🔰 كامل خواندن نمازهاى چهار ركعتى
♦️كامل خواندن نمازهاى چهار ركعتى سه صورت دارد:
✅1. اتمام نماز در وطن و در سفر معصيت و براى كسى كه شغل او مسافرت است و يا مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند يا سى روز با ترديد در محلى اقامت كرده است، #واجب است. (1)
✅ 2. مسافرى كه #مخير است در اماكن چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبى، مسجد كوفه و حائر حسينى) نماز خود را شكسته يا كامل بخواند، مستحب است كامل بخواند. (2)
✅ 3. اتمام نماز در سفر جز در موارد ياد شده از روى علم و عمد، #حرام و موجب بطلان نماز است. (3)
--------------
1. جواهر الكلام، ج 14، ص 245.
2. عروة الوثقى، ج 2، ص 157.
3. جواهر الكلام، ج 14، ص 342
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص115
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نيمه شب شرعى
🔸1. نصف ما بين غروب آفتاب و طلوع فجر، #نيمه_شب_شرعى است. (1)
🔹2. آخر وقت نماز #عشا نصف شب است.
و احتياط واجب آن است كه براى نماز مغرب وعشا و مانند اينها، شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كرد.
و براى نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمايند. (2)
🔸3. اگر از روى معصيت يا به واسطه عذرى نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح #بدون اينكه نيت ادا و قضا كند، بجا آورد. (3)
-----------------
1. استفتائات بهجت، ج 2، ص 13، س 1483.
2. توضيح المسائل مراجع، م 739.
3. همان، م 740
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص116
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 تشابه نماز قضا با نماز ادا
♦️ نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست:
🔹1. نماز قضا، همچون نماز ادا #واجب است.
🔹2. نماز قضا از جهت #شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر قضا شد، قضاى آنهم دو ركعتى است).
🔹3. در #جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود).
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص117
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مواردى كه با لباس نجس مىتوان نماز خواند:
🖌 از شرايط لباس نمازگزار، #پاك بودن است.
اگر نمازگزار #عمداً يا از روى #فراموشى با لباس نجس نمازبخواند، نمازش باطل است #مگر در پنج صورت: 🔻
✅ 1. #نداند بدن يا لباسش نجس است و #بعد ازنماز متوجه نجس بودن لباس شود.
✅ 2. بهخاطر #زخمى كه دربدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا تطهير كند.
✅ 3. لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن #كمتر از درهم است
👈 اين خون نجس است ولى مىشود با آن نماز خواند.
✅ 4. #ناچار باشد با لباس نجس نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند.
✅ 5. لباسهاى #كوچك همچون جوراب، اگر نجسباشد نمازگزار مىتواند با آن نماز بخواند. (1)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 848
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص118
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مس قرآن
🔸در حرام بودن مسّ قرآن بدون وضو بين اين موارد تفاوتى نيست:
♦️1. با دست باشد يا ساير اجزاى بدن (به جز مو).
♦️2. ابتداى به مس باشد يا ادامه آن، بنا بر اين اگر دست او بر خط قرآن بود و متوجه شد ولى دست را برنداشت مرتكب حرام شده است.
♦️3. خط قرآن، معمول و متعارف باشد و يا متعارف نباشد، مانند خط كوفى.
♦️4. نوشته، با قلم باشد يا چاپ يا گچ يا غير آن.
♦️5. نوشته برجسته باشد يا گود، مانند سنگ قبر.
♦️6. حرفى كه خوانده مىشود يا خوانده نمىشود مانند الف در «قالوا».
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص151
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مسّ كلمات قرآن در موارد زير حرام نيست:
♦️1. ترجمه قرآن به هر لغتى باشد، مگر اسم خداوند. (1)
♦️2. مس كلمات قرآن با موى بدن، گرچه احتياط مستحب ترك آن است.
♦️3. مس از پشت شيشه يا پلاستيك و سلفون.
♦️4. مس مابين حروف و فضاى خالى درون حروف، مانند فضاى «ح» «ن» و ...
♦️5. مس ورق قرآن و حواشى و بين سطور و جلد آن، گرچه مكروه است.
----------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 317؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 189 تا 192، م 11 تا 17
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص150
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سجده تلاوت
🖌 يكى از سجدههاى واجب سجده تلاوت آيه سجده است كه در چهار سوره #علق، #فصلت، #نجم و #سجده آمده است.
👈 ولى در هفت مورد سجده واجب نمىشود:
🔸1. به طور كامل خوانده نشود.
🔸2. به صورت غير مستقيم از طريق ضبط شنيده شود. (1)
🔸3. كسى كه آيه سجده را مىخواند، در مقام تلاوت نباشد و به صورت سخنرانى آن را ادا كند.
🔸4. كلمات آيه سجده براى شنونده نامفهوم باشد و فقط صداى آيه سجده را بشنود.
🔸5. ناخواسته صداى آيه سجده به گوشش رسيده و در مقام شنيدن نبوده.
🔸6. مرور ذهنى يا نگاه به آيه سجده. (2)
🔸7. كودك غيرمميز آيه سجده را بخواند.
--------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1096.
2. همان، م 1093
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص153
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سجده تلاوت
آیت الله سیستانی: 🔻
🔸 مسأله ۱۴۲۴. اگر شخص #خواب یا #دیوانه یا #بچه ای که قرآن را تشخیص نمیدهد، آیه سجده دار را بخواند و فرد آن را گوش دهد، سجده #واجب_است.
👈 ولی اگر صدای ضبط شده آن را از طریق دستگاه پخش گوش کند، سجده واجب نیست و در پخش رادیویی یا تلویزیونی نیز اگر صدای قرآن قبلاً ضبط شده و پخش میشود، همین حکم را دارد؛ ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو یا تلویزیون آیه سجده دار را بخواند و به طور #مستقیم پخش شود و فرد آن را #گوش دهد، سجده واجب است.
📚 توضیح المسایل جامع مطابق جلد ۱، صفحه ۵۲۶
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شش نكته در رابطه با آيه سجده
♦️1. اگر كسى آيه سجده را هم بشنود و هم بخواند، دو سجده بر او واجب است.
♦️2. اگر كسى در سجده است و آيه سجده را بخواند، بايد از سجده برخيزد و دوباره به سجده برود.
♦️3. در حين خواندن نماز واجب اگر آيه سجده را بشنود، ضمن اين كه با اشاره لازم است سجده كند، بعد از نماز نيز لازم است سجده كند.
♦️4. اگر كسى به هر دليل سجده واجب قرآنى را انجام ندهد واجب است هر زمانى كه ممكن است سجده را انجام دهد.
♦️5. درصورتىكه سبب وجوب سجده پشت سر هم تكرار شود، سجده هم بايد تكرار شود و اگر همزمان باشد واجب نيست. مانند اين كه عدهاى باهم آيه سجده را بخوانند. (1)
♦️6. در سجده واجب قرآنى، دو چيز واجب است:
الف) هفت عضو بدن بر زمين برسد.
ب) سجده بر چيزى باشد كه بر آن صحيح است.
-----------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، القول فى سجدتى التلاوة و الشكر، م 2
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص154
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰ارتباط با قرآن
🖌 بر كسانى كه عذر شرعى دارند (جنب، حائض، نفساء) سه گونه ارتباط با قرآن مطرح است:
♦️1. ارتباط #حرام همچون مسّ آيات قرآن، خواندن سورههاى سجده (طبق نظر برخى از علما خواندن آيات سجده).
♦️2. ارتباط #مكروه همچون حمل قرآن وخواندن بيش از هفتآيه از آيات قرآن.
♦️3. ارتباط #مباح، همچون شنيدن، ديدن و خواندن كمتر از هفت آيه از سورههاى غير سجده قرآن.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص155
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره قرآن
✅1. پلاكها و گردنبندهايى كه آيهاى از قرآن در آن نوشته شده مانند «انيكاد» لازم است چسب يا پوشش ديگرى روى آن قرار داده شود كه بدن شخصى كه وضو ندارد به آن برخورد نكند. (1)
✅ 2. كسى كه وضو ندارد نبايد آيات قرآن را مس كند مگر از روى پوششهايى همچون سلفون.
✅ 3. مجلات و روزنامهها و كتابهايى كه آياتى از قرآن در آن چاپ شده و نيازى به آنها نيست بايد يكى از راههاى زير را انجام داد:
🔸1. بازيافت كرد.
🔸2. پودر نمود.
🔸3. دفن نمود.
🔸4. در ميان آب جارى پاك انداخت.
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 319؛ اجوبة الاستفتائات، س 153 و 154
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص156
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰مس آيات قرآن
🖌 در چند مورد مس آيات قرآن و نامهاى مقدس مانعى ندارد:
🔹1. سايه تابلويى كه روى آن بسم الله يا آيهاى از قرآن نوشته شده است.
🔹2. مس آيات قرآن در آينه.
🔹3. مس آيات قرآن در تلويزيون و موبايل.
🔹4. مس آيات قرآن و اسماء جلاله از روى سلفون، شيشه، يووى و ... .
🔹5. مس كلمات مشترك قرآن در صورتى كه به عنوان كلمات قرآن نباشد، مانند ابولهب، ابليس، فرعون و ...
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص157
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اقسام تلاوت قرآن
🖌 تلاوت قرآن در شرايط طبيعى مستحب است ولى گاهى اوقات واجب يا حرام يا مكروه مى شود: 🔻
✅ 1. تلاوت #واجب: خواندن حمد در ركعت اول و دوم #نمازهاى واجب و مستحب بر مكلف واجب است؛ يك سوره كامل بعد از حمد در نمازهاى واجب با وسعت وقت واجب است.(1)
✅ 2. تلاوت #حرام: خواندن سوره هايى كه #سجده_واجب دارند، بر جنب و حائض و نفساء حرام است.(2)
#غنا در خواندن قرآن نيز حرام است. (3)
✅ 3. تلاوت #مكروه: خواندن بيش از هفت آيه از سوره هايى كه سجده #ندارند، برجنب مكروه است.(4)
خواندن قرآن بر حائض و نفساء مكروه است، اگرچه كمتر از هفت آيه باشد. (5)
قرآن خواندن در ركوع و سجده نماز مكروه است. (6)
------------------
1. جواهر الكلام، ج 9، ص 284.
2. همان، ج 3، ص 222.
3. حدائق، ج 11، ص 101؛ مهذب الاحكام، ج 16، ص 115.
4. عروة الوثقى، ج 1، يكره على الجنب؛ توضيح المسائل مراجع، م 356.
5. همان، احكام حائض، م 6.
6. توضيح المسائل مراجع، م 1902.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص159
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 بىخبرى از احكام
🔸 ناآگاهى نسبت به مسائل شرعى، پيامدهاى مختلفى دارد.
به چند نمونه از آنها اشاره مىشود: 🔻
💡1. باطل بودن عبادت؛ مانند نماز، غسل و وضويى كه با شرايط لازم انجام نشده باشد.
💡2. باطل بودن عقد و حرام ابدى شدن زن و شوهر همچون ازدواج در عده.
💡3. جابجايى واجب و حرام و مكروه.
💡4. كسب درآمدهاى حرام؛ مانند رباخوارى، رشوه و ... .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص14
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اخلاص در عبادات
🖌 واجبات دو گونهاند، بخشى نياز به نيت و قصد قربت ندارند كه به آنها واجبات #توصلى مىگويند مانند تطهير مسجد، اداى بدهى و ...
و بخش ديگرى از واجبات، واجباتى هستند كه نياز به نيت، قصد قربت و اخلاص دارند كه به آنها واجبات #تعبدى مىگويند مانند نماز و روزه. (1)
📌 در اين زمينه به سه نكته اشاره مىشود:
🔸1. يكى از واجبات و اركان نيت، #اخلاص است يعنى انسان انگيزهاى جز قصد قربت و بندگى نداشته باشد.
🖌 اهل بيت عليهم السلام مظهر اخلاص بوده و راز جاودانگى آنان اخلاص در همه امور بوده است.
قرآن در اين زمينه مىفرمايد: إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً (2)
ما شما را به خاطر خدا اطعام مىكنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمىخواهيم!
🔸2. كارهاى عبادى اگر بدون اخلاص باشد، باطل است ولو قسمتى از عمل باشد.
💡البته انگيزههاى تبعى با اخلاص منافات ندارند و موجب بطلان عمل نمىشوند. مانند خواندن نماز به قصد قربت به نحوى كه ديگرى هم بشنود و فرا بگيرد. (3)
🔸3. وسوسههاى شيطانى تا رنگ تصميم نداشته باشد، به عبادات انسان آسيبى نمىزند.
💡كسانى هستند كه به مسجد نمىروند و يا درجلسات قرآنى شركت نمىكنند با اين تصور كه مبادا ريا شود. در حالى كه وسوسههاى شيطانى تا نيت ريا نباشد، ريا محسوب نمىشود.
------------------
1. فرهنگ علوم، ص 569.
2. انسان/ 9 ..
3. فرهنگ فقه، ج 1، ص 342
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص22
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 شش نكته درباره تقليد
🔖 1. بر هرمكلفى كه مجتهد نيست وطريقه احتياط را نمىداند، واجب است در احكام از مجتهد جامع الشرايط تقليد كند، چه با سواد باشد، چه بىسواد، نوبالغ باشد يا فرد كامل و اگر تقليد نكند، عملش باطل است. (1)
🔖 2. تقليد در احكام عمل كردن به دستورات مجتهد جامع الشرايط است. (2)
🔖 3. تقليد در احكام اختصاص به واجبات و محرمات ندارد بلكه در مستحبات و مكروهات هم جارى است و نيز اختصاص به مسائل عبادى ندارد بلكه شامل مسائل اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، نظامى و ... نيز مىشود. (3)
🔖 4. واجب است هر شخصى طبق نظر مرجع تقليد خود عمل كند (4) مگر در جايى كه مرجع تقليد خود فتوا نداشته باشد يا طبق نظر برخى از مراجع تقليد حكم ولايى باشد. (5)
🔖 5. در چند صورت تقليد صحيح نيست؛ مانند: اصول دين، يقينيات، ضرورى دين، موضوعات و تقليد از مجتهدى كه ويژگىها و شرايط مرجعيت را نداشته باشد.
🔖 6. بقا بر ميت بايد طبق نظر مجتهد زنده باشد. (6)
-------------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 5؛ توضيح المسائل مراجع، م 1.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 2.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 5.
4. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 7 ..
5. فرهنگ فقه، ج 3، ص 364؛ ولايت فقيه، جوادى آملى، ص 469.
6. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 9 ..
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص26
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 بهانههاى اباحه گرى
🖌 بسيار هستند افرادى كه براى شانه خالى كردن از وظايف شرعى به دنبال دستاويز، توجيه و بهانه مىگردند.
برخى از بهانهها از اين قرار است: 🔻
🔸1. دل بايد پاك باشد.
🔸2. خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو.
🔸3. ترك وظايف به بهانه اعتقاد به رحمت الهى و شفاعت اهل بيت عليهم السلام.
🔸4. تصور منفى از انتظار فرج و اين كه جهان بايد فاسد شود تا امام زمان (عج) ظهور كند.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص28
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره آمادگى
🔹1. يكى از مسائل شرعى كه در موضوعات مختلف مطرح شده، آمادگى است.
👈آمادگى براى تكليف، آمادگى براى نماز، آمادگى براى اقتدا كردن، آمادگى براى روزه دارى، آمادگى براى حج، آمادگى براى مرگ و ...
🔹2. مستحب است براى آمادگى براى نماز، در #اول_وقت وضو بگيرد. (1)
🔹3. مستحب است انسان هميشه براى مرگ آمادگى داشته باشد و تكاليف خود را به موقع انجام دهد و پيش از مردنش وصيت كند، بدهىهايش را بپردازند و نمازهاى قضا شده را بجا آورند. (2)
--------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 193، فى الوضوئات المستحبه، الثالث.
2. فرهنگ فقه، ج 1، ص 158
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص29
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مواردى كه ثواب نماز بيشتر مىشود
💡1. مستحب است نمازهاى واجب خصوصا نمازهاى يوميه را به #جماعت بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا، خصوصا براى همسايه مسجد و كسى كه صداى اذان مسجد را مىشنود بيشتر سفارش شده است. (1)
💡2. خواندن نماز در #مساجد و مشاهد مشرفه معصومين عليهم السلام مستحب است. (2)
💡3. مستحب است انسان نماز را در #اول_وقت آن بخواند، و درباره آن خيلى سفارش شده است. و هر چه به اول وقت نزديكتر باشد، بهتر است (3)
💡4. مستحب است نماز را با #حضور_قلب بخواند. (4)
💡5. براى سجده بهتر از هرچيز #تربت_امام_حسين عليه السلام مىباشد. (5)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1399 و 1400.
2. همان، م 893- 895.
3. همان، م 751.
4. عروة الوثقى، ج 1، ص 511.
5. توضيح المسائل مراجع، م 1083
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص31
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 هفت نكته درباره نماز جماعت
🔖1. نمازىكه به جماعت خواندهمىشود بايد نماز #واجب باشد همچون نمازهاى يوميه، آيات، قضا و ... و نمىتوان نمازهاى مستحب را به جماعت خواند. (مگر نماز باران و نماز عيد فطر و قربان) (1)
🔖2. نماز قضا را مىشود با جماعت خواند چه نماز امام جماعت اداء باشد يا قضا و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند مثلًا اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر يا عصر امام جماعت بخواند اشكال ندارد. (2)
🔖3. اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند در صورتى كه جماعت دوّم و اشخاص آن غير از اول باشد اشكال ندارد. (3)
🔖4. اگر بين جاى سجده مأموم و جاى ايستادن امام جماعت به قدر دو قدم فاصله باشد اشكال ندارد و نيز اگر بين كسىكه به واسطه مأمومى كه جلوى او ايستاده و به امام جماعت متصل است به همين مقدار فاصله باشد نمازش اشكال ندارد. (4)
🔖5. اگر انسان نداند نمازى را كه امام جماعت مىخواند نماز واجب يوميه است يا نماز مستحب، #نمىتواند به او اقتدا كند. (5)
🔖6. اگر امام جماعت ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است مىتواند اقتدا كند ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند. (6)
🔖7. كسى كه ايستاده نماز مىخواند نمىتواند به كسى كه نشسته يا خوابيده نمازمىخواند اقتدا كند و كسىكه نشسته نمازمىخواند نمىتواند به كسى كه خوابيده نماز مىخواند اقتدا نمايد. (7)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1388.
2. همان، م 1388.
3. همان، م 1404 ..
4. توضيح المسائل مراجع، م 1435.
5. همان، م 1410.
6. همان، م 1446.
7. همان، م 1455
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص32
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰آداب نماز جماعت
🖌 لازم است در نماز جماعت به نكات زير توجه شود:
🔸1. صفهاى نماز جماعت بايد منظم باشد، به طورى كه پاها و شانههاى مأمومين در يك خط قرار گيرند. (1)
🔸2. تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. (2)
🔸3. مأموم نبايد زودتر از امامجماعت به ركوع و سجده برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. (3)
🔸4. اگر در صف جلو جا هست، مكروه است نمازگزار در صفهاى بعد قرار گيرد. (4)
🔸5. سمت راست امامجماعت با فضيلتتر از طرف چپ وى است. (5)
----------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1483.
2. همان.
3. همان.
4. همان، م 1488.
5. وسائل الشيعه، ج 2، ص 160؛ عروة الوثقى، ج 1، فى مستحبات الجماعة، الخامس
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص34
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰آداب نماز جماعت ۲
🔸6. براى مأمومين مستحب است بعد از «وَ لَا الضَّالِّينَ» و قبل از آغاز سوره «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» بگويند.
🔸7. مستحب است امام «سمع الله لمن حمده» بگويد و مأموم «ربنا لك الحمد». (1)
🔸8. مأموم اندكى پس از امام به ركوع و سجده برود نه همزمان يا زودتر. (2)
🔸9. مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. (3)
🔸10. نافله خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مىكند، مكروه است.
🔸11. مكروه است مأموم ذكرهاى نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. (4)
--------------------
1. وسائل الشيعه، ج 6، ص 322.
2. همان، ج 5، ص 422.
3. توضيح المسائل مراجع، م 1482.
4. همان، م 1489 .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 35
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari