eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
24 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
💞 خورشيدِ شکفته در غدير است علی باران بهار در کوير است علی 💞 بر مسند عاشقی شهی بی همتاست بر ملک محمدی امير است علی 🌹 🍃«عید سعید #غدیر مبارک»🍃 @ahkam_sharei
✔️مهم ترین اعمال روز عید غدیر خم 📰واقعه غدیر را در اینفوگرافی طراحی شده در یک نگاه ببینید👆 🌹عیدتان مبارک🌹 @ahkam_sharei
عید کمال دین سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت "امیر المومنین علیه السلام" بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد 🌸 عید سعید غدیر خم مبارک باد 🌸 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
TMP_d292T2_5303077080504729796.pdf
205.8K
💠متن عربی و ترجمه فارسی 🔸 استاد میرباقری: «در خطبه غدير، اسرار ولايت بيان شده است؛ لذا توصيه می‌شود این خطبه را مطالعه کنيد». »»» @basiratafzayi
▬📝 @ahkam_sharei ﷽▬ 💬سوال در رابطه با احترام به سادات چه سفارشی شده است؟ آیا فرقی بین سادات در دنیا و آخرت با غیر سادات است؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ سیّد در لغت به معنی «آقا»، «بزرگوار»، «رئیس» بوده و در اصطلاح، فارسى زبانان و شیعه، به کسانى گفته می شود که نسبشان به واسطه حضرت فاطمه زهرا (س) به رسول خدا (ص) منتهى می شوند؛ همچنین به سائر علویّینی که به واسطه عبّاس بن علی(ع) یا محمّد حنفیّه نسبشان به حضرت امام علی (ع) مى رسد و کسانى که نسبشان به جناب جعفر طیّار و عقیل مى رسد، احتراماً سید گفته مى شود. دلیل اصلی احترام به سادات، آیه شریفه مودّت است چرا که دوستی و محبت، خود، مصداقی از احترام است. همچنین در روایات در این رابطه ، سفارشاتی شده است، البته این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت. گفتنی است سادات گرچه به جهت انتساب به پیامبر (ص) از احترام خاصی برخوردارند اما در تکالیف و احکام شرعیّه همه امّت پیامبر اکرم (ص) مساوی مى باشند و سادات، بر غیر سادات امتیازى ندارند. -پاسخ تفصیلی در لینک زیر 👇 https://goo.gl/aoNF53 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ------------------------------------- لطفا نشردهنده احکام باشید… 💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
#احادیث معصومین ♦️پيامبر اكرم (ص) : 🍁 به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان نياورده است آن كس كه شب پوشيده بخوابد و همسايه اش برهنه باشد. @ahkam_sharei
❁↫ #کینه ای که در قلب منافقین ریشه دوانده بود هم یکی از عوامل فراموشی #غدیر بود!! 🚨 شما هم اگر یاور امامتان هستید قلبتان را از کینه پاک کنید! #آوای_مادرانه را با ما بشنوید: ↯ @ahkam_sharei
آوای مادرانه - مولا 2.mp3
12.87M
اینبار روایت گر آنهایی است که امامشان را رها کردند!! قسمت دوم: کینه
@ahkam_sharei ✍ ☑️سوال از کنار باغ که رد میشیم امکان داره بدون اجازه صاحبش میوه بخوریم وبا خود به خونه نبریم فقط اونجا بخوریم چه حکمی داره؟ایت الله شبیری .ـــــــــــــــــــ ✅پاسخ ✍اگر باغ حصار و دیوار داشته باشد یا به قصد خوردن از میوه آن رفته باشید یا بدانید صاحبش راضی نیست نمی توانید از میوه آن استفاده کنید و اگر استفاده کردید ضامن هستید. اما اگر بدون قصد خوردن از باغ به طور اتفاقی از آنجا عبور کنید و باغ دیوار و حصار نداشته باشد و از عدم رضایت مالکش مطمئن نباشید میتوانید بدون اینکه خسارتی وارد کنید مقداری بخورید و نمی توانید با خود چیزی ببرید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ------------------------- مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی ______________________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
آن درگهى که پایه‌اش از عرش برتر است دولتسراى حضرت موسى بن جعفر است آیینه جمال خداوند سرمدى هم مظهر علوم و خصال پیمبر است ولادت امام موسی کاظم(ع) مبارک باد 🌹 @ahkam_sharei
های قرض الحسنه و وام های خانگی ❓سؤال در جلسات خانوادگی یا عمومی یا برخی ادارات افراد پولی را به عنوان قرار داده و صندوقی تشکیل می دهند و پس از مدتی جهت پرداخت صورت می گیرد، آیا از نظر شرعی این کار صحیح است؟ ✅پاسخ 🔹حضرت آیت الله : قرض دادن و قرض گرفتن به صورت قرض الحسنه به افراد بدون اخذ زیادی اشکال ندارد. 🔹حضرت آیت الله : اشکال ندارد. 🔹حضرت آیت الله : اشکال ندارد. 🔹حضرت آیت الله : اگر اول به عنوان مشارکت باشد نیست ولی اگر به عنوان قرض به شرط پرداخت وام باشد حرام است. 🔹حضرت آیت الله : در فرض سوال اگر به جز اصل وام از گیرنده وام چیزی نگیرند و نیز دادن وام مشروط به اینکه پولی که به صندوق می ریزند مدتی در صندوق بماند مثلا یک ماه بیشتر یا کمتر نباشد اشکال ندارد. 🔹حضرت آیت الله : چنانچه افراد با تراضی پول می گذارند و با قرعه یا بدون قرعه به کسی قرض می دهند مانع ندارد. 🔹حضرت آیت الله : اگر وام آن باشد اشکال ندارد. ➿[برگرفته از کتاب مسائل جدید(سیدمحسن محمودی) ج3و4 ص224] _____________________ 🆔 @ahkam_sharei
❓سئوال:⁉️ 🔶غسل دادن چه جاهایی از بدن لازم است و غسل دادن چه جاهایی از بدن لازم نیست؟ ✅پاسخ✅ 🔹در غسل لازم است تمام ظاهر بدن شسته شود و اگر به اندازه سر مویى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است (البتّه نباید به وسوسههاى شیطانى اعتنا کرد)، ولى شستن جاهایى از بدن که دیده نمىشود، مثل توى گوش و بینى و داخل دهان، واجب نیست. و جایى را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن، شستن آن لازم نیست ولى احتیاط در شستن است. اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست. 🔹کف پا نیز باید در غسل شسته شود. هم چنین موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مىشود، باید بشوید و بنا بر احتیاط، شستن موهاى بلند هم لازم است. ➿( با استفاده از توضیح المسائل مراجع،ج1 ، صص 221و 222.) [سایت اسلام کوئست] _____________________ 🆔 @ahkam_sharei
شک در خروج باد معده حین نماز یا وضو... نظر آیت الله خامنه ای @ahkam_sharei
#احادیث معصومین ♦️امام علی (ع) : 🍁سعادت و نیکبختی (دنیا و آخرت) از آن کسی است که از دیگران پند گیرد. 📗نهج البلاغه خطبه 86 🆔 @ahkam_sharei
@ahkam_sharei ✍ ☑️سوال خوردن و اشامیدن در هنگام جنابت اشکال دارد؟ ــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ خوردن وآشامیدن درحال جنابت مکروه است که با گرفتن وضو کراهت برداشته میشود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رساله مسأله 356 ------------------------- مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی ______________________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
مقدار خم شدن در رکوع... نظر ۱۳ تن از مراجع @ahkam_sharei
💠چند سئوال و جواب درباره احکام وضو💠 پست1⃣ سئوال 1_ براي وضو انجام چه اعمالي لازم است؟ و کدام قسمتها باید خشک باشند؟ جواب ـ در وضو واجب است نيت نموده صورت و دستها را بشويند و جلوي سر و روي پاها را مسح كنند. صورت و دست ها هنگام وضو نیاز نیست حتما خشک باشند، ولی جای مسح (سر و پاها) باید خشک باشد. 🔵شستن صورت🔵 س 2_ صورت را چگونه بايد شست؟ ج ـ درازاي صورت را بايد از بالاي پيشاني جايي كه موي سر بيرون مي آيد تا آخر چانه شست و پهناي آن به مقداري كه بين انگشت وسط و شست قرار مي گيرد. بايد شسته شود و اگر مختصري از اين مقدار را نشويند وضو باطل است و براي آنكه يقين كند اين مقدار كامل شسته شده كمي اطراف آن را نيز بشويند. س 3_ كسي كه دست يا صورتش كوچكتر يا بزرگتر از معمول مردم باشد چه وظيفه اي دارد؟ ج ـ بايد ملاحظه كند كه مردمان معمولي تا كجاي صورت خود را مي شويند او نيز تا همان جا را بشويد. س 4_ وظيفه كسي در پيشاني او مو روئيده يا جلوي سرش مو ندارد چيست؟ ج ـ بايد به اندازه معمول پيشاني را بشويد. س 5_ اگر كسي احتمال دهد چرك يا چيز ديگري در ابروها، گوشه هاي چشم و لب او نمي گذارد آب به آن برسد چه وظيفه اي دارد؟ ج ـ چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد بايد احتياط پيش از وضو بررسي كند تا اگر مانعي هست برطرف نمايد. س 6_ وظيفه كسي كه پوست صورت او از لاي مو پيدا باشد چيست؟ ج ـ بايد آب را به پوست برساند و اگر پيدا نباشد شستن مو كافي است و رساندن آب به زير آن لازم نيست. س 7_ اگر كسي شك كند پوست صورت از لاي مو پيدا است يا نه چه كاري بايد انجام دهد؟ ج ـ بنا بر احتياط واجب بايد مو را بشويد و آب را به پوست برساند. س 8_ آيا شستن موهايي كه از حد صورت بيشتر است لازم مي باشد؟ ج ـ {خير} واجب نيست مانند زيادي محاسن ( ريش ) كه از درازا يا پهناي صورت گذشته باشد. س 9_ شستن داخل بيني و مقداري از لب و چشم كه در وقت بستن ديده نمي شود چه حكمي دارد؟ ج ـ واجب نيست ولي براي آنكه يقين كند از جاهايي كه بايد شسته شود چيزي باقي نمانده مقداري از آنها را نيز بشويد. س 10_ نمازهاي كسي نمي داند در هنگام وضو مقداري از لب و چشم و داخل بيني را شسته يا نه چه حكمي پيدا مي كند؟ ج ـ كسي كه نمي دانسته بايد اين مقدار را بشويد اگر نداند در وضوهايي كه گرفته اين مقدار را شسته يا نه نمازهايي كه خوانده صحيح است. س 11_ روش صحيح شستن دستها و صورت در هنگام وضو گرفتن چگونه است؟ ج ـ بايد صورت و دستها را از بالا به پائين شست و اگر از پائين به بالا بشويد وضو باطل است. س 12_ اگر دستها را تر كند و به صورت و دستها بكشند وضويش چه حكمي پيدا مي كند؟ ج ـ چنانچه تري دست به قدري باشد كه بر اثر كشيدن دست آب كمي بر آنها جاري شود كافي است. 🔵شستن دستها🔵 س 13_ براي وضو گرفتن بعد از شستن صورت چه وظيفه اي داريم ج ـ بايد دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشت ها بشويند. س 14_ براي آنكه يقين كند آرنج را كاملا شسته چه كاري بايد انجام دهد؟ ج ـ بايد مقداري بالاتر از آرنج را نيز بشويد. س 15_ در موقع وضو دستها را بايد تا چه قسمتهايي بشويد؟ ج ـ بايد دستها را تا سر انگشتان بشويد و اگر فقط تا مچ را بشويد وضوي او باطل است. س 16_ اگر دستها را پيش از وضو تا مچ شسته باشد آيا شستن دوباره آن لازم است؟ ج ـ بله حتي اگر پيش از وضو دستهاي خود را تا مچ شسته باشد. س 17_ شستن دستها و صورت براي وضو گرفتن چند مرتبه لازم است؟ ج ـ مرتبه اول: واجب، مرتبه دوم: مستحب(برخی مراجع:جایز) ، مرتبه سوم و بيشتر از آن حرام مي باشد. س 18_ در هنگام شستن دستها براي وضو شستن اول و دوم و سوم چگونه محاسبه مي گردد؟ ج ـ اما كدام شستن اول يا دوم يا سوم است مربوط به قصد كسي است كه وضو مي گيرد پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب به دستها بريزد اشكال ندارد و همه آنها شستن اول حساب مي شود و اگر به قصد اينكه سه مرتبه بشويد سه مرتبه آب بريزد مرتبه سوم حرام است. س 19_ انجام چه امور و حالاتي براي وضو گرفتن مستحب است؟ ج ـ مستحب است وضو را شاداب گرفت و آب وضو به مقدار يك مد باشد. س 20_ چه كارهايي در هنگام وضو گرفتن مكروه است؟ ج ‌ـ ‌زياده روي در آب وضو مكروه و چه بسا حرام مي گردد. 🆔 @ahkam_sharei
💠چند سئوال و جواب درباره احکام وضو💠 پست2⃣ 🔵مسح سر🔵 س 21_ در وضو گرفتن بعد از شستن هر دو دست چه وظيفه اي داريم؟ ج ـ بعد از شستن هر دو دست بايد جلوي سر را با تري آب وضو كه در دست مانده مسح كند و بنا بر احتياط واجب با دست راست از بالا به پايين مسح نمايد. س 22_ جاي مسح سر كجاست؟ ج ـ يك قسمت از چهار قسمت سر كه مقابل پيشاني است جاي مسح مي باشد و هر جايي اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافي است. س 23_ به چه مقدار بايد سر را مسح كرد؟ ج ـ بنا بر احتياط واجب به مقدار عرض يك انگشت مسح نمايد و احتياط مستحب آن از درازا به اندازه درازاي يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت بسته مسح نماید. س 24_ آيا لازم است كه مسح سر بر پوست آن باشد؟ ج ـ { خير } لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد. بلكه بر موي جلوي سر نيز صحيح است. س 25_ كسي كه موي جلوي سرش بلند باشد، چه وظيفه اي دارد؟ ج ـ كسي كه موي جلوي سر او به اندازه اي بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش مي ريزد يا به جاهاي ديگر سر مي رسد مانند زنها بايد بيخ موها را مسح كند و يا فرق سر را باز كرده پوست سر را مسح كند. س 26_ آيا وضوي كسي كه موهاي بلند سرش را جلو پيشاني و سر خود جمع كند و آن گاه بر آنها مسح نمايد درست است؟ ج ـ [خير] بر موهايي كه از جاهاي ديگر به جلوي سر جمع كند يا آمده باشد و مسح كند باطل است. 🔵مسح پاها🔵 س 27_ در وضو بعد از مسح سر نوبت به چه كاري مي رسد؟ ج ـ بايد با تري آب وضو كه در دست مانده روي پاها را از مسح کند. س 28_ روش صحيح مسح پا چگونه است؟ ج ـ [بايد] روي پاها را از سر يكي از انگشتها تا برآمدگي روي پا مسح كند و بنا بر احتياط مستحب تا مفصل را مسح نماید. س 29_ آيا بايد مسح پاي راست را مقدم بر پاي چپ نمايد؟ ج ـ بنا بر احتياط مستحب پاي راست را مقدم بر مسح پاي چپ نماید. س 30_ آيا مي توان با دست چپ پاي راست را مسح نمود؟ ج ـ [خير] پاي راست را با دست راست و پاي چپ را با دست چپ مسح نمايد. س 31_ پهناي مسح پا به چه اندازه اي بايد باشد؟ ج ـ پهناي مسح پا به هر اندازه باشد كافي است ولي بهتر است به اندازه پهناي سر انگشت بسته باشد بهتر از آن مسح تمام روي پاست. س 32_ در مسح پا چه اندازه بايد دست را روي پا كشيد؟ ج ـ واجب نيست كه در مسح پا دست را بر سر انگشت ها بگذارد و سپس به پشت پا بكشد بلكه اگر تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد كفايت مي كند اگر چه قسمت اول بهتر است. س 33_ در مسح سر و روي پا چگونه بايد عمل كرد؟ ج ـ بايد دست را روي آن بكشد و اگر دست را نگه دارد و سر يا پا را به آن بكشد وضو باطل است. س 34_ اگر موقعي كه دست را بر سر يا پا مي كشد سر يا پا حركت كند وضو چه حكمي پيدا مي كند؟ ج ـ اشكالي ندارد. س 35_ اگر جاي مسح پا قدري تر باشد وضو چه حكمي پيدا مي كند؟ ج ـ جاي مسح بايد خشك باشد و اگر به قدري تر باشد كه رطوبت كف دست بر آن اثر نكند خلاف احتياط واجب است. ولي اگر تري آن كم باشد اما رطوبتي كه بعد از مسح در آن ديده مي شود بگويند كه از تري كف دست است اشكال ندارد. س 36_ اگر براي مسح رطوبتي در كف است نمانده باشد چه وظيفه اي دارد؟ ج ـ نمي تواند دست را با آب غير وضو تر كند بلكه بايد از اعضاي ديگر وضو رطوبت بگيرد. س 37_ مسح كردن پا از روي جوراب و كفش چه حكمي دارد؟ ج ـ باطل است. س 38_ در چه صورتي مسح از روي جوراب و كفش مسح كند؟ ج ـ اگر بر اثر سرماي شديد يا ترس از دزد درنده و مانندآن نتواند كفش يا جوراب رابيرون آورد مسح مردن بر آن اشكال ندارد. س 39_ اگر روي كفش نجس باشد در هنگام اضطرار چه وظيفه اي دارد؟ ج ـ ‌بايد چيز پاكي بر آن بيندازد و به آن مسح كند و بنا بر احتياط واجب تيمم نيز بنماید. س 40_ وظيفه كسي كه روي پاي او نجس است و نمي توان براي مسح آن را آب بكشد چيست؟ ج ـ بايد تيمم نمايد. 🔹(برای اطلاعات بیشتر به فتاوای مراجع تقلید خود رجوع نمایید) جهت فراگیری احکام، لطفا به اشتراک گذارید 🆔 @ahkam_sharei
💠چند سئوال و جواب درباره 💠 🔺در 2⃣ پست بالا🔺☝️☝️ التماس دعا 🆔 @ahkam_sharei
🔰 اعمال روز مباهله چیست؟ ✅روز بیست و چهارم ذی الحجه بنا بر قول مشهور روزى است که رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله با نصاراى نجران مباهله کرد. و پیش از آنکه خواست مُباهله کند عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤ منین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او خداوندا اینها اهل بیت منند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شاءن ایشان آورد پس حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله چون نگاه نصارى بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده کردند جُراءَت مُباهله ننمودند واستدعاى مصالحه و قبول جزیه نمودند و در این روز نیز حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ در شانش نازل شد. و بالجمله این روز روز شریفى است و در آن چند عمل وارد است : اوّل: غسل دوّم: روزه سوّم: دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است در وقت و کیفیّت و ثواب و آیة الکرسى که در نماز مباهله است تا هُمْ فیها خالِدُونَ است چهارم : خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و شیخ و سیّد هر دو نقل کرده اند لکن مابین روایات آن دو بزرگوار اختلاف کثیر است و من اختیار مى کنم روایت شیخ را در مصباح فرموده دعاء روز مباهله روایت شده با فضیلت آن از حضرت صادق علیه السلام. پنجم : بخواند دعایى که شیخ وَ سَیّد روایت کرده اند بعد از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ است و شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاءسّى به مولاى هر مؤ من و مؤ منه امیر المؤ منین علیه السلام و زیارت کردن آن حضرت و انسب خواندن زیارت جامعه است. 🆔 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
💠اینفوگرافی| مروری بر واقعه #مباهله 🌹معنای لغوی مباهله 🌸زمان واقعه طرفین مباهله 🍀وقایع پیش از مباهله 🌷وقایع روز مباهله 🌺نزول آیه تطهیر در روز مباهله 💐نتایج مباهله ٢۴ ذی الحجه، روز مباهله و نزول آیه تطهیر گرامی باد 🌺 @basiratafzayi
هدایت شده از جبهه فرهنگی، مذهبی یا زهرا(س)
آوای مادرانه - مولا 3(1).mp3
14.48M
اینبار روایت گر آنهایی است که امامشان را رها کردند!! قسمت سوم: ‌طمع
@ahkam_sharei ✍ ☑️سوال اگر در ركعت سوم ياچهارم در حال قيام مشغول خواندن حمد بشوي بعد از مقداري خوندن يادت بياد كه تسبيحات اربعه بايد بخوني تكليف چيه؟ممنون 🌹آیت الله خامنه ای .ـــــــــــــــــــ ✅پاسخ ✍ در ركعت سوم و چهارم نماز می توانید فقط يك حمد بخوانید يا سه مرتبه تسبيحات اربعه بگویيد، يعنی سه مرتبه بگويید، اگر يك مرتبه هم تسبيحات اربعه بگويد كافی است. ✍ اگر در ركعت سوم يا چهارم می خواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد، يا می خواست تسبيحات بخواند حمد به زبانش آمد، بايد آن را رها كند و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ------------------------- مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی ______________________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
#احکام_بانوان #احکام_نماز آیا پوشاندن کف پا برای زنان در هنگام سجده یا تشهد واجب است؟ 🆔 @ahkam_sharei
╚🌀╝╔╗╚🌀╝╚╝╚🌀╝╔╗╚╝ ❓ 🔰چگونه می توان خود را از بودن در و نجات داد؟ ✅پاسخ 🔹بطور مختصر برای به این سوال چند نکته را مطرح می کنیم: ▫️1. خداوند می فرماید: برای شما در هیچ دشواری قرار ندادم. پیامبر (ص) نیز در روایت معروفی فرموده است من به شریعت مستقیم، آسان، بدون زحمت و درخشانی مبعوث شده ام. پس اگر کسی احساس کرد برای حفظ طهارت مجبور است خود را از تفریح ها و زیباییهای زندگی محروم کند باید یقین داشته باشد که چون این محدودیت به معنای سختی و مشقت در زندگی است حتما با دستور طهارت اسلام متفاوت است. ▫️2. بر طبق نظر مردم عادی است یعنی آن چیزهایی که به نظر مردم عادی از تراوش رطوبت مایع نجس مرطوب می شود نجس می شود نه آنچه به دقت عقلی متاثر می شود. ▫️3. بعضی از کارهایی که وسواسها خود را ملزم به رعایت آن می دانند به می انجامد؛ معصیتهای بزرگی مثل اسراف، وهن دین ، قطع رحم و قطع ارتباط با دیگر مسلمانان و متهم کردن آنها به فسق. ▫️4. وسواسی نباید به های خود اعتنا کند و اگر اعتنا کند، کار حرامی کرده است و هر عملی را بیش از یک بار نباید انجام دهد و اگر انجام دهد، حرام است. ▫️5. هر چیزی که یقین به نجاست آن نداریم است. به احتمال نباید اعتنا کرد؛ مثلا: چیزهایی که می دانیم گاهی پاک و گاهی هستند مثل کف دستشویی های عمومی که می دانیم گاهی با آب کر شسته می شوند و گاهی هم نجس می شوند تا وقتی یقین نداشته باشیم همین الآن قطعا و صد در صد نجس شده است پاک و هیچ وظیفه ای برای اجتناب نداریم. ➿پاسخ تفصیلی: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2731 _____________________ 🆔 @ahkam_sharei