eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
667 دنبال‌کننده
241 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شکار با اسلحه (۲) 🖌 مسأله: اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه مرده‏اى از شكمش بيرون آورند، چنانچه خلقت آن بچه كامل باشد و مو يا پشم در بدنش روييده باشد پاك و حلال است. (1) 🖌 مسأله: دو حيوان با شكار حلال نمى‏شوند: 1. حيوان حلال گوشت مانند گوسفند و مرغ خانگى 2. حيوان حلال گوشت وحشى كه به وسيله تربيت كردن شده. (2) 🖌 مسأله: حيوان حلال گوشت وحشى در صورتى با شكار كردن پاك و حلال مى‏شود كه فرار كند يا پرواز نمايد. بنابراين بچه آهو كه نمى‏تواند فرار كند و بچه كبك كه نمى‏تواند پرواز نمايد با شكار كردن پاك و حلال ‏شوند. (3) --------------- 1. . توضيح المسائل مراجع، م 2608 2. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2584 3. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2585 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 55 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حکم بچه حیوان در شکم مادر 🖌 آیت الله 👈 اگر حيوان حلال گوشت را با رعايت شرايطي که در مسائل قبل ذکر شد، ذبح نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون آورند با وجود شرايط ذيل پاک و حلال مي‌باشد: [۱] 🔻 🔸 الف. در هنگام ذبح مادر، بچه اش باشد. بنابراين، اگر بچه پيش از آن مرده باشد، حرام محسوب مي‌شود. 🔸 ب. سبب مردن بچه حيوان در شکم مادرش، در بيرون آوردن آن نباشد. بنابراين، در صورت احتمال زنده بودن بچه حيوان بعد از ذبح مادرش، لازم است با رعايت فوريت اقدام به بيرون آوردنش نموده تا در صورت زنده بودن، آن را ذبح شرعي نمايند. 🔸 ج. خلقت آن بچه باشد و مويا پشم در بدنش روييده باشد، هرچند روح در آن دميده نشده باشد؛ اما اگر خلقتش کامل نشده، حرام محسوب مي‌شود. 📌 شايان ذکر است، حکم مذکور در اين مسأله شامل حيوانات حرام گوشتي که قابل هستند نيز مي‌شود و اثر تذکيه، پاکي آنها است، ولي آنها حرام است. 👈 اين حکم، شامل صيد حيوانات نيز مي‌شود. بنابراين، اگر حيوان وحشي را با رعايت شرايط آن - شکار نمايند و بچه مرده اي از شکمش بيرون آورند با وجود شرايط فوق تذكيه شده محسوب مي‌شود. ---------- [۱]: در اين صورت، تذكيه جنين به تذكيه مادر وي محقق مي‌شود. 📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۳۷ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى‏ 🖌 مسأله: اگر سگ شكارى حيوان وحشى حلال گوشتى را شكار كند حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد: 🔸اول- سگ به طورى تربيت شده باشد كه هروقت آن را براى گرفتن شكار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگيرى كنند بايستد 🖌 ولى اگر در وقت نزديك شدن به شكار، با جلوگيرى نايستد مانع ندارد و احتياط واجب آن است كه اگر عادت دارد كه پيش از رسيدن صاحبش شكار را مى‏خورد، از شكار او اجتناب كنند، ولى اگر اتفاقاً شكار را بخورد اشكال ندارد. 🔸 دوم- صاحبش آن را بفرستد و اگر از پيش خود دنبال شكار رود و حيوانى را شكار كند خوردن آن حيوان حرام است. 👈 بلكه اگر از پيش خود دنبال شكار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند كه زودتر آن را به شكار برساند اگرچه به واسطه صداى صاحبش شتاب كند، بنا بر احتياط واجب بايد از خوردن آن شكار خوددارى نمايند. 🔸 سوم- كسى كه سگ را مى‏فرستد بايد مسلمان يا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد و اگر كافر يا كسى كه اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر عليهم السلام مى‏كند سگ را بفرستد، شكار آن سگ حرام است. ‌(1) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص55 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى‏ (۲) 🔸چهارم- وقت سگ، نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شكار حرام است، 👈 ولى اگر از روى باشد اشكال ندارد. و اگر وقت فرستادن سگ نام خدا را عمداً نبرد و پيش از آن كه سگ به شكار برسد نام خدا را ببرد بنا بر احتياط واجب بايد از آن شكار اجتناب نمايد. 🔸پنجم- شكار به واسطه زخمى كه از دندان سگ پيدا كرده بميرد پس اگر سگ، شكار را كند، يا شكار از دويدن يا ترس بميرد حلال نيست. 🔸ششم- كسى كه سگ را فرستاده وقتى برسد كه حيوان مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد 👈 و چنانچه وقتى برسد كه به اندازه سر بريدن وقت باشد (مثلًا حيوان چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاى خود را به زمين بزند) چنانچه سر حيوان را نبرد تا بميرد حلال .‌(1) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 2609؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 3 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 شكار با سگ شكارى‏ (۳) 🖌 مسأله: كسى كه سگ را فرستاده اگر وقتى برسد كه بتواند سر حيوان را ببرد، چنانچه به طور معمول و با شتاب مثلًا كارد را بيرون آورد و وقت سر بريدن بگذرد و آن حيوان بميرد حلال است، و اگر چيزى همراه او نباشد كه با آن سر حيوان را ببرد و حيوان بميرد واجب آن است كه از خوردن آن خوددارى كند. (1) 🖌 مسأله: اگر چند سگ را بفرستد و با هم حيوانى را شكار كنند، چنانچه همه آنها داراى شرطهايى كه گفته شده بوده‏اند، شكار حلال است و اگر يكى از آنها داراى آن شرطها نبوده، شكار حرام است. (2) 🖌 مسأله: اگر سگ را براى شكار حيوانى بفرستد و آن سگ حيوان ديگرى را شكار كند، آن شكار حلال و پاك است و نيز اگر آن حيوان را با حيوان ديگرى شكار كند، هر دوى آنها حلال و پاك مى‏باشند. (3) 🖌 مسأله: اگر باز يا حيوان ديگرى سگ شكارى حيوانى را شكار كند، آن شكار حلال نيست ولى اگر وقتى برسند كه حيوان زنده باشد و به دستورى كه در شرع معين شده سر آن را ببرند حلال است. (4) -------------- 1. . توضيح المسائل مراجع، م 2610 2. . توضيح المسائل مراجع، م 2611 3. . توضيح المسائل مراجع، م 2612 4. . توضيح المسائل مراجع، م 2614؛ تحريرالوسيله، ج 3، ص 239، م 1؛ فرهنگ فقه، ج 2، ص 42 و 259 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 56 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 گوشت پرندگان‏ 🖌 پرندگان از نظر حلال يا حرام بودن دو دسته‏اند: 🔸 الف) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح شده است، مانند: مرغ، خروس، مرغابى، اردك و كبوتر كه 👈 و پرنده‏هايى چون كلاغ، زاغ، خفاش، عقاب، طوطى و طاووس كه . 🔸 ب) پرندگانى كه حلال يا حرام بودن آنها تصريح نشده است و بايد از روى نشانه‏ها شناخت. 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص57 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 معيار پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت‏ 🖌 پرندگان حلال از حرام به امر تشخيص داده مى‏شود كه هركدام از آنها در شرع علامت حلال و حرام بودن است. 🔸1. هر پرنده‏اى كه گشودن بالهايش در وقت پريدن از تكان دادن بالهايش باشد، حرام است و هر پرنده‏اى كه عكس آن باشد، حلال است. 🔸2. هر پرنده‏اى كه از سه ويژگى زير را داشته باشد، حلال است و هر پرنده‏اى كه هيچ‏يك از آنها را نداشته باشد، حرام است: 🔻 👈1. چينه دان (چيزى كه نزديك گلوى پرنده است كه دانه‏ها در آن جمع مى‏شود)، 👈2. سنگدان (كه سنگهاى ريزى كه پرنده مى‏خورد در آن جمع مى‏شود) 👈3. تيغى كه در پشت پاى پرنده قرار دارد.‌(1) و به آن چنگك گفته مى‏شود. ----------------- 1. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، ص 157، م 8؛ جواهر، ج 36، ص 298؛ فرهنگ فقه، ج 2، ص 42 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص57 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پرندگان حلال‏ 🖌 مسأله: از پرندگان، تمام اقسام حلال است مانند قمرى، قرقاول، بلدرچين، كبك، شترمرغ، مرغابى، هوبره، درنا و همه اقسام و همه اقسام كه از جمله آنهاست بلبل و سار و چكاوك. (1) 🔰 پرندگان حرام‏ 🖌 مسأله: و و و هر پرنده صاحب - چه قوى باشد كه با آن پرندگان را صيد كرده و پاره پاره نمايد مانند باز و قوش و عقاب و شاهين و قرقى يا ضعيف باشد كه بر آن قدرت نداشته باشد مانند لاشخور و كركس، همه اينها از پرندگان حرام گوشت مى‏باشند. (2) 🖌 مسأله: حرام گوشتان به پرندگانى گفته مى‏شود كه ذاتاً حلال گوشت هستند ولى از نجاست و مدفوع انسان تغذيه مى‏كنند. (3) ----------------- 1. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، ص 156، م 6 2. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، م 6 3. . فرهنگ فقه، ج 2، ص 255 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پرندگان مكروه‏ 🖌 مسأله: مكروه است از پرندگان، ، و و كبوتر و آن پرنده‏اى است كه رنگ خاكى دارد و داراى گردن دراز است و بيشتر روى درخت خرما مى‏نشيند. و و آن پرنده سبزى است كه به اندازه كبوتر است. (1) -------------- 1. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى الحيوان، م 6 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص59 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حشرات‏ 🖌 مسأله: همه حشرات به جز حرام مى‏باشند. (1) ❓پرسش: خوردن غذاهايى كه در آن مورچه و حشرات افتاده است چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: خوردن از روى غفلت مانعى ندارد ولى از روى خوردن حشرات حرام است. 👈 آرى اگر عين آن را بردارند خوردن غذا از جهت شرعى مانعى ندارد. 👈 بهجت: اگر عرفاً از خبائث باشد جايز نيست. (2) -------------- 1. تحريرالوسيله، ج 3، ص 275، م 5 2. استفتائات بهجت، ج 4، س 5907 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص59 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خزندگان‏ 🖌 تمام مثل مار و مارمولك و سوسمار حرام گوشت هستند. (1) 🔰 آبزيان‏ 🖌 مسأله: از حيوانات دريايى ماهى پولك دار و ميگو حلال مى‏باشند. (2) 🔸حماد بن عثمان از امام صادق عليه السلام پرسيد: از ماهى‏ها كدام حلال گوشت است؟ حضرت فرمود: ما كان له قِشرٌ (3) ماهى اى كه پولك دارد. 🔸مسعدة بن صدقه از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند كه: روش حضرت على عليه السلام اين بود كه سوار بر مركب پيامبر خدا مى‏شد و به بازار ماهى‏فروشان مى‏رفت و مى‏فرمود: لا تَأكُلوا وَ لا تَبيعُوا ما لَم تَكن قشرٌ آگاه باشيد ماهى‏اى كه پولك ندارد نه بخوريد و نه آن را بفروشيد. (4) 🖌 مسأله: تذكيه ماهى يا به خارج كردن آن به صورت از آب است يا به گرفتن آن پس از خروج از آب و پيش از مردن. 🖌 مسأله: فرقى در اخراج ماهى از آب با يا با وسيله‏اى مانند و همانند آن نيست. (5) ---------------- 1. . توضيح المسائل مراجع، م 2622؛ رساله نوين، ج 3، ص 195 2. . تحريرالوسيله، ج 2، م 155؛ البته پرندگانى كه يكى از نشانه‏هاى پرنده حلال را داشته باشند حلال گوشت هستند( تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمه و الاشربه، ص 155، م 1 3. . وسايل الشيعه، ج 16، ص 397، ح 2 4. . وسايل الشيعه، ج 16، ص 298، ح 6 5. . تحريرالوسيله، ج 2، ص 126، م 24 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص60 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آبزیان 🖌 مسأله: از ميان حيوانات دريايى، حيوانى حلال گوشت است كه دو شرط داشته باشد: 🔸1. عنوان ماهى بر آن صادق باشد. 🔸2. داراى فلس باشد. 🖌 مسأله: از ميان ماهى‏ها، تنها ماهيانى كه در داراى پولك مى‏باشند خوردنى هستند هرچند پولك‏هاى آن ريخته و در اثر عوارضى از بين رفته باشد. 👈مانند ماهى كنعت كه پولكهايش مى‏ريزد. 🖌 و نيز فرقى در انواع ماهى‏هاى پولك‏دار ريز و درشت نيست. (1) 🖌 مسأله: اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، پاك و خوردن آن حلال است 📌 و چنانچه در بميرد پاك است ولى خوردن آن حرام است. (2) بنابراين حلال شدن ماهى يا به خارج ساختن آن است يا زنده گرفتن در خارج آب. ----------------- 1. رساله نوين، ج 3، ص 189. 2. توضيح المسائل مراجع، م 2615. ♦️البته حکم صید با تور خواهد آمد. 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 61 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌 مسأله: اگر ماهى از آب بيرون بيفتد يا موج آن را بيرون بيندازد يا آب فرو رود و ماهى در خشكى بماند چنانچه پيش از آن كه بميرد با دست يا به وسيله ديگر آن را بگيرد بعد از جان دادن حلال است. (1) 🖌 مسأله: معيار تملك و حلال شدن ماهى، گرفتن ماهى است. (2) 🖌 مسأله: در حلال شدن ماهى بعد از آن كه زنده از آب بيرون آورده شد، معتبر نيست كه در خارج از آب خودش بميرد، پس اگر آن را قبل از آن كه بميرد قطع نمايند و به قطع نمودن بميرد، حلال است. (3) ------------------ 1. . توضيح المسائل مراجع، م 2616، تحرير الوسيله، ج 3، ص 251، م 24. 2. . تحرير الوسيله، ج 3، ص 252، م 26. 3. . تحرير الوسيله، ج 3، ص 251، م 30. 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 61 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آبزیان 🖌 مسأله: كسى كه ماهى را صيد مى‏كند لازم نيست مسلمان باشد و در موقع گرفتن نام خدا را ببرد، ولى مسلمان بايد بداند كه آن را گرفته و در خارج آب مرده است. (1) 🖌 مسأله: ماهى مرده‏اى كه معلوم نيست آن را زنده از آب گرفته‏اند يا مرده، چنانچه در دست باشد حلال است و اگر در دست كافر باشد اگرچه بگويد آن را زنده گرفته‏ام، حرام مى‏باشد. (2) 🖌 مسأله: خوردن ماهى اشكال ندارد. (3) 🖌 مسأله: اگر ماهى را بيرون آب دو قسمت كنند و يك قسمت آن در حالى كه زنده است در آب بيفتد خوردن قسمتى كه بيرون آب مانده اشكال ندارد. (4) 🖌 مسأله: معيار فلس، آن است كه با چشم ديده شود نه با چشم مسلح. (5) -------------------- 1. . توضيح المسائل مراجع، م 2617 2. . توضيح المسائل مراجع، م 2618 3. . توضيح المسائل مراجع، م 2619 4. . توضيح المسائل مراجع، م 2621 5. . توضيح المسائل مراجع، م 1221 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 62 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari