🔰 احكام استفاده از لباس سياه
🖌 رنگ سياه از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هريك از اين خواص، فرد يا گروهى مخصوص براى منظور ويژه خويش از آن بهره مىگيرند.
1⃣ رنگ سياه از جهتى رنگ #پوشش است، يعنى رنگ تيره سبب استتار و اختفا مىگردد و گاه براى چنين امرى به كار گرفته مىشود.
2⃣ رنگ سياه از جهت ديگر، رنگ #هيبت و تشخص است و از اين رو، لباس رسمى شخصيتها نوعاً سياه يا سرمهاى سير است، و در نقلهاى تاريخى موارد فراوانى را مىتوان يافت كه براى نشان دادن هيبت و تشخص فرد، گروه، حكومت يا مسألهاى از اين رنگ استفاده مىشده است.
3⃣ يكى ديگر از خواص و آثار رنگ سياه، آن است كه اين رنگ به صورت طبيعى، رنگى #حزنآور و دلگير و مناسب عزا و ماتم است. از همين رو، بسيارى از مردم جهان، از اين رنگ به عنوان اظهار غم و اندوه از مرگ دوستان و عزيزان خود سود مىجويند.
👈 اما بايد توجه داشت كه انتخاب رنگ سياه در ايام سوگوارى (علاوه بر نكته فوق) علتى #منطقى_عاطفى نيز دارد و آن عبارت است از اين حقيقت كه:
كسى كه در ماتم عزيزان خويش، جامه سياه مىپوشد و در و ديوار را سياهپوش مىكند، با اين عمل مىخواهد بگويد و بفهماند كه: «تو مايه روشنى چشم من و در حكم فروغ ديدگان من بودى و دفن پيكر تو در دل خاك بسان افول ماه و خورشيد در چاه مغرب، حيات و زندگى را در چشمم تيره و تار ساخته و زمين و زمان را در سياهى و ظلمت فرو برده است.» (1)
⬅️ چنان كه حضرت زهرا عليها السلام در روز هشتم رحلت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم بر سر قبر آن حضرت رفت و فرياد برآورد:
يا ابتاه انقطعت بك الدنيا بانوارها و زوت زهرتها و كانت بِبَهجتك زاهرة فقد اسودَّ نهارها، فصار يحكى حنادسها رَطبها و يابسها ... و الأسى لازمنا ... . (2)
اى پدر! تو رفتى و با رفتن تو، دنيا روشنىهاى خويش را از ما برگرفت و نعمت و خوشىاش را از ما دريغ كرد. جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود (ولى اكنون با رفتن تو) روز روشن آن سياه گشته و تر و خشكش حكايت از شبهاى بس تاريك دارد ... و حزن و اندوه، همواره ملازم ماست ...
✅ بنابراين، سياهپوشى به دليل رمز و رازى كه در اين رنگ نهفته است، به عنوان يك رسم طبيعى و سنت منطقى نشان #حزن و اندوه دارد و پيروان اهلبيت عليهم السلام در ايام عزادارى، لباس سياه بر تن مىكنند؛ زيرا لباس سياه، نشانه #عشق و #دوستى به ساحت آنان، اعلام #جانبدارى از سرور آزادگان، در جبهه #ستيز حق و باطل و اظهار #تيره شدن آفاق حيات معنوى است.
🖌 وقتى كه امام حسين عليه السلام و يارانش به شهادت رسيدند. #زنهاى بنى هاشم لباس سياه پوشيدند. (3)
🔻حاجى نورى در جلد سوم مستدرك رواياتى نقل كرده مبنى بر عدم كراهت لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام.
🔻آيت الله العظمى مرعشى نجفى در وصيتنامه خود فرمودهاند: سفارش مىكنم لباس سياهى را كه در ماه محرم و صفر مىپوشيدم جهت حزن و اندوه در مصيبتهاى آل رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با من دفن شود. (4)
🔻علامه ممقانى: پوشيدن لباس سياه در عزاى اهل بيت عليهم السلام كراهت ندارد بلكه پوشيدن لباس سياه در عزاى مؤمن (شيعه دوازده امامى) هم به خاطر احترام او كراهت ندارد. (5)
❓پرسش: آيا پوشيدن لباس سياه در عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است و آيا رجحان دارد؟
✅ پاسخ: پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام و ديگر ائمه عليهم السلام چون از مصاديق #شعائر است، واجد رجحان شرعى مىباشد و بزرگانى چون مرحوم آيت اللَّه بروجردى در روز عاشورا از #قباى سياه استفاده مىكردند. (6)
✅ آيت اللَّه صافى و نورى همدانى: پوشيدن لباس سياه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين عليه السلام و ائمه عليهم السلام رجحان دارد. (7)
❓پرسش: آيا نماز خواندن با لباس سياه بر عزاداران امام حسين عليه السلام مكروه است؟
✅ پاسخ: چون لباس سياه علامت عزاداران سيدالشهداء است و عزادارى آن حضرت كمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمىباشد. (8)
-------------
1. پرسشهاى دانشجويى، ويژه محرم، ص 179.
2. بحارالانوار، ج 43، ص 174- 180.
3. وسائل الشيعه، ج 2، ص 890؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 620.
4. سياهپوشى در سوگ ائمه نور، ص 220.
5. همان.
6. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 621، س 2170؛ سياه پوشى در سوگ ائمه ص 215؛ هزار و يك مسأله نورى، ج 2، ص 180 س 602.
7. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ و هزار و يك مسئله نورى، ج 2، ص 180، س 602؛ جامع المسائل، فاضل، ج 2، ص 620، س 2171.
8. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ جامعه المسائل فاضل، ج 2، ص 620، س 2171.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 26
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام ياد امام حسين عليه السلام
🖌 ياد امام حسين عليه السلام در همه مناسبتها مطرح است؛ يكى از اعمال مستحبى #جمعه، عيد #فطر، عيد #قربان، #مبعث، #نيمه_شعبان #تولد حضرت على عليه السلام، شبهاى #قدر، زيارت و ياد امام حسين عليه السلام است.
🖌 از جمله مواردى كه ياد كردن حضرت سيدالشهدا عليه السلام سفارش شده است هنگام نوشيدن #آب است، مستحب است بعد از آشاميدن آب امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان عليهم السلام را ياد كند و قاتلان آن حضرت را #لعنت نمايد. (1)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2638.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 37
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام نام امام حسين عليه السلام
🖌 نام امام حسين عليه السلام مانند نام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ساير امامان عليهم السلام از اسامى #مقدسى است كه احترام به آن لازم است و هرگونه بى احترامى به آن حرام است. (1)
👈 مانند:
🔸الف: سوزاندن ورقهاى كه نام ايشان بر آن نوشته شده است.
🔸ب: انداختن آن درجايى كه بى احترامى به آن باشد. مانند زباله دان.
🔸ج: نوشتن آن با چيزى يا بر چيزى كه بى احترامى به آن باشد. (2)
📌مسأله: دست زدن به نام امام حسين عليه السلام يا رساندن جائى از بدن به آن بدون طهارت حرام است پس كسى كه وضو ندارد يا غسل جنابت، حيض، نفاس بر او واجب شده است نمىتواند به اين نام مبارك دست بزند. (3)
📌مسأله: شخص بىوضو نبايد بدن خود را به نامهاى انبياء و ائمه برساند. (4)
❓پرسش: مسّ نامهايى چون عبدالحسين، غلام حسين، قربان على، رضوى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: مس اسامى مذكور اشكال ندارد مگر (رضوى) (5) كه اگر مقصود امام رضا عليه السلام باشد و مس موجت هتك باشد حرام است.
----------------
1. همان، م 140.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 115، س 311 و 312.
3. تحرير الوسيله، ج 1، ص 32؛ توضيح المسائل مراجع، م 319.
4. رساله منتخب ارسائل، محمد كاظم يزدى، ص 146.
5. هزار و يك مسئله، نورى همدانى، ص 16، ج 2، س 40.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 38
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام تربت
🖌 مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسين عليه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بىاحترامى به آن مثل #نجس كردن. (1)
👈 مرحوم صاحب جواهر مىفرمايد تعظيم و احترام تربت امام حسين مستند به روايات #متواتر است. (2)
👈 فقيه و محدث كبير شيخ يوسف بحرانى مىفرمايد: بدون شك احترام كردن تربت كربلا واجب و توهين و بىاحترامى به آن حرام است. (3)
🖌 مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسين عليه السلام؛ براى سجده بهتر از هر چيز تربت امام حسين عليه السلام است و سبب #افزايش ثواب نماز مىشود. (4)
♦️ اولين كسى كه بر تربت امام حسين عليه السلام سجده كرد حضرت #على_بن_الحسين، بود كه پس از دفن پدر، مقدارى خاك قبر را برداشت و بر آن سجده كرد و با آن خاك تسبيح درست كرد. (5)
🖌 مسأله: مستحب است كام طفل با تربت امام حسين عليه السلام باز شود. (6)
🖌 مسأله: مستحب است مخلوط كردن مقدارى تربت با حنوط ميّت هنگام دفن. (7)
🖌 مسأله: مستحب است هنگام دفن ميّت مقدارى تربت همراه او گذاشته شود. (8)
🖌 مسأله: خوردن هر نوع خاك حرام است به جز تربت امام حسين عليه السلام كه خوردن اندكى از آن به نيّت #استشفاء جايز است. (9)
🖌 مسأله: كالايى را كه به جايى مىفرستند، مستحب است مقدارى تربت هم همراه آن بگذارند.
👈مانند جهيزيه دختر. (10)
💡 امام رضا عليه السلام هرگاه مىخواست لباس يا چيز ديگرى را براى كسى بفرستد قدرى تربت امام حسين عليه السلام لابه لاى آن مىگذاشت و مىفرمود: تربت باعث #محفوظ ماندن است به اذن خداوند. (11)
------------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
2. جواهر، ج 6، ص 99.
3. حدائق، ج 2، ص 44.
4. توضيح المسائل مراجع، م 1083.
5. زندگى امام حسين عليه السلام، حسن عمادزاده، ص 855.
6. تحرير الوسيله، ج 2، ص 310، م 2.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 4.
8. همان، ص 415، ب حنوط، م 9.
9. تحرير الوسيله، ج 2، ص 164، م 9.
10. وسائل الشيعه، ج 1، ص 210.
11. كامل الزيارات، ص 278؛ بحار الانوار، ج 101، ص 124.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 39
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#ادامه
🔰 احکام تربت
🖌 مسأله: محل برداشتن تربت به طور متيقّن همان قبر شريف و آنچه كه عرفاً به آن ملحق است مىباشد. (1)
👈 علّامه حلى مىفرمايد: تربتى كه خوردن آن جايز است لازم نيست از قبر مطهر برداشته شده باشد بلكه كافى است از حرم تا فاصله چهار #فرسخ باشد. (2)
👈 شهيد ثانى مىفرمايد: جايز است برداشتن از تربت حرم مطهر آن حضرت گرچه از فاصله دور باشد هرچه به ضريح مطهر نزديكتر باشد فضيلت بيشترى دارد. (3)
🖌 مسأله: مستحب است #مسافر مقدارى از تربت امام حسين عليه السلام همراه داشته باشد. (4)
🖌 مسأله: احترام و بزرگ داشت تربت امام حسين عليه السلام واجب و #نجس كردن آن حرام مىباشد و هرگاه نجس شود تطهير آن واجب است. (5)
🖌 مسأله: #ذكر گفتن با تسبيح تربت فضيلت بسيار دارد و حتى در روايات آمده است در دست داشتن تسبيح تربت هر چند ذكر نگويد ثواب ذكر الهى براى او نوشته مىشود. (6)
🖌 مسأله: از جمله غسلهاى مستحبى، #غسل كردن براى برداشتن تربت امام حسين عليه السلام در كربلا است. (7)
🖌 مسأله: #بوييدن و #بوسيدن تربت امام حسين عليه السلام مستحب است و حتى #دست كشيدن بر آن و بر ساير اعضاى بدن ماليدن نيز ثواب دارد. (8)
🖌 مسأله: مستحب است #افطار روز عيد فطر با تربت امام حسين عليه السلام. (9)
----------------
1. تحرير الوسيله كتاب الاطمعه و الاشربة القول فى غير الحيوان.
2. المهذب البارع، ج 4، ص 220.
3. دروس، ص 159، جواهر، ج 36، ص 368.
4. عروة الوثقى، ج 1، فى آداب السفر.
5. عروة الوثقى، ج 1، فى احكام النجاسات، عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
6. بحارالانوار، ج 98، ص 133 و 140.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
8. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
9. مفاتيح الجنان، در اعمال عيد فطر، ص 513.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 41
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام موسيقى در عزادارى
🖌 اقامه عزادارى مصائب اهلبيت عليهم السلام كارى مستحب است اما به كارگيرى آهنگهايى كه مخصوص مجالس لهو و لعب است حرام است.
🖌 مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مىفرمايد: عزاداران امام حسين عليه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبيل غنا و حكايات ضعيفه مظنونة الكذب احتراز نمايند و شيطان را در اين عبادت بزرگ راه ندهند. (1)
🖌 مرحوم شيخ انصارى در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مىگويند غنا مىتواند زمينهى گريه كردن را فراهم نمايد مىفرمايد: چنين شيوهاى نمىتواند مقدمهى مستحب يا مباح قرار گيرد و بايد به عموم ادلهى حرمت غنا تمسك نمود. (2)
❓پرسش: در راديو مدح ائمهى طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و لحن خوب مىخوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟
✅ پاسخ: اگر غنا و موسيقى نباشد مانع ندارد. (3)
❓پرسش: استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد نواختن آن در هر حال جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن در جهت مشروع اشكال ندارد. (4)
🖌 مسأله: به طور كلى نواختن آلات موسيقى در هر حال حرام است. (5)
❓پرسش: هيئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشييع جنازه شهداء موزيك عزا مىزنند از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا خريد و فروش آن لوازم حرام است يا خير؟
✅ پاسخ: خريد و فروش آلات لهو حرام است و موسيقى مطرب جايز نيست و صداهاى مشكوك مانع ندارد. (6)
❓پرسش: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيد الشهداء عليه السلام جايز است؟
✅ پاسخ: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (7)
❓پرسش: آيا در عزادارى سيدالشهداء استفاده از طبل و دُهُل جايز است؟
✅ پاسخ: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء اين آلات نيست. (8)
❓پرسش: استفاده از آلات موسيقى مانند ارگ در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: مناسب عزادارى سالار شيهدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. (9)
👈 تبريزى: استفاده از آلات موسيقى در عزادارى حرام است.
👈 صافى: جايز نيست.
👈 بهجت: خالى از اشكال نيست. (10)
❓پرسش: نوارهايى اخيراً رايج شده كه نوحه همراه با موسيقى خوانده مىشود و برخى از آنها بسيار تأثير گذار است. آيا توليد، پخش، خريد و فروش و شنيدن چنين نوارهايى جايز است؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (11)
---------------------
1. منتهى الامال، ج 1، ص 468، در آخر زندگى امام حسين عليه السلام.
2. مكاسب محرمه، شيخ انصارى، ص 39.
3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 16، س 36.
4. همان، س 3؛ اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 11164؛ جامع المسائل، فاضل، ج 1، ص 992؛ استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 525: استفتائات جديد، تبريزى، س 1054 و 525.
5. جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1015.
6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 18.
7. جامع الاحكام فاضل، ج 1 س 988؛ استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 583؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 355.
8. جامع المسائل، فاضل، ج 1، س 2174، ص 623.
9. اجوبة استفتائات، ج 2، ص 130، س 363 و س 1440؛ مسائل جديد، ج 3، ص 39.
10. مسائل جديد، سيد محسن محمودى، ج 3، ص 40.
11. استفتائات بهجت، ج 4، س 6397.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 42
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلی الله علیک یا اباعبدالله 😭
🔰 احكام عاشورا
📌مسأله: روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان مكروه است. (1)
🖌 در روايت آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: بنى اميه نذر كردند كه اگر موفق به قتل امام حسين عليه السلام شوند. روز شهادت او را جشن بگيرند و روزه بگيرند و روزه در آن روز سنّت بنى اميّه است لذا ائمه اطهار عليهم السلام به جهت مخالفت با اين طايفه تبهكار و عدم هماهنگى با آنان روزه عاشورا را نهى كردهاند. (2)
🖌 مستحب است در روز عاشورا انسان تا عصر از خوردن و آشاميدن خوددارى كند بدون قصد روزه. (3)
مستحب است زيارت عاشورا با صد لعن و سلام خوانده شود. (4)
🖌 مستحب است لعن بر قاتلان حضرت با گفتن جمله «اللهم العن قتلة الحسين». (5)
🖌 مستحب است در روز عاشورا مؤمنان يكديگر را تعزيت بگويند و اين جمله را بر زبان آوردند
«اعظم اللَّه اجورنا بمصابنا بالحسين و جعلنا واياكم من الطالبين بثاره مع وليّه الامام المهدى، من آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم» (6)
🖌 بسيار مناسب است ظهر عاشورا تمام عزادران حسينى نماز ظهر و عصر را به ياد آخرين نماز امام حسين عليه السلام به جماعت بخوانند.
🖌 بسيار مناسب است روز عاشورا كار و كسب تعطيل شود مگر در حد ضرورت. امام رضا عليه السلام فرمود: مَن تَرَكَ السَعى فى حَوائجه يوم عاشورا قَضَى اللّه له حَوائِجَ الدنيا و الآخره
كسى كه كار و تلاش خود را در روز عاشورا ترك گويد خداوند نيازهاى دنيا و آخرت او را برطرف مىسازد. (7)
❓پرسش: در ايام سوگوارى امام حسين عليه السلام نماز، مقدم است يا عزادارى؟
✅ پاسخ: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند. همانطور كه امام حسين عليه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند. (8)
----------------
1. توضيح المسائل، مراجع، م 1474.
2. وسائل الشيعه، ج 7، ص 338؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 28؛ جواهر، ج 7، ص 107.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 906.
4. كامل الزيارات، ص 174.
5. مفاتيح الجنان، در اعمال شب و روز عاشورا؛ مجله كوثر فقه عاشورا، 1/ 2/ 78، ص 27.
6. همان، ص 424.
7. بحار الانوار، ج 98، ص 43؛ عيون الاخبار الرضا- شيخ صدوق، ص 268؛ سفينة البحار، ج 2، ص 196.
8. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 623.
احكام مناسبت ها، ص: 34
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام گريه
📌 يكى از سنتهاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1)
🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريهاش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2)
👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود.
🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4)
🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهلبيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5)
👈 و نيز در عروة الوثقى مىفرمايد: چه بسا گفته شده است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6)
❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال دارد. (7)
------------------
1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192.
2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637.
4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106.
5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى.
6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 45
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰احكام نذر
🖌 نذر، پيمانى است بين بندگان خدا با پروردگار خويش كه با شرايطى عمل به آن واجب مىشود.
❓پرسش: در صيغه نذر اگر بگويد: «خدايا اگر حاجتم برآورده شد فلان كار را مىكنم» يا «نذر كردهام كه چنين كنم» آيا در انعقاد نذر كافى است يا اينكه حتما بايد «لله عَلىَّ ان كان كذا فعلىّ كذا» و الفاظ مرادف آن باشد؟
✅ پاسخ: كافى نيست و بايد صيغه مخصوص خوانده شود. (1)
❓پرسش: شخصى نذر سفره حضرت ابوالفضل عليه السلام دارد ولى به علت كمى جا در محل سكونت نمىتواند نذر خويش را اداء نمايد بنابراين آيا مىتواند وجه آنرا به مصرف ديگر برساند؟
✅ پاسخ: اگر صيغه مخصوص نذر را نخوانده باشد وفاء به نذر واجب نيست و اگر صيغه نذر را خوانده بايد بر طبق آن عمل كند مگر آنكه قدرت بر وفاء نداشته باشد. (2)
❓پرسش: شخصى براى امام حسين عليه السلام نذرى نموده و اكنون امكان عمل به نذر را ندارد تكليف چيست؟
✅ پاسخ: چنانچه نذر با صيغه مخصوص بوده صبر كند تا امكان وفا حاصل شود. (3)
❓پرسش: فروختن نذورات جنسى همچون قند و شكر و چاى و صرف در مايحتاج مسجد و حسينيه چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر نذر دهندگان مطلق نذر كردهاند مانعى ندارد. (4)
❓پرسش: آيا نذورات مردم از قبيل برنج و گوشت و روغن كه زائد بر مصرف است مىتوان فروخت و پول آن را صرف كار خير ديگرى نمود؟
✅ پاسخ: اگر براى خرج روز عاشورا باشد نمىتوان آنرا صرف چيز ديگرى نمود مگر در مسير عزادارى. (5)
❓پرسش: باقى مانده اموالى كه به عنوان هزينههاى مراسم عاشوراى امام حسين عليه السلام جمع آورى مىشود، در چه مواردى بايد خرج شود؟
✅ پاسخ: مىتوان اموال باقيمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت. (6)
❓پرسش: آيا جايز است از پولى كه در ماه محرّم براى خرج عزادارى جمعآورى مىگردد براى برگزارى كلاسهاى قرآن و جلسات مذهبى مصرف شود؟
✅ پاسخ: اگر براى عزادارى باشد نمىشود براى كار ديگرى مصرف شود ولى اگر براى هزينههاى مسجد باشد مانعى ندارد. (7)
------------------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 460، س 8.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 54، ص 477.
3. همان، ص 472، س 42.
4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 372.
5. هزار و يك مسأله، نورى همدانى، س 754، ص 25.
6. اجوبة الاستفتائات، س 367، ص 131، و س 1452، ص 325.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 521، س 1705.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 46
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نذرهاى بى اساس
🖌 بسيارى از نذرها اساس درستى ندارد، مانند نذر بدون #صيغه، نذرهاى #چشم و هم چشمى، نذر #ديگران براى انسان، نذر در #خواب و نذر زن بدون #اذن شوهر.
❓پرسش: آيا اگر زن، كارمند و حقوق بگير باشد مىتواند از مال خودش در صورتى كه با حق شوهرش منافات نداشته باشد نذر نمايد يا باز هم بايد نذرش با رضايت شوهر باشد؟
✅ پاسخ: در اين صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است. (1)
❓پرسش: بدون اذن شوهرم نذر كردهام ولى بعد ايشان راضى شدند. آيا نذر من صحيح است؟
✅ پاسخ: نذر بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدى آن را تصحيح نمىكند. (2)
------------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461، س 10.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 48
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام مسجد
🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔻مسأله: نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند مگر آن كه واقف، آن را جزء مسجد قرار نداده باشد. (1)
🔻مسأله: تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مىخواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (2)
🔻مسأله: توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (3)
❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مىتوان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد
✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4)
❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرون مسجد پخش مىشود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مىشوند، آيا اين عمل جايز است؟
✅ پاسخ: محل اشكال است. (5)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900.
2. همان، م 912.
3. توضيحالمسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب.
4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 96، س 316.
5. همان، ص 97، س 320.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 49
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام حسينيه
🖌 حسينيه محل برگزارى مراسم #مذهبى به ويژه سوگوارى امام حسين عليه السلام است.
🖌 حسينيه حكم مسجد را #ندارد بنابراين احكام مسجد مانند حرمت داخل شدن جنب و حائض را ندارد و وجوب برطرف كردن نجاست از آن بر حسينيه جارى نمىباشد. (1)
🖌 استفاده از حسينيه در غير جهتى كه بر آن #وقف شده، در صورت منافات داشتن با آن، جايز نيست. مانند اجراى برنامههاى نمايشى يا ورزشى و دفن كردن ميت در آن. (2)
🖌 #فروختن حسينيه يا تبديل آن به مسجد جايز نيست، مگر آن كه بر اثر خرابى قابل استفاده نباشد و امكان تعمير آن نيز وجود نداشته باشد كه در اين صورت مىتوان آن را فروخت و با پول آن ملكى خريد و در همان راستا وقف كرد. (3)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 518.
2. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 350؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 341.
3. توضيحالمسائل مراجع، ج 1، ص 518 و ج 2، ص 224.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 50
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام امر به معروف
🖌 امربه معروف و نهى از منكر با شرايطى كه دررسالههاى عمليه آمده است، واجب است و ترك آن معصيت است و در مستحبات و مكروهات، امر و نهى مستحب است. (1)
🖌 هرگاه بدعتى در اسلام واقع شود بر همه مخصوصاً علماى دين واجب است حق را اظهار و باطل را انكار كنند. (2)
🖌 آداب امر به معروف و نهى از منكر:
سزاوار است كسى كه امر به معروف و نهى از منكر مىكند به نكات زير توجه نمايد:
🔹الف) مانند طبيبى دلسوز و پدرى مهربان باشد.
🔹ب) قصد خود را خالص كند و تنها براى رضاى خدا اقدام كند و عمل خود را از هرگونه برترىجويى پاك گرداند.
🔹ج) خود را پاك و منزه نداند. چه بسا ممكن است همان شخص كه اكنون خطايى از او سرزده است. داراى صفات پسنديدهاى باشد كه مورد محبت الهى است؛ هر چند اين عمل او هم اكنون ناپسند باشد. (3)
🔹د) رضايت به فعل منكر و ترك معروف حرام است. (4)
🔹ه) در وجوب نهى از منكر، فرقى بين گناه بزرگ (معصيت كبيره) و گناه كوچك (معصيت صغيره) نيست. (5)
🔹و) اگر بداند يا احتمال دهد كه امر و نهى در صورت تكرار مؤثّر است واجب است تكرار كند. (6)
❓پرسش: در شرايط امروز وظيفه ما نسبت به امر به معروف افراد ناشناسى كه نمىدانيم اثر دارد يا نه چيست؟
✅ پاسخ: در فرض احتمال اثر و اجتماع ساير شرايط واجب است. (7)
-----------------
1. توضيحالمسائل مراجع، ج 2، ص 618، م 2786.
2. توضيح المسائل مكارم شيرازى، م 2514.
3. تحرير الوسيله، ج 2، شرائط امر به معروف، م 14.
4. همان، القول فى مراتبها. م 7.
5. همان، القول فى اقسامها، م 14.
6. همان، الشروط، م 5.
7. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 482، س 1.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 51
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 وقف بر امام حسين عليه السلام
🔸شدت علاقه شيعيان به سالار شهيدان موجب شده كه در طول تاريخ بسيارى از شيعيان املاك خود را بر حرم ايشان و براى عزادارى او وقف كنند.
🔻اين امر، احكام خاصى در فقه به خود اختصاص داده است كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
📍مسأله: آنچه براى برگزارى مراسم امام حسين عليه السلام وقف شده نبايد در موارد ديگر صرف شود. (1)
📍ساختمانى را كه به نام حسينيه ساخته مىشود بايد در همان مورد خاص از آن استفاده شود و جايز نيست به مدرسه و مسجد تبديل شود. اگر هم تبديل شده بايد به حال اول برگردد. (2)
❓پرسش: اثاث حسينيهاى كه متروك و مخروبه شده اگر بماند ضايع مىشود حكمش چيست؟
✅ پاسخ: اگر در آن حسينيه يا حسينيه ديگر قابل استفاده نيست بفروشد و صرف احتياجات حسينيه نمايد. (3)
❓پرسش: آيا جايز است وسايل و ظروف حسينيه را براى مصارف ديگر استفاده نمود؟
✅ پاسخ: اگر براى حسينيه وقف شده است جايز نيست. (4)
❓پرسش: ساختن حسينيه درقبرستانى كه قسمتى از آن به حال تعطيل درآمده چه صورتى دارد؟
✅ پاسخ: قبرستان اگر وقف دفن اموات باشد جايز نيست. (5)
---------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 351، س 40.
2. همان، ص 3526، س 53؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 87، ص 276؛ تحريرالوسيله، ص 74، م 61.
3. همان، ص 386، س 126.
4. استفتائات مكارم، ج 1، ص 299، س 1043.
5. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 358، س 59.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 52
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام مقتل
🖌 در ذكر مقتل و مصيبتخوانى لازم است دقّت شود مبادا مطالب و مسائل بىاساس مطرح شود.
👈 حضرت على عليه السلام در طى نامه خود به حارث همدانى نوشت: لا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً. (1)
يعنى نقل مكن از براى مردم هر چه را كه شنيدهاى كه همين بى دقتى در نقل كافى است براى دروغگويى.
❓پرسش: در بعضى از هيئتهاى مذهبى مصيبت هايى خوانده مىشود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است تكليف شنوندگان چيست؟
✅ پاسخ: نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثبت شده باشد وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان #حال به حسب برداشت متكلم باشد.
👈 و تكليف شنوندگان نهى از منكر است به شرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد. (2)
🖌 مسأله: تمام مراجع خواندن روضههاى دروغ و بى اساس را حرام مىدانند. (3)
❓پرسش: آيا داستان عقد و عروسى حضرت قاسم در كربلا صحّت دارد؟ خواندن و بيان كردن اين داستان چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: چون در منابع معتبره نيامده بهتر ترك آن است. (4)
❓پرسش: مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى چيست؟
✅ پاسخ: كتاب لهوف و نفس المهموم. (5)
و برخى از بزرگان كتاب مقتل ابى مخنف، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتهى الآمال را نيز معرفى نمودهاند.
-----------------
1. منتهى الآمال، ص 567 در پايان جلد اول. مرحوم محدث قمى روايات زيادى در مذمت خواندن روضههاى بىاساس و دروغ در كتاب مذكور آورده است.
2. اجوبة الاستفتائات خامنهاى، ج 2، س 36، ص 129.
3. مسائل جديد، ج 3، محسن محمودى، ص 32.
4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 508؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 624، س 218.
5. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2178.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 54
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari