#احكام ياد امام #حسين عليه السلام 🔰
1. ياد امام حسين عليه السلام در همه مناسبتها مطرح است؛ يكى از اعمال مستحبى جمعه، عيد فطر، عيد قربان، #مبعث، نيمه شعبان تولد حضرت على عليه السلام، شبهاى قدر، زيارت و ياد امام حسين عليه السلام است.
2. از جمله مواردى كه ياد كردن حضرت سيدالشهدا عليه السلام سفارش شده است هنگام نوشيدن آب است، مستحب است بعد از آشاميدن آب امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان عليهم السلام را ياد كند و قاتلان آن حضرت را لعنت نمايد. (1)
-----------
1. توضيح المسائل مراجع، م 2638
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص95
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
احکام نماز #جماعت🔰
🖌 نمازها نسبت به جماعت سه دستهاند:
1. نمازى كه بايد به جماعت خوانده شود و آن نماز جمعه است. (1)
2. نمازى كه نبايد به جماعت خوانده شود و آن نماز مستحبى است. (2)
3. نمازى كه هم مىتوان به صورت جماعت و هم به صورت فرادى خواند و آن نمازهاى واجب است جز نماز طواف. (3)
------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 872، شرايط نماز جمعه.
2. تحريرالوسيله عربى، ج 1، ص 265.
3. همان، ص 493.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص52
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
احکام نماز #جماعت 🔰
🖌 چهار نكته در رابطه با #اتصال #صفوف:
1. يكى از شرايط نماز جماعت، اتصال صفوف است توسط افرادى كه نمازشان صحيح است.
📌 چه بسا كودك مميزى كه نمازش صحيح است و نمازگزارى كه مسن است و نمازش صحيح نيست.
2. نبايد بيش از يك گام بزرگ كه حدود يك متر است بين مأمومين فاصله شود. (1)
3. درصورتىكه اتصال نماز جماعت قطع شود، نماز بهصورت فرادى صحيح است و نبايد نماز را به صورت جماعت ادامه داد. (2)
4. در صورتى كه اتصال جماعت قطع شود، در اين حال نمىشود اقتدا كرد.
🖌 مسأله: اگر مأموم بداند نماز يك صف از صفهاى جلو باطل است، نمىتواند اقتدا كند. (3)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 811، ذيل م 1435 و 1437.
2. همان، م 1438.
3. همان، م 1419.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص53
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
احکام نماز #جماعت 🔰
📍دو نكته در رابطه با #وظيفه مأموم در حال #قرائت
1. مأموم نبايد در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر، تسبيح، تحميد و صلوات بگويد. (1)
2. مأموم در ركعت اول و دوم نماز مغرب و عشا نبايد حمد و سوره بخواند ولى اگر صداى امام جماعت را نمىشنود مىتواند حمد و سوره را آهسته بخواند. (2)
-----------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1466.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 794، م 1462.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص54
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
سه #نكته درباره #اذيت و آزار #مردم 🔰
1. يكى از گناهان كبيره اذيت و آزار ديگران است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
مَنْ آذَى مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِي (1)
كسى كه مؤمنى را اذيت كند، مرا اذيت نموده است.
2. آزار ديگران گاه به زبان است همچون اهانت، مزاحمت تلفنى و ... و گاه با قلم است مانند نامهها و مقالات توهين آميز و گاه با رفتار است همچون بلندكردن صداى ضبط و يا معطل وسرگردان كردن ارباب رجوع در ادارات يا آلوده ساختن هوا در محيطهاى بسته و يا ايجاد سد معبر و راه بندان و ... .
3. گفتن و شنيدن جوك و لطيفهاى كه اهانت يا ايذاء به شخص يا اشخاص معينى باشد جايز نيست. (2)
4. آزار رساندن به مؤمن بههتك حرمت يا ضرب و جرح و مانند آن (3) و نيز پدر و مادر هرچند با گفتن افّ (4) همچنين گرفتن روزه مستحب (5) يا سفر غير واجب (6) اگر موجب اذيت پدر و مادر شود حرام است.
---------
1. بحارالانوار، ج 64، ص 72.
2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 60.
3. جواهر الكلام، ج 22، ص 74.
4. اسراء/ 23؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 24.
5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1741.
6. همان، م 1295.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص190
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
سه #نكته درباره #تشبّه 🔰
#تشبه عبارت است از اين كه شخصى در نحوه رفتار يا پوشش شبيه ديگران گردد. مانند پوشيدن لباس زن توسط مرد يا برعكس و آويختن صليب به گردن توسط مسلمان و ...
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
لَعَنَاللّهُ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال (1)
خدا لعنت كند مردان شبيه به زنان و زنان شبيه به مردان را.
🖌 تشبه اقسامى دارد:
1. تشبه حرام: تشبه مسلمان به كفار در استفاده از نشانههاى مذهبى آنانكه از شعائرشان حساب مىشود، همچون آويختنصليب حرام است. (2)
تشبه هريك از مرد و زن به ديگرى حرام است.
2. تشبه مكروه: تشبه مسلمان به كفار در لباس و غذا مكروه است.
3. تشبه مستحب: تشبه به معصومان عليهم السلام و اولياى الهى در رفتار و افعال، امرى مستحب و ممدوح است. (3)
------------------
1. بحارالانوار، ج 73، ص 341.
2. شرائع الاسلام، ج 2، ص 263.
3. فرهنگ فقه، ج 2، ص 485.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص195
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#كرايه #اضافى 🔰
🖌 تاكسىهايى كه بيش از قيمت تعيين شده ازمسافرين كرايه درخواست مىكنند، اگر مسافر فقط قيمت تعيين شده را بپردازد، ضامن نيست. مگر اين كه از اول اجرت را معين كرده باشد و مسافر هم پذيرفته باشد. (1)
🔻 در مواردى كه مسير تاكسى نرخ مصوب و متعارف ندارد، مناسب است كه قبل از حركت، در مورد مبلغ كرايه، توافق كنند.
----------
1. استفتائات بهجت، ج 4، ص 364، س 5851.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص196
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#معيار #يقين 🔰
🖌 در بسيارى از مسائل فقهى يقين و اطمينان لازم است همچون يقين به نجاست و طهارت (1)، جنابت، دخول وقت نماز و ... در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔻1. موقعى انسان مىتواند مشغول نماز شود كه يقين كند وقت داخل شده است. (2)
🔻2. اگر در بين نماز عصر، يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند. (3)
🔻3. كسى كه مىخواهد نماز بخواند بايد براى پيدا كردن قبله كوشش نمايد تا يقين كند كه قبله كدام طرف است (مىتواند به گفته دو شاهد يا به قول كسى كه با قاعده علمى قبله را مىشناسد و مورد اطمينان است (يا طبق قبله نما) عمل كند و اگر اينها ممكن نشد بايد به گمانى كه از محراب مساجد مسلمانان يا قبرهاى آنان پيدا مىشود عمل نمايد. (4)
🔻4. كسى كه يقين به قبله ندارد اگر بخواهد غير از نماز كارى كند كه بايد رو به قبله انجام داد. مثلًا بخواهد سر حيوانى را ببرد بايد به گمان خود عمل نمايد و اگر گمان هم ممكن نيست به هر طرف كه انجام دهد صحيح است. (5)
🔻5. اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده نمازش صحيح است. (6)
--------------
1. يقين، طهارت، م 808، 809، 810، مراجع.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 742.
3. همان، م 757.
4. همان، م 782.
5. همان، م 787.
6. همان، م 808.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص200
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
♦️ مواردى كه #امنيت #شرط_تكليف است 🔰
🖌 امنيت از مهم ترين نيازهاى بشر است و انسان در پرتو آن مىتواند امور دنيوى و اخروى خويش را با آسايش خاطر سامان دهد.
🔸 از اين رو ايجاد امنيت در شئون مختلف زندگى مردم از وظايف اساسى حكومت اسلامى است.
🔹امنيت در بسيارى از تكاليف شرط است؛ به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔻1. تحصيل آب براى وضو و غسل در عبادات واجب، مشروط به طهارت همچون نماز واجب است؛ لكن اگر انسان احساس خطر كند وجوب آن ساقط مىشود و بايد تيمم كند.
🔻2. از شرايط نماز رو به قبله بودن است و در صورت بيم از دشمن يا حيوان درنده ساقط مىشود.
🔻3. شرط وجوب حج استطاعت است و تحقق استطاعت منوط به توانايى مالى، سلامت جسمانى و امنيت داشتن است.
🔻4. وجوب امر به معروف و نهى از منكر مشروط به وجود امنيت است. (1)
---------------
1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 697.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص204
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
💡 چهار #نكته درباره #خواب 🔰
🔸 1. خواب ديدن نشان خوب يا بد بودن نيست و نبايد به كسى بدبين شد.
🔹 2. با خواب چيزى ثابت نمىشود. مانند: سيادت، وجود امامزاده و ... .
🔸 3. خواب ديدن موجب تكليف و يا سقوط آن نمىشود و اگر خواب ديد كه بايد كارى را انجام دهد، آن كار بر او واجب نمىشود و نيز بر اثر خواب ديدن، بر رفتار و حركات وى در حال خواب كيفر بار نمىشود. (1)
🔹 4. خوابنامههايى كه با مضامين مختلف بين مردم پخش مىشود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم يا امام رضا عليه السلام دستورى دادهاند، تكليفى را ثابت نمىكند و نوشتن چنين خوابنامههايى بر روى جلد و اوراق قرآن و مفاتيح مساجد و زيارتگاهها گناه است. (2)
------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 622.
2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 210.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص210
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#سرقتهاى #پنهان 🔰
🔻 يكى از گناهان كبيره سرقت است و زشتى آن براى همگان روشن است.
❗️اما بخشى از سرقتها وجود دارد كه از نظر بسيارى از مردم قبحى ندارد، اما از نظر شرعى نوعى سرقت محسوب مىشود.
🖌 به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔸1. ندادن بدهى مردم.
امام صادق عليه السلام فرمود: مَن استدان ديناً فَلَم ينو قضائه، كانَ بِمنزِلَة السّارِق (1)
هركه قرضى بگيرد و قصد پرداخت آن را نداشته باشد، بهمنزلهدزد است.
🔸2. كسى كه مهريه زن را بر خود حلال بداند.
🔸3. خوردن مال يتيم.
🔸4. غش در معامله.
🔸5. كم فروشى.
-------------
1. بحارالانوار، ج 84، ص 263.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص217
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#پول #پيش در #اجاره 🔰
🖌 1. اگر موجر در ضمن اجاره شرط كند كه پولى مستأجر به او قرض دهد، اشكال ندارد. (1)
🖌 2. در اجاره منزل و مانند آن، پرداخت وديعه براى كم كردن اجاره حكم ربا را دارد ولى اگر منزل را به مبلغ معينى اجاره دهد و ضمن آن شرط كند كه مستأجر مبلغ معينى را به او قرض بدهد اشكال ندارد. (2)
🖌 3. اگر مستأجر مبلغى به صاحب خانه بدهد تا رهن كامل شود، چنين قراردادى محكوم به رباست و اگر در آن خانه تصرف كند، اجرت المثل آن را ضامن است. (3)
-----------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 205، س 25.
2. همان، اجاره، س 35؛ اجوبة الاستفتائات، س 1662؛ منهاج الصالحين، وحيد، ج 3، م 798؛ استفتائات تبريزى، س 1201؛ استفتائات مكارم، ج 2، س 830.
3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 293، س 32.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص219
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احكام #جشنهاى #نيمه_شعبان 🔰
❓پرسش: شادى و كف زدن در جشنهاى ميلاد اهلبيت عليهم السلام چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ:
🖌 بهجت: اگر در حد لهو نباشد و بىاحترامى هم نشود، مانع ندارد والا بايد پرهيز شود.
🖌 خامنهاى: كف زدن به نحو متعارف در مجالس جشن و سرور اشكال ندارد ولى در مراسم مذهبى مواليد اهلبيت عليهم السلام مناسب است، به جاى كف زدن به ذكر صلوات و تكبير، فضاى مجلس را عطرآگين سازند.
🖌 تبريزى: مناسبت با مجالس مذكور تكبير و صلوات و مانند اينهاست.
🖌 فاضل: در غير از مساجد و حسينيهها مانعى ندارد.
🖌 مكارم: كف زدن مانعى ندارد اما در مساجد و حسينيهها ترك شود. (1)
❓پرسش: اخيراً در ميلاد ائمه معصومين عليهم السلام به عنوان جشن ائمه يا مناسبتهاى ديگرتحت عنوان اجراى موسيقىسنتى كنسرتهاى موسيقى را برپا مىكنند. رواج اينگونه حركات ازسوى هر گروه و نهاد در فرهنگسراها يا مساجد و حسينيهها چه صورت دارد و آيا اساساً با توجه به سيره ائمه معصومين عليهم السلام مىتوان به نام اهلبيت عليهم السلام به چنين اقداماتى دست زد؟
✅ پاسخ:
🖌 مقام معظم رهبرى: هرگونه خوانندگى و نوازندگى كه متناسب با مجالس عيشونوش و خوشگذرانى باشد، جايز نيست و از هر كارى كه با شئونات مساجد و حسينيهها سازگار نباشد، بايد اجتناب كرد.
🖌 فاضل: به طور كلى هر امرى كه هتك و بى احترامى به ائمه اطهار عليهم السلام تلقى شود، جايز نيست و ظاهراً مجموع اين اعمال عرفاً هتك محسوب مىشود.
🖌 بهجت: برپايى و شركت در اين مجالس حرام است.
🖌 تبريزى: اجراى موسيقى در مجالس معصومين مطلقاً جايز نيست و نواختن موسيقى لهوى و گوش دادن آن هرچند در غيرمجالس معصومين باشد حرام است و بين انواع موسيقى لهوى فرقى در حرمت نيست.
مكارم: كليه صداها وآهنگهايى كه مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام است. (2)
-------------
1. مسائل جديد، ج 1، ص 167.
2. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 2، ص 36 و 37.
📚 احكام منتظران ؛ ص92
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احکام #جشن های #نیمه_شعبان 🔰
❓پرسش: آيا مىتوان در ولادت امامان معصوم در مسجد نوار آهنگ مذهبى غير حرام گذاشت؟
✅ پاسخ:
مكارم: گذاشتن آهنگ مذهبى در مساجد و حسينيهها مناسب نيست. از آن اجتناب كنيد. (1)
❓پرسش: دست زدن همراه با مداحى در مجالس شادى ائمه معصومين عليهم السلام و روزهاى تولد آنها از نظر شرعى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ:
مكارم: دست زدن اگر با امور حرام مقرون نباشد، حرام نيست ولى در مساجد و حسينيهها از آن پرهيز كنيد. (2)
❓پرسش: در اعياد مذهبى و جشن ولادت ائمه در مسجد يا حسينيه مجلس جشن گرفته مىشود و اشعار مذهبى خوانده مىشود، آيا كف زدن در اين مجلس جايز است؟
✅پاسخ:
فاضل: در مساجد و حسينيهها كف نزنيد. (3)
------------
1. استفتائات جديد، ج 2، ص 705.
2. استفتائات جديد، ج 1، ص 149؛ آموزش فقه، فلاح زاده، ص 423.
3. جامع المسائل، ج 1، ص 95، س 307.
📚 احكام منتظران، ص: 93
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احكام #منسوب به #امام_زمان (عج) 🔰
⬅️ علما و مسجد مقدس جمكران 🔻
❓پرسش: نظر خود را درباره مسجد مقدس جمكران بفرماييد؟
✅ پاسخ: مامعتقديم كه اين مشاهد مبارك ومساجدى مانند مسجد جمكران، بىنياز از معرفىاند و اگر كسى بگويد: رفتيم و چيزى در آنجا نيافتيم به حسب ظاهر بايد گفت: از روى اعتقاد صحيح نرفته است، يا براى امتحان رفته، يا همين طورى رفته است. به هر حال بهترين معرف اين مكانها، خودشان هستند. (۱)
يعنى اشتياق ميليونها زائر به اين مكان و كرامات و معجزاتى كه در اين مسجد مقدس اتفاق مىافتد، خود دليل و مؤيد اين مكان است و نيازى به معرفى ندارد.
🖌 قابل ذكر است كه عدهاى در سند مسجد جمكران و تاريخچه بناى آن، ترديد دارند و برخى مىپندارند كه اساس بناى اين مكان يك رؤيايى است كه شخصى از اهالى روستاى جمكران مىبيند!
و حال آنكه
♦️ اولًا ماجراى حسن بن مثله و تشرف او به محضر ولى عصر (عج) در بيدارى بوده و در كتابهاى تاريخى نقل شده كه گفت: در يكى از شبهاى ماه مبارك رمضان در منزل خود خوابيده بودم كه كسى درب خانهام را كوبيد و مرا بيدار كرد و گفت: مولايت صاحب الامر (عج) را درياب كه تو را خواسته است.
♦️ ثانياً فرضاً اگر حكايت حسن بن مثله را كاملًا به كنارى بگذاريم و كمى بينديشيم آيا براى ساختن مسجد نيازى به سند داريم؟
❗️مگر ما مىخواهيم مسجد را بفروشيم و معامله كنيم كه مجبور باشيم سند تهيه كنيم؟
❗️آيا اجتماع هزاران شيعه و محب اهلبيت عليهم السلام در مسجدى و راز و نياز به درگاه حق تعالى و خاصه توسل به خاتم الاوصيا و بقية الاوليا نيازمند به سند و مدركى معتبر است؟
❗️آيا اجتماع عظيم و يكپارچه در مسجدى به ياد خدا و ولى او موجب فضيلت بيشتر آن مكان نمىشود؟
❗️آيا چنين فضيلتى مدرك و سندى مىخواهد؟
❗️آيا كرامات و معجزاتى كه در شفاى بيماران و گرهگشايى از گرفتاران كه در اين مكان مقدس رؤيت مىشود مدرك و سند مىخواهد؟
❗️آيا تشرف علماى سلف و صالح ما و بيتوته آنان در اين مكان و تردد عارفان و اولياى الهى زمان حاضر كه از شمار عدد خارج است گوياى منزلت و شرافت و قداست اين مسجد نيست؟
❗️آيا چنين منزلت و شرافتى مدرك و سند مىخواهد؟
مسلم است كه چنين نيست.
و واضح است كه زيارت اين مسجد و توسل به ولىّ خدا در آن از مرضيات خدا و رسول او است و تشكيك در آن از ضعف ايمان است و از آن بايد به خدا پناه برد. (۲)
-----------------
1. جلسه درس خارج آيت الله بهجت، 11/ 12/ 1379.
2. سؤال و جواب پيرامون امام زمان( عج)، آية الله صافى، ص 94.
📚 احكام منتظران ؛ ص107
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احكام #منسوب به #امام_زمان (عج) 🔰
⬅️ علما و مسجد مقدس جمكران 🔻
❓پرسش: اخيراً عدهاى به اسم روشنفكر دينى به بسيارى از مقدسات تشيع اهانت مىكنند. از جمله اين مسائل، تشكيك در مقدس بودن مسجد جمكران است، آيا مسجد جمكران محل مقدسى است؟ آيا دليل و سند معتبرى مبنى بر عنايات ويژه امام زمان (عج) به مسجد جمكران و زائران آن وجود دارد؟
✅ پاسخ: مسجدجمكران، هميشه مورد توجه بزرگان از علما بوده و خواندن نماز در آن موجب ثواب و اجر است
👈 و ازسؤال وجوابى كه از مرحوم حضرت آيت الله العظمى بروجردى اعلى الله مقامه شد و حقير هم حضور داشتم معلوم شد كه ايشان نماز مسجد جمكران را مستحب مىدانند، به هر حال به قصد مطلق نماز و رجاء نيل به آن ثواب خاص، مطلوب و عمل به آن استحباب دارد. اينجانب نيز كراراً به آن مسجد مشرف شدهام. (2)
🔹 مراجع تقليد به اين پايگاه عظيم تشيع اهتمام ويژهاى مبذول مىداشتند و چه بسا فاصله قم تا جمكران را با پاى پياده و با قلبى آكنده از عشق و ارادت به حضرت بقية الله طى مىكردند.
🔸 آية الله شيخ عبدالكريم حائرى با توسل به امام زمان (عج) در اين مكان مقدس، مشكلات خود را حل مىكرد.
🔹 مرحوم آية الله حائرى نسبت به مسجد جمكران عقيده خاصى داشت و خيلى از اوقات با بعضى دوستان به آنجا مىرفت.
🔸 آية الله خامنهاى، هر از چند گاهى بهجمكران رفته و مشكلات كشور را علاوه بر مشاوره و كارشناسىهاى فراوان با توسل به آقا امام زمان (عج) در اين مكان مقدس حل مىكند. (2)
---------------
1. استفتاء از دفتر آية الله صافى گلپايگانى؛ مسجد مقدس جمكران، سيد جعفر مير عظيمى؛ آيت بصيرت، سيد حسن مير شفيعى؛ تجلى گاه عشق.
2. جمكرانيه 2( سخنرانىهاى مراجع و علما در جمكران)، ص 78، به نقل از سيد احمد خاتمى؛ و در سالروز ولادت امام رضا عليه السلام در آبان 89 كه به قم مشرف شده بودند، به جمكران نيز تشريف بردند.
📚 احكام منتظران ؛ ص109
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
⬅️ اعمال #مسجد_جمكران 🔰
❓پرسش: آيا براى حضور در مسجد جمكران وقت خاصى سفارش شده است؟ بهترين وقت براى حضور و نماز امام زمان (عج) در اين مسجد مقدس چه زمانى است؟
✅ پاسخ:
🖌 بهجت: به دلتان رجوع كنيد كه چه زمانى اقبال دارد.
🖌 صافى: وقت خاصى ندارد، ولى به طور كلى عبادت در اوقات متبركه فضيلتش بيشتر است.
🖌 فاضل: زمان خاصى تعيين نشده است، بلى در ايام هفته، شب جمعه و روز جمعه منتسب به آن حضرت است.
🖌 مكارم: زمان خاصى در روايات نديدهايم ولى بدون شك شبهاى جمعه كه براى دعا و عبادت تناسب بيشترى دارد بهتر است. (1)
🖌 تبريزى: وقت خاصى ندارد و در شبهاى جمعه يا چهارشنبه نماز به قصد رجا مانعى ندارد.
🖌 سيستانى: مانند ساير مساجد است.
-----------------
1. آية الله مكارم در مفاتيح نوين ضمن بحث از زمان زيارت امام زمان( عج)، روايتى را نقل مىكند كه روز جمعه در ميان ساير زمانها ويژگى خاصى دارد و در ذيل اين روايت، مىفرمايد: اين روايت مىتواند به سؤال آنهايى كه مىپرسند براى رفتن به مسجد جمكران چه زمانى مناسب تر است، پاسخ دهد.
📚 احكام منتظران ؛ ص111
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احكام #مسجد_جمكران 🔰
⬅️ مسأله: كسى كه در مسجد جمكران خوابيد و جنب شد، بايد از مسجد خارج شود. زيرا توقف جنب در مسجد حرام است. (1)
❓پرسش: آيا در مسجد كنونى جمكران كه توسعه يافته بهتر است نماز بخوانيم يا مسجد اصلى قبل از توسعه؟
✅ پاسخ: در محل اصلى (2) نماز بخوانيد، كه حال و هواى ديگرى دارد. (3)
❓پرسش: نماز خانمها در محيط باز (حياط جمكران) در برابر نامحرمان چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: بايد در برابر نامحرم، پوشش مناسب حتى پوشش روى پا رعايت شود.
❓پرسش: حكم نماز كسى كه چهل هفته متوالى به مسجد جمكران مسافرت مىكند چيست؟
✅ پاسخ: فتواى مشهورِ مراجع تقليد، اين است كه نمازش شكسته است. اما برخى از مراجع نيز نماز چنين افرادى را كامل مىدانند.
❓پرسش: كسى كه نذر كرده چهل هفته به جمكران برود، اگر فاصله بيفتد، آيا بايد از اول شروع كند؟
✅ پاسخ: خير، مىتواند بعد از عذر ادامه دهد.
❓پرسش: كسى كه خواب ديده چهل هفته به جمكران مىرود، آيا لازم است براى رفع مشكل خود چهل هفته به جمكران برود؟
✅ پاسخ: خير، خواب تكليفى بر انسان نمىآورد.
❓پرسش: محدوده مسجد جمكران براى معذورين كجاست؟
✅ پاسخ: صحن مسجد جمكران، جزء مسجد نيست.
❓پرسش: آيا ورود به مسجد جمكران نياز به وضو دارد؟
✅ پاسخ: خير، مگر اين كه بخواهد نماز بخواند.
❓پرسش: آيا حياط مسجد جمكران حكم مسجد را دارد؟
✅ پاسخ: خير.
❓پرسش: اعتكاف در مسجد مقدّس جمكران جايز است يا خير؟
✅ پاسخ: مسجد جمكران در حال حاضر، از مساجد جامع محسوب مىشود و اعتكاف در آن صحيح است. (4)
---------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 225
2. حدود قديمى مسجد جمكران كه زير گنبد است، با كاشى سياه در كف مسجد مشخص شده است.
3. سيرى در آفاق، ص 247.
4. جامع الاحكام، صافى، ج 1، س 514.
📚 احكام منتظران ؛ ص113
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احكام #مسجد_جمكران 🔰
❓پرسش: آيا اعتكاف در زيرزمين مسجد جمكران كه از آن، جهت نمازهاى يوميه و نماز امام زمان (عج) استفاده مىشود به صورت مرتّب نماز جماعت ندارد جايز است؟
✅ پاسخ: اشكال ندارد. (1)
❓پرسش: اگر اعتكاف در زيرزمين مسجد جمكران جايز باشد، در صورتى كه بين طبقه پايين و بالا درب ورودى باشد، آيا مىتوان اعمال را در طبقه بالا و خواب و استراحت را در طبقه پايين انجام داد يا هر دو عمل بايد در يك مكان باشد؟
✅ پاسخ: اشكال ندارد. (2)
❓پرسش: آيا مىتوان نماز امام زمان را در غير مسجد جمكران خواند؟
✅ پاسخ: مانعى ندارد.
❓پرسش: آيا نماز امام زمان را مىتوان به صورت جماعت يا دستهجمعى خواند؟
✅ پاسخ: به صورت جماعت جايز نيست ولى به صورت دسته جمعى مانعى ندارد.
❓پرسش: آيا نماز امام زمان (عج) ساعت خاصى دارد؟
✅ پاسخ: خير.
❓پرسش: آيا مىشود به جاى نماز تحيت مسجد، نماز قضا بخوانيم؟
✅ پاسخ: بله.
❓پرسش: آيا نماز واجب يا مستحب، به جاى تحيت مسجد جمكران حساب مىشود؟
✅ پاسخ:
🖌آية الله تبريزى: چنانچه تحيت مسجد مخصوص را بخواهد بخواند، بايد همان را به قصد رجا بخواند. (3)
🖌 آية الله مكارم: اشكال دارد.
🖌 آية الله فاضل: بلى.
🖌 آية الله بهجت: به جاى آن نماز مخصوص نمىشود ولى خود آن ثواب دارد (به جاى مطلق تحيت مىشود).
❓پرسش: شك در عدد إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ* در نماز امام زمان (عج) چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: تا وقتى كه فارغ از محل نشده بنا بر اقلّ بگذارد. (4)
--------------
1. استفتائات جديد، مكارم، ج 2، س 460.
2. همان، س 461.
3. استفتاء از دفتر آية الله تبريزى.
4. استفتائات بهجت، ج 2، ص 208، س 2274.
📚احكام منتظران، ص: 115
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احكام #مسجد_جمكران 🔰
❓پرسش: كم يا زياد شدن اياك نعبد و اياك نستعين از روى فراموشى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ:
🖌آية الله تبريزى: نماز را به قصد رجاء بخواند و هرجا كم بود، جبران كند و زيادى سهوى هم مضر نيست.
🖌آية الله مكارم: هرگاه قبل از ركوع متوجه شود، كه سوره توحيد را فراموش كرده، همچنين اياك نعبد و اياك نستعين، بايد جبران كند و اگر بعد از ركوع باشد جبران لازم نيست، و مناسب است بعد از نماز قضا كند.
🖌آية الله فاضل: اگر قبل از ركوع متوجه شده، آن را تكميل كرده و به ركوع رود. و اگر در ركوع يا بعد از آن متوجه شود، مىتواند برگردد و آن را تكميل كرده دوباره به ركوع رود و زيادى ركن در نمازهاى مستحبى كه براى تدارك چيزى باشد، مبطل نيست.
❓پرسش: اگر بعد از بلند شدن از ركوع يا سجده، يادش آمد كه تعداد هفت بار ذكر را كم يا زياد گفته، چه كند؟
✅ پاسخ:
🖌آية الله تبريزى: در نافله و هر نماز مستحبى هر جا فراموش كرده يا كم گفته، برگردد و جبران كند و زيادى ركن در اين موارد مانعى ندارد و در زيادى سهوى هم سهواً به نماز ضرر نمىزند. (1)
🖌آية الله فاضل: مىتواند برگردد و آن را تكميل كند.
🖌آية الله بهجت: هر مقدارى را كه فراموش كرده اگر از محل آن نگذشته بايد تدارك و جبران كرده و اگر از محل گذشته تدارك ندارد. مثل نماز واجب ولى در نماز مستحبى سجده سهو هم لازم ندارد.
❓پرسش: اگر كسى نمىتواند همه صد صلوات بعد از نماز يا قسمتى از آن را در سجده بگويد، چه كند؟
✅ پاسخ:
🖌آية الله تبريزى: به قصد رجاء هر طورى مىتواند خم شود و در آن حال بگويد، والا با اشاره سر و چشم، سجده كند. (2)
🖌آية الله مكارم: به مقدارى كه مىتواند گفته و بقيه را نشسته بگويد.
🖌آية الله فاضل: هر مقدارى كه مىتواند در سجده بگويد و بقيه را بعد از بلند شدن از سجده بگويد.
🖌آية الله بهجت: هر مقدارى را كه مىتواند بگويد و باقى را در همان غير سجده بفرستد رجاءً
❓پرسش: اگر كسى دراثر نداشتن سواد يا اشتباه كردن نمىتواند نماز تحيت و نماز امام زمان را به صورت صحيح بخواند، وظيفه او چيست؟ آيا مىشود نايب بگيرد؟
✅ پاسخ:
🖌آية الله تبريزى: هر طور مىتواند، رجاءً بخواند. (3)
🖌آيةالله مكارم: همان مقدار كه توان دارد بخواند ونايب گرفتنلازم نيست.
🖌آية الله فاضل: به همان صورت كه مىتواند بخواند و نمىتواند نايب بگيرد.
🖌آية الله بهجت: در مورد زنده در نماز استحبابى به معناى اهداء ثواب اشكال ندارد.
------------------
1. استفتاء از دفتر آية الله تبريزى.
2. استفتاء از دفتر آية الله تبريزى.
3. همان.
📚 احكام منتظران، ص: 117
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📝 احكام #مسجد_جمكران 🔰
❓پرسش: آيا مىتوان نماز امام زمان (عج) را نشسته خواند؟
✅ پاسخ: مانعى ندارد. (1)
❓پرسش: آيا سفارش خاصى بر رفتن چهل هفته به جمكران وجود دارد؟
✅ پاسخ: خير، ولى رفتن به جمكران بركات فراوانى دارد. البته مناسب است همراه با چهل هفته به جمكران رفتن، چهل هفته نماز اول وقت بخوانند، چهل هفته تصميم بر ترك گناه بگيرند، چهل هفته در نماز جماعت شركت كنند و ... .
❓پرسش: كسى كه نمىتواند به خاطر سختى، نماز حضرت را بخواند، آيا مىشود دو ركعت نماز مستحبى ساده بخواند و ثوابش را به امام زمان (عج) هديه كند؟
✅ پاسخ: بلى.
❓پرسش: آيا زيرزمين مسجد هم حكم مسجد را دارد؟
✅ پاسخ: بلى.
❓پرسش: برخى از افراد براى برآورده شدن حاجات خود، تسبيح يا مهر و امثال آن را از مسجد جمكران بيرون مىبرند آيا شرعاً جايز است؟
✅ پاسخ:
🖌خامنه اى: جايز نيست
🖌فاضل: حرام است و احكام غصب بر آن مترتب مىشود.
🖌صافى: جايز نيست.
🖌مكارم: اين كار شرعاً حرام است و كسانىكه چيزى از مساجد بردهاند هرچه زودتر بايد برگردانند.
🖌سيستانى: جايز نيست.
🖌بهجت: حرام و غصب است. (2)
❓پرسش: آيا نماز حضرت اذان و اقامه دارد؟
✅ پاسخ: خير، و اصولًا نمازهاى غير از يوميه اذان و اقامه ندارد.
❓پرسش: آيا مسجد جمكران، نماز زيارت دارد؟
✅ پاسخ: خير.
❓پرسش: آيا نماز در محراب مسجد جمكران ثواب بيشترى دارد؟
✅ پاسخ: خير.
❓پرسش: آيا مىتوان نماز امام زمان (عج) را با جماعت خواند؟
✅ پاسخ: خير.
❓پرسش: آيا مىشود اول نماز حضرت را خواند و بعد نماز تحيت را؟
✅ پاسخ: مانعى ندارد، ولى بهتر است اول تحيت مسجد خوانده شود.
❓پرسش: آيا با وضويى كه به قصد خواندن نماز امام زمان (عج) گرفتهايم، مىتوانيم نماز يوميه را بخوانيم؟
✅ پاسخ: مانعى ندارد.
❓پرسش: آيا اضافات مسجد جمكران حكم آن را دارد يا بايد اعمال مسجد در همان مسجد قديم انجام گردد؟
✅ پاسخ: ظاهر اين استكه آنچه در مسجد توسعه داده مىشود جزو مسجد است و اعمال مزبور را در تمام مسجد مىتوان انجام داد، همان گونه كه توسعه مسجد الحرام و مسجد النبى و مسجد كوفه نيز در حكم اين مساجد است.
----------------
1. لازم به تذكر است كه نمازهاى مستحبى، ويژگىهاى خاصى دارد كه برخى از آنها از اين قرار است: 1. مىتوان نشسته خواند، 2. مىتوان در حال راه رفتن خواند، 3. سوره در نمازهاى مستحبى واجب نيست مگر برخى از نمازهاى مخصوص كه بايد به شكل خاصى خوانده شود، 4. زياد شدن ركن به صورت سهوى نماز را باطل نمىكند، 5. با شك بين ركعات نماز، مىتوان آن را بر اقل يا اكثر گذاشت، 6. در جايى كه كم يا زياد شود سجده سهو واجب نيست، 7. نمىتوان نمازهاى مستحبى را به جماعت خواند، مگر نماز باران، 8. مىتوان عمداً نمازهاى مستحبى را قطع نمود و ...؛ العروة الوثقى، ج 1، ص 773.
2. مسائل جديد، ج 5، ص 77.
📚 احكام منتظران، ص: 119
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📖 احكام #ماه مبارک #رمضان 🔰
🖌 #اهميت #روزه
روزه و روزه داران در روايات، داراى ارزش و اهميت خاصى مىباشند.
🔻 امام صادق عليه السلام فرمود: خواب روزه دار عبادت و سكوتش تسبيح و عملش مورد قبول و دعايش مستجاب است. (1)
🔻 پيامبر اكرم (ص) فرمود:
إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً يُدْعَى الرَّيَّانَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ إِلَّا الصَّائِمُون (2)
براى بهشت درى است به نام «ريان» كه فقط روزه داران از آن در وارد بهشت مىشوند.
🔻 پيامبر اكرم (ص) فرمود:
قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ وَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ حِينَ يُفْطِرُ وَ حِينَ يَلْقَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ عِنْدَ اللَّهِ أَطْيَبُ مِنْ رِيحِ الْمِسْك. (3)
خداوند تبارك و تعالى فرمود: روزه مخصوص من است و پاداش آن نيز به عهده من است و براى روزه دار دو سرور هست: يكى هنگامىكه افطار مىكند و ديگرى زمانى كه خدا را ملاقات مىنمايد. قسم به آن كسى كه جان محمد در دست اوست بوى مخصوص دهان روزه دار از بوى خوش مشك در نزد خدا خوشبوتر است.
-----------------
1. بحارالانوار، ج 96، ص 253؛ من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 76.
2. بحارالانوار، ج 96، ص 252؛ معانى الاخبار، ح 17.
3. بحارالانوار، ج 96، ص 258.
📚 احكام رمضان ؛ ص17
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📖 احكام #ماه مبارک #رمضان 🔰
#نيت #روزه 🔻
🖌 مسأله: در نيت روزه همين قدر كافى است كه انسان قصد كند براى انجام فرمان خداوند از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد و جارى كردن نيت بر زبان يا گذراندن از قلب لازم نيست. (1)
🖌 مسأله: روزه دار شب اول ماه رمضان مىتواند نيت كند كه يك ماه را روزه بگيرد ولى بهتر است در هر شب ماه رمضان براى روزه فرداى آن روز نيت كند. (2)
🖌 مسأله: اگر روزهدار بداند ماه رمضان است وعمداً نيت روزه غيررمضان كند، نه روزه رمضان حساب مىشود و نه روزهاى كه قصد كرده است. (3)
🖌 مسأله: روزه شخصى كه خوابيده است، اگر قبل از خواب نيت روزه را داشته صحيح است، اگرچه تمام روز را خواب باشد. (4)
🖌 مسأله: اگر در روزه واجب معينى، مثل روزه ماه رمضان از نيت روزه گرفتن برگردد، روزهاش باطل است. (5)
🖌 مسأله: كسى كه خواب مانده يا مسافر بوده و نتوانسته روزه بگيرد اگر قبل از ظهر بيدار شود و يا مسافر به وطن يا محل اقامت ده روزه برسد اگر شرايط لازم روزه را دارا باشد، مىتواند نيت روزه واجب كند و اگر بعدازظهر بيدار شود نمىتواند نيت روزه واجب كند. (6)
🖌 مسأله: اگر كسى عمداً تا اذان ظهر نيت روزه ماه رمضان نكند بايد قضاى آن روز را بگيرد. (7)
-------------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 278؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 914، م 1550؛ عروة الوثقى، ج 2، نية الصوم.
2. عروة الوثقى، ج 2، نية الصوم، م 15؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 915، م 1551.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1556.
4. همان، م 1559؛ عروة الوثقى، ج 2، فى شرائط وجوب الصوم، فصل 10؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 535.
5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 924، م 1570؛ استفتائات بهجت، ج 2، ص 341، س 1270.
6. توضيح المسائل مراجع، م 1554.
7. استفتائات امام، ج 1، ص 304، س 1.
📚 احكام رمضان ؛ ص18
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
📖 احکام #روزه 🔰
وقت نيت روزه سه گونه است:
🖌 1. روزه رمضان كه وقت نيت آن تا پيش از اذان صبح است. (1)
🖌 2. روزه قضاى ماهرمضان كه وقت نيت آن تا قبلازظهر است. (2)
🖌 3. روزه مستحبى كه وقت نيت آن تا پيش از مغرب است. (3)
--------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 881، م 1552.
2. همان، ص 887، م 1565.
3. همان، ص 881، م 1553
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج1 ؛ ص119
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari