل بيت عليهم السلام مىفرمايد: يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً (1)
آنها به نذر خود وفا مىكنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مىترسند.
🔹2. نذر آن است كه انسان ملتزم شود كار خيرى را براى خدا به جا آورد و يا كارى كه نكردن آن بهتر است براى خدا ترك كند. (2)
🔸3. با شرايطى عمل به نذر واجب مىشود.
👈 اين شرايط عبارتند از:
📍الف) صيغه خوانده شود و لازم نيست انسان آن را به عربى بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه هزار تومان به فقير بدهم، نذر او صحيح است. (3)
📍ب) كارى را كه نذر مىكند، انجام آن برايش مقدور باشد. (4)
📍ج) نذركننده بايد مكلف، عاقل بوده و با اختيار و قصد خود نذر كند. (5)
📍د) متعلق نذر او رجحان داشته باشد، يعنى انجام دادنش بهتر باشد. (6)
-------------------
1. انسان/ 7.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2640 .
3. توضيح المسائل مراجع، م 2641.
4. همان، م 2647.
5. همان، م 2642.
6. همان، م 2648 و 2649؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1319
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 141
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره نذر
🔸1. اگر انسان نذر كند كارى انجام دهد، بايد #همانطورى كه نذر كرده عمل كند و اگر به گونهاى ديگر انجام دهد، صحيح نمىباشد.
🔹2. اگر نذركننده صيغه نذر را بر زبان نياورده باشد، مىتواند نذر خود را #عوض كند. (1)
🔸3. اگر انسان نذر كرده و #نتواند به نذر خود عمل كند، كفاره ندارد ولى اگر بدون عذر به نذر خود عمل نكند، كفّاره واجب مىشود يعنى بايد به شصت فقير طعام دهد يا دو ماه پى در پى روزه بگيرد. (2)
🔹4. اگر نذركننده، مقدار نذر را معين نكرده يا فراموش نموده، مىتواند به #حداقل آن اكتفا كند. (3)
🔸5. #مناسب است كه نذر مطلق باشد و مقيد به زمان و مكان خاصى نباشد تا شخص بتواند به راحتى در انجام آن تصميم بگيرد.
🔹6. كسى كه نذر كند عملى را ترك كند، اگر از روى #فراموشى يا #ناچارى آن عمل را انجام دهد، كفّاره بر او واجب نيست. (4)
------------------
1. استفتائات امام، ج 2، ص 464، س 20.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2654؛ استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 809.
3. همان، م 2652؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1327 ..
4. توضيح المسائل مراجع، م 2656.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 143
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره نذر
#ادامه
🔸7. #منافع نذر بايد به مصرف نذر برسد، مانند پشم گوسفند نذرى اگر زياد شود. (1)
🔹8. كسى كه نذر صحيح انجام دهد، نمىتواند آن را #تغيير دهد و نمىتواند به هم بزند. (2)
❓پرسش: آيا مادام كه حاجتم برآورده نشده، مىتوانم مقدار و نوع و محل اداى نذرم را تغيير دهم؟
✅ پاسخ: اگر صيغه نذر خوانده ايد جايز نيست. (3)
🔹9. نذر كننده اگر شرايط لازم را داشته باشد مىتواند از نذر خود #استفاده كند، مثلًا اگر گوسفندى براى عزادارن امام حسين عليه السلام يا براى امامزادهاى نذر كرده، خود نيز مىتواند از آن استفاده كند. (4)
🔸10. نذرى كه هميشگى است، مثلًا نذر كننده، نذر كرده هر روز كارى را انجام دهد، اگر مخالفت كرد، يك بار كفاره دارد. (5)
🔹11. اگر نذر كننده، #امكان عمل به نذر خود را نداشت، در صورتى كه صيغه نذر را خوانده باشد، صبركند تا در فرصتى ديگر آن را انجام دهد. (6)
🔸12. شخصى كه نذر كرده و از دنيا رفته بايد از #اصل مال او نذرش ادا شود. (7)
-------------------
1. همان، م 2664؛ استفتائات امام خمينى، ج 2، ص 480، س 62.
2. استفتائات تبريزى، ص 390، س 1733؛ هداية السائل الى اجوبة المسائل، سيد صادق حسينى شيرازى، س 725.
3. استفتائات جديد مكارم، ج 1، س 1013 و ج 3، ص 307، س 811 ..
4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، س 1012.
5. استفتائات امام خمينى، ج 2، ص 479، س 59 و 61.
6. همان، ص 472، س 42.
7. تحريرالوسيله، ج 2، ص 107، نذر
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 145
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰نذرهاى باطل
🔸1. نذر زن بدون اذن شوهر باطل است (1) ولو اين كه از اموال خودش باشد. (2)
🔹2. نذرهاى رقابتى و چشم و هم چشمى.
🔸3. نذر ديگران براى انسان. (3)
🔹4. نذر در خواب.
🔸5. نذر براى انجام كار حرام و مكروه و يا ترك واجب و مستحب. (4)
🔹6. نذر اجبارى يا از روى خشم و ناراحتى به طورى كه اختيارى نباشد.
🔸7. نذر كارى كه غير ممكن است.
🔹8. نذر بدون صيغه يا صرف تصميم.
----------------
1. آيات عظام #فاضل، #مكارم، #صافى، #سيستانى و #تبريزى: نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد، بى اجازه او باطل است. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1332.
2. توضيح المسائل مراجع، م 2644؛ استفتائات امام، ج 2، س 10.
3. هدايةالسائل الى اجوبةالمسائل، سيدصادق حسينى شيرازى، س 723.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2648
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 146
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰صلوات واجب
👈 صلوات در چند جا #واجب است:
🔖 1. در پايان #تشهد نماز. (1)
🔖2. يكى از #ذكرهاى نماز ميت صلوات است. (2)
🔖3. در #نماز_جمعه. (3)
🔖4. صلواتى كه به #نذر و #عهد و #قسم واجب شده باشد.
-----------------
1.فرهنگ فقه، ج 1، ص 84.
2. همان.
3. همان .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 147
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰وظايف واجب و مستحبى در رابطه با پيامبر (ص)
👈 مقدس ترين و محبوب ترين چهره در اسلام، پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم است.
و دو نوع وظيفه نسبت به او در احكام آمده است: 👇
💢 1. وظايف #واجب همچون:
#معرفت وشناخت او، #محبت به او و #پيروى از دستورات او.
قرآن مىفرمايد: ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (1)
آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد.
💢 2. وظايف #مستحبى همچون:
#سلام به پيامبر، #زيارت پيامبر، #صلوات به هنگام شنيدن هريك از نامها و القاب پيامبر، #نام-گذارى فرزندان به نام او و ...
🔖 مسأله: مستحب است بر مأموم در نماز ظهر و عصر، تسبيح، تحميد و صلوات بفرستد.
-------------------
1. حشر/ 7
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 148
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari