✨راههای بدست آوردن نظرات مجتهد✨👆👆👆
_______________________
1- آیة الله مکارم شیرازی: یا ملاحظه دستخط او.
2- آیة الله فاضل لنکرانی: و اکتفا به خبر یک نفر عادل اشکال دارد، مگر آن که ازقول او علم یا اطمینان حاصل شود.
آیة الله خامنه ای: شنیدن از دو یا یک فرد عادل ،
آیة الله زنجانی: شنیدن از دو مرد عادل ضابطه؛ و ضابط کسی است که اشتباهش در نقل، بیشتر از متعارف مردم نباشد.
آیة الله سبحانی: شنیدن از فرد عادل.
آیة الله مظاهری این موارد را در رساله خود نیاورده اند.
3- آیات عظام: خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی، تبریزی، زنجانی، مظاهری: شنیدن از کسی که از گفته اش اطمینان حاصل شود.
آیة الله امام خامنه ای: شنیدن از یک نفر مورد اطمینان.
آیة الله سبحانی: شنیدن از کسی که مورد اطمینان و راستگوست.
4- آیة الله سبحانی: دیدن در رساله مجتهدی که مورد اطمینان باشد.
#تقلید
@ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجببب 📣📣📣
❓متن سوال: بلوغ در پسران و دختران چه نشانه هایی دارد؟
🔍موضوع: نشانه های بلوغ در دختران و پسران
🔻مراجع:
پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
تحریرالوسیله، ج2، ص12، م3
توضیح المسائل، ص306، م2252
📝پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل، ص413، م2266
📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه))
پسر: 1- روییدن موی درشت بالای عورت 2- روییدن موی درشت در صورت و پشت لب و در سینه و زیر بغل و درشت شدن صدا و مانند اینها 3- بیرون آمدن منی؛ 4- تمام شدن 15 سال قمری.
دختر: روییدن موی درشت بالای عورت 2- بیرون آمدن منی 3- تمام شدن نه سال قمری.
توضیح المسائل، ص358، احکام محجور و م1790
📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر
منهاج الصالحین، ج2، ص227، اول صفحه
توضیح المسائل، ص342، م2260
📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
با استناد به تحریرالوسیله، ج2، ص13، م3
رساله آموزشی، ج1، ص3، تیتر آخر
📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل، ص398، م2260
منهاج الصالحین، ج2، ص176، الاول (کتاب الحجر)
📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))
پسر: 1- روییدن موی درشت در بالای عورت 2- روییدن موی درشت در صورت و پشت لب 3- بیرون آمدن منی؛ 4- تمام شدن 15 سال قمری.
دختر: تمام شدن نه سال قمری.
توضیح المسائل جامع، ج1، ص40، م1
منهاج الصالحین، ج2، ص336، م 1069 و 1070
📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل، ص481، م2260
📝 پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل، ص451، م2260
هدایةالعباد، ج2، ص116، م3
📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل، ص389، م2327
جامع المسائل، ج1، ص33، س35
📝 پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل، ص386، م2260
هدایةالعباد، ج2، ص88، م262
پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل جدید، ص359، م1909
📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی))
هر یک از موارد زیر به تنهایی نشانه بلوغ است:
1- روییدن موی درشت بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری در پسر و تمام شدن نه سال قمری در دختر.
توضیح المسائل، ص447، م 2246 و منتخب المسائل، ص279، م 828
📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی))
پسر: 1- روئیدن موی درشت در زیر شکم بالای عورت؛ 2- بیرون آمدن منی؛ 3- تمام شدن 15 سال قمری.
دختر: 1- تمام شدن 9 سال قمری؛ 2- بیرون آمدن منی
توضیح المسائل، ص629، م2304
منهاج الصالحین، ج3، ص201، کتاب الحجر (الاول)
#بلوغ
@ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجببب 📣📣📣
❓ سوال: ملاك تعيين سن بلوغ سال هجري شمسي است يا سال قمري؟
🔍موضوع: محاسبه سال قمری یا شمسی در سن بلوغ
مراجع:
امام خمینی (رحمة الله علیه), آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی), آیت الله خویی (رحمة الله علیه), آیت الله سیستانی (دام ظله العالی), آیت الله شبیری (دام ظله العالی), آیت الله صافی (دام ظله العالی), آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه), آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی), آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
📝ملاك سن بلوغ سال قمري است.
پسر اتمام 15 سال قمری و دختر اتمام 9 سال قمری است.
و پانزده سال قمري 163 روز از پانزده سال شمسي كمتر است. و نه سال قمري 98 روز از نه سال شمسي كمتر است.
#بلوغ
@ahkamesharei 💫💫💫
1- نجاسات 11 چيز است.⬆️⬆️⬆️
(مکارم شیرازی : بنا براحتياط واجب).
خوئي، بهجت، سيستاني، تبريزي، وحید خراسانی : نجاسات 10 چيز است.
2- خوئي: كفار اهل كتاب (يهود و نصاري) بنابر مشهور نجسند و اين قو ل موافق احتياط است، پس اجتناب از آنها نيز لازم است.
خامنه اي: اهل كتاب (يهود و نصاري، زرتشتيان، صائبين) محكوم به طهارت ذاتي هستند.
نوري: كفاري كه مانند يهود و نصاري اهل كتاب مي باشند، ذاتا پاك مي باشند.
فاضل لنکرانی : مشرك نجس است؛ ولي كفار اهل كتاب مانند يهود و نصاري پاكند.
تبريزي: كفاري كه از طائفه يهود و نصاري و مجوس باشند بنا بر اظهر پاكند.
سيستاني: حكم به طهارت اهل كتاب (يهودونصاري، مجوس) دور نيست اگرچه اجتناب از آنها بهتر است.
شبیری زنجانی : نجاست اهل كتاب (يهوديان، مسبيحيان، زرتشتيان ) بنا برا حتياط است.
صافي: كفار كتابي بنا برقول مشهور نجسند و احتياط واجب رعايت آن قول است.
مکارم شیرازی : بنا برا حتياط، هر چند به يكي از اديان آسماني مانند يهود و نصاري ايمان داشته باشند.
3- شبیری زنجانی : و مايعهاي مست كننده ديگر.
مکارم شیرازی ، مظاهري: مايعات مست كننده.
4- سيستاني: نجاست فقاع خالي از اشكال نيست ولي خوردنش حرام است.
5- گلپايگاني ،صافي: عرق حيوان نجاستخوار بنا برا حتياط واجب.
بهجت: عرق شتر نجاستخوار بنا بر اظهر پاك است.
سيستاني، مکارم شیرازی : عرق حيوان نجاستخوار.
شبیری زنجانی : بول و غائط و عرق نجاستخوار.
مظاهري: حيوان نجاستخوار و حيواني كه انسان با آن نزديكي نموده
#نجاست
@ahkamesharei 💫💫💫
May 11
🌺🌺هر روز یک احکام شرعی 🌺🌺
🌺🌺و يک فضیلت بیان احکام🌺🌺
♦️از امام صادق(علیهالسلام) روایت شده که رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) فرمودند:
«من از مسلمانی که هفتهای یک روز را برای آشنایی با امر دینش و پرسش از (معارف و احكام) دینش اختصاص نمیدهد، منزجر و بیزارم»
المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب ۱۳، ص۲۲۵، ح۱۴۹
#احکام
ارسال سؤالات احکام👇👇👇
@pasokhgu14
کانل احکام شرعی👇👇👇
@ahkamesharei 💫💫💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرمود: «إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ وَ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ مَا قَدَّمَ»[۱]؛
هر كس مُرد مردم حرفی دارند، فرشتگان يك حرف ديگر. مردم حرفشان اين است كه ما تَرَک او چيست چقدر برای ورثه گذاشته... فرشتهها ميگويند چه چيزی فرستاده برای خودش...»
#خطبه_203
#نهجالبلاغه
انتشار واجببب 📣📣📣
❓سوال: الکل سفید از جهت طهارت و نجاست چه حکمی دارد؟
🔍موضوع: طهارت یا نجاست الکل سفید
📝 پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه))
اگر معلوم نيست كه الكل مست كننده و از چيز مايع بدست آمده محكوم به طهارت است
استفتائات، ج1، ص100، س260
توضیح المسائل، ص15، م 112
📝 پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه))
اگر انسان نداند از چيزي كه مست كننده و روان است درست كرده اند، پاك مي باشد.
توضيح المسائل، ص23، م111
استفتائات، 1373 ، ص8، با استفاده از س4
📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه))
بسمه تعالي. احتياط در اجتناب است.
📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه))
الكل سفيد كه به تنهايي و بدون علاج قابل خوردن نيست پاك ميباشد. والله العالم
📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
اگر يقين نداشته باشيد كه در اصل مست كننده و مايع است محكوم به طهارت ميباشد و در صورتي که جزء مشروبات مست کننده به حساب آيد بنابر احتياط نجس است ولي در هر صورت خوردن آن حرام است.
پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه))
پاک است.
استفتائات، ص21، س45
العروة الوثقی مع تعلیقه، ج1، ص61، م التاسع، حاشیه 4
📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))
پاك است.
📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی))
باسمه تعالي. اگر مست كننده باشد نجس است و در صورت شك، از نظر نجاست اجتناب لازم نيست. والله العالم
پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی))
پاک است.
جامعالاحكام، ج1، ص53، س147
هدایة العباد، ج1، ص 93، م 547 (الثامن)
📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه))
الكل طبي و صنعتي پاك است.
📝پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه))
پاک است.
توضیح المسائل، ص21، بااستفاده از م113
هدایة العباد، ج1، ص 110، م 547
استفتاء شفاهی از دفتر
📝 پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی))
پاك است.
📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی))
پاك است.
احكام جوانان، 1384 ، ص96، م 25
📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی))
پاک است.
منهاج الصالحين، ج2، ص122، الثامن،پاورقي285
جزوه موجود در واحد، ص27، س83
#الکل
@ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجببب 📣📣📣
❓ سوال: الکل صنعتی و اجناسی مانند ادکلن و کرم و ... که در تهیه آن ها از الکل استفاده میشود از جهت نجاست و طهارت چه حکمی دارد؟
🔍موضوع: طهارت یا نجاست الكل صنعتي در مواد مخلوط به آن
مراجع:
📝پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه))
الکل صنعتی که در انواع ادکلنها و عطرها و برخی رنگها و داروها بکار میرود پاک است.
استفتائات، ج1، ص100، م261 و ص101، م263
📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه))
بنابر احتياط واجب به نجاست محكوم و مصرف آن جايز نيست.
📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه))
الكل و اجناسي كه از آن تهيه مي شود محكوم به طهارت هستند والله العالم.
پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
الكل اگر در اصل مايع و مست كننده نباشد يا از اين جهت مشكوك باشد محكوم به طهارت است و استفاده از آن در اشياء مذكور بلامانع است.
📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه))
پاک ميباشد.
استفتائات، ص20 و 21، س42 ،43 و44
توضيح المسائل، ص20، م113
📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))
مسكر غير از خمر (از انگور) پاك است.
توضیح المسائل جامع، ص70، م 126
فقه برای غرب نشینان، ص74، م39
📝 پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی))
اگر مشكوك باشد كه از مسكر مايع بالاصاله گرفته شده يا نه محكوم به طهارت است.
جامع الاحكام، ج1، ص47، س152
📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه))
الكل طبي و صنعتي پاك است. لذا استفاده از چيزهايي مانند ادكلن و كرم كه در آن الكل بكار رفته مانعي ندارد.
📝 پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی))
همه اينها پاك است و اشكال ندارد و آنچه ناپاك است شرابي است كه به طور طبيعي مست كننده است نه كشنده.
📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی))
پاك است.
هزار و يك مسئلة فقهي، 1383، ج2، ص14، س33
📝پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی))
پاك است.
جزوه دريافتی از دفترمعظم له ص27، س83
#الکل
@ahkamesharei 💫💫💫
تفسیر سوره مائده، آیه 90
أَعـوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْـطانِ الرَّجيـم
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(90)
ای اهل ایمان، شراب و قمار و بتپرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید.(90)
#قرآن #شراب #سوره_مائده
@ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجببب 📣📣📣
❓ متن سوال : حکم خوردن نوشابههایی که با درصدی الکل مخلوط شده است چیست؟
🔍موضوع: استفاده از الكل در نوشابهها
مرجع:
📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه))
خير، خلاف احتياط است و اگر علم حاصل است كه از تقطير مسكر مايع بالأصاله بدست آمده، جايز نيست.
📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
حلال است مگر اینکه مکلّف شخصاً یقین حاصل کند که با الکلهای مستکننده که در اصل مایع هستند مخلوط شده است.
اجوبه الاستفتائات، ص66، س308
📝 پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی))
جتناب شود.
📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))
اگر مستهلک شود، اشکالی ندارد.
📣 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی))
اگر در اثر اختلاط، مست کننده نشده باشد اشکالی ندارد.
📝 پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی))
اگر الكل مذكور مايع بالاصالهی و كثير آن سكرآور باشد و لو قليل آن موجب سكر نباشد جايز نيست و نجس هم هست و نوشيدن آن هم حرام است.
📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه))
اگر الكل از شراب گرفته شده باشد كه نجس است كلّ مايع نجس ميشود و خوردن آن حرام است و بيع آنهم براي خوردن حرام است. اما اگر استفاده ديگري غير از خوردن داشته باشد مانعي ندارد. و بيع آن براي آن كار حلال صحيح است. اما اگر الكل پاك را داخل آن كنند و به نحوي باشد كه مسكر نباشد پاك است و خوردن آن حلال است و خريد و فروش آن هم مانعي ندارد.
📝 پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی))
هرگاه مبدل به مايع مست كننده نشود (ولو مستي خفيف) از اين نظر حرام نيست ولي چنانچه مايع مستكنندهاي در آن بريزند از نظر طهارت و نجاست مورد اشكال واقع خواهد شد و خوردن آن هم اشكال دارد ولي اگر ذاتاً به هنگام توليد، چنين حالتي پيدا شود و مست كننده نباشد حرام و نجس نيست.
📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی))
چنانچه مستكننده باشد جايز نيست هر چند به اندازهي سر سوزني هم باشد زيرا هر مايع مستكننده نجس و منجّس است.
📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی))
اگر در نوشیدنی، مُسکری باشد نوشیدن آن حرام است.
استفتائات موجود در مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی
#الکل
#الکل_نوشابه
@ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجببب 📣📣📣
⭕️عنوان سوال: طهارت و نجاست آب انگور، در حال جوشیدن
❓متن سوال: حکم حرمت و نجاست آب انگور در موارد زیر چیست؟
الف:به وسیله آتش به جوش آمده
ب:خود به خود جوش آمده
🔍موضوع: طهارت و نجاست آب انگور، در حال جوشیدن
مرجع:
📝 پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
ب: خوردن آن حرام است وفقط با سرکه شدن حلال می شود و در صورتی که ثابت شود مست کننده است نجس نیز میباشد.
تحریرالوسیله، ج1،احکام طهارت،ص26،م202.
توضیح المسائل، مطهرات، ص122، م202
العروۀ الوثقی،ج1،المطهرات وفی النجاسات،ص105،السادس، ص 55، م 1
📝 پاسخ (آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی))
الف) پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
ب: خوردن آن حرام است وفقط با سرکه شدن پاک می شود و در صورتی که ثابت شود مست کننده است نجس نیز میباشد.
توضیح المسائل، ص 67، م 206 وص49،م116
📝پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
تحریرالوسیله، ج1،احکام طهارت،ص26،م202.
📝پاسخ (آیت الله سبحانی (دام ظله العالی))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
ب: خوردن آن حرام است وفقط با سرکه شدن پاک می شود و در صورتی که ثابت شود مست کننده است نجس نیز میباشد.
توضیح المسائل،مطهرات،ص139، م 166
📝پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
ب: خوردن آن حرام است وفقط با سرکه شدن پاک می شود و در صورتی که ثابت شود مست کننده است نجس نیز میباشد.
العروة الوثقي مع تعلیقة، ج1، ص110 ، م السادس
توضیح المسائل جامع، ج1، ص70، م 137.
منهاج الصالحین، جزء الاول، ص129، م 406
📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی))
الف: تا قبل از ثلثان شدن آب انگور خوردن آن حرام و بنابر احتیاط واجب نجس است.
ب: خوردن آن حرام است و بنابر احتیاط نجس است و با سرکه شدن پاک و حلال میشود.
توضیح المسائل، ص 46، م 203
📝پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
ب: خوردن آن حرام است وفقط با سرکه شدن پاک می شود و در صورتی که ثابت شود مست کننده است نجس نیز میباشد.
توضیح المسائل، ص36م203.ص22،م114
هدایه العباد،ج1،ص93،م547
📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
العروة الوثقی مع تعلیقات ، ج1 ، ص65 و66 ، پاورقی 1
توضیح المسائل، ص48، م219
📝پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
ب: نجس است و با سرکه شدن پاک و حلال میشود.
توضیح المسائل، م202، ص48
📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی))
الف: پاک است وتادو سوم آن کم نشود خوردنش حرام است.
ب: خوردن آن حرام و به احتیاط واجب نجس میشود و با سرکه شدن پاک و حلال میشود.
توضیح المسائل، ص 36، م 203 و 205
منهاج الصالحین، ص 122، م 406
#انگور
@ahkamesharei 💫💫💫
انتشار واجببب 📣📣📣
❓متن سوال: حکم خوردن لواشکی که همراه با میوهها چند دانه انگور هم جوشیده شده و مستهلک شده چیست؟
🔍موضوع: حکم جوشیدن چند دانه انگور در میوه های دیگر
مرجع:
📝 پاسخ (امام خمینی (رحمة الله علیه))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص27، بااستفاده از م203
📝 پاسخ (آیت الله اراکی (رحمة الله علیه))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیحالمسائل، ص38، با استفاده از م202
📝 پاسخ (آیت الله بهجت (رحمة الله علیه))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص44، با استفاده از م205
📝 پاسخ (آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص37، با استفاده از م207
📝 پاسخ (آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
اجوبةالاستفتائات، ص65، با استفاده از س و ج303
📝 پاسخ (آیت الله خویی (رحمة الله علیه))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
استفتائات، ص331، با استفاده از س1086
توضیح المسائل، ص35، با استفاده از م206 و 207
📝 پاسخ (آیت الله سیستانی (دام ظله العالی))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص41، با استفاده از م199
📝 پاسخ (آیت الله شبیری (دام ظله العالی))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص46، با استفاده از م207
📝 پاسخ (آیت الله صافی (دام ظله العالی))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص44، م207
📝 پاسخ (آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص38، با استفاده از م205
📝پاسخ (آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص35، م207
📝پاسخ (آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص50، با استفاده از م220
📝 پاسخ (آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص48، با استفاده از م203
📝 پاسخ (آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی))
خوردن این نوع لواشک اشکال ندارد.
توضیح المسائل، ص225، با استفاده از م206
#آب_انگور
@ahkamesharei 💫💫💫