eitaa logo
معارف یار تبلیغ
934 دنبال‌کننده
48 عکس
15 ویدیو
29 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 نگاه مرد به زن (حکم نگاه به زینت و‌ آرایش،‌ بدن زن، اعضای داخلی بدن زن)[1] 🌺 نگاه مرد به بدن و موهای زن نامحرم (به جز صورت و دست‌ها تا مچ) به قصد لذت یا بدون قصد لذت، حرام است.[2] 🌺نگاه به صورت و دست آرایش کرده زن نامحرم جایز نیست.[3] 🌺نگاه مرد به زینت زن جایز نیست؛ بنابراین اظهار مواردی مثل النگو طبق نظر مراجعی مثل امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای جایز نیست. همچنین درمورد حلقۀ ازدواج نیز در کلام امام خمینی تصریح شده است إظهار آن جائز نيست. [4] ⛔️تذکر : ❣در مورد مواردی مانند موی مصنوعی در کلام آیت‌الله خامنه‌ای تصریح شده بنابر احتیاط واجب، باید از نامحرم پوشانده شود.[5] ❣آیت‌الله سیستانی می‌فرماید: بر بانوان واجب است آرایش و زینت خود را از نامحرم بپوشانند. بنابراین، اموری مانند موی مصنوعی و کلاه‌گیس، لاک ناخن، حنای دست، لنزهای رنگی چشم، بعضی از اقسام تاتو یا مژه یا ناخن مصنوعی، چنانچه عرفاً نوعی زینت محسوب شود؛ لازم است از نامحرم پوشانده شود؛ شایان ذکر است، از بین زینت‌ها، سرمه کشیدن، برداشتن ابرو، اصلاح صورت، حلقه و انگشتر دست و النگو و دستبند استثنا می‌شود و پوشش آن‌ها فی نفسه واجب نیست.[6] طبق نظر این فقیه نگاه به صورت و دست زینت‌شدۀ زن نامحرم در مواردی که پوشش آن زینت واجب نیست؛ فی نفسه جایز است.[7] 🌺نگاه به موی جداشدۀ زن اشکالی ندارد.[8] 🌺اگر مردی با قصد لذت به صورت آرایش‌شدۀ محارم خود (غیر از  همسرش) نگاه کند گناه و حرام است؛ اما اگر بدون قصد لذت و مفسده باشد و باعث تحریک نگردد؛ اشکالی ندارد.[9] 🌺نگاه به باطن بدن زن نامحرم بدون تحریک و ریبه جایز است؛ مگر داخل دهان که احوط عدم جواز است. البته آن مقدار از دهان که در مقام تخاطب نمایان است اشکال ندارد.[10] 📚 [1] در بحث نگاه و لمس نامحرم استثنائاتی وجود دارد که در رساله ذکر شده است. به عنوان نمونه در مواقع ضرورت که نجات جان نامحرم در میان است یا درمان بیماری که مستلزم لمس و نظراست و پزشک همجنس نباشد. [2] رساله آموزشی، ج2، درس 76، احکام نگاه کردن [3] استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 711500    تاریخ استفتاء: 1395/08/14 [4] https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27847 و سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف، بحث آرایش، س74، استفتاءات (امام خمينى)، ج‌3، ص257، العروة الوثقى مع تعاليق الإمام الخمينی، ص292، فصل في الستر و الساتر، مسئله 1 و توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 31 [5] همان [6] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 30 و 32 [7] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان، مسئلۀ 2 [8] https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22871 http://pasokhbesoalat.ir/Question/Subject/7216/%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c و توضیح المسائل جامع، ج4، نگاه به عضو جدا شده از نامحرم، مسئۀ 15 [9] رسالۀ آموزشی، ج2، درس 76، احکام نگاه کردن [10] سایت مقام معظم رهبری، تفاوت فتاوا، استفتاء 109 و سوالات سامانه جامع نگاه، پوشش و معاشرت سوال شماره 1309665 تاریخ استفتاء: 1400. طبق نظر آیت‌الله سیستانی نگاه کردن به داخل دهان زن به شرطی که محرک شهوت نباشد و خوف افتادن در گناه نیز نباشد؛ اشکال ندارد؛ امّا نگاه کردن به سایر اعضاء داخلی بدن زن مانند معده، روده و کبد بنابر احتیاط واجب جایز نیست، هرچند بدون لذّت جنسی و ترس به گناه افتادن باشد. (توضیح المسائل جامع، ج4، احکام روابط زن و مرد، مسئلۀ 6) کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔷 اپیلاسیون، لیزر،‌ عمل‌های زیبایی و آرایش" توسط نامحرم 🟢 اپیلاسیون 1-اپیلاسیون همۀ قسمت‌های بدن به جز عورت، توسط هم‌جنس، به شرط اینکه مفسده و تحریک شهوتی نباشد؛ جایز است. 2-اپیلاسیون بدن حتی ساعد و ساق پا توسط نامحرم حرام است. 3-اپیلاسیون عورت توسط هر کسی غیر از زن و شوهر، حرام است. بنابراین مواردی مثل درخواست شوهر، تمیزی و یا زیبایی دلیلی بر جواز اپیلاسیون عورت توسط غیر شوهر نیست.[1] 🔵 عمل‌های زیبایی توسط پزشک غیر همجنس 1-اگر عمل زیبایی در صورت و کف دست‌ها باشد؛ مانند عمل بینی؛ چنانچه ضرر قابل توجه نداشته باشد و منجر به لمس نامحرم یا نگاه حرام نشود؛[2] از حیث نگاه و لمس اشکال ندارد.[3] اما اگر بدون ضرورت باعث شود مکلف نتواند نمازش را با وضو و غسل بخواند انجام آن جایز نخواهد بود. 2-اگر عمل زیبایی در غیر صورت و دست‌ها باشد؛ در غیر ضرورت، لمس و نظر پزشک غیر همجنس، جایز نیست.[4] 🟣 آرایش توسط نامحرم اصلاح و رنگ موی زن توسط آرایشگر مرد نامحرم، جایز نیست و اصلاح موی سر مرد یا رنگ‌کردن آن توسط زن نامحرم در صورتی که مستلزم لمس باشد یا مفسده داشته باشد؛ جایز نیست.[5] ⛔️ تذکر: لمس موی مرد، توسط زن نامحرم هر چند پوست سر لمس نشود و به قصد لذت نباشد؛ جایز نیست.[6] 📚 [1] رسالۀ آموزشی، ج1، درس6، احکام تخلی و سوالات سامانه جامع شماره استفتا852175 [2] نگاه‌های حرام در بالا توضیح داده شدند. به عنوان مثال اگر در عمل زیبایی که ضرورتی ندارد؛ پزشک مرد مجبور باشد داخل بدن زن را ببیند؛ این نگاه، مصداقی از نگاه‌های غیر مشروع است. [3] سوالات سامانه جامع شماره استفتاء‌838001 [4] سوالات سامانه جامع شماره استفتاء 1241775 [5] سایت لیدر،احکام صنفی، احکام آرایشگران سوال 154و155 [6] استفتاء سایت اسلام کوئست از دفاتر آقایان مراجع خامنه‌ای،‌ سیستانی و ... موجود در: https://www.islamquest.net/fa/archive/fa90965 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🏴🏴🏴 ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرتش در روایتی می فرمایند: ✨ خِيارِكُم أليَنُكُم مَناكِبَهُ و أكرَمُهُم لِنِسائِهِم ✨ بهترين شما كسانى اند كه با مردم نرم ترند و زنان خويش را بيشتر گرامى مى دارند . 📚 دلائل الإمامه ، ص 76 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ آیا نمازگزار می‌تواند در جواب کسی که به او سلام کرده است به لفظ سلام اکتفاء نماید و "علیک" یا "علیکم" را تلفظ نکند؟ ✍پاسخ:می‌تواند به آن اکتفاء کند. ⁉️ کسی که می‌داند اگر در رکعت اول نماز روی زمین سجده کند در رکعات بعدی قادر به ایستادن نخواهد بود، وظیفه او نسبت به نماز چگونه است؟ آیا بر زمین سجده کند و نماز را نشسته ادامه دهد یا آنکه می‌تواند سجده خود را روی صندلی انجام دهد تا قادر به قیام رکعات بعدی باشد؟ ✍ پاسخ: باید روی زمین سجده کند و اگر نتوانست برای رکعات بعد بایستد نماز را نشسته ادامه دهد. . کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔹مدل غربی در آرایش و اصلاح مو ⁉️یکی از مسائلی که در بحث آرایش و زینت مطرح است و بعضا بین جوانان رواج دارد، استفاده از مدل های غربی و یا اصلاح کردن موها به مدل غیر همجنس است،آیا انجام این امور شرعا اشکال دارد یا خیر ؟ ❣قاعدۀ استفاده از مدل‌های غربی 👈هر چیزی که ترویج فرهنگ مبتذل غرب محسوب گردد؛ جایز نیست.[1] به عبارت دیگر آرایش و زینتی که منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی می‌شود؛ جایز نیست.[2] ❣بعضی از مصادیق مدل‌های غربی 👈رنگ نمودن موها با رنگ‌های غیر متعارف در جامعه مثل رنگ صورتی، سبز، قرمز و غیره که میان مردم شایع نیست؛ در صورتی که تشبّه به کفار بوده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد؛ جایز نیست.[3] ❣آموزش مدل های غربی 👈آموزش دادن و اصلاح موهای سر و صورت به مدل های غربی و یا فِرَق ضالّه و شیطانی جایز نیست. 🔹اصلاح مو به مدل غیر همجنس 👈اصلاح موی زنان به مدل مردانه و موی مردان به مدل زنانه در صورتی که تشبّه زن به مرد و تشبّه مرد به زنان محسوب شود؛ جایز نیست. 📚[1] سیدعلی خامنه‌ای، جزوۀ روابط زن و مرد، سوال 92 و https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27847 [2] سیدعلی خامنه‌ای،احکام آرایشگران، سوال 3، موجود در: https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22871 [3] سیدعلی خامنه‌ای، جزوۀ روابط زن و مرد، ، سوال 88 و https://www.leader.ir/fa/book/11?sn=21792 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🔹درآمد از طریق آموزش آرایشگری ✍در دین اسلام سفارش زیادی به کسب و کار و تلاش، برای به دست آوردن روزی حلال شده است .همچنین در روایات اهل بیت (علیهم السلام)، آثار سوءِ فراوانی برای حرام‌خواری ذکر شده‌است. آشکاری تاثیر مال حرام در نسل، یکی از این آثار است.همچنین مال حرامی که صدقه داده‌ شود یا با آن حج خانۀ خدا انجام گردد و یا با آن صلۀ رحم شود؛ مقبول نیست و اثری که از این امور مدنظر بندگان است؛ محقق نخواهد شد، لذا لازم است در کسب و کار به مسائل شرعی مربوطه دقت شود. با توجه به مباحث گذشته که در باب آرایش و زینت مطرح شد، نسبت به درآمد حاصله از آموزش آرایشگری،نکاتی قابل توجه است: ❣درآمد حاصل از آموزش آرایشگری، بستگی به نوع آموزش دارد. به عنوان نمونه درآمد حاصل از آموزش کاشت ناخن و مژه، تابع نوع کاشت است. پس اگر آموزش مربوط به کاشت مژه یا ناخنی باشد که برداشتنش ممکن نیست و یا مشقت غیر قابل تحمل دارد؛ بدون ضرورت غیر قابل اجتناب، این درآمد حلال نیست.[1] بله گاهی هدف از آموزش چیزهای حرامی مثل کاشت ناخنی که جداشدنی نیست و ...؛‌ انجام آن عمل بر روی مکلفین نیست؛ بلکه به خاطر هدفی حلال آموزش انجام می‌شود؛‌ مثل اینکه این هنر باعث کسب تجربه و تبحر در انجام کارهای حلال است و با این هدف، آموزش و یادگیری انجام می‌گردد؛‌ در این فرض اشکالی ندارد و درآمدش نیز حلال است. ❣آموزش آرایش‌های حلال مانند آرایش عروس در فرضی که آموزش آمیخته به آموزش حرامی مثل ناخن‌کاری نیست، درآمدش اگر به قصد کمک به گناه نباشد؛ حلال است.[2] ❣درآمد حاصل از تدلیس و فریب در آرایشگری : درآمد حاصله از آنچه عرفا نوعی تدلیس و فریب محسوب گردد؛ حرام می‌باشد.[3] ✍ تدلیس به معنای خدعه و فریب است. تدلیس در آرایشگری،یعنی پوشاندن عیب یا اظهار کمال،در شیء یا کسی که آن کمال را ندارد، یا اظهار و نشان دادن وصفی که انسان به آن راغب است،در حالی که واقعا آن وصف وجود ندارد،یا مخفی کردن وصفی که رغبتی به آن نیست؛به گونه‌ای که عرف آن عمل را تدلیس و فریب بدانند. بنابراین صِرف آرایش ولو زن با آن تغییر می‌کند و شاداب‌تر و زیباتر دیده می‌شود؛مادامی که عرف آن را تدلیس نداند؛ تدلیس محسوب نمی‌شود. [4] 📚[1]سوالات سامانۀ جامع، احکام معاملات و شغل‌ها، سوال: 1493248 و 1470853 [2]همان [3] سوالات سامانۀ جامع، احکام معاملات و شغل‌ها، سوال: 1493248 و 1470853 و سایت لیدر.احکام صنفی.احکام آرایشگران سوال 158 و 159 [4] سیدعلی، خامنه‌ای، احکام آرایشگران، سوال 158، 159، 160 و 163 موجود در: https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22871 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✍️ حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَا یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یَجْلِسَ مَجْلِساً یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ وَ لَا یَقْدِرُ عَلَى تَغْیِیرِه. مومن نباید در مجلسی بنشیند که خداوند متعال در آن نافرمانی می شود و او هم نمی تواند آن را تغییر دهد. (وسائل الشیعه، ج 16 ص:260) ❤️ شب یلدا فرصتی است برای دورهمی و جمع های فامیلی و یکی از مصادیق صله رحم محسوب می شود. در این شبها میهمانی ها بیشتر است لذا لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم: ❣️ در این شب بلکه در هر شب نشینی و مجلس فامیلی دقت شود که صحبت کردن و گفتگوها با فامیل نامحرم باید همراه با لذت یا ترس افتادن در گناه نباشد ، از شوخی با نامحرم باید پرهیز شود، همچنین باید حفظ پوشش شرعی باشد. نکته مهم این است که بین افراد نامحرم تفاوتی وجود ندارد بلکه برادر شوهر، شوهر خواهر و پسر عمو و ... همه نامحرم هستند و باید حدود شرعی رعایت شود. 👈البته اصل صحبت و احوالپرسی اشکالی ندارد؛ اما حریم و حدود الهی باید رعایت شود. ❣️این نشستهای فامیلی یا دوستانه نباید با گناهانی همچون موسیقی های لهوی و رقص آور و حرام باشد ❣️گاهی در این مجالس غیبت اتفاق می‌افتد که باید دقت کرد و چنانچه انسان بداند یا ترس وقوع در گناه را بدهد نباید در این برنامه‌ها شرکت کند. ❣️ در این محافل و دورهمی ها نباید افراد برای خنده و شاد بودن یکدیگر را مسخره یا اهانت یا اذیت کنند. ❣️اگر در مجلسی و یا مکانی گناهی صورت می گیرد بر افرادی که گناه را مشاهده می کنند با رعایت شرایط، باید نهی از منکر کنند و در برابر گناه ساکت نباشند. ❣️ یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که نشر و نقل مطالبی که انسان نسبت به انها علم ندارد یا سبب تضعیف نظام اسلامی یا سبب ناامید افراد می شود، جایز نیست کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ حکم خساراتی که طفل نابالغ به اموال دیگران زده است، چیست؟ آیا تکلیفی بر پدر و مادر می آورد؟ یا صرفا خودش ضامن است؟ آیا تعدی و تفریط والدین در نگهداری فرزندشان در حکم مؤثر است؟ آیا ممیز بودن یا ممیز نبودن طفل در حکم فرق می‌کند؟ 👈ضمان بر عهده خود طفل است که باید بعد از بلوغ آن را اداء کند. البته ولی بچه می‌تواند در صورتی که وی دارای اموالی باشد از اموال او خسارت را جبران کند. اما در صورت سببیت والدین جبران خسارت بر عهده خود آنان است و در این مسأله میان ممیز و غیر ممیز تفاوتی نیست. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 ﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 🌸🍃ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل، صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) حضرتش در روایتی می فرمایند : 🌸🍃خِيارِكُم أليَنُكُم مَناكِبَهُ و أكرَمُهُم لِنِسائِهِم 🌸🍃بهترين شما كسانى اند كه با مردم نرم ترند و زنان خويش را بيشتر گرامى مى دارند .( دلائل الإمامه ، ص 76 ) ✍دنیای فاسد غرب شخصیت زن را در این می داند که برای مردان چشم‌نواز باشد. و دنیای غرب تحت تأثیر دستهای صهیونیستی تعظیم زن را به این می داند که زن بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوه‌گری کند تا مردها خوششان بیاید که اینها افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. (سخنرانی امام خامنه ای ۱۳۸۹/۰۲/۰۱) ⁉️در بحث مقدار پوشش واجب برای زن در مقابل نامحرم ، وجه و کفین یعنی صورت و دستها تا مچ استثنا شده است یعنی اگر زینت و آرایش نداشته باشد پوشش واجب نیست. اما اگر زنی بداند که در صورتی که وجه و کفین را نپوشاند،مردان نامحرم به قصد لذت و ریبه به او نگاه می کنند،در این صورت آیا پوشاندن وجه و کفین لازم است ؟ 👈امام خمینی، آیت الله خامنه ای: پوشش وجه و کفین واجب است.[1] 👈آیت الله سیستانی: بر زن لازم نیست صورت و دست‌های خود را از مچ تا سر انگشتان بپوشاند، مگر در سه مورد که پوشاندن آنها حتّی از مردان محرم واجب است: الف. بترسد که نپوشاندن آن قسمت‌ها باعث شود خودش مبتلا به گناه گردد. ب. قصد وی از نپوشاندن آن قسمت‌ها، مبتلا کردن بیننده به نگاه حرام باشد. ج. نپوشاندن آن قسمت‌ها نوعاً‌ و به‌طور معمول، موجب جلب توجّه دیگران و نگاه از روی لذّت دیگران به وی گردد.[2] ⛔️تذکر: در این مساله یک وظیفه بر عهده زن است که بیان شد و وظیفه دیگری بر عهده مردان است که باید از نگاه با قصد لذت و ریبه اجتناب کنند.[3] 📚[1]سید محمد کاظم طباطبایی یزدی،العروة الوثقی،ج۱،کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، الاول استفتاء هیات علمی اداره پاسخ گویی آستان قدس رضوی [2]سید علی سیستانی،منهاج الصالحین،ج۳،م۱۸،رساله جامع،ج۴،م۳۰ [3]سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع،ج۲،م۲۴۳۳،سید علی سیستانی، رساله جامع،ج۴،م۲ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 😔😔😔 👈آمار سقط جنین در متاسفانه است. 👈طبق آمارهای غیر رسمی، بر اساس مطالعات انجام شده در کشور، به طور میانگین سالانه بین ۳۵۰ تا ۵۳۰ هزار سقط در کشور انجام می‌شود و تقریبا تولدها در کشور از دست می‌رود. از این تعداد تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار سقط با مجوز قانونی و از سوی پزشکی قانونی انجام می‌شود.😢 ✍️سقط جنین حرام است؛ (مگر در مواردی که استثناء شده است مثل خطر جانی برای مادر) و حرام بودن سقط جنین شامل مراحل اولیه تکامل جنین در رحم، حتی نطفه لقاح یافته نیز می شود و حرام بودن این امر بعد از دمیده شدن روح، شدیدتر است. ⁉️ یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود سقط جنین ناقص الخلقه است، آیا شرعا سقط چنین جنینی جایز است؟ 🔹قبل ولوج روح امام خمینی 👈 ناقص الخلقه بودن بچه مجوز شرعی برای سقط جنین محسوب نمی شود.[1] آیت الله خامنه ای👈 سقط جنین شرعا حرام است و ناقص الخلقه بودن جنین مجوز شرعی برای سقط آن حتی قبل از ولوج روح در آن نمی شود، بله اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگه داشتن چنین فرزندی موجب حرج باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح جنین را اسقاط کند ولی بنابر احتیاط واجب دیه آن باید پرداخت شود.[2] آیت الله سیستانی 👈اگر استمرار حاملگی برای مادر مشقّت فوق العاده ندارد، ولی با تشخیص قطعی یا اطمینان آور ثابت شود که جنین ناقص الخلقه است و بعد از ولادت، حضانت و نگهداری از آن برای مادر با مشقّت فوق العاده شدید که معمولا قابل تحمّل نیست (حرج) همراه باشد، چنانچه راهی برای رهایی از آن - مانند گرفتن مددیار معلولین جهت مراقبت از وی یا واگذاری فرزند به شخص دیگر یا پرورشگاه، سازمان بهزیستی و سایر مراکز خصوصی یا دولتی کهش اقدام به نگهداری معلولین می­ نمایند و وکالت دادن در امر حضانت به آنان- فراهم باشد، سقط جنین جایز نیست؛ البته اگر فرض شود هیچ راهی برای رهایی از حرج مذکور وجود ندارد، در این صورت سقط جنین،قبل از دمیده شدن روح جایز است.[3] آیت الله مکارم👈 اگر هنوز روح دمیده نشده و تولد ناقص الخلقه باعث مشقت و حرج شدید برای پدر و مادر باشد، سقط اشکال ندارد.[4] 👈تذکر مواردی که بحث سقط با توجه به مشقت فوق العاده شدید اجازه داده شده؛ اولا این مشقت باید واقعا مشقت فوق العاده‌ای باشد که عرفا تحملش ممکن نیست. و ثانیا باید ناقص الخلقه بودن، قطعی باشد نه اینکه بگویند به احتمال قوی این بچه ناقص الخلقه است. لذا تا این دو شرط محقق نباشد، مجوز سقط فراهم نیست. 🔹بعد ولوج روح 👈جایز نیست ( مراجع) 📚[1] استفتائات، ج3،س12- -هزار و یك مساله فقهی، ج2،س882 [2]اجوبه االستفتائات 1263- سایت ادمین: شماره استفتاء: 967221 تاریخ استفتاء: 23/01/1398 [3]توضیح المسائل جامع،ج4، م724 و 726. [4] احکام بانوان، س 9 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️آمار وحشتناک سقط جنین در ایران 👈سالانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار فرزند سقط می‌شوند. مبلغین محترم به مباحث که در راستای فرمایشات است دقت کنید.... https://eitaa.com/ahkamyartabligh
آمارهای مختلفی از سقط در ایران داده میشود که با هم مختلفند، اما همه از یک حکایت می‌کنند....