eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
668 دنبال‌کننده
241 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 مواردى كه با لباس نجس مى‏توان نماز خواند: 🖌 از شرايط لباس نمازگزار، بودن است. اگر نمازگزار يا از روى با لباس نجس نمازبخواند، نمازش باطل است در پنج صورت: 🔻 ✅ 1. بدن يا لباسش نجس است و ازنماز متوجه نجس بودن لباس شود. ✅ 2. به‏خاطر كه دربدن اوست لباسش نجس شود و نتواند عوض كند و يا تطهير كند. ✅ 3. لباس يا بدن نمازگزار به خونى نجس شده است كه مقدار آن از درهم است 👈 اين خون نجس است ولى مى‏شود با آن نماز خواند. ✅ 4. باشد با لباس نجس نماز بخواند، مانند اين كه آب براى تطهير نباشد و نتواند لباسش را عوض كند. ✅ 5. لباسهاى همچون جوراب، اگر نجس‏باشد نمازگزار مى‏تواند با آن نماز بخواند. (1) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 848 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص118 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مس قرآن‏ 🔸در حرام بودن مسّ قرآن بدون وضو بين اين موارد تفاوتى نيست: ♦️1. با دست باشد يا ساير اجزاى بدن (به جز مو). ♦️2. ابتداى به مس باشد يا ادامه آن، بنا بر اين اگر دست او بر خط قرآن بود و متوجه شد ولى دست را برنداشت مرتكب حرام شده است. ♦️3. خط قرآن، معمول و متعارف باشد و يا متعارف نباشد، مانند خط كوفى. ♦️4. نوشته، با قلم باشد يا چاپ يا گچ يا غير آن. ♦️5. نوشته برجسته باشد يا گود، مانند سنگ قبر. ♦️6. حرفى كه خوانده مى‏شود يا خوانده نمى‏شود مانند الف در «قالوا». 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص151 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مسّ كلمات قرآن در موارد زير حرام نيست‏: ♦️1. ترجمه قرآن به هر لغتى باشد، مگر اسم خداوند. (1) ♦️2. مس كلمات قرآن با موى بدن، گرچه احتياط مستحب ترك آن است. ♦️3. مس از پشت شيشه يا پلاستيك و سلفون. ♦️4. مس مابين حروف و فضاى خالى درون حروف، مانند فضاى «ح» «ن» و ... ♦️5. مس ورق قرآن و حواشى و بين سطور و جلد آن، گرچه مكروه است. ---------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 317؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 189 تا 192، م 11 تا 17 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص150 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سجده تلاوت‏ 🖌 يكى از سجده‏هاى واجب سجده تلاوت آيه سجده است كه در چهار سوره ، ، و آمده است. 👈 ولى در هفت مورد سجده واجب نمى‏شود: 🔸1. به طور كامل خوانده نشود. 🔸2. به صورت غير مستقيم از طريق ضبط شنيده شود. (1) 🔸3. كسى كه آيه سجده را مى‏خواند، در مقام تلاوت نباشد و به صورت سخنرانى آن را ادا كند. 🔸4. كلمات آيه سجده براى شنونده نامفهوم باشد و فقط صداى آيه سجده را بشنود. 🔸5. ناخواسته صداى آيه سجده به گوشش رسيده و در مقام شنيدن نبوده. 🔸6. مرور ذهنى يا نگاه به آيه سجده. (2) 🔸7. كودك غيرمميز آيه سجده را بخواند. -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1096. 2. همان، م 1093 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص153 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سجده تلاوت آیت الله سیستانی: 🔻 🔸 مسأله ۱۴۲۴. اگر شخص یا یا ای که قرآن را تشخیص نمیدهد، آیه سجده دار را بخواند و فرد آن را گوش دهد، سجده . 👈 ولی اگر صدای ضبط شده آن را از طریق دستگاه پخش گوش کند، سجده واجب نیست و در پخش رادیویی یا تلویزیونی نیز اگر صدای قرآن قبلاً ضبط شده و پخش می‌شود، همین حکم را دارد؛ ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو یا تلویزیون آیه سجده دار را بخواند و به طور پخش شود و فرد آن را دهد، سجده واجب است. 📚 توضیح المسایل جامع مطابق جلد ۱، صفحه ۵۲۶ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شش نكته در رابطه با آيه سجده‏ ♦️1. اگر كسى آيه سجده را هم بشنود و هم بخواند، دو سجده بر او واجب است. ♦️2. اگر كسى در سجده است و آيه سجده را بخواند، بايد از سجده برخيزد و دوباره به سجده برود. ♦️3. در حين خواندن نماز واجب اگر آيه سجده را بشنود، ضمن اين كه با اشاره لازم است سجده كند، بعد از نماز نيز لازم است سجده كند. ♦️4. اگر كسى به هر دليل سجده واجب قرآنى را انجام ندهد واجب است هر زمانى كه ممكن است سجده را انجام دهد. ♦️5. درصورتى‏كه سبب وجوب سجده پشت سر هم تكرار شود، سجده هم بايد تكرار شود و اگر همزمان باشد واجب نيست. مانند اين كه عده‏اى باهم آيه سجده را بخوانند. (1) ♦️6. در سجده واجب قرآنى، دو چيز واجب است: الف) هفت عضو بدن بر زمين برسد. ب) سجده بر چيزى باشد كه بر آن صحيح است. ----------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، القول فى سجدتى التلاوة و الشكر، م 2 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص154 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰ارتباط با قرآن‏ 🖌 بر كسانى كه عذر شرعى دارند (جنب، حائض، نفساء) سه گونه ارتباط با قرآن مطرح است: ♦️1. ارتباط همچون مسّ آيات قرآن، خواندن سوره‏هاى سجده (طبق نظر برخى از علما خواندن آيات سجده). ♦️2. ارتباط همچون حمل قرآن وخواندن بيش از هفت‏آيه از آيات قرآن. ♦️3. ارتباط ، همچون شنيدن، ديدن و خواندن كمتر از هفت آيه از سوره‏هاى غير سجده قرآن. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص155 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره قرآن‏ ✅1. پلاك‏ها و گردنبندهايى كه آيه‏اى از قرآن در آن نوشته شده مانند «ان‏يكاد» لازم است چسب يا پوشش ديگرى روى آن قرار داده شود كه بدن شخصى كه وضو ندارد به آن برخورد نكند. (1) ✅ 2. كسى كه وضو ندارد نبايد آيات قرآن را مس كند مگر از روى پوشش‏هايى همچون سلفون. ✅ 3. مجلات و روزنامه‏ها و كتاب‏هايى كه آياتى از قرآن در آن چاپ شده و نيازى به آنها نيست بايد يكى از راه‏هاى زير را انجام داد: 🔸1. بازيافت كرد. 🔸2. پودر نمود. 🔸3. دفن نمود. 🔸4. در ميان آب جارى پاك انداخت. --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 319؛ اجوبة الاستفتائات، س 153 و 154 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص156 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰مس آيات قرآن‏ 🖌 در چند مورد مس آيات قرآن و نام‏هاى مقدس مانعى ندارد: 🔹1. سايه تابلويى كه روى آن بسم الله يا آيه‏اى از قرآن نوشته شده است. 🔹2. مس آيات قرآن در آينه. 🔹3. مس آيات قرآن در تلويزيون و موبايل. 🔹4. مس آيات قرآن و اسماء جلاله از روى سلفون، شيشه، يووى و ... . 🔹5. مس كلمات مشترك قرآن در صورتى كه به عنوان كلمات قرآن نباشد، مانند ابولهب، ابليس، فرعون و ... 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص157 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اقسام تلاوت قرآن‏ 🖌 تلاوت قرآن در شرايط طبيعى مستحب است ولى گاهى اوقات واجب يا حرام يا مكروه مى شود: 🔻 ✅ 1. تلاوت : خواندن حمد در ركعت اول و دوم واجب و مستحب بر مكلف واجب است؛ يك سوره كامل بعد از حمد در نمازهاى واجب با وسعت وقت واجب است.‌(1) ✅ 2. تلاوت : خواندن سوره هايى كه دارند، بر جنب و حائض و نفساء حرام است.(2) در خواندن قرآن نيز حرام است. (3) ✅ 3. تلاوت : خواندن بيش از هفت آيه از سوره هايى كه سجده ، برجنب مكروه است.(4) خواندن قرآن بر حائض و نفساء مكروه است، اگرچه كمتر از هفت آيه باشد. (5) قرآن خواندن در ركوع و سجده نماز مكروه است. (6) ------------------ 1. جواهر الكلام، ج 9، ص 284. 2. همان، ج 3، ص 222. 3. حدائق، ج 11، ص 101؛ مهذب الاحكام، ج 16، ص 115. 4. عروة الوثقى، ج 1، يكره على الجنب؛ توضيح المسائل مراجع، م 356. 5. همان، احكام حائض، م 6. 6. توضيح المسائل مراجع، م 1902. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص159 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 بى‏خبرى از احكام‏ 🔸 ناآگاهى نسبت به مسائل شرعى، پيامدهاى مختلفى دارد. به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻 💡1. باطل بودن عبادت؛ مانند نماز، غسل و وضويى كه با شرايط لازم انجام نشده باشد. 💡2. باطل بودن عقد و حرام ابدى شدن زن و شوهر همچون ازدواج در عده. 💡3. جابجايى واجب و حرام و مكروه. 💡4. كسب درآمدهاى حرام؛ مانند رباخوارى، رشوه و ... . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص14 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اخلاص در عبادات‏ 🖌 واجبات دو گونه‏اند، بخشى نياز به نيت و قصد قربت ندارند كه به آنها واجبات مى‏گويند مانند تطهير مسجد، اداى بدهى و ... و بخش ديگرى از واجبات، واجباتى هستند كه نياز به نيت، قصد قربت و اخلاص دارند كه به آنها واجبات مى‏گويند مانند نماز و روزه. (1) 📌 در اين زمينه به سه نكته اشاره مى‏شود: 🔸1. يكى از واجبات و اركان نيت، است يعنى انسان انگيزه‏اى جز قصد قربت و بندگى نداشته باشد. 🖌 اهل بيت عليهم السلام مظهر اخلاص بوده و راز جاودانگى آنان اخلاص در همه امور بوده است. قرآن در اين زمينه مى‏فرمايد: إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً (2) ما شما را به خاطر خدا اطعام مى‏كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم! 🔸2. كارهاى عبادى اگر بدون اخلاص باشد، باطل است ولو قسمتى از عمل باشد. 💡البته انگيزه‏هاى تبعى با اخلاص منافات ندارند و موجب بطلان عمل نمى‏شوند. مانند خواندن نماز به قصد قربت به نحوى كه ديگرى هم بشنود و فرا بگيرد. (3) 🔸3. وسوسه‏هاى شيطانى تا رنگ تصميم نداشته باشد، به عبادات انسان آسيبى نمى‏زند. 💡كسانى هستند كه به مسجد نمى‏روند و يا درجلسات قرآنى شركت نمى‏كنند با اين تصور كه مبادا ريا شود. در حالى كه وسوسه‏هاى شيطانى تا نيت ريا نباشد، ريا محسوب نمى‏شود. ------------------ 1. فرهنگ علوم، ص 569. 2. انسان/ 9 .. 3. فرهنگ فقه، ج 1، ص 342 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص22 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شش نكته درباره تقليد 🔖 1. بر هرمكلفى‏ كه مجتهد نيست وطريقه احتياط را نمى‏داند، واجب است در احكام از مجتهد جامع الشرايط تقليد كند، چه با سواد باشد، چه بى‏سواد، نوبالغ باشد يا فرد كامل و اگر تقليد نكند، عملش باطل است. (1) 🔖 2. تقليد در احكام عمل كردن به دستورات مجتهد جامع الشرايط است. (2) 🔖 3. تقليد در احكام اختصاص به واجبات و محرمات ندارد بلكه در مستحبات و مكروهات هم جارى است و نيز اختصاص به مسائل عبادى ندارد بلكه شامل مسائل اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، نظامى و ... نيز مى‏شود. (3) 🔖 4. واجب است هر شخصى طبق نظر مرجع تقليد خود عمل كند (4) مگر در جايى كه مرجع تقليد خود فتوا نداشته‏ باشد يا طبق نظر برخى از مراجع تقليد حكم ولايى باشد. (5) 🔖 5. در چند صورت تقليد صحيح نيست؛ مانند: اصول دين، يقينيات، ضرورى دين، موضوعات و تقليد از مجتهدى كه ويژگى‏ها و شرايط مرجعيت را نداشته باشد. 🔖 6. بقا بر ميت بايد طبق نظر مجتهد زنده باشد. (6) ------------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 5؛ توضيح المسائل مراجع، م 1. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 2. 3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 5. 4. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 7 .. 5. فرهنگ فقه، ج 3، ص 364؛ ولايت فقيه، جوادى آملى، ص 469. 6. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 9 .. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص26 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 بهانه‏هاى اباحه گرى‏ 🖌 بسيار هستند افرادى كه براى شانه خالى كردن از وظايف شرعى به دنبال دستاويز، توجيه و بهانه مى‏گردند. برخى از بهانه‏ها از اين قرار است: 🔻 🔸1. دل بايد پاك باشد. 🔸2. خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو. 🔸3. ترك وظايف به بهانه اعتقاد به رحمت الهى و شفاعت اهل بيت عليهم السلام. 🔸4. تصور منفى از انتظار فرج و اين كه جهان بايد فاسد شود تا امام زمان (عج) ظهور كند. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص28 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره آمادگى‏ 🔹1. يكى از مسائل شرعى كه در موضوعات مختلف مطرح شده، آمادگى است. 👈آمادگى براى تكليف، آمادگى براى نماز، آمادگى براى اقتدا كردن، آمادگى براى روزه دارى، آمادگى براى حج، آمادگى براى مرگ و ... 🔹2. مستحب است براى آمادگى براى نماز، در وضو بگيرد. (1) 🔹3. مستحب است انسان هميشه براى مرگ آمادگى داشته باشد و تكاليف خود را به موقع انجام دهد و پيش از مردنش وصيت كند، بدهى‏هايش را بپردازند و نمازهاى قضا شده را بجا آورند. (2) -------------- 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 193، فى الوضوئات المستحبه، الثالث. 2. فرهنگ فقه، ج 1، ص 158 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص29 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه ثواب نماز بيشتر مى‏شود 💡1. مستحب است نمازهاى واجب خصوصا نمازهاى يوميه را به بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا، خصوصا براى همسايه مسجد و كسى كه صداى اذان مسجد را مى‏شنود بيشتر سفارش شده است. (1) 💡2. خواندن نماز در و مشاهد مشرفه معصومين عليهم السلام مستحب است. (2) 💡3. مستحب است انسان نماز را در آن بخواند، و درباره آن خيلى سفارش شده است. و هر چه به اول وقت نزديك‏تر باشد، بهتر است (3) 💡4. مستحب است نماز را با بخواند. (4) 💡5. براى سجده بهتر از هرچيز عليه السلام مى‏باشد. (5) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1399 و 1400. 2. همان، م 893- 895. 3. همان، م 751. 4. عروة الوثقى، ج 1، ص 511. 5. توضيح المسائل مراجع، م 1083 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص31 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 هفت نكته درباره نماز جماعت‏ 🔖1. نمازى‏كه به جماعت خوانده‏مى‏شود بايد نماز باشد همچون نمازهاى يوميه، آيات، قضا و ... و نمى‏توان نمازهاى مستحب را به جماعت خواند. (مگر نماز باران و نماز عيد فطر و قربان) (1) 🔖2. نماز قضا را مى‏شود با جماعت خواند چه نماز امام جماعت اداء باشد يا قضا و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند مثلًا اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر يا عصر امام جماعت بخواند اشكال ندارد. (2) 🔖3. اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند در صورتى كه جماعت دوّم و اشخاص آن غير از اول باشد اشكال ندارد. (3) 🔖4. اگر بين جاى سجده مأموم و جاى ايستادن امام جماعت به قدر دو قدم فاصله باشد اشكال ندارد و نيز اگر بين كسى‏كه به واسطه مأمومى كه جلوى او ايستاده و به امام جماعت متصل است به همين مقدار فاصله باشد نمازش اشكال ندارد. (4) 🔖5. اگر انسان نداند نمازى را كه امام جماعت مى‏خواند نماز واجب يوميه است يا نماز مستحب، ‏تواند به او اقتدا كند. (5) 🔖6. اگر امام جماعت ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است مى‏تواند اقتدا كند ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند. (6) 🔖7. كسى كه ايستاده نماز مى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه نشسته يا خوابيده نمازمى‏خواند اقتدا كند و كسى‏كه نشسته نمازمى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه خوابيده نماز مى‏خواند اقتدا نمايد. (7) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1388. 2. همان، م 1388. 3. همان، م 1404 .. 4. توضيح المسائل مراجع، م 1435. 5. همان، م 1410. 6. همان، م 1446. 7. همان، م 1455 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص32 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰آداب نماز جماعت‏ 🖌 لازم است در نماز جماعت به نكات زير توجه شود: 🔸1. صف‏هاى نماز جماعت بايد منظم باشد، به طورى كه پاها و شانه‏هاى مأمومين در يك خط قرار گيرند. (1) 🔸2. تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. (2) 🔸3. مأموم نبايد زودتر از امام‏جماعت به ركوع و سجده برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. (3) 🔸4. اگر در صف جلو جا هست، مكروه است نمازگزار در صف‏هاى بعد قرار گيرد. (4) 🔸5. سمت راست امام‏جماعت با فضيلت‏تر از طرف چپ وى است. (5) ---------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1483. 2. همان. 3. همان. 4. همان، م 1488. 5. وسائل الشيعه، ج 2، ص 160؛ عروة الوثقى، ج 1، فى مستحبات الجماعة، الخامس 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص34 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰آداب نماز جماعت ۲ 🔸6. براى مأمومين مستحب است بعد از «وَ لَا الضَّالِّينَ» و قبل از آغاز سوره‏ «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» بگويند. 🔸7. مستحب است امام‏ «سمع الله لمن حمده» بگويد و مأموم‏ «ربنا لك الحمد». (1) 🔸8. مأموم اندكى پس از امام به ركوع و سجده برود نه همزمان يا زودتر. (2) 🔸9. مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. (3) 🔸10. نافله خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مى‏كند، مكروه است. 🔸11. مكروه است مأموم ذكرهاى نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. (4) -------------------- 1. وسائل الشيعه، ج 6، ص 322. 2. همان، ج 5، ص 422. 3. توضيح المسائل مراجع، م 1482. 4. همان، م 1489 . 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج‏2، ص: 35 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰شش نكته درباره شركت در نماز جماعت‏ 🔸1. شركت در نماز جماعت براى همه مستحب است، به ويژه براى همسايه مسجد. (1) 🔹2. مستحب است انسان صبر كند تا نماز را به جماعت بخواند. (2) 🔸3. نماز جماعت، هر چند اوّل وقت خوانده نشود، از نماز فُراداى اوّل وقت بهتر است. (3) 🔹4. نماز جماعتى كه كوتاه خوانده شود، از نماز فُرادايى كه آن را طول دهند، بهتر است. (4) 🔸5. وقتى كه جماعت برپا مى‏شود، مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره به جماعت بخواند. (5) 🔹6. ترك نمازجماعت از روى بى‏اعتنايى و اعتراض يا به عنوان سبك شمردن آن جايز نيست. (6) ------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ص 767، م 1399. 2. همان، ص 768، م 1402. 3. همان. 4. همان. 5. همان، م 1403. 6. و لا يجوز تركها رغبة عنها و استخفافاً ...؛ عروةالوثقى، ج 1، ص 598؛ توضيح‏المسائل مراجع، م 1402 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص36 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احكام مسجد 🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است دراينجا به‏چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: ♦️1. نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هركس بفهمد كه نجس شده است بايد فورا نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند.(1) ♦️2. بردن عين نجاست و متنجس به مسجد در صورت هتك و بى‏احترامى حرام است. (2) ♦️3. تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مى‏خواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (3) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900. 2. همان، ص 505، م 906. 3. همان، م 912 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص37 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احکام مسجد ۲ ♦️4. توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (1) ♦️5. دفن ميت در مسجد حرام است. (2) ♦️6. بردن وسايل مسجد حرام است. (3) ❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مى‏توان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد. ✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4) ❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرون‏مسجد پخش مى‏شود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مى‏شوند، آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: محل اشكال است. (5) ------------------- 1. توضيح‏المسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب. 2. همان، م 622؛ عروة الوثقى، ج 1، فى بعض احكام المسجد« الخامس». 3. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 94، س 297. 4. همان، ص 96، س 316 5. همان، ص 97، س 320 📚احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص38 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari